Sermaye Hasıla Katsayısı
Sermaye hasıla katsayısı nedir?
Bir ekonomide mevcut toplam
sermaye stoku ile o ekonomide elde edilen çıktı (GSYH) arasındaki ilişkiye
ortalama sermaye hasıla katsayısı ya da oranı (COR) adı veriliyor. Ortalama sermaye
hasıla katsayısı şöyle bir denklemle ifade ediliyor:
COR = K / Y
K: Ekonomideki toplam sermaye
stoku
Y: GSYH
Ekonomideki toplam sermaye stoku
(K) t yılına kadar ekonomide biriktirilmiş bütün sermaye mallarını (fabrikalar,
üretim tesisleri vb fiziki sermayeyi) gösterir. Yani stok bir kavramdır. Buna
karşılık GSYH (Y) yalnızca t yılında yapılmış üretimin piyasa fiyatı cinsinden
değerini gösteren akım bir kavramdır.
Bir ekonomide t yılındaki toplam
sermaye stokunun (K) 7 trilyon USD ve aynı yılın GSYH’sının da (Y) 800 milyar USD
olduğunu düşünürsek, bu ekonomide t yılının ortalama sermaye hasıla katsayısı yukarıdaki
denkleme göre şöyle hesaplanır:
COR t yılı = 7 trilyon USD / 800
milyar USD = 8,75
Buna göre bu ekonomide GSYH’yı 1 USD
artırabilmek için ortalama olarak 8,75 USD sermaye stoku kullanılması
gerekiyormuş.
Marjinal sermaye hasıla katsayısı (ICOR) nedir?
Bir ekonomide bir birim çıktı
artışı elde edebilmek yani GSYH’yı bir birim artırabilmek için gerekli olan sermaye
stoku artışının ölçülmesinde kullanılan ölçüye marjinal sermaye hasıla katsayısı
(incremental capital output ratio – ICOR) adı veriliyor. Marjinal sermaye
hasıla katsayısı şöyle bir denklemle ifade ediliyor:
ICOR = ΔK / ΔY
ΔK: Ekonomideki toplam sermaye
stokunun t yılından t+1 yılına artış miktarı
ΔY: GSYH’da t yılından t+1 yılına
ortaya çıkan artış miktarı
Bir ekonomide sermaye stokunda t
yılından t+1 yılına ortaya çıkan artış bu süre içinde o ekonomide yapılan net
yatırım miktarına (I) eşittir.
Bir ekonomide net yatırım miktarı
(I) o ekonomide t yılında yapılan brüt yatırım miktarından t-1 yılında yapılan
yatırımların amortismanının düşülmesiyle bulunur.
Önce 2012 yılı (t yılı) ve 2013
yılının (t+1 yılı) GSYH ve yatırım artış miktarını yazalım.
Gösterge (Milyar USD)
|
2013 Yılı
|
2012 Yılı
|
2013 – 2012 Farkı
|
GSYH (Y)
|
823
|
789
|
34
|
Yatırım miktarı (I)
|
169,5
|
158,5
|
11
|
Şimdi 2013 yılı için yukarıda
gösterdiğimiz miktarları denklemde yerlerine koyalım:
ICOR 2013 = I 2013 / ΔY 2013
ICOR 2013 = 169,5 / 34 = 5
Buna göre Türkiye ekonomisinde
2013 yılı için gerekli marjinal sermaye hasıla katsayısı 5 olarak bulunmuş
oluyor. Demek ki 2013 yılında Türkiye ekonomisinde 1 USD ilave GSYH artışı elde
edebilmek için 5 USD yatırım yapmak gerekmiş.
Sermaye hasıla katsayısı nerede kullanılır?
Harrod – Domar büyüme modelinin
temel taşlarından birisi olan sermaye hasıla katsayısı ne kadar düşükse sermaye
ve teknolojinin verimliliği o kadar yüksek demektir. Bu oran daha çok
şirketlerin, planlamayla yönetilen veya planlamadan yararlanan ekonomilerin
üretim ve yatırım planlama faaliyetlerinde kullanılır. Yukarıda bulduğumuz gibi
marjinal sermaye hasıla katsayısının 5 olduğunu varsayalım. Türkiye, örneğin 2014
yılında yüzde 5 oranında bir büyüme ile GSYH’sını 41 milyar USD artırarak 864 milyar
USD’ye çıkarmayı planlıyorsa, yatırımlarını 205 milyar USD’ye yükseltmesi gerekmektedir.
Bu hesabı nasıl yaptığımızı
anlatalım:
Önce yüzde 5 büyümeyle GSYH’nın
nereye çıkacağını bulalım:
GSYH 2014 = GSYH 2013 x 1,05 =
823 x 1,05 = 864 milyar USD
Buradan GSYH’nın 2014’de kaç USD
artacağını hesaplayalım:
GSYH Artışı 2014 = GSYH 2014 –
GSYH 2013 = 864 – 823 = 41 milyar USD
Şimdi bu verileri yerlerine
koyarak GSYH’da bu büyümeyi sağlamak için ne kadar yatırım yapmamız
gerekeceğini hesaplayalım:
ICOR 2014 = I 2014 / ΔY 2014
5 = I 2014 / 41
I 2014 = 41 x 5 = 205 milyar USD
Marjinal sermaye hasıla
katsayısının 5 olduğu bir durumda Türkiye GSYH’sını 2014 yılında yüzde 5
büyütmek istiyorsa 2014 yılında 205 milyar USD tutarında net yatırım yapmak
zorunda demektir.
Not: Hesaplamayı kamuoyunda daha çok izlenen USD ile ifade edilmiş
verileri kullanarak yaptım.
hocam ntv radyo daki ekonomi dersleriniz devam edecek mi ? sayenizde birçok şeyi öğrendim o kayıtlardan.ayrıca mülakat süreçlerim de çok faydalı olacağına inanıyorum.emeğiniz için teşekkürler
YanıtlaSilBu aralar gündem değiştiği için ara verildi ama devam edecek.
SilHocam merhaba
YanıtlaSilYazılarınızı okuyunca ne kadar eksik bilgilerle iş/meslek sahibi olduğumuzu bir kere daha hatırlıyorum..Kendi adıma çok ama çok teşekkür ederim , umarım çok çok uzun yıllar devam edersiniz bize bilgilerinizi aktarmaya..
Haocam bu yazı ile ilgili değil ama benim size bir sorum var;ben bankacıyım ve yaklaşık 8 yıldır sektördeyim.Özellikle FED ve merkez bankası kararları , ülkemizin içerisinde bulunduğu ekonomik göstergeler gözönüne alındığında , bankaların 2. çeyrek karlarının önceki yılların aynı dönemine göre artış göstermesinin temel sebeplerinin ne olduğunu düşünürsünüz ?
Teşekkür ederim.
SilFed'in faiz artırmaması Türkiye'den döviz çıkışını frenledi. Böylece kısa dönemde ihtiyaç duyulan yabancı kaynak girişinde bir sıkıntı yaşanmadı. Öte yandan MB'nin faiz indirimleri sonucunda faizlerin düşmesi de bankaları kârını artırdı. Kulağa ters gelen bu konudaki yazım şu yazımın 4. paragrafında açıklanıyor:
http://www.mahfiegilmez.com/2013/06/faiz-yukselince-kim-kazanr-kim-kaybeder.html
teşekkür ederim hocam , bakalım daha neler öğreneceğiz :)
Silsaygılarımla
Hocam bu aydınlatıcı bilgi için çok teşekkürler,okuduğum onca mikro iktisat kitabında bile böyle açıklama mevcut değil en kisa zamanda sizin mikro iktisat kitabınizi almayi düşünüyorum
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim. Yalnız bu konu makro kitaplarının konusu.
SilDoğru hocam makro konusu fakat öyle bir mikro iktisat hocamız var ki sağolsun makro mikro ayırımı yapmiyor maalesef
SilHocam sermaye hasıla oranı tasarruf oranından büyük olursa ne olur acil crvap
SilHocam Uğur Gürses önceki bir yazısında yazmış. Mevduatın vadesinin uzaması için enflasyonun düşmesi lazım diye. Enflasyon düşünce vade niye yükselir?
YanıtlaSilÇünkü insanlar enflasyonun (ve ona bağlı olarak faizlerin) daha da düşeceğini düşünerek bugünkü yüksek faizden paralarını uzun vadeli bağlayıp kazançlarını garanti altına almak isterler.
Silhocam bu blogda yorumlardan en çok öğrendiğiniz şey ne?
YanıtlaSilYeni kitabınızda da nerdeyse her bölümde "Okur Yorumları ve Yanıtlar" yer vermişsiniz. Gerçekten sizin için bu blog tabiri caizse "güzel bir beslenme alanı" olmuş.
Evet ben de anlattıklarımın ne kadar anlaşıldığını bu sayede görüp ona göre anlatım düzeyimi ayarlamaya çalışıyorum. Ama bu her zaman mümkün olmuyor. Mesela sermaye hasıla katsayısını ancak bu kadar basite indirgemek söz konusu olabiliyor.
SilHocam merhaba . Bir maliye öğrencisinin mutlaka okuması gerek kitaplar hangileri ?
YanıtlaSilMakroekonomi, mikrokenomi, iktisadi düşünceler tarihi, muhasebe kitapları.
SilHocam, Kısa vadede Türkiye nin odemesi gereken buyuk dıs borc miktarı ne kadar dır ?Ve yorumunuz nedir
YanıtlaSilSaygılar
http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/08d4d86e-49bf-4739-baf8-3592bf9ce543/kv.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACE08d4d86e-49bf-4739-baf8-3592bf9ce543
Sil5 nolu tabloya bakın.
Miktar yüksek. Ayrıca buna 30 - 35 milyar dolar da cari açık eklerseniz 1 yıl içinde 200 milyar dolar eder.
Hocam tablo icin tesekkurler, ne kadar insana deger veriyorsunuz bir soru sordum anında cevap verdiniz ki beni tanımıyorsunuz.Siz verdiginiz degerlerden daha degerlisiniz hocam.bu rakamlara gore , cok sıkıntılı bir donemdeyiz anlasılıyor .200 milyar dolar odenebilir bir rakam gibi gozukmuyor.Sizin ozellikle ustunde durdugunuz reformlar rafta ve simdi yeni borclanmalar gundemde.Cıkmaz sokakta mıyız hocam ,
Silsaygılar
Eğer Türkiye, doğru politikalar izlerse 200 milyar doları bulabilir.
SilMahfi Hocam seçme hakkınız olsaydi Hacettepe Ekonomi bölümümü yoksa Akdeniz Bilgisayar Müh. secerdiniz iş bulma konusunda hangisi öne çıkar
YanıtlaSilBenim tercihim sizin için bir gösterge olamaz çünkü ben ekonomi bilimini sevdiğim için ekonomi seçerdim. Yani iş bulma amacı benim için sonraki sırada gelirdi. Ekonomi ile bilgisayar mühendisliği bana sorarsanız kıyaslanabilir iki meslek değil.
SilHangisinden daha çok para kazanırım diye düşünüyor yeni nesil. Sevmek istediği mesleği icra etmektense istediği arabaya binebilmesi birinci öncelik gibi görünüyor. Çok üzücü.
SilEvet ama onların böyle yetişmesinde, belki tek tek sizin ve benim değil ama bizim kuşakların da çok olumsuz katkısı oldu ne yazık ki.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu bir model değil sevgili Kıvanç Altıntaş. Bu bir hesaplama tekniği. Dolayısıyla suçlanması gereken bu teknik değil bizim uyguladığımız politikalar.
SilHocam 50 yasındayım , Uludag iktisat mezunuyum.Türkiye de ne krizler gordum.Yoneticiyim bir kurulusta.
YanıtlaSilAma boyle bir piyasa ile ilk defa karsılasıyorum.Ne yapılacagını bilmeden.Mal veriyoruz . bir bakıyoruz ertesi gunu firma sahibi icerde ne yapacagımızı sasırdık.Herkese suphe ile bakmaya basladık.Sigorta firmaları ve bankalar ticaret limitlerini birer birer iptal ediyor calıstıgımız sirketlerin.
Oneriniz varsa nedir hocam kriz yonetimi konusunda.Cunku bunun kitabı yok okuyalım desem.
saygılar.
Ne yazık ki benim de önerebileceğim pek bir şey yok. Açıkçası ben de bu kadar sıkıntı gördüm bu kadar kriz yaşadım böylesini görmedim. Böylesi derken bu kadar kötüsünü demiyorum, daha kötüsü de oldu ama bu kadar tuhaf olanını görmedim.
SilMerhaba Hocam,
YanıtlaSilYazı için çok teşekkürler. Karşılaştırma yapma adına sermaye hasıla katsayısı için ortalama ya da ideal değer ne kadar acaba. Özellikle 'Emerging Economies' olarak adlandırılan yükselen ekonomilerde bu katsayı ne kadardır. Böylece Türkiye'nin durumu sanırım daha net anlaşılır. Bir de analiz kitabınız ne zaman piyasaya çıkacak acaba hocam.
İyi günler.
Böyle bir kıyaslama yapabilecek kadar veri bulamadım. Tek bulduğum uzakdoğuda ICOR oranlarının yüzde 3 dolayında olduğuna ilişkin bir bilgi oldu.
SilAnaliz kitabının Eylül'de çıkacağını umuyorum.
Hocam anlattığınız şeyde 2 şey sormak istiyorum. Birincisi sermaye hasıla katsayısının diğer adı hızlandıran midir. Diğer sorum mesela ekonomiyi yüzde 5 büyütmek istiyoruz yani y =c+i+g+x-m bu denklemde diğer tüm değişkenller sabit sadece İ yi mı artırıyoruz. Bu durumda pek gerçekçi olmaz mi çünkü diğer tüm değişkenler de değişir. Sanırım o yüzden artık harod domar kullanılmıyor diyebilir miyiz
YanıtlaSilEvet bunun bir adı da hızlandıran katsayısıdır.
SilI'nın artması halinde ötekiler de artar doğrudur. O nedenle modelin eksik bıraktığı yönler vardır.
Hocam kafam karıştı çarpan mekanizmasında yapılan harcama(yatırım) kendinden daha fazla bir gelir artışına sebep olurken marjinal sermaye hasıla katsayısına göre nasın oluyor da bir birimlik bir artış için 5 birim yatırım yapmak durumunda kalıyoruz
YanıtlaSilBurada bütün diğer büyüklüklerden (tüketim artışı vb) soyutlanmış bir yaklaşım söz konusu.
SilHocam ICOR hesaplanırken hem pay hem hem paydada Delta kullanılmış ama sadece paydada fark alınmış. Orasını anlayamadım.
YanıtlaSilBir yılda yapılan net yatırım (I) sermaye stokuna yapılan ilaveyi (yani Delta Sermaye Stokunu) ifade ediyor.
SilHocam merhaba, "sermaye hasıla katsayısı ne kadar düşükse sermaye ve teknolojinin verimliliği o kadar yüksek demektir" şu kısmı gördüğüm derslerde de anlamamıştım yine anlamadım. Daha doğrusu bu durumun mantığını oturtamıyorum bir türlü. Rica etsem biraz açıklar mısınız?
YanıtlaSilTeşekkürler şimdiden.
Yani daha az sermaye artışı (ya da aynı anlama yatırım) ile daha fazla gelir elde ediliyor demek.
SilSermaye hasila katsayisinin tersi, sermayenin marjinal verimliliğini ifade eder. Sermayenin marjinal verimliliği =Delta Y/ delta K= (1/ICOR) o nedenle sermaye hasila katsayisinin düşük olmasi, sermayejin marjinal verimliliğinin yüksek olduğu anlamina gelmektedir.
SilHocam suanki mevzuatta internet sitemize reklam alsak vergisini veriyor muyuz.
YanıtlaSilKonu henüz tam çözümlenmiş değil sanırım. Burada konu üzerine iki uzmanın bir yazısı var:
Silhttp://www.vergialgi.net/vergi/kisisel-internet-sitesine-reklam-almanin-vergisel-sonuclari/
Hocam bu bloğun en ayırt edici yanı değerli yazılarınızın yanında okur yorumlarına cevap vermeniz.
YanıtlaSilBu tarz soru-cevap şeklinde başka bloglar var mı hocam yabancı? Bildiğim kadarıyla Türk yok.
Ben de bilmiyorum, belki vardır.
Silhocam solow büyüme modeli nedir bide harord domar büyüme modeli ile farkı nedir acaba ?
YanıtlaSilBiraz uzun ve teknik konular. Banim makroekonomi kitabımda Solow modeli var. Harrod Domar modelinin özü ize yukarıda anlattığım sermaye hasıla katsayısıdır. Günümüzde Harrod Domar Modeli gündemden düşmüş yerini Solow Modeli almış görünüyor.
SilAslında içsel büyüme modeli de son derece gündemde hocam.
