Son Olaylar ve Ekonomiye Olası Etkileri
Son dönemde üç önemli olay
gerçekleşti: Brexit ve Birleşik Krallık’ta buna dayalı olarak hükümet değişimi,
Rusya ile ilişkilerin normale dönmesi ve Cuma gecesi yaşanan darbe girişimi.
İlkinin etkilerini daha önce yayınladığım yazılarımda ele almıştım:
Bu alanda fazlaca söylenecek bir
söz yok artık. Belki bir tek şey eklenebilir: Brexit’ten dönüş olasılığı kalkmış
görünüyor. Dolayısıyla bütün hesapları Birleşik Krallığın Avrupa Birliği
dışında kalacağı gerçeğine göre şekillendirmek gerekiyor. Böyle bir gelişmeyi hiçbir
biçimde öngörmediğim için yılbaşında tahmin yaparken varsayımlarıma katmamıştım.
Dolayısıyla bu gelişme tahminleri saptıran önemli bir durum yarattı.
Rusya ile ilişkiler konusunda
yılbaşında tahmin yaparken bu ilişkilerin normale döneceği varsayımını
yapmıştım. Aşağı yukarı beklediğim dönemde ilişkiler normale döndü.
Varsayımlarım arasında tutan iki tanesinden birisi bu oldu (diğeri Çin ekonomisinin
mevcut durumdan daha kötüye gitmeyeceği varsayımıydı.) Turizm mevsiminin bir
bölümü kaybedilmiş olsa da Rus turistlerin mevsimin geri kalan kısmında yeniden
Türkiye’ye gelmeye başlayacakları beklenmeye başlandı. Çünkü Rus turistlerin
özellikle Antalya için neredeyse bağımlılık denebilecek bir alışkanlıkları var.
2 yıl önce bir haftalık tatilimizi bütün aile Antalya’da bir otelde
geçiriyorduk. Otelin neredeyse yarısı Rus turistle doluydu. Torunumla kumsalda
kumdan kale yaparken 7 yaşında bir kız çocuğu yanımıza gelip İngilizce olarak kale
ile ilgili bazı şeyler sordu. Nereli olduğunu sordum. Rus olduğunu söyledi.
İngilizcesi o yaşa göre mükemmeldi. İngilizceyi nasıl öğrendiğini sordum.
Amerika’da yaşadıklarını dolayısıyla okula da orada gittiğini anlattı. Her yıl
babasının bir aylık izninin 15 gününü, Antalya’da 15 gününü de Moskova’da
geçirip Amerika’ya dönüyorlarmış. Bir süre o sordu ben yanıtladım, ben sordum o
yanıtladı. Konuşmamız ilerledikçe çocuğun Antalya’yı Rusya’da bir sahil kenti sandığını
fark ettim. O zaman anladım ki bazı Ruslar ile Antalya’nın ilişkisi bir çeşit
ikinci vatan ilişkisi gibi olmuş. Bu yıl benzer bir tatili Side’de yaptık.
Kaldığımız otelde yabancı turistler vardı ama Rus turist yoktu. Konuştuğum
kişiler (taksi şoförleri, turizmciler, işletme sahipleri) Alman turist
sayısında da ciddi düşüş olduğunu anlattılar. Yaptığım soruşturmaya göre (ki
bazısını ben de görerek saptadım) otellerin bir bölümü kapanmış. Örneğin bir
grubun 4 oteli varsa ikisini açmış ikisini açmamış bu yıl. Rusya ile
ilişkilerin normale dönmesi son derecede önemli. Bu yıla katkısı çok yüksek
olmasa bile sonraki yıllara önemli katkısı olacak.
İşte tam Rusya ile ilişkiler
normalleşti, terörün etkisi biraz hafifliyor, turizm eski günlerine yavaş yavaş
dönüyor derken bu darbe girişimi çıktı ortaya. Girişimleri de katarsak bu benim
gördüğüm altıncı darbe. 1960 darbesinde çocuktum, hayal meyal hatırlıyorum.
1963’de Talat Aydemir’in askeri öğrencilerle kalkıştığı bir darbe girişimi
oldu. Ardından 12 Mart muhtırasıyla gelen 1971 darbesi yaşandı. 1980’de yeniden
darbe oldu. 28 Şubat 1997’de yaşanan darbe post-modern darbe diye adlandırıldı.
Son olarak da bu darbe girişimiyle karşılaştık. Gördüğüm bu altı darbe içinde
en tuhaf olanı buydu. Darbe girişiminin Cuma gecesi olması ve ardından bütün
piyasa ve işlemlerin kapalı olduğu iki günün gelmesi zarar yaratmasını önemli
ölçüde önledi.
Dolar - TL kuru, Brexit olayına
karşın gerek Fed’in faiz artırmayacağı beklentisinin yayılması gerekse Rusya
ile ilişkilerin düzelmesinin ardından 2,88’e kadar gerilemişti. Daha da düşmesi
bekleniyordu. Darbe girişiminin ardından kur, dış piyasalarda, 3,05’e kadar
yükseldi. Sonra darbenin hızla etkisini kaybetmesiyle Dolar - TL kuru gerilemeye
başladı, kur 3,01 düzeyine geldiğinde de dış piyasalar ve işlemler tatile
girdi. Pazartesi günü Dolar – TL kurunun hızla gerileyeceğini tahmin etmek zor
değil. Buna karşılık darbe girişiminin düzelmeye yönelen turizm sektörünü
yeniden olumsuz olarak etkileyeceğini düşünmek mümkün. Rusların birkaç günlük
etkilenme dışında fazlaca etkilenmeyeceğini tahmin ediyorum. Ruslar bu tür
gelişmeler konusunda Avrupalılar kadar hassas değil. Darbe olayı Almanları ve
Avrupalı turistleri muhtemelen olumsuz etkileyecektir. Onlar bu konularda çok
daha hassaslar.
Dünyada ve Türkiye’de ekonomide
belki 5 – 10 yılda yaşanacak birçok olayın bazen bir hafta içinde yaşandığını
ve her şeyin bir anda değiştiğini görüyoruz. Fed 3 – 4 kez faiz artırır diye
başlayan beklentiler bir iki ay sonra Fed’in faiz artırmayacağı beklentisine
dönüşebiliyor. Terör bütün dünyayı etkiliyor. Brexit gerçekleşmez diye yapılan
öngörüler birden Brexit’in gerçekleşmesiyle çöpe atılıyor. Rusya ile artık
kolay kolay düzelmez denilen ilişkiler bir haftada normale dönüyor. Türkiye’de
saçma sapan bir darbe girişimi oluyor, kurlar fırlıyor. Yine her şey bozulacak
derken birkaç saat sonra darbe diye bir şey kalmıyor, beklentiler tekrar olumlu
bir havaya bürünüyor.
Bu kadar çok olayın bu kadar kısa
bir zaman süresine sığması kişileri ve kurumları bu tür olumsuzlukların devam
edeceğini beklemeye ve gelecek kaygısıyla harcamalarını azaltmaya itiyor. Bunun
sonucunda toplam talep düşüyor ve ekonomi canlanma ivmesini kaybediyor. Sisten
göz gözü görmeyen bir yolda sis farları olmayan bir arabayla yolculuk yapmaya
benziyor bu durum. Çok yavaş gitmekten ve karşıdan gelenlerin de çok yavaş
gitmesini dilemekten başka yapacak bir şey yok.
hocam şimdi cumhurbaşkanını dinledim halkın sokaklarda kalmaya devam etmesini istedi bazı ülkeler uçak seferlerini yasakladı bu gelişmeler ağırlıklı olarak yabancılardan oluşan borsa yatırımcısını ürkütmez mi buradan çıkış yapan sermaye dövize girip ülkeden ayrılma yolunu seçecektir bu da döviz kurlarında ciddi volatilite yaratacaktır diye düşünüyorum borsa aşağı döviz yukarı çıkacaktır böyle bir durum da merkez bankası müdahale eder mi ederse ne oranda etkili olur?teşekkürler
YanıtlaSilBence artık sakinleşme ve sokakları boşaltma çağrıları yapılmalı.
SilDöviz kurlarında volatilite olacağı kesin ama yön artık aşağıya olacak diye tahmin ediyorum.
mahfi beybu olaylar dolar kurunu nasıl et eder yıl sonu döviz kur tahmininiz nedir aceba ?
SilTürk Ordusu darbe geleneği olan bir ordudur lâkin kanaatimce Cuma akşamı olan şey darbe değil bir terör eylemi idi. 12 Eylül 1980'de olan hareketle kıyas etmek bile abes olur çünkü o zaman -kim ne derse desin- kardeş kanı durdurulmuştu. Evet Türk Tarihi bir darbeyle yani Mete'nin babası Teoman'ı öldürüp yerine geçmesi ile başlar. Açıkçası darbeler eski devirlerde yabancı menşeili olmadıkları sürece memleketin hayrına olmuştur. Biraz evvel de bahsettigim gibi Tanrıkut Mete bir darbecidir, Yavuz Sultan Selim bir darbecidir. Darbelerin memleket için hayırlı tarafları da olmuştur. Misalen 1730 Patrona Halil Darbesi'nin ardından Belgrad geri alınmıştır. Yavuz Sultan Selim'in bir darbeyle iktidara gelmesi sonucu Suriye ve Mısır Türk toprağı olmuştur. 27 Mayıs 1960 Darbesi'nin ardından ilk millî otomobil üretilmiştir. Hâsılı kelam kötü olan yabancı menşeili darbelerdir. Darbe gelişimin önündeki bir engelin kaldırılmasını temin ettiği sürece gayet hayırlı olabilir.
YanıtlaSilDarbenin iyisi olmaz. Geçici olarak bazı çözümler getirmiş olsa bile uzun vadede kötü sonuçlar yaratıyor.
SilHocam neden 6 darbe arasındaki en garip olan bu biraz daha açarmasınız. Sizin gözlemlerinizi çok merak ediyorum. Teşekürler
YanıtlaSilBu konuda yorum yapmak için henüz erken olduğu kanısındayım. Sadece tuhaflığına değinmekle yetiniyorum şimdilik.
SilBence askerin kendisi boyle bir darbe planlamamistir. Haaa planlamissa inan dunyanin en gerizekali darbe girisimidir bu.
SilHocam 80 darbesini gormedim. Fakat belgesellerden izledim bu sanki bir darbe degildi.
YanıtlaSilTabi bir kac insan öldü. Tank insanlari ezdi ,helikopter ates acti. Ama bunlar bence olayin biraz inandiricilik katilmasi icindi.
Birazcik akli olan varsa buna inanmayan insanlar bundan hesap sorabilir.
Yabancilar inanmadi zaten. Yabanci yatirimci sizce bu olaylara tepkisi olur mu kisa yada orta vadede?
İnanmadılarsa fazlaca tepki göstermezler.
SilHic darbe yasamayan bir nesil olarak cok korktuk ve olasi sonuclarindan etkilendik.Siyasi otoritenin gorevden alinmasinin sadece millet tarafindan demokratik secim ile gerceklestirilebilmesinin onemini bir kez daha anladik.Degerli yorumlariniz icin tesekkur ederiz.
YanıtlaSilAynen..
SilHocam ilk siftah benden olsun bu sefer. 2 gundur dunyada en cok konusulan ulkeyiz. Yabanci basin hakkimizda cok olumsuz seyler yaziyor. Ruslarin turizm katkisinin disinda bence yabanci yatirimcinin da potansiyel ilgi kaybini da degerlendirmemiz gerekir diye dusunuyorum.
YanıtlaSilYabancı yatırımcı emin olun bu işlerden para kazanmayı bilir o nedenle gider sonra daha fazla gelir. Sadece bizim maliyetler artar.
SilBütün bunların hepsi küresel güçlerin planı. Darbe girişimi koca bir tiyatro fakat AKP tarafından yazılıp yönetilen bir oyun değil. Bu gösterinin amacı toplumda gelecekteki planları için zemin hazırlamaktı başarılı da oldular. ABD, el-kaide gibi işid gibi kaybetmek için sahaya sürdüğü piyonlarından birini daha meydana sürdü ve bu darbe girişimini hazırladı. Satranç oynayanlar demek istediklerimi daha iyi anlarlar. F-16'lar havalanıyor TBMM'yi bombalıyor ve bu gözü dönmüş kişiler Tayyip Erdoğan' ın 2 F-16 ile korunan sivil uçağını güzergahı bile belli olduğu halde 6 adet F-16 ile düşürmeyi akıl edemiyorlar, yersen. Bu konuyla ilgili daha çok yazılacak şey var. Geçmişte darbe görmüş insanlar mesela sayın Eğilmez darbenin gece 22' de boğaziçi köprüsünü kapatarak başlamayacağını bilir. Çok büyük bir tiyatro oynandı. Herkesi uyanık olmaya davet ediyorum.
YanıtlaSilBu olayın yazdığınız gibi bir planlamanın sonucu olup olup olmadığını bilemem ama saat 22'de köprünün sadece bir yönünü trafiğe kapatmak gerçekten çok tuhaf.
SilSadece garip olan bu değil, Marmaris'te nerede olduğu bilinen bir Cumhurbaşkanına darbe yapıp indirmek istiyorsunuz fakat her ne hikmetse otelden ayrıldıktan sonra oteli bombalayıp bir kaç asker yollayıp geri çekiliyorsunuz. Ben tesadüflere inanmam sayın Eğilmez, bu yapılan girişim ileride toplumsal mühendisler tarafından sıkça kullanılacak. Stratfor uçağın havada yaptığı manevraları bile biliyor ve bunu anlık olarak gece twitterdan paylaşıyor. ABD merkezli stratfor bu denli bilgi sahibiyken, Fetöcü denilen generallerin hiç birinin bu bilgiye sahip olmaması mümkün müdür? Şu da çok ilginç daha TBMM'ye ilk bomba bile atılmamışken stratfor sitesinde darbenin başarısızlıkla sonuçlanacağını yazıyor. Bu da Tayyip Erdoğan'ın havadaki durumu ile ilgili yaptıkları paylaşım. https://twitter.com/Stratfor/status/754106444778176513
SilBu yazdıklarımı komplo teorisi olarak geçiştirebilirsiniz fakat önde bize sunulan ile arka tarafta yapılanlar birbirinden çok farklı bunu kimse inkar edemez, eden kendisini kandırmış olur.
Bilmiyorum. Bilmediğim konularda yazmayı da sevmem.
SilBilmeyenleri aydınlatalım hocam ;
Sil1)darbe planlanmıştı, suikast değil.Eğer suikast planlansaydı arkadaşın varsayımı düşünülebilirdi.
2)darbenin deşifre olmasıyla plan(darbe) erkene alındı tüm sapmaların , yarım-yamalak işlerin sebebi bu.
3) komuta kademesi ,GK VE KUVVET KOMT. darbeye ikna edilememsi, darbeyi terorist saldırı gibi algılattı.
varsayımlar bu gerçekler üzerinden yapılırsa provakatif olmaktan çıkar, gerçek milli amaca hizmet eder diye düşünüyorum.
hocam olaylar karşısında ons ne gibi tepki verir? teşekkür ederim..
YanıtlaSilOns pek bir tepki vermez herhalde ama bizde gram altın yukarı gider.
SilOns tepki vermeyecekse ve USDTRY yi de aşağı doğru bekliyorsanız GOLDGR nasıl yukarı gider Hocam ? Esasen Gram Altının yukarı gideceği bence de doğru ancak bunu USDTRY nin 2.90 ın altına inmemekte ısrar etmesi trigger edecek...
Sil1980 darbesi tüm kuvvet komutanlarının katıldığı ve anarşiden bıkmış halkın karşı durmadığı bir darbeydi.tek tv kanalı trt yi ele geçirmek yetti.Eğer o gece cnn de Hande Fırat cepten Sn.Erdoğan ın mesajını ulaştıramasaydı ki trt den bildiriyi yayınladılar,bu iş geri dönemeyebilirdi.
YanıtlaSilBunu bilemeyiz. Bilmediğimiz çok şey var.
SilHocam iyi günler, TCMB'nin son açıklamasıyla ilgili bi sorum olacaktı.
YanıtlaSilMerkez Bankası tarafından bankalara gerekli likiditenin limitsiz olarak sağlanacağı belirtilen duyuruda, bankalara yönelik gün içi likidite imkanının komisyon oranının sıfır olarak uygulanacağı bildirildi. Demiş bi de Duyuruda, Türk lirası likidite sağlamak amacıyla ihtiyaç duyulması halinde bankalar tarafından limitsiz tutarda teminat döviz deposu getirilebilmesine imkan tanınacağı kaydedildi. Denildi. Bu likitidenin attırılmasının nedeni kişilerin banka hesaplarından para çekme ihtimali midir? Başka ne tür nedenleri var acaba?
Bir diğer sorum da teminat döviz deposuyla ilgili. Hocam o kısmı biraz açar mısınız acaba? Teminat döviz deposu kanalının Tam olarak Nasıl işleyeceğini ?
Evet bu tür koşullarda insanlar bankalardan paralarını çekmeye yönelir. En azından "bakalım ödeyebiliyor mu" diye kontrol eder, çeker bir saat sonra yine yatırır. Çok sayıda insanın pazartesi sabahının ilk saatlerinde bankalara hücum etmesi halinde bankalar bu kadar talebi karşılamakta zorlanabilir. Böyle bir durumda da panik çıkar. TCMB bunu önlemek için bankalara limitsiz olarak likidite sağlayacağını açıklayarak bu paniği baştan önlemeyi amaçlıyor. Ve doğrusunu yapıyor.
SilBankalar döviz deposu yoluyla aldıkları dövizleri ihtiyaçları olan TL likiditesini sağlamak için TCMB'ye verip karşılığında TL alıyor ve daha sonra yine TL verip dövizlerini geri alabiliyorlar. TCMB Bunun limitini artırarak Pazartesi oluşabilecek TL likidite sorununu çözmeyi amaçlıyor.
Muazzam
SilHocam Türkiyede tasarrufların düşük olmasında gelirin düşük olmasının da etkisi var mı? Yani insanlar temel tüketim ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra geriye tasarruf yapacak para kalmıyor.
YanıtlaSilBugün kişi başına gelir 9.500 Dolar ve tasarrufların GSYH'ya oranı % 16. 2000'ler öncesinde kişi başına gelir 3.500 Dolardı ve tasarrufların GSYH'ya oranı % 20 idi. Bu karşılaştırmadan sonra hipotezinizi bir kez daha gözden geçirmek gerekir diye düşünüyorum.
SilSağolun hocam cevabınız için.
Sil2000lerden itibaren gelir artışıyla beraber tüketim oranları da yükselmedi mi ondan tasarruflar düşük diye düşünmüştüm.
Sayın eğilmez, Türkiye fanatikleşti, radikalleşti. Bu son sözde darbe teşebbüsü denilen olaydan sonra radikalleşme girdabına girdik. Bu durumda acaba ne kadar düzgün, doğru tahminler yapabilirsiniz?
YanıtlaSilKonu sadece Türkiye değil, dünyada da benzer eğilimler söz konusu. Normal yoldan çıkınca nereye gidileceği belli olmayan yollara giriyor bütün ekonomiler. Ve bu durumda haklısınız falcıyla iktisatçının tahmini arasında pek bir fark kalmıyor.
SilHocam euro da ayni şekilde düşüş gösterir mi? Çünkü dolar nasıl yükseldiyse euro da ayni sekilde yukseldi.
YanıtlaSilNormal olarak onun da düşmesi lazım. İlk anlarda her iki dövizde de bazı dalgalanmalar görülebilecek olsa da genel eğilim düşüş yönünde olacak diye tahmin ediyorum.
SilMahfi bey,
YanıtlaSilBu ülkede birçok güzide şirket, üretim ihracat yapan binbir zorlukla kurulmuş fabrika, sanayi şirketi var. Bizlerin de yatırım hesaplarımız ve bu şirketlerin hisse senetleri var.
Bu kadar kısa bir süre zarfında bu kadar çok olağanüstü gelişmenin yaşanması ister istemez biz gibi yatırımcıları endişeye sürüklüyor. Kimisi komple çıkıyor, hatta yabancı yatırımcı direkt ülkeyi terk ediyor.
Biz gibi yatırımcı insanlar için ne söylersiniz? Umudu kaybetmemek yarınlara umutlu bakabilmek için bu ülke insanının sabrı çok fazla zorlanmıyor mu?
Böyle olağanüstü bir gelişme yaşadıktan sonra yetkililerin acilen tansiyonu düşürmesi, halkı sakinliğe serinkanlılığa sevk etmesi gerekirken neden olmuyor? Bir c.başkanlıpı yetkilisinin çıkıp halkın silahlandırılacağını söylemesi doğru bir açıklama mıdır? Bu açıklamayı duyduktan sonra yabancıya ülkenizin normal olduğunu ne kadar anlatabilirsiniz?
Saygılarımla...
Anlatamayız. Yıllardır benzer durumlar yaşanıyor ve anlatamıyoruz. O nedenle de buraya yabancı sermaye yatırımı olarak gelmesi gereken yabancı fonlar borç olarak geliyor. Tek istisnası AB ile tam üyelik müzakerelerinin başlayıp ciddiyetle devam ettiği 2005 - 2009 arasındaki 4 yıldı.
SilHalkın silahlandırılacağı nerede söyledi. Bir tarafınızdan bir şeyler uydurup yaygara yapmayın. Yarın piyasalar açıldığında göreceksiniz merkez bankası önlemini çoktan aldı.
SilCumhurbaşkanı danışmanı Şeref Malkoç söyledi.
Silhttp://www.haberler.com/cumhurbaskani-basdanismani-darbeye-karsi-8619103-haberi/
SilMerhaba hocam,
YanıtlaSililk yılını bitirmiş bir iktisat öğrencisi olarak yazılarınızı ilgi ve hayranlıkla takip ediyorum ve bizleri bilgilendirdiğiniz için çok teşekkür ediyorum.
Benim sormak istediğim sorular şunlar;
1-"Türk toplumu endüstri öncesi,endüstri dönemi ve endüstri sonrası dönemi aynı anda yaşamaktadır" gibisinden bir cümle doğru mudur siz ne düşünüyorsunuz?
2-Türkiye'de "istesek uçak gemisi bile yaparız" diyerek halkı uyutan politikacılara rağmen bir tarım devrimi söz konusu olabilir mi?Doğru dürüst tarım yapabilir miyiz?
3-Türkiye bilgi ve teknoloji üretimi konusunda kıt bir ülke,bu konularda birçok şeyi ıskaladığımız bariz.Hiç değilse bu tip konulardan önce tarım konusunda bir şeyleri rayına oturtmamız daha iyi olabilir mi?
4-İlber Ortaylı katıldığı bir programda "İran'da doğru dürüst cıvata üretecek fabrika bile yoktur" demişti ama üniversitelerini çok övmüştü.İran ABD'nin "öcü" ihtiyacını karşılamak için medya tarafından abartılan bir ülke midir?Cıvata bile üretemeyen bir ülke ile bu kadar ilgili olmalarının sebebi petrol ve doğalgaz mıdır?
5-Yine benzer bir programda Celal ŞENGÖR "Öğrencilerimizi başka ülkelerdeki iyi üniversitelere yollayamıyoruz,akla karayı seçiyoruz" demişti.İrandan öğrenciler dünyanın her yerinde okuyor,pakistanlılar da öyle.Biz üniversite eğitimi konusunda bu ülkelerden daha kötü durumda mıyız gerçekten?
Sorularımı cevaplar ve bu konularda daha çok bilgi sahibi olabilmem için kitap önerirseniz çok mutlu olurum.
Saygılarımla...
Self-coup nedir bilir misiniz Mahfi Bey.
YanıtlaSilhttps://en.wikipedia.org/wiki/Self-coup
Bilirim.
SilHocam hammadde mesela petrol,doğalgaz üretim faktörlerinden doğalkaynak mı yoksa sermaye mi sayılır?
YanıtlaSilBunlar üretimde girdi olarak kullanılır. Bir üretim faktörleri vardır. Emek, sermaye, doğal kaynak (daha çok toprak) ve girişim gücü bir de üretimde kullanılan girdiler vardır: Elektrik, doğal gaz, petrol, hammadde vb.
SilHerkesin okumasında fayda var.
YanıtlaSilhttps://eksisozluk.com/entry/61755845
http://www.ekonomikboykot.com/ bu girişim hakkında düşüncelerinizi merak ettim hocam
YanıtlaSilSaçma.
SilTüm ekonomik tahminler polyanna masalı vari bir şekilde , fazla iyimser.Umarım bu şekilde gerçekleşir süreç.
YanıtlaSilBence tamamen saçma değil, tasarruf için olabilir.
YanıtlaSilKendimden örnek verirsem aşağı yukarı 10 aydır çekmece fonu dediğim bir fon oluşturdum amaç telefonu yenilemek (tamam komik ama bir dinleyin, şu anda kullandığım telefona 4.5 yıl önce 1900 tl para verdim, o zaman 2000 Tl üzeri telefon yoktu, psikolojik sınır gibi bir şeydi, aşağı yukarı 10 ay önce değiştireyim dedim, 4000 tl'ya yakın fiyatlarla karşılaşınca bu fon fikri doğdu, sonuçta elime geçen bozukluklar, 5-10 tl gibi paraları çekmeceye atmaya başladım, bugünlerde 1700 tl' gibi bir yere ulaştı (bu arada istediğim zaman çat diye istediğim telefonu alabilecek gücümde var çok şükür, her neyse mesela bu değil) ve şu anda bu parayı telefona vermektense hala her işimi gören elimdeki telefonu kullanmak daha cazip geliyor.
Hocam şimdi bu küçük servetimle ne yapmamı tavsiye edersiniz ? :)
Ayrıca bir süredir yalın yaşam gibi özetleyebileceğim bir tarza adım atmaya başladım, artık market alış verişlerinde içerisinde %4-5 meyve oranı/esans/özüt vb. olan meyve sularını vb.lerini almıyorum, kola türevleri çıkardım, tavuk ürünleri (gezen tavuk vs. olmadıkça almıyorum) yemeklerde tabak sayısını yarıya indirdim, içtiğim su miktarını 1.5 katına çıkarmaya çalışıyorum. Dışarıda yemek konusunu iki sefer düşünüyorum, giysi harcamalarımı gözden geçiriyorum, yürüyerek gidebileceğim her makul yere yürüyerek gidiyorum, yatmadan bir şey yemiyorum vs.
Bunun sonucunda sabahları alarmsız uyanıyorum, hem de bayağı dinlenmiş şekilde, nedense TV izlemek aklıma bile gelmiyor, izlerkende sıkılıyorum zaten, "yaa eskiden kitap okurdum" deyip bayram tatilinde 3 kitap okudum, tatil sonuda "yaa ben bunları ne ara okudum." dedim.
Galiba pareto kuramını kendi hayatımda ispatladım.
Selamlar
Bu dedikleriniz elbette saçma değil. Ama unutmayın bireysel olarak tasarruf ettiğinizde kazançlı çıkarsınız ama bütün toplum bu tür bir tasarrufa girerse hep birlikte batarız. Saçma demem ondan.
Silhttp://www.mahfiegilmez.com/2015/12/ekonomideki-baz-celiskiler.html
ayda bir darbe girişimi olsa ihracatımız uçuşa geçer, cari açığı kapatırız...
YanıtlaSilkredi notumuzu sp degerlendirecek sizce ne olur.
YanıtlaSilgörünümü durağandan negatife çekebilir.
SilTahminleriniz bir kere olumlu olsun sizin adınıza kurban kestirip fakiri fukarayı doyuracağım. Bu kadar subjektiflik benim bünyeme ters doğrusu bravo.
SilBu benim olumlu tahminimdi.
SilHocam dediğiniz gibi daha kötüsü geliyor sanırım. ''Çöp''
SilSelamlar Hocam, dövize talep devam ediyor gibi gözüküyor.Belirsizlikten dolayı açık pozisyonları kapamaklamı alakalı sizce?
YanıtlaSilBazı konular vardır konuştukça, uzattıkça kuşku artar. Yabancılar çıkıyor.
SilArtık her şey bir garip planın oyuna sürülmüş ucuz bir senaryosu gibi duruyor. Ama etkileri gerçek ve acı.
YanıtlaSilSon donemde kavramlar ve gerçekler birbirine karıştı.
Bir ülkenin gerçeklik algısıyla bu kadar oynanır mı?
ekonomi ve siyasette durumumuz pamuk ipliğine bağlı hale mi dönecek yoksa çoktan mı döndü?
YanıtlaSilİkincisi sanırım.
SilBir işletme, 2 yıl sonra yapmayı planladığı bir yatırım için her yıl sonunda bankaya 2250 TL yatırmaktadır. Faiz oranı yıllık %95 ise işletmenin 3 yıl sonunda bankada biriken parası yaklaşık olarak kaç TL'dir?
YanıtlaSilBence bu işletme yatırım yapmasın batar. Çünkü 2 yıl sonra yapmayı planladığı bir yatırım için 3 yıl sonunda bankada birikecek parasını merak ediyorsa ne yaptığını bilmiyor demektir.
Silpardon
SilBir işletme, 3 yıl sonra yapmayı planladığı bir yatırım için her yıl sonunda bankaya 2250 TL yatırmaktadır. Faiz oranı yıllık %195 ise işletmenin 2 yıl sonunda bankada biriken parası yaklaşık olarak kaç TL'dir?
Mahfi Hocam güzel cevap :))
SilBu işletme kesin yatırım yapmasın. Yıllık % 195 faizle yatırım mı yapılır? Parasını tutsun bankada alsın faizini otursun kenarda.
Sil
SilBir işletme, 3 yıl sonra yapmayı planladığı bir yatırım için her yıl sonunda bankaya 2250 TL yatırmaktadır. Faiz oranı yıllık %0 ise işletmenin 2 yıl sonunda bankada biriken parası yaklaşık olarak kaç TL'dir?
Türkiyede bir ekonomik bir kriz bekleniyor.mevcut durum zaten sıkıntılı birde ABD ilişkileri rusya İsrail iran Suriye AB gibi unsurlar bize etkileri daha bir müddet ülkemizin kaos içinde olacağını gösteriyor.Kaosun ekonomik olacağı başkaca enstrümanları kalmadığı yönünde düşüncelerim.siz ne derdiniz? Saygılar hocam.
YanıtlaSilBenzer şeyleri.
SilNe tuhaf yorumlar var. Arkadaş bu darbe değil diyenlere şaşıyorum hiç mi olayları takip etmiyorlar yerli-yabancı medyayı okumuyorlar. Amerika'da uluslararası yayın yapan cnn, fox news dahil olmak üzere birçok yayın kuruluşu Türkiye'de hükümete yönelik darbe olduğunu bildirdi. Birçoğu başarısızlıkla sonuçlanıncaya kadar sessiz kaldı veya destekledi. Birkaç kişi dediğiniz resmi rakamlarla 161 şehit TBMM binası, Cumhurbaşkanlığı Sarayı, Mit binası, Jandarma Genel Komutanlığı, Polis özel harekat binası defalarca f16 larca bombardıman altında tutulması, meydanlardaki halka sivil vatandaşlara skorsylerden ateş açılması İstanbul'da köprülerdeki sivil halka ateş açılması tanklarla sivil halkın üzerine yürünmesini bazı arkadaşlar hala darbe görmüyor ve inandırıcılık için deniyor yazık sizlere hemde çok yazık. İşte sizin gibi zihniyetler olduğu için 1960 ve 1980 darbesi oldu.
YanıtlaSilBu darbe komedisi aslinda vatandas-halk rumuzlu kisi gibi dusunen koyun surusunu sokaga dokup AKP'yi desteklemesi icin kullanildi. Bu komedi gosterisi sonucunda binlerce asker, binlerce polis, binlerce yargi mensubu aciga alindi ve halk hukumetu bu yaptiklarindan dolayi destekledi. AKP butun bu aciga almalari bu darbe komedisi olmadan yapmaya kalksa butun dunya ayaga kalkardi ve sibil darbe oluyor derdi simdi kimse bunu demiyor. Iste darbe komedisinin ozu ve amaci buydu. Ayrica kocaman saray dururken meclis'i bombalamalari da ilginc. Baskanlik sistemi gelince meclis'e ihtiyac olmayacagi icin mi bu? Hepsi danisikli dovus ama yemezler ve yemeyecekler goreceksiniz ozellikle ABD ve Avrupa.
SilHocam, en az bir dili akıcı şekilde konuşan göreceli olarak iyi eğitimli, iyi yerlerde iş sahibi 20 li yaşların ortasında olan ben ve çevremdeki arkadaşlarım, ülkenin durumundan dolayı çok tedirginiz. Kötü senaryolara karşı hazırlıklı olmayı planlıyoruz. Hocam abartıyor muyuz sizce? ülke olarak nereye gidiyoruz.
YanıtlaSilnereye gidebiliriz kardes calistigium is yerinden ben ve arkadaslarim cikarildik bizim yerimize daha ucuza caliscak suriyeli irakli ve pakistanli 6 muhendis calistiriyorlar su an verdikleri ucret inan bir muhendisin hak etmecegi turden.Ama bu adamlar calisiyorlar Yakin zamanda turkiyedeki muhendislik islerini aha da buraya yaziyorum ki yabancilarin calisma yasasi mevzuati da gecti meclisten zaten yakinda muhendislik islerinde pakistanli irakli suriyeli hindistanli gorurseniz sasmayin. Adamlar turkiye ve turkiyedeki bizim elestridigimiz hayatin hayrani burada calismak icin zaten yasalarda gecti yakinda suriyelilerin yaninda pakistanlilar da hayatimizda yer alacak. Simdiden hayirli olsun.
Silİyi bir yere gitmediğimiz kanısındayım.
SilValla adsız 15:17deki arkadaşın adsız 13:24teki arkadaşın yazısına cevabı bile nereye gittiğimizi görmek için iyi cevap aslında. Iyi eğitim almak, iyi işlerde çalışmak, iyi para kazanmak görün bak yazıyorum buraya: suç olarak görülecek tüm toplumda. Çünkü yeni yükselen değer: cahillik. Iyi eğitim gören herkes ve doğru konuşan herkes hedefte olacak. Siz de hedeftesiniz mahfi hocam. Allah yardımcınız olsun, yardımcımız olsun.
Silallah bizi okumuslarin serrinden iyi egitim almislarin serrinden darbesinden muhafaza etsin.
SilYağan yağmurla birlikte daha fazla zeka pırıltısının üzerine saçılması dileğiyle mutlu günler.Bu kısmı çok saldırgan ve yakışıksız buldum. Onun dışında söylediklerinize hak verdim ve yanlış anladığımı anladım. Ilk sizi eleştiren yorumumu geri alıyor ve özür dilerim. Siz de umarım aynı nezaketi sonundaki yazılarınız için gösterirsiniz. Saygılarımla.
Sil15:17 Ben, babanın memur annenin ev hanımı olduğu 4 çocuklu bir aileden gelip kendi de memur olan bir bireyim.Bahsettiğim arkadaşlarım da kimi uzman memur kimi 2-3 bin bandında ücretlerle çalışan insanlar. O yüzden senin bahsetmiş olduğun üstünde oturduğumuz kuş tüyü yastıklarımız falan yok, senin varsa sen kabart sen otur. 3 cümleden bu kadar saçma sapan anlam çıkarmayı nasıl başardın anlamadım. Hükümetin suriye politikasından dolayı her hafta bir yerlerde bomba patlıyo , masum insanlar ölüyo . Bilimden gerçeklikten vazgeçip giderek garip bir yer haline gelmişiz. Nerden biliyosun sen benim ülkenin nasıl kurtulup kurtulmayacağını düşünüp düşünmediğimi .Sen kafanı yorup bulduysan söyle çevrene siz hemen kurtarın ülkeyi. Hem sanane -SA NA NE ister düşünürüm ister düşünmen.
Silhttp://m.t24.com.tr/yazarlar/hasan-cemal/asker-darbesi-erdogan-darbesi,15056
YanıtlaSilhasan cemalin yazısını okudunuz mu hocam?
Okudum.
SilHocam piyasa payı tam olarak nedir? Mesela bir şirketin piyasa payı %30 ise o piyasada yapılan satışların %30 unu mu gerçekleştirmişir bu şirket?
YanıtlaSilEvet budur.
SilSevgili hocam,saygıdeğer üstadım.Son üç yazınızı defalarca okudum.Hoş görünüzle isim ve konu başlığı belirterekde tweet ettim." Sisten göz gözü görmeyen bir yolda sis farları olmayan bir arabayla yolculuk yapmaya benziyor bu durum. Çok yavaş gitmekten ve karşıdan gelenlerin de çok yavaş gitmesini dilemekten başka yapacak bir şey yok" benzetmenizine bayıldım.Yüreğinize,elinize sağlık ,Selam sevgi ve saygılarımla, İsmail Hakkı GÜNEŞ
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilMahfi Bey Merhaba,
YanıtlaSilYukarıda bir arkadaşımızın sorusu üzerine ben de merak ettim. Darbe durumlarında bankalarda (özel banka) mevduatta bulunan paramız güvence altında mıdır? Paramızı çekerken herhangi bir sınırlama ile karşılaşır mıyız?
Ayrıca her kesime hitap eden paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim.
Kriz durumunda hiç bir şey eski konumunda değildir. Ama bankalar sağlam ise ve Merkez Bankası bankalara para sınırını kaldırmış, döviz rezervleri de yeterliyse korkulacak bir durum yok demektir. Bizde en sağlam görünen kesim bankalar ve MB de her türlü desteği vermeyi taahhüt etti. Bu gibi konularda insan soru sorduğu kişinin ne yaptığını merak eder. Öyle ya belki sorun yok diyen kişi kendisi parasını çeker. O açıdan söyleyeyim. Ben bu olaydan sonra bankadaki parama hiç dokunmadım.
SilBen teşekkür ederim.
Hocam merhabalar,
YanıtlaSilYazı için elinize sağlık. Kısa bir sorum var; Finans haberlerinde; TCMB repo ihalesiyle piyasaya 14 Milyar para verdi ifadesi var. İhaleye 27 Milyar teklif geldi ve ihalede en düşük , ortalama ve en yüksek basit faiz yüzde 7.5 olurken, en düşük , ortalama ve en yüksek bileşik faiz yüzde 7.78 seviyesinde deniyor. Bu ifadelerde ;
1. Teklif veren kim (banka, başka finansal kurumsal mı) ve 14 Milyar neye göre dağıtılıyor?
2. En düşük, ortalama , en yüksek basit faiz yüzde 7.5 ne demek?
3. Yine en düşük , ortalama, en yüksek bileşik faiz yüzde 7.78 nasıl hesaplanıyor?
Saygılarımla
1. Bankalar. TCMB sadece bankalara para verir. Oranlanarak dağıtılıyor.
Sil2. TCMB haftalık repo ihalesinde tek faiz uyguluyor o da % 7,5. Buna politika faizi deniyor.
3. % 7,5'u bileşik faiz olarak hesaplandığında yüzde 7,8 dolayında çıkıyor.
Natodan cikma durumu icerisindeyiz ab de idam konusunda hassas sizce
YanıtlaSilturkiyenin onculugunde irak suriye pakistan afganistan katar s.arabistanin da icinde bulundugu bir pakt olabilir mi hem ab turunde hem de nato turunde bir pakttan bahsediyorum. Nasil ab deki gibi schengen kurallari varsa bizde samgan turunde bir vize icad edip serbets dolasim ticaret serbest calisma turunde turkiyenin onculugunde boyle bir birlik kurulabilir diye dusunuyorum. Bu birlik hem terorole mucadele husunda dunyaya ornek olur hem de darbesavar bir yapi yaratir. Ayrica turkiye olarak tipki almanya gibi abilik gorevi ustleniriz. Nasil almanay ab de diger ulkere abilik yol gostericilik yapiyorsa turkiyede neden olmasin. Sonucta bizde ileri teknoloji var bu ulkelere gore daha ileri bir demokratik yapi var. turkiyenin abiliginde bir pakt olusturulabilir bahsettigim ulkelerle
Natodan çıkmamız söz konusu değil. İdam konusu da gerçekleşmez diye tahmin ediyorum. ABD'nin izni ve onayı olmadan bu tür paktlar olmaz. Bu tür bir birlik kurulursa Türkiyenin nüfusu 100 milyona çıkar. Türkiye abilik görevini yapamayacağını gösterdi. Orta doğu politikamız tamamen iflas etti.
Silniye nufusumuz 1oo milyona cikar kanitiniz nedir
SilKanıt yok tahmin. Bu ülkelerdeki çoğu insan buraya gelir de ondan.
SilAdamın bilgisi yok ama fikri var her konuda. Aynısını biz söylesek falcı oluyoruz ama...
SilDünya bu tür kahvehane teorileriyle doludur. Bu tür teorilere yanıt verirken bilgiye gerek olmuyor.
Silniye turkiyenin 1oo milyon olup guclenmesini istemiyorsunuz da beni bilgisiz kirtahane teorisi yapmakla sucluyorsunuz.
Sil1oo milyon olsak bu ulkelere abilik yapmamiz daha kolay olmaz mi. Istikrarimizla ornek bir abi ulke konumu saglamaz mi
Bu adı sayılan ülkelerden hiçbirinin sanayi altyapısı AB üyesi bir Hollanda'nınki kadar değilken bunların biraraya gelmesi ne işe yarayacak? Bunlar arasında bir tek Türkiye görece gelişmiş bir sanayi ve üretim sürecine sahip ki o da ara sanayi ve ürün aralığında takılmış, araştırma-geliştirmede sınırlı bir birikime sahip, orta-sınıf bir ülke. Aslında Türkiye'nin bilimsel üretimi diğerilerinin toplamından bile üstündür ki bunun nedeni de Cumhuriyet geçmişi ve birikimidir. Adını saydığınız ülkelerden Afganistan, Irak ve Suriye zaten şu anda devlet bile sayılmazlar ki kendi toprakları üzerinde kontrol sahibi değildirler (Bkz. failed states). Pakistan ve Türkiye'de istikardan sapmakta ve bu yolda ilerlemektedir. Katar ve S.Arabistan ise sadece petrol zengini ülkeler ki onların da hesapları şaşmış durumda ve bilimsel üretim vb konularında bir iddiaları yok.
SilAyrıca kendilerine ait bir uçakları, ortak projeleri olmayan, hatta en önemlisi geleceğe ortak bir bakış paylaşmayan bu ülkelerin nasıl bir ortaklık kuracağı da ayrı sorun. Bugüne dek kurulan tüm ortaklıklar aynı zamanda bir "uygarlık projesidir". Buna dahil olmayanlar sadece basit ekonomik ortaklılardır ki bu oluşumlarda üyeler işlerine gelmeyen durumlarda ortaklığa katılmamaktadır.
Bu nedenle, Türkiye için ufukta ideal görünen (ki bu konuda artık o derece umutlu değiliz) tek alternatif AB projesidir (ki büyük ölçüde aslında bir parçasıyız). Sadece uygarlık konusunda uymuyoruz ve o konuda ayrışmamız azalacağına artmakta.
Belki kendine özgün bir yapı ile ve özel hukuki ve ekonomik anlaşmalarla daha bağımsız bir ülke modeli düşünülebilir. Yani ille AB olmaksızın ama yine AB, Rusya, ABD ve Orta Doğu ile özel bağları olan bir yapı oluşturulabilir. Bunun için de gereken akli ve maddi yatırımlar söz konusu değil ve ufukta da görülmemekte.
Saygılar
İ.İ.
100 milyonluk onca ülke var dünyada. Bir bakın bakalım ne kadar güçlüler.
SilHocam merhaba,
YanıtlaSilAldığımız son haberlere göre TMSF kararı ile TCMB geçici bir süreliğine Asya Katılıım bankası faaliyetlerini durdurdu. Bu ne anlama geliyor? Burda amaç nedir? Bunun bankaya ne gibi etkileri olur? Bizim piyasamıza ne gibi yansımaları olur?
Bilgilendirirseniz sevinirim..
Sanıyorum burada eski bir takvim işliyor. Yani son anda alınmış bir karar değil. Ama bu konuda fazlaca bilgim yok sizi yanıltmayayım.
Silfaiz dolar lobisi ve darbe lobisi ekonomiyi ne derece etkiler
YanıtlaSilfaiz dolar fobisi ve darbe fobisinden fazla etkilemez.
SilHocam bir ekonomik terimler sözlügü almak istiyorum. Piyasada halil seyidoğluyla, ilker parasızınki en iyi gibi duruyor. Siz hangisini tavsiye edersiniz.
YanıtlaSilHalil Seyidoğlu'nun sözlüğü iyidir.
SilKamu gorevlisiyim kamuda izinler tatiller iptal edildi japonya tatilimi kesiyorum. Ne yazik tatil bile bize haram oldu gelinen noktaya bakin.
YanıtlaSilReferandum is coming...
SilMahfi Bey, bir iktisatçı olarak yazınızı yeni gördüm ve başarılı buldum. Tahminleriniz doğru yalnız merak ettiğim siz bu yazıyı yazdığınızda MB'nin önlemlerinden haberdar mıydınız?
YanıtlaSilHayır yoktu, ama 15 yıl Hazine'de sorumlu mevkilerde görev yapmış, birçok krizi yaşamış, yönetmiş birisi olarak bunları tahmin etmek zor değildi.
SilMahfi hocam eğer zamanınız varsa,
YanıtlaSil[1] Türkiye'nin 15 Temmuz'dan önceki CDS oranı ile, bugün itibariyle CDS oranının ne olduğunu bizlere aktarır mısınız? Eğer dataya ulaşamıyorsanız, tecrübenize dayanarak bir tahminde bulunur musunuz?
[2] İlerleyen günlerde, haftalarda Türkiye'nin CDS'sinde artış bekliyor musunuz? Evetse, niçin?
[3] Darbe girişimi püskürtülmesine rağmen, Türkiye'de yargı sürecinin, hukuk sürecinin nasıl işleyeceği ile ilgili dışarıda epey kuşku, kaygı, soru var!
RTE öyle bir hava yarattı ki, kafasındaki komplovari-korkular bu darbe girişimiyle adeta kendince teyit edildi! RTE'ye gönülden bağlı olanlar her yerde bunu dillendiriyor!
Ülkeler ve yabancı yatırımcılar, şimdi RTE'nin bu komplovari-korkularını daha da köpürteceği endişesini yaşayıp, Türkiye'deki hukuk sürecinin sağlıklı yürüyemeyebileceğini düşünüyor!
RTE'nin komplovari-korkularını terkedebileceğini düşünüyor musunuz? Rusya'yla ve İsrail'le ilişkileri düzeltme yolunda politika değişikliğine onay vermişti, hatırlarsınız. İşler yeniden yoluna girecek, "değerli yalnızlık" adım adım terkedilecek, görünümü var iken, bu darbe girişimi komplovari-korkuları daha da arttırır mı?
Hatta, Russia Today'deki haberleri izlerseniz, Rus uçağının düşürülmesinin, TSK'daki bu "cuntacı pilotlar" tarafından kasıtlı olarak yapıldığı iddiası nedeniyle, Putin'in Erdoğan'a yakınlaşmakta artık bir sakınca görmediği, iki ülke arasındaki ilişkilerin daha çabuk düzeleceği haberleri de dolaşıyor!
Bu darbe girişiminin nasıl yapıldığını yurtdışına anlatmak gibi bir dertle de karşı karşıyayız! "Bakın şu, şu, şu yapıların bir cunta bedenine bürünmesi yoluyla darbe girişimi yapılmış ama sonuçsuz kalmıştır." diye, tek tek, tane tane, "komplovari hezeyanlara kaymadan" yurtdışına anlatmak gibi bir sorun da karşımıza çıktı!
Cevaplarınız için şimdiden teşekkürler...
Hocanin bunlarin coguna yanit vermesi zor cunku hepsi teorik. Teoriye teoriyle cevap vermek gerekirse benim denemem su olur:
SilRte korkularini terkedemez. Cunku bunu planlayan kendisi degil, cevresindeki insanlar bu buyuklukte is yapabilecek kapasitede degil. Buyuk abiler bunu planliyor kendisine soyluyor "sen sunu de yap, sunu soyle, sikinti olmaz".
Hukuk da dahil tum konsept buna uygun isler. Hukuku ezmesini soylerlerse ona ezer, saygi duymasini soylerlerse duyar. Yarin bir anda en buyuk Kemalist bile kesilebilir, siz bile sasirirsiniz nasil olduguna.
(1) 15 Temmuzda CDS 225 idi bugün 247.
Sil(2) İlerleyen günlerde Türkiye'nin CDS priminde artış olup olmaması gündemi nasıl yönlendirip biçimlendireceğimize bağlı. Her gün bu olayı kanallarda anlatıp tartışmaya devam edersek ve sanki her an yeniden olabilirmiş gibi göstermeyi sürdürürsek muhtemelen reyting notumuz düşer ve o zaman CDS primi de artar.
(3) Bu kuşkular darbe girişiminden önce de vardı.
Bundan ötesi spekülasyona giriyor.
Hocam milli gelirin gelirler yöntemiyle hazırlandığını farzedersek,asgari ücret artışı milli geliri artırır mı?
YanıtlaSilMesela haydar baş asgari ücreti 5 bin tl yapacam diyodu seçim kampanyalarında bu gerçekleşse milli gelirimiz bir senede 3-4 kat artarmıydı?
Asgari ücreti 5000 TL yapmakta zor olan bir şey yok ki? AÜ'yü 5 kat arttırırsanız enflasyonu da aynı oranda arttırırsınız. 100 TL'ye aldığınız ürün de 400-500 hatta belki de daha yüksek rakamlara gelir. Nasıl artacak milli gelir bu durumda? Dolar 3 değil de 15 olursa ne değişecek ki? Rakamlara aldanmayın, gerçeklere bakın.
SilAsgari ücreti 5 kat artırsak milli gelir belki artardı ama onunla birlikte işsizlik oranı ve enflasyon da artardı. Yani işler iyiye değil kötüye giderdi.
SilÇok teşekkürler hocam.
SilAdsız arkadaş bunun sonuçlarını heralde bende tahmin ediyorum. Sadece bir varsayım yaptım biliyorsun iktisat varsayımlarla öğrenilir.
Hocam merkez bankası para basarak vergi şampiyonu oldu. Halbuki Mb karşılıksız olarak para basmıyormuydu?
YanıtlaSilBu sorudan tam ne kastettiğinizi anlayamadım. Dünyadaki hiç bir paranın maddi bir karşılığı yoktur. Ama bununla verginin ne ilgisi olduğunu çıkaramadım.
SilHocam Mb en çok vergi ödeyen kurum oldu. Bunu para basarak yaptı diye düşündüm ilk başta. Ama verdiğiniz cevaba göre bu şekilde gerçekleşmedi.
SilO zaman ne üzerinden bu kadar vergi verdi MB hocam? Teşekkürler.
Hocam altın rezervlerimiz ne işe yarıyor o zaman?
Sil1) Dünyada dolar kredi faizi %1-2 iken bizde niye %6-7 lerde? Bizde de 1-2 lerde olsa şuanki durumdan ne farklı olurdu?
YanıtlaSil2) Türkiyeye gelen yabancı yatırımcı daha çok tl olarak mı $ olarak mı vadeli mevduata giriyor? $ olarak girse avantajı olmaz mı eğer geliri de $ ise.
3) Yabancı yatırimcılar daha çok vadeli mevduata mı hazine menkul kıymetlerine mi geliyor?
4) Yabancı yatırımcı devletin tahviline mi daha çok özel sektor tahviline mi geliyor?
5) Türkiyede devlet tahvili ihracı mı özel sektör tahvili ihracı mı yüksek ve hangisinin verdiği faiz daha yüksek?
(1) Dünyada dolar kredi faizi her yerde % 1- 2 lerde değil. Bize benzeyen kırılgan ülkelerde % 6 - 7. Dolar faizinin ya da herhangi bir faizin düşük olması için iki şey gerekiyor: (a) Enflasyonunuz düşük olacak, (b) Dış borçlanmaya aşırı bağlı olmayacaksınız. Dolar kredi faizinin % 1 - 2 lerde olduğu ülkelerde enflasyon sıfıra yakın ve dış kaynağa aşırı bağlılık yok.
Sil(2) Türkiye'de Dolar mevduata % 1,5 - 2 gibi düşük bir faiz verildiği için yabancı açısından fazla bir çekiciliği yok. O nedenle TL olarak giriyor.
