Yılsonunda Enflasyon Ne Olur?

2017 yılının ilk 6 aylık enflasyon sonuçları elimizde. Buna göre ilk 6 ayda manşet enflasyon (TÜFE) yüzde 5,78 olmuş. Bu oran 2016’nın ilk 6 ayında yüzde 3,59 idi. Yine ilk 6 ayda 12 aylık enflasyon yüzde 10,90 olmuş. Bu oran da 2016’da 8,53 idi. Şimdi bu noktadan hareketle yılsonu enflasyon oranı için hazırladığım çeşitli varsayımlara dayalı tahminleri gösteren aşağıdaki tabloyu dikkatinize sunuyorum (12 aylık enflasyon oranından bir önceki yılın aylık enflasyon oranını düşüp beklentiyi eklemek yerine hesapları TÜFE endeksleri üzerinden yapmak daha doğru olurdu. Konuyu karmaşık hale getirmemek için bu basit yönteme başvurdum. Arada çıkacak farkın ihmal edilebilir boyutta olduğunu düşünüyorum.)

Dönem
2016
2017 (1)
2017 (2)
2017 (3)
2017 (4)
2017 (5)
1. 6 ay
3,59
5,78
5,78
5,78
5,78
5,78


2016’nın ikinci 6 ayı aynen gerçekleşirse
2015’in ikinci 6 ayı aynen gerçekleşirse
2. 6 ayda enflasyon her ay sıfır çıkarsa
2. 6 ayda enflasyon her ay 0,25 çıkarsa
2. 6 ayda enflasyon her ay 0,50 çıkarsa
2. 6 Ay
4,65
4,65
3,81
0,00
1,50
3,00
Yılsonu
8,53
10,90
10,06
6,25
7,75
9,25

2016 başlıklı sütun 2016 yılının 6’şar aylık ve yıllık gerçekleşmelerini gösteriyor. Buna göre geçen yıl ilk 6 ayda enflasyon yüzde 3,59, ikinci 6 ayda 4,65 ve 12 aylık birikimli olarak da 8,53 olmuş. 

2017 (1) numaralı sütun 2017 yılında ilk 6 ayda gerçekleşmiş yüzde 5,78’lik enflasyonu esas alıp ikinci 6 ayda 2016 yılının ikinci 6 ayında gerçekleşmiş aylık enflasyon oranlarının aynen tekrarlanması halinde ne olacağını gösteriyor. Bu durumda yılsonunda enflasyon bugün olduğu oranda yani yüzde 10,90’da olacak demektir. Bu bir uç varsayımdır yani gerçekleşme olasılığı sıfıra çok yakındır. Sadece geçen yılı tekrarlarsak ne olur sorusunun yanıtını vermek amacını güdüyor.

2017 (2) numaralı sütun 2017 yılında ilk 6 ayda gerçekleşmiş yüzde 5,78’lik enflasyonu esas alıp yılın ikinci yarısında 2015 yılının ikinci 6 ayında gerçekleşmiş aylık enflasyon oranları aynen yaşanırsa ne olur sorusunun yanıtını veriyor. Bu durumda yılsonu enflasyonu yüzde 10,06 olarak çıkıyor.

2017 (3) numaralı sütun yılın ikinci yarısında hiç enflasyon olmadığı yani kalan 6 ayda her ay sıfır enflasyon çıkması halini öngören varsayımının sonuçlarını gösteriyor. Bu durumda yılsonunda enflasyon yüzde 6,25’e düşüyor. Bu da ikinci uç varsayımdır bunun da gerçekleşme olasılığı sıfıra çok yakındır. Sadece enflasyonu tamamen önlesek ne olur sorusunun yanıtını vermek amacını güdüyor (ikinci altı ayda aylık enflasyon oranları sıfır çıktığı halde yıllık enflasyonun ilk 6 ayın sonucu olan 5,78’den 6,25’e yükselmesinin nedeni 2016 yılı Ağustos ayında aylık enflasyonun – 0,29 olmasındandır. – 0,29 çıkıp da yerine 0 girince 12 aylık enflasyon yükseliyor.)

2017 (4) numaralı sütun yılın ikinci yarısında 1,5 puanlık toplam enflasyon artışı (yani aylık ortalama 0,25 puanlık artış) yaşanması halini öngören varsayıma dayalı sonuçları gösteriyor. Bu durumda yılsonunda enflasyon yüzde 7,75’e düşüyor.

2017 (5) numaralı sütun yılın ikinci yarısında toplam 3 puanlık toplam enflasyon artışı (yani aylık ortalama 0,50 puan puanlık artış) yaşanması varsayımının sonuçlarını sergiliyor. Bu durumda yılsonunda enflasyon yüzde 9,25 olarak hesaplanıyor.

Merkez Bankası beklenti anketine göre de yılsonu enflasyon beklentisi yüzde 9,55 görünmektedir.

Bugünkü koşulların fazla değişmeden devam edeceği varsayımı altında tabloya bir kez daha bakarsak en gerçekçi görünen senaryonun son senaryo olduğunu söyleyebiliriz. Yani buna göre enflasyonun yılsonunda 9,25 dolayında çıkması en olası sonuç gibi görünüyor. 

Yorumlar

  1. Hocam gerçek enflasyon %19 bence. Sonuçta nasıl hesaplandığını siz bizlerden çok daha iyi biliyorsunuz. Sokaktaki rakamlar ile hükümetin rakamları çok farklı. Hükümet nekadar iyiye gidiyor diyorsa o kadar batıyoruz bence. Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Örümcek adam sizinle tanışmayı çok isterdim. İronilerinize vuruldum.

      Sil
    2. Sizde hukumet düşmanlarındansınız belli

      Sil
    3. He herkes yanlış biliyor gerçeği görmüyor bi siz görüyorsunuz %19 niye yani neye göre hesapladın bu oranı işiniz gücünüz ülkeyi kötülemek

      Sil
    4. O kadarr karamsar olmayın bence. Hiçbir şey belli olmaz.

      Sil
    5. Uzaylilar bassa hukumetten bileceksiniz. Bu kadar da olmaz yani..

      Sil
    6. Bir kişi ya da kurum enflasyon aslında şu kadar diyorsa onu nasıl hesapladığını göstermek durumundadır. Aksi takdirde 80 milyon tane enflasyon oranımız olur.

      Sil
    7. Bu enflasyon turkiyenin büyüme si icin elzem talebi destekliyor durgunlugun önüne geciyor bircok gelismis ulke enflasyonu artiramiyor or. Japonya halkin akli fikri tasarrufta tuketim olacakki uretim olsun ancak enflasyon 5se duserse ideal olur 30 yil yüksek enflasyon ortaminda kalmis bir ülke icin bu oranlar insani mutlu ediyor

      Sil
    8. Hocam çocukların eğitim masrafı bütçenin %40'ıysa mesela %10'luk enflasyon bizim için hayal oldu mesela. Aynı şekilde gıda ya da ulaşım bütçenin kalan yarısıysa yine %10 luk enflasyon sizlere ömür::)))) yani bu enflasyon denen canavarın her bütçeye farklı dokunan izafi bir yanı var. Bilmem ne düşünürsünüz

      Sil
    9. Kaynak olarak TÜİK'i mi aldınız diye sorabilir miyim hocam? Ben işsiz halimle kriz yaşarken neyine güveneyim bunun?

      Sil
    10. Herkesin enflasyonu kendine öncelikle ben zorunlu para harcadığım şeylerin fiyatı üzerinden yaptığım hesaplamalara göre ilk 6 ay %9,2 çıktı + mal ve hizmet dışındaki devlete verdiğimiz vergi + ücrette cabası. İlk önce benim rahatım sonra devlet kimse kusura bakmasın yolsuzluğu bıraksınlar önce, bir ekonomiye yapılacak en ağır darbe yolsuzluktur.

      Sil
  2. Birikimli enflasyon ne demek?...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2003=100 yani 2003 mayıs ayı endeks 100 olarak alındı ve 14 yıldır enflasyon üzerine eklenerek devam ediyor,yani birikiyor. şu an endeks 325 civarında diye biliyorum. yani bu şu demek 2003 mayıs ayında 100 liraya alacağınız enflasyon sepetini şu an 325 liraya alıyorsunuz. kısaca 14 yıllık enflasyon % 225 . bu oran da aylık veya yıllık enflasyonu değil baz alınan andan günümüze kadar biriken enflasyonu gösterir.

      Sil
    2. ingilizce cumulative inflation teriminin karşılığı, siz toplam enflasyon diye düşünseniz olur.

      Sil
    3. Kümūle,
      Birbirini takip eden dönem değerlerinin, birbiri üzerine ilave edilmesi

      Sil
    4. Her şey sizin sorunuz gibi masum olsaydı.

