Merkez Bankası’nın Altınları Konusundaki Şehir Efsanesinin Sonu

Merkez Bankası’nın Altın Mevcudu
İki yıldan uzun bir süredir Merkez Bankası’nın altın mevcutlarını nerede sakladığı konusu tartışılıp duruyor. Kamuoyunda şehir efsaneleri anlatılıyor ve olay bambaşka yerlere gidiyor. Bugüne kadar elimizdeki açıklanmış son veriler 2017 yıl sonu durumuna ait verilerdi. Bugün ise 2018 sonu verileri var.

2018 sonu durumunu 2017 sonuyla karşılaştırmalı olarak aşağıdaki tabloda sunuyorum (BOE: İngiltere Merkez Bankası, Fed: ABD Merkez Bankası, BIS: Uluslararası Ödemeler Bankası, BIST: Borsa İstanbul):

31.12.2017
31.12.2018
Değişim
Uluslararası Standarttaki Altınlar
564,6
488,5
-76,1
   TCMB Malı Altınlar
199,4
253,3
53,9
       BOE Nezdinde
109,8
5,9
-103,9
       Fed Nezdinde
0
0
0
       BIS Nezdinde
18,7
0
-18,7
       TCMB Nezdinde
33,7
33,7
0
       BIST Nezdinde
37,3
213,7
176,4
  Bankalara Ait Zorunlu Karşılık Altınları
361,4
234,4
-127,0
       BOE Nezdinde
264,3
90,0
-174,3
       BIST Nezdinde
97,1
144,4
47,3
  Finansman Şirketleri Zorunlu Karşılık Altınları
1,3
0,6
-0,7
       BOE Nezdinde
1,3
0,6
-0,7
  Teminat Olarak Verilen Altınlar
0
0
0
       BIST Nezdinde
0
0
0
   Hazine Altınları
2,5
0,2
-2,3
       BIST Nezdinde
2,5
0,2
-2,3
Uluslararası Standartta Olmayan Altınlar
3,2
3,2
0
       TCMB'ye Ait
2,8
2,8
0
       Koleksiyon (TCMB'ye Ait)
0,1
0,1
0
       Hazineye Ait
0,3
0,3
0

Tabloya göre Merkez Bankası’nın sahip olduğu ve zorunlu karşılık olarak elinde bulundurduğu uluslararası standartta altınların toplamı 2018 sonunda bir önceki yıl sonuna göre 76,1 ton azalarak 488,5 tona düşmüş bulunuyor. Bu altınların Merkez Bankası’na ait olanları geçen yıl sonuna göre 53,9 ton artarken bankalara ait zorunlu karşılık altınların mevcudu ise 127 ton azalmış görünüyor. Bu düşüşte Merkez Bankası’nın zorunlu karşılık politikasındaki değişikliğin katkısı var. Uluslararası standartta olmayan altınların mevcudunda ise tablodan görüleceği gibi değişme olmamış.

Altınların Çok Büyük Bölümü Türkiye’ye Getirilmiş Bulunuyor
Yukarıdaki tabloyu altın mevcudunun nerede saklandığını gösterebilmek için özetleyerek tekrar yazalım:

31.12.2017
31.12.2018
Değişim
Türkiye'de
171
392
221
TCMB
34
34
0
BIST: Borsa İstanbul
137
358
221
Yurtdışında
394
97
-297
BOE: İngiltere Merkez Bankası Nezdinde
375
97
-278
Fed: ABD Merkez Bankası Nezdinde
0
0
0
BIS: Uluslararası Ödemeler Bankası Nezdinde
19
0
-19
Uluslararası Standartta Altın Mevcudu
565
489

Bu tablodan görüleceği üzere Merkez Bankası, 2018 sonu itibarıyla altınların çok büyük bölümünü Türkiye’ye getirmiş bulunuyor. Buna göre 2018 sonu itibarıyla Merkez Bankası’nın sahip olduğu ya da zorunlu karşılık olarak Merkez Bankası’nda bulunan uluslararası standarttaki 489 ton altının 392 tonu Türkiye’de (TCMB ve BIST kasalarında), 97 tonu da İngiltere Merkez Bankası (BOE) kasalarında saklanıyor.

Söz konusu altınları dolar olarak ifade edersek 2018 sonu itibarıyla kabaca 20,5 milyar dolar eder. Bunun yaklaşık 16,5 milyar dolarlık bölümü Türkiye’de, 4 milyar dolarlık bölümü de İngiltere Merkez Bankası’nda duruyor demektir.

Sonuç
Merkez Bankası’nın yurt dışındaki altınları zaman zaman Türkiye’ye getirdiği ve zaman zaman da portföy yönetimi amaçlı olarak yurt dışında tuttuğu konusunu defalarca yazıp anlattık. Buna karşın altınları geri alır mıyız alamaz mıyız tartışmasını sonlandırmayı başaramadık. Çünkü insanlar inanılması çok kolay ve çekici olan şehir efsanelerine inanmayı seviyor.

Bu yazımızda sunduğumuz tablo ile Merkez Bankası’nın yurt dışında muhafaza ettiği ve portföy yönetimi amacıyla kullandığı altınlarını, 2018 yılında, hiçbir engelle karşılaşmadan yurda getirdiğini göstermiş oluyoruz. Böylece kamuoyunu uzun süredir işgal eden “Merkez Bankası’nın altınlarına el konulmuş” ya da “İngiltere o altınları bize vermez” biçimindeki şehir efsanelerinin bütün diğer şehir efsaneleri ve safsatalar gibi tümüyle yalan dolandan ibaret içi boş iddialar olduğunu da kanıtlamış bulunuyoruz.

“Yalanla kedi arasındaki temel fark kedinin yalnızca dokuz kez yaşayabilmesidir.” Mark Twain.

Yorumlar

  1. Hocam yastık altından çıkan altınların herhangi bir etkisi var mı ❓

    YanıtlaSil
  2. Bu efsane bu yazının altında bitebilir, ama bana öyle geliyor ki ileride yazacağınız başka yazılarınızın altında bu efsane yine dillendirilir; can çıkar huy çıkmaz.

    Hatta belli mi olur TCMB nin açıkladığı bu verilere de inanmıyoruz deyiverirler😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediler zaten Timur bey. Öylesine şaşırtılmış insanlar var ki merkez bankasının bağımsız denetim kuruluşunca denetlenmiş verilerine değil de mahalle kahvesinde oturduğu yerde tarihi ters yazan adamlara inanıyor.

      Sil
  3. Üstat,

    Ya Venezuela'ya yapıldığı gibi bir anda TCMB altınları da bloke altına alınsaydı? Böyle bir ihtimal de bulunuyor, zira bir anda Batı Maduro hükümetinin ABD ve diğer ülkelerdeki malvarlığına bloke koyduğu gibi, ardından bunu Guiado'ya açmıştı...

    Yarın bir gün başka bir ülkeye bunu yapmayacaklarını garanti edebilir misiniz?

    Selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ingiltere'den 2 adet gemi alacağımız da var daha...

      Sil
    2. Arjantin'in İran'ın başına gelenler başkalarının başına neden gelmesin? Üzerine düşünülemeyecek gibi değil...