(3) Hazine kağıtlarına giriyorlar.
(4) Devlet tahviline giriyorlar çünkü özel sektör tahvili daha o kadar fazla değil.
(5) Devlet tahvili ihracı yüksek, özel sektör tahvilinin faizi biraz daha yüksek.
Hocam şu an ülkemize çok büyük miktarda fon girdi diyelim bu fon arzını artırarak faizleri düşürdü bunun sonucunda enflasyon epey yükseldi diyelim.
YanıtlaSilMb bu durumda aofm ile faizleri artırsa da bankaların kaynakları arasında Mbnin sagladıgı fonlar düşük bir seviyede bankaların faizini çok da etkileyemez.
Bu varsayımsal durumda Mbnin ne gibi önlemler alması gerekir enflasyonu düşürmek için?
Zorunlu karşılıkları artırabilir. Piyasadan fazla TL'yi açık piyasa işlemleri yoluyla çekebilir ve böylece piyasada para kıtlığı yaratarak faizlerin yükselmesini sağlar. Böylece para talebi düşer ve harcamalar kısıtlanır. Sonuçta enflasyon düşmeye başlar.
SilMerkez bankasi hukumetin istegi dogrultusundafaizleri dusurmeyerek ekonomide darbe yapiyor diyebilir miyiz. Faizleri tank gibi gorur isek bu da bir darbe degil midir ekonomik darbe! Halkin asgari ucretlinin sefalet yasamin tek sebebi faiz banka dolar pahallilik lobisi bana gore. yukselt faizleri halk kredi karti ile sikinti yasasin tuketici kredisini pahalliya kullansin olur mu boyle Almanyada japonyada bakiniz faizler diplerde japon milleti sefil yasamiyor kore milletinin sefalet ucretleriyle yasamamisinin yegane sebebi faizler.
YanıtlaSilCenaze toreninde imamin ddigi gibi, allah bu milleti okumuslarin serrinden gazabindan darbesinden korusun
Konuya yanlış açıdan bakarsanız ulaştığınız sonuç da yanlış olur. Halkın, asgari ücretlinin sefalet yaşamasının nedeni faiz değil enflasyon. Enflasyon hem bu dediğiniz durumun hem de yüksek faizin nedeni. Almanya'da Japonya'da enflasyon sıfırlara yakın olduğu için faiz de aynı yerlerde.
SilMahfi bey Arkadaşımın esi vefat etti kalp krizinden genç yasta. Onun yanına gidiyorum . Nasil teselli edicem ne soyliyim bilmiyorum. Böyle durumlarda ne yapılır ne denir hocam. Saygılar efendim...
YanıtlaSilBu konularda pek bir şey demeyi bilemem ben.
SilSayın Eğilmez, şu meseleyi en az 50 kere anlattınız ama hala ve hala adamlar ABD ve Japonya'daki faizi örnek göstererek soruyorlar. Sanki faizi o rakam indirince birden yatırım patlaması ve nakit akışı oluyor da bizde yine gizli güçler buna engel oluyor.
YanıtlaSilBir noktayı hatırlatmalı: İktidar hiçbir zaman şu son 2-3 gündeki kadar güçlü olmadı ve bugünlerde binlerce insanın kadrosu değiştirilip açığa alınıyor. Buna karşın nedense MB konusunda bir hareket olmuyor. Güya bağımsız olan yargıda binlerin konumu 1 saniyede değişiyor da nedense yine bağımsız olan MB için bu bağımsızlık ilginç biçimde saygı görüyor. Burada danışıklı bir dövüş var açıkçası. Olmayacağı, olamayacağı bilinen bir durum için harici bahaneler uyduruluyor ve halka yine bir şer odağı sunuluyor.
Analiz yapmayı bilmeyen insana aynı konuyu onbin kere de anlatsanız yine anlayamaz. Eğitim şart. Ama doğru eğitim.
SilCemaat, TRT1 de ki bildiriyi sizin gibi sol görüşlü entellektüellerin desteğini almak için hazırlatıp okutmuş. Şimdi eğri oturup doğru konuşalım; iyi kaptan dalgalı denizde belli olurmuş. Tayyip Erdoğan'ı siyasi görüşlerini bir tarafa koyarsak iyi bir lider olduğu sonucuna varmaz mıyız? Bakın o kadar olay oldu eğer eski Türkiye olsaydı pazartesi günü borsası dibi gören doların 4 liraları gördüğü bir manzara bizleri bekliyordu. Sizin gibi eskiden hatırlıyorum Yiğit Bulut' da eleştiriyordu fakat kendisi hakikati gördü. Sizinde hakikati görmenizi can-ı gönülden isterim.
YanıtlaSilSaygılarımla.
Yaşamımda 6 darbe gördüm. Hiçbirini desteklemedim. O nedenle değil TRT deki bildiri yüz tane bildiri dinlesem darbe desteklemem. Öte yandan ben hiç bir cemaat vb ye girmem ve izlemem.
SilBendeniz kişilerle değil sistemle ilgilenirim. İnsanlar iyi olur kötü olur bu bakışa göre değişir. Önemli olan sistemin nasıl olduğudur.
Hayat borsadan, dolardan ibaret de değildir.
Sevgiler.
Gerçekten çok iyi lider. Facetime ile ulusa konuşma yaptı, milleti iç savaşa davet etti. Çok iyi lider çok.
SilKeske ic savasa dave etmeseydi de, Suriye'ye eline silah alip gitseydin. Cok istiyorsan bir ton terorist grup var git katil, bu milletin kardes kani dokmeye hic niyeti yok.
SilHocam iyi günler.
YanıtlaSilMoody's, Türkiye'nin kredi notunun çöpe düşürülebileceğini açıkladı.
Kredi notunu çöpe düşürmek tam olarak ne anlama geliyor? Sonucu ne olacaktır?
Bazı büyük yatırım fonları ellerindeki fonları bir ülkeye yatırabilmek için o ülkenin kredi notunun BBB olmasını zorunlu bulurlar. Tüzüklerinde böyle yazar. O nedenle bir ülke veya bir şirketin kredi notun BBB'nin altına düşerse çöp düzeyine düşmüş derler.
SilMoody's'in kredi notunu çöpe atma ihtimalinin düşük olduğunu tahmin ediyorum fakat olmaz dediğimiz herşey oluyor. Aklıma "önemli azın yasası ve etken seyrekliliği ilkesi" geliyor. Bu da borsanın ciddi darbe yemesi demek.
SilBu durumda dolar ve borsa için tahmin yapabilir misiniz?
Not: Hayatın borsa ve dolardan ibaret olmadığı uyarınıza katılıyorum ama sizinle de siyaset konuşmak bence doğru değil. Sizi ne kadar farklı ve gereksiz konularla meşgul edersek bilgilerinizden o kadar az faydalanırız düşüncesindeyim.
Yaparım ama böyle bir ortamda hiç bir anlamı olmaz.
SilPeki hocam,
SilYatırım fonlarının tüzüklerindeki bu durum, Moody's'in kredi notunun çöpe düşürmesi durumunda tüm yatırımlarını çekmeleri zorunda olduğunu mu gösteriyor? Yani fon zararda dahi olsa ülkeyi terk etmek zorunda mı?
Bu tarz bilgileri öğrenebileceğimiz, ağır roman niteliğinde bir kitap önerebilir misiniz?
http://kyk.gsb.gov.tr/Public/Edit/images/KYK/KrediBursHizmetleri/2016-yurt-disi-ucretler.pdf
YanıtlaSilAK parti neden hala guclu ve halk destegine nail. Ben Akpli degilim. Hic de haz etmem politikalrindan siyasi perspektifinden.Gercekleri soylemek boynumun borcu olsun ben ve benim gibi aielsi zengin olmayan herhangi bir dayanagi olmayan kisaca dayisi olmayan! calismak zorunda kalan her turlu kosula dirayet gosteren master ve doktora ogrencilerine basvurdugu taktirde madagaskardan ABDye Koreden Hindistana kadar nerede olursa ol kredi&burs imkani veren bir imkan taniyor. Iste gercek ortada CHP ise 1995 yilinda Istanbul BBelediyesinin baslattigi zamanla diger belediyelerin de uygulamaya soktugu belediyeciligin sosyal kulturel bir mekanizma oldugu gercegiyle verdigi burslari 2008de iptal ettirdi anayasa mahkemesi darbesiyle! Iste CHP ve onun temsil ettigi sosyal demokrasi zihniyetleri bundan dolayi halkin gozunde bitik! Ve hic bir zamanda o guveni kazanacaklari bir yapi olmayacak ! Her sey makarna komur degil! egitim goren insanlara genc insanlara imkan sunmaktir gelecege yatirim yapmak yoksa evinde cekirdek citalatan toplumun en verimsiz kesimi emekliye iki maas ikramiye vermek degildir.
Merkez Bankası tarih yazıyor, faizi 25 baz puan daha aşağı çektiler 8,75 ile tarihin en düşüğüne getirdiler. İnsan gerçekten gurur duyuyor. Merkez Bankası faizi indirirse dolar coşar, enflasyon coşar diyerek felaket tellallığı yapan ekonomistler neredesiniz? Böyle durumlarda hiç sesiniz çıkmıyor nedense...
YanıtlaSilSiz bu yorumu yazdığınızda saat 16:40 imiş. Şu anda 18:01 ve Dolar 3,02. Borsa iki günde toplam % 8 düştü. Bununla mı gurur duyuyorsunuz? Buyurun devam edin gurur duymaya.
SilHayatta her sey dolar ve borsa degildir. Az yukarida yaziyor.
SilŞu yazınızı (http://www.mahfiegilmez.com/2016/03/koridordaki-ylan.html) okuduktan sonra özellikle son cümleniz ile ilgili bugünkü gelişmelerin sonucunu görünce bana bir gülme geliyor ama gülmüyorum, kızıyorsunuz sonra...
YanıtlaSilHayı o yazının ve özellikle son cümlenin nesine güldüğünüzü anlayabilsem kızmayacağım ama herhalde anlayışım kıt. İsterseniz bir yorum daha yapıp nesine güldüğünüzü bir anlatın belki o zaman anlarım.
SilHocam yÖK 1577 dekanın istifasını istedi. sizin üniversitede de hareketlilik var mı?
YanıtlaSilBir bilgim yok. Ben üniversitede kadrolu değilim. Öğretim görevlisi olarak ders veriyorum ve üniversitede bir odam yok. O nedenle gelişmeleri yakın olarak bilmiyorum.
SilHocam yıllarca anlatmaya calistik bu halk anlamadi bu istikrarin kotu oldugunu.biraz para ve istikrar gorduler borcla luks yasadiklarini goremediler.gezici olduk hain olduk geldigimiz nokta icler acisi kim iyi kim kotu belli degil.bakiniz bugun haberleri : 2500 hakim ve savci ,15000 egitim calisani binlerce ust duzey komutan aciga alindi..amerikayida karsilarina alirlarsa bi ekonomik kriz gelecek gibi..ama artik uzulmeyecegim bu halka 15 sene dile kolay...siz ne dusunurdunuz ? Hak ettilet mi ?
YanıtlaSilhocam hacettepe iktisat(ing) nasıldır özel sektör için? teşekkürler
YanıtlaSilHacettepe İktisat iyidir ama özel sektör için özel olarak nasıldır onu bilmiyorum.
SilHocam peki Marmara,İstanbul,Hacettepe ve Ankara üniversitelerinin işletme iktisat bölümleri arasında çok fark var mıdır?hangisi tercih edilmeli özel sektör için?yardımcı olursanız çok sevinirim
SilPhilips egrisi ile negatif reel faiz arasinda bir iliski kurulabilir mi
YanıtlaSilMesela enflasyonun %2.2den %3.5 yukseldigi faizlerin %0.50 lerde Issziligin dusme egilimi gosterdigi oldugu bir ekonomi icin konusursak eger bu ekonomide negatif reel faiz durumu philips egrisi karakteri yaratir mi
Sizce Turkiyede su an reel faiz kactir
Turkiyede issizlik oranlarinda dusus kabaca, enflasyonda yukselik ve reel faizlerden dususten mi kaynaklaniyor Kisaca bir phlips egrisi denklemi vardir diyebilir miyiz buna istinaden merkezin son indirimi bunu da destekleyen bir hareket midir
Bu tür bir ilişki zaten orta - uzun dönemde geçerliliği tartışma konusu haline gelmiş olan Phillips eğrisine aşırı önem yüklemek olabilir.
SilReel faizi hesaplamak için belirli bir nominal faizi esas almak gerekir. Ayrıca reel faiz biliyorsunuz geleceğe doğru hesaplanıyor. TCMB'nin beklenti anketini esas alırsak 1 yıl sonrası için enflasyon beklentisi yüzde 7,59. Bugün itibariyle gösterge faiz ise % 8,9. Buna göre reel faiz yüzde 1,2 çıkıyor. Mevduat faizine bakacak olursak biraz daha yüksek çıkar.
İşsizlik verilerine ve kalitesi,ne biraz daha dikkatli bakmakta yarar olabilir. MB'nin son indirimi bence doğru bir adım değil. Bu kadar karışık bir ortamda bu adımı atmamalıydı diye düşünüyorum.
Mahfi hocam oncelikle degerli vaktinizi iyi/kotu ayrim yapmadan ayirdiginiz icin herkes adina
YanıtlaSiltesekkur ederim. 2011 yilindan beridir Amerika'da yasamaktayim ve yasamimi ticaret ile
gecindiriyorum. Az once `altin-dolar` ile ilgili yazinizi okudum, Amerikan ekonomisi hakkindaki
gozlemlerim ile tum arkadaslarin dikkatini cekecek (yoruma acik) bir yazi yazip yorumunuzu merak ediyorum.
Ilk baslik Amerikan ekonomisi.2008 ekonomik krizi Amerika'da nasil bas gostermis cidden anlayamiyorum. Bankadan 10 bin dolar kredi cektim, bir bucuk yil sonraya toplamda 10500 dolar odedim. Hani nasil diyeyim harcadigim paralarda `%5 cash back` iadesi var ve odedigim kredi faizinin tum masrafini bonuslardan cikardim. Arkadaslar piramitin en alt seviyelerinde olan bizlerin bu isten karli cikmamasi lazim, inanmayan hitit ekonomisini okusun ;). Ozetlersem bu kadar para bollugunun bir sekilde azalmasi lazim. Bunun da tek caresi faizleri 2008 yilin da ki seviyeye belki de daha yuksege cekmek (bkz: %4.5). Bu da demektir ki FED`in onumuzdeki 2-3 yil icerisinde 7-10 faiz artisi yapmasini ongormek icten bile degil. Diger baslik ise Turkiye ekonomisi; gerilemeye baslayan iki buyuk sektorumuz var: turizm ve insaat. Turizm sektorunun olan olaylar neticesinde uzun bir sure duzelecegini dusunmuyorum, keske kaliteli ve guleryuzlu personellerimizle, birbirinden guzel dogal guzelliklerimizle dunyanin en cok turist alan ulkesi olalim lakin kazin ayagi oyle degil. Ben turist olsam ve Turkiye'ye gitsem en az 5-6 arkadasim kararimi tekrar sorgulatirdi. Insaat sektorunu ise bence cok degisik boyutlarda. Kisa yoldan zengin olma hayali ile bir an once yuzlesmemiz lazim. Bana gore saglam bir ekonomik kriz geliyor ve bu darbe olayi ise tamamen sams amcanin planladigi bir sey. Yargida, milli egitimde vb diger seyde olanlar tamamen kontrolu ele gecirmek icin cunku sams amcanin tekrardan plan yapmasi uzun is ve yeteri kadar vakit yok orta doguda. Son olarak da dunyada ekonominin resesyona girecegini dusunuyorum ve altinin da deger kazanmasiyla dolar kurunun 2-3 yillik vardede ucacagini dusunuyorum. Yorumunuzu bekliyorum sevgiler saygilar hocam.
her kelimesine katiliyorum. ABDnin faiz arttirmasiyla resesyona giden bir dunyadayiz sagolun ingilterede super giderken krizden ilk cikan ulkeyken ab den ilk cikan ulke oldu allah razi olsun onlardan berxit olmasaydi muhtemelen 2020lere dogu dunya ekonomisi duzluge cikacakti. Allah belalarini versin brexitci emeklilerin
SilNazik sözleriniz için teşekkür ederim.
SilDarbeyi ya da başka olayları kimin planladığını bilemiyorum. Genellikle bu gibi olaylarda ABD'yi hedefe oturtmak kolaydır ve genel kabul görür. Ama ben tam olarak bilmediğim konularda yorum yapmayı pek sevmediğim için bir şey diyemiyorum.
Öte yandan dünyanın yeni bir resesyona girmesi konusundaki görüşleriniz yabana atılacak görüşler değil. Eğer Çin, bu badireden bir an önce çıkamazsa ABd tek başına toparlanamaz. Ya Avrupa'nın toparlanması lazım ki ABD ile birlikte dünyayı ayağa kaldırabilsin ya da gelişen ülkelerin toparlanması lazım. Avrupa'nın toparlanması pek kolay görünmüyor. Bu durumda eğer gelişen ekonomiler güçlü bir geri dönüş yapamazsa ABD de yeniden resesyona girebilir. Ve bu faiz artırımı olmadan da söz konusu olabilir.
Saygılar Hocam, bugün açıklanması beklenen konu ile ilgili bir öngörünüz var mı? Mehmet Şimşek 'in ekonominin etkilenmemesi için elimizden geleni yapacağız açıklamasından sonra sanki sıkıntılı bir açıklama yapılacak gibi geldi.
YanıtlaSil