      Sil
    5. Burada birikimli enflasyondan kastım 12 aylık enflasyon oranıdır. Her ay enflasyon oranı açıklanıyor. Mesela Haziran enflasyonu (TÜFE) yüzde - 0,27 olarak açıkladı. Ayrıca 12 aylık olan da 10,90 olarak açıklandı. İşte bu 10,90 birikimlidir yani Haziran ayında 12 ay geriye doğru aylık enflasyonların toplamıdır. Yılsonunda bu yıllık enflasyon adını alır.

      Sil
    6. Enflasyon -0,27 haziranda iyi çıkmış. Ben olsam -2,5 falan derdim.

      Sil
  3. Ihrac edilebilir bir urun... Iste, butun mesele bu!!!

    YanıtlaSil
  4. Hocam ben yine de anlamadım. Bizim ilk 6 aylık enflasyon hesabımız %5,78 çıkmış. Yılın kalanında hiç enflasyon olmayan senaryoya 2016 ağustosu nerden girdi de yıl sonu 6küsürlere çıktı? her yıl kendi içinde değerlendirilmiyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2017 (3) numaralı sütun diye başlayan paragraftaki parantez içi açıklamayı okuyun.

      Sil
    2. hocam inşallah 'o kadar kitap yaz, konunun uzmanı ol, ondan sonra gel burada kimlerle muhatap ol' demeyeceğinizi umarak söylemek isterim ki ben zaten ilgili paragrafı defalarca okumama rağmen anlamadım. Burada öngörülen 2017 enflasyonu 2017 ocak'tan 2017 aralık ayına kadar hesaplanmaz mı? 2016 ağustos niye hesaba giriyor?

      Sil
    3. Estağfurullah, öyle bir şey demem.
      Hesap şöyle yapılıyor. İlk 6 ayın gerçekleşmesini alıyoruz ve kalan her ay için bir önceki yılın ilgili ayında gerçekleşen enflasyonu düşüp yerine olacağını tahmin ettiğimizi yazıyoruz. Geçen yılın Ağustos ayında - 0,29 olduğu için onu çıkarıp yerine 0 koyunca 0,29 ilave etmiş oluyoruz. O nedenle artış oluyor.

      Sil
  5. Hocam 3.nolu sütundaki varsayımda yılsonu enflasyonun % 5.78 olması gerekmez mi?teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2017 (3) numaralı sütun diye başlayan paragraftaki parantez içi açıklamayı okuyun.

      Sil
    2. hesapta bir hata var

      Sil
    3. açıklamadaki eksi (-) ler peşpeşe geldiği için sanki 0.29 oranının parantez içi açıklama ifadesi gibi anlaşılıyor. Yanlış anlaşılmalar bundan olsa gerek. (-0,29) şeklinde olursa sorun ortadan kalkar.

      Sil
    4. ilk 6 ayda enflasyon % 5.78 olmuş.bundan sonraki aylarda sıfır enflasyon olursa sene % 5.78 enflasyonla biter.ağustos'ta -0.29 olmuş ekim'de de +1.44 olmuş bunların hepsi hesaplara dahildir.son açıklanan enflasyon yıllık %10.90 dan önümüzdeki ayların sıfır çıkması varsayımı ile 2017 yi %5.78 ile kapatır.Gerçi bu rakam TÜİK verilerinde %5.89 olarak gözüküyor.

      Sil
    5. TÜİK kendisiyle çelişmiş HARMAN Bey.Ben de kendimle çelişiyorum. Çelişik durumdan(2 yanlıştan) bir doğru eder mi?

      Sil
  6. 2. Abdulhamit hakkındaki görüşünüz nedir ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aldülhamitin petrolle ilgili ülke için güzel düşünceleri varmış hocam. doğru mu...

      Sil
    2. hocam gerçekten araştırdınız mı Abdulhamiti yoksa malum şahıs, abdulhamit ismini kullanarak insanları baskıyla yönetmeye çalışıyor onun için mi olumsuz düşünüyorsunuz? yani demek istediğim IŞİD, islamı bahane ederek insanları kesiyor bilmeyenlerde '' demek ki islam terör dinidir'' diyor. umarım böyle bir hataya düşmezsiniz.

      Sil
    3. Ben bir konuyu araştırmadan, herhangi birisinin sözüyle ya da birisine kızdığım için düşünce oluşturmam. Bilim, inancı, ön yargıyı bir yana koyup araştırmayı ve sonra görüş oluşturmayı gerektirir. Ben de öyle yaparım.

      Sil
    4. Mustafa Kemal'in bile Abdulhamit hakkinda gorusleri iyiydi. Zaten birilerinin hak ettigi Resat gibileridir.

      Sil
    5. Abdulhamit'lerin hic birisi icin olumlu birsey soylemek mumkun degil. Ne birincisi, ne ikincisi ne de su anki ucuncusu.

      Sil
    6. Hocanın Abdülhamit ile ilgili görüşünü Light Günlük kitabında okuyabilirsiniz. Olumsuz ancak desteksiz sallamıyor.

      Sil
  7. 9,25 9,55 bana cok iyimser geldi

    Tek rakamli enflasyona gectigimiz 2004 nisandan itibaren son 6 ayi ele alirsak yani 2004 haziranindan itibaren suana kadar ki tum yillarin son 6 ayinin aylik ortalamasini alirsak sanirim 3 asagi bes yukari daha saglikli bir neticeye ulasiriz diye tahmin ediyorum. Bir kose yazisindan hesabini bir yazar yapmisti hangi hesabi yaptiysa cift rakamdan asagiya inmiyordu Tufe. Bana kalirsa 9.25lik 9.55lik tahminler cok iyimser bir rakam. Umarim enflasyon 9lu rakamlarda yil sonunu neticelendirir.

    Hukumetin sigara otv zammini askiya almasi ve bir cok ithal gida tarim et urunlerde gumruk vergisini dusurmesi dahasi Petrol fiyatlarinin ve Baltik endeksinin dusmesi ve dusuk seyri enflasyonda dusme potansiyelini egilimini istegini guclendiriyor. BU argumanlarima katilir misiniz Mahfi hocam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılırım. Bunlar belirli varsayımlar altındaki tahminler. Varsayımlar şaşarsa tahminler de tutmaz.

      Sil
  8. Hocam ılımlı enflasyon olacak diyebilir miyiz? Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dünyada enflasyon sorununun olmadığı bir dönemde yüzde 9,25'lik bir enflasyona ılımlı denemez. Çok yüksek bir enflasyon oranıdır bu.

      Sil
    2. hocam bu ülkede bir ara enflasoyn %100 lerde idi . ak parti ne yağtı da indi hocam...

      Sil
    3. Hocam yüksek enflayon doneminde para kazanmak cok daha kolay oluyordu 1999 clinton Türkiye geldi sonra imf ile programa baslandi biz zorlanmaya basladik küçük isletmeler 2001 kriziyle birlikte keyaynak kuşuna döndü. Ancak bu süreçler yasanmak zorundaydi enflasyon dsha sonra tek hanelere düştü verimlilik ve yuksek teknoloji bu donemden sonra artti diye düşünüyorum

      Sil
    4. 09:09 bakin sayiyi da tutturmussunuz hoca dahil hepimiz guclerimizi birlestirelim artik. 09 pisman olmayacaksiniz.

      Sil
    5. Sezen Aksu'dan Manifesto sarkisi bizim toplumumuza gelsin.

      Sil
  9. Obez diyete niyet etmezse, imam er kişi niyetine eder.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne imami ya enflasyon hesabinda? Kafayi yedi millet. Bilimsellikten uzak imam hatip egitimi ile olacagi da bu zaten ama aslinda istenen de bu sonucta, dusunme yetisinden uzak gidip hep ayni partiye oy veren kuru kalabalik.

      Sil
    2. Anlayana sivrisinek saz, anlamayana davul zurna az. Belli ki anlamamışın.

      Sil
  10. Enflasyon oranını belirleyen en önemli etken yine döviz kuru olur.Önümzdeki 3-4 aylık dönem için döviz kurunda aşırı bir artış olmazsa tek haneli rakamlarda gerçekleşir.Ama döviz kurunun ne olacağı belirsiz.

    YanıtlaSil
  11. Hocam sayenizde tekâmül ediyoruz.

    YanıtlaSil
  12. Hocam 2.sutunda 2015’in ikinci 6 ayı aynen gerçekleşirse yazmissiniz. Burda yanlislik olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani sıfır gerçekleşmeyeceğine göre enflasyon alır başını gider diyorsunuz. Sen de başını alıp gidiyorsun enflasyon :((( İlk defa enflasyonu seveceğim aklıma gelmemişti. Düşük enflasyon yani...

      Sil
  13. Hocam sıkı para politikası uygulanmalı diyebilir miyiz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten uygulanıyor, faizler dünyanın en yüksek faizleri arasında, asıl mesele maliye politikasının gevşetilmiş olmasında.

      Sil
  14. Bu yazınızdan sonra http://www.mahfiegilmez.com/2017/06/sk-para-politikas-ve-turkiye.html?m=1
    önceki yazınızı okumakta yarar var.

    YanıtlaSil
  15. Hocam enflasyon hesaplama yöntemlerindeki endeks değerini örnek vererek açıklayabilir misiniz?

    YanıtlaSil
  16. Asiri enflasyondan kurtulmak icin daraltici para politikasi uygulamamiz gerekir kanimca.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi kötü uygulanıyor da maliye politikası oldukça gevşek kalıyor artık.

      Sil
    2. Hocam maliyeyi daraltınca insanlar harcama yapamaz mı? Yani (vergileri artırıp kamu harcamalarını düşürünce)?...

      Sil
  17. Sıki para politikasini ve gevsek para politikasini sesli anlatmis hoca iki tik uzagimizda. Hadi biz anladik diyelim merkez bankasina niye baski yapilir onu anlamiyorum. Daraltiyorsunuz insani.

    YanıtlaSil
  18. Hocam Takasbank somut olarak ne iş yapıyor? Olması ekonomide sermaye piyasası için olmazsa olmaz mıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. https://www.takasbank.com.tr/tr/Sayfalar/Hakkimizda.aspx

      Sil
  19. Bizler iş sahibi olmayabiliriz ama boş gezenin boş kalfası değiliz bunu da not olarak düşelim. Bakın biz de konuşuyoruz ama boşa konuşmuyoruz.

    YanıtlaSil
  20. Dışişleri'nden Kuzey Kore açıklaması - http://bndl.tw/Cv1Z79Z7

    Balistik füzeyi kınarlar nükleeri kınamazlar. Enerjiler gelsin enerjiler. Alternatif enerji olamaz mı KAFA yormak lazim.

    YanıtlaSil
  21. Cash equilibrium4 Temmuz 2017 20:25

    Sizce bu hedefi tutturabilir miyiz Sayın Eğilmez bana daha yüksekten atarız gibi geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hedef 5 5 biliyorsunuz. Bunu tutturmak için ikinci yarıda enflasyonun eksi çıkması lazım.

      Sil
    2. Şu an bile 10 üzeri kardeşim senin de vurgulamak istediğin gibi.

      Sil
  22. Cok guzel bir yazi olmus elinize saglik Mahfi Bey. Teorik olan rakamlar ile pratik olanlar arasinda bir kiyaslama yapabilirmisiniz? Mesela issizlik konusunda bir calismaniz vardi. Tuik issizlik rakamlari ile kendi hesaplamanizi yapmistiniz ve gercek issizligi ortaya cikarmistiniz. Bunun gibi.
    Saygilar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Aslında işsizlikte yaptığım hesaplama yine TÜİK'in rakamlarıyla yapılmıştı.
      Enflasyon için de yapılabilir ama çok zahmetli bir iş ve birçok kişiyle oturup an-ketler yapmak lazım.

      Sil
  23. hocam yi-üfede ithal mallar dahil mi ? Eğer dahil değilse çok daha yüksek çıkması gerekmez midir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yİ-ÜFE'nin başındaki Yİ yurtiçi demek dolayısıyla burada ithal mallar yok. Ama yurtiçinde üretilen malların içine giren hammadde vb ithal mallar dolaylı olarak var.

      Sil
  24. sayın hocam,samsundayım ve çarşıya pazara giden biriyim.emin olunki enflasyon ne 9.25 ne 10.90 nede 15.yüzde 25-30 dan aşagı artan mal yok.hatta bazıları daha fazla artmış durumda.3 den 4 den aşagı seyyarlarda meyve, manavlarda ise 5 den aşagı meyve yok.kiralar ateş pahası,girip mantar ilaçları hariç ciddi ilaçlar ateş pahası,keza giyimde öyle.şimdi sayın hocam durum böyleyken,nasıl oluyorda enflasyon yıllık 9- 10 çıkıyor.ya,birileri bize yalan söylüyor yada bizim hayatı algılamada bir sorunumuz var.ben birinci ihtimalin yüksek oldugunu düşünüyorum.selamlar iyi günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her seyleri gibi bu da manipule ve hile ile hesaplaniyor usta, duvara toslayincaya kadar bu boyle gidecek.

      Sil
  25. değerli hocam, peki dolar tahmininizi de rica etsem, en azından öngörünüzü paylaşırsanız çok mutlu olurum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dolar tahmini bu kadar oynaklık olan bir dünyada kolay değil, anlamlı da olmayabilir.

      Sil
  26. Hocam benim hissettigim %20-30 arasi. Nasil hesapliyorsun derseniz, gecen seneden beri maasim degismedi ama gecen sene kazandigim paradan %25 civarinda biriktirmistim, bu yil ayni sartlarla yasadim ama para birikmedi. Buna teknik isim bilmiyorum, "Fakirin Enflasyon Hesabi" kisaca FEH desek yeterli sanirim. Selamlar, saygilar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Usta senin FEH hesabin aslinda bence resmi enflasyon rakamindan daha dogru ve gercekci. Resmi enflasyon hesabi da aslinda HEH, yani Hilebaz'in Enflasyon Hesabi.

      Sil
  27. Hocam 5 farklı senaryo 5 farklı sonuç ve dediğiniz gibi mevcut durumun devam etmesi halinde. Olabilir de olmayabilir de. 6 ay çok uzun zaman memleketimde.

    Hocam ben enflasyon hesabınızdan hiç bir şey anlamadım. Topladım çıkardım ama sizin sonuçları bulamadım bir türlü. Birikimli enflasyon dediğiniz, misal bu ay fiyatlar geçen aya göre %1 ve sonraki ay da %1 artarsa; 2 ay öncesine göre 1.01×1.01= %2.01 artmış olur demek mi? Açıklayabilir misiniz rica etsem?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birikimli enflasyon Haziran ayından geriye doğru 12 ayın aylık enflasyon toplamlarından oluşuyor.

      Sil
    2. Birikimli sözcüğü kafa karıştırdığı için metinden çıkardım.

      Sil
    3. Hocam kafa karıştırmadı yukarıda bir arkadaş çok güzel açıklamış.Yeni bir şey daha öğrendim

      Sil
  28. Enflasyonu indirmek icin yksek faiz sart.
    Faiz lobisi olarak faizin artmasindan Akpnin faizcilere saygili olmasini istiyoruz aksi halde olacaklardan sorumlu degiliz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha ne kadar saygılı olsun ki dünyanın en yüksek faiz oranlarından birisi burada.

      Sil
    2. Maliye politikasını daraltalım o halde. Darılır mısın maliye?

      Sil
  29. Hocam yılbaşında 29tl ye aldığım peynirin kilosu şuanda 49 tl!?,yılın ikinci yarısı mmaşıma %5 zam alacağım yılsonu peynirin kilosu kaç lira olmalı ki benimde enflasyonum %10 çıksın?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peynirin kilosu yil sonunda 33.35 TL olmali ki senin enflasyonun %10 ciksin. Nasil hesapladik: 29 x 1.15 den. Buradaki %15 artistan senin %5'lik zam'in dusulurse %10 hedef enflasyonun cikar.

      Sil
    2. Temel Gida maddelerinde KDV indirimi sart! Temel gidadan kastim Et Sut Yumurta peynir yogurt bakliyat urunleri sebze ve meyve!

      Boyleikle hem enflasyonda bir nebze olsun rahatlama saglar hem dar ve sabit gelirliler icin satin alma gucu artar hem de gida sektorundeki kayitdisilik haksiz rekabet geriler gercek rekabet artar dahasi Gida sektoru gibi uretim dagitim market aginin oldugu bu aginda emek yogun oldugu sektorde istihdama katki saglar.

      Sil
    3. Adsız5 Temmuz 2017 14:40

      Burdaki %15'i biraz daha açabilir misiniz? Enflasyon şu an kaç ki bizde?

      Sil
    4. Bu nasıl olacak 19:53? Yaparlar mı sizce?

      Sil
  30. Hocam çocukların eğitim masrafı bütçenin %40'ıysa mesela %10'luk enflasyon bizim için hayal oldu mesela. Aynı şekilde gıda ya da ulaşım bütçenin kalan yarısıysa yine %10 luk enflasyon sizlere ömür::)))) yani bu enflasyon denen canavarın her bütçeye farklı dokunan izafi bir yanı var. Bilmem ne düşünürsünüz

    YanıtlaSil
  31. Hükümet muazzam bir şekilde ekonomiyi idare ediyor , ekmek bile 1 TL daha ne istiyoruz... enflasyon bile duruyor yukselmiyor , Mahfi hocam bile hükümetin başarılı olduğunu anlatıyor her yazısında... teşekkürler sayın Mahfi...

    YanıtlaSil
  32. muhsin bey çok hatalı bir yazı olmuş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Circir bocegi Muhlis bey vardi eskiden Girgir'da o olmasin sakin?

      Sil
    2. Muhsin bey kim ya

      Sil
    3. Şener şenin müthiş bir filmi vardı muhsin bey diye aklıma o geldi .

      Sil
  33. Son 1 yıldaki değişimler %
    Ekmek 6,7
    Dana et 14,90
    Koyun et 31
    Bakliyat 33-55
    Sebze 15-27
    Yani gerçek enflasyon ortalaması zaten %15 civarında.
    Bu süre zarfında petrol 40$ civarlarındaydı artık 50$ sınırında. Her 10$ artık enflasyona 1.5 puan ekleyecek.
    Son 7 aydır yabancı fonlar dövizi baskılıyordu. Bundan sonra yeni fon girişleri olmaz ama mevcutlarda ülkeden çıkmazsa bile dolar 3,80+ civarlarına gidecek. Enflasyona katkısı %1-1,5 civarında.
    Eylülde ÖTV ve SGK prim indirimleri bitecek. Gerçek maliyetlerin enflasyona etkisi asıl o zaman görülecek.
    Tarım ve hayvancılık gümrük vergisi indirimleri ile bitmiştir. Seneye hangi çiftçi tarlasını ekebilir. Sene başında 3.80Tl/$ kuruyla mazotunu gübresini aldı. Şimdi o para çöpe gitti. Dere geçilirken at değiştirildi.
    Sonuç olarak ben iktisadi ölçümlere fiyat artışlarını hesaplayamam ama sokaktaki değişimlerle ve siyasi kararların etkileriyle ileriye projeksiyon yapabiliriz herhalde. Enflasyonun 19a yakın olduğunu söyleyen arkadaşa kısmen katılıyorum. 19 değilse bile 15-16 enflasyon kesin var. 2018de bu oran 19 olacaktır diye düşünüyorum. Ve bundan da büyük üzüntü duyuyorum. Üstelik tahminlerimi az çok bir hesap altlığına da oturtuyorum. Yanlış gördükleriniz hakkında tartışabiliriz. Sizin fikriniz nedir hocam bu bakkal hesabım hakkında?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 80 milyonun kendisine göre bakkal hesabı var mutlaka. Ama bu sepetler genellikle eksik. Çünkü bu yiyeceklerin yanında biz taşıta biniyoruz, çocuğumuzu okula yolluyoruz, Bazen sinemaya gidiyoruz, çeşitli üyeliklerimiz var (gsm aboneliği, dsl kullanımı, telefon, elektrik vb gibi), kiramız ya da aidatlarımız var, kılık kıyafet masrafımız var vb. Dolayısıyla böyle bir sepet yapıp her ay bunları ölçmek biçmek lazım. Üstelik kendi harcama bütçemiz içinde ağırlıklarına göre bunları yapmamız lazım ki enflasyonu ölçelim. Üstelik bunu bizim yapmamız da yeterli değil, herkesin yapması ve bunların ortalamasını almamız lazım.

      Sil
    2. Hocam biliyorm sizinde Enflasyon sepetine giren kalemlerin hangi oranda nasıl konduğu hakkında şüpheleriniz var. Bu açıklanan resmi enflasyon 10.27 ye ben inanmıyorum. Cebimde bana bunu doğruluyor. İyi bir firmada bu yıl %10 zam aldım. Yaşam biçimim aynı. Hatta daraldı. Eskiden biraz eğlenceye dışarda yemek içmeye para harcardık oda yok artık. Gene de geçen sene harcadığımın çok üstünde harcamam gerekiyor. En basiti mutfak bütçesi. Bana kandırılıyormuşuz gibi geliyor. Ama ne fayda ki ben haklıysam zaten cep bunu doğrulayacaktır er geç. Enflasyonsadece bir yüzde kağıda yazılan. Cepteki para fiziksel bir şey. Yalan söylemesi imkansız.

      Sil
    3. Cep hesabından yola çıkacaksanız bir kaç düzeltme yapmanız gerekir;

      - Geçen sene ek bir geliriniz olduysa(bu ek geliri tasarruf etmeyip harcamışsanız), ve bu sene o ek geliri alamadıysanız aynı tutar harcamayı bu sene gerçekleştirmeniz ya tasarrufunuzu harcamanızla ya da borçlanmanızla mümkün olur.

      - Finansman gerçekleşmeleri: Geçen sene kartınızla taksitli harcamayı seçerken bu sene peşin harcamaya dönmüşseniz yani vade/taksit sayısını düşürmüşseniz aynı harcama olsa bile cebinizden çıkan para artacaktır.

      - Eş dost gibi çevrenizden aldığınız borçlanmaları bu sene kredi çekerek karşılamanız da cebinizden çıkan para miktarını arttıracaktır.

      - Geçen dönem ertelediğiniz bir borçlanmayı bu dönem ödemeye başlamanız da cebinizden çıkan parayı etkiler.

      - Bu sene geçen seneden farklı olarak eşya alımı gibi hersene gerçekleşmeyen harcamalar yapmış olabilirsiniz.

      - Tüm yukarıda saydığım olumsuz gelişmelerin tam tersi de oluyordur. Hatta birisi bu sene cebimde daha fazla para var o zaman enflasyon yok da diyebilir.

      Cepten enflasyon hesabı yapabilir miyizi kafa yoran bir kişi olarak, evet deli bir hesaplamayla yapabiliriz, ama cepteki sonuca bakmadan önce ekleyip çıkartmamız gereken bir çok şeyler var. Buraya hepsini yazmıyorum. Varacağımız sonuç ise ülke enflasyonu değil, kişisel enflasyon oranımızdır. Ki o oranda yüzde yüz doğru bir değer olmayacaktır.

      Sil
  34. Hocam merhabalar,

    Richard Sennet Yeni kapitalizmin kültürü

    Zygmant Bauman Azınlığın Zenginliği hepimizin çıkarına mıdır?

    YanıtlaSil
  35. Insan kendini fazla anlatirsa hata yapar denir ileride seni vezir de ederler rezul de. Yukseleni yengec olan bir koc insani bu topluma bir sey katabilecek mi gorecegiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yukseleni yengec olan bir koc insani kimdir?

      Sil
    2. Hocam yapabilirseniz benim adimi kaldirir misiniz rica etsem daha da ugrasmayacagim.

      Sil
    3. Kimsin sen?

      Sil
    4. kimine göre kartal, kimine göre atmaca:9

      Sil
  36. Saygılar Hocam;Bu gün saat 10 gibi TR'nin en dürüst,insana saygısı tam olan özel hastenelerinden birinden taburcu oldum.Girişte ödediğim tedavi ücreti ve çıkışta ödediğim otel ücreti benim için bireysel iflas veya ödemelerimde aksama gibi bir neticeye sebeb olacak düzeyde değildi.Fakat kaldığım 5 gün içinde hasta yakınlarından duyduğum 25.000,,,52.000Tl gibi rakamlar ve insanların bu parayı tedarik etmek için kredi almaları vs,''artı konumuz enflasyon ya '',2 gün önce açıklanan enflasyona endexli emekli zamları falan herhalde bu ülkeye özel gerçekler.Tüm gelirler özel,
    devlet farketmiyor enflasyona bağlı,giderler ise söğüşleme metoduna tabi gibi geliyor.
    Niçin tamamlayıcı sağlık sigortası yaptırmıyorsunuz diye sual eyleyecek olursanız Tamamlayıcı sağlık sigortasıda belirli yaş üstüne,sağlığa erişimi kolaylaştırdık gibi bir kulağa hoş gelen masal.Boşverin enflasyonun kaç olacağını, hastalanmayın ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
  37. Dolar 4tl ye giderken yılsonu enflasyon 9,5 çıkacakmış,güler misin ağlar mısın?

    YanıtlaSil
  38. Ben avcılık-toplayıcılık yaparak yaşıyorum. Bütün doğa, ormanlar, okyanus, deniz, göl, nehir, çay, hayvanlar hepsi benim yuvam ve arkadaşım.

    Siz ise, dünya endüstriyel ekonomisinin kahrını sırtınızda taşıyarak kendinize eziyet ediyorsunuz Mahfi bey.

    Hadi size güle güle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karataş im sakin doğadan inme sana tavsiyem !
      Şehirde köyde kasabada biz ay sonunu zor getiriyoruz , herşey parayla , sen ey i belese getiriyon biz ise 50-60 TL olunca 200 -300 Gr kıyma anca aliyoz ! ..ev kiraları elek su ulaşım masraflarını heccc sorma ! ...

      Sil
  39. Hocam bence yakın zamanda faiz oranını yükseltcekler sizce ne yaparlar

    YanıtlaSil
  40. hocam, kişisel tüketim sepeti ağırlıklı olarak et-süt-yumurta vb. hayvansal gıdalar ve alkollü içeceklere dayalı bir üniversite öğrencisiyim. hükümetin 'subjektif' görüşleri nedeniyle alkollü içkilere her sene yüzde 25 civarında vergi zammı yapılmakta (bu konu da demokratik bir ülkede sert bir muhalif tepkiyi tetiklemesi gereken bir konu. ama türkiye'de artık bu konuda yenilgi kabullenildi gibi geliyor bana). süt-et-yumurta gibi hayvansal ürünlere genel olarak baktığımızda ise son yıllarda ortalama olarak yıllık yine yüzde 20-25 dolaylarında zamlar görmekteyiz. eskiden ucuz gıda diyarı olarak bilinen türkiye'de şu anda saydığım tüm bu gıda fiyatları ab ortalamasının çok üzerinde ve tüm dünyada gıda fiyatları düşerken veya yerinde sayarken, türkiye'de gittikçe daha da artıyor. 5 yıldır sürekli aynı gelir seviyesindeyim ama sürekli artan bu fiyatlarla üniversitedeki ilk yılıma kıyasla çok daha düşük yaşam standartları sürüyorum.

    hocam özetle, türkiye'deki yüksek hayvansal gıda fiyatlarının ve sürekli ardı arkası kesilmeyen uçuk zamların sebepleri nelerdir? nasıl çözülür? ve keyfi zamlarla insanların yaşam tarzlarına müdaheleyi nasıl değerlendirirsiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunun tek nedeni son 15 yıldır izlenen yanlış tarım ve hayvancılık politikasıdır. İthalat geçici çözümler getirir ve devamlı bu yola gidilirse kalıcı çözümü de engeller. Bunun tek çözümü tarım ve hayvancılık politikasını yeniden elden geçirmektir. Hiç bir şey yapılamıyorsa 15 yıl önceki politikalara geri dönülür. Sonra zaman içinde onlarda iyileştirmeler yapılabilir.

      Sil
  41. Valla ben hep 10 liralik benzin aliyorum zamlar beni etkilemiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu esprinin aslı ben hep 100 liralık benzin alıyorum beni etkilemiyor idi ve defalarca tekrarlandı. Şimdi rakamı değiştirip aynı şeyi söylemek yerine biraz özgün espriler bulmaya çalışsanız.

      Sil
    2. Hocam esprinin icindeki espriyi anlamadiniz. Evet defaatle tekrarlandi ki 10 lira artik benzin icin bile yetmiyor enflasyonun paradaki deger kaybini bu bayat espri ile canli tuttum.

      Sil
  42. hocam enflasyon yüzde 4 5 bandına çekilse büyüme düşet mi türkiye örneğinde?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enflasyon % 4 - 5 bandına çekmek için muhtemelen faizi daha da artırmak ve maliye politikasını sıkıştırmak (vergileri artırıp, kamu harcamalarını düşürmek) gerekecek. Böyle bir durum olursa büyüme düşer.

      Sil
    2. Hocam vergileri daha ne kadar artıracağız nasıl dengesiz bir dengesizliktir bu.

      Sil
  43. Sayın hocam paraya "yüksek faiz " veren bir durumdayız. faiz in 18-20 lere yakin zamanda çıkabileceği yorumlarını duyuyorum ...yüksek faiz yükselen faiz moduyla devam ettiği müddetçe ne gibi sıkıntılar getirir yakın ve uzun vadede..

    YanıtlaSil
  44. Sn hcm muz ülkesinin birinde matbalar gerçek para yapıp onunla milyarlarca dolar alsalar diyelim o ülkede hangi ekonomik sıkıntılar basgosterir!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. en sevdigim

      Sil
    2. Bu durumda cok fazla muzcuklar oldugunda 1.sine uzun vadede bir sey kalmiyor.

      Sil
    3. Bunun bilimle imamhatiple ilgisi yok. Sadece size ozel teori yazilmali muz teorisi:)

      Sil
  45. Kendini taniyabulmek ne kada guzel bir duygu. Yil sonunda enflasyon hipere adim atarsa o halde enflasyon oncesi son cikis kapisi icin 5 ay oncesi olan donemi hatirlamakta yarar var. Tek acidan bakan goz diger aciyi iskalamis olmali. Kacirilan 2. aci cok fazla sey vadediyordu. Oraya gitmek isten degil.

    YanıtlaSil
  46. Hocam bildiğiniz üzere çoğu ürünlerde ÖTV var. Bana göre enflasyonu frenleyen ÖTV. 2002'deki gibi otomobile uygulanan ÖTV şimdikinin altında(en düşük dilim farkı/-%18, en yüksek dilim farkı/-%110) civarı, şuan o oran uygulansa :) Misal, 2002'ye göre alt-orta vergi diliminde araba alacakların, Ötv sayesinde, %16'sı engellenmiş oldu, ya sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence önce vergi ödemeyen, zamanında ödemeyenlerden vergi alınsın. İkide bir af çıkaracağımıza bunu halledelim.

      Sil
  47. Merhabalar Hocam,
    Yüksek faiz oranıyla Bankadan aldığı krediyi İnşaate gömen, emlak piyasasındaki fiyatları uzaya çıkaran şirketler ve vatandaşlar olduğu sürece Döviz de düşmeeez, Enflasyonda...
    Ayrıca dövizin yükselmesiyle birlikte son yılda trend olan ''Şirketini Yabancıya sat, sermayeni uzun vadede betona göm'' yanlışını da unutmamalı!
    Piyasalarda Nakit akışı olmazsa herkes parasını 10-15 yıl sonra değerlenir mantığıyla uçuk fiyatlardaki Tarlaya, Bağa, Bostana, Betona gömerse Ekonomi nasıl düzelebirli ki?

    Geçenlerde birkaç makale okudum ve çok anlamlı bulduğum için paylaşmak istedim, şöyle ki;
    -Uzay tatiline çıkmak 250.000$ iken, Metrobüse yürüme mesafesi olan bir ev nasıl min. 750.000$ olur!!!
    Ayrıca 750.000$ ödeyen bir Vatandaş neden sürekli Metrobüse biner?

    -10 yıl vadeli çektiği kredi ile 2 yıl önce aldığı evin taksidini ödemeye devam eden, aylık geliri yoksulluk sınırının altında (4800₺) olan vatandaş, son 5 yılda en çok prim yapan Bağcılardan yatırım amacı ile 2. evini neyine güvenerek almaya çalışır? :)


    Bankalar 10 yıl vade ile nakit olarak Vatandaşa verdiği kredileri ortalama 3 yıl sona maalesef emlak olarak (ipotek veya haciz) geri alıyor.
    Bankaların taşınmazlarını yan yana dizsek İstanbul-Jüpiter arası yol olur Hocam!

    Bu şekilde giderse Alıcı olmadığı için Taşınmazlarını satamayan Likidite sağlayamayan bankalar ABD deki gibi çok yakında dökülmeye başlar (Borsadaki balon olmayan reel hisselerinden de ayrıca görebilirsiniz).

    Ayrıca Teşvikler, Hibeler, Destek Fonları... konu İnşaat, Tarım ve Hayvancılık olunca kesenin ağzı neden hep açıktır?
    Çiftçilerimize, Hayvancılarımıza verilen toprak paraları, mazot indirimler, veteriner kontrolleri, teşviklet-hibeler v.b. bir sürü kolaylıklardan sonra bize geri dönüşü 8₺ Domates/kg ve 50₺ Kıyma/kg mı olacak?

    Tekelleşmeye devam eden serbest piyasanın kaderini değiltirecek bir çözüm yok mu sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir ülkenin kaderini kalıcı olarak değiştirecek tek güç halktır. İyi eğitimliyse doğru yolda kötü eğitimli ya da eğitimsizse yanlış yolda değiştirir.

      Sil
  48. Sayın Mustafa Atmaca !
    Çok güzel izah tam puan aldınız...

    YanıtlaSil
  49. Mahfi Bey : kişisel ve kurumsal alınan kredilerin bankalara geri odemesinde aksayan ( ödenmeyen) durumları gösteren homojen bir tablo var mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Homojen bir tabloya ulaşabilmek için şeffaf ve arınmış verilere ulşmanız gerekiyor.

      Sil
    2. Ayrıntılı olarak yok, ya da ben bilmiyorum.

      Sil
  50. Facebooka bir gireyim bakayım dedim millet uyuyor. Uyanmak için musibet mi gelmeli bilemedim.

    YanıtlaSil
  51. hocam türkiyede tahviller başabaşın altında mı ihraç ediliyor?

    YanıtlaSil
  52. Sizin ağzınızı aramak maksadıyla değil, durumun iktisadi, sosyolojik ve siyasi analizini yapmanız için soruyorum.

    Son günlerde, sosyal medya mecralarında, özellikle SMA hastası, kalp hastası bebeklerin, çocukların tedavi masraflarını ailelerin karşılayamamaları nedeniyle, çoğu zaman da ilaçların var olmasına rağmen pahalı olmaları nedeniyle, bu insanlara yardımcı olabilmek adına kampanyalar düzenleniyor.

    Bu kampanyaların ne kadar "viral" olması sağlanırsa, tedaviye ve ilaca ulaşmanın o kadar kısa süreceğine inanılıyor.

    Sorularım:

    Siz biliminsanı olarak;

    (1) Bu tür kampanyalar etik mi?

    (2) Bu tür kampanyalar "palyatif" çözüm mü? Sadece adı geçen hastalara mı katkısı var? Genel çözüm yaratılamaz mı? Bu hususta, "vahşi kapitalizm" ve "sosyal devlet" ile ilgili yıllardır anlatılagelenleri nasıl analiz edersiniz?

    (3) Eğer yukarıdaki iki soruya kısa cevaplar vererek geçiştirmek istemezseniz, detaylı bir yazı yazmayı düşünür müsünüz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben 6 Temmuz 2017 20:42.

      Arkadaşın dediği gibi aynı duyguları paylaşarak sizin fikrinizi merak ediyorum.

      Sil
    2. İşin doğrusu devletin gerçekten muhtaç insanlara bu desteği verebilmesidir. Esasen bizlerden alınan vergilerin bir amacı da budur.
      Bununla birlikte varlıklı ya da durumu uygun insanların bu tür kampanyalar düzenlemesini insani duygularla desteklememek mümkün değil.
      Bu kampanyaları desteklemekle birlikte devletin, Anayasada yazıldığı gibi sosyal devlet olarak, bu alanda gerekeni yapmasını da bekliyorum.

      Sil
  53. hocam mevduat faizleri kgf kredi garanti fonunun karşıladığı bankaların nasıl olsa alacağını garanti sayıp daha fazla mevduat çekebilmek için yükseldiğini söylesek doğru olur mu?

    YanıtlaSil
  54. Hocam dediğiniz gibi yıl sonunda enflasyon 9.25 çıkarsa şu şartlarda Türkiye ekonomisi için kötü bir sonuç olmaz gibi. Ama gelişmiş ülke olmak istiyorsak bu rakamı %5 e yakın düzeylerde tutmamız gerek diye düşünüyorum.
    Konuyla alakasız olarak, ben Afyon Kocatepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü mezunuyum ve şu an da Selçuk Üniversitesi İktisat Alanında Yüksek Lisans 2. sınıfa yaklaşık 89 civarı ortalama ile geçtim ama önümüzdeki hafta Konya'ya markette reyon görevlisi, fabrikada depo işçisi, yine bi firma da satış danışmanı olarak görüşmeye gideceğim. Tabi vasıfsız eleman olarak. Yanlış anlaşılmasın işi küçümsediğimden değil ama bu tahsil durumuna bu işlere başvurmam üzüntü verici. Eğitim alanında çok berbat durumdayız. Üniversite vasıfsız elemanlar mezun etmekten başka işe yaramıyor şu an da.(birkaç üniversite hariç) Benden dostlarıma tavsiye iyi bi üniversite olmadıktan sonra İİBF fakültesinde bi bölüm okumayın. Gidin bi meslek öğrenin daha iyi.
    Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef sayı o kadar arttı ve kalite o kadar düştü ki buraya kadar geldik.

      Sil
  55. hocam işletme mezunuyum, mba mi yapmalıyım yoksa iktisat yüksek lisansı mı yapmalıyım.hangisi özel sektör ve kurumsal şirketler açısından daha önemli? bir makalenizde iktisat diğer bölümlerin anası yazmıştınız o yüzden soruyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yüksek lisansı hangi amaçla yapmak istiyorsunuz. Temel soru budur. Eğer akademisyen olmak ya da araştırmacı olmak gibi bir düşünceniz varsa kendi alanınızda yüksek lisans yapın. Yok eğer bir kurumda çalışmayı düşünüyorsanız Finans dalında yüksek lisans yapın. Böylece altenatifinizi genişletmiş olursunuz. Finans günümüzde oldukça geçerli bir dal.

      Sil
  56. Aslında TUİK'in yayınlamış olduğu enflasyon verilerinin nasıl hesaplandığı kamuya tamamen açık değil mi?

    Serinin başladığı 2003 yılından buyana TÜFE hesabına giren her ürünün ay ay kaç lira gerçekleştiği kamuya açıklanmakta. Bu tabloda hangi yıl yeni ürün olarak ne girmiş ne çıkmış tamamen gözükmekte.

    İkinci tablo olarak 2017 yılında TÜFE hesabına giren ürünlerin ay ay ağırlık oranları verilmekte.

    Tek verilmeyen, ki belki o da yayınlanıyordur veya mikro veri seti olarak isteyene veriliyordur, şehir bazında aylık fiyatların yayınlanması.

    Şimdi tüm açıklanan enflasyon verilerine güvensizliğimiz varsa bunu ispat etmek kolay.

    TUIK yayınladığı ürün bazlı listeye bakarsınız, örneğin etin fiyatı mayıs.17 de 25 TL olarak açıklamışlar esasında 40 TL dir dersiniz. Bu kadar kolay.

    İkinci listeye bakarsınız X ürünün ağırlığı çok fazla, çok az dersiniz. Bu kadar kolay.

    Veya x bir ürün bu listede neden yok veya neden var diyebilirsiniz.
    Hatta pinpon topunun TÜFE hesaplamalarında var olup olmadığını da görebilirsiniz.

    Sadece birazcık zaman harcamanız gerekiyor.

    Son olarak bu ikinci tablo çok önemli bir veri esasında. Yurtiçi tüketimine yönelik bir iş yapıyorsanız, yapacaksanız o işin halkımızın harcamalarında ne kadar bir ağırlığının olduğunu gösteriyor. Rakip sayılarını da elde ederseniz ne kadarlık bir pazar payı olduğunu da aşaüı yukarı hesap edebilirsiniz.

    YanıtlaSil
  57. Hocam dünya çapında markamız yok demiştiniz. Bir verdiğiniz örnek de çok manidardı. Bir İngiliz'e Sarar markasını sorduğunuzda bilme ihtimali, Bir Türk'e Burberry markasını sorduğunuzda bilme ihtimalinden daha düşüktür.
    Şu makaleyi okuyunca aklıma geldi.
    http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/markalarin-icerigi-ulkeye-gore-2480602/

    YanıtlaSil
  58. Merhaba hocam iktisat mezunuyum ve yüksek lisans yapmak istiyorum. Sizce işletme bölümünden muhasebe ve finansmandan mı yoksa kendi bölümümden uluslararası iktisat yada iktisat politikasından mı yapmalıyım ?
    Sizin fikrinizi,tavsiyenizi almayı çok isterim hocam. Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önce yüksek lisansı hangi amaçla yapmak istediğinize karar verin. Eğer akademisyen olmak ya da araştırmacı olmak gibi bir düşünceniz varsa kendi alanınızda yani iktisat teorisi ya da iktisat politikası alanında yüksek lisans yapın. Yok eğer bir kurumda çalışmayı düşünüyorsanız Finans dalında yüksek lisans yapın. Böylece altenatifinizi genişletmiş olursunuz. Muhasebe çok daha spesifik bir alan. Muhasebeci ya da mali müşavir olmak gibi bir düşünceniz varsa o zaman muhasebe ve finansman dalına yönelin.

      Sil
  59. Hocam döviz kurunun kademeli olarak yavaşta olsa bir inişi mevcuttu. Avrupa Parlementosunun dünkü müzakerelerin dondurulması kararından sonra 1 hafta önce 3.51'lerde seyreden dolar kuru şuan 3.61'lere çıkmış durumda . Döviz kurundaki bu artışta ele alınırsa ve kalıcı olursa , sizin öngörülerinizle oluşturmuş olduğunuz tabloda yıl sonu enflasyon oranlarında değişme olur mu ?

    YanıtlaSil
  60. Hocam döviz kurunun kademeli olarak yavaşta olsa bir inişi mevcuttu. Avrupa Parlementosunun dünkü müzakerelerin dondurulması kararından sonra 1 hafta önce 3.51'lerde seyreden dolar kuru şuan 3.61'lere çıkmış durumda . Döviz kurundaki bu artışta ele alınırsa ve kalıcı olursa , sizin öngörülerinizle oluşturmuş olduğunuz tabloda yıl sonu enflasyon oranlarında değişme olur mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sadece o kararla ilgili değil. Dolar bütün gelişme yolundaki ülke paralarına karşı değer kazandı. TL'ye karşı daha fazla değe kazanmasının bir nedeni de sizin dediğiniz AP kararı.
      Böyle giderse yılsonu enflasyon oranı da tahminlerden yukarı gidebilir.

      Sil
    2. Doları bırak euro ya bak Sadrazam efendi.

      Sil
  61. Hocam IMF'ye borcumuz kalmadıysa SDR'de de düzenleme yapamaz mıyız? Bu borcun ikamesi olan diğer bankalardan sağlanan borçlar için de bilgi var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SDR, kotaya göre yaratılmış bir rezerv miktarı. Bunun IMF'ye borçlu olmakla bir ilgisi yok.

      Sil
  62. Hocam yorumlara cevap verilmiyor. Sıkıntı var sanki..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zamanımın daha fazlasını kitap yazmaya vermeye başladım ondan dolayı gecikme olabiliyor. Yıl sonuna kadar böyle gecikmeler olacak.

      Sil
    2. Hocam bu zamana kadar çıkarmış olduğunuz kitapları yazabilir misiniz? Bulabilirsem almaya çalışacağım.

      Sil
    3. Bu blogdaki Yazılar/Kitaplar başlığını tıklayıp o bölüme girerseniz orada hepsi var.

      Sil
  63. MAHFİ Hocam
    Aylık ortalamalara göre enflasyon ne demek,nasıl hesaplanır?Cevabınız için şimdiden teşekkür ederim.
    Selamlar/saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle bir deyimi duymadım. Sanırım olması da mümkün değil. Ama 12 aylık ortalamalara göre enflasyon diye bir hesaplama var. Her ay, aylık enflasyonla birlikte o ay dahil geriye doğru 12 aylık enflasyon da açıklanıyor. Böylece biz her ay hem aylık enflasyonun hem de 12 aylık enflasyonun ne kadar olduğunu görebiliyoruz. İşte bu 12 aylık enflasyonları alıp onların ortalamasını alırsanız o zaman 12 aylık ortalamalara göre enflasyonu hesaplamış olursunuz.

      Sil
  64. hocam ekonomi yorumcuları artan kur ile ilgili yorumlarında artışın bu sefer yurtdışı kaynaklı olduğu özellikle 10 yıllık ABD tahvillerinin etkisinin olduğundan bahsettiler. Yine açıklanan fed tutanaklarının da kısmen katkısı olduğu dillendirildi. ancak ben bu kadar sert bir yükselişin sadece yurtdısı kaynaklı olmayacağını düşünüyorum. Bizdeki enflasyon verisi küçük düşüşler gösterse de eylül ayından itibaren tekrar yukseliş trendine gireceğini tahmin ediyorum. Ayrıca yıl sonu dolar tahminim kurun 3 90 olacağı yönünde.
    Katılır mısınız?
    saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önemli bir bölümü yurtdışı kaynaklı olsa da TL'nin yine negatif ayrıştığına baktığımızda bizden kaynaklanan sorunların da (mesela AP'nin müzakereleri askıya alma karar önerisi gibi) etkili olduğu muhakkak.
      Ben kur tahmini yapmıyorum bu yıl için ama enflasyonun yaz aylarında düşüp sonbaharda artacağı görüşündeyim.

      Sil
  65. Hocam krizlerle büyümeye devam ediyoruz ve enteresan şeylerde oluyor mesela enflasyon yine %9 lara düşmüş.

    YanıtlaSil
  66. Hocam kişisel enflasyon zararını enaza indirmenin yolu nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tasarrufu doğru değerlendirmek.

      Sil
    2. Hocanın tabloda gösterdiği gibi "varsayımlar" gerçekleşirse netice tablodaki gibi olur. Ne yazık ki bilinen sürpriz enflasyonun gerçek yüzünü ortaya çıkaracak. İnsanların ne istediği önemli. Herkes "lollol" derdinde ne yazık ki.

      Sil
  67. Hocam bir ulkede servet ve miras vergilerinin dusurulmesi istihdam icin uretim yatirim icin fayda saglr mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağlamaz. Tam tersine kamu gelirini azalttığı için kamu istihdamını düşürebilir.

      Sil
  68. Sosyal mecralarda bir tik fazla veya eksik takipci olusturarak iliski duzleminde lider oldugunu dusunenler beni uzuyor. Hic oralara bakmadan bile kafamdaki simsek patlamalari bana her seyi gosterebiliyor. Buna sahip olamamak ne yazik ki kayip. Ne diyorsu Sezen Abla "lol lol parti parti"

    YanıtlaSil
  69. Hocam ezbercilik had safhada. İyi bir üniversitenin yüksek lisans bilim sınavında birinci oldum. Ama iktisat bilim sınavının etkisi düşük, alesin etkisi yüksek olduğu için kabul alamadım. Sizce kim daha iyi akademisyen olur:) Maalesef sistem tamamıyla ezber.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ales ezbercilik mi
      Ales analitik dusunmeyi olcen anlama ve kavrama yetenegini olcen bir tur zeka sinavi. Ales daha cok calismalisiniz kapi kapi dolasip insanlari suclama biraz kendine bak ben nerede hata ettim de en basta Alese bak

      Sil
    2. baskalariniz suclayarak nereye kadar.....once kendine bak ceki duzen ver sonra nasip de
      ya nasip

      Sil
    3. Adsız7 Temmuz 2017 20:46
      Şimdi siz bir akademisyen adayısınız. Sözel bir alanda çalışacaksanız iyi bir okuma yapmanız gerekir. Sayısal bir alanda iseniz hızlı işlem yapabilmeli ve analitik düşünebilmelisiniz.

      Eğer ALES’teki sorular sizi sıkıyorsa, doğru çıkarımlar yapamıyorsanız, akademisyen olma hayalinizi ve sevdanizi tekrar gözden geçirmenizi tavsiye ediyoruz. Akademik kariyerin her babayigidin harci kariyeri olmadigini animsatmak isteriz

      Sil
    4. Sistem yanlış. Yanlış sistemde siz daha iyi olabilirsiniz. Yine de emin olmayın.

      Sil
    5. YUksek Lisans bilim sinavlari genel itibariyle girilecek yuksek lisans bolumuyle ilgili akademik ve bazen de guncel bilgiler sorulur bu o adayin bolumle ilgili ilgi alakasi ve en nihayetinde bilgisini olcmeyi amac edinen sinavladir. Dolayisiyla o alanla ilgili akademik kitaplari okuyup yutmus kisiler bilgi sorulari tokezlemeden net cevaplar karsisindakine ve ya yazili kagida yazarak cevap verebilir.

      Ales denilen sinav ise sozel yetenek ve sayisal yetenek basliklari adi altinda uygulanan bir tek oturumluk sinavdir. Bu sinav daha cok bireyin belli bir zaman kiskacinda diliminde sogukkanli olarak, okudugunu anlama analiz etme hesap yapma etme bazi cikarimlarda bulunma tablo ve grafik okuma mantiksal dusunebilme yorumlama yeteneklerini olcmeyi amac edinen bir sinavdir. Bu sinava giren bireyler kendi emsalleri ile yarisir bu sinavdan alinan puanlar belli akademik genel ortalamalar uzerinden degerlendirilerek adayin digerlerinden farki ortaya konur. Ortalama puanlari ve netleri gecen adaylar digerlerinden ayrilir dolayiisyla basvurularinda daha avantajli hale gelir. Bir cok universite ALesten basvuru baslangic puani olarak 60 ve ustunu istemektedir bu doktroda 65 ve ustune cikar taban olarak. Amac en iyi tanimak ve ona akademik olarak sans vermektir. En iyiden kasit hem ALesi yuksek hem Akademik ortalamasi yuksek hem de Bilim sinavinda dogru yanitlar veren adayi bulmaktir.

      Sizin durumunuza gelince Sizin bilim sinavindan mevcudu oldugunuz akademik bolumun ilgili bilim sorularindan netice itibariyle basarili olmus hatta 1.lik almissiniz.
      Ancak Yuksek lisans yapmak istediginiz Akademik alana kabul edilememissiniz. Baska bir deyisle yeterli gorulmemissiniz.

      Sizin cikariminiz bu olaydan Ales olmus Alesin etkisinin yuksek oldugu yuksek lisans kabulunde sizin bilim sinavinda 1. olmaniza ragmen sizden daha iyi Ales puani almis olan adaylar sizin onunuze gecmis ve bolume kabul edilmis. Bu durumda sizin Alese daha cok calismayi hedef edinmeniz gerekir. Ales ezbere ve oznellige ne kadar uzaksa Akademik departmanlarin hazirladigi bilim sinavlari ise ezbere ve tarafliliga o kadar dogasi geregi yakindir.
      Bu durumda Sizin kendinize sormaniz gereken ya AlEsten basvuranlar arasinda en yuksek puani ben almama ragmen bilim sinavinda sorulan ezbere dayali sorular yuzunden onlarin yuksek etkisi uzerinden kabul alamadim deseydiniz sistem daha cok ezbere dayali oldugunu iddia edebilirdiniz.

      Son tahlilde Alesinizi yukseltip diger adaylarin onune gecmeye cabalamaniz olmalidir. Simiden yapmaniz gereken iki olgu var
      1-Bu yuksek lisansa kabul edilen adaylarin ales puanlarini incelemeye almak kac puan almis vs...bunu da okulda listeler asilmistir internette yayinlanmis olmalidir kabul edilenlerin puanlari. Bu kabul edilen kisilerin ales puan ortalamasi nedir. Bu puanlara bakarak ve kendi kapasitesinizi de hesaplayarak belli bir hedef puan ortaya koymaniz lazim. Bu hedef puana yonelik calismalar yapmalisiniz
      2-Ales denilen sinavdan iyi netice almak istiyorsaniz ilk yapmaniz gereken hangi bolumde daha cok basasirisiz oldugunuzu bulmak olmalidir. Sozel mi Sayisal mi Ornegin Sozelse sozelde sizi en cok zorlayan bolum ya da yapamadiginiz yerler konular hangileri onlar uzerinden ise baslaniz ve en onemlisi eskiden LESti 1997den beri uygulanan bu sinavin tum bolumlerini cozmeniz cozemedikleriniz varsa da uzerinde yogunlasmaniz baskalarindan bu husuda yardim almaniz bu sinavdan ilerki donemlerde daha iyi neticeler almanizi saglayacaktir.
      Simdiden bol basarilar ve bol sanslar
      Hocam siz Alese girdiniz mi

      Sil
    6. Benim burda sitem ettiğim alesin puan değerlendirmesinde ağırlığının fazla olması(yüzde50). Alesten yüksek alıp(90) iktisat sınavından(40)alan kişi yüksek lisansa kabul ediliyor. Lisansı doğru düzgün anlamayıp yüksek lisansta nasıl başarı sağlanacak merak ettiğim ve sitem ettiğim konu budur. Ales tamam olmalı ancak mutlaka bilim sınavı ile ağırlığı orantılı olmalıdır. Aksi takdirde absürt denklemler ortaya çıkıyor. Mesela benim ales70 bilim sınavı 85 olmasına rağmen listeye giremedim. Niçin, değerlendirme ağırlıklarının absürt olmasından dolayı. Yorumlar ve nasihatlar için teşekkürler.

      Sil
    7. Adsız8 Temmuz 2017 15:06
      bazi acimasiz degerlendirmeler vukuu bulmus.Buna ragmen siz hosgoru ve tevazu icerisinde yorumlari ve nasihatlari okumusunuz. Varsin yuksek lisans olmasin siz gibi degerli biri var olsun KAFI.

      Puanlariniza gelince acikcasi Ales70 puan cok ciddi ele alinmasi gereken bir basari. Bu puana gore analiz yapabilen okudugunu anlayabilen kavrayabilen tablolari grafikleri Turkiye genel ortalamasinin ustunde basariyla yorumlayabilen bir adaysiniz. Zaten bilim sinavinin puanini soylemenize gerek yok 1. olmussunuz dogal olarak da bilim sinavinin en yuksek basari puanini siz belirlemissiniz yani 85!

      Alesin %50 agirliginin olmasi cok abesle istigal en azindan %35Ales olmasi daha adil gibi duruyor.

      Sizin sikayet ettigioniz durum maalesef bizim genetigimizde ve birbirmize guvenmemizde gizli.
      Genetigimiz boyna Sinav merakimiz sinav endeksli sinavla birbirlerimizin hayatini olcmemiz yarismamiz bu adeta toplumun genetigine islemis durumda genetigine islememis olsa bile bilinc altina ruhuna beyninin derinliklerine islemis durumda. Cocuklari bile kiyaslarken buyume saglik algilama yonunde degil de senin oglan kac aldi sinavda senin kiz kaci tuturdu gibisindden. Neredeyse her tur sinav olan ulkemizde kiz isteme bile sinavla olacak neredeyse!!! Sinav denen olgu!!!!Bu olgudan maalesef kurtulacak gibi degiliz! Sizin Ales magduruyetinizin sebebi de birazda toplumun bu zihniyet temelli dusunmemizden kaynaklaniyor bu ilkokuldan universitelere kadar maalesf bu boyle!!!!! Tpki insaat hastaligi gibi dusunun sinav hastaligini sinav fetisizmini.Ynai sizin bilim sinavinda 1. olmasininz maalesef kimsenin umrunda degil ondan buyuk var o da merkezi bagimsiz tek idareden bir sinav yonetmeligi adi da ALES!Agirligi da bagimsizligi gibi oldukca fazla!

      Ikinci duurm ise bizim birbirmize guvenmemizden kaynakli surekli bir olcuye sahip olma ihtiyacimiz. Inanin Alesin agirligini bu denli yuksek koyanlarin amaci da bu guvensizlik sana bana bolum baskanina ona buna guvenmemem olur da gozune kestirdigini alir torpil yapar bunu engellemeinin yoluda ankaradan bir sinav icad etmek ve bu sinavinda bu mulakatlarda agirligini %50 yapmak bak bakalim o zaman kendi adamlarini alabilir mi on yargisi var. Bu zihniyetle onceleri 1997LES sonralari 2007den ALES adiyla beri bu sinav yapiliyor ve ozellikle bildigim kadariyle son 10 yilda da agirligi %50lerde eskiden %35lerde etki ediyordu
      bu dusunce iyi niyetli torplili sunu bunu engelleme mahayiteinde olsa da aslinda kotu niyete hizmet ediyor sen gibi insanlari biraz dusuk aldi diye elenmesine sebeb oluyor.

      Ancak tekrar ediyorum sizin ALES puaniniz gercekten bir cok kisiye gore guzel bir puan. Sozel ve sayisal alanada yetenekli oldugunuzu ima eden bir puan.Ales puaninizi 75lere cikarabilirseniz belki daha farkli sonuclar elde etmeniz mumkun.

      Sil
  70. Hocam bu siteyi tavsiye ediyorum herkese: http://www.yazaroku.com/default.aspx
    Burdan tesadüfi şu yazıya denk geldim. Yazarı ilk defa okuyorum. Yazardaki düşüncelerin tarifi yok bende. Anlam karmaşası yaşıyor besbelli. Hocam siz de küçük bir yorum yapar mısınız ya da sol-sağ, sosyalizm-liberalizm üzerine eski yazınızı tekrar gündeme getirmek ister misiniz? http://www.star.com.tr/yazar/militan-liberalizm-ve-militan-laiklik-islam-dusmanliginda-bulusuyor-yazi-1234583/

    Şunu da not olarak düşeyim. Avrupa'daki laiklikle bizim anayasamızda olan laiklik farklı olsa gerek ki(ya da biz yanlış biliyoruz, halk dilinde: sol demek inançsızlık demek) 70'lerde ülke kan gölüne döndü. Zaten bir yerde gördüğün şeyin sentezini yapmadan direkt ülkene monte(zihinlerdeki monte) edersen halk dilinde "çakma ayfon" pazarına dönersin.
    İkinci notu da düşeyim: Ben dindar ama tutucu olmayan bir ailede yetişmiş birey olarak bunu söylüyorum.

    Laik Devlet İlkesi ile ilgili kaynak :http://www.anayasa.gen.tr/laiklik.htm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorun anlam karmaşasından çok taraf olma sorunu. Bir insan fanatik bir şekilde bir tarafı tutuyorsa gerçekleri tam olarak göremez. İçinde yaşadığımız dönemde militan liberalizmi görüp de militan islamı görmezseniz konuya bilimsel objektiflik penceresinden değil fanatizm penceresinden bakıyorsunuz demektir.
      Laiklik dünyanın her yerinde aynı anlama gelir: Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması. Bizde son yıllarda bu tanımı sulandırma çabasının olmasına bakmayın siz. İşin özü budur.

      Sil
  71. "Türkiye'nin artık nur topu gibi bir de güven sorunu oldu.

    Hakkımızda hayırlısı ne ise o olsun."

    http://www.yenicaggazetesi.com.tr/bu-nasil-enflasyon-43448yy.htm

    YanıtlaSil
  72. hocam bümkoda yer alan bütçe giderleri kapsamında yer alan mal ve hizmet alımlarını cari giderler olarak tanımlamak doğru olur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bütçede mal ve hizmet alımları diğer cari giderler arasında yer alır. Yalnız bazı mal ve hizmet alımları niteliğine göre yatırım harcamalarına girer.

      Sil
    2. hocam o yatırım harcamalarına girenler sermaye giderleri olmuyor mu 1 seneden fazla olduğu için. bütçede giderler cetvelinde ayrı bir başlık altında toplanmış çünkü.

      Sil
  73. hocam 2016 bütçesinde halkbankası görev zararı vermiş gözüküyor 942 milyon lira. kaldı ki halk bankası 2016 yılında çok yüksek kar açıkladı. bu nasıl mümkün olabiliyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görev zararı zarar demek değildir. Bakanlar Kurulu kararıyla bir KİT'e ürettiği bir mal veya hizmeti maliyetinin altında bir fiyatla satması talimatı verilir ve KİT bu satıştan zarar ederse buna görev zararı denir.
      Halk Bankası Kobilere mevduat faizinin altında bir faizle kredi vermiş ve zarar etmişse bu zarar bütçeden karşılanır. Dolayısıyla Halk Bankası o işlemden zarar etmiş ama başka işlerinden kar etmiş ve toplamda kar etmiş olabilir. Ayrıca görev zararı da bütçeden karşılandığı için tam bir zarar sayılmaz.

      Sil
  74. hocam bütçe gelirlerinde resimler artık kullanılmıyor değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eskiden dolaylı vergilere resim denirdi şimdi onların çoğuna da vergi deniyor. Mesela eskiden damga resmi denirdi şimdi damga vergisi deniyor.

      Sil
  75. Saygıdeğer Hocam
    Kısaca şunu sormak isterim.Yurt içi ve global çapta yaşanan ekonomik ve politik gelişmelere bakarak gelecek 1 ay ve yıl sonu için Usd/TL Eur/TL ve gram altındaki fiyat tahminleriniz nelerdir?

    Saygılarımla

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi