Altın Üzerine Akıl Yürütmeler
Para Yerine Altın ya da Altın Para
Son günlerde kamuoyunu meşgul
eden tartışmalardan birisi Dolar kullanmaktan veya bir takım fiyatları Dolara
endekslemekten vazgeçip yerine altın veya TL kullanmanın yararı üzerinde
yoğunlaşıyor. TL meselesini sonraya bırakıp önce altın meselesini ele alalım. Altın,
paranın işlevlerini görecek biçimde nasıl kullanılır? Üç türlü kullanılabilir:
(1) Madeni para kullanılacaksa doğrudan paranın içine konur. Örneğin madeni
paraya belirli gram ağırlıkta altın konularak o paranın altın cinsinden değeri
belirlenir. Diyelim ki altının değeri bugün olduğu gibi 130 TL ise içinde 1/
130 (yani 0,0077) gram altın olan bir madeni paraya 1 TL denilebilir. Bu
durumda bu para (0,0077 x 130 =) 1 TL eder. (2) Altın, doğrudan doğruya para
yerine kullanılır. Diyelim ki o gün altının fiyatı 130 TL ise 2.000 TL’ye
kiraya verilecek bir evin kirası 2.000 / 130 = 15,4 gram altın olarak belirlenebilir.
(3) Kâğıt para altına bağlanır. Bu durumda mesela 1 TL’lik kâğıt para dolaşıma
çıkarılırken karşılığında 1/130 gram altın Merkez Bankası’nın altın deposuna
konur.
Her üç yöntemin de sakıncaları
çok fazladır. İlkinde altın değerlendikçe madeni para piyasadan çekilmeye
başlar. Diyelim ki uluslararası piyasada altının değeri artmış ve bizde de o
nedenle gramı 150 TL eder olmuşsa o zaman 1 TL’lik metal paranın gerçek değeri (0,0077
x 150 =) 1,16 TL eder hale gelir. Bu durumda bu parayı 1 TL olarak kullanmak
yerine eritip içindeki altını 1,16 TL’ye satmak kârlı olacağından madeni
paralar piyasadan kaybolur (Gresham kanunu.)
İkinci yöntem yani altının doğrudan
para yerine kullanılması halinde bunu bir endeks gibi kullanmaktan başka çare
yoktur. Aksi takdirde gram küsuratlarını ifade eden altın olmadığı için alış
veriş doğru dürüst yapılamaz. Örneğin bir malın fiyatı 1,03 gram altına eşitse 0,3
gram altını bulmak sorun olacağı için işlem kolay yapılamaz. Bunu bir endeks
olarak kullanmakla bu sorun aşılabilir. Diyelim ki ev sahibi 2.000 TL’ye kiraya
verilecek evi 130 TL / gram altın fiyatından giderek 15,4 gram altına kiraya
vermiş olsun. Bir sonraki ayda altın fiyatı 120 TL’ye düşerse kiracı, 140 TL’ye
çıkarsa ev sahibi mağdur olduğunu düşünmeye başlar. Dolayısıyla paranın yerine
altın ikame etmenin doğrudan para kullanmaya üstünlüğü kalmaz.
Üçüncü yöntem ikinci dünya
savaşına kadar azalarak da olsa bütün dünyada zaten uygulanmış bir yöntemdir.
Merkez bankaları enflasyon nedeniyle insanların “al paranı ver karşılığı olan
altını” demeleriyle başa çıkamadığı için altın karşılığı, bütün paralardan
kaldırılmış yalnızca ABD, 1971 yılına kadar 1 Ons Altın = 35 Dolar sabitlemesiyle
Doların altın karşılığını korumaya devam etmiştir (Bretton Woods sistemi.)
Esasen bugün ABD Dolarının bir numaralı rezerv para olarak kabulünün ve
uluslararası ticarette ve finansal işlemlerde temel para olarak kullanımının
ardında yatan bir neden de Doların bütün öteki paralardan daha uzun süre altın
karşılığının korunmuş olmasıdır. Diğer ekonomiler, paralarını Dolara
sabitleyerek bir anlamda dolaylı olarak altına sabitlemiş oluyorlardı. Vietnam
Savaşının yarattığı ağır mali yükler nedeniyle ABD de gidişe dayanamamış, altın
karşılığını kaldırarak Doları karşılıksız hale getirmiştir. Bugün bütün kâğıt
paralar karşılıksızdır. Altın karşılığı kâğıt para basımı sabit kur sistemiyle
yürür. Dalgalı kurda hem kurun değerinin sürekli değiştiği hem de altın
fiyatının oynak olduğu bir ortamda kâğıt paraları altın karşılığında basmak
sürdürülebilir bir iş değildir.
Öte yandan dünya artık 100 yıl
geriye gidip kâğıt paranın yerine madeni para koyamaz, 50 yıl geriye gidip
altın karşılığında kâğıt para basmaya dönemez, 1000 yıl geriye gidip trampa
ekonomisini tekrar yaşatamaz.
Altını Teşvik Bir Alternatif mi?
Altını para yerine kullanmanın
mümkün olmadığını yukarıda ortaya koymaya çalıştık. Şimdi de altın
biriktirmenin iyi bir şey olup olmadığını kişiler açısından değil ülke
ekonomisi açısından ortaya koymaya çalışalım.
Bu konuyu tartışırken Türkiye’nin
ne kadar altın ürettiğine ve bu üretimin dünya altın üretimi içinde ne kadarlık
bir paya sahip olduğuna bakarak işe başlamamız gerekiyor. Türkiye’de ve dünyada
altın madeni üretimi aşağıdaki tabloda ton olarak gösteriliyor (kaynak: Türkiye
için: http://www.enerji.gov.tr/tr-TR/Sayfalar/Altin
ve http://altinmadencileri.org.tr/turkiye-altin-uretimi/
dünya için: https://www.statista.com/statistics/238414/global-gold-production-since-2005/)
(Tablodaki miktarlar ton olarak okunmalı.)
Yıllar
|
Türkiye
|
Dünya
|
Türkiye’nin Dünyadaki
Payı (%)
|
2005
|
5,0
|
2.470
|
0,2
|
2006
|
8,0
|
2.370
|
0,3
|
2007
|
10,0
|
2.350
|
0,4
|
2008
|
11,0
|
2.280
|
0,5
|
2009
|
14,5
|
2.460
|
0,6
|
2010
|
17,0
|
2.560
|
0,7
|
2011
|
24,6
|
2.660
|
0,9
|
2012
|
29,5
|
2.690
|
1,1
|
2013
|
33,5
|
2.800
|
1,2
|
2014
|
31,0
|
2.900
|
1,1
|
2015
|
27,5
|
3.000
|
0,9
|
Tablo bize Türkiye’nin altın
üretiminde dünyada söz sahibi olmadığını gösteriyor. Buna karşılık Türkiye
ciddi bir altın ithalatçısıdır. Aşağıdaki tablo Türkiye’nin yıllar itibariyle
yaptığı altın ithalatını ton olarak gösteriyor (kaynak: http://altinmadencileri.org.tr/turkiyenin-altin-ithalati/)
Yıllar
|
İthalat
|
2005
|
269
|
2006
|
193
|
2007
|
231
|
2008
|
166
|
2009
|
38
|
2010
|
42
|
2011
|
80
|
2012
|
120
|
2013
|
302
|
2014
|
131
|
2015
|
49
|
Demek ki Türkiye ürettiği
altından çok daha fazlasını ithal ediyor. Türkiye, bu altını (bir yıl İran ile
yapılan trampa türü alış veriş dışında) büyük ölçüde Dolarla ithal ediyor. O
halde Dolar biriktirmekle Dolarla ithal edilmiş altın biriktirmek arasında ya
da daha açık bir ifadeyle altın biriktirmeyi teşvik ile Dolar biriktirmeyi
teşvik arasında ülke açısından bir fark bulunmuyor.
TL’ye Dönüş Bir Seçenektir Ama Onun da Koşulları Var
Ülke ekonomisi açısından fark
yaratacak tek şey insanları TL biriktirmeye yöneltmektir. Çünkü TL’yi sadece
biz üretiyoruz, hiçbir yerden ithal etmiyoruz. Ne var ki insanları buna
yönlendirebilmek için bazı şeyler yapmak şart. Her şeyden önce TL’nin iç
değerini düşüren enflasyonu ve dış değerini düşüren kur artışını önlemek
gerekiyor. Kur artışının dışarıdan kaynaklanan kısmını önlemek elbette bizim
elimizde olan bir şey değil. Ama bu artışın içeriden kaynaklanan kısmını
önlemek bizim elimizde. Bunun yolu da enflasyonu düşürmek ve riskleri
düşürmekten geçiyor. Bunlara ek olarak kamu kesiminin belirlediği fiyatlar,
ücretler ve tarifelerin hiçbir şekilde Dolara veya başka bir döviz cinsine
endekslenmemesi çok önemli bir koşul. Kamu kesimi tarifelerini Dolara
endeksleyince yurttaş da aynı yolu izliyor. Son olarak da reel faizin pozitif
bir noktada olması ve serbestçe belirlenmesine izin verilmesi gerekiyor. Tasarrufuna
faiz alamayan kişi enflasyon da olunca yabancı paraya dönüyor.
Hocam ikinci yöntemde vermiş olduğunuz örnekte zaten 15.4 gram altın karşılığında kirada anlaşılmış. Altın gram fiyati düştüğünde ev sahibi altın gram fiyati yükseldiğində kiracı mağdur olur.. Örnekte terslik var sanki..
YanıtlaSilorada endeks söz konusu yani ev sahibine 15.4 gram altın vermiyosunuz tl nin değerini altınla ölçme durumu var. eğer endeksi sabitlerseniz ve altının fiyatı düşerse kiracı daha ucuz oturmak yerine pahalı yani hala 130 lirada olan endeksden oturuyor. (sözleşme 1 yıllık oldugunu düşünün kira her ay değişmeyecek). tam tersi de ev sahibi için geçerlidir. umarım böyledir hocamızın mantığını bu şekilde kurduğunu düşünüyorum
SilTeşekkürler Onur Gün beni ek açıklamadan kurtardınız.
Silonur gun, bu durumun bugunki halinden ne farki var? 120tl'nin 140tl olmasini enflasyon olarak dusunebilirsiniz.
SilKaldi ki altin ile donen bir ekonomide enflasyon degil, deflasyon problemi olur. Onu cozmesi de enflasyonu cozmesinden daha kolay. Altin ekonomisinde enflasyon cok nadir olusur. Cok absurb sebepleri vardir. Ornegin Mali kirali Musa'nin hediyeleri gibi. Muslumanlar 17. yy'dan itibaren savaslari kaybetmeye baslayip fakirlesmeden once refahta olanlar, yani bugunun batisinin yerinde muslumanlar vardi. Mali krali Musa dunyanin en zengini idi, onun oraya buraya dagittigi hediyeler Arabistan'da o kadar coktu ki, her seyin fiyati altin karsisinda inanilmaz deger kazanmis oldu. Altin ekonomisinde enflasyon ancak boyle irrasyonel hareketler yuzunden oluyor. Karsiliksiz para ekonomisinde ise enflasyon bir zorunluluktur.
Okundu.. İmkansız olduğu akıl mantık teknik tarih olarakta mümkün olmadıgı anlasıldı. Teşekkürler..
YanıtlaSilTeşekkürler
Sildemekki altın satılacak ama once fiyat şişirilecek enteresan
YanıtlaSilHocam altın almak yanlış değil midir?çünkü fiziki altın alıp yastik altı olur.piyasada tl kalmayacağı için faizler daha da yükselir degilmi?
YanıtlaSilSiz fiziksel altini aldiginizda TL vermeyecek misiniz? O verdiginiz TL nereye gidecek? Merak etmeyin kuyumcularin da banka hesaplari var.
SilEvet kuyumcu da o parayı yine bankaya koyacak ama sadece kar ettiği kısmın bir parçasını. Çünkü kalanıyla yeniden altın alması lazım ki işi devam etsin.
SilKuyumcunun yeniden altigi altinlari isletme sermayesi olarak dusunebilirsiniz. Sizin mantiginizla fabrika kurmak da ekonomide tl'yi azaltir, kurmayalim fabrika felan, o parayi bankaya yatiralim faiz getirisi alalim.
SilSayın Eğilmez, RT Erdoğan'ın ve Hükümetin altına Yönelme ve dolar bozdurma çıkışları, girişimleri artık çaresiz kaldıklarının ve dövizi kontrol edebilecekleri güçlerinin, silahlarının kalmadığının göstergesidir. Artık denizin bittiğinin farkına vardılar.Onun için vatan - Millet, Din - İman edebiyetına başladılar. Halkta çok para ve döviz olmadığının bilincindeler. Geçenlerde her ailede 2 veya 3 araba olduğundan bahsediyorlardı. Benim çevremde hiç bir ailede 2 veya 3 arabası olan yok. Siyasilerin kendi ailelerinde 2 veya 3 arabalılar çok demekki. Onun için onlar döviz bozdursunlar ve altına yönelsinler, 2.ci veya 3.cü arabalarını satıp biraz tasarruf etsinler.
YanıtlaSilGenel olarak katılıyorum, fakat benim çevremde her akrabamda 2,3 araba var. "2. el" :D
SilBir başını bağlayana bir jip dönemi vardı bir ara hatırlar mısınız? 2005'ten sonra ortaya çıkmıştı bu gruplar.
dolar verip tl yada altın alın önerilerini cumhurbaşkanının kendisinin düşündüğünü sanmıyorum zira etrafındaki danışmanlardan duyup konuştuğu çok belli. 1000 düşün 1 konuş sözü boşuna söylenmemiş bu dünyada hocam
YanıtlaSilEvet dogru, bu sacmaliklari dusunebilmek icin once kafaya jole filan surmek gerekiyor.
SilÖzellikle yetkili makam sahiplerinin gerçekten de düşünceyi tartmadan ucunun bucağının nereye gideceğine bakmadan konuşmaması lazım.
SilEskiden ondan bundan korkup dogru olani dile getiremeyen 'lider'lerden dolayi alismadiginiz icin garip geliyor. Milli para kullanin, yatirim yapacaksaniz da altin alin, niye elalemin parasini aliyorsunuz demek hangi ekonomik mantiga gore yanlis acaba? Buna karsi olanlarda gorebildigim tek mantik, aman ha ABD'nin ve batinin cikarlarina karsi gelme yoksa aklini alirlar mantigi. O mantigi da umarim terkedederiz artik, biraz kendinize guveniniz olsun.
SilYıllık 200 milyar dolar dış finansman ihtiyacı olan bir ülkede bu dediğiniz cesaret değil cahilliktir.
SilAdsız (5 Aralık, 13.52), ya yukarıdaki yazıyı okumamış, ya da okumuş da anlamamış.
SilEe hocam altın alalım mı almayalım mı, bir tavsiye de ekler misiniz:)
YanıtlaSilAlmayin, yerine dogrudan dolar biriktirin. Bir kismi yastik altinda, bir kismi bankada. Euro ile sepet yapin aslinda en iyisi.
SilMahfi Hocam merhaba,
YanıtlaSilHocam içinden çıkamadığım bir sorun var. Elimde nakit param olsaydı dolara dönecektim. Çünkü Dünya ve Türkiye'deki riskler bağıra bağıra geliyordu. Ama nakitte değildim. Bir sahil kasabasında arsalarım var. Bunları satmayı düşünüyorum ama artık geç. Bu fırtına yatıştığında benim sahip olduğum g.menkuller de enflasyon kadar artacak mı? Yani böyle bir ortamda g.menkul varlıklarımızı elde tutmak doğru mu yanlış mı? Görüşünüze ihtiyacım var. En derin saygılarımla. Yasin Artıcı
Altin ve arsa orta vadede hicbir zaman degerini kaybetmez korkmayin. 5 bilemediniz 10 sene icinde her zaman fiyat duzenlemesi olur, degerini korur.
SilGayrimenkuller artmayacak (yani arsan durduk yerde buyumeyecek) ama onlarin degeri en az enflasyon kadar artacak ama TL olarak. Dolar olarak artis veya azalis degeri o gunku kur'a bagli.
Siladsız ve MİG.29 g.menkullerimi satmayıp beklemelimiyim bu durumda ? 5 - 10 sene çok uzun bi süre değil mi ? Azıcık düşükten bile satsam acaba 5 - 10 yılda dolar daha fazla getir mezmi ? Fikriniz nedir bu konuda ? Saygılar.
SilFaizlerin durumuna ve tüketici hissiyatına bağlı arsa fiyatlarının geleceği nokta. Güven ortamı oluşursa ve faizler bir şekilde düşürülebilirse arsa fiyatları da bunlara bağlı olarak artacaktır. Tersi durumda kısa vadede artış olacağını sanmıyorum.
SilBence bu sorular için biraz geç kalmışsınız.
SilArsa ve altin kisa vadeli yani 1-3 yillik yatirimlar degildir. Altina ve arsaya yatirim yapacaksaniz kazanmak icin degil, paranizin degerini yani satin alma gucunu korumasi icin yatirim yapmaniz gerekir. Pasif gelir istiyorsaniz, para kazanmanin tek yolu 'gercek' yatirimlardir, onun disinda borsada kisa vadede, dovizle, altinla al sat ile para kazanmaya calismak, mesainiz bu degilse sayet kumar oynamaktan farksizdir.
Silhocam perşembe günü iktisat bilimi ile çelişen kararlar bekliyormusunuz ? mb yerine açıklamalar artık toplantılarla yapılıyor ! birde alınan kararlar neden hemen açıklanmaz ! piyasalar belirsizlik sever mi ? saygılar
YanıtlaSilÇok yanlış bir iş. Ben esaslı bir karar beklemiyorum açıkçası.
SilMahfi hocam çok başarılı bir yazı.Başarılarınızın devamını dilerim.
YanıtlaSilTeşekkürler
SilGayet aciklayici.bilginize saglik..
YanıtlaSilSağolun
SilHocam güzel bir yazı olmuş, teşekkür ederim. Bu arada geçen bir yerde okumuştum, özetle; günümüzde ticareti altına döndürmek isteseniz dahi yapamazsınız çünkü bu hacmi karşılayacak yeterli miktarda altın yok diyordu. Katılır mısınız?
YanıtlaSilDoğrudur. Dünyadaki mevcut altın miktarı mevcut dönen parayı karşılayamaz. Ekonomiler durur.
SilGeçmişe özeneceksek o zaman sadece altın karşılığı paraya değil at arabasına da dönelim o zaman çok daha az kaza olur.
SilHocam o kadar atı nereden bulacağız?
SilHocam merhaba Usd nin tl ye çevrilme söylemleri bankalardaki döviz mevduatını yastık altına itmezmi ?? saygılar
YanıtlaSilSen hala bankada mi tutuyorsun?
SilBen suçlanmamak için %8'ini hala mecburen bankada tutuyorum:)
SilBiraz daha bu söylem devam ederse insanlar paralarını bankadan çekip yastık altına koyacak
Silhocam keşke yazının sonuna 2ay önce 10bin tl ile parasını faize yatıran /dolar alan/ altın alan
YanıtlaSilNe kar etti yazsaydınız. O zaman dolar bozup altın almak mantıklı olur muydu görürdük. Anca millet kar ya da zararı görünce karar verir.
Bu yazıyı kişiler açısından değil ekonominin geneli açısından yazdığım için kişisel kâr durumunu yazmadım.
Sil“Altına talebin artması ithalatını dolayısıyla döviz talebini arttıracağından doları düşürmez tersine yükseltir."
YanıtlaSilÖyleyse doların kasıtlı yükseltilmesinde amaç nedir,Hocam?
Kasitli yukseldigini nereden cikardin onmce onu anlat, soru'nun cevaplanmasi kolay.
SilHalka altın al demek $ ile ithal edilen mal al demek.!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SilTurkiye'de yeterince altin var talebi karsilayacak kadar. Olmasaydi altin TL degeri dolar dusunce dusmezdi. Yani altin alirsaniz ithal olacak diye bir kural yok, siz altin alinca altinin TL fiyati yukselir, yukselince ev alacak, araba alacak birikim yapan bir suru insan var, evlenen insan var, altinlarini bozarlar altin temin edilir, ne diye ithal ediliyor boyle sig bakis acisi da hic gormedim dogrusu. Turkiye'de MB rezervi 400-500 ton altin var, 'yastik altinda' soylenen 5bin ton var, onlar piyasada doner siz merak etmeyin.
SilYoksa altın işine mi giriyor bunlar?.... Bak insanın aklına neler geliyor bilerek söylediğini varsayınca.
SilDoların kasıtlı yükseltilmesi söz konusu değil. Spekülasyondan söz ediyorsanız kapitalist sistemin temeli zaten spekülasyondur.
SilRed herringi gösteren çıkmadı buradan.
SilAdsız@23:55
SilSanırım siz yazıyı okumadınız. Ülkenin ne kadar altın ithal ettiği açıkça yazılmakta. Herkes altına koşarsa bunun artmayacağını mı iddia ediyorsunuz? Yani herkes birikimini altına dönüştürecek ama sizce sonuçta zaten var olan altın el değiştirecek. O zaman bunun ne anlamı olacak? Yani sizin teorinin doğru olması için altın talep ve arzının denk olması lazım. O zaman ne yapmış olacağız ki? Altının ithal edilecek olması ve bunun için de dolar gerekmesi açıkça bilimsel bir gerçek iken neden sizce sığ bakış açısı oluyor?
Hocam merkez bankası faizi arttırmak yerine piyasaya dolar satsa sürekli etkisi olmaz mı kura ya da sınırlı mı olur
YanıtlaSilVarsa $ satsın elini tutanmı var!!!
SilYani adsız haksız da değil. Dolar rezervi bunun için değil mi zaten? Ama rezervler yetersiz, bir süre satar sonra yine faiz artırır. Sonradan şok faiz artırımı yapmak yerine şimdiden ufak ufak artırsa daha isabetli olur sanki.
SilEğer risk yaratacak söylemlerden, davranışlardan uzak durulacaksa MB piyasaya dolar satarak bu kanamayı durdurabilir. Ama bir yandan riskleri artıran söylemler varken dolar satması sadece rezervlerini eritmekle sonuçlanır.
SilMB dolar tutarsa bizde tutarız. Devletin dolar rezervi var da vatandaşın niye olmasın ? Bizim de hakkımız tedbir almak.
SilHocam tüm yazılarınızı büyük bir keyifle okuyorum. Özellikle verdiğiniz spesifik örneklerle bu tarz sıkıcı konuları inanılmaz anlaşılır hale getiriyorusunuz. Ayrıca kolay ekonomi kitabınızı da keyifle okudum, elinize sağlık. Toplumumuzda sizin gibi kıymetli insanların var olduğunu bilmek gerçekten çok güzel.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilHocam merhaba. Benim sorum geçen yazınızla da alakalı. Bize benzer ülkelerin dolar karşısında para birimlerinin ne kadar düştüğüne dair bir yazınızı okudum. Bu yazıyla da alakalı olarak bizim paramızın saydığınız ülkelerle karşılaştırmalı olarak daha fazla değer kaybetmesinin sebebi ülkemizdeki enflasyonun çok yüksek olması mı? Eğer öyleyse bütün dikkatlerimizi enflasyonu düşürmeye yöneltmemiz gerekmiyor mu?
YanıtlaSilFaizin düşmesi için enflasyonun düşmesi lazım.TL'nin diğer eşdeğer ülkelerin paralarından fazla değersizleşmesinin nedeni ipteki cambaza bak polemikleri ve homoekonomikusun aptal sanılması...
SilYanıt yorum büyük ölçüde durumu özetliyor.
SilTeşekürler.....Biz okuduk,anladık da....Ama bağzıları okusa bile anlamaz,anlayamaz.Dolayısıyla yazıda üstü kapalı ima edilen sorunda çözülemez...
YanıtlaSilYani ne demekmis, koprulerden gecisi dolara baglayip dolarla fiyatlandiran hukumetin halki dolar yerine TL veya altin biriktirmeye tesvik etmesi sacmaligin daniskasiymis. Eger kolaysa kopru gecis ucretlerini de TL'ye indekslemekle baslasin ise hukumet.
YanıtlaSilDuymak isteyenlerin duymak istediğini söylüyor,fazla takmayın..
SilTakmıyoruz zaten. Ne biriktireceğimizi CB'dan öğrenecek değiliz.
SilGeçen ilginç bir istatistik gördüm. Amerika'nın 2007 deki kamu borcu 8,9 tirilyon dolar, 2017 itibari ile 20,5 tirilyon dolar imiş. Şimdi, bu kadar para basmış ve bunu, sizin de ifadenizle, karşılıksız basmış bir ülkenin para birimine yatırım yapmak, onu cebinde/hesabında taşımak, aynı zamanda bu borca ortak olmak, Amerika'ya destek olmak değil midir ?
YanıtlaSilParayı, bir birikim değil, sadece takas aracı olarak gören biri olarak, döviz yerine, altın tutmayı daha sağlıklı bulduğumu ifade etmek isterim.
Yazılarınızdan faydalanan biri olarak da teşekkür etmek isterim.
Bu dediğiniz doğru,servetimin %50'i Au..
SilCanım TL de karşılıksız basılıyor. Dünyada bütün paralar karşılıksız basılıyor. Fazla kafaya takmayın.
SilDunyada karsilikli basilan para birimi yok buna TL de dahil. 2. dunya savasindan kisa bir sure sonra bitti o olay. Hani bu gizli sakli bir bilgi de degil. Senelerce bankacilik yapmis kisilerin bile bunu bilmedigini goruyorum bazen.
SilEuroya gecsek busorun çözülebilirmi
YanıtlaSilYukarıda anlatılanlardan hangi noktada fark olacak ki çözülsün?
SilHocam gayrinakdi kredi nedir?
YanıtlaSilGoogle a yazın bu gibi soruları.
SilHocam mesela TCMB abd hazinesinin tahvilini alsa rezervden bunun için 20 milyar dolar ödesek toplam döviz rezervimiz azalır mı yoksa 20 milyar dolarlık tahvil stoku da işin içine girip döviz rezervinde bir değişiklik olmaz mı? İyi günler..
YanıtlaSilMB'nin rezervinin bir bölümü ABD tahvillerinde zaten ve o da rezervde sayılıyor.
Silhocam şirketlerin son dönemde usd ve euro yerine japon yeni veya isviçre frangı tercih etmesi mantıklı olabilir mi? Son 3 yıldır TL bu iki para birimine karşı negatif ayrışmadı. Öneriniz nedir?
YanıtlaSilKazanmadığın parayı tutmayacaksın kural bu. Aksi takdirde Kâhtalı Mıçı sendromu yaşarsın. Kâhtalı Mıçı'yı ikna etmişler Yen faizi çok düşük krediyi Yen ile al diye o da almış. Sonra Yen hızla değer kazanınca Mıçı'nın borcu katlanmış. Yenzedelerin başında yürürdü bir zamanlar.
SilHocam kahkaha attım.
SilPeki hocam sizce yen ve frang için 2017 ne getirir? Önemli kırılma noktaları neler olur?
SilŞaklabanlık olsun diye sormuyorum ama endişeliyim.
YanıtlaSilHatırlarsanız, geçen aylarda, TMSF'nin İş Bankası'na el koymak üzere olduğu haberleri ısıtılıp gündeme getirilir sonra bu haberler sönümlenirdi, sonra yine yayılırdı bu haberler. Şu günlerde yine bir sessizlik hakim.
1. Eğer gerçekten TMSF harekete geçerse, gerekçesi ne olabilir?
2. Eğer İş Bankası'na el konursa, Dolar TL kuru ne olur? Türkiye ekonomisine ne olur?
böyle uydurma haberlere inanmayın işbanka hangi gerekçeyle el konulabilir? Açın son 5 senelik bilançolarını karlarını inceleyin
SilMerhaba Hocam,
YanıtlaSilOHAL kapsamında şirketlerin iflas erteleme talebinin kaldırılmasının etkisi nedir?
Bu şirketleri batmaya, hacze maruz kalmaya ve haraç mezat el değiştirmesine neden olmaz mı?
Şimdiden teşekkürler
Sirket batacak durumdaysa zaten batiyor, iflas erteleme karari alamiyor ancak su surecte kasada parasi olan sirketler bir yolunu bulup iflas erteleme alip borcunu erteliyordu, OHAL suresince borcunu seve seve odeyecek, piysayi tikayamayacak.
Silerteleme kararıyla batıştan kurtulan kaç şirket vardı ona bakmak lazım, eğer bir şeyin işe yarama oranı son derece düşükse o bir araç değildir. eğer o duruma gelmiş şirketlerin %10-20 si bile kurtulmuyorsa o zaman bu bir ihtiyaç değil bildiğin borçluya borç takma için kullanılıyor demektir. ohal bitince de bu soruna bir çözüm bulunmalı...
SilHocam çok açıklayıcı bir yazı yazınız için teşekkürler büyük bi ilgi ile takipteyiz sizden ricam 2 günü aşmasın yazılarınız sürekli büyük bi heyecan ile yeni yazı varmı diye bakıyoruz ozan güney
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilHocam sizce faizin yükseltilip büyümenin düşmesi mi yoksa faizi düşürüp doların artması mı siz hangisini tercih edersiniz neden ?
YanıtlaSilEkonominin büyümesi için dolar bulmak lazım.
SilBence en iyisi faizin dusurulup dolarin artmasi. Bu bir ekonomik krizi baslatabilir. Boylece krizle gelen krizle gitmis olur. Hele bir de 70'lerdeki Ecevit hukumeti gibi yag, seker, benzin kuyruklari olursa tam balli olur. Yoksa bu adamlardan kurtulmanin baska yolu yok. Bu yuzden benim tercihim faizlerin iyice dusurulup dolarin firlamasi. Bizi kirk katir ile kirk satir arasinda tercih yapmak zorunda birakti bunlar maalesef.
SilMiG29 Bu olayın sorumlusu döviz lobisi ilan edildi, biraz daha sıkışırlarsa bir kaç sorumlu bulduk diye birilerini tutuklarlar aha derler bunlar Amerika,İsrail bilmemne vs. vs. işbirlikçisi döviz lobisi. İşçisi, esnafı memnun gider namazında niyazında dünya liderimizi ebedi lider ilan eder. Bu bir ahmak hastalığıdır. Tespiti koyacak bir cesur çıkarsa tedavisi belli. Milletinden güç alanlar aşırı sağ popülistlerdir, millet ülkeleri her türlü karanlığa sürükleyebilir. Kurtuluş Savaşıda azınlıkla başarıldı. Kimse sanmasın Mustafa Kemal ve Cumhuriyet yanlıları baskındı da kazanıldı. Her rezil idaresine rağmen padişahlar tarihimizde her zaman insan üstü peygamber kulu tutulmuştur. Kimse bugün Sultan Ahmet Camii hangi günahları çıkarmak için yapıldı bilmez, İlber Ortaylı okursanız bilirsiniz ancak.
SilNe kadar cahilce. Demokratik laik ve ozgur bir devlette yoruma bak ! Arkadasim bir degisim icin halkin tekrar birseylere mahkum mu olmasi lazim. Neden egitim seviyesini ust duzeye cikartip, saygin bir toplum olusturup, akli basinda insanlari secelim demiyorsun. Neymis efendim ekonomik kriz olsunmus. Bu kriz senin gibileri muhtac eder....
SilHic ugrasmayalim altinla felan en iyisini buldum, merkez bankasi USD, EURO, YEN hatta Ruble bassin TL yerine.
YanıtlaSilHocam dövizi/altini bankada veya yastik altinda tutmanin ekonomiye nasil etkisi oluyor ?
YanıtlaSilHocam çok net anlatmışsınız.
YanıtlaSilBence bunun yanına hane halklarındaki döviz miktarının yıllara göre değişimini koyarsanız, o soru da cevabını bulmuş olur.
millet dolara hücum etti ve dolar pahalandı havası hakim. 1.80 iken dolar havasını basanlar 3.50 olunca dış mihraklar, büyük resim falan demeye başladılar.
Ben bu yazıyı konunun, kişilerden çok ülke ekonomisine etkisi açısından yazdığım için hane halkını işin içine katmadım.
SilSelam hocam, bir de şu TFF nin gerçekleştirdiği naklen yayın hakkı ihalesi kontratının currency sine el atsanız. Malum o kontratında TL ye dönüştürülmesi isteniyor! Şimdi TFF parayı TRY alsınmış, sonra yurtdışı ödemelerini TRY mi yapacak? Hadi klüplere ödemeleri TRY yapacak da RvP si, Schnider ı, Q7 si klüplerinin vereceği TRY kabul edecek mi acaba?
YanıtlaSilBir de sizden bir ricam olacak. Mümkünse, geçmişte çok büyük başarı olarak gösterilen özelleştirmelerin, bugüne kadar kar payı dağıtımı yoluyla ülkemizden ne kadar kaynak çıkardığına dair bir veri seti (tespit edebilirseniz) yayınlayabilirmisiniz. Selamlarımla, Cengiz
TFF bırakın yabancı futbolcuları yerlilerin parasını TL ile ödetmeyi başarsa o bile bir iş.
SilÖzelleştirmede böyle bir bilgi setini ben de aradım ama bulamadım. Bir daha bakayım konu önemli.
Acaba Keynes "uzun vadede hepimiz ölüyüz" derken, 2017'li yıllardaki Türkiye gibi ülkelerin içine düşeceği duruma mı işaret etmeye çalıştı?
YanıtlaSilHayır Keynes'in analizleri kısa vadeyle ilgiliydi. Çünkü bu analizler yapıldığında kriz vardı ve Keynes daha çok o krizin nasıl aşılabileceği üzerine düşünüp analiz geliştirmiştir. Kendisine de niçin analizlerini kısa vadeli yaptığı sorulduğunda o ünlü yanıtı vermiştir. O nedenle de ben genel teorinin aslında genel değil bunalım dönemlerinde uygulanacak özel bir teori olduğunu söylüyorum.
SilHocam genelde insanlar kullandığımız para birimlerinin karşılıksız olduğu konusunda çok bilinçli değiller. Dünyanın her yerinde geçerli bir durum bu sanırım. BEnce yazınız bu kadar temel bir konuyu açıklamakta çok başarılı olmuş elinize sağlık. Müsadenizle konu ile ilgili bir kaç ufak sorum olacak.
YanıtlaSil1) Karşılıksız para (Fiat currency) yı değerli kılan şeyin ürettiği faiz olduğu konusunda bir yazı okumuştum. Yani anladığım kadarı ile karşılıksız paranın sisteme girmesinin tek yolu merkez bankası ya da başka bir şekilde belirli bir faiz karşılığında borç verilmesi. Bu durumda parayı talep eden taraf eninde sonunda faizi ile geri ödemek zorunda. Bu durumda sistemdeki paranın kendi faizini kazanması için sürekli kar yaratması gerekmez mi ? Yani karşılıksız para modelinin devamlılığı için sürekli büyüme olması gerekiyor doğru mu ?
2) Doların en çok kullanılan para birimi olmasında altın karşılığını en son terk eden para birimi olmasına ek olarak petrodolar anlaşmasının da etkili olduğunu düşünebilir miyiz ?
3) Son olarak karşılıksız para sistemi sanırım gerçek anlamda 50 yıldır varolan bir sistem. Ekonomi tarihinde daha önce bir örneği var mı ? Eğer yok ise yüzlerce hatta binlerce yıllık ekonomi tarihindeki bu 50 yıllık dönemi bir deney olarak yorumlamak çok mu yanlış ? Yani karşılıksız para kendini kanıtlamış bir sistem mi ?
(1) Karşılıksız paranın karşılığı ürettiği faiz değil. Ekonominin gücü ki o da büyümeyle ölçülüyor. Ekonomiyi büyüten şey ise tüketim - üretim zinciri. Faiz burada tüketim ve üretimi artırmak için kullanılan borçlanma sistemi içinde bir aracı.
Sil(2) Düşünebiliriz.
(3) Otomobil de bilemediniz 130 yıllık bir icat. Üstelik her gün binlerce kazaya neden oluyor yani kendisini hala tam ispatlamış değil ama biz şehirlerarasında at arabasıyla seyahat etmeye dönmeyi düşünmüyoruz.
Cevaplarınız için teşekkür ederim. Hiç yılmadan sıkılmadan her soruya cevap veriyorsunuz hocam.
SilRica ederim. Siz soru sormaktan sıkılmadığınız ben de gücüm ve bilgim yettiği sürece yanıtlamaya çalışırım.
SilHocam kazalar için arabaları suçlamak, kötü giden ekonomi için dış mihrakları suçlamakla aynı şey sanki. Yeterince ehil ve azami dikkatli degilseniz bir gün kaza yapmanız kaçınılmaz.
SilJanet Yellen kim? diye sorsam herkes biliyor.
YanıtlaSilPeki, Zhou Xiaochuan kim? diye sorduğumda niçin kimse bilmiyor?
son günlerde yapılan açıklamalar maalesef sıradan insan gözüyle bakıldığında çok mantıklı gözükse de ekonomiden anlayan bi insan acısından bakıldığında çok da mantıklı değil yapılan açıklamalar ve yazınız çerçevesinde yapılacak en iyi şey dövizi bozdurup tl tutmak oda enflasyondan payına düşeni her daim almaya devam eder reel anlamda zararlı çıkarsınız trampa tarzı alışverişde bile çari acıgı olan bi ülke olduğumuzdan yine zararlıyız zira bu alışverişe altın stoku mu dayanır yine aldın ithalatına gitmek zorunda kalır sonuç olarak döviz kuru artışının önüne geçilemez halkın önüne çıkıp dolarları bozdurun demek iyide bari altın alın demeseydi sayın cumhurbaşkanımız ve halk da dövizi bozdurup altın altın almak yerine tl yi seçmiş olsa sanki duru düşürme konusunda daha başarılı bir politika olmuş olurdu ayrıca madem altını ithal ediyoruz hemde dolarla yastık altı altınlarıda bozdursak ya daha mantıklı olmaz mı derken bu defada enflasyon artarak daha büyük bir sorun haline gelirdi bu defa hükümet enflasyon artışından dolayı memur maaşına daha fazla zam yapmak zorunda kalırdı buda hükümetin hiç işine gelmezdi
YanıtlaSilKeşke sadece son günlerde yapılan açıklamalarla sınırlı olsaydı bu yazdıklarınız.
SilHocam şunu söyleyelim açıkça: paranın değerini belirleyen şey altın gümüş bakır bor(u) değil ülkedeki ekonomik faaliyetler ve bu faaliyetlerin gelecek beklentisidir. yani bir para ekonomik faaliyetlere dayandırılmadan değeri ölçülmeye çalışılıyorsa er yada geç batar, bu basit bir optimizasyon problemidir.
YanıtlaSilDoğrudur.
SilHocam doğrudur demişsiniz ama biraz geçiştirme bir cevap olmuş bana göre. Çünkü siz çok daha iyi biliyorsunuz ki paranın değerini belirleyen şeyler sadece o ülkedeki ekonomik faaliyetler değil. Büyüme ile kalkınma arasındaki farklar da hesaba dahil ediliyor sanırım.
SilSaygılar
Ben bu yöneticiyi anlayabilmiş değilim, 2015'te AB ile al-ver anlaşması yaptılar, 1 ay geçti hani bize para vermediniz diye ağır çıkışıp AB'yi şüpheye bıraktı sonuç para 1 yılın ardından gıdım gıdım geliyor. Söylem bozuldu, üst üste olanlar olurken atışmaya başladılar, darbe girişimi oldu. Başkanlık raftan çıktı.Dengeler değişecek sinyali geldi.Yine seçim atmosferine girdik bu sefer ülkenin kaderi baya bir belli olacak. Yabancı yatırımcılar kazan kaldırdı.Amerika'da değişim oldu. Hepsi bir anda. Söylemler yine rezalet. Çomarlar gitti yine dolar aldı. Merkez bankasına elemanı koydular sürekli faiz düşür baskısına olur veriyor. İyi giden hiç bir şey yok ki. En azından batırdık deseler gururla. Yine dış mihrakların döviz oyunu. Tırla girecem bunlara sonunda. Batırdık birader deseler bir çok şey düzelecek çünkü millet bir sonraki yanlış adımı bekler oldu gidip daha da dolar alıyor. Siz asıl referandumdan hayır çıksın görün. Ortalık yıkılır. O referandumda FETÖ oyunu olur 10 kere tekrarlar artık MİTte forklifti getirir biraz her seçimde %5 gibi bir katkısı var istihbaratımızın.
YanıtlaSilHocam size bunu sormak için girdim bu konu hakkında yazı yazmışsınız:)
YanıtlaSilGram altını TL ile ifade ediyoruz ya o yüzden altına geçin diyor sanırım. Ama hesaplamasını bilse böyle demez. 1 ons altın 31.1 gr altın ediyor. 1 ons altın 1180 dolar. 1180*3,52/31,1=133tl 1 gram altın oluyor.
Bende tam bunu soracaktım size. Altına temelde dolar ile değer biçip sonra kur ile tl'ye çevirince aslında zaten burada dolardan konuşuyor olmuyor muyuz? Altın almakta bir nevi dolar almak gibi olmaz mı? Diyecektim. Sonuçta dünyada en büyük altın rezervi yine ABD'de değil mi?:)
Saygılarımla.
Tamamen öyle ama ne yaparsınız ki tartıştığımız hemen her konu bu saçma sapan mantık etrafında dönüp duruyor. Yetersiz eğitimin sonuçları.
SilHocam stagflasyon öngörüyor musunuz? Bu sabah açıklanan düşen TÜFE ve yükselen ÜFE'yi buna giden yolun başlangıcı olarak yorabilir miyiz?
SilSaygılar.
ekonomi
YanıtlaSilSiyaset
Terör
Anayasa
Hangisi gündemde öncelikli? Hepsi sıkıntılı kriz aşamasında ama Maşallah hepsi aynı anda ortaya karışık tartışılıyor.
Akılcıl gündem ne hocam? Dolar altın tl biz ne konuşuyoruz hocam! Konuyu yazdıktan sonra bu nerden çıktı başka sorun mu yok açıkladığım şeye bak diyor musunuz? Sene olmuş 2017 adam smith bu konuları görse iktisat üzerine çalışmayı bırakır rençber olur.
Otoyol geçit ücretlerinide yüklenici firmayı korumak adına dolara endekslememişmiydik hocam?
YanıtlaSilAynen öyle.
SilMerhaba Hocam. Bence paranın altın karşılığının olması gerekmiyor, basılması sıkı kurallara bağlansın yeter. Sonuçta takas aracı ve değer ölçüsü. Kendinden değerli olması şart değil. Eğer dünya altın standardına geri dönerse altın aşırı değerlenir. Ziynet eşyaları çok pahalı olur. En çok altına sahip ülke en zengin ülke olur. Dünya ekonomisinin büyüklüğü dikkate alındığında deflasyon kaçınılmaz gibi geliyor. Ayrıca zaten nadir bulunan elementten insanları mahrum bırakmayı doğru bulmuyorum( altının çoğu merkez bankalarında paraya karşılık olarak tutulacağı için).
YanıtlaSilMahfi hocam selamlar. Yaziniz guzel bir tesaduf oldu. Bir kac hafta once su belgeseli izlemistim:
YanıtlaSil97% Owned
https://www.youtube.com/watch?v=XcGh1Dex4Yo&t=6953s
Altina endekslenmemis bir paranin bankalar'in kontrolu altinda oldugunu (kisaca borc yoluyla para yaratilmasi) isleyen bir yapim. Fikirlerinizi ogrenebilir miyim bu konuda?
Bir de, Almanya'nin bir sureden beri duydugum Amerikan Merkez bankasinda bulunan altinlarini tekrar ulkeye geri getirmeye calistigina dair haberler okuyorum.
http://www.bloomberg.com/news/features/2015-02-05/germany-s-gold-repatriation-activist-peter-boehringer-gets-results
"Almost half of Germany’s gold resides at 33 Liberty St., the headquarters of the Federal Reserve Bank of New York, 80 feet below street level in a vault that sits on Manhattan’s bedrock. In 2012, Boehringer started a campaign on his blog to bring it home. He argued the gold should be shipped to the German central bank in Frankfurt. The hoard, amassed during Germany’s postwar boom, had never been subject to a published bar-by-bar physical review by its owners."
"Then in November, the Dutch central bank announced that it had secretly moved 122.5 tons of gold from New York to Amsterdam. In apparently just months, the Dutch had shipped almost 25 times the gold that Germany moved in all of 2013."
"Soon after, the leader of France’s anti-euro, anti-immigration National Front party, Marine Le Pen, asked the Bank of France for an independent audit of its gold and to reveal any lending or financial commitments related to the reserves."
Bunun arkasinda sizce yukaridaki yapimda belirtilen altina endekslenmemis bir para politikasi yuzunden bu altin rezerverinin amaclari disinda kullanilmis olma (yazinin bir bolumunde birden fazla sahipten bahsediliyor) olasiligi var midir? Bir de Turkiye'nin butun altin rezervleri yurt icinde midir?
Saygilar.
Evet bunlar hep ileri sürülen görüşler. Kimi doğru kimi abartı kimi komplo teorisi.
SilMB'nin altın rezervlerinin bir bölümü yurt dışında (İsviçre'de) saklanıyor.
Ben kuyumcuyum hiç bir dönemde zengin olmadığımız kadar AKP döneminde zengin olduk. Bizim halkımız kıymet bilmiyor alışmışlar tüp kuyruğuna girmeye. Altın demişken bir laf vardır eşeğe altın semerde vursan eşek eşektir diye işte bu yazınız bunu özetler olmuş.
YanıtlaSilAnlaşılan o ki yönetimin bu tavsiyeleri sonrası daha da para kazanacaksınız. Sahi siz paranızı nerede tutuyorsunuz? Vatandaş dövizi bozdurup altın alıyor siz de sattığınız altından aldığınız parayla döviz alıyorsanız bu bir işe yaramaz.
SilSayın kuyumcu bine bin katmış,geri kalanı halt yesin tabi ne olacak sanki.Tek yönlü bakış açısı şu anki tablonun sebeplerinden biridir ki mikro ölçekte ki tüccar kimse de tüyü dikmiş yorumuyla olaya.
Silakpnin muhafazakar geleneksel küçük esnaftan oy alan bir parti olduğunu hep söylerim. cemaatin para birimi altındı ve hiç kuyumculara laf edildiğini görmedim. cemaatin lisesine giderken sınıf ya müteahhit ya kuyumcu hırdavatçı tamirci oğlu doluydu. tabi loca örgütlenmesi parayı kırdılar.
Silnedense benim gördüğüm kuyumcuların hepsi battık diye ağlıyor hatta kuyumcular çarşısında kapanan bir sürü kuyumcu gördüm bazıları da birleşti.ayrıca siz zenginleşirken halk daha da fakirleşti artık çeyrek altının bile daha küçükleri mikroskopla bakılan gram altınlar takılır olmuş düğünlerde.
SilDoviz burolari kapansin. Dovizi yukselten doviz burolari kapanmadikca turk milletin cebinde ki doviz yasaklanmadikca bu dolar firlar. Turk lirasi turk bayragi bir kemalist olarak Turk lirasi kullanmanin Ataturk ilke ve inkilaplarinin geregi oldugunu dusunuyorum. Kemalist Ataturkist devlete cok ihtiyacimiz oldugu bugunlerde
YanıtlaSilDövizi döviz büroları değil yanlış ekonomi politikaları ve yanlış söylemler fırlatıyor.
SilDeğerli hocam merhabalar,
YanıtlaSilKonuyla ilgisi yok ama eski bir Hazine çalışanı olarak size sormak istedim.Cevaplarsaniz çok mutlu olurum.
Geçen cumartesi Hazine uzman yardımcılığı sınavı vardı.8 sorudan oluşan sınav klasik usulde yapıldı.
Sorulardan birisi şu şekildeydi:
"Türkiye ekonomisinin büyümesinde cari açık önemli bir rol oynamaktadır.Bunun sebeplerini aciklayiniz ve son dönemde tersine dönen bu durumun da sebeplerini tartisiniz."
Sayın hocam son dönemlerde gerçekten tersine dönen bir durum var da biz mi bilmiyoruz? Soru mu yanlış? Yoksa güya şaşırtıcı soru falan mı sormaya kalkmislar?
Teşekkürler...
Sanırım cari açığın yüzde 10 lara kadar çıkıp son dönemde yüzde 4 lere doğru gerilemesini kastederek sormuşlar bu soruyu.
SilHocam anlaşılır bir yazı olmuş elinize sağlık
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
Sil1.canım hocam yani halka dolarınızı satın demek doğru mu...
YanıtlaSil2.canım hocam kişilerin bankada yaklaşık 150 milyar doları var. herkes bu parayı satsa dolar düşer mi, ne kadar düşer yaklaşık...
3.canım hocam avrupa türkiyenin büyümesini istemiyor düüncesi doğru mu..
saygılar efendim...
1. Canım kardeşim doğru değil. Bu çağrıya uyan halk dün dolarını 3,52 den sattı bugün dolar 3,55. Aradaki 3 TL farkı kim ödeyecek halka.
Sil2. Canım kardeşim 150 milyar doları biri satıyorsa birisi de alacak. Bir yıl içinde yenilenmesi gereken 200 milyar dolar finansman ihtiyacı olan bir ülkede dolar böyle düşer mi? Biraz az konuşulsa doların düşmesine daha fazla etkisi olur.
3. Canım kardeşim Avrupa'dan önce Türkiye, Türkiye'nin büyümesini istiyor mu sorusunu yanıtlamamız gerekmez mi? Eğer Türkiye bunu istiyorsa onunla bununla dalaşacağına yapısal reformları yapması gerekmez mi?
Hocam merhaba
YanıtlaSil1) Döviz mevduatı liraya çevrilirse bunun vatandaşa ne gibi zararı olur?
2) Böyle bir durum gerçekleşirse 1000 dolarlık mevduat 3500 tl olarak mı kayıtlara geçecek ve ödenen faiz de dolayısıyla yükselecek mi?
1) Bunu zorla yapmak ekonomide ciddi kaos yaratır. Gönüllü yapmak ise beklenen sonucu vermez çünkü vatandaş enflasyona ve risklere göre faizin düşük olduğunu düşünüyor.
Sil2) Öyle olması gerekir.
Hocam yine rakamlarla açıklayıcı güzel bir yazı kaleme almışsınız. Kemal Derviş'le birlikte ekonominin dümenine geçseniz keşke. Dikran Masis bey de ticaret bakanı oldu mu işi ehline verdik demektir.
YanıtlaSilEn üst yetkililerin bu tür demeçler verdiği bir yerde ekonominin dümenine dünyanın en büyük iktisatçısını da geçirseniz sonuç alamazsınız.
SilBir tek tl'ye dönüş isteği var , koşul kısmının ne yazık ki tam tersini dolu dizgin yerine (son vergi zamları,malumumuz olan geçiş ücretleri , borsa'ya endeksliymiş gibi bir inip bir çıkan akaryakıt fiyatları vs.) getirmekteyiz.
YanıtlaSilHocam enflasyon rakamları kötü gelirse piyasalar faiz artacak beklentisine girip bu da döviz için olumlu olabilrmi bizim açımızdan bu veri kötü olsa da. Veya enflasyon rakamları iyi gelse piyasalar bunlar faiz artırmaz diyip bu olumlu veri döviz üzerinde yukarı doğru bir baskı oluşturabilir mi? Yatırımcılar bu tür verileri bu şekilde yorumlarlar mı?
YanıtlaSilCevabınız için teşekkürler hocam şimdiden.
Enflasyon iyi geldi (adeta bir mucize) ama dolar yine yukarı gitti.
SilMerhaba hocam, yazılarınız bizim gibi ekonomi eğitimi almamış insanlanlar için altın değerinde. Yazınız ne kadar mantıklı ise bizi yönetenler bu gerçeklerden uzak olmaları da bir o kadar mantıksız geliyor. Altın alın derken sizin yaptığınız basit hesabı yapabiliyor olmaları lazım. Bunu da hesaba katarak altına yönelmek bir nebze de olsa TRY nin spekülasyon ve manüpülasyona açık kırılgan yapısından kaynaklanıyor olabilir diye düşünüyorum. Altının değerini speküle etmek TRY den daha zor olsa gerek.
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
SilDoğrudur
kar payı ne demek mahfi bey.
YanıtlaSilBir işletmenin maliyet giderleri ve zararları düşüldükten sonra kalan net kârın ortaklara dağıtılması öngörülen ve her paya düşen bölümü.
SilNedense hic zarar payindan soz etmiyorlar ama. Katilim bankaciligi yapanlarin kredi verdigi kuruluslar hep kar mi ediyor yani? Nedense kar oranlari da faizler ile birebir parallel gidiyor. Nedir bunlarin kullandigi magic sauce? Biz de kullanalim.
SilEnflasyon gene düşük gelmiş hocam,yıllık %7'ye gerilemiş, tl eridikçe düşüyor işte ekonomi dengesini buldu sonunda.
YanıtlaSilElbette enflasyonu düşürdükçe kur gevşer.
Silburda çoğu kişi CB atıp, tutmuş....bence unutuğumuz birşey var, CB bir siyasetçi ve siyasetçiler her dediğini yapacak değildir (ya gücü yetmez, ya da seçim kazanmak için söylemiştir), , ,onun için CB ağzından çıkan herşeyi ille de yapacak, ya da öyle düşünüyor demek yanlıştır, , , bazen siyasetçiler öyle düşünmezler ama seçim söz konusu olunca söylerler, halkını gazını alsın diye, , , elbette CB zararlı açıklamalardan da kaçınması lazım.
YanıtlaSilÇok doğru. Esasen bizler alışık olduğumuz için bu tür açıklamaları ciddi biçimde iskonto ederek dinliyoruz ama yabancılar olayı ciddiye alıp gidiyorlar. Yani son cümleniz maalesef gerçek oluyor ve zarar veriyor.
SilBen TCCB'ye defalarca yazdım cbaşkanı konuşmasın artık diye, metin yazan olmazsa kendisi daha da beter ediyor, metin yazanları zaten rezalet. Kendisinin de dediği üzere analitik olarak dünyada ve türkiyenin çoğunluğunda sevilmeyen bir kişi, kendisi de bunun meşhur bir kulağından girip ötekinden çıktığını hiç umrunda olmadığını söylüyor. Kaprisli ergenleri hatırladım şimdi. Yıllardır, yıllardır hiç ama hiç bir insan bir konuşmasında ılımlı mesaj vermez mi? vermiyor, kendisi ve çevresi en iyisi en düzgünü en mükemmeli.
Silsayın hocam durum buysa, ekonomi yönetimi ve cumhurbaşkanı neden doları bozdurup altın alın diyor.bu yazınızdan ben ekonomi yönetimimiz ehil ellerde degil,yada birileri baskılardan yada geleceginden korkup ses çıkaramıyor diye anlıyorum.türkiye içinde tl kullanmak bize manevi degerden başka bir deger katmaz sanıyorum.sadece türkiyeden çıkmak isteyenlere ucuz yollardan çıkma fırsatı verir.peki tüm dolarlar bozdurulursa bizim dolar borçları için doları kim verecek.bence burda halk resmen kullanılıyor.bir yerde okumuştum merkez bankasının net kullanılabilir doları 20-25 milyar diyordu.peki o zaman ne olacak.o zamanda sanırım dolarları cumhur başkanımız cebinden verecek.
YanıtlaSilNedenini ben de bilmiyorum ama umarım panik değildir.
SilHocam İtalyadaki referandum ile ilgili görüşleriniz nelerdir ? Hayır sonucunun İtalyayı AB'den ayrılışa kadar götürebileceği yazılmış bütün yabancı sitelerde. Sizin görüşünüz nedir ?
YanıtlaSil(ayrıca hocam herkes söylüyor bıktırdık sizi ama geri sayım programının kayıtlarını koymakta neden bu kadar inat ediyor ntv )
İtalya ayrılırsa AB dağılabilir.
SilNTV ye bir kez daha söyleyeceğim.
sayın hocam cumhurbaşkanı ve ekonomi yönetimi dolar bozdurup altıın alın diyor ama bir miktar tl min bulundugu bankam, bana bu ortamda dolar alın dedi.ben doları bir yatırım aracı görmedigim için kabul etmedim.demekki bankalar ekonomi yönetimine ve cumhurbaşkanına katılmıyor.sayın hocam sizin tl niz olsa mevduatmı, bonomu,borsamı,dövizmi yoksa altınmı alırdınız.cevabınız sadece sizi baglar.yatırım tavsiyesi olarak istemiyorum.cevabınızı merak ediyorum sadece.selamlar iyi günler
YanıtlaSilBence siz ikisinin ortalamasını alıp sepet yapın. Ben her zaman öyle yapıyorum.
SilAman bu bankaların dediğine pek bakmayın. Büyük ihtimalle size döviz hesabı açtırarak, döviz hesabınıza hesap işletim ücreti tahakkuk ettirmek içindir. Bir miktar TL hesabınızın olduğu düşünülürse büyük ihtimalle nedeni budur, görünüşte yatırım tavsiyesi ama banka lehine ince bir hesap var işin içinde.
SilYok sizden hesap işletim ücreti almayacaksa, bu sefer nedeni müşterilerine döviz satmak bu kurdan karlı olacağını öngördükleri içindir.
Banka zarar edeceği bir işlemi yapmaz.
Gunumuzde dunyada hic olmadigi kadar para, zenginlik var. Boyle olmasina eagmen, gelismis refah toplumlari diye nitelendirdigimiz ulkelerde dahi nufusun buyuk cogunlugu askari gecim giderleri kadar gelir elde edebilmekteler. Gelir dagilimindaki bu farklilk giderilememekte. Beraberinde butun dunyanin parasi dunyada sayisi belki binlrr rakaminda bir finans kurulusjnca piyasaya dagitilip tekrar dagitilamdan daha fazlasi ile geri toplanmakta. Bu gidisat nasil normallesir. Butun iktisatcilar bu sirketlerin yada ekonomide karlilik , satis., uretim nasil artirilir uzerine kafa yoruyor. Siyasetciler baslarinin derdinde iken sosyal bilimciler saskin ve bu sermayenin karsisinda cekimser diye dusunuyorum. Sayin hocam aciklik getirebilirmisiniz. Yanlismi dusunuyor olabilirmiyim. Tesekkurler, iyi calismalar
YanıtlaSilParasal zenginliğin fazla olduğu doğru ama olay sadece parasal değil. Üretim yok.
SilHocam,Şangay beşlisinin dillendirildiği dönemde Çin'in Yeni İpek Yolu'nda Türkiye yi by-pass etmesinin büyüme ve ekonomik geleceğimiz üzerindeki etkilerini nasıl görüyorsunuz?
YanıtlaSilŞangay İşbirliği Örgütünden önce Çin ipek yolunu bizim buradan geçirseydi iyiydi. Ama demek ki tek taraflı niyet açıklamayla bu işler olmuyormuş.
SilŞangay meselesi bence ciddiye alınacak bir şey değil. Bu bir Saray hamlesi. İçi boş. Şangay, Batı bloku karşısında AB gibi bir kutup olamadı. Olamadığı gibi Türkiye’nin manevra alanı yok, ayrıca Şangay’ın da Türkiye’ye “gel bize katıl” gibi bir çabası yok. Çünkü orada ete kemiğe bürünmüş bir yapılanma yok. Bu tamamen içeriye dönük bir hamle. Ya da gayet çocukça bir tür maskaralık, batıya bir tür blöf yapma, “bak koparız” filan… Nereye kopuyorsun? AB, Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 48,5’ini oluşturuyor. Yani sattığımız ürünlerin yarısı AB’ye gidiyor. Paramızı oradan kazanıyoruz. Şangay Beşlisi ihracatımızın içerisinde sadece yüzde 3’lük bir paya sahip. Koptuğun anda hangi üretim düzenini sürdürebilirsin? 1950’lerden bu yana Türkiye, sanayileşmesini ekonomik yapılanmasını batıya ve AB’ye yönelik oluşturdu. Kullandığı hammadeler, teknolojiler, dış borçlanmalar, ithalat bunun üzerine kurulmuş vaziyette. Bunu yapabilmek için göreli bir bağımsızlığının olması lazım, Dediğim gibi bir doğal kaynağın vs. olur da.. Türkiye’nin doğal kaynak olarak elindeki en büyük kozu İstanbul. İstanbul’u delik deşik ederek, işte rantından faydalanarak ayakta durmaya çalışıyor bu iktidar. Kanal kazmalar, ormanlarını yok etmeler vs onun da sonuna gelindi.
SilMahfi hocam saygılar. Açıklayıcı yazınız için teşekkürler. Sanırım bir çoğumuzun kafasındaki soru işaretlerini sildiniz. Bunu yaparken de bir delinin kuyuya attığı taşı çıkarmaya çalışarak ekstra emek harcadınız. Sağolun varolun .
YanıtlaSilHocam konu dışı olacak ama sınırlı ekonomi bilgimle - çoğunu sizden öğrendim - yakın gelecekte enflasyonun bizim için öncelikli sorun olmaktan çıkıp yataya döneceğini ve hatta belki de düşüşe geçeceğini - talepdeki azalış sebebiyle - düşünüyorum.
Yakın gelecekte en büyük problemimiz işsizlik olacak. İşsizlik, üretimin ve büyümenin düşmesi, talep daralması, tasarruf açığının artması ve bu açık artınca enflasyon düşse dahi açığı kapatmak için faizlerin düşürülememesi gibi sonuçları olacak diye düşünüyorum.
Bu yorumu yazarken neredeyse ağlayacağım. Ben mi çok karamsarım hocam katılır mısınız yorumuma?
Saygılarımla hocam iyi ki varsınız.
Sayın hocam mb nin faizi arttırması bizim gibi ihracatı dahi ithalata bağlı ülkede büyümeyi yukarı çekmez midir ? Ben mi yanlış düşünüyorum acaba büyüme düşer mi yoksa ?
YanıtlaSilMerhaba Hocam,
YanıtlaSilBeyaz eşyacılar hükümete çağrı yapmış. Dolar 3 TL , Euro ise 3.30 TL'den sabitlensin demişler.Bu tip dövizi sabitlemek zararlı olur mu?
Saygılarımla,
Hem kuru hem faizleri ayni anda control edemezsiniz. Eger kuru sabitlerseniz faizleri piyasaya birakmak zorundsiniz, o zamanda faizler cok yukselir. Aksi halde doviz talebini karsilayamaz iflas edersiniz. MB'nin kasasinda talebi bu kadar dusuk kurdan karsilayacak doviz yok. Zararli olur mu sorunuzun cevabi ise hayir olmaz, tam tersi cok yararli olur. Bu, 2000 krizindeki gibi hukumetin dusmesi ve iktidarin el degistirmesi ile sonuclanir (belki Kemal Dervis tekrar geri gelir). Bunun da memlekete zarari olmaz yarari olur, hic olmazsa bu adamlardan kurtulmus oluruz.
Sildevalüasyon mu istemişler
SilHocam at arabası örneğini CB duymasın. Hani biz petrolü ithal ediyoruz ya; petrol fiyatları yükselirken at arabası kullanma önerisi gelebilir. Sonuçta at ve arabası yerli üretim, atı yerli samanla besledik mi dışa bağımlılığımız azalır. Ama büyük bir sorun var: Dünyada yeterince at yok!
YanıtlaSilBizde at cok usta. Ne demek istedigimi anlamissindir yazmayayim buraya. Bunlar zamani gelince At-Katir partisine oy AT'arlar ayni zamanda.
Silyerli samanda yetersizki saman ital ediyoruz
SilKullanılan samanın önemli kısmını ithal ediyoruz.
SilSaman ithal...bi de ingiliz atı sürdük mu arabaya on numara yerli ve milli olur😊
SilMİG.29,,,tam bir terbiyesiz edayla kusmuşsun, , sizin düşüncenizde olmayan bir parti ve seçmenlerine hakaret etme hakkınız yok, , siz hakaret ettiğiniz için ben de bu hakkı size "MİG= F(mal, ib..gö..) olarak fonsiyonel hale getirdim, , mahfi hoca da bu yorumu yayınlayarak ayıp etmiş gerçekten,,,,bir yandan özgürlük diyeceksin, diğer yandan sizin gibi düşünmeyenlere hakaret edeceksin.. . HOCAM BUNU SİZDEN BEKLEMİYORDUM.
SilMerhaba yazılarınızı severek takip ediyorum. Bir konuyla ilgili tavsiyenize ihtiyacım var. Türkiye Merkez Bankası ve Avrupa Merkez Bankası'nın bağımsızlıkları ve iki Merkez Bankası'nın bağımsızlık çerçevesinde karşılaştırılması ile ilgili bir ödev yazmam gerekiyor. Ancak yeterli kaynak ve makale bulamamaktayım. Sizin bu konuda bana önerebileceğiniz kaynaklar var mı acaba?
YanıtlaSilHocam 10' da ekonomi programınız kalktı mı artık göremiyoruz ne güzel arada sporda konuşuyordunuz son olarak ekodiyalog programı kapsamında Mersin'e ne zaman geleceksiniz sizinle fotoğraf çektirmek istiyorum hocam saygılar
YanıtlaSilMerhaba Hocam,
YanıtlaSilŞu anda yaşadığımız en büyük problemin Güve olduğunu düşünüyorum.Bu durumda kimse ne tasarruf yapabilir ne de yatırım!
Saygılar,
Hocam hep devletin borçlarından bahsediliyor, acaba devletin alacakları ne kadardır? bunu hangi veriye bakarak anlayabiliriz?
YanıtlaSilHocam , bu aydınlatıcı yazınız için teşekkür ediyorum.
YanıtlaSilSon cümlenizde şöyle demişsiniz : " ... Dolar biriktirmekle Dolarla ithal edilmiş altın biriktirmek arasında ya da daha açık bir ifadeyle altın biriktirmeyi teşvik ile Dolar biriktirmeyi teşvik arasında ülke açısından bir fark bulunmuyor ... "
Benim anladığım altın alındığında ;
1 - Cari açığı arttırıcı etkisi oluyor çünkü ithal , ayrıca cari açıktan dolayı enflasyonu da arttıracak bir etki oluşabilir mi , diye düşünüyorum.
2 - Ancak sadece dolar alınsa cari açık artmıyor diye düşünüyorum.
3 - Bir de alınan altın yastık altına giderse , bu durumda da kredi hacmi de düşer diye düşünüyorum.
Piyasada para azalmasına yol açar diye düşünüyorum. Yıllardır bu yastık altındaki altınlar ,
ekonomiye kazandırılsın diye hükümetimiz uğraşmıştı. Altın alın önerisi bunun tam tersi etki
yaratmaz mı ? Bu da dolaylı olarak büyümeyi etkilemez mi ?
Bu açılardan ülke açısından altın almak dolar almaya göre ülke ekonomisine daha zararlı olmaz mı ?
Siz fark bulunmuyor diye yazdığınız için merak ediyorum.
Teşekkürler.
Hocam merhabalar,
YanıtlaSilRusya, Çin ve İran gibi ülkeler ile milli para birimlerini kullanarak ticaret yapılırsa ne değişir? Bu seferde Ruble, yuan vs. üzerinden açık vermeyecek miyiz?
Hocam faiz arttışının gelmesi durumunda içeride ve dışarıdaki riskler arttığı sürece dolar tl karşısında değerlenmez midir?
YanıtlaSilHocam son dönemlerdeki hem kurun yükşelişi hem petrol fiyatlarının yüks
YanıtlaSilhocam bütçe konuşmalarını dinliyor musunuZ?
YanıtlaSilBankacılık sistemimiz çökecekmiş, paraları yastık altı yapalım, sisteme güven kalmadı tarzı cümleler somut delillerden çok bir niyet taşımakta, özellikle burada yazan bazı arkadaşlarda.
YanıtlaSilDöviz yükümlülüğümüz çok fazla,ağırlığı da finans kesiminin üstünde. Bu durum bir nebze olsun içimizi rahatlatmalı.Çünkü bu konuda uzman bir sektör. Ve iki yıldır da açıkladıkları kar rakamları ile rüştlerini ispatlıyorlar.
Ve unutulmasın banka sermayesinin önemli bir kısmı da yabancılara ait. Bu borç onların da borcu.
Borçları çevirememe, kaynak bulamama gibi bir sorunları da olmaz. Bulmuyorlarsa kar görmedikleri içindir, alamayacakları için değil.
Ama bu demek değildir ki, herşey toz pembe. Ama bankacılık sistemi çökmez FED 2017 de iki kez faiz arttırsa da.
Demek istediğim 2017 de ekonomi daralsa dahi bankacılık sistemi çökmez. Olan bize olur. Finans sistemi yara almaz mı, alır tabi. Ama bazı yazanların ima ettikleri gibi finans kesimine karşı güven sorunu, sistemin çökmesi gibi bir durum yaşanmaz.
ABD de issizlik 4.6 geriledi. sizce daha da iner mi. 4.4lere kadar
YanıtlaSilhocam doları bozdurup tl ye çevirmek yerine bankada dolar hesabı açsak bunun etkisi hem bizim açımızdan hemde ekonomi açısından nasıl olur. yani dolar hesabı açarsam piyasalar bankalar aracılığıyla ihtiyaç duyduğu likiditeye yinede kavuşmaz mı? Bozdurmak şart mı?
YanıtlaSilGBP 4.5 Lira olmuş, çamaşır yıkama ve kurutma makinasına 5.5 gbp yani 24,77 Lira veriyorum. Asabiyim, şiddete meyilliyim. Beştepeden hortum çeksem o da cebimizden çıkacak.
YanıtlaSilHocam bazı devlet kurumlarının tl ile çalışmaya karar vermesi ve Cumhurbaşkanın da bir kaç ülkeyle alışverişleri tl üzerinden yapacağına dair çalışmaları ne kadar etkili olur sizce? Bu etkin bir politika mı? Darbeyle yapamadıklarını ekonomiyle yapmaya çalışıyorlar diye bir söylem dolanıyor ortalıkta sizce de böyle mi?
YanıtlaSil1-altın kıt bir kaynak değil mi?
YanıtlaSil2-altını dolar ile ithal etmiyor muyuz?
3-altın fiyatı tavan yapınca ne yapacağız bu defa altın satıp ne alacağız?
4-ev kirasını artık hacı amca altınla isteyecek? Altında enflasyon oluşunca ne yapacağız?
5-altından sonraki aşama ney? Gümüş mü, bunun bakır ve aliminyum külçelerine kadar yolu var mı?
6-TAVSİYEMDİR: hülümet "zekat" fonu kursun. Dolarını satıp altın alanlar senelik bu altınının zekatını çıkarması gerekiyor. İşte zekat paraları bu fonda toplansın ülke yararına kullanılsın.
6 numara nasıl güzel öneri değil mi hocam?
Üşenmezseniz bunlara yorumunuz nedir?
hocam konu dışı olacak ama bir monopolün uzun dönem dengesinde normal kâr veya zarar etmesi mümkün mü?
YanıtlaSilKur yükselirse maliyetler artar dolayısıyla bu artış enflasyonu yükseltir diyorsunuz ki mantıklı fakat kurlar fırlamasına rağmen enflasyon düşük geldi. Hocam bence siz bazı şeyleri yanlış biliyorsunuz gibi geliyor.
YanıtlaSilHocam dolar bugün niye bu kadar yükseldi halbuki düşmesi gerekmiyor muydu italya referandumu sonrası?
YanıtlaSilHocam saygılar, merhaba borsamız çok ucuz ve bu kadar olumsuzluğa rağmen kendini salmadı aşağıya. Sizce kim veya kimler tutuyor borsayı? YabAncı yatırımcı Halen % 62 'lerde. Yeni yılda ilk haftalarında mal almak sizce akıllıca bir davranış olur mu ? Yatırım tavsiyesi olsun olmasın, sizin görüşünüzü merak ediyorum.
YanıtlaSilHocam sizce küresel likiditenin bol olduğu dönemlerde faiz arttırılmalı mı yoksa azaltılmalı mıdır
YanıtlaSilHocam merhabalar, yazı yine enfes..
YanıtlaSilYorumlar da bir o kadar keza..
Peki bunca yorum içinde "yürütme"ye giydifmişsiniz iyi hoş da. "Devletin başarısızlığını" önlemek için bir ANAYASAL İKTİSAT MODELİ alabilir miyiz sizden?
Nasıl bir anayasa nasıl bir konsey/kurul olacak ki RTE'zede olmaktan kurtulalım ekonomide?
Anayasal iktisat yazısı bekliyorum inşallah sizden. Dünyada uygulaması var mı?teoride TAM OLARAK NASIL? Bende karanlık kalan kısımlardan biridir..
Saygı ve muhabbetle
"S.S."
sayın hocam,trump ekonomiyi özel sektör dehalarına bırakıyor. bizde neden hep bürokratlarla gidiyor bu iş. hazineden maaş almaktan öte geçememiş adamların ağzında ekonomi söylemleri , zaten akademisyenlerle bilimle muhatap olan yok. yani bizim ekonomi bürokrasisi trump dan daha mı iyi biliyor piyasa işleri. sayın cumhurbaşkanı benim alanım ekonomi diyor,hangi üniversitede lisans yaptı bilmiyorum ama bu gidişat iyi değil.
YanıtlaSilhocam enflasyon rakamları güvenilir mi? bana hiç mantıklı gelmedi enflasyonun %7 civarında olması hele ki son vergi zamlarından sonra bir yanlışlık yok mu burada? ya da alım gücümüz ve talep düştü,ekonomik durgunluk mu var da bu kadar düşük geldi?
YanıtlaSilhocam merhaba, iyi bir ekonomist olmak istiyorum ancak işe nerden başyalacağımı tam bilmiyorum. ben işletme-maliye mezunuyum.ayrıca bankacılıkta da YL yaptım. fakat gördüğüm dersleri hep yetersiz gördüm.salt mevcut teori ve uygulamaları öğrendik, analiz yapmak için birşey öğrenmedim. işe makro kitabıyla yeniden başlamak isyiroum, sizin makro,mikto,ik.pol.ve kriz kitaplarınızı okudum ancak bana çok yetersiz geldi (belki hedef kitle ben değildim diye), , mankiw nasıl, sizin tavsiyenize önem veriyorum...teşekkürler.
YanıtlaSilHocam, Dediğiniz gibi 100 yıl öncesi sisteme geri dönmek mümkün değil. Fakat yeni nesil bir para sitemi kurulamaz mı? -Bitcoin vs.. Ya da BM gözetiminde ülkelerden bağımsız uluslararası geçerliliği olan bir para...
YanıtlaSilpetrolun vergisi dünden bugune nasıldı hocam...
YanıtlaSil