SilDeğerli hocam ben başka bir konuda soru sormak istiyorum. Mesela 2015 yılında gelir vergisi rekortmenlerini görüyoruz. Sorum şu. Açıklanan tutarlar o kişilerin gelir vergisi olarak toplam elde ettiği kazanç midir. Yani içinde herşey var midir yoksa beyana dayalı içerisinde belli şeylerin olduğu kazanç midir. Eğer böyleyse içinde neler vardır
SilO rekortmenler gelir vergisi rekortmenleri. İçinde temettü gelirleri, faiz gelirleri, kira gelirleri vb var. Yoksa sahibi oldukları kurumların ödediği kurumlar vergisi filan yok.
SilHocal SOLLOW modeli ilgili paylaşsaydınız memnun olurduk.
SilHocam hesapta bir hata var gibi geldi. Sermaye gelisimini yillik fark olarak almamiz gerekmiyor mu? Ilk ornekte 169,5 demissiniz. 11 olmasi gerekmez miydi (2 yil arasindaki fark). Diger ornek icin de gecerli
YanıtlaSilHesapta hata yok. Çünkü Delta K = I yani her yıl yapılan net yatırım. 169,5 o yıl yapılan net yatırım. Yani aradaki fark olan 11 değil 169,5 o yıl sermaye stokuna eklenmiş.
Silsayın hocam şimdilerde veya ilerde politikaya girmeyi düşünüyormusunuz.hangi partiden gireceginizi sormuyorum ,çünkü ekonomi ile i,lgili bir makama geldiginizde hangi partiden olursa olsun geregini yapacagınız eminim.ekonominin başına iş bilen ekonominin geregini yapacak biri lazım.kanımca şu an ekominin başındakilerin geregini yaptıgını sanmıyorum ve rakamlarla parti menfaati geregi oynandıgını düşünüyorum.birde sayın hocam dürüst insanlar neden genelde politikaya girmek istemezler.onlar politikaya girmesse ekonomi nasıl düzelecek.saygılar sevgiler hocam
YanıtlaSilHayır hiç düşünmüyorum. Çünkü ben liderin dediğini aynen uygulayacak bir kişi değilim. Aklıma yatmayan bir yaklaşıma, parti disiplinidir diye uyamam. Öyle olunca da Türk siyasetinde başarılı olma şansım hiç yok.
SilSiz yeterki isteyin CHP ve Kılıçdaroğlu size bu özgürlüğü sunacak tek parti.
SilHocam Eric clapton mu Jimmy page mi Jimmi Hendrix mi?
YanıtlaSilBrian May ;)
SilHocam iyi akşamlar,
YanıtlaSilTüik'in 2014 büyüme rakamı %2,9 ters orantı yapar isek türkiye yerleşik sermaya girişi 118,9 milyar dolar oluyor. ayrıca 2015 büyüme rakamlarınıda biliyoruz (3,7 ) bunları bilmemize rağmen neden 2014 hesaplaması yapıyoruz, bunu anlamadım.
konuyla alakalı değil ama Hocam,
yüksek kurun işsizliğe etkisi nedir acaba
Saygılarımla
Konuyu anlatabilmek için gerçekleşmiş bir yılı örnek olarak gösteriyoruz.
SilYüksek kur ithal maliyetlerini artırır. Türkiye, üretimde kullandığı mal ve finansmanın yüzde 65'ini ithal mallarla ve finansmanla yapıyor. Bu durumda kur artışının yol açtığı ithal maliyetleri artışı fiyatları artırır. Fiyatların artması talebin yani tüketimin düşmesine yol açar. Tüketim düşerse üretim de düşer. Üretim düşünce işten çıkarmalar başlar ve istihdam da düşer. Yani işsizlik artar.
1Sizce petrol fiyatlari yukselmeli midir.
YanıtlaSil2Yukselmesi dunya ekonomisi icin faydali midir
3Petrol fiyatlarinin yukselmesi Avrupada deflasyon krizini hafifletir mi ekonomiye olumlu mudur
4Elinizde degnek olsaydi yahut o gizli el siz olsaydiniz denge noktasini petrolde rakam olarak soyler misiniz hem ureticiler icin hem tuketicler icin en iyi fiyati soyler misiniz (ben soyliyeyim hem uretici hem tuketici ulkeler icin en saglikli fiyatin 70dollar oldugunu dusunuyorum.)
(1) Bir miktar yükselmesi iyi olur.
Sil(2) Yükselmesi aslında dünya ekonomisinde canlanma olduğu (üretim artışı) anlamına gelir.
(3) Avrupa için eğer büyümeden dolayı bir talep artışıyla oetrol fiyatı yükselmişse olumludur. Böyle bir durum olmadan petrol fiyatı yükselmişse olumsuzdur.
(4) 70 dolar bana da makul geliyor.
Hocam merhaba,
YanıtlaSilEnflasyon %10 ise ve ülkenin de büyüme orani %6 ise. Ve TL bazinda ülke bir önceki sene 1000TL kazanmissa, sene sonunda 1160TL mi kazanmaya baslar?
Bir yıl önceki GSYH'sı 1000 TL olan bir ülkede izleyen yıl % 10 enflasyon ve % 6 büyüme oranı olmuşsa o ülkenin o yıldaki GSYH'sı nominal olarak 1.166 TL olur. Ama ülkenin enflasyondan arındırılmış (sabit fiyatlarla) GSYH'sı 1.060 TL olur. 106 TL'lik fiyat artışının kimseye bir yararı yoktur.
SilÜretimde "insan sermayesini" ön plana alan iktisatçılar kimlerdir?
YanıtlaSilİnsan sermayesinin önemi üzerine kimleri okuyabiliriz?
üstteki yorumumu tekrarlıyorum. Sayı Hocam "insan sermayesi (human capital)" üzerine önerebileceğiniz türkçe kitap/makale vs bir şeyler yok mu hocam?
SilMahfi hocam bir şeyi daha merak ediyorum:
YanıtlaSil1) Kalkınmanın ana unsurları nelerdir?
2) Yakın dönemi alırsak 1990-2002 ve 2002- 2016 olarak 2 döneme ayırsak kalkınma planlarında değişen ne var?
3) 2002 den bu yana açıklanan kalkınma planlarında amaçlanan ve ulaşılan karşılaştırmadı yaparsak başarı oranı nedir?
4) sizce 2002 sonrası açıklanan kalkınma planlarının eksik ya da hataları nelerdir?
Bunlar bir yoruma sığmaz ama bu konuda sorularıma yanıt bulabileceğim yakın zaman yazınız var mı?
Yoksa yakın zaman yazı gündeminize alır mısınız?
Teşekkürler.
Evet haklısınız bunlar buraya sığmaz. Bu yılda bir yazım yok. Çünkü açıkçası kalkınma planları artık yazanlar tarafından bile ciddiye alınmayan metinler haline geldi.
SilBlog nereden nereye geldi hiç okumasını beklemeyeceğim insanlar bile girip bakıyor çok ilginç. Mahfi Bey sizde şeytan tüyü olabilir mi?
YanıtlaSilSanırım tek tek yorumları yanıtlamam böyle bir etki yarattı.
SilHocam biraz sosyal gündelik konularda da yazın sizin sosyolojik analizleriniz de güzel oluyor. Mesela darbe girişimi sonrası sağlanan birlik beraberlik ile ilgili düşüncelerinizi yazmanızı beklerdim sizden ancak son zamanlarda bir şeylerden çekiniyor gibisiniz.
YanıtlaSilKimin ne olduğu neyi desteklediğinin net olarak belli olmadığı bir dönem bu. Birlik beraberlik var mı yok mu emin değilim. Mesela sonuna kadar laikliği savunacak bir birlik beraberlik var mı? Bugün herkes Atatürk diyor yarın bu devam eder mi? Emin değilim. Bu örgüt bu devlete, orduya nasıl girdi? Kimler görev başındaydı? Kimler göz yumdu bunlara? Bunlar yanıtlanması gereken sorular. Bunlar yanıtlanmadan birlik beraberlik mesajı vermeyi doğru bulmuyorum.
SilGercekten kimin ne oldugu belli degil hocam. Mesela 1998 yilindan bir haber var arsivlerde;
Silhttp://www.hurriyet.com.tr/guleni-savundu-39011869
Hocam diyelim ki bir şirket 100 tl kar elde etti. Kurumlar vergisi ve zorunlu birinci temettü ve birinci tertipi ayırdı. Geriye kalan parayla da kendisine mal aldı büyümek için. Bu geriye kalan para sermaye arttırımı mı oluyor sonuçta bilanço büyüyor.
YanıtlaSilEğer bu para sermayeye eklenmişse o zaman sermaye artırımı olur.
SilHocam merhaba. Vergi MMüfettiş Yardımcısı olarak görev yapmaktayım. Kpss ve mülakatlar sürecinde blogunuzu çok takip ettim. Şimdi ise biraz uzak kaldım ancak tekrar devam etmek istiyorum. Vergi mevzuatının yanında ekonomik analizin de faydalı olacağını ve bizi geliştireceğini düşünüyorum. Siz ne dersiniz acaba? Doğru bir çaba olur mu?
SilYüzde 100 doğru derim. Teoriden kopmazsanız ileride çok yararını göreceksiniz.
SilTeşekkür ederim hocam. İyi günler.
SilHocam;tabloda ICOR hesaplanırken formülde GSYH'de yıllar arasındaki değişim hesaba alınmasına rağmen aynı durum yatırım miktarı için göz ardı edilmiş bunun özel bir nedeni varmı?
YanıtlaSilFormüldeki Delta K, I'ya eşit. Yani sermaye stokundaki değişim net yatırım (yani I) demek.)
SilHocam Fed'den gelen iyi istihdam verileri en azından yıl sonunda Abd'de faizleri artırır mı?
YanıtlaSilABD verileri bir iyi bir kötü gelmeye devam ediyor. Bu durumda Fed faiz artırmaz diye tahmin ediyorum.
Sil"Giderlerimiz Dolar, gelirlerimiz ise Euro cinsinden. Euro - Dolar paritesi 1'in altına inecek. Hem sanayi, hem turizm, hem ulaştırma feci patlayacak. Özel sektörde korkunç bir USD borç stoku var. Kamunun tüm borcu özel sektöre kaymış durumda. Yükselen kur pek çok şirket için iflas bayrağı açacak"
YanıtlaSilHocam boyle bir felaket haberi okudum bu sabah, Arjantin gibi mi olacagız en azından buna cevap verin.Siz ileriyi gorebiliyorsunuz.Ama suskunsunuz anlıyorum piyasaları etkilemek istemiyorsunuz iyi niyetlisiniz.Ucurumun esigindemiyiz hocam.
Bu konuda sıkıntılarımız var ama ben bunu çevirebileceğimizi düşünüyorum. Özellikle Rusya ile ilişkilerin düzelmesi umutları artırıyor.
SilHocam bir yazınızda gelişmiş olan müslüman ülkeleri karşılaştırarak anlatabilir misiniz. Bu arada türkiye mi malezya mı bunun cevabını da bulmuş oluruz.
YanıtlaSilGelişmiş müslüman ülke yok. Yani geliri yüksek müslüman ülkeler var ama gelişmiş değiller. Gelişmişlik başka bir şey biliyorsunuz. Mesela Katar'ın kişi başına geliri 75 bin doların üzerinde ama gelişmiş ülke değil.
Silhttp://m.gercekgundem.com/ekonomi/224763/zorunlu-beste-uc-sinsi-hesap
YanıtlaSilAnlatılanlara sizin yorumunuz ne hep mi sinsi planlarla yönetilecek bu ülke??
Keşke bilsem yanıtını.
SilHocam bugün Türkiye'nin en fazla ihracat yapan 1000 şrketi arasında sizce ortalama kaç KOBİ vardır?
YanıtlaSilSayıyı bilmiyorum.
SilHocam kasa kolaylığı nedir ve bankaların kaynak maliyeti mevduat dışında nelerden oluşur?
YanıtlaSilBanka şubelerince yapılan bir uygulamadır. Bankanın çok kısa dönemde ödenmek koşuluyla müşterilerine verdiği avanstır. Genellikle gün içinde geri dönmesi gerekir.
SilMevduat dışında kaynaklar arasında yurt dışından alınan krediler, TCMB'den kullanılan borçlar, sermaye katkısı vb var.
Serbest karşılıklar "sermaye katkısının" içinde var mı hocam? Netten baktım sermaye katkısının anlamına serbest karşılıklar da var gözüküyor. Halbuki olmamaası lazım çünkü bu bankanın alacağı.
SilBahsettiğim site bu: http://muhasebeturk.org/ecopedia/394-k/30155-katki-sermaye-nedir-ne-demek.html
Hocam Türkiye ekonomisinde yapısal reformlar hariç yapılan ekonomik politikalarının başarısız olması altında yatan 2 kısır döngü var. birincisi düşük faizle enflasyonun artması, ikincisi büyümenin itici gücünün ya cari açıkla ya da bütçe açığıyla sağlanması. şöyle ki eğer cari açık artarsa bütçe açığının azalması ya da cari açık azalırsa bütçe açığının artması.
YanıtlaSilgelişmiş ülkeler bu 2 kısır döngüyü kırmış. yani düşük faizle beraber düşük enflasyon görülüyor. bunu üreterek yapmışlar.ikincisi gelişmiş ülkeler ya bütçe açığı ya da cari açıkla büyümüyor bunu da dolaylı vergileri azaltırak ve vergiyi tabana yayarak yapmışlar.
yani uzaydan adam getirmeye gerek yok. 2 kısır döngü için üreteceksin, ve kayıtdışılığı azaltıp vergiyi tabana yayıp dolaylı vergileri arttıracaksın.
beyoglu istiklal caddesine cikar misiniz zaman zaman.
YanıtlaSilÇıkarım, severim Beyoğlu'nda yürümeyi.
SilHocam merhaba. Harrod domar modeli Türkiye'de uygulandı
Silhocam ab sürecinde düşünceniz nedir? hiçbir zaman ab üyesi olamayacağımızı biliyoruz. ben en azından bu tarz süreçlere girebilirsek ab den de faydalanma ölçüsünü maksimize edebiliriz diye düşünüyorum. yani çoğu yapısal reformu kendimiz yapamasak bile bir hedef doğrultusunda bizden üst kabul ettiğimiz bir oluşumun direktiflerini uygulamak bize yarar katar düşüncesindeyim. madem giremeyeceğimizi biliyoruz bari fırsattan yararlanalım mantığı oluyor biraz.
YanıtlaSilHocam oze sektor ve de ozellikle bankalarin bu kisa vadede borcu cevirebilecek durumdalar mi.
YanıtlaSilÇevirebilirler ama zorlanırlar çünkü dolar çok değerlenmedi bu sene büyüme de kötü değil ama gelecek sene daha fazla zorlanacaklar MB faiz hamlesi yapmazsa dolar değerlenecek, sıcak para sorunu yaşayacağız yani borcu da borçla çevirmekte epey zorlanacağız.
Silhocam avrupadaki küçük ülkelerin euroya geçmeleri uzun vadede kendileri için daha mı avantajlıdır yoksa daha mı dezavantajlıdır. yunanistan örneğini de görüyoruz. türkiye ileride euroya geçse uzun vadede zararlı mı kazançlı mı çıkar hocam?
YanıtlaSilBence AB'ye girmesi değil ama euroya geçmesi zarar yaratır belki enflasyonu para birimi güçlü olduğu için %5'lere düşürürüz ama rekabet gücümüz hemen hemen hiç kalmaz. Zaten yüksek cari açık sorunu yaşayan bir ülkeyiz dünya rekoru kırarız heralde.
SilAma ufukta hiç gözükmese de eğer etkili bir yapısal reform yapabilirsek ve tasarruf oranlarımızı artırabilirsek rekabet gücünü kaliteli mal kura göre daha fazla belirlediği için bu reformlardan sonra euroya geçmemiz kesinlikle çok faydalı olur. Zaten AB ülkeleri bu yüzden güçlü.
Yazı cok bilgilendirici oldu. Thomas piketty kapital kitabinda baya değiniyor. Tesekkurler hocam
YanıtlaSilSevgili hocam örnekleri neden 2015 2014 karşılaştırma olarak yazmadınız? verilerin henüz netlesmedigi acisindan mı?
YanıtlaSilHocam Merhaba. burada ICOR hesabında hata yok mu? formülde delta K yerine K kullanılmış gibi geldi bana. saygılar
YanıtlaSilSermaye-Hasıla oranı gelişmiş ülkelerde mi yoksa gelişmekte olan ülkelerde mi daha yüksektir ve sebebi nedir?
YanıtlaSilHocam sermaye hasıla katsayısının tersi ni sordular sınavda bunun cevabı nedir ders çalışırken bu sorunun cevabına rastlamadım bilginizi paylaşırsanız sevinirim tesekurler
YanıtlaSilHocam bir soru sorabilir miyim sermaye hasıla oranı 2 dir.buna göre 500 br ile tüketim mali y elde edebilmek için kaç br sermaye ihtiyaç vardir
YanıtlaSil