Avrupa Birliği ile Şangay İşbirliği Örgütünün Türkiye Açısından Karşılaştırılması
Ekonomik Durum Karşılaştırması
(Kaynak: IMF, WEO, October 2016)
Grup/Ülke
|
GSYH (milyar
USD)
|
Kişi
Başına Gelir (USD)
|
AB
|
16.300
|
30.528
|
ŞİÖ (Hindistan ve Pakistan dâhil)
|
15.116
|
4.936
|
Türkiye
|
720
|
9.257
|
Türkiye ile Ticaret
İlişkilerinin Karşılaştırılması (Kaynak: TÜİK, Dışticaret İstatistikleri)
Grup/Ülke
|
Türkiye’nin
ihracatı
|
Türkiye’nin
ithalatı
|
Dışticaret
Dengesi
|
Genel Toplam
|
143.839
|
207.234
|
-63.395
|
AB üyeleri
|
63.998
|
78.681
|
-14.683
|
ŞİÖ üyeleri (Hindistan ve Pakistan
dâhil)
|
8.638
|
53.323
|
-44.685
|
Türkiye’nin Bu Gruplardan Elde
Ettiği Turizm Gelirinin Karşılaştırılması (Kaynak: www.tursab.org.tr)
Gelen
Turist (Bin)
|
Harcama
(Milyon USD)
|
|
Genel Toplam
|
36.244
|
27.400
|
AB üyelerinden gelen
|
19.102
|
14.441
|
ŞİÖ üyelerinden gelen (Hindistan ve
Pakistan dâhil)
|
4.842
|
3.661
|
İnsani Gelişmişlik Karşılaştırması – 188 Ülke
Kapsanmış (AB yeşil, ŞİÖ sarı)
(Kaynak: http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report.pdf
Ülke
|
Sıralamadaki
Yeri
|
Danimarka
|
4
|
Hollanda
|
5
|
Almanya
|
6
|
İrlanda
|
6
|
İsveç
|
14
|
Birleşik Krallık
|
15
|
Lüksemburg
|
19
|
Belçika
|
21
|
Fransa
|
22
|
Avusturya
|
23
|
Finlandiya
|
24
|
Slovenya
|
25
|
İspanya
|
26
|
İtalya
|
27
|
Çek Cumhuriyeti
|
28
|
Yunanistan
|
29
|
Estonya
|
30
|
G. Kıbrıs
|
32
|
Slovakya
|
35
|
Polonya
|
36
|
Litvanya
|
37
|
Malta
|
38
|
Portekiz
|
43
|
Macaristan
|
44
|
Letonya
|
46
|
Hırvatistan
|
47
|
Rusya
|
50
|
Romanya
|
52
|
Kazakistan
|
56
|
Bulgaristan
|
59
|
TÜRKİYE
|
72
|
Çin
|
90
|
Özbekistan
|
114
|
Kırgızistan
|
120
|
Tacikistan
|
129
|
Hindistan
|
130
|
Pakistan
|
147
|
Demokrasi Durumunun Karşılaştırılması - 167 ülke kapsanmış
(AB yeşil, ŞİÖ sarı)
(Kaynak: http://www.yabiladi.com/img/content/EIU-Democracy-Index-2015.pdf)
Ülke
|
Sıralamadaki
Yeri
|
Demokrasi
Durumu
|
İsveç
|
3
|
Tam
Demokrasi
|
Danimarka
|
5
|
Tam
Demokrasi
|
Finlandiya
|
8
|
Tam Demokrasi
|
Hollanda
|
10
|
Tam
Demokrasi
|
Lüksemburg
|
11
|
Tam
Demokrasi
|
İrlanda
|
12
|
Tam
Demokrasi
|
Almanya
|
13
|
Tam
Demokrasi
|
Avusturya
|
14
|
Tam
Demokrasi
|
Malta
|
15
|
Tam
Demokrasi
|
Birleşik Krallık
|
16
|
Tam
Demokrasi
|
İspanya
|
17
|
Tam
Demokrasi
|
İtalya
|
21
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Çek Cumhuriyeti
|
25
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Belçika
|
26
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Fransa
|
27
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Estonya
|
29
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Portekiz
|
33
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Hindistan
|
35
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Slovenya
|
36
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Litvanya
|
38
|
Kusurlu
Demokrasi
|
G. Kıbrıs
|
39
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Yunanistan
|
40
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Letonya
|
42
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Slovakya
|
43
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Bulgaristan
|
46
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Polonya
|
48
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Hırvatistan
|
52
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Macaristan
|
54
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Romanya
|
59
|
Kusurlu
Demokrasi
|
Kırgızistan
|
93
|
Karma
Rejim
|
TÜRKİYE
|
97
|
Karma
Rejim
|
Pakistan
|
112
|
Karma
Rejim
|
Rusya
|
132
|
Otoriter
Rejim
|
Çin
|
136
|
Otoriter
Rejim
|
Kazakistan
|
140
|
Otoriter
Rejim
|
Özbekistan
|
158
|
Otoriter
Rejim
|
Tacikistan
|
158
|
Otoriter
Rejim
|
Not: Karma rejim deyimiyle
kastedilen rejim; kusurlu demokrasiyle otoriter rejimin unsurlarını birlikte
taşıyan rejimdir.
Hukukun Üstünlüğü Durumunun Karşılaştırılması - 113
ülke kapsanmış (AB yeşil, ŞİÖ sarı)
(http://worldjusticeproject.org/sites/default/files/media/wjp_rule_of_law_index_2016.pdf)
Ülke
|
Sıralamadaki
Yeri
|
Danimarka
|
1
|
Finlandiya
|
3
|
İsveç
|
4
|
Hollanda
|
5
|
Almanya
|
6
|
Avusturya
|
7
|
Birleşik Krallık
|
10
|
Belçika
|
13
|
Estonya
|
14
|
Çek Cumhuriyeti
|
17
|
Fransa
|
21
|
Polonya
|
22
|
Portekiz
|
23
|
İspanya
|
24
|
Slovenya
|
27
|
Romanya
|
32
|
İtalya
|
35
|
Hırvatistan
|
39
|
Yunanistan
|
41
|
Macaristan
|
49
|
Bulgaristan
|
53
|
Hindistan
|
66
|
Kazakistan
|
73
|
Çin
|
80
|
Kırgızistan
|
83
|
Rusya
|
92
|
Özbekistan
|
93
|
TÜRKİYE
|
99
|
Pakistan
|
106
|
Hey ab sen kim oluyorsun ? Demokrasiyi hukuku gelismisligi sizden ogrenecek degiliz. Dolar 5 olsa ne olur ? 10 olsa ne olur ...
YanıtlaSilİyiymis. :) sesli güldüm.
SilBizene kardeşim bizim paramız mı amerikalılar düşünsün
Sil:D bizim paramız mı diyor. Dünya sadece türkiyeden ibaret zaten.
SilMerhaba ,
YanıtlaSilİlk
Sıralamadan sonrami renklendirme açıklamaları yanlış olmuş
Düzelttim, teşekkür ederim.
SilBazen yorum yapmaniza gerek kalmaz rakamlar kendileri konusur bunu gosterdiginiz icin tsk ederiz hocam.
SilHocam gayet güzel temiz net anlaşılır bir çalışma olmuş elinize sağlık.
SilTürkiye'nin her listede en alta yakın ülkelerden olması aşırı üzücü. Çözüm üreten bir iktidar lazım. Akp 2009'a kadar sistemde çözümler üretmişti, ondan sonra güç hırsı sonucu çözümler gitti sorunun kendisi oldu. Keşke farkına varsalar.
YanıtlaSilAslında AB'den ne kadar uzak ama Şangay İşbirliği Örgütüne ne kadar yakın olduğumuz tablolardan görülüyor.
SilEfendim bu tabloların yanlı, aldatmacalı ve adaletsiz olduğuna inanıyorum hazırlayanların kriteri tamamen siyasi, objektif bir çalışma olduğu söylenemez bununla beraber demografik yapıyı hakkıyla bakılmadığını düşünüyorum.
SilPeki sen tüfe enflasyon oranlarına inanıyor musun
SilMahfi bey'e katılıyorum.Tablo verilerine göre Şangaya layık bir görüntüm0z var.Çokta sağlam görünmeyen bir örg0te g0venip AB liğine posta koymakta nasıl bir işgüzarlıktır çözebilmiş değilim.Tabiki AB liğinin geleceği tartışma konusu o ayrı mevzu.Yakında İtalyadaki gelişmeler yakından takip edilirse adamlatında AB den çıkma planları var.AB liği ile yürüttüğüm0z üyelik sürecindeki ilerlemelerden dolayı yabancı yatırımcı g0venip dolaylı yada doğrudan yatırımlarını yapmıştır ama bu çizgiden uzaklaşıldığı için bide üstüne ona buna posta koyunca kusura bakmayında kimse kalmaz burada.Hala da efelenip biz kendimize yeteriz diyenlere saygı duyarım ama birde şöyle düşünmek lazım biz gelişmekte olan ülkeyiz yani mecbur bir şekilde gelişmiş ülkelere muhtacız.Bunu kalkınma planları olarakda düşünebiliriz likid fon olarakta.Yinede kendi kendimize bunu başarabiliriz diyorsanız dünyadaki para sahipleri ailelerin ya gücünü bilmiyoruz yada ne yapabileceklerini kestiremiyoruz demektir....
Silİnanmak için biraz seyahat etmek yurtdışında değişik ülkelerde kalmak önemli. Kazakistanda Çinde ve İtalyada yaşadım. Konumlandırabiliyorum. Bazı tablolar hafif abartılı ama ne yazık ki doğru.
SilAdiz 18:56, Kazakistan'in yuzolcumu Italya'nin 10 kati. Cin'in hem nufusu, hem yuzolcumu bilmem kac kati. Bir kac omur yasadiniz herhalde her birinde, hemen boyle bir analiz yapabildiginize gore.
SilAdsız 21:34,
Silya ne alakası var, nası sığ bir bakış açısı bu :)) 1 yıl yaşasan o ülkeyi ve insanlarını tanırsın zaten.
Ben sadece memleketimde ve İstanbul'da yaşadım, bazı şehirleri de gezdim, ama ülkenin her yerine gitmedim, o zaman ben de Türkiye'yi bilmiyorum, neden çünkü her toprağa basmadım ;)))
Siz hangi çağda yaşıyorsunuz bilmiyorum ama televizyon, gazete, dergi, internet gibi çeşitli kaynaklar var; siz oraya gitmeseniz bile size oradaki haberleri, gelişmeleri, kültürleri getiriyor, yeter ki kaynağınız doğru/objektif olsun.
kyntn, 1 senede birakin yuzyillarca bir kulturde yogurulmus ulke insanlarini tanimayi, en yakininizdaki arkadasinizi bile taniyamazsiniz. Senelerce evli kalip bosananlarla biraz konusun, ne demek istedigimi cok iyi anlarsiniz. Insan dergi mecmua ile ogrenilecek bir canli degil.
SilTurkiye'yi bilmek demek ne kadar curetkar bir iddia farkinda misiniz? Hele hele televizyon, gazete vs. ile ogrendigini soylemek.
AB sarı, ŞİÖ yeşil olarak belirtilenlerde renk hatası var sanırım. AB yeşil, ŞİÖ sarı olacaktı..
YanıtlaSilDüzelttim, teşekkürler
SilHocam,
YanıtlaSilBu veriler böyle devam ederse ŞİO bile bizi almaz.Üçüncü dünya ülkesi oluruz.
Hocam, şekiller o kadar açık ki bir cümle bile yorum yapmanıza gerek kalmamış.
YanıtlaSilKesinlikle ben de yorum aradım ama gerek kalmamış..
SilYorumu size bırakıyorum.
SilRakamlar ve göstergeler ortada buyrun yorumu siz yapın der gibi olmuş sayın hocam :)
YanıtlaSilİzniniz olursa ben de konuyla alakalı bazı indeksler sunmak istiyorum:
Dünya Basın Özgürlüğü İndeksi : https://rsf.org/en/ranking
Dünya Ekonomik Özgürlük İndeksi : https://en.wikipedia.org/wiki/Index_of_Economic_Freedom
İnsani Özgürlük İndeksi : https://object.cato.org/sites/cato.org/files/human-freedom-index-files/human-freedom-index-2016.pdf
Daha birçok ekleme yapılabilir.
SilMerhaba hocam kusura bakmayın rahatsız ediyorum yazılarınız mailden gelmiyor ne yapmam gerekir bilgilendirirseniz memun olurum. Hürmetler hocam...
SilBu maalesef benim düzeltebileceğim bir durum değil. Google'da zaman zaman bu tür durumlar oluyor.
SilHocam sizce sangay birligine katilmamiz bize pozitif yonde ne katabilir.biz onlardan ustunuz gibi gorunuyor.
YanıtlaSilÇok fazla bir şey katacağını sanmıyorum çünkü elektronik dışında çoğu üretimimiz aynı mallar üzerine. Yani onlar aslında AB ve ABD'ye tekstil ürünleri, otomotiv ürünleri gibi malları satmakta bizim rakibimiz.
SilCelladina asik olmak diye de anlatilan Stokholm sendromu, tutsak bulunanlarin, kendilerini hapsedenleri savunacak derecede ilgi duymasini anlatana psikolojik bir fenomendir.
YanıtlaSilBu topraklarin bu hale gelmesinin bas sorumlularina ve somuru ile varlik edinmis ulkelere 'bakin bakin ne kadar da zenginler', sinirlarini tecrit edip, bencilliklerinden uremedikleri icin 3-5 milyonluk ulkelerinde, demokrasicilik oynayanlara, isler istedikleri gibi gitmediginde ne demokrasi, ne insan hakki umurunda olmayanlara duyulan bu sempati stokholm sendromu disinda izah edilemez herhalde.
Buradaki mesele batıya sempati ya da hayranlık duyma meselesi değildir. Buradaki mesele Türkiye'nin nasıl kalkınacağı meselesidir. Türkiye'nin stratejik çıkarının ne olduğu meselesidir. Gücü elinde bulunduran diğerine kuralı dayatır. Bu tarih boyu böyle olmuştur. Batı da biz de bu konuda istisna değiliz. Bırakalım biz adalet dağıtırız, batı sömürür edebiyatlarını. Önemli olan bizim tekrar nasıl güçlü olacağımızı tartışmak...
Silyanlış anladığınız şudur. mesele bir sevmek, sempati duymak, hayranlık meselesi değildir. AB'ye, ABD'ye ya da batı grubuna sevgi, saygı, sempati beslemek durumunda değiliz. burada anlatılan bize hangi tarafın daha çok fayda sağlayacağıdır. her oluşum gibi biz de faydamızı maksimize etmeliyiz. sözgelimi Çin ile bir gümrük birliği anlaşması yaptığınızı düşünün. dış ticaretteki eksiden batışınız anında gerçekleşir.
Silbir de herkesin sürekli yanlış yorumladığı bir gerçeğe Putin dikkat çekti, ancak hala bizde takan yok. ŞİÖ AB'nin değil NATO'nun alternatifidir. AB'den çıkmanız ya da devam etmenizin ŞİÖ ilişkileri ile herhangi direkt bir ilişkisi yok.
Hocam, Eskiden, Almanyadan gelen bir işçi burda kralllar gibi para harcayabiliyordu şimdi ise Avrupadan gelen biri yine rahat ama eskisi kadar değil. Rahat harcayabildiği dönemde devlet memuru maaşı-satın alma gücüyle şimdiki arasında çok fark yok. Yani Turkiye kendi içinde refahını arttıramadan Avrupanın fiyat düzeyine mi desem para değerine mi desem yaklaştığı mı çıkıyor ortaya? Bunun nedeni nedir ? Ya da tespitlerde hata varsa düzeltirmisiniz ? Hayır öyle değildi gibi . Sağda solda muhattap olduğumuz birşey
YanıtlaSilEskiden burası fakir olduğu için Avrupa'dan gelen işçi burada zengin görünüyordu.
SilHocam,o zaman Turkıyede refah Akp yle ( nedeni akp dir veya değildir ) arttı diyebiliyomuyuz ?
SilRefahtan ne anladığımıza bağlı.
SilTurklerın suanda cevre ülkelere rahatça gidebilmesi gibi durum oluştu mu yani ? Bu refah göstergesi midir ? Birde atıyorum 2002 de en düşük devlet memuru maaşıyla elde edilen satın alma gücü bugünküne gore cok mu dusuktu sizce ?
SilTürkiye'de refah artmadı.Refah artmış gibi görünmesinin tek nedeni şimdilik ileriki yıllardan ödünç aldığımız servet'dir (UZUN VADELİ BORÇ).Refahı hak edip sürdürülebilir şekilde tüm toplum olarak yaşayabilmek için eğitim sistemini değiştirip sorgulayan ,yaratıcı nesiller ortaya çıkarmak gerekir.
SilHocam Avrupadaki ülkeler kendi merkez bankalarinda euro basabiliyolarmi yoksa para basma işi sadece avrupa merkez bankasına mi ait?
YanıtlaSilEuro basma yetkisi ECB'ye ait olmakla birlikte bu yetkisini belirli limitler dahilinde ülke MB'lerine veriyor.
SilKredi derecelendirme kuruluslari sinifta kalmisti sanirim. bu da benzeri olmasin
YanıtlaSilHangi konuda benzer o kısmı anlamadım.
SilKimsenin oyuncağı yada kuklası olmayalım eyvallah ama ortada da rakamlar var, yere daha sağlam basmanız gerekiyor. Önce kendi kendimize uçmayı ogrenmeliyiz.
YanıtlaSilHocam konudan bağımsız bir sorum var . 1) enflasyon neden faiz sonuç mudur 2) Enflasyon yükselmesi faizleri arttırır mı ? 3) Para arzı faizleri arttırır mı ? Cevaplarsanıx çok sevinirim kafamı dünden beri karıştıran bu soruları .
YanıtlaSil(1) Enflasyon neden faiz sonuçtur. Kimse kendi başına faizleri artırayım bakayım demez. Bizim gibi ülkelerde kur artışı da nedendir. Çünkü kur artışı sonunda enflasyon artışlına yol açar. (2) Artırır. Çünkü kimse parasını bankaya enflasyonun altında faizle yani zararına kullandırmak istemez. (3) Para arzı artışı başlangıçta faizleri düşürür. Çünkü bir mal (para da maldır) bollaşırsa fiyatı (paranın fiyatı faizdir) düşer. Ama ilerleyen dönemde para arzı artışı harcamayı artırarak enflasyon artışına yol açacağı için faizlerin de artmasına beden olur.
SilBu gibi konularda çok daha fazla bilgi için Ekonomide Analiz kitabıma bakın. Orada buna benzer birçok örnek ve çözüm var.
Hocam şu faiz-enflasyon ilişkisi, tavukmu yumurtadan, yumurtamı tavuktan çıkar açmazı gibi... Kar marjlarının makul olduğu yeterli sermaye birikiminin elde edilemediği zaman, yeni yatırım için kredi alan müteşebbüs ürün fiyatlarnı arttırmak zorunda kalır ki, bu durum dada faiz neden enflasyon sonuç olur. En iyisi hangisi önce hareket ederse diğerine sebep olur diyelim. Selamlar,Cengiz
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilO zaman aslinda bizim icin AB hedefi zaten gercekci degil demektir, Hindistan kadar bile olabilsek gozle gorulur bir gelisme saglamis olacagiz. 1 Milyar uzeri nufusu ile demokrasi ve hukukun ustunlugunu bizden cok daha iyi becerebilen Hindistan'a sapka cikartilir burada.
YanıtlaSilDoğru da böyle diye diye AB'nin dışında kaldık. Bakın 20 yıl önce diktatörlükle yönetilen, hukukta, demokraside ve ekonomide bizden çok geride olan Romanya, Bulgaristan, Hırvatistan AB'nin üyesi olup üst sıralara tırmandılar. Müslümanlık da bir bahane değil. Çok yakında Bosna Hersek de girecek AB'ye. Bizim inatlarımız var. Biz böyle kalıp AB'ye girmek istiyoruz. Olmuyor tabii.
SilBosna Hersek'in nufusu kadar musluman zaten Avrupa'da var. Ayrica Bosna Hersek, Turkiye gibi musluman bir ulke degil, nufusunun onemli kismi hiristiyan. Git gide de hiristiyanlasacagina suphe yok. 100 yilda bu hale geldigine gore 200 yilda musluman kalmaz. Yani Muslumanlik da bir bahane degil yorumunuz yanlis. Bizzati Avrupa'lilar Avrupa'nin hiristiyan topragi oldugunu soyluyor, alakasiz insanlarin boyle olmadigini soylemesi cok komik.
SilYani Türkiye hristiyan olsaydı bugünkü görünümüyle AB'ye girerdi mi demek istiyorsunuz?
SilYunanıstan, portekiz hala uye kalabiliyorsa demeki o dediklerinizinde bi onemi yok nufusu istanbul etmeyen ülkeleri kadar topbasta yonetir.ama yonetemiyorlar batıyorlar.
SilBattı dediğiniz Yunanistan'ın kişi başına geliri 2016 itibariyle 18 bin, Portekiz'in 19 bin Dolar. Bizimki 9.274 Dolar. Önemli olan bir yeri yönetmek değil, battı dendiğinde bile 18 - 19 bin dolar kişi başına gelir yaratabilmek.
Sil
SilAdsız29 Kasım 2016 17:35
dogru tespit
Bosnada dogum yok diger balkan ulkeleri ile arasinda ciddi fark var nufus projesuiyonlarinda
https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bosna%20hersek%20kadin%20basina%20dogum
Ab bizi almaz bosuna hayal kurmayin orasi hristiyan klubu bunu sadece islamcilar degil solcularda soyluyor ki gercek. Heiflerin bize bir bakis acisi var inanilir gibi degil. Bizi canavar gorduklerini dusunuyorum. Yirtici olarak tabii bu benim gorusum. Derhal uyelik muzakereleri iptal edilmeli yolumuza bakmaliyi\z, Hristiyan klubunde bizim ne isimiz var.
SilHocam öncelikle yazı için teşekkürler, emeğinize sağlık. Hocam "20 yıl önce diktatörlükle yönetilen" dedikten sonra Hırvatistan örneğini verdiniz. Burada başka bir şey mi kasdetmek istediniz? Çünkü Hırvatistan tarihinde 1991 öncesi Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyeti'nin bileşeni bir ülke. 1991 sonrası ise Yugoslavya'nın dağılmasından sonra bağımsızlığını ilan eden bir ülke. Hırvatistan tarihi konusunda atladığım bir şey mi var acaba?
SilDemek ki karar doğruymuş, doğru yere gireceğiz(ŞİÖ). Öbür tarafta çok sırıtıyoruz.
YanıtlaSilBiraz daha oyalanırsak ŞİÖ'de de sırıtacağız gibi görünüyor.
SilHocam, Advocaat için ne diyorsunuz? Sonunda adam gibi bir hoca geldi galiba.
YanıtlaSilİlk zaman çok eleştirdik ama iyi hoca galiba.
SilHocam, seviyorum sizi. Allah sizi başımızdan eksik etmesin.
SilDanimarka, İsveç ve Finlandiya AB üyesi mi hocam?
YanıtlaSilEvet. https://europa.eu/european-union/about-eu/countries/member-countries_en
SilAnladım hocam, para olarak Euro Zone içinde değiller anladığım kadarıyla.
SilEvet öyle.
Silşampiyonlar ligindeki real madrid juventus barcelona ile amatör takımları kıyaslamak gibi olmuş :) bu matematik ve istatistik de çok acımasız yaaaa bu kadarda pat diye herşey ortaya dökülmez ki :) bir konu tablolarla verilerle ancak bu kadar açık anlatılabilirdi tşk hocam !
YanıtlaSilObjektiflikten uzak tamamen siyasi mesajlar içeren kasıtlı bir yazı.
YanıtlaSilBir tane mesaj yok bu yazıda. Sadece uluslararası kabul görmüş verilerle bizim TÜİK ve Tursab'ın verileri var yazıda. Hangi olmayan mesajdan bu sonuca vardığınız doğrusu merak ettim. Taraftarlığı bu kadar ileri götürürseniz gerçeği asla göremezsiniz. Gerçeği göremeyince de hep yanlış tarafa gidersiniz.
SilHocam piyasadaki troller gibi herşey güllük gülistanlık gibi yazmanız lazım yoksa başka türlü ikna olmazlar.Gerçek yazıp konuşursan hemen yaftalayıp ötekileştirmede üstlerine yok...
Silsayin adsiz harf bile yok varsa yoksa sayi var rakam var. olacak is degil bu sizdeki akplilik
SilArkadaş ironi yapmış Hocam.
SilHocam ülkemizde dolar kuru çok fazla arttığı zaman ihracat azalır mı artar mı?
YanıtlaSilNormal koşullarda TL dış değerini kaybederse yani kurlar yükselirse ihracat artar. Ama eğer malı ihraç ettiğimiz ülkeler yani bizim malları ithal edenler kötü durumdaysa o zaman kur yükselse de ihracat artmayabilir. Bu yıl böyle oldu. Yani kur yükseldi ama ihracatımız artmadı.
SilPeki ihraç ettiğimiz ürünlerin çoğunu ithal edip üzerine ekleme yapıp dışarıya satıyorsak bu durumda kurlar artarsa ihracat artar mı?
SilBiz zaten öyle yapıyoruz ve bu yıl kurlar arttı ama ihracat artmadı.
SilHocam peki taraf olmak zorunda mıyız? Veya AB'yi illaki örnek almak zorunda mıyız.Bu bizim insanlarımıza,doktorlarımıza,öğretmenlerimize,siyasetçimize, ve sizin gibi akil insanlarımıza hakaret değil mi? Sanki AB'ye girmeye uğraşsak herşey güllük gülistanlık olacak gibi bir izlenim veriliyor.Ama benim kanaatim Avrupa bize hiçbir zaman dost olmayacak.AB'ye girsek bile bizi geliştirmek yerine yolarlar,iç siyasetimize karışırlar.Güçlü Türkiye istemeyeceklerini siz de biliyorsunuz ama onların istatistiklerine bakınca sanki biz girince de öyle olacakmışız gibi geliyor sizlere.Ama olmayacak hocam,onları bırakıp kendi sistem sorunlarımıza dönmeliyiz.Varsın müzakereler de bitsin,krizler fırsat doğurur belki...
YanıtlaSilDoğru diyorsunuz ama AB ile üyelik görüşmesi yürüttüğümüz halde onların normlarına uymuyoruz, görüşme halinde olmasak kendi başımıza bunları yapacağımıza inanıyor musunuz? Onlarca kriz yaşadık ama dönüp dolaşıp aynı yere geliyoruz. Üzerimize düşenleri yapmıyoruz ve hep başkalarını suçluyoruz.
SilSiz de haklısınız hocam ama sırf dersaneye giderek sınav kazanılmaz.Kendimiz çalışırsak başarırız :)
SilHocam hangi normlarına uymadık da bizim için Avrupa Parlamentosu tarafından müzakerelerini durdurma kararı aldı? Hukukun üstünlüğünün temeli olan Anayasamızda dahi yazılan dokunulmazlık kalkınca soruşturma açılabilen, teröre destek veren milletvekillerini içeri atınca, Avrupa'nın hangi protokolleri çiğnendi?
SilAdsız30 Kasım 2016 03:30
Sil1- terörün kelime anlamı nedir? Sizce sayın Cumhurbaşkanımızın son yıllarda yaptığı bazı açıklamaları da terör sayabilir miyiz?
2- herhangi bir insan ben pkkya sempati duyuyorum derse teröre destek vermiş sayılır mı? (HERHANGİ bir insan olarak varsayınız lütfen )
3- sizce milletvekillerinden herhangi bir terörist oluşum ile organik bağı olanlar sadece hdpli ler mi?
4- sizce Avrupa'da da kanunlar devletlerin degil sadece hukumetlerin istekleri doğrultusunda mi işliyordur?
5- akp hükümetini mi yoksa AB'yi mi daha samimiyetsiz buluyorsunuz?
Teşekkürler.
Gülünç durumdayız herkes bunun farkında değil mi?
YanıtlaSilHocam merhabalar. Öncelikle ekonomi konusundaki bilgilerinizi paylaştığınız için minnetarım size. Yazılarını büyük bir açlıkla bekliyorum ve okuyorum. Size bir sorum olacaktı. Yukarıda bir okura cevabınızda "Bizim inatlarımız var. Biz böyle kalıp AB'ye girmek istiyoruz." yazdınız. Sakıcası yoksa burdaki inatları açıklar mısınız? Teşekkürler.
YanıtlaSil1. Eğitimde AB'den farklı bir yoldayız ve bunu değiştirmiyoruz.
Sil2. Adamlar bizi karma rejim olarak sınıflandırıyor. Yani kısmi demokrasiyle otoriter rejim arasında diyorlar. Oysa AB'de bu durumda başka ülke yok. Ve biz bunu düzeltmek yerine tersini yapmaya yöneliyoruz.
3. Hukukun üstünlüğünde en sonlardayız. Bunu düzeltmek, bağımsız yargı oluşturmak için bir çabamız yok.
Bu kadar örnek yeter sanırım. Daha o kadar çok örnek sayılabilir ki.
Hocam bu tür gerçekleri dile getiren ender insanlardansınız. İyi ki varsınız. Başka bir konuya daha değinmek istiyorum; troll'lere cevap yazmayın hocam. Onlar zaten sizi kızdırmak ve böylelikle bıkıp kendi kabuğunuza çekilmeniz için varlar. Biz sizin bilgilerinize değer veriyoruz. Sizi seviyoruz. Saygılarımla.
SilBilginize birikiminize ve emeğinize sağlık Mahfi Eğilmez
YanıtlaSilTeşekkürler
SilHocam ABD cari açık veriyor.bunu kapatmak için hangi para birimine ihtiyaçları var?
YanıtlaSilPara birimine ihtiyaçları yok, Dolar değer kaybederse ithalat düşer ihracatı artar cari açık da kapanır.
SilHocam Acemoglu Boratav ve siz bir hükümet kursaniz ekonomi duzelir mi
YanıtlaSilSorun kişilerle çözülmez, sistem sorunu.
SilHocam merhabalar,
YanıtlaSilDolar talebini azaltmak için TL'ye yüklenmek TL talebini artırmaz mı? Bunun sonuçları ne olabilir? TL'ye duyulan talebin artması TL cinsinden tahvillerin faizlerinin artmasına mı neden olur, yoksa ödemeleri TL ile yapmak için MB'nin piyasaya TL zerk etmesi gerektiğinden enflasyon mu beklememiz gerekiyor yoksa dolar yerine TL ile ödeme yapmak döviz kuru dışında herhangi bir değişikliğe neden olmaz mı ?
Dolar talep edenler eğer yabancılarsa bunların talebi azalmaz. Çünkü TL adamların işine yaramaz. Bizim devlet kurumları ve özel şirketlerse bunların da ithalat için dolara ihtiyacı var TL talep etmeleri sorunu çözemez. Sadece kişiler dolar mevduatını çözüp TL mevduata geçebilir. Bu da hesap üzerinden olduğu için bir sorun yaratmaz.
SilMerhaba hocam.Konuyla alakalı değil fakat iktisat kitaplarında gördüğüm bir şey kafama takılıyor.Size sormadan edemedim.
YanıtlaSilHocam. Makro iktisat kitaplarında para politikası araçları bölümünde ithalat teminat oranı konusunda bir sorum var. Kitaplarda, deflasyonist açık olduğunda toplam talebi genişletmek için ithalat teminatının düşürülmesi gerektiği yazılıyor. Fakat ithalat teminat oranının düşürülmesi, ithalatçıların artık merkez bankasına daha az teminat yatırıp daha fazla ithalat yapmasına sebep olmaz mı? Dolayısıyla daha fazla ithalat olunca da toplam talebi daraltmaz mı? Bu da deflasyonist açığa karşı yanlış bir politika olmaz mı? Bu konuda bir çelişki olduğunu düşünüyorum.
Aydınlatırsanız sevinirim Hocam.
Eğer bir ülkenin ithalatının ağırlığı tüketim mallarından oluşuyorsa haklısınız. O zaman ithalat artar yerli üretim düşer ve dolayısıyla deflasyonist eğilimi kırmak da mümkün olmaz.
SilAma eğer bir ülkenin ithalatının ağırlığı hammadde, ara malı ve sermaye malı gibi üretimde kullanılan mallardan oluyorsa (ki bizde öyledir) o zaman bu ithalatın kolaylaştırılması üretimin daha ucuza ve daha fazla yapılmasına yol açar ve bu yolla deflasyonist eğilimlerin kırılmasının önü açılır.
İthalat teminatı günümüzde uygulanmıyor diye biliyorum. sadece ÖTV I sayılı liste için bir teminat yatırılıyor olması lazım.
SilEkonomik açıdan ŞİO ile benzerliğimiz su götürmez bir gerçek. Kötünün iyisi olmaktansa büyük denizde boğulmak her zaman daha iyidir. Fakat hem AB hem de ŞİO için bakarsak; ŞİO Türkiye için "en iyi seçim" konumunda değiller ve AB (veya o seviyede bir ülke olmak), her ne kadar büyüyen ekonomi dense de, Türkiye için bir hayalden öte değil. AB uzun yıllar sürecek bir hayal, ŞİO da hem maddi hem manevi anlamda yanlış bir tercih olur. Peki bu durumda ne yapılmalı? Özellikle kimse bizi sevmezken.
YanıtlaSilBence oturup bir envanter çıkarmamız lazım. Madem ki 200 yıldır Avrupalı olmak gibi bir idealimiz var öyleyse Avrupada olup da bizim yapamadığımız neler var bunları alt alta yazmak lazım. İşe oradan başlamalıyız. Mesela Avrupada eğitim nasıl bizde nasıl? Avrupada yargı nasıl bizde nasıl? Avrupada demokrasi nasıl bizde nasıl? Gibi bütün konuları ve farkları yazarak başlamamız lazım.
Silhocam, 2017 ve sonrasında, yüksek döviz kurları yüksek enflasyon ve yüksek faiz üçgeni ki ben buna bermuda şeytan üçgeni diyorum, bu üçgen türkiye'de stagflasyona sebep olabilir mi?. saygılar.
YanıtlaSilOlabilir.
SilBiraz şeytanın avukatlığını yapalım. İktisatta "Kutuplaşma Teorisi" var, buna göre sıraladığınız tüm ölçütlerde aslında bizim AB ile değil baştan beri ŞİÖ ile masaya oturmamız gerekiyor. Zira hemen bu topluluk içinde olan ülkelerle üç aşağı beş yukarı aynı değerlere ve oranlara sahibiz, AB ile değil.
YanıtlaSilYani kaderimize razı olalım ve bize benzeyen ülkeleri ideal mi alalım? Sizce de bu kaderine razı olmak olmaz mı?
SilHocam elbette haklısınız, hatta şunu da eklemek aigerekir, ekonomik olarak değil ama siyasi olarak ŞİÖ'ne girmemiz AB'ye girmemizden daha zor. Ancak bu bizim AB kapısınıda elli yıldır beklediğimiz gerçeğini hafifletmiyor. AB ile olacak olan mevcut ticari ve siyasi ilişkileri ikame edecek farklı bir ilişkiler formatıdır. Buna hemen akademinin ve hemen de siyasilerin kafa yorması gerekir.
Silhocam dolar mevduatı haritası çıkarılmış:
YanıtlaSilmilliyetçi - muhafazar kesim olan iç anadolu birinci hele ki nevşehir her 100 liranın 55 lirasını dolara çevirmişler.
Para ile imanın kimde olduğu belli değil derlerdi ama o söz değişti sanırım. İmanın yeşili ile doların yeşili birleşmiş gibi ne dersiniz :?)
Bu istatistiği ben de biliyorum.
SilTablo1: Bizden daha fakirlere ve bizden daha ucuz mal üretenler ile nasıl ticaret yapacaksınız?
YanıtlaSilTablo2: Hali hazırda ŞİÖ'ye göre 8 kat fazla ihracatımız olan ülkelere sırtımızı dönmek akıl dışılık.
Tablo3: 5 kat fazla hali hazırda olan turist gelirini elinin tersi ile itmekte akıl dışı. Bunu tablo1 ile birleştirirsek. Hem daha az hem daha fakir turistlerin gelmesi irrasyonelliğin dibi.
Diğer tablolarda bizim paradan daha çok ihtiyacımız olan demokrasi, insan hakları gibi medeniyetin simgesi olan şeyler. Ki bizde bunların olmasını istiyoruz.
Hocam dün akşam bundan bir önceki yazınızda da yazmıştım. Şuan Türkiye'nin bu anlamsız derecede sert tavırları ne kadar köşeye sıkıştığının kanıtı benim için. Çünkü siyasette akıl ve soft skill denen şeyler çok ileri düzeyde olmalıdır değil mi? Bunlardan çıkıp etrafa esip gürleyip saldırgan tavır sadece çaresizlik hissini yansıtıyor bana. Eminim Avrupalı yöneticilere de öyle..
Bunların dışında İtalyan Referandumu için ne düşünüyorsunuz hocam daha doğrusu ne öngörüyorsunuz? İtalyanlar da tipik Akdeniz insanıdır hocam bir çılgınlık edip hayır derler ve bankaların çöküşünü görür müyüz? Bu bahsi geçen 8 banka çökerse ya da buna benzer bir şey olursa bence dolar çok daha güçlenecektir. İtalya Avrupa Birliğinden çıkarsa bu artık AB'nin dağılma sürecinin işareti olur mu sizcede?
Yazınız her zaman ki gibi çok bilgilendirici olmuş hocam kaleminize sağlık.
Saygılar, sevgiler, iyi akşamlar..
Benim yapmadığım yorumları siz yapmışsınız, beğendim, teşekkürler katkı için.
SilDünyada öyle tuhaf şeyler olmaya başladı ki bunlara İtalyanların da katılması sürpriz olmayacak.
AB'yi ayakta tutan Almanya ve Fransa olarak görüyorum. İtalya her ne kadar etkisiz eleman gibi görünse de bir 'çılgınlık' yaparlarsa bu avroyu sarsacaktır. AB savaş veya yeni bir kriz öncesi bir dağılmayı göze alır mı yoksa omurga durumundaki Almanya ve Fransa bir kaçış planı yapmış olup sessiz kalırlar mı bilemem. Tek öngördüğüm her ne kadar dolar bozdurup TL'yi yükseltmeye çalışsak da reel değerler bazında dolar Avrupa'da ciddi yükselişini sürdürecektir. Ve emin olalım, yakın zamanda ekonomimiz iyice karışacaktır.
SilHocam, Turkıye arındırılmış GSYH sıralamasında 2002'de dünya da 17.yken şimdi de 17. ama Nominal GSYH sıralamasında 2002 de 22.yken şimdi 17.
YanıtlaSilBu bize neyi gösteriyor. Bunun nedeni nedir ?
2002 doğru bir yıl değil. 2001 krizinden hemen sonrası. 1999 yılını alsanız sıralamada 16.
SilHocam merhabalar. Ben acikcasi bu demokrasi mevzusunