2016 Tahminlerimin Varsayımları Sapmaya Başladı
Bu yıla ilişkin
tahminlerimi paylaştığım yazımda şunları yazmıştım:
‘2016 yılı tahminlerimi paylaşmadan önce yine
varsayımlarımı ortaya koymak istiyorum (ki 2016 sonunda tutmayan tahminlerim
için gerekçe olsun): (1) Soğuk savaş eğiliminde yumuşama oluşacak. (2) Petrol
fiyatı ortalama olarak 50 USD/Varil düzeyinde oluşacak. (3) Avrupa ekonomisinde
yavaş yavaş toparlanma ortaya çıkacak. (4) Rusya – Türkiye ilişkileri normale
dönecek. (5) Türkiye, yapısal reform olmasa da bazı düzeltme adımları atacak.
(6) Fed, 2016 yılında 3 veya 4 kez daha faiz artışına gidecek. (7) Çin
ekonomisinde bugünkünden daha kötüye gidecek bir değişme olmayacak.
Bu varsayımlar altında 2016 tahminlerimi aşağıdaki
tabloda sunuyorum.
2016
Tahminleri
|
2016
T
|
Büyüme
(%)
|
4,0
|
TÜFE
(%, yılsonu)
|
9,5
|
Cari
Denge / GSYH (%)
|
-4,9
|
USD
Kuru (USD / TL)
|
3,30
|
Euro
Kuru(Euro / TL)
|
3,60
|
İşsizlik
(%)
|
10,7
|
Bütçe
Dengesi (%)
|
-1,0
|
Emeklilere ve ücretlilere yapılacak ücret artışları
kamu harcamalarını artıracak ve bütçe üzerinde olumsuz etki yaratacak olsa da
asgari ücret artışının yaratacağı vergi ve sosyal güvenlik prim artışlarının
kamu gelirlerini artırarak bu yükü fazlasıyla karşılayacağını tahmin ediyorum.
O nedenle bütçe açığının yukarı gitmeyeceğini, hatta biraz daha aşağı
gidebileceğini tahmin ediyorum.
Ücret artışları ve emekli maaşı artışları toplumun
tüketim eğilimi en yüksek kesimine yönelecek gelir artışları olacağı için bu
gelişmenin toplam talebin ve dolayısıyla büyümenin artmasına yol açmasını
bekliyorum.
2016 yılında Fed’in faiz artışlarına devam etmesinin kurlarda artışa yani
TL’de değer kaybına neden olacağını, TL’deki değer kaybının toplam talebin
yükselmesiyle birleşerek enflasyonun yükselmesine yol açacağını tahmin
ediyorum.’
Yılın üçüncü ayındayız. Tahminlerimin
dayanağı olan varsayımlardan bazıları sapmaya başladı bile. ‘(6) Fed, 2016
yılında 3 veya 4 kez daha faiz artışına gidecek’ biçiminde ortaya koyduğum varsayım
Mart ayında yapılan Fed FOMC toplantısı sonrasında açıklanan karar ile tümüyle
değişti. Fed’in 2016 yılında 1 veya en fazla 2 faiz artışına gideceği yönünde
beklenti oluştu. Eğer gerçekleşme de böyle olursa bu varsayım tutmamış olacak.
Bu varsayımın tutmamasının etkisi Dolar kuruna ilişkin tahminimizin de aşağıya
doğru sapmasına yol açtı. İş o kadarla da kalmayacak ve kur tahminimizin tutmaması
sonucu muhtemelen enflasyon tahminimiz de cari açık tahminimiz de tutmayacak.
Fed’in bu açıklamasına uyması halinde USD/TL kuru benim tahminimin yüzde 10
kadar altında, enflasyon 2 puan kadar altında ve cari açık ta 0,8 – 1,0 puan altında
gerçekleşebilir.
Şimdilik tahminlerimi varsayımlarda ortaya çıkan sapmalar çerçevesinde değerlendirmekle yetiniyorum ve yeni tahmin yapmıyorum. Yeni tahminlerimi yıl ortasında varsayımlardaki sapmalar netleşince açıklayacağım.
Şimdilik tahminlerimi varsayımlarda ortaya çıkan sapmalar çerçevesinde değerlendirmekle yetiniyorum ve yeni tahmin yapmıyorum. Yeni tahminlerimi yıl ortasında varsayımlardaki sapmalar netleşince açıklayacağım.
Yukarıda değindiğim 2016 yılı tahminlerimi
içeren yazının başında şunları yazmıştım: ‘Kriz konjonktüründe tahmin tutturmak, oynak bir zemin
üzerinde durup tabancayla oynak bir hedefe ateş edip hedefi vurmak kadar zor
bir iştir. O nedenle böyle bir ortamda tahminler genellikle tutmaz. Ama biz
iktisatçı milleti yine de tahmin yapmaktan vazgeçemeyiz. Tahminlerimizi
izleyenler de, tahminlerimiz tutmayınca bizimle dalga geçmeyi severler.
Tahminlerle birlikte o tahminlerin dayandığı varsayımları ortaya koymamışsanız
tahminlerinizin niçin tutmadığını anlatma hakkınız olmaz. Oysa varsayımlarınızı
sıralamışsanız ve onlar doğru çıkmamışsa tahminlerinizin tutmamasının bir
gerekçesi olabilir. Çünkü sonuçta varsayımlarınızın tutup tutmaması sizin
elinizde olan şeyler değildir.’ Varsayımlarımı tahminlerimle birlikte ortaya
koyduğum için tahminlerimin tutmaması halinde diyebileceğim bir şeyler var
demektir.
Teşekkürler hocam.
YanıtlaSilTeşekkürler
SilTahmin güncellemeniz Türkiye açısından İyi yönde, doğru mu anlıyorum?
YanıtlaSilEvet, bugünkü görünüm bunu gösteriyor.
SilHocam sadece abd faiz arttırımlarının dışında başka gelişmeler olması kur'u arttırabilir mi? Teşekkürler.
Silİyi günler hocam
YanıtlaSilÖncelikler bir iktisat öğrencisi olarak kitaplarınızla işin mantığını öğrettiğiniz için teşekkür ederim. Geçen gün light günlük kitabınızı okumaya başladım. Mühendis olmak ve türbanlılar yazılarınız beni şaşırttı doğrusu. Geri kültürlü insanların camilerde birleştiğini düşünmeniz ve kadınların kendi seçimleriyle değil yalnızca eşlerinin istekleri doğrultusunda türban taktıklarını düşünmeniz beni şaşırttı. Umarım ben yanlış anlamışımdır.
Teşekkür ederim.
SilBunlar benim sosyolojik gözlemlerim.
Cok ustun bir gozlem yetenegine sahipsiniz hocam. Geri kafalilardan nefret ediyorum, bocek gibi ezmek lazim hepsini.
SilKimseyi, düşüncelerinden dolayı asla ezmemek lazım. Kimse, bizim düşündüklerimizi düşünmeye ve yapmaya mecbur değil.
Silİki konu önemli: (1) İnsanlara doğru düşünmeyi, kimseye köle olmamayı, kendi kişiliğini geliştirebilmeyi öğretmeye çalışmak lazım. (2) Herkesin birbirinin düşüncesine ve ifade özgürlüğüne saygı duymasını öğretmek lazım.
Adsız ve tutarsız "insan" sen ve senin gibi farklı düşüncelere saygısız kendi düşüncelerini üstün zanneden "insanlardan" utanıyorum. Farklı düşüncelere her zaman kapım açık ve saygılıyımdır ama sen ve senin gibiler utanç kaynağısınız.
SilHocam bu konuyla ilgili bir tespitimi de sunmak isterim. Avrupadan baska yerlerden Bu Islami teror orgutlerine katilanlarda cogunlukla aileden musluman insanlar degil. Sonradan musluman olanlar. Iside ya da baska orgutlere katilanlarin cogu sonradan musluman olanlar. Bu kisilerin ortak ozelligi oryantalist olmalari eroin esrar bilumum seyleri icmeleri hatta ticaretini yapmalari bunlar oryantalist dusunce dahilinde musluman oluyorlar iside katiliyorlar. Gecen iste japon bir kadinnin iside katilamadan sinirda yakalandi. Ingilterede yapilan arasytirmalarda avrupadan iside gidenlerin cogu sonradan musluman olanlar. Bizde bir soz vardir sonradan gorme gavurdan gorme diye.
SilCozum nedir.
1) islama herkesi almayacaksin sinir vize barikat kurcakasin herkes musluman olamacak. hele bu oryantalist eroinci tipleri asla isteselerde musluman olmalarina izin vermecekesin. Camilerden ordan burdan bu tipleri kovacaksin.Oryantalizme hayir.
2)hocslar her onune geleni musluman yasmasina imkan vermeyeceksin adami arastiracaksin
3)muslumanlar olarak diger dinlerle degil de ateistlerle isbirligine gidilmelidir. Cunku diger dinler islamafobianin artmasini isteyen gruplarla dolu. Ateist kesimler yapilan arastirmalara gore hosgoru katsayisi daha yuksek. Bu vesile ile muslumnalr ateistleri desteklemelidir. Onlarin varligi ile ovunc duymalidir.
4)Islamda aforoz sistemi derhal kurulmalidir. Bu sistem siddete bulasanlara karsi kullanilmalidir. Siddete bulasanlar derhal aforoz edilmeli hic bir camiye alinmamalididr.
Son olarak bir musluman olarak islamda sonradan musluman olanlari gormek istemiyorum. Defolsunlar bizim dinimizden bu oryantalist tayfayi sevmiyorum. Defolun sinirdisi.
Siteye aldığınız yorumlarda bu maddeye dikkat edilmemiş . (4) Bu sitede yer verilecek soru ve yorumların hakaret, aşağılama, küfür, reklam vb içermemesi şarttır. Bu tür soru ve yorumlar siteye alınmamaktadır.
Siley sen misin site yöneticisi Emre Gül ???? ya da sansürcü??
SilFarklı fikirlere saygi duy! Hakaret , aşağılama, küfür, reklam adsız beyin yazdığında yoktur. Farklı bir fikir olduğunda hemen saklandınız argüman bu. iyi oku analiz et
Değerli arkadaşlar, birbirimizle uğraşmanın bir anlamı yok. Emre Gül arkadaşımız görüşünü yazdı, benimle aynı görüşte olmamasını ben saygıyla karşılıyorum. Kendisi de zaten benim görüşlerime saygı duyduğunu ama katılmadığını söylüyor. Birbirimizi kırarak, iterek, üzerek hiç bir yere varamayız.
SilSizlerden ricam, eleştirileriniz elbette ki yapın ama hakaret, aşağılama, kırma içermesin lütfen. Aksi takdirde içindeki görüş değerli de olsa yayınlamayacağım.
SilTespitleriniz için teşekkürler elinize sağlık hocam.
SilKonu ile ilgili olmayan yorumlarda yer alan Adsız isimli kullanıcının aşağılayıcı ve hakaret içeren mesajını yayınlamanız ise beni şaşırttı , çünkü biz siz değerli hocalarımızdan öğrendik fikir beyan etmenin ve hakaret etmenin farkını. Saygılarımla...
Genç arkadaşımız ulus bilinci konusunda ne düşünüyor.Millet tanımı hakkında.Millet bilimsel olarak nasıl tanımlanıyor.Türban derken dinin emrimi denilmeye çalışılıyor.. nasıl bir Eğitim düşünülüyor...dolayısı ile nasıl yapısal bir reform.Dini eğitim istemeyen bir birey bu milletin bir üyesi olabilecekmi.İlk okul neden beş yaşında başlatılmaya çalışılıyor.4+4+4 ün ilk dördünü yaş 5'e ekleyince 9 yaşın anlamı nedir.Bu normalmidir.9 yaşa hangi gözle bakılıyor.Bu normalmidir.Bunun kaynağı nedir.Bunların şuursuz olduğu iddia ediliyorsa yüreğimize su serpelim.O zaman bu şuursuzluğu nereye koyacağız.
SilHocam beklentiler , Keynes'in zamanına göre günümüzde çok daha önem arz ediyor demiştiniz ona paralel bir yazı olmuş , tutarlılığınız için teşekkür ederim . Hocam başka Bi konu ile alakalı olarak Obamanın sayın Cumhurbaşkanına eleştirilerinin bizim muhalif liderlerimizin eleştirilerinden daha fazla gündem olmasına binaen ülkemizde muhalefet sorunu olduğunu düşünüyor musunuz? Saygılar ...
YanıtlaSilSadece muhalefet sorunu olsa meseleyi çoktan çözerdik. Bizde sorun çok fazla.
Silvarsayım < tahmin < gerçekleşme..
YanıtlaSilgüzel yazı elinize sağlık hocam
Teşekkürler.
SilHocam konumuzun dışında bir soru ama yanitlarsaniz sevinirim. Hocam 3.sınıf iktisat ogrencisiyim bi konu kafam karıştı. Türkiye de iş bulmak biraz sıkıntı olduğu için direk düz memur olarak başlayıp sonrada çalışıp mufettislige mi gireyim yoksa direk müfettişlik sınavına mı çalışayım. Ayrica kendimi iktisat alanında oldukça iyi olduğumu düşünüyorum.
YanıtlaSilİkisi de olabilir. Yalnız işte çalışırken ders çalışmak daha zor olabilir. O nedenle eğer imkanınız varsa bir süre düz memur olarak başlamadan doğrudan müfettişlik sınavına hazırlanın.
SilOkuyun bakalım aşağıdaki mektubu ve diğer bütün yazışmaları, iç mihraklar, dış mihraklar derken haklılık payımız var mı yok mu, kendi gözlerinizle görün!
YanıtlaSilNe zaman şu 'mihrak' kelimesini kullansak, hemen 'siz AKP'lisiniz' ve hatta 'siz komplo teorilerine inanıyorsunuz' yaftasını yapıştırıyorsunuz!
Aleksis Çipras'ın IMF başkanı Lagarde'a gönderdiği mektup:
https://pbs.twimg.com/media/CfEquv3UMAEzbvv.jpg
https://wikileaks.org/imf-internal-20160319/
Siz üstünüze düşenleri yapın mihraklar filan size işlemez. Sorumluluk bize aittir. Sorumluluğu kimsede aramayın.
SilÜstadım sizi dikkatle izliyorum şuan temkinli iyimserlik mi yoksa kırılgan olumsuzluk mu yolumuz? Tek cümle ile cevaplanması zor. Üretim ve istikrar yoksunu ortam sizi korkutuyor mu ? İflaslari bir görseniz. Küçükler değil büyükler çevriliyor. Saygılarımla
YanıtlaSilŞu anki durumumuz tam anlamıyla kararsız denge durum.
SilHocam öncelikle emeğinize sağlık.Uluslararası ticaret 1.sınıf öğrencisiyim.Önümüzdeki yıllar okulumuzda dergi çıkartmak istiyorum.Sizce iibf de bir dergi çıkarılacaksa nasıl olmalıdır? yardımcı olursanız teşekkür ederim.
SilÖğrencilerin yorum yaptığı bir dergi çıkarın ötekilerden çok var.
SilÖğrencilerin yorum yaptığı bir dergi çıkarın ötekilerden çok var.
SilHocam son zamanlarda basında iflas haberleri artmaya başladı sanki. Siz bu durumu takip ediyor musunuz? Endişenlemeye gerek var mı?
SilMahfi bey emekçilerin çektiği sıkıntıları gündemine alan bir ekonomist değil. Kendisi, şirketlerin oligopol kalması gerektiğini savunan, TÜSİAD destekçisi sıradan bir ekonomist. Eğer bunu göz önünde bulundurursanız, niçin emekçi sıkıntıları konusunda yazmadığını anlarsınız. Bu blog 4,5 yıl kadar önce başladı, bir araştırma yapın, emekçi sıkıntıları üzerine yazdığı bir tek yazı bulamayacaksınız. İflas haberleri ile ilgilenmez. Odaklandığı tek konu, PPK faizi yükselsin mi, sabit mi kalsın, alçalsın mı üzerine birbirini tekrar eden kuru yazılar yazmak, ötesi yok.
SilNasıl aptalca bir yorum anlatmak mümkün değil. Ben yazıldığı gibi bir ekonomist olsam gider o dediğiniz yerlerde danışmanlık yapar dünya para kazanır keyfime bakarım. Niye zamanımın yarısını paea kazanmadan bu blogda harcayım a benim üstün zekalı adsiz kardeşim.
SilFaizi kuru enflasyonu çözemezsen işte o sizin dediğiniz iflaslar olur. Onun için onlarla uğraşıyorum.
Nasıl aptalca bir yorum anlatmak mümkün değil. Ben yazıldığı gibi bir ekonomist olsam gider o dediğiniz yerlerde danışmanlık yapar dünya para kazanır keyfime bakarım. Niye zamanımın yarısını paea kazanmadan bu blogda harcayım a benim üstün zekalı adsiz kardeşim.
SilFaizi kuru enflasyonu çözemezsen işte o sizin dediğiniz iflaslar olur. Onun için onlarla uğraşıyorum.
İktisatçılar niçin iflas etmez?
SilÇünkü
1. Oturdukları yerden tespit yapmaya programlanmışlardır.
2. Tuzları kurudur.
Hayır ondan değil.
Sil(1) İktisatçılar çoğunlukla iflas edecek bir iş yapmazlar, genellikle ücretli çalışırlar.
(2) Tuz zaten ıslak olmaz.
Merhaba Mahfi bey , Anlamadim Rusya ile ilişkiler nasil düzelecek ! Putin Ankarada bu yonetimoldugu surece - bu olasik zor diye beyani vardi ... Keske sizin söylediğiniz gibi olsa . Tesekkurler Syglr .
YanıtlaSilBu bir varsayım. Ve aslına bakarsanız ilk anlardaki sertlik de biraz kırıldı gibi. Ben de daha fazlasını beklemiyordum zaten.
SilHocam suriyeliler yuzunden bircok arkadasim issiz kaldi. Avrupadan suriyeliler geleceklermis onlarida vatandas yaptiklarinda 5 milyon suriyeli arap ulkemize eklemlenecek. Bir cok arkadasim suriyeliler yuzunden isinden oldu ne yapacagiz. Iktidar bizi bertaraf ediyor onlari daha cok kolluyor. Universiteye sinavsiz giriyorlar yarin bir gun arapca bildiklerinden ve 5 milyonluk kitlelerinden dolayi rahatlikla devlette amir memur olacaklar basimiza eksiyecekler biz issiz kalacaz onlar amir memur olacak. Simdiden taciz tecavuz hirsizlik olaylarinda artis var zaten icinden cikilamayan bir durum.
YanıtlaSilNe yazık ki durum böyle.
SilTürkiye'nin AB'ye girmesinin türk ekonomisine etkileri üzerine bir çalışma var mı hocam?
YanıtlaSilBir zamanlar yapmaya niyetlenmiştim ama baktım ki böyle bir durum yok vazgeçtim.
SilHocam merhaba,
YanıtlaSilTahminlerden ziyade bence böyle giderse on yıl sonra insanlığın bir bölümü açlıktan yok olacak.Benim görüşüm kapitalizmle(tekelci kapitalizm)mücadele etmektir.Komünizm usulen tartışılsa iyi olmaz mı?Sadece rakamlara bakarak bu sorunları hep bir tarafa bırakıyoruz.En azından herkese bir iş,ev olacak şekilde bir sistem olamaz mı?
Hocam verdiğiniz bilgiler için teşekküler...
YanıtlaSilHocam şu müziği dinlerseniz seveceğinize eminim:
YanıtlaSilhttps://www.youtube.com/watch?v=-hncC_s6XlM
Hocam sizin hiç Kırım, Kırgızistan, Uygur tarafında soyunuz var mı?
YanıtlaSilAynada kendinize dikkatle baktınız mı bilmiyorum ama gözleriniz çok hafif çekik.
İlk kez duyuyorum bunu.
SilBen de böyle düşünüyordum hocam. Orta Asya Türklerinden olabileceğini düşünmüştüm. Milleti ve millet insanı için bu kadar çalışmanızı görünce hele :)
Silhocam fed faizi %3e çekerse dolar tl ne olur global ve ülke içi durumu dahil etmeden,yani diğer risklerden arındırarak, sadece fedin faizi bu seviyeye çıkarması kuru hangi seviyeye getirir.
YanıtlaSilFed faizi % 3'e çekmez. Ancak enflasyonun hızla % 3'e gittiğini görürse bunu yapar ki ortada böyle bir durum yok. Ama diyelim ki sizin dediğiniz oldu ve Fed faizi % 3'e çıkardı. O zaman ABD Doları bütün paralara karşı hızla değer kazanır ve başta kırılgan beşli olmak üzere bizim de dahil olduğumuz ülkelerde kur tavan yapar. Kaça çıkar bunu şimdiden bilemem. Çünkü birçok başka olay yaşanır. Ama bugünkünün bir kaç katına çıkabileceğini tahmin etmek mümkün.
SilHocam benimde şöyle bir gözlemim var id süperegoyu fethederken ya dindarlığı kullanıyor ya da faşizmi bence bizi yönetenler yüceltme mekanizmasının ne olduğunun en iyi örneği ben bu kadar rezilleşipte bundan bir gram bile utanmamayı hatta tam tersine neredeyse mevcut durumu bir başarı gibi algılayıp kibirlenmelerini buna bağlıyorum. Dolayısıyla çok kıymetli tahminlerinizi revize ederkenki mütevaziliğinizi gördükçe bu ülkeyi yönetmesi gereken zihniyetin ne olması gerektiğinide ne olmaması gerektiğinide çok daha iyi anlıyorum.teşekkürler.
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
Silhocam son bir kaç gündür yorumlarınızdan seçebildiğime göre "isteksiz" bir tavır içinde olduğunuzu düşünüyorum. Neye ve kime karşı bilmihorum ama biraz sıkkın isteksiz bir haliniz var. Nerden bu kanıya vardın demeyin kelimelerinizden enerjiniz yansıyor.
YanıtlaSilYanlış mıyım?
Yeni bir kitap üzerinde çalışırken sanırım böyle oluyor. Kitap çok zamanımı alıyor. Düşüncelerim oraya yoğunlaşıyor. Ondan olabilir.
SilHocam siz yeter ki yeni kitap üzerinde çalışın bizim açımızdan sorun yok. Bizleri yeni kitaplarla buluşturmanız daha önemli. Ve tabi kitap tavsiyeleri de :)
SilYine güzel bir yazı...
YanıtlaSilVarsayımlarınızın tutması halinde tahminlerinizin de tutacağını söylüyorsunuz. Ama aslında varsayımlar %100 bile tutsa tahminlerin de aynı oranda tutmayacağını biliyorsunuz. Çünkü içinde bulunulan sistem hiçbir zaman önceden öngörülemeyen sonuçlar doğurur.
Çok doğru. Her şeyi öngörüp varsayım olarak belirlemek mümkün değil.
SilHocam gunaydin
YanıtlaSilKuresel kriz sonrasi Turkiye ekonomisinin 2010 ve 2011 de dunyada hatiri sayilir bir bicimde buyumesinde Merkez Bankasinin o donem icin gecerli olan 2010 basindan itibaren uyguladigi dusuk faiz %8den asagiya inmeyen ve de inmesi istenmeyen enflasyon nedeniyle olusan ortalama -%1.5 negatif reel faiz politikasinin etkisi oldugunu soyleyebilir miyiz? Ozellikle 2011 buyumesinde ve etkisi 2012 de gorulen en dusuk issizlik oranina kavusmamizdaki etkide
Vardır. Çünkü düşük reel faiz inşaatı destekliyor.
SilTürkiye'nin bu sene Rusya'ya tarım ihracatının olmayacağını ve turizm gelirlerinin de azalacağını düşünürsek FED faiz artırmasa bile doların sizin tahminlerinize gelmesi muhtemel. 3. çeyrek sonuçları nasıl olacak acaba.
YanıtlaSilBakalım. Beklenmeyen neler olacak göreceğiz.
SilHocam merhaba, avrupa merkez bankası piyasaya para süreceği kararını almıştı bu euro tahminizi etkilemez mi? Teşekkürler.
YanıtlaSilEvet orada varsayımım yok ama yine de bu kadar önemli bir genişleme hamlesi beklemiyordum. Etkiler.
SilHocam,2015'de Türkiye'nin GSYH(nominal) 720 milyar dolara geriledi.2015 için diğer ülkelerin de gerilemesi söz konusu olacak.İngiltere son açıklanacak verilerle Almanya'yı geçerek 4.büyük ekonomi olma durumu var mı?Malum sterlin çok değerli.
YanıtlaSilEvet 2015 yılında gerçekten çok fazla dalgalanma oldu. Doların değer kazanması çok etkili. Ama 2016'da pek böyle olmayacak gibi görünüyor.
SilDeğerli Hocam mevduat faizleri ne zaman artar.Tasarrufların zaten bu kadar düşük olduğu
YanıtlaSilülkede hala negatif faiz verilmesi doğrumudur ? bizim gibi kırılgan diğer ülkelere bakınca tek negatif faiz veren türkiye.
mevduat faizlerinde orta-uzun vadede bir yükseliş bekliyormusunuz.
Enflasyon düşmeye başladı. Faizler burada kalsa pozitife döner ama faizler de düşecek.
SilHocam, yazınız için teşekkürler. Tahminleriniz arasında muhakkak faiz oranlarını da göz önünde bulunduruyorsunuzdur ve ona göre de bir enflasyon ve kur tahmininiz orataya çıkıyor. Bu tahminleriniz doğrultusunda yıl sonunda gösterge faizleri 10,5 seviyesinde olabilir diyebilir miyiz? Ayrıca, yıl sonu tahminleriniz arasına faiz oranlarını da koyabilir misiniz? Hepimiz en nihayetin de tüketiciyiz faiz oranlarının tahmini harcamalarımıza yol gösterebilir. Teşekkür ederim.
YanıtlaSilHaklısınız ama enflasyon tahmini aşağı yukarı onu da belirliyor. Tahminlerimi henüz yenilemedim. Biraz daha bekleyip yenileyeceğim. Ama bu görünüm kurun aşağılarda oluşacağını ve dolayısıyla enflasyonun benim tahminimden düşük çıkacağını gösteriyor. Tabii bu eğilim değişmezse. Buna göre de gösterge faizin yılsonunda yüzde 9 dolayında olması beklenebilir.
SilHocam merhaba,
YanıtlaSilTürkiye'de faizler düşşe yatırımlar artar mı?Yoksa Türkiye'de büyüme dolarla mı olacak?Piyasa dışardan çok borçlanmış bu borç yükü altında Türk Lirası ile büyüme olacağını söylemek doğru mu?Türk Lirası faizinin düşürülmeye çalışmasının asıl nedeni kentsel dönüşüm projelerinde müteahhitlere para pompalamak mı?
Teorik olarak faiz düşerse yatırım artar. Çünkü yatırım için gerekli fonların temin maliyeti düşer. Ama eğer bu düşüş kurlarda ve dolayısıyla enflasyondaki düşüş dolayısıyla olmamışsa, zorlama bir düşüşle olmuşsa o zaman yatırım artmayabilir. Çünkü yatırımlar getiri kadar risklerle de ilgilidir.
SilŞu sıralara kur düşüyor ve enflasyon da düşüyor. Dolayısıyla MB'nin faizi düşürmesi mantıklı bir olay.
Hocam iyi günler,
YanıtlaSilBüyüme 2015 yılı için %4 olarak açıklandı. Ege Cansen bugünkü yazısında "...2015’te Türkiye’nin “cari açığı” bir yıl öncesine göre 14 milyar dolar azalmıştır. Cari açık azalması, milli gelire büyüme olarak yansır. Buna göre yüzde 4’lük milli gelir büyümesinin yarısına yakını (14/720) bu azalmadan doğmuştur." diye belirtmiş.
Cari açığın yüksek olduğu yıllarda dışardan yüksek finansman sağlandı (yüksek cari açık finanse edildi) ve büyüme yüksek oldu diye yorum yapılırdı. Ege Bey'in yorumundaki "cari açık düştüğü için büyüme yüksek oldu" çıkarımını nasıl açıklayabiliriz?
Bana sorarsanız büyümenin kökeni cari açığın düşmesi değil iç talebin artması. Özel tüketim harcamaları GSYH'nın % 70'ini oluşturuyor. 2016'da özel tüketimdeki artış % 4,5 olmuş. Devletin tüketimi de % 6,7 artmış. Büyüme bunlardan kaynaklandı.
SilHocam iyi gunler,
SilOzel tuketimdeki artis daha cok ithalat kaynakli mi? Bu artisda eksi reel faizlerin insaatciligi destekledigi gibi Ozel tuketimdeki artisi destekledigini umabilir miyiz
Ithalatta düşüş var. O nedenle ithalat kaynaklı değil.
SilHocam aksine cari açık büyümeyi besleyici bir etken değil mi bizim ülkemiz için
YanıtlaSilMahfi Hocam Merhaba,
YanıtlaSilYatırım amacıyla Dolar almak için biraz daha bekleyelim mi ? Yoksa 2.8 bandındaki kur dolar almak için ideal mi? USD bu düşüş eğilimiyle 2.6 bandına geriler mi? Değerli yorumlarınızı rica ederim.
Yatırım veya portföy tavsiyesi vermiyorum.
SilHocam Panama'ya da gitmişsinizdir siz. Nasıl bir yer? Tequila'sı iyi mi?
YanıtlaSilPanamaya gitmedim bir fikrim yok.
Silhocam ne oldu avrupadan euro mu geldi? hergün şehit haberleri var ama ulkemiz ekonomisi toparlanıyor gibi inşallah değil mi
YanıtlaSilIhrac edilemeyen mallar içeride fiyatları düşürüyor sanırım. Gidada yüzde 1,5 düşüş oldu.
Silhocam sizin gibi bir çok analist ve yabancı ekonomi siteleri türkiyenin yıl sonu dolar kurunun 3,10-3,35 arasında olacağı görüşünce.. Bugun baktıgımız zaman kur 2,82-2,84 bandında gidip geliyor.. Ekonominin içinde olan birisi olarak ben bile bu tahminlerin ne kadar realist olacağını kestiremiyorum.. Dolar kurunun bu seviyelere gelmesini ABD nin yapacağı faiz arttırımlarına mı baglıyorsunuz siz? Başka ne gibi göstergeler doların ateşini yine bu seviyelere taşıyabilir
YanıtlaSilBen bu tahmini yaptığımda Fedin bu yıl 4 kez faiz artırması söz konusu idi. Oysa simdi bu beklenti bir kez faiz artırımı olarak değişti. Bu çerçevede ben de artık kurun daha düşük olacağını bekliyorum.
Silhocam, amortisman oranları neye göre belirleniyor ? şuan belirlenmiş bir yıl için belirli bir oran sözkonusumu.
YanıtlaSilVergi Usul Kanununa gore belirleniyor.
SilEk Bilgi: Uluslararası finansal raporlama standartların(IFRS) da kıst amortisman uygulanır.
Silhocam şu televizyonlarda faiz oranları diye gösterilenler, Bankaların hazineden aldıkları tahvillerin oranı mı yoksa. Bankaların üstüne koydukları belirli oranlı haliylemi gösteriliyor.
YanıtlaSilOnlar vadesine 2 ve 10 yıl kalmış olan tahvillerden piyasada en fazla alım satım konusu olanları.
Silhocam LSE yi nasil bilirsiniz? ingilterede mi oksa abd de mi ekonomi egitimini tavsiye edersiniz?
YanıtlaSilbir de hocam bu kadar guclu ekonomi okullarina proflarina ragmen ab abd niye krize giriyor hic bu hocalar uyar miorlar mi tavsiye oneri sunmuyorlar mi
LSE her zaman iyidir. ABD şimdi daha iyi.
SilUyarıyorlardır ama kazanma ve büyüme güdüsü uyarı dinlemiyor.
fed başkanı J. YELLEN'in faiz konusunda "göster ama verme" taktiğiyle piyasayı 2 yıldır sözle idaresini nasıl başarılı buluyor musunuz? Bu itibar göstergesi midir hocam?
YanıtlaSilAynen öyledir. Tabii bir de rezerv parata sahip olma gücünün yansımasıdır.
SilSayın Hocam Merhaba,
YanıtlaSilBu Likidite fazlalığı TL faizlerini negatif kılmakta,Şirketlerin mali performansından bağımsız yükselen hisse senetleri ile emtealar yatırımcı açısından büyük bir risk taşımaktadır.Bu durumda tasarrufçunun gidip Gayrimenkul almasından başka bir seçenek kalmıyor. Bu da tasarrufların verimsiz alanlara kaymasına sebep olmuyor mu? Yatırım olmazsa biz bu gayrimenullerin borcunu ödeyebilecekmiyiz? Oturabilecekmiyiz? olması gereken fiyattan kiraya verebilecekmiyiz? Ekonomi uzmanları hep gayrimenkul fiyatlarının yüksek olduğunu ve düşeceğini söyledi.Tam tersi fiyatlar her yıl artıyor.Getirisi en yüksek yatırım aracı gayrimenkul.Bu işte bir tuhaflık yok mu?
Reel fauz düşük olunca herkes tek seçenek kalan gmenkule hücum ediyor ve sonuçta fiyatlar sürekli artıyor.
SilReel fauz düşük olunca herkes tek seçenek kalan gmenkule hücum ediyor ve sonuçta fiyatlar sürekli artıyor.
SilHocam bir ilave daha yapayım. Normalde bir ülkede gayrimenkul fiyatlarının ülkedeki enflasyon + büyüme oranından fazla artmaması gerekmez mi? Bunu nasıl izah edeceğiz?
YanıtlaSilYukarida dediğim gibi gm trk seçenek olunca her şey şaşıyor.
SilYukarida dediğim gibi gm trk seçenek olunca her şey şaşıyor.
SilHocam fedin faizi yil icerisinde 1 kez artiracagi varsayimiyla amerikada her ay duzenli olarak dusen issizlik artmayan saatlik ucretler ve neredeyse 0.75-1 civarinda seyreyleyen hatta sabitlesen yillik enflasyon orani buna mukabil olusan (-) negatif reel faiz orani abdede bir philips egrisi denkleminde durum olusturmaz mi?
YanıtlaSilolusturursa bu yeni donemde issizligi abd de neredeyse 60 yildir belirlenen ortalama dogal issizlik orani olan %4.8-5-5.5 araliklarindaki dogal issizlik orani issizlik histerisinin tersi yonde hareket eder mi yani dogal issizlik orani duser mi?
bu fed faizleri arttirana kadar gecen zaman icinde issizlik orani tarihi seviyelere gelmez mi ?
SilMesela abdde %4 - %3.9 issizligi gorecegimizi dusunuyorum sizce yanilir miyizm? en kotu ihtimalle %4.2 seviyelerine gelir mi? Su an %4.9-%5 bandinda.
ABD'deki durum enflasyonun artmadığı ama işsizliğin düştüğü bir durum yani Phillips Eğrisi analizine pek uygun değil.
SilÖte yandan işsizlik 4,) dan 5'e yükseldi. Yani doğal işsizlik oranında takıldı gibi görünüyor. Bir başka ifadeyle histeresisin tersine hareket etmiyor. En azından şimdilik böyle.
Hocam yanlisiniz var 4den 5e yukselmedi issizlik. dogru enflasyon yok varsa da cok cuzi rakamda(0.75-1.00 bandinda takilmis) kisa vadede artmasi zor gibi. Bu seviyelerdeki enflasyonda issizlik 4.9-5.00 bandinda eger artrasa ki orta ve uzun vadede artacak gibi gorunuyor philips egrisi baglaminda issizlik daha da duser mi? dogal issizlik orani ters issizlik histerinolusturur mu?
SilOte yandan issizlik sizin dediginiz gibi 4 den 5"e yukselmedi.Burada yanlisiniz var. 4.9 oranindaki issizlik 5.00 puan oldu. Mevcut dusuk enflasyon oranlari icerisinde. Analistler bu 0.01 lik artisi da olumlu karsiliyor cunku bunu is aramaktan vazgecenlerin isgucu piyasasina girmesi olarak goruyor ki bu da zaten son derece dusuk ve ilimli bir tercih ve artis(%0.01 lik oran) kisaca isten cikarmaya dayali bir artis degil.
Benim sorum uzun vadeli perspektiftedir. ABD"de mevcut dusuk 0"a yakin enflasyon oranlarinda yakaladigi ortalama %4.9-%5.00 issizlik olaki enflasyon fedin hedefledigi %2.1 bandinin altina dahi gelse issizlik daha da duser miydi? Bu dusen issizlik de dogal issizlik oraninin ters histeriye olanak sagladigi goruntusu verir mi sorusuydu.
Cunku biz biliyoruz ki ABD de dogal istenilen ongorulen hedeflenen arzulanan ve uzun yillarin ortalama issizlik ; % 4.5-%5(orta noktasi)-%5.5 bu rakamlar cercevesinde dolaniyor.
Ayni sekilde de ABD"de istenilen hedeflenen arzulanan fiyat istikrarini betimleyen FEDin amaci olan enflasyon orani da: %2-%2.1(orta nokta)-%2.5 rakamlari cercevesinde dusunuluyor.
Mevcutta dusuk enflasyon sartlarinda issizlik %4.9-%5 bandini yakalamis olan Fed ileride enflasyonun(en azindan orta vadede) cok az arttigini dusunursek bu durum eksi reel faizlerin verdigi ivme ile issizligi daha da dusurmez mi
Siz diyeceksiniz ki fed faizi arttirir %0.75 bilemedin %1e ceker yapar ancak enflasyon onumuzdeki vadede su an oldugu %1den %1.25-1.75 ciktiginda bile eksi reel faiz verecek ve artan enflasyon nominal faizler artsa bile eksi reel faizlerin de verdigi ivmeyle issizligi daha da dusurecek etkide bulunacak. Benim sorum bu cercevede idi ya da argumanlarim.
Ben ABD"de orta vadede issizligin %4.5in de altina inecegini dusunuyorum. Argumanlarim uzun vadede enflasyonun ilimli artacagi buna mukabil fedin hem ic korkular(secimler trump vs, resesyona girmefobisi) hem dis etkenler(GOUler dusen emtia pazari dunyadaki deflasyon ortami ve gizli acik kur harbi) gibi etkenlerden oturu de faizlerin sizin de bahsettiginiz gibi belki 1 defa bu yil icinde arttiracagini dusunuyorum. Bu artis 2 kere bile olsa abdede eksi reel faiz duzeyini koruyacaktir.
4,) yanlış tuşa basmışım. Dikkat ederseniz ) ile 9 aynı tuşta. Yani 4,9'dan 5'e yükseldi yazacağıma 4,) dan 5'e yükseldi yazmışım.
Silsorun degil olur. Umarim argumanlarim dahilinde sorumu ve tum bunlara dayali olarak da ongorumu anlatabilmisimdir.
SilÖncelikle iyi akşamlar
YanıtlaSilBaşbakan Ahmet Davutoğlu kurun enflasyonun ve faizin aşağı yönde ineceği hakkında bir yorumda bulundu Fed in etkisini göz önünde bulundurmazsak bu 3 değişkenin de aşağı yönlü bi trend e girmesi olaşabişecek bir durummudur?
Kur aşağı giderse enflasyon, enflasyon aşağı giderse faiz düşer. Bizdeki durum budur. Çünkü aşırı biçimde kura bağımlı bir ekonomik yapımız var.
Silhocam boyle baska bir ekonomi biliyor musunuz? enflasyonu kura endeksli hatta 90li yilardaki turkiye tabiri ile yumurta bile dolara endeksli bir ekonomi var mi ?
SilBoyle ekonomilerin ortak ozelligi nedir? Cari aciga dayali olmasi mi ya da neredeyse tum tuketim mamullerinin disa bagimli olmasi mi?
ben kisa bir arastirma yaptim mesela Suudi Arabistan neredeyse petrol disinda her seyi disaridan aliyor hatta tum gida tuketim tarim urunlerini disaridan aliyor ve Suudi dinari son soklardan oturu Turk lirasi karisinda bile son 5 yilda %50 oraninda deger kaybetmis durumda ayrica ulkede ucuz olan petrol benzin fiyatlari da tum dunyada dusmesine ragmen arttirildi. Buna ragmen enflasyon oranlari %4.5 oranlarinda bunun nedeni sizce nedir.
hocam bir sorum olacak dunya bankasi verilerinde kullanilan general goverment structural balance bütce dengesi mi oluyor.Eger oyleyse bizdeki rakamlarla dunya bankasi verileri neden farkli iyi gunler
YanıtlaSilGovernment Net lending and borrowing bizdeki bütçe dengesine daha uygun bir kavram.
Sil2016 yılı bütçe yasasının çıkmasının
YanıtlaSilardından bu yıl hangi kurumun, nereye
yatırım yapacağını gösteren 2016 yılı
yatırım programı da şekillendi. 31 Mart
günü Resmi Gazete’nin mükerrer
sayısında yayımlanan 2016 yılı yatırım programına göre, bu yıl toplam 64
milyar 927 milyon liralık yatırım
yapılacak. Bunun
19.2 milyar lirası yeni yatırımlara, 44.5 milyar lirası devam eden projelere ve 1.2 milyar lirası da
etüt işlerine harcanacak. Yatırımlarda aslan payını, ulaştırma sektörü alacak.
Ulaştırma sektöründe 19.8 milyar liralık
yatırım yapılacak. İktisadi ve sosyal
alanlarda yapılacak diğer kamu
hizmetleri için 11.9 milyar lira, eğitim
için 11.7 milyar lira, tarım için 7.9 milyar lira, sağlık sektörü için 5.3
milyar lira, enerji sektörü için 4.9
milyar lira, madencilik için 1.5 milyar
lira, imalat sektörü için 963 milyon lira,
turizm için 490 milyon lira ve konut
sektörü için de 426 milyon liralık yatırım harcaması yapılacak.
kaynak: gercekgundem.com
hocam 1990 öncesi doğumlu olup 2009 da oy kullanan herkesin kimlik bilgileri 2009 daki adresleri dahil yayınlandı (çalınmış). Bu konuda hukukçu arkadaşlarınıza sordunuz mu bizlere bir sıkıntısı olur mu?
YanıtlaSilayvayi yedik! ciddiyetsizligin de bu kadari olur devlet hukuk adalet gizlilkk mahrem ilkesi nerede. Hani tc numarasi son derece ozel nesnel bir sey. herhangi devletten gizli sakli kod degil yazisma degil. Kisiyle devlet arasinda kullanilan bisey. Ailenin bile bilmesini gerektirmeyecek kadar ozel. Sikinti olursa dolandiricilar internet sebekelerinde sov yapan hackerlerin isine gelir.
Silhocam cvp icin tesekkurler son soru government structural balance/gdp oranini turkce ne olarak kullanabiliriz
YanıtlaSilulklerin ekonomik performanslarini siraladiginiz calismanizdaki butce acigi oranlari dunya bankasi veri setinde hangi adla bulunuyor.Cevabiniz calismam icin onemli iyi gunler.
Hocam; iyimser olunması için sebep olduğunu düşünmüyorum. Yıllardır borçlanma ve olmayan paranın harcanması yoluyla yaşanılan hormonlu ve sağlıksız büyüme rakamları ile övünürken tasarrufun artırılmasını istemek çelişkidir.Tasarruf artarsa büyüme düşer.Kaldı ki bırakın tasarrufu millet borcunu ödeyemiyor hatta borcu borçla ödüyor.Son zamanlarda yaşanılan iflasların sebebi işlerin bozulmasından ziyade kredi alınamamasıdır.Sonuçta büyümenin iç tüketime ve kamu harcamalarına dayalı olduğu ortada. Ayrıca Suriyelilerin büyümeye etkili olacak kadar talep yarattığı söyleniyor ama aynı Suriyeli talebi enflasyona sebep olmuyor. Ne lazımsa o açıklanan ve inandırıcı olmayan rakamlar var ortada. Bu düzenin sürmesi imkansız. Önümüzdeki aylarda baz etkisi çıkacaktır. Piyasanın çok kötü olduğu özellikle inşaat sektörünün krizde olduğu görülüyor. Otomobil satışlarının da artış bir yana düştüğü açıklanıyor. Turzimin hali ortada. Bankalar kredileri kesti. Büyümeye sebep olan kredi kullanıcılarının da kredi alacak hali kalmadı. Kredi yoksa büyüme yok bankalarında 100 lira mevduat 140 lira kredi dengesini sürdüremeyeceği malum. Yakında Avrupa ile yapılan yürümesi imkansız suriyeli anlaşması da gümler. Hatta sonrasında Suriyeli akını sebebi ile Türkiyeye ambargo bile gündeme gelebilir. Zarraf meselesi Türkiyeye karşı koz olarak kullanacaktır. Talepte kuvvetle muhtemel fiili olarak oluşan kürt bölgesinin resmiyete kavuşması olacaktır. Başkanlık sistemi için her şeyi yapmaya hatta anayasayı kaldırmaya hazır olanların da durumu göz önüne alındığında enseyi karartmanın tam da zamanı.
YanıtlaSilMahfi bey'in tek izlediği eşik, FED'in faiz arttırıp arttırmayacağı, arttıracaksa ne zaman arttıracağı.
SilBunun dışındaki (ister Türkiye içinde olsun, ister dünya geneli olsun) bütün eşikler Mahfi bey'in umurunda değil.
FED faizi arttırdığında Dolar/TL kuru yükselişe geçeceğinden, Türkiye'nin dengeleri bozulmaya başlayacak. FED faiz arttırmayı öteledikçe, Türkiye'nin dengeleri tahmin edildiği kadar şiddetli sarsılmayacak.
Mahfi bey'in iyimser olmasının tek ama tek sebebi budur, başka sebep aramayınız.
Sayin Kavas,
Sildediklerinize katilkiyorum hem siyasi hem ekonomik tespit ve ongorulerinize. Eklemek istedigim sey fedin en azindan bu yil icin artik dolar baglaminda tehtid olusturmadigidir ki artik bu pozitif gorus bile yetersiz turkiyedeki sartlarda. Kisaca dolar sabit kalsa dusse ne olur modu hakim.kime ne! Piyasanin hali ortada. Turizmdeki kriz bizi su anda belki cok etkilemiyor olabilir daha sezon baslamadi fakat veriler gelecek durumu ozetler nitelikte birakalim rusu artik almandi iranliydi kimse gelmiyor tum rezerveler iptal. ve bu bakana kalirsa tek bu yilla da kalacak degil. Biz bu durumun cemeresini yilin sonlarina dogru ozellikle sonbaharda gorecegiz. Bu hem cari acigimiza mal olacak hem doviz kurundaki istikrari bozacak hem de buyumeye zarar verecek. Ayrica tarimdaki durumda oratada ihracat yapamayan uretici uretimden cikma halinde borclarini odeyemiyor. Sunu solemekte zarar yok bu rusya ile bu kriz birakin bu seneyi onumuzdeki ortalama 5 yil daha surer rusya icin domates bulmaktan kolay ne var oyle ya! ihracat yapamayan ciftci kente gocler olabilir ki zaten kentler suriyelilerin istilasi altinda. mevcut iktidarin disaridan suriyeliler uzerinden para devsirmeye calisacagini dusunuyorum AB ok de BM diger yardim kuruluslari islam ulkeleri vs ile kayank saglayarak gunu kurtarmanin pesinde olacagini dusunuyorum.
Bu arada yeni merkez bankası başkanından beklenti ortada.Ciddi bir faiz indirimi gelecek ve döviz yükselecek. Bankaların böyle riskli bir piyasada kredi musluklarını açmayacağı da gerçek. Ucuz fonlamayla alınan para dövize gider. FED açıklamaları ile düşen doları fırsat bilmek ve kerameti sözde güçlü Türk ekonomisine bağlamak gerçekçi değil. Bütçe gelirlerinin büyük kısmı dolaylı vergilerden sağlandığına göre iç talebin düşmesi bütçe açığını da yaratacaktır.
YanıtlaSilHocam yazınız için teşekkür ederim.
YanıtlaSilBugün MoodyS'i bankalar hakkında yapmış olduğu analiz kuru bir an da 2.82 bandında 2.85 bandı üzerine taşıdı ve kuruluş açıklamasında bankaların fonlama maliyetlerinin arttığını söyledi. Buradaki bankaların fonlama maliyeti kavramı tam olarak ne anlama geldiğini açıklarsanız sevinirim. Teşekkürler
Hocam TCMB baskani degisince faizlerde radikal indirimler gelirse doviz kuru tahminini asagi degil de yukari revize etmeniz gerekebilir diye dusunuyorum. Aslinda 2.60 2.62 bandi da konusulmaya baslandi ama nasil olacak da radikal faiz indirimiyle beraber kur o seviyelere dusecek ben anlamadim. Herhalde sizin iktisadi yaklasimlarinizi elestirenlerin bir bildigi vardir...
YanıtlaSilteknik analiz 2.56 gibi bir yere geri çekilme olabileceğini gösteriyordu o onedenle ama bakanların hatırlılarının elinde çok dolar var ondan olacak milyarlarca lira mevduat açığı varken boş boş konuşuyor...
SilSayın hocam, bugün böyle bir haber geldi aniden:
YanıtlaSilhttp://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ekonomi/513003/Devaluasyon_kapiya_geldi.html
Ne dersiniz?
mahfi hocam,banka mevduatina yatirilan tl, negatif reel faiz nedeniyle 2015 yilini ekside kapamisti.2016 yilinda benzer bir durum beklenebilir mi
YanıtlaSilHocam merhaba.Tahminler tutmadığında dayanak olarak varsayımları gösteriyoruz.O zaman şöyle bir soru soramaz mıyız; neden doğru varsaymıyoruz ? Adı üstünde "varsayım" ama iktisatçı diyebiliyorsak kendimize varsayımlarımızı da doğru ya da doğruya en yakın şekilde yapmamız gerekmiyor mu ? İyi çalışmalar dilerim.
YanıtlaSilMesela bizimkilerin 2015 yılının son aylarında Rus uçağını düşüreceğini ve bunun bize Rus turist gelmesine engel olacağını varsaymak kolay mı? Ya da Fed'in 4 kez faiz artıracağı beklenirken hiç artırmayacağını varsaymak. Varsayımları tutturmak bazen tahminleri tutturmaktan bile zordur. Çünkü bizim elimizde olan şeyler değil.
Sil