Değeri Yaratan Nedir?

Ekonomide değer, bir mal veya hizmetin insanlara sağladığı faydanın ölçüsü olarak kabul edilir ve genellikle fiyat ile ölçülür. Domatesin kilosu 40 lira denildiğinde bir kilogram domatesin değerinin 40 lira olduğu anlaşılır. 

Ekonominin bir bilim olarak ortaya çıktığı ilk zamanlardan beri en önemli tartışma konularının başında mal ve hizmetlerin değerinin nereden kaynaklandığı ve neye göre biçimlendiği sorusu gelir. Bir kilo domates 40 lira ederken avokadonun bir tanesi niçin 45 lira ediyor? Bu değer farklılığını yaratan şey nedir? Bu soruya çeşitli ekonomi okulları farklı yanıtlar vermiştir.

Adam Smith ile başlayıp David Ricardo ve John Stuart Mill ile doruk noktasına çıkan klasik ekonomi okulunun ve Karl Marx ile başlayan Marksist ekonomi okulunun bu soruya ortak yanıtı “değeri yaratan emektir” şeklindedir. Bir malın veya hizmetin üretilmesinde ve sunulmasındaki emek, o mal veya hizmetin değerini belirler. Marx, sermayenin de üretimdeki katkısını yine emekle açıklar. Sermaye, bir anlamda emekten sömürülen değerle yaratılmış olduğu için onun da içinde emek vardır (kristalize emek.)

Stanley Jevons, Carl Menger ve Leon Walras’ın öderliğinde gelişen ve Alfred Marshall ile doruk noktasına çıkan neoklasik okul (marjinal faydacılar) değeri belirleyen şeyin bir mal veya hizmetin talep sahibine sağladığı fayda olduğu görüşündedirler. Piyasaya satılmak üzere sunulan bir malın ya da hizmetin değeri, piyasada bulacağı fiyatla şekillenir. Fiyatı belirleyen arz ve talep dengesidir. Faydası olmayan bir mala talep olmaz ve o nedenle fiyatı düşük kalır. Bu da o malın değerinin düşük olduğunu gösterir. A ve B mallarının aynı emek/saat harcanarak üretilip aynı şekilde, aynı zamanda ve aynı fiyatla piyasaya sunulduğunu, A malına aşırı talep olduğunu, B malına ise çok düşük talep olduğunu varsayalım. Bu durumda A malının fiyatı artacak, B malının fiyatı ise düşecektir. Her iki mala da aynı emek harcanmış olsa da fiyatları ve dolayısıyla değerleri farklı olabilmektedir.

Neoklasikler arasında bir grup, faydanın maddi olarak ölçülebilir olduğu düşüncesindeydiler. Onlara göre mesela bir pizza dilimi A kişisine 60 puanlık tatmin sağlarken, bir hamburger 50 puanlık tatmin sağlayabilir. Bir başka grup ise faydanın ancak ordinal olarak ölçülebileceğini öne sürmüştür. A kişisi bir hamburgere göre bir pizza diliminden daha fazla tatmin sağlayabilir ama bu farkın maddeten ölçülmesi söz konusu değildir. Yalnızca tercihleri belirlemekte işe yarar.

Klasikler, Marksistler ve Neoklasiklerden sonra ortaya çıkan okullar (Keynesyen ekonomi, Parasalcılar, Yeni Klasikler, Arz Yönlü İktisatçılar, Kuralcılar ve diğerleri) bu iki görüşü veri almış ve başka meselelerle ilgilenmişlerdir.

Günümüzde ana akım (ortodoks) ekonomi düşüncesi olarak adlandırılan görüş daha çok makroekonomiyle ilgilenen Keynesyen ekonomiyle daha çok mikroekonomiyle ilgilenen Neo Klasik ekonominin birleştirilmesiyle oluşmuş bir Keynesyen-neo Klasik Senteze dayanır. Ana akım ekonomi yaklaşımı değer teorisini marjinal fayda ekseni üzerine oturtmuştur. Bu yaklaşıma göre değeri belirleyen şey marjinal fayda ve ona göre oluşan tercihlerdir. Marjinal fayda, son birimin sağladığı faydadır. Çok soğuk bir havada içilen ilk çayın sağladığı tatmin (fayda) ile mesela üçüncü bardağın sağladığı tatmin aynı değildir. Değeri, içilen son bardak çayın faydası yani marjinal fayda belirler.

Ekonomide çok kullanılan bir örnek vardır: Su ve elmas. Su yaşam için zorunludur ve boldur. Elmas yaşam için zorunlu değildir ama kıttır, az bulunur. Suyun fiyatı (değeri) düşük, elmasın fiyatı (değeri) yüksektir. Bu örnek bize değeri belirleyen üçüncü unsuru gösteriyor: Kıtlık. Su, yaşam için çok önemli olmasına karşılık boldur, elmas yaşam için bir anlam taşımamasına karşılık kıttır ve bu kıtlık onu suya göre çok daha değerli kılmaktadır.  

Günümüz kapitalist – neoliberal dünyasında değeri oluşturan şeyler geçen yüzyıldaki duruma göre oldukça değişmiştir. Bugün değeri oluşturan şeyler arasında emeğe ve sermayeye ek olarak; bilgi, teknoloji, yaratılan marka, ağ etkisi de (sosyal medyada olduğu gibi) yer almaktadır. Öte yandan bu sayılanların da emek ve sermaye içerdiği dikkate alınmalıdır. .

Bir başka bakış açısıyla ele alınırsa değer; bir kişinin bir şeye duyduğu ihtiyacın ya da isteğin derecesiyle açıklanabilir. Örneğin bir açık artırmada aynı tabloya A kişisi P fiyatı teklif etmişken, B kişisi 2P, C kişisi 3P fiyatı önermiş olabilir. Sonuçta tablo 3P fiyatı veren C kişisine satıldığında tablonun değeri C kişisinin ödediği, 3P fiyatıyla oluşmasına karşılık aynı tablo üç farklı kişi gözünde farklı değerlere sahip demektir.

Bazen yer farklılıkları da değeri farklılaştırır. Evde yapılan kahvenin maliyeti bir kafede içilen kahvenin maliyetine göre çok daha düşüktür. Hangisi daha değerlidir? Bu sorunun yanıtı oldukça karmaşıktır. Evde yapılan kahve daha iyi ve kaliteli olabilir. O açıdan bakınca daha değerli görünür. Buna karşılık kafede kişinin çevreye kendisini göstererek kahve içmesi (gösteriş tüketimi) onun açısından daha değerli olabilir. Burada değerin ölçülmesinde fiyat dışındaki etkenler ortaya çıkar. Benzer şekilde pazar ve market alış verişinde de işler karışır. Pazarda almak istediğiniz ürün, markete göre daha ucuz olabilir ama o ürünü pazarcı genellikle seçtirmez, kendisi torbaya koyar. Arada çürükler de olabilir. Oysa marketlerdeki manav reyonunda istediğiniz ürünü kendiniz tek tek seçer, çürükleri almayabilirsiniz. Pazar ucuzdur, market daha pahalıdır. Aynı mal için ortaya çıkan farklı fiyatlarda değer hangisiyle ölçülecektir? Pazardan ucuza alınan mal mı daha değerlidir yoksa marketten daha pahalıya alınan ama daha temiz olan mal mı daha değerlidir?   

Unvan farklılıkları bile değer meselesini karıştırabilir. Örneğin hastanelerde profesör, doçente göre daha yüksek muayene ücreti alır. Ama bu, her zaman, onun doçentten daha iyi muayene edip teşhis koyduğu garantisi vermez. Bazen bir doçent, hastaya daha fazla zaman ayırıp çok daha iyi ve yetkin teşhis koyabilir. Burada da fiyat (muayene ücreti) her zaman tam olarak değeri ölçemeyebilir.

Çoğu şeyin göreli hale geldiği günümüz dünyasında değeri neyin yarattığını söylemek eskisi kadar kolay değil.

Yorumlar

  1. Yazınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Haz, algı, beklenti, koşullar, alışkanlıklar…Değeri belirleyen bunca değişken ve sübjektif şartlar altında genel kabul bir doğru çıkarmak çok zor sevgili hocam.Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Tabiki arz...arz genişledikçe maliyetin bile altına satılabilyorsa burda maliyeten çok bir malın arz talep dengesi fiyat belirler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arzı sınırsız olan dijital ürünler teorinizi çökertiyor

      Sil
    2. 2000 li yılların hemen başında bi cep telefonu veya beyaz eşyanın kıyaslamasını yapınız

      Sil
  4. Deger artik tamamen sanrisaldir. Ihtiyac yada emek gibi kavramlar anlamsiz artik. Kodlardan olusan maymun nft si 2 milyon dolara satilmisti simdi 15 bin dolar civari. Bu fiyatin icinde ne emek var ne ihtiyac. Kim kime neyi itelerse cagindayiz.

    YanıtlaSil
  5. "Ben hep 50 liralık aldığım için beni ilgilendirmiyor." diyenler vardı bir zamanlar.

    Bunu diyenlerin sesi-soluğu neredeyse hiç çıkmaz oldu, neden acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Artık benzinin litresi 50 lirayı geçtiği için alamaz oldular.

      Sil
    2. Benzin piyasaya göre, geçmiş yılların asgari ücret tutarına göre çook ucuz kaldı araştırmanızda fayda var :) Sadece benzin için konuştum.

      Sil
    3. Evet çok doğru. 2002 yılında asgari ücretle 119 litre benzin alınırken şimdi 519 litre alınabiliyor.

      Sil
    4. Doğru asgari ücretliler eskiden arabalarına daha az benzin alırken şimdi bol bol alabiliyor. :)

      Sil
    5. Hocam bu gazla gidersek Alman asgarî ucretlisini benzin alımında yetisiriz. Biz asgari ücretle 519 litre benzin alabiliyorken Alman asgari ücretli 750 litre benzin alabiliyor.

      Sil
    6. Yazık bu Almanlara, insan üzülüyor gerçekten!

      Sil
    7. İran'da benzin sudan ucuz ama ne fayda. Küresel sistemde finansal altyapıyı kim kurduysa kuralları da o koyuyor.

      Sil
    8. İran'da benzinin sudan ucuz olması normal. Çünkü su gibi petrol var ama bizde yok.

      Sil
  6. Madden değil "maddeten

    YanıtlaSil
  7. Jean Baudrillardın fiyatlar(değerler) için "büyüsel " demişti diye hatırlıyorum.

    YanıtlaSil
  8. Size çok net bir sorum var:

    2018 yılının yaz mevsiminde "Rahip Brunson"ın Türkiye'de tutuklu olduğu günlerde, Dolar / TL kuru "4 TL"yi aştı; ve 2026'ya girdik, kurun yükselişi hâlâ sürüyor.

    İktisatçılar, Türkiye'nin yakın geçmişteki ekonomik dönüm noktaları (kırılım anları) ile ilgili kitaplar yazarken; neden-sonuç ilişkilerini manipüle etmeden kurabilecekler mi? Bilimsel kıstaslar içinde kalarak, herhangi bir siyasî ideolojiye yanaşmadan, objektif bir şekilde; "tarihte olanları" anlatabilecekler mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O iş zor. Bu konuda iki görüş var. Birincisi kur dalgalanmaları doğal seyrinde gelişti. İkinci görüş ise hükümeti zorda bırakmak için kasıtlı olarak kur saldırıları başlatıldı.

      Sil
    2. Yalan söylüyorsunuz. Açık açık yalan söylüyorsunuz.

      Sil
  9. çok güzel olmuş hocam. Elinize emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  10. Değer yaratan İnsandır. Smith, Sen yeterki karışma. Su yolunu bulur, piyasa dengeye oturur demiş. Türkçe'de "her topal eşeğin, kör bir alıcısı vardır" Gibi güzel sözlerde var. Pahalı dediğin talep olmazsa ucuzlar, Ucuz talep patlamasıyla zıplar. Karışan olursa ortalık çamur olur.

    YanıtlaSil
  11. Hocam günümüz dünyasında değeri yaratanlar hükümetler ve aracılardır,birincisi vergilerle diğeride komisyonla malın değerini belirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnternet ortamında birçok iş kolunda aracılar devre dışı kalıyor.

      Sil
    2. Bu bakış açısı klasik serbest piyasa değeri belirler söylemine karşı oldukça güçlü bir argüman.
      Hükümetler vergiler, teşvikler, regülasyonlar ve para politikalarıyla bir malın ya da hizmetin nihai fiyatını ciddi biçimde etkiliyor.
      Aracılar (platformlar, distribütörler, finansal kuruluşlar) ise komisyonlar, erişim kontrolü ve ölçek avantajıyla pazara giriş kapısını tutuyor.
      Bu durumda üretici emek ve risk alıyor ama fiyatın büyük kısmı vergi + komisyon + düzenleme maliyeti olarak ekleniyor.Bu da “değer”in kullanım değerinden (insanlar için fayda)
      mübadele değerine (kim, hangi güçle fiyat koyabiliyor)kaymasına yol açıyor.
      Özellikle dijital ekonomide bu çok net; platformlar bir şey üretmiyor ama trafiği kontrol ettiği için değerin büyük kısmını alıyor.

      Sil
    3. Karl Polanyi’ye göre piyasa, devlet olmadan var olamaz.Hükümet değerin sınırlarını çizer.Eskiden aracılar malı taşıyan,riski paylaşan,stok tutanken,bugün erişimi kontrol eden veriye sahip,algoritmayla görünürlük satan hale geldi.
      Örnek,App Store: %30 komisyon ama fiziki bir karşılığı yok.
      Uber: Aracı ama fiyatı o belirliyor.Amazon: Hem pazar hem rakip.Burada aracı değer eklemiyor, değeri yeniden dağıtıyor.
      Teoride vergi kamu hizmeti,yeniden dağıtım,ortak fayda demektir.Pratikte ise yoksulları vuran dolaylı vergilerle,büyük sermaye kaçıran küçük üreticiyi ezen karmaşık sistem.
      Neticede vergi, değeri topluma değil, sistemin sürdürülebilirliğine yönlendirir.

      Sil
    4. Restoranlar, Yemeksepeti, Getir, Trendyol Yemek gibi platformların yüzde 30–40’lara varan komisyonlar aldığını söylüyor, bu oranlar bir siparişten ciddi pay koparıyor ve restoranların kâr marjlarını daraltıyor. Dernek temsilcisine göre bu durum menü fiyatlarının yaklaşık %15 artmasına neden oluyor ve fiyatlara enflasyon olarak yansıyor.

      Sil
  12. “Çevreye kendisini göstererek kahve içmesi”.. bu nasıl bir ifade anlayamadım? İnsanlar bu kafelere gidip sosyalleşiyor, işlerini laptoptan hallediyorlar. İş görüşmelerini yapıyorlar. Kafe de insan istihdam ediyor ısıtma ayrınlatma, temizlik, depolama ve kira gibi giderleri var. Tüm lokantalar da aynı. Mesela maliye müfettişi ile gelirler kontrolörünü kıyaslayınca maliye müfettişi daha çok maaş alır. Sebebine girmeyeyim maksat hasıl oldu sanırım. Saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eleştirinizi ortaya koyarken örneği yanlış seçmişsiniz. Neyse.

      Sil
  13. çok güzel bir yazı ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  14. Hocam elinize sağlık öncelike,2000 yılında Mikro Ekonomi derslerinden hatırladığım(30 sene oldu ama)Adam Smithe göre malın değerini onun başka mallarla olan değişim değeri belirler idi,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru hatırlıyorsunuz. Adam Smith'e göre bir malın değeri iki farklı şekilde ölçülür: Kullanım değeri, değişim (mübadele) değeri. Benim yazımda konu edilen kullanım değeri.

      Sil
  15. Çok güzel bir yazı olmuş. elinize sağlık. Ancak pazar ve market fiyatları artık eşit gibi maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Haklısınız. Bizim buradaki marketler pazarın kurulduğu günde manav fiyatlarında indirim yapıyor o zaman fiyatları pazar fiyatlarıyla aynı oluyorlar, hatta bazı ürünlerde daha ucuz bile olabiliyorlar.

      Sil
  16. Hocam zaten iktisat, dönemsel bir sosyal bilimdir. Bilim, olması bile tartışılır. SMA ilacı hayatidir ama piyasa fiyatına ulaşılamıyorsa iktisadın buna cevabı yoktur.
    İktisat çok fazla okutuluyor, bu kadar gerekli değil bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İktisadın bilim olup olmadığı tartışması zamana ve mekana göre farklılıklar gösteren insan davranışlarını incelemesi nedeniyledir. Davranışlar farklı olunca çözümler de farklı oluyor. Davranışlar değişince çözümler de değişiyor. Aslında bu değişimler iktisadın bilim olduğunun kanıtıdır. Düne kadar güneş sisteminde yer alan gezegenlerin güneşin çevresinde neredeyse sabit bir yörüngeyle döndüğü sanılırdı. Uzay teleskopları, aslında güneşin samanyolu galaksisinde yörüngede ilerlerken gezegenlerin de güneşi izleyerek helezonik biçimde döndüğünü ortaya koydu.
      Bilim, yanlışlanabilir teoriler ortaya koyar, iktisat da öyledir.
      Okul ve bölüm sayısını kastediyorsanız haklısınız bu kadar iktisatçıya ihtiyaç yok. Az sayıda kaliteli iktisatçıya ihtiyaç var.

      Sil
    2. Herkes neden pekte bilgisinin olmadığı, Tıp'tan yada tedaviden yada ilaçtan örnek verme gayretinde anlamış değilim, SMA İlacı hayati felan değildir, işe yaradığı gösterilememiş ve ispatlanamamıştır, gen tedavisi alan çocukların hayatının kurtulmasını bırakın, ömürlerinin uzadığına dair bile bilimsel kanıt yoktur.

      Sil
  17. Mahfi bey benim sorum bir önceki makalenizle alakalı. Dünyanın gidişatını gördükçe türkiye treni kaçırmış gibi gözüküyor. Bunun yanında abd ve israilin yaptıklarına çin ve rusya neden sessiz. Bu sessizlik surdurulebilirmi? Nato ile brics karşı karşıya gelirmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türkiye eskiden olduğu gibi sadece Batı'nın vagonuna takılıp gitmiyor. Herkesle gorusebiliyor.

      Sil
    2. Bunların hepsi birer olasılık tabii. Türkiye eskiden kaçırdığı trenin peşinden koşar bazen yakalayacak gibi olurdu. Şimdi artık koşmuyor bile, gücü kalmadı.

      Sil
    3. Herkesle görüşmek bir sonuç vermiyor. Türkiye, her zamankinden çok daha fazla Amerika'nın güdümünde bulunuyor.

      Sil
    4. Niye birisinin peşinden koşsun ki. Türkiye'nin batıya şirin görünme gibi bir derdi yok. Artık kendi yolunu kendi cizebiliyor. Savunma sanayi Türkiye'yi güçlü kılıyor. Dikkat ederseniz şimdi dünyada bize şirin görünmeye calísan ülkelerin sayısı her geçen yıl artıyor.

      Sil
  18. Hocam super bir yazi olmus; zihninize, kaleminize ve bilginize saglik!

    YanıtlaSil
  19. Mahfi bey,

    "Google" üzerinden "İran riyali"nin değerini öğrenmek istediğimde; "Euro" karşılığı da, "Dolar" karşılığı da "0 (sıfır)" gözüküyor.

    "Acaba benim telefonumda mı arıza var?" diye emin olmak için telefonumu birkaç kez komple kapatıp açtım, yine aynı sonuçla karşılaşıyorum.

    Bunun sebebi ne olabilir?

    İran'daki internet kesintileri nedeniyle; dünyaya aktarılan veri akışındaki gecikmeler ve aksamalar "Riyal kur"unu "sıfır" gösteriyor olabilir mi?

    Eğer "internet" hiç icat edilmemiş olsaydı:

    "İran riyali"nin gerçek seviyesinin, sağlıklı bir şekilde ne olduğunu; nasıl, hangi yöntemlerle öğrenebilirdik?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İran Riyalinin son 30 yıldır gerçek dolar düzeyini zaten bilmiyorduk. Orada gerçek kur karaborsa kurudur. 2000'ler öncesinde Rusya öyleydi

      Sil
  20. Hocam yazınız için teşekkür ederim. 2026 Bursa kitap fuarında buluşmak umuduyla... Saygılarımla Fatih Demirtaş

    YanıtlaSil
  21. "Saygıdeğer Hocam, değer kavramı üzerine yazdığınız bu ufuk açıcı yazı için teşekkürler.
    Klasik iktisatçıların değeri 'suyun kaynağına' (emek-maliyet) bakarak, Neo klasiklerin ise 'susamış insanın ferahlamasına' (marjinal fayda) bakarak tanımlamasını bir karşıtlık olarak mı görmeliyiz, yoksa Alfred Marshall’ın 'makasın iki ağzı' benzetmesinde olduğu gibi birbirini tamamlayan bir bütünün parçaları olarak mı? Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  22. Mahfi bey, güncel yazınız için teşekkür ederim, pazar, market tercihine biraz haylazlık karışmış olabilir, pazar dolaşmak biraz zahmetli gelmiş olabilir, aynı kalite malı, daha uygun fiyata pazarda bulmak daha mümkün olabilir, selamlar,

    YanıtlaSil
  23. Mahfi bey, malın değerini belirleyen şartlardan biride rekabet şartları, aynı kalitede bir malı iki farklı yerde farklı fiyatta bulmak mümkün oluyor, iş iyi tüketici olmakla alakalı sanki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İş değil de işin bir kısmı dediğinizle ilgili.

      Sil
  24. Bir teori de benden. Olumlu olumsuz eleştirilere açığım.
    Değeri yaratan talep sahibinin ürün hakkında "BİLGİSİZLİĞİDİR". Elma alacaktır halbuki vücudunun elmanın sağladığı faydalara ihtiyacı yoktur. Verdiği ücret çöpe gider. Alacağı bilgisayar hakkında yeterli bilgi sahibi olmadan gözüne kestirdiği birini satın alır. Halbuki aynı işlevi görecek daha uygun fiyatlılar vardır. Demem o ki her tüketici talep ettiği ürün hakkında tam bilgi sahibi olduğunda her ürün ve hizmet gerçek değerine gelecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ana akım ekonomi teorisi insanların rasyonel davrandığını varsayım olarak kabul eder. Bu varsayım çokça eleştirildi, ben de eleştirdim ve eleştirmeye devam ediyorum. Ama bir teoriyi eleştirirken varsayımlarını veri kabul edip o varsayımlar altındaki içsel tutarsızlıklarını bulup onları eleştirmek daha bilimsel kabul ediliyor.

      Sil
  25. Mahfi Bey, geçmiş yazılarınızda aradım ama bulamadım. Katma değer vergisinin çıkış noktası nedir? Gelir vergisinin ve hizmet harçlarının mantığını anlayabiliyorum ama katma değer vergisinin ruhunu anlayamıyorum. Mümkünse anlatabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Üç tür vergileme var: (1) Gelir üzerinden alınan vergiler (gelir vergisi, kurumlar vergisi gibi) (2) Servet üzerinden alınan vergiler (emlak vergisi, motorlu yaşıtlar vergisi, veraset ve intikal vergisi gibi) (3) Harcamalar üzerinden alınan vergiler (satış vergileri gibi.) Satış vergileri ya doğrudan malın satış fiyatından alınıyor ya da KDV gibi satış fiyatının içinde bulunuyor ve öncesinde ödenen vergiler mahsup edilerek hesaplanıyor.
      KDV, Avrupa'da ortaya çıktı ve AB'nin ortak vergisi olarak kabul edildi, ondan sonra da dünyaya yayıldı biz de o arada kabul edip eski satış vergilerini kaldırarak KDV'ye geçtik. KDV, satış fiyatının içinde gizlendiği için tüketicinin tepkisini çekmiyor o nedenle de hükümetlerin işine geliyor. Eskiden satış vergisi varken mesela bir şişe su 10 TL ise onun üzerine de 20 kuruş satış vergisi ekleniyor ve tepki çekiyordu. Şimdi vergi görünmediği için kimse tepki vermiyor.

      Sil
  26. Umarım bu soruyu sorduğum için alınganlık, dargınlık göstermezsiniz Mahfi bey:

    Jerome Powell'ın vikipedi'deki biyografisini okuduğumda, Republican (Cumhuriyetçi Parti) üyesi olduğunu öğrendim.

    Eğer inanmıyorsanız lütfen dikkatle bakınız:

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Jerome_Powell

    Donald Trump'ın da Cumhuriyetçi Parti'den seçime girerek kazandığını biliyorsunuz.

    Ve Powell'ı 2018 yılında "FED başkanlığı pozisyonu"na tayin eden kişi; Donald Trump.

    Hâl böyleyken; Jerome Powell niye Trump'a karşı çıkıyor? (İkisi de aynı siyasî partinin üyesi.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Jerome Powel Cumhuriyetçi olabilir, göreve de Trump getirmiş olabilir ama bu onun görevini tarafsız olarak bilimin ışığında yapmasını engellememeli değil mi? Yani normal olan onun siyasal baskıya karşı çıkmasıyken biz neden bunu yaptı diye şaşırıyorsak bizde bir sorun var demektir. Öyle değil mi?

      Sil

  27. Diğer bir örnekler:
    Mozart, toplu mezara törensiz bir şekilde gömülmüştü.
    Van gogh, sefalet içinde ölmüştü.
    Nikola Tesla, bir otel odasında yokluk içinde ölmüştü.
    Kaşıkcı elması bir kağıt toplayıcı tarafından çöplükte bulunmuştu...


    YanıtlaSil
  28. Hocam , sürükleyici yazılarınız ve yorumlar ( olumlu , olumsuz ) bizi zinde tutuyor . Takipçileriniz olarak sizi seviyor ve sayıyoruz .

    YanıtlaSil
  29. Hocam sizce bir insanın evlenmesi için aylık ne kadar gelirinin olması lazım? İstanbul'da yaşayacaksa ve evi de yoksa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki kişilik bir ailenin aylık geçimi için gerekli para 50 bin lira diyebiliriz. Bunun en az 20 - 25 bin lirası kiraya gider. Kalan 25 bin lirayla gıda, ulaşım, elektrik, gaz, su, aidat, gsm aboneliği gibi sabit giderler, giyim, krediyle alınmış beyaz eşyanın taksitleri, ayda bir kez dışarıda bir yemek, bir kez sinema (yeni evli olacaklarına göre böyle bir şey haklarıdır) karşılanabilir.

      Sil
    2. 4 kişilik ailenin gideri TÜİK'e göre 44 bin liradır.

      Sil
    3. 44 mü? İstanbul'da ortalama kira zaten 34.

      Sil
    4. Soruma cevap verdiğiniz için teşekkür ederim. Benim yaşım ilerlemesine rağmen maalesef imkansızlıktan evlenemiyorum. Çünkü mevcut gelirim tasarruf yapmaya ve gelecek hayalleri kurmama yetmiyor. Kaldı ki gelirim değil 50 bin, 70 bin lira olsaydı muhtemelen yine bir adım atamazdım. Çünkü çevremde olup biten haksızlıkları gördükçe başıma ne geleceğini bilmiyorum; yarınlarımdan emin olamıyorum. Geleceğe dair güvenim yok. Eskiden böyle değildi. Büyüklerimiz, ''Biz hayatın çillesini çektik ama çocuklarımız bizden daha iyi şartlarda yaşayacaklar, daha iyi okullarda okuyup daha iyi eğitim alacaklar'' diyerek hayata umutla yaklaşırlardı. Şu andaki neslin ise geleceğe dair böyle bir umudu kalmadı. Hiç birisi çocuklarımız bizden daha iyi olacak diyemiyor. Ülke geriye gidiyor hocam. Sadece gelir dağlımı, refah seviyesi ya da geniş işsizlik açısından değil; demokrasi ve hukuk açısından, baskıdan uzak özgür ortam açısından, fırsat eşitliği ve liyakat açısından, ahlak ve zihniyet açısından ülke geriye doğru gidiyor. Eskiden imkanlar kısıtlı olsa bile insanlar daha mutlu ve daha umutluydular.

      Sil
  30. tasinmaz fiyatlari doviz bazinda ne zaman cikacak hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha nereye çıksın istiyorsunuz?

      Sil
    2. 2 yildir sabit degil mi ?

      Sil
    3. Sabit ama çıktığı yer çok yüksek.

      Sil
  31. Yazı, değer tartışmasını tarihsel akımlar üzerinden çok iyi özetliyor; ancak bence kritik bir noktada bilerek ya da farkında olmadan bir boşluk bırakıyor: Eğer günümüzde değeri emek, marjinal fayda, kıtlık, bilgi, marka ve algı birlikte yaratıyorsa, o zaman “değer” hâlâ ölçülebilir ve karşılaştırılabilir bir iktisadi kavram mıdır, yoksa giderek sosyolojik ve psikolojik bir algıya mı dönüşmektedir? Örneğin profesör–doçent, pazar–market, evde kahve–kafe örneklerinde fiyatın değeri tam olarak yansıtmadığını söylüyorsunuz ama yine de analiz boyunca fiyatı referans almaktan vazgeçmiyorsunuz. Bu durumda sormak isterim: Fiyatın değeri çoğu zaman yanlış ölçtüğünü kabul ediyorsak, iktisat bilimi bugün “değer”i neyle ve hangi ortak ölçütle açıklamaktadır; yoksa değer artık herkes için ayrı ayrı tanımlanan, ortak bir teorisi olmayan bir kavram mı hâline gelmiştir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Aslında fiyat değeri yanlış ölçmüyor. Çoğunlukla fiyat değerin doğru bir ölçüsüdür. Ama her konuda olduğu gibi burada da istisnalar çıkabilir. Bu saydıklarımız istisnalardır. Fiyatın her zaman değeri tam olarak yansıtmadığını göstermek açısından. Ayrıca değer göreli bir kavramdır. Güzel bir bonfile et seven bir insan için değerlidir ama bir vejateryen için bonfile değersizdir.
      Asıl sorun fiyatların, yüksek enflasyon düzeylerinde değer ölçme yetisini kaybetmesiyle ortaya çıkar. Örneğin iki kişi dışarıda döner yemeğe 1.000 lira veriyorsa ve aynı paraya bir mont ya da ayakkabı alıyorsa değer ve fiyat kavramları karışmış olur.

      Sil
  32. Olasılıksal bir sorum var size Mahfi bey, %100 net cevap vermek zorunda değilsiniz:

    Teknolojinin ilerlemesi neticesinde ödemelerimizi dijital cihazlarla yapabilmeye başladık; dünya genelinde "fizikî kâğıt ve fizikî madeni para" kullanımının tedricen azalacağını, ve nihayetinde kullanımdan tamamen kalkacağını düşünüyor musunuz?

    "Coin" gibi para birimlerini sormuyorum, bunlar başka konular.

    Mesela "US Dollar"ı, "Euro"yu, "TL"yi ve dünyadaki mevcut bütün para birimlerini "fizikî kâğıt ve madeni para" olarak kullanmayı zamanla bırakıp; bütün bu para birimlerini sadece dijital cihazlarla ödeme yaparken kullanabileceğimiz bir çağa yaklaşıyor olabilir miyiz?

    Şöyle düşünün lütfen:

    Eski yıllarda belediye otobüsüne binmek için "fizikî kağıt bilet" almak zorundaydık. Bugün ise, teknolojinin ilerlemesi sayesinde cep telefonlarımızdaki "NFC özelliği" yöntemi ile, telefonlarımızı; otobüs girişlerine yerleştirilmiş cihazlara yaklaştırarak "NFC özelliği"ni temas ettiriyoruz, böylece bilet parasını kendi banka hesabımızdan hemen ödemiş oluyoruz.

    "Fizikî kağıt biletler"in kullanımı bittiğine göre, "fizikî kağıt ve madeni para" kullanımı da biter mi?

    YanıtlaSil
  33. Hocam harika bir yazı olmuş. Giriş, gelişim çok dolu. Bu konuyu yeni öğrenen birisiyim. Metnin sonunda, hocam güzel bir çıkarımla noktayı koyacak dedim, ama sonunda fiyat ve değer konusunu sonuçlandıramadım. Günümüzde hepimizin yaşadığı dopamin zehirlenmesi ve firmaların reklamlar ve sosyal medya ile tüketim alışkanlıklarımızı manüple etmesi bizleri mahfediyor. Fiyat ve değeri ölçemiyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Ekonomi böyle bir bilim. Sonuçları ve çıkarımları da göreli olarak insandan insana, toplumdan topluma değişiyor. O nedenle de herkese uyacak standart çıkarımları yok.

      Sil
  34. Hocam cafelerin bu kadar dolu olması benim de ilgimi çekiyor. 13 bar ile oluşturulan kremalı(kahvenin içinde co2 kremamsı görüntüyü olyşturuyor )espresso aslında evde moka pot ile yapılabilecek gibi bir şey değil mokapot maksimum 1.5-2bar basınç olusturabiluyor ve dolayisıyla evdeki espressonun kreması pek olmuyor. Cafede tabiki kiraya , calışana, ortamı doğalgazla elektrikle ısıtma ve soğutma giderlerine para verirken, dediğiniz gibi aslında Fransızlar gibi hafiften bir etkileşim bile olmuyor tamamen gösteriş için içiliyor o kahveler Türkiye'de ya da aşk meşk için. "Kafeler, Fransız tarihinde çok önemli bir rol oynamış, genellikle entelektüel söylemin ve sosyal etkileşimin merkezi olmuştur. 17. yüzyılda, insanların tartışmalara katılmak, fikir alışverişinde bulunmak ve entelektüel dostluğu geliştirmek için bir araya geldiği mekanlar olarak ortaya çıktılar. Zamanla, Fransa'daki kafeler, Voltaire ve Rousseau gibi önde gelen isimlerin sık sık ziyaret ettiği siyasi tartışmaların ve edebi akımların merkezlerine dönüştü." (Victoria Petersen, turist rehberi) Mesela Belçikalilar diyor ki biz 1 saat arkadaşlarla cafede oturup 1 siyasal parti kurabiliriz ve seçilebiliriz. Biz de ise genelde özel okul , üniversite ögrencilerinin piyasa yapmak hoşlarına giden karşı cinsten birileriyle tanışmak için kullanılan çöpçatan mekanlara dönüştü cafeler. Bu nedenle kahve fiyatları çok pahalı özel okul özel üniversite ögrencileri milli kutuphanede yer bulamayınca hemen cafelere ders çalışmak ve piyasa yapmak için damlıyorlar. Hal böyle olunca bir bardak filtre, espresso bazlı kahve fiyatı Türkiye'de 3.5-4 dolarlara çıktı. Özel okullar ve üniversiteler bu kadar yoğun değilken kimse gitmezdi bu cafelere. Daha da kötüsü Türkiye'de pastanecilik öldü cafelerin sebebiyle.... Pasta, börek çörek yapsan kahve gibi talep görmüyor. Cafelerde Fransa'daki, Belçika'daki gibi gibi kültürel bir etkileşimin olmaması da cabası. Evet fiyatı çok pahalı. Şimdi ara ara sanat cafeler var resim, heykel, güzel sanatlar yaparak kahvenizi içtiğiniz ama yapılan sanatın Türkiye pazarında satılabilmesi için alım gücünün karın doyduktan sonra sanata para harcanabilecek duruma gelmesi lazım. Cafe sahipleri Fransa'da Belçika'da herhangi bir vatandaş olabilirken Türkiye'de cafe sahipleri genelde emekli polisler , koruma polisleri veya nakit akışı kazanmak isteyen inşaat müteahitleri.

    YanıtlaSil
  35. 2025 yılı bütçesi 1,8 trilyon açık verdi. Neymiş, emeklilere yapılan son zam bütçeye 70 milyar lira yük getirecekmiş. El insaf, sadece 2025 yılında Diyanete ayrılan bütçe 130 milyar lira idi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben mezhepçi değilim, belli bir mezhebin görüşlerini din diye yaşamıyorum. Dolayısıyla inanmadığım Diyanet kurumuna benim vergilerimle devlet neden bütçe ayırıyor? Ben bunu kabul etmiyorum. Bu kurum, inanmayanların vergileriyle değil; gerçekten bu kuruma inananların bağışlarıyla dönmeli. Bu kadar basit. Çünkü hakkaniyet bunu gerektirir. Emekliye ise anca 1 kg et reva görülüyor, ben bunu kabul etmiyorum.

      Sil
    2. 18 milyona yakın emekli var. Çekirge sürüsü gibi bir yerden kesip onlara vererek 18 milyonu memnun edemezsin.

      Sil
    3. Çekirde sürüsü gibi olan emekliler yıllarca prim yatırdılar. Toplamda dağ gibi prim yatırmış oldular. Fakat karşılığında iktidar ortağı Bahçeli'nin de dediği gibi sefalet ücretine mahkum edildiler.

      Sil
  36. Değeri yaratan (maliyetin üzerine kar konulmasını sağlayan) yegane şey alıcının ihtiyacıdır. Fenerbahçeli birisi asla GS Store'den alışveriş yapmaz çünkü ihtiyacı yoktur. Dolayısıyla GS Store'deki bir malın değeri, Fenerbahçeli birisi için 0 TL hükmündedir. Gösteriş yapmak isteyen birisi kolunda 1 milyon dolarlık saat taşıyabilir. Eğer daha fazla parası olsaydı 55 milyon dolarlık dünyanın en pahalı saatini de takmak isterdi. Çünkü asıl amacı hava atma ihtiyacıdır. Susuzluktan ölmek üzere olan bir kişi ise elması elinin tersiyle itip suyu seçebilir. Çünkü su, o anda onun için en büyük ihtiyaçtır ve en değerli şeydir. Bir bardak su için 30 yıl çalışıp aldığı evi bile gözü kapalı feda edebilir ve elmasın da o an hiç bir değeri yoktur.

    YanıtlaSil
  37. 3 gün çölde kaybolmuş biri için bir bardak suyun fiyatı ?açık denizde batan geminin kazazedesi için tutunabilecegi bir tahta parçasının fiyatı?dagda tipiye yakalanmış birinin sıgınabilecegi bir kovuk,magaranın degeri?kuyuya düşmüş biri için kuyunun agzından sarkıtılan bir ipin degeri?yemek yerken nefes borusuna lokma kaçan için bir nefesin degeri?
    Eskilerin bir sözü bana mantıklı gelir “deve bir pula istemez,deve bin pula alıyorum”Normal şartlarda çalışan arz -üretim ile talep -satış terazinin kefelerinde denge bulur ancak olagandışı şartlarda bu kural devre dışı kalır.Petrol varili 60 dolar civarında ama her cografyada üretim maliyeti aynı degil .Akan suda elekle bulunan altın ilkçaglardan itibaren maliyeti ile bugünkü eser mineral üretim teknolojisi ve maliyeti farklı.100 yıl önce ye göre kömürün önemini kaybetmesi gibi zamanın getirdigi noktada hammadde-teknoloji ve ihtiyaçların degişimi ve bunların tüketiciye ulaşımındaki ek faktörler(finansal -şirket baglantıları) bir arada fiyat oluşumunda etkilidir en az etkili olan ise maalesef emektir yani insan katkısıdır.

    YanıtlaSil
  38. Sondan bir önceki paragrafta “hataya” değil “hastaya” olacak galiba.

    YanıtlaSil
  39. Kapitalizmin sona erdiği bir senaryoda, Türkiye'nin bu sisteme son 35 yıldır yalnızca tek ayakla bastığı göz önüne alınırsa, küresel ölçekte Türkiye'nin ekonomik durumda avrupa ve amerikaya göre daha çabuk toparlanarak ekonomik güç dengelerinde en üst sıralara çıkması mümkün müdür? Bir ülkenin durumunun kötüye gittikçe o ülkede düşünme becerisinin arttığına dair bir ilişki var mıdır? 20-27 yaş aralığında gerçek yabancı kişilerle sohbetlerimden bir gözlemimi, bu ilişkiye dair paylaşmak isterim; düşünme becerisi büyüklüğü: Yok olmaktansa köleliğe razı gelmiş milletler < köle eden milletler < yok olmayı köleliğe tercih eden milletler. Düşünme becerisinde en aşağı pozisyonda gözlemlediğim milletlerden bireyler, kitap okumanın ve iyi eğitim almanın suç işleme oranı ile bağlantısının olmadığını alenen iddia etmiş, orta gruptaki milletlerden kimselerin düşünmeye dair bir gereksinim bulamadıkları, ve en üst grubun içinde bulunan nadir milletlerden ise çok şahane eserler ve değerler üreten bireyler çıktığını gözlemlemiş bulunmaktayım. Bu konuyu açıklayıcı veya onaylayıcı ekonomik veya istatistik veriniz var mıdır? Düşünceleriniz nelerdir? (tüm gözlemler farklı alanlarda yüksek lisans seviyesinde eğitim görmekte olan bireylere dayanmaktadır.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir analiz konusu bu.
      Türkiye kapitalizme tek ayakla basmış olsaydı bu dediğiniz doğru olabilirdi. Ama Türkiye kapitalizme tek ayakla basmıyor bütün gövdesiyle farklı bir kapitalizmin içinde: Ahbap Çavuş Kapitalizmi. Kapitalizmin bu türü ahbapların kayırıldığı, toplum lehine kullanılması gereken çıkarların belirli gruplarca paylaşıldığı, demokrasinin, hukukun üstünlüğünün, liyakatin hiçe sayıldığı, eğitimin yalan yanlış verildiği bir ortam yaratır. Dolayısıyla kapitalizm çökse bile ahbap çavuş kapitalizmi içinde olan toplumlarda pek bir değişiklik olması beklenmemeli diye düşünüyorum.
      Bir ülkenin durumu kötüye gittikçe o ülkede düşünme becerisinin arttığına dair bir ilişki var mıdır bilmiyorum. Bu konuda bir şey okuduğumu hatırlamıyorum. İlginç bir konu ama dediğim gibi benim bu konuda bilgim yok.
      Sevgiler.

      Sil
    2. Çok teşekkür ederim cevabınız için. Çince'de kriz, fırsat demek olduğu için hala umudum var - 2 ay önce yoktu aslında - ancak parçası olduğum problemin dışına çıktığım vakit; umudu yeniden buldum. Şuan yurtdışında - Sizi YouTube'dan takip ediyorum 3 yıldır - bir üniversitede kaliteli bir eğitim almaktayım. Bu eğitim - orman bilimi- , benim istatistik becerimle beraber R programında modeller oluşturma uzamanlığı kazanmamı sağlıyor. Bu uzmanlığımı ekonomi alanına, yurtdışı finans şirketleri iş poziyosonlarında çalışmak üzere, transfer etmek istiyorum birtakım diğer bilgisayar programlarında da uzmanlık kazanarak. Bu konuda kaynak veya başka önerileriniz var mıdır? Bir de sözlerinizin tevili yapılarak hakkınızda dava açılıyor mu doğruları veya acı gerçekleri söylediğiniz için? Bu yüzden anonim tercih ediyorum.

      Sil
    3. Mahfi Hocam, kapitalizm hakkında (şuan dünyanın içinde bulunduğu sistem ne ise) bir şey sormak istiyorum. 1929 ve 2008 yıllarında kapitalizmin sona ermeye çok yaklaştığını ve bir yol bulunarak yola devam ettiği biliniyor. Peki pandemiyi (2019 sonu 2020) nasıl değerlendiriyorsunuz kapitalizmle ilişkisi konusunda. FED yine bilançosunu büyütme(büyüklüğünü sürdürme) yoluna gitmişti. Kapitalizmin yararına olduğunu söyleyebilir miyiz? Çünkü aşı, maske ve tıbbi üretimler, laptop vb. uzaktan çalışma materyallerine artan bir talep yaratılmış oldu. Kapitalizm - denen- sistem kendiliğinden mi ortaya çıkmıştır yoksa, birtakım sermaye sahipleri bunu sürdürmek için pandemi, domuz gribi, kuş gribi benzeri hastalıkları kullanıyor olabilir mi? Çünkü 1980 yılından beri tıp"bir insan vücudunun bir tedaviye tepki verirken diğerine neden vermediğini" çözememiştir. Bu yüzden Tıp alanında ilerlemeler gerçekten sınırılı düşünülebilir. Bağışıklık sistemi de dahil olmak üzere bir merak konusudur hala. [Canan Karatay, Yavuz Dizdar' ın YouTube videolarını kaynak olarak sunabilirim]. Ancak anlattıklarını anlayabilecek/ doğru olduğunu kestirebilecek kadar - üniversitemde biyoloji öğrenmiştim. Konudan çok saptım ancak, esas sorum şudur: Kapitalizm birtakım büyük sermayedarların - Momon - sürekli müdehaleleriyle yaşatmaya çalıştıkları bir sistem midir? Yoksa kendiliğinden oturmuş bir sistem midir? Çünkü esasında belirli bir eşik değerin altında iş ve değer üreten kimseleri biçen bir sistem. Yani bir yandan sürekli gelişim ve değer üretmeye iterken toplumları, bir yandan da buna yeterli katkı veremeyenleri biçen bir sistem. Sabrınız için Teşekkürler. (Kod adı kullanmayı düşünmüştüm - OrmanBilimci- diye ancak; birtakım kötü niyetli kimselerin- aynı ismi kullanarak sizi "yanıltma" yoluna gidebilme olasılığı yüzünden buna son veriyorum 22.01.2026)

      Sil
  40. salih selçuk kızıklı24 Ocak 2026 23:22

    Bence de fiyatı belirleyen katma değerdir. 1 kg buğday 15 TL - 1 kg un 30 TL - 1 kg ekmek 60 TL - 1 kg börek 350 TL - 1 kg pasta 1200 TL. Neticede her yeni fiyat buğdaya eklenen katma değerle belirleniyor.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Asgari Ücret 2026

İkinci Varlık Vergisi Faciasına Doğru

Asgari Ücret Hesabının Doğrusu