      Her şeyin eskisi gibi normal seyrinde gittiğini düşünmemize az daha yardımcı olmak üzere FED bile fikrini değiştirebiliyorsa artık hiç bir şey eskiden olduğu gibi ya da NORMAL değildir...

      Sil
    3. Ya alınsaydı diyorsunuz ama 50 yıldır alınmamış. Defalarca bu altınlar gitmiş gelmiş ve böyle bir sorun olmamış. Bu sefer de getirildi ve sorun olmadı. Başka ülkelerin karşılıklı olarak ne gibi sorunları olduğu bizi ilgilendirmez. Ben size Türkiye'nin altınlarının ne durum da olduğunu denetlenmiş verilerle anlatıyorum siz bana masal anlatıyorsunuz.

      Sil
  4. Hocam bugün tüm paramla 5.19 dan dolar aldım. Elimde çok az TL kaldı, riskli bir iş yaptım. Yarısını yarın zararına çıksam mı? İhtiyacım yok şu an, bekleyedebilirim 2 sene.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2 sene zamanin olduguna göre neden elden cikarmak istiyorsun anlamis degilim.

      Sil
    2. Kardeş merak ettim, ne düşünerek aldın? Bu akşam 10 TL olacağını mı? Yok öyle değilse ve 2 sene bekleyebilirsen ne diye yarın zararına satacaksın? Ayrıca da yarın 5,19'un altında olacağını nereden biliyorsun?

      Sil
    3. Satmadım, ama 5,00 ya da 4.90 olursa o seviyelerden alım yapacak TL kalmadı elimde. Yarısını satıp daha aşağılar gelirse oradan alım yapsam nasıl olur?

      Sil
    4. Adsız 14:10

      Doların kısa sürede 5,50 olma ihtimali 5,00-4,90 olma ihtimalinden çok daha yüksek. Bu nedenle risk sizin ama ben olsam baştan kademeli alım yapar tüm mermiyi bir sefede harcamazdım. Son 3 aydır MB VIOP'da short pozisyon açarak doları baskılıyor. Kasım-Aralık'da kâr etti, Ocak sonu kontrat maliyeti kabaca 5,50 civarındaydı, yani yine kâr etti. Zaten bu son düşüşlerin nedeni de oydu ama bu gidiş sonsuza kadar devam etmez, MB'nın da ithalat-ihracat dengesi açısından 5,20 altını istediğini sanmıyorum.

      Yine de risk sizin ama size tavsiyem, bundan sonra alımda da satımda da kademe yapın, işlem için ayırdığınız miktarı en az 4'e bölerek işlem yapın.

      Sil
    5. Ben bu konulara hiç girmiyorum.

      Sil
    6. Mahfi Hocam, sizden üniversitede ekonomi dersi almak isterdim 😃

      Sil
  5. Reis geçen sene altına yatırım yapmış,
    Merkezin altınları epey artmış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen yukaridaki yazidan Reisin altinlari artirdigini mi anladin.?

      Sil
    2. cumhurbaşkanına reis anlayışıyla yaklaşım kabile tipi ülkelerde olabilir ancak. adsız 20:35 sayesinde ülkenin kabile ülkesi haline çevrilmiş olduğunu da anlamış oluyoruz.

      Sil
  6. İngilizler feleğini şaşırmıştır altınları bir senede çekince.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya evet, o yüzden tekrar AB'ye girmeyi düşünmeye başladılar.

      Sil
  7. Yerli, milli ve bağımsız olmanın ön koşulu, kendi altınına sahip çıkmaktır, iyi yapmışız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yerli, milli ve bağımsız olmanın ön koşulu sadece kendi aklına sahip çıkmak, hurafelere takılmayıp bilimin peşinden gitmektir.

      Sil
  8. Hocam altinlar memlekete gelmis, hosgelmisler ancak, memlekette bu altinlarin basina bir sey gelir mi?

    TCMB nicin kendi altinini Bistte tutuyor?
    Bist kayitlari guvenilir midir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arkadaşlar daha yeni bir şehir efsanesi bitmeden yenisini yaratıyorsunuz.

      Sil
  9. hocam olmamis bu yazi. Bu hafta koyvermişsin. 👎👎👎

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kardeş, sen alternatif bir yazı yazıp yorumlara bırakabilir misin?
      Ağız tadıyla güzel! bir yazı okuyalım.

      Sil
    2. yav ben hocama takiliyorum. hocami cok severim. Anladin mi alinmaya gerek yok

      Sil
  10. merhaba hocam,
    Hocam biz paramızı altına endekslemek için bu altınları ithal ediyoruz.Siz altına dayalı para sisteminin uygulanabileceğini inanıyor musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Binlerce yıl uygulandı altına dayalı para sistemi,
      Mis gibi ver parayı al altını,
      bir de kötü para iyi parayı kovmasa mükemmel bir sistem.

      Sil
    2. Peki Çetin bey, altına nasıl endeksleyeceksiniz?
      Elimizdeki altın miktarı 20 milyar dolar,
      Ekonomi 700 milyar dolar,
      Ortada dönen para, borçlar bu altının en az 20 şer katından başlıyor.

      Ülke 700 milyar dolar altın mı alacak?

      Sil
    3. 700 milyar dolarlık ekonomiye bir örnek vermek istiyorum bir sınıfta(10 kişilik) herkesin birbirine 10 tl borcu işi alacağı ticareti olsa 10*10=100 lira yapar bu sınıftaki ticaret için 10 liramı yeter yoksa 100 liramı olması gerekiyor yada sınıftaki herkesin borcunu ödemesi için 100 liramı 10 liramı gerekli Türkiyedeki durumda bundan ne kadar farklı çok merak ediyorum

      Sil
    4. Çok farklı. Borçlu olduklarımız sınıfta değil malesef.

      Sil
    5. Hangi sebebe dayanırsa dayansın bir ülkenin altın reservi başka bir ülkenin kasasında olmamalı..
      Uluslar arası anlaşmalara göre böyle olması gerekiyor olabilir; bunu yadırgıyorum..

      Sil
  11. Bistte 144 ton banka altını mı var? Bankalar bu altınları satın almadı ki, Londradan swapla elde etti... bu rakamlar çok inandırıcı değil. Kaynağınız nedir acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız31 Ocak 2019 21:19,
      Altınlar swapla mı geldi?
      Kaynağınız nedir acaba?

      Sil
    2. Bankalar MB'ye zorunlu karşılık olarak yatırıyorlar ve yurtdışından aldıkları altını Türkiye'ye getirecek yerde Londra'da MB'ye devrediyorlar o da İngiltere MB'deki kasasına koyuyor.
      Burada kullandığım veriler Merkez Bankası verileridir. İnanıp inanmamak tamamen sizin takdirinizdir. Ben yazdıklarıma kimseyi inandırmak durumunda değilim. Siz yine isterseniz şehir efsanelerine inanmaya devam edin, onlar daha çekici alternatifler sunuyor.

      Sil
    3. Hocam merhaba, verileri TCMB'nin sitesinde bulamadım. EVDS'nin altını üstüne getirdim, yok yok yok. Acaba bu veriler hangi başlık altında yayınlanyor.

      Ayrıca çalışmanız için çok teşekkürler.. Çok aydınlatıcı olmuş.

      Sil
  12. Hocam bu altınlar fiziken bizde mi yoksa kağıt işlemleri(swap) ile Bist kaydında mı?

    YanıtlaSil
  13. Siz Agustos ayinda MB baskaninin suratina baksaydiniz engelle karsilasmis mi, karsilasmamis mi gorurdunuz. Albayrak ile el ele tipis tipis Ingiltere'nin yolunu niye tuttugunu anlatiyorsunuz farkinda olmadan.

    Sanirim derslerini aldilar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de arkadaşım,
      bundan sonrasını İngiltere düşünsün.

      Sil
    2. Az önce internetten MB başkanının ağustostaki resimlerine baktım, hakkaten yüzüne yansımış.

      Yalnız, Albayrak ile el ele gittiklerinden emin misiniz? Yanlışınız olmasın?

      Sil
  14. Hocam biri bu BoE hazinesine girse,
    Altınları alıp okyanusun ulaşılmaz bir yerine itelese,
    Dünyada ne değişir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O okyanusu yıkarlar kardeş,
      suyunu boşaltır,
      denizi karaya karayı denize taşırlar,
      sen ne diyorsun ne değişir diye?

      Sil
  15. Hocam, yalan dünyanın yalan altınları,
    Bize ne merkezin altınlarından?

    Ben hanımın altınları banka kasasında tutuyorum,
    Eve bir kasa yaptırıp koysam mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız sen ekonomi okuma hiç,
      Yorum ise hiç mi hiç yazma, ne dersin?

      Sil
  16. Kaleminize sağlık hocam, esnaflarin bir bos muhabbeti olan İngiltere'nin altinlari bu durgunluk döneminde vermez düşüncesinde olan günümüz esnaf ve ekonomi bildgini dusunen kesime cevabini aciklamis oldunuz.Bir konuyu daha detayli verilerle açıkladığıniz icin teşekkür ediyoruz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam, esnafın hayalgücü ne zaman Edirne'nin batısına gitti de taa İngiltere'deki altınlara vardı?

      Aziz Esnaflarımız dolar, kira, pahalılık, durgunluk, pahalı işçi ve mallar, siyaset üzerine uzmanlaşmıştır.

      Borsa İstanbul ile bile ilgilenmiyorlar ki Bistteki altınlar ile ilgilensinler.

      Sil
    2. Hiç merak etmeyin paranoya öyle bir psikolojik sorundur ki hayal gücünün nerelere varacağını tahmin bile edemezsiniz.

      Sil
  17. Rusya basını, Venezuela’ya ait altınların Rusya’ya ait 2 uçakla Dubai’de nakit paraya çevrilerek ülkeye geri getirildiğini iddia etti diye haberler cikti basinda. peki bu şehir efsanesi mi hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Altınları Venezuella parasına çevirdilerse kuşa dönmüştür şimdi onlar.

      Yüzde bir kaç milyon enflasyondan sonra,
      Dubaiden iki cep dolusu dolar veya euro ile ancak geri dönmüşlerdir.

      Sil
    2. Selam Arkadaş o uçak sayısı kesin 2 mi? Emin misin? Ben 3 diye biliyorum, 3 Uçakla Dubai'ye gelmiş.

      Sil
    3. Beyler, yanlış biliyorsunuz.

      Ne iki uçak ne de üç uçak ile gitti.
      Ayrıca Dubai'ye de gitmedi.

      Bir tane jet ile yaklaşık 20 ton altın Rusya'ya koruması için gönderildi.

      Maduro'ya isyanlar artınca, güvenlik endişesi oluştu, bu sebeple gönderildiler.

      İşin diğer bacağında ise İspanya'da 1937'lerde Rusya'ya altınlarını aynı sebeple göndermiş,
      bir daha asla geri alamamıştı.

      Venezuella'lı kardeşlerimiz, o altınları unutsunlar, Rusya aldığı altını bir daha vermez,
      üstüne yatar.

      Geçmiş olsun.

      Yorumculara Not: Bana yapacak espri bırakmamışsınız.

      Sil
    4. Şimdi bizim altınlarla ilgili mesel biti de Venezuela'nın altınlarına mı geldik?

      Sil
    5. Burada yazanların %90'ının ekonomiyle falan bir ilgisi yok hocam.yani temel ekonomik bilgileri bile yok.birde paranoyak olduk artık.her şeye şüpheyle bakmak toplum olarak karakterimiz haline geldi.ak partinin bize en büyük hediyesi bu.

      Sil
  18. Görünür gelecekte bir sorun gözükmüyor ama emperyalizm bu. Yarın öbür gün adamlarla papaz olursak bal gibi el koyarlar. Örnekleri var. Hiç bir şey garanti değil. Üstelik hiç bir ağırlığı olmayan bir hükümetimiz var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ağırlığı olmayan hükümet demek ile direk mesajın kime gittiğini biliyorsun değil mi kardeşim?

      Sil
    2. Hükümetin ağırlığınca altını var.

      Sil
    3. Emperyalizm bizim 4 milyar dolarlık altına kalmışsa zaten bitmiş demektir korkmayın.

      Sil
  19. Hocam, 80 milyon nüfusa bölünce kabaca kişi başı 6 gram altın düşüyor.

    Bana, benim çocuklara ve hanıma düşen altınları isteyebilir miyiz?
    Şu dar zamanda 24 gram altın eder.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmediğiniz köprüye giden verginizi geri isteyebiliyorsanız bunu da isteyebilirsiniz.

      Sil
  20. Hocam iyi hoş diyorsunuz da Venezuelanın altınlarına bloke koyuldu o ne olacak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hangi koşullarda el konuldu, Venezuela ne yapmıştı acaba, borcu vardı da ödemedi mi? Bunları biliyor musunuz?

      Sil
  21. Saygideger Hocam,

    Anlasiliyor ki FED yine ters köse yapti. Daha önce 2019 da en az 2 defa Faiz arttiracagini aciklamis. Ayni zamanda bilanco kücültme programi cercevesinde her ay 50 milyar dolar, toplamda yine 2019 da 600 milyar dolar parayi piyasadan cekecegini aciklamisti.

    En son aciklama ve uygulamada Faiz arttirilmadi.. Bilanco kücültme cercevesinde cekilmesi düsünülen miktarin azaltilabilecegi, hatta bilanco kücültme operasyonunun tekrar gözden gecirilecegi belirtiliyor.

    Bu durum belli ki özellikle bizim gibi gelismekte olan ülkeler icin olumlu bir hava yaratti. Düsük faizli ABD den kacan sicak paranin özellikle Türkiye gibi cok yüksek Faiz veren ülkelere kayacagi söyleniyor. Süphesiz ki finansal para politikalarinda bu böyledir.

    Pekiyi Türkiyeye yüksek Faiz geirisine gelecek olan sicak yabanci para ülkemizin gercekten agir yapisal ekonomik sorunlarina cözüm olabilir mi.? Gelen paraya ödenecek Faizi bu ülke kaldirabilir mi?

    Yoksa hangi bedel, hangi Faiz orani olursa olsun, yeterki sicak para gelsin piyasa yine suni sekilde senlensin mi diyecekler.?

    Ya da bu yükün büyüklügü Türkiyedeki Faiz oranlarinin bir miktar asagi cekilmesine sebep olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu soruların yanıtını bilmiyorum ve kimin ne yapacağı şeklindeki soruları hiçbir zaman yanıtlamıyorum. Çünkü ne düşündüklerini sadece açıkladıkları kadarıyla biliyorum. Ama ne yapılması gerektiği konusunda kendi düşüncemi söylüyorum. Enflasyonun düşüşe geçtiği net ve dönüşü olmaz biçimde ortaya çıkmadan MB'nin faizi indirmesi hata olur.

      Sil
  22. Hocam,
    Toplam altın 488.5 Ton,
    Bankaların zorunlu tuttuğu altın 254.4 Ton,

    Bankaların tuttuğu altın Türk vatandaşlarına ait altın mıdır?
    Eğer öyle ise net altın miktarı (kabaca) 234.1 Ton mu olmaktadır?

    Merkez altınlarını niçin artırmıştır? Çok yüksek bir artış olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bankalar vatandaşa altın hesabı açıyor ve altın alıyor. Ayrıca MB, zorunlu karşılıkları altın olarak da kabul ettiği için altın alıp veriyorlar böylece TLnin değer kaybını dengelemeye çalışıyorlar. Bu altınların bir kısmı vatandaşın mevduatı bir kısmı bankanın kendi malıdır.
      MB, rezervlerini çeşitlendirmek amacıyla altınları artırıyor. Dünyadaki birçok MB de aynı yolu izliyor.

      Sil
  23. Hocam Finlandiya hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam Güney Afrika Cumhuriyeti hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

      Sil
    2. Hocam İngiltere hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

      Sil
    3. Hocam Rusya hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

      Sil
    4. Hocam Kanada hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

      Sil
    5. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

      Sil
    6. Hocam, yukaridaki ahlaksiz mutandlar hakkinda bir cümle yazmayi düsünürmüsünüz?

      Bu arada,
      Hocam Suudi Arabistan hakkında yazmayı düşünür müsünüz?

      Sil
    7. Dünyadaki yaklaşık 200 ülke hakkında yazacağım merak etmeyin.

      Sil
  24. BIST (Borsa Istanbul'un) İstinye merkezinin bodrumunda, eskiden hisse senetlerini saklamak için özel yapılmış yüksek güvenlikli dev gibi kasa dairesi var. Etrafı 1.5 metre çelik ve beton karışımı her taraftan çevrili şekilde yapıldı. Gazeteciler yakında buradaki 358 ton altının resmini-filmini çekip yazı dizisi yapacaklar. Filmcilerde burayı soyma filmleri çekmek için izin isteyip duruyorlar. İnşallah biri gerçekleştirmeye kalkmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen duvarlarin kalinligina Kadar neyin nerede oldugunu ve alrin miktarini da acikladigina göre birileri gerkli calismaya baslamistir muhakkak.

      Sil
  25. Hocam yastık altından çıkan altının bi istatisligi varmı. Bunun pozitif etkileri ne kadar oldu sizce

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen yastik altina altin saklasan bunu meydana cikip.. Eey ahali ben yastigimin altina yarim Kilo altin sakladim haberiniz olsun mu dersin.?

      Bak Sali.. Yastik alti altin dedikleri insanlarin bireysel birikimlerinden kendi ekonomik gücleri dogrultusunda zor zaman icin, gelecekte bozdurup parasal deger elde etmek veya toplumumuzun sosyal yapisindan kaynaklanan evlilik gibi gelecege dönük durumlar icin sakladiklari altinlardir. Yani bunlarin ne kadar oldugunu hesaplamak mümkün degil. Hele istatistigini tutmak asla mümkün degil. Sadece tahminen rakamlar verilebilir o kadar.

      Belli ki son zamanlardaki akima sen de uyum saglamissin. Millet Yastik altinda altinlarini bosuna sakliyor. Atil olarak orada durmalari ekonomiye bir katkilari olmuyor. Gelin AKP hükümetinin istegi dogrultusunda bu altinlari güvenli ellerine teslim edin ekonomiye katilsin ülkemiz refah üstüne refah kazansin.

      Ben biliyorum.. "Bunun pozitif etkileri ne kadar oldu sizce " sorarken bu altinlarin bozdurulup harcanarak ekonominin canlandirilmasini kastediyorsun. Hani Reis meydanlarda haykirmisti..Benim milletim altinlarini bozar ekonomik saldirilari bertaraf eder. Yandas medya da bunu günlerce pompalamisti. iste sen bu altinlarin pozitif etkisini soruyorsun degil mi Sali.


      Sil
    2. Yastik alti lafi biraz bankaci lafi. Onlara faiz kazandirmayacak hic bir seyin 'ekonomik kiymeti' olmadigi icin algi oyunlari ile davranis degistirtmeye calisirlar. Bu konuya ne kadar basarili olduklarini TV reklamlarindan gorebilirsiniz, sanirsiniz hepsi size ananizdan babanizdan daha yakin, sizin iyiliginiz icin cirpiniyorlar.

      Sirf alyanslari hesaplasaniz 100 ton altin ellerimizde duruyor. Ama kimse bankacilar daha luks yasasin, daha pahali sampanyalar patlatsin diye hatiralarini mevduata donusturmez. Darbe donemlerinde askeri lojman (nami diger alyans evler) yapilsin diye bozdurabilirler belki ama normal bir donemde boyle akil disi hareket etmez.

      Bu arada bankacilar deyince yanlis anlasilmasin, banka calisanlarindan degil, banka sermayedarlarindan bahsediyorum.

      Sil
    3. Yastık altında 3550 ile 5000 ton altın olduğu tahmin ediliyor. Bunlardan çıkanı birkaç tondan ibaret.

      Sil
    4. Yastık altına baskın zamanı geldi mi Hocam?

      Sil
    5. Hocam 5 ton mu.. 5 bin ton mu?

      Sil
  26. Tam venezuella dan altın alıp satmaya başlayacaktık, hemen taş koydular işimize. Adamlar doğal kaynak zengini 30 milyon nüfusu var ve toprakları bizden büyük 915.000 km2 yüzölçümüne sahip dünyanın en çok petrol rezervi onlarda, topraklarından altın madenleri dahil bir çok zenginliği var ama zengiklik içinde fakirlik yaşıyorlar. ülkenin % 40 ormanlarla çevrili deniz sahil adalar herşey mevcut yok yok maşallah.

    Bu kadar zenginlikte kamyoncu başkan sahibi ülke, Maduro çok şanslı adam kamyon şoförü olarak çalışırken hugo chavez ile tanışmış arkadaş olmuş lise mezuniyeti bile yok ama lise mezunuyum diyor kamyoncu. Chavez bunu çok sevmiş yanından ayırmamış şimdi de yerine geçti. Ülkelere bak otobüs şoförü kamyon şoförü yönetiyor. Bunların altını olsa ne olur petrolü olsa ne olur. birileri sahiplenmek için destek olur yanındayız arkandayız diyen rusya gibi, Birde diğer sömürücü ABd gibi işi en baştan ayarlarlar ve yerine adam koyarlar işte o adam da ABD ne isterse verir.

    Petrol ile Altın ile güç zenginlik refah olsaydı, Suudi araplar halkını perişan edermiydi diğer arap ülkeleri keza aynı IRAK aynı durumda , İRAN sürekli amborga var, Altın zengini afrikada millet açlıktan ölüyor ama ingiliz ABD topraklarında ki altının sahibi neden bilim yok teknoloji yok yönetici yok. Kukla devlet başkanları ve yanında ki yağcı tayfa askeri arkasına alıp erkeklik yapıyorlar. Avrupa da Altın yok, Petrol yok, Doğalgaz yok ama adamlarda akıl var kullanıyor, teknoloji üretiyor marka değer üretiyor çalışıyor bilime önem veriyor. Araç üretiyor kömür çıkarıyor hukuk var demokrasi var eğitim var ve dünyada ki tüm insanlar ilk kaçacak yer olarak Avrupaya akın ediyor yollarda ölüyor.

    Gerçekten akıl lazım, göz var görmek istemiyorlar, kulak var duymak istemiyorlar, akıl var kullanmak istemiyorlar. ozaman hazır kukla verelim olur mu tamam abi.

    YanıtlaSil
  27. hocam, çinde ocak pmı verisi beklentilerin de altına gelerek 48,3 oldu. çin ekonomisinde reel tarafta giderek belirginleşen bir yavaşlama var. çinin gelişmekte olan en büyük ekonomi ve dünyanın adeta üretim üssü olduğunu düşünürsek yakında finansal piyasalarda bu tip olumsuz gelişmeler fiyatlanmaya başlayabilir ve bu kuvvetli bir domino etkisi yaratabilir derim. ne dersiniz hocam?. iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çin ekonomisinde sorunlar büyüyor, iş ciddileşiyor ve bu bütün dünyayı etkileyebilir. 2019'un en ciddi sorunlarından birisi bu.

      Sil
  28. tek adam rejiminin olduğu bir ülkede merkez bankasına da inanmam. baskıya tamamen açık durumdadır. yönlendiriliyor. bunu da zamanında baskı yüzünden artıramadığı politika faizi yüzünden yaşanan kur şokuyla gördük.

    YanıtlaSil
  29. Hocam bu yazınız ile alakasız olacak ama gsyh ile gsmh eşit çıkar mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. GSMH = GSYH + (Yurtdışı faktör gelirleri - Yurtdışı faktör giderleri)
      (Yurtdışında çalışan Türklerin ülkeye yolladığı paralar mesela yurtdışı faktör gelirleri, Türkiye'de çalışan yabancıların kendi ülkelerine yolladığı paralar ise yurtdışı faktör giderlerine örnektir.)
      Eğer yurtdışı faktör gelir ve giderleri birbirine eşitse yani denklemdeki parantez içi toplamı sıfırsa o zaman GSMH = GSYH olur.

      Sil
  30. Mahfi bey

    Sizin yaptığınız ekonometrik hesaplamalar ve geçmiş tecrübelerinize istinaden:

    Dolar/TL, şu günlerde 5,20'leri görmüş bile olsa, yön, yukarıyı mı gösteriyor? Ara ara düşüşler olsa da, yön, yukarı mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türkiye ile ABD arasındaki enflasyon farkı TR aleyhine 10-15 puan oldukça doların yönü elbette her zaman yukarıdır. Buna jeopolitik riskler, ekonomik krizin getireceği beirsilikler, yapılabilecek her türlü basiretsizlik, olası Halk Bankası davası, yaşanabilecek petrol şokları v.s. dahil değil.

      Sil
    2. Fed Faiz arttirmadi. Bilanco daraltmaya ara veriyor. Sence dolar kuru yukari mi cikar asagi mi düser..

      Sil
    3. Bunlar bizim özellikle seçim sonrasında ne yapacağımıza bağlı olarak gelişecek.

      Sil
  31. 76 ton altını ne yaptık hocam bir bilginiz var mı bu konuda?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. MB zorunlu karşılıklarda kullandığı ROK (rezerv opsiyon katsayısı) oranını değiştirince bankalar serbest kalan altınlarını aldılar. Onları ya kendi rezervlerine aldılar ya da nakde çevirdiler.

      Sil
  32. Baska sehir efsaneleri de var. Mesela bankalar faiz yukseldiginde kar ediyor, o yuzden faizin yukselmesi icin lobi olusturuyor diye. Siz bunun safsata oldugunu yazmistiniz.

    Garanti bankasi son ceyrek bilancosu aciklandi, net faiz geliri 40% uzerinde artmis, Ak Bank son ceyrek bilancosu gene net faiz geliri 40% uzerinde artmis. Hem de kredi hacminin artmadigi bir donemde bu rakamlar ya yanlis, ya da baska bir seyler yanlis.

    Belki de her seyi efsane diye gecistirmemek gerekiyor.

    YanıtlaSil
  33. Hocam bir yılda azalan 76 ton altının nerede kullanıldığı belli mi?

    YanıtlaSil
  34. Uzun zamandır yazılarınızı takip ediyorum ve kattığınız herşey için size çok teşekkür ediyorum hocam.Paşamızın yolunda sizin gibi aydın insanları görmek bana gerçekten umut veriyor.Tavsiyeleriniz benim için çok önemli olduğu için sizden bir istiramım olacak.Göreve yeni başlayan sgk denetmen yardımcısı ve iş müfettiş yardımcısı adayına gerek kamu gerekse özel sektörde güzel bir kariyer için ne gibi önerileriniz olur acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim.
      İş mevzuatını ve onunla bağlantılı vergi mevzuatını çok iyi öğrenmenizi yarın öbür gün kamu kesiminden ayrılırsanız bu işleri tek başınıza bir meslek olarak yürütebilecek olgunluğa ulaşmak için çalışmanızı öneririm. Başarılar.

      Sil
    2. değerli yanıtınız için teşekkür ederim

      Sil
  35. Türkiye Bankalar Birliği (TBB) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Aydın, "Makro göstergelerde güçlü bir dengelenme var. Öncü göstergeler de baharın gelmekte olduğunu müjdeliyor." dedi. Katılırmısınız? Bahar gerçekten geliyor mu? Hocam benim için gerçekten değerli olan yorumunuz nedir? alabilirsek sev

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Subattan sonrasi bahar, dogru soylemis.

      Sil
    2. Bahar geliyor çok doğru. Ama bir de atasözümüz vardır: "Mart kapıdan baktırır kazma kürek yaktırır" diye.

      Sil
    3. Bahar gelse neolacak,yaz ortasında göçer ekonomi.

      Sil
  36. Hocam merhaba, FED sıkılastirmayı bitirdi mi, sıkılaştırmaya ara mı verdi yoksa ne yapacagını kendisi de mi bilmiyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fed sıkılaştırmayı bitirmedi. Faiz artışlarını azaltabileceğini işaret etti. Bu yıl piyasadan çekeceği 600 milyar dolar hakkında bir açıklama yapmadı.

      Sil
  37. Hocam, altınları boşverelim şimdi,

    IMF Raporlarına göre artık Suudi Arabistan ekonomisi, Türkiye ekonomisinden daha büyük.
    Araplar GDP olarak bizi geçmişler.

    Ne diyelim şimdi, iman gücü mü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok bu Doların gücü. TL, Dolara karşı değer kaybedince öyle oluyor. Esasen herkesi geçtiğimizde de yeni icatlar yaptığımız için değil TL değerli olduğu için geçmiştik.

      Sil
  38. Mahfi Hocam lütfen söyler misiniz:

    ABD'de arabalar (binek oto) niçin ucuz? (Sadece "ABD'li markalar"ı sormuyorum.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ABD ekonomisi için araba çok önemlidir. Bir de alıcısı çok fazla olduğu için o piyasada rekabet yüksektir.

      Sil
  39. Mahfi bey, Servet Yıldırım'la küs müsünüz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Servet Yıldırım benim kardeşim kadar yakınımdır. Şimdiye kadar birbirimizi hiç kırmadık, üzmedik. Niye küs olalım ki?

      Sil
  40. Mahfi bey, malum bugün "olmasi gereken "kur hesabında bile referans alınan tarih konusunda ortak bir gün olmadığına göre ,bugün itibariyle söylenen kur 4.50-5.50 arası rakamlar.madem TCMB yıllık enflasyon raporunda enflasyonda kur etkisinin önemine dem vuruluyor kur dalgalı da olsa tcmbnin arzu ettiği bir kur aralığı mutlaka olmalı.gerci bu rezervlerle bunun önemi olmayabilir.ama bu ülkede 1 USD 1.1 TL olmamaliydi,yani sıcak para girişlerine vergi uygulamiyorsak ve bu para yillaryiicnde ayniadongulerle bir girip bir çıkıyorsa ve biz cikarken ağır hasar aliyorsak neden tcmb doğrudurust hedef kur araligina göre tampon görevi görmüyor.para gelişlerinde sağlam rezerv yapıp yurtdışı kaynaklı sebeplerden çıkışlarda bunları piyasa vermiyor.nihai kur aynı olaylar yaşandığında aynı kalır teoride ama dalga boyu ufak olur.orn.onumuzdeki ay bankaların uzun vadeli döviz puanı arttirilsin,döviz girişi olunca TCMB rezerv yapmalı değil mi?5 in altı rekabetçi kurumuz mu.degil.ama rezerv yapmayacak.sicak paraya bağımlılığa devam edeceğiz.cari açık yine artacak.vbvbvb..bu neden böyle.asaf beyin dediği gibi neden tcmbde rezerv mekanizması var.ve peki madem ticaretimizin yüzde ellisi Avrupa'ya.biz zamanında neden rezervleri Euro'ya veya 2 para birimine donusturmedik.vb.tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merkez bankası kur aralığı belirleyemez sizin dediğiniz sabit kur rejiminde uygulanabilir. oysa biz dalgalı kur rejimi uyguluyoruz ve kurları piyasa belirliyor. faizi merkez bankası belirliyor. hatta müdahaleli dalgalı kur uyguluyoruz desek daha da doğru olacaktır. net kullanılabilir rezervimiz düşük olduğundan ve cari açık vererek büyüme yapısallığımızdan dolayı bant aralığı kur belirleme ve o bant aralığında tutabilme olanaklarımız çok sınırlı. daha önceleri denedik 1999-2001 arası yaptığımız gibi. başarısız olduk. iktisat yapısallığımız buna asla müsait değil.

      Sil
    2. Sabit kur rejiminden bahsetmedigim açık. Kurlari piyasa belirlerken bunun dalga boyunu kısmak için rezervlerini 1 yıllık değil dönem dönem 2-3 yıllık borcuna getirerek tampon görevi görebilirsin.e bunu TCMB yapmıyor.vatandas yapıyor .dövizi yanlış zamanda alıyor o ayri.aurica faizler enflasyona göre ayarlaniyor teorisi bizim gibi ülkeler için tam doğru değil.faizi arttırirsin ki fiyat artışının önüne geçersin.bu durumda enflasyonu sınıflandırmak lazım neden?.çünkü enflasyon bu ara yüzde yüz maliyet enflasyonu.yani yüzde yüz elli diyeyim.talep o kadar az ki.fiyati arttırıcı bile değil düşürücü etki yapıyor.dolayisiyla enflasyon tamamıyla bir kur maliyeti enflasyonu.yani biz açıkça söyleyelim enflasyona göre değil kura göre faiz ayarlıyoruz.faizi erken düşünürsen enflasyonu körükler misin .bu dönemde kesinlikle hayır.ama kuru tetikleme ihtimalinden dusuremiyorsun.yani aslında bir enflasyon hedefini varsa kur hedefin de var.direkt olmasa da dolayli.bu gayet acik.ama ekonomi modellemeleri ABD'de bile tartışılıyor. tcmb para politikası enflasyon üzerine ise., enebuyuk silahı faiz de kur uzerinedir.kurun sonucu olan enflasyon hwdeflemesinden.( En azından bizim ülkede ve bu dönemde),ziyade ,sebebi olan kur üzerine .ama üretmezsen O mızrak her türlü oo çuvala sığmıyor.sicak para gelince faizi düşür.kredi var.modeli degistirmedigindencari açık artsın.para çıkarken.borcun olduğu için faize yuklen.overallda basit bir kısır döngü.sahlan(!),sonra yumuşak iniş.yani sert iniş.sicak parayı rezerv yapacaksın.sadece çarklar döndürecek kadarını bulup üretime geçeceksin.bu ülkeye burada üretilebilen bir şey döviz pahalı olduğu için girmeyecek.tek şans bu.

      Sil
  41. sayın hocam,türkiye IMF ile anlaşırsa dolar ilk anda 5 in altına gelirmi.ilk anda olumlu algılanırmı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam seçimden sonra IMF yerine K.Derviş'i çağırsak millete daha faydalı olmaz mı?

      Sil
    2. IMF ile anlaşma olursa uluslar arası finans piyasalardan %8 ile borçlandığımız doları %2-2,50 ile alma şansımız olur dış finansman maliyeti düşer ancak bu geçici kur gerilemesi yaratır çünkü döviz ihtiyacımız çok yüksek yıllık gelirimizin neredeyse %30 una yakın dış finansman ihtiyacımız var üstelik kısa vadeli. dolayısıyla kurlar biraz daha gerilese dahi yeniden yükselişe geçer. ımf yapısal sorunlarımızı çözmez. ımf sadece yapısal dönüşümler için bize zaman kazandırabilir o da dış finansal koşulların elverdiği ölçüde. kurlar gerilese de bu yine yeniden cari açığımız büyümesi ve iç talebin artmasıyla yeniden enflasyonist baskının üretilmesi anlamına gelir. yani yeniden kur şoku öncesi döneme dönüş demektir. ımf asla çözüm değildir. sadece biraz daha kredibilite sağlar bize. ancak hükümet şeffaf değil ve bu yüzden ımf ön koşul olarak şeffaflık ister. bu da ımf in gelmesini zorlaştıran önemli bir etkendir. para-maliye politikalarının tamamen uyumlu olmasını dikte edecektir haklı olarak bu da siyasinin işine gelmeyecektir. ımf anlaşması olmazsa seçim sonrasında piyasanın daha da kötüleşmesi olasılığını güçlü görüyorum. ımf ile anlaşma olursa sıkılaşmalar ciddi derecede artacağından 2-3 yıl küçülme ve slumpflasyon sonra stagflasyon son aşamada da resesyonla tekrar yukarı yönlü iktisadi gelişme olabilir diyorum tabi dış konjonktür izin verirse.

      Sil
    3. hocam abd de ücretler ocakta yıllık %3,2 arttı. beklenti %3,1 idi. işsizlik %4 oldu tam istihdama çok yakındır.aylık ücret artışı ortalama bazda %0,1 oldu ki beklenti %0,2 idi. pmı verileri iyi gidiyor abd ekonomisinde. istihdam artışı da %63,2 olarak beklentileri biraz aştı.işsizlik başvuruların da ise beklentilerin altında geldi. yani tam da benim beklentilerime uygun bir gidişat var abd ekonomisinde!. enflasyonist eğilimler devam ediyor. ve fed faiz artırımına ara vererek güvercin olmayı yeğleyerek hata yapıyor. fed istesin istemesin abd dünya genelinden pozitif ayrışmaya başladı ve bu kanaatimce artarak devam edebilir. ve fed yine tekrarlıyorum ki; 2 değil 3 faiz artırımı yapmak zorunda kalabilir. 2.çeyrek 3.çeyrek ve 4.çeyrekte birere defa faiz artırımı yapabilir. sıkılaşmayı ise yani bilanço küçültme operasyonuna ise normal takvime uygun devam ederek ek sıkılaşmaya gerek duymayacaktır. ne dersiniz hocam olabilir mi?.

      Sil
    4. hocam aralık ayında ihracatımız neredeyse artmadı çünkü stokları tüketti işletmeler likidite sıkışıklıklarını azaltmak için. önceki aylarda görülen ihracat artışının temelinde stokların hacmi büyüktü. tl nin reel değer kayıpları da bunda etkili oldu. ithalatımız ise çok sert bir gerileme ile %28 in bile üzerinde geriledi. üretimdeki düşüşün devam edebileceği ve kapasite kullanım oranlarının da düşme eğiliminde olduğunu işsizliğin de artacağını gösteren bir parametre oldu ithalat rakamları.üstelik kurlardaki belirgin gerileme trendine rağmen ithalat gerek kredi mekanizmasının çok zayıflamış olması gerekse iç talepteki daralma ile sert geriledi. fakat ihracatın yerinde sayması nedeniyle dış ticarette yeniden 2,6 milyar dolar açık verdik.3 ay boyunca fazla vermiştik. hocam acaba kurlardaki gerileme yeniden dış ticaret ve paralel olarak cari açık artışı olarak karşımıza çıkabilir mi?.

      Sil
  42. Saygıdeğer hocam hazine bakanligi imf ile anlasma yapacagimiz soylentisi tamamen bir yalan soylentidir dedi buna katiliyor musunuz? Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pkk ile oslo da pazarlık yaptıklarında da yok demişlerdi..

      Yüzleri zerre kızarmadan kabul ettiklerini ne çabuk unuttunuz.

      Sil
  43. Saygıdeğer hocam tuik enflasyon verisini yanlış verirse yil sonunda abd ile türkiye arasındaki enflasyon farki eksiye düşerse dolar tl karşısında deger kaybeder mi? iyi hafta sonları dilerim

    YanıtlaSil
  44. Sayın hocam, Ulusal Özel- 31 Ocak 2019- Prof. Dr. Mete Gündoğan- Adnan Türkkan- Ulusal Kanal'da yapılan bir söyleşide Prof Dr. Mete Gündoğan imf ile anlaşmamız durumunda doların en az 20 tl olacağını söyledi böyle bir şey olabilir mi? Saygılar

    YanıtlaSil
  45. Mahfi hocam,
    Altınlar Türkiye'de iken
    13 - 16 Ağustos arasında 3 milyon ons fiziki altını bizim MB nereye, nasıl ve ne sürede götürüp sattı??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O MB değil bankalar zorunlu karşılık altınlarını sattılar. Zaten Londra'da idi. MB zk politikasını hafiletince öyle oldu.

      Sil
  46. Mahfi bey

    FED, QE'yi Ekim 2015'te bitirmemişmiydi?

    2019'a geldik, hâlâ piyasalardan Dolar çektiğini duyuyorum. Ekim 2015'te biten neydi peki? Kafam karıştı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O bitirdiği piyasaya para sürmeydi. Şimdi o paraları geri çekiyor.

      Sil
    2. Adsız 2 Şubat 2019 18:02, lütfen kusura bakmayın, cevabınızı anlamadım.

      Mahfi bey yanıtlarsa çok memnun olacağım, umarım yanıtlar.

      Sil
    3. Anlamayacak bir şey yok:

      QE denen şey piyasadan kağıt alıp karşılığında para vermekti. Yani piyasaya para sürüldü sürekli. Bu para sürme olayına 2015'te son verdi. Burada piyasaya para sürme olayı bitti.

      Daha sonra ise piyasadaki toplam parayı azaltacağını duyurdu yani "tapering" yapacağını söyledi. Bu da elindeki kağıtları geri verip karşılığı olarak vermiş olduğu parayı geri alacak. Bu süreç başladı ve sürmekte. FED belli bir program çerçevesinde bu kağıtları verip parayı geri alıyor ve aldığı parayı yok ederek bilançosunu küçültüyor.

      Bunlara ek olarak da faiz oranını arttırmaya devam ediyor. Böylece ABD piyasaları faiz açısından daha cazip hale geliyor ve dünyaya dağılmış olan dolarlar da ülkeye geri gelmeye başlıyor.

      Sil
  47. Hocam

    Bankaya gittim, 'bana para verin' dedim, güvenlik görevlisi beni yaka paça dışarı attı.

    Niye böyle oldu hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen bana gel aynı şekilde para iste. Merak etme ben seni boş göndermeyecek. Seni öyle bir yüklü geri göndericem ki inanamayacaksın.

      Sil
  48. Mahfi Bey siz Hazine Müsteşarı olduğunuz yıllarda, altın sandıklarını, elmas sandıklarını, pırlanta sandıklarını ve bunlar gibi diğer pek çok hazineyi tek tek incelediniz mi? Mesela, çil çil altınları bir kez olsun elinize alıp salladığınızda şıngır şıngır ses çıkarışını dinlediniz mi? Mesleğiniz çok ayrıcalıklıymış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onlar MB de idi. Hazine kasalarında sadece borç senetleri, bir altın saat, birkaç adet de hatıra para vardı.

      Sil
  49. Atilla Yeşilada yayınladığı videonun 13. dakika 25. saniyesinde, "gazeteci Ahmet Takan'ın köşesinde yazdığı, hükümet ile IMF arasında gayri-resmi görüşmelerin başladığı" haberini inandırıcı bulMAdığınızı söyledi.

    https://www.youtube.com/watch?v=YwH41elmZDU

    Konuya açıklık getirir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Ahmet Takan veya herhangi birisiyle ilgili bir şey söylemedim. Ne söylediğimi de yeni yazımda ayrıntılı olarak anlattım.

      Sil
  50. Bir de sen neyi anlatmaya çeliştiğini yazabilsen..

    Atilla yeşilada mi inandırıcı bulmamış.. Yoksa Mahfi hocanın inanmadığını mi..

    Kaldı ki, Atilla Yeşiladanin bir dediği diğerini tutmuyor.2 aydır secimden sonra imf nin geleceğini bundan başka çözümün olmayacağını pompalıyor..

    Gizliden görüşmelere inanmıyor olması birşey değiştirmez. Hükümetin pkk ile görüşmeler de böyle olmamismiydi.

    Dolayısıyla Ahmet Takanın yazdıkları doğru. Göreceksiniz secimden sonra zorunlu olarak imf ye gidecekler.. bunu da kılıfına uydurup açıklayacaklar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben o konuda bir şey söylemedim. Ne söylediğimi de yeni yazımda anlattım.

      Sil
  51. Adsız 02 Şubat 2019 11:52 nin kasdettigi söyleşi bu adreste
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DWl3hg9mlNW8&ved=2ahUKEwicoNXAsJ3gAhVQs4sKHU0gB7oQtwIwAHoECAYQAQ&usg=AOvVaw3gIPbBUimAwK4fnRphagNf

    YanıtlaSil
  52. Hocam peki bu altınların gerektiğinde Türkiye tarafından transferinin gerçekleşmesi ingiltere'nin ekonomisine zarar vermez mi yani bizim olan bir şey de olsa bazı koşullar altında mümkün olmalı bir de neden ingiltere de başka bir ülke de değil bizim altınlarımız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Neden zarar versin? O altınlar İngiliz ekonomisinin parçası değil ki?

      İngiltere çok uzun süredir dünya para piyasasının merkezi. Yani tüm dünya para alışverişini Londra'da tutuyor. Değişimler hazır orada gerçekleşiyor.

      Sil
  53. Mahfi abi
    Ozel sektorun dis borclarinin ne kadarina devlet kefildir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hazine sitesinde hazine garantili özel kesim borçları 3,3 milyar Dolar ve Hazinenin kefil olduğu dış borçlarla yapılan altyapı tesisleri vb tutarı da 15 milyar dolar olarak görünüyor.

      Sil
  54. hocam, insanoğlu hiç akıllanmıyor. zira: daha çin hanedanı zian döneminde sınırsız kağıt para basılmış. sonu hiper enflasyon!. john law fransada sınırsız kağıt para metodunu uygulamış 4 yıl sonra hiper enflasyon. biraz akıllanmışız sanırım parayı altına çıpalamışız sınırlı para ile istikrarlı bir iktisat dönemi yaşanmış. ta ki 1913 fed kurulana dek. fed kurulunca doların altın bağı %40 olarak belirlenmiş ve böylece paranın tekrar altınla bağı zayıflatılmaya başlanmış dolayısıyla paranın yozlaşması aşaması yeniden başlamış.1944 bretton-woods ile tüm dünya paraları dolara bağlanmış. aynı doların 1971 yılında altınla bağı sözde geçici olarak koparılmıştı ancak 1978 Washington mutabakatıyla sınırsız doların önü açılmış. ve sınırsız para yoluyla ekonomilerde sanallık hızla artmıştır. eskiden Amsterdam ve bazı şehirlerde uygulanan sonrada ülke bazında uygulanan sınırsız para ekonomileri hep çöküşle sonuçlanmıştır. 2008 öncesinde ise sınırsız para ı-uygulaması küresel boyuta taşınmıştı. sonucu da küresel çapta finansal krizdir. sonrasında daha da azgınlaştık devasa para okyanusu yarattık. haliyle bu sefer ki kriz sistemik çöküşü getirecektir hocam. ama bu sefer ki krizin deflasyonist değil de enflasyonist bir kriz olma olasılığı yüksek görünüyor hocam. zira bu sefer gelişmekte olan ekonomiler merkezli kriz bekliyorum. çünkü basılan devasa para okyanusu önemli ölçüde gelişmekte olan piyasalara aktı ve kriz risklerini önemli ölçüde buralara taşıdı. bu konuda düşünceniz nedir hocam?. güzel hafta sonu geçirmeniz dileğimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşağı yukarı aynı şeyleri düşünüyorum.

      Sil
  55. İstanbul Kuyumcular odası başkanı Mustafa Atayık, 4 Şubat 2018 tarihli Gerçek Hayat dergisinin 16 sayfasında "İngilizlerin elindeki altınlar geri getirilsin" başlıklı haber yapılmış.
    Hanginiz doğru söylüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O söyleşi 4 Şubat 2018 tarihli ben size 2018 verilerini naklettim. Dolayısıyla ikimiz de tarihine göre doğru söylüyoruz ama siz dikkat etmemişsiniz.

      Sil
  56. Hocam merhabalar...
    Bu konuda iki kavramdan söz ediliyor. 1.saklama hizmeti için yabancı bir bankaya bırakma 2.Kısa süreli emanete bırakma (teminat v.b). MB altınlarını, kısa süreli teminat olarak emanete bıraktığı için hala mb kayıtlarında göründüğü ancak fiziken BOE'da olduğu söyleniyor. Bu konuda ne dersiniz?

    YanıtlaSil
  57. üfe - tüfe arasındaki marj yüksek seyretmeye devam ediyor. bu da önümüzdeki süreçte enflasyonist baskının üfe bazlı olarak yüksek seyredebileceğini gösteriyor. tarım sektöründeki zayıf prodüktivite kurlardaki belirgin gevşemenin olumlu etkisini absorbe edicidir. maliyet kökenli baskıların yönetilmesi zorlaşmıştır. kanaatimce merkez bankası kurlara bu kadar baskı yapmamalıdır. zira bu yaklaşım tarımsal ithalatın iyice artmasını teşvik ederek içeride üreticinin giderek üretimden çekilmesine neden olmakta ve arz daralmaktadır. istedikleri kadar marketlere pazarcılara baskı yapsınlar bu sorunları ağırlaştımaktan başka bir sonuç vermeyecektir. türkiye bir karar vermelidir. ya enflasyonla mücadele için sıkı para-maliye politikaları bütünlüğü ve işsizlik artışları ya da düşük faiz -yüksek kura başvurup enflasyona razı olup iç pazarı daraltıp dış pazarı büyütüp bir süre zayıf büyüme ama dış açığı cari açığı azaltan bütçe açığını göreceli olarak büyüten 2001 öncesi modele geçici olarak dönüp yapısal reformları azami olarak yapacak. ya kırk satır ya kırk katır. üçüncü yol yoktur. ımf gelirse kırk satır yani ilk yol tercih edilmiş olur. ımf siz olarak ikinci yol tercih edilirse ki uzun vadede daha hayırlı olabilir; kırk katırdır.

    YanıtlaSil
  58. Menderes Fırat4 Şubat 2019 21:25

    Hükümet elindeki tüm imkanlarla seçimi salimen atlatmaya çalışıyor. Merkez Bankası genel kurulunu öne çektiler. 31 Mart'a kadar çeşitli sektörlerde vergi indirimi var. Merkez Bankası İngiltere'deki altınları getirip BİST'e teslim etmiş. Enflasyonu baskılayıp borsaya yüklenerek ekonomi düzeliyor beklentisi yaratmak istiyorlar. Doğru da yapıyorlar. Çünkü ekonominin %50'si beklentilerle şekillenir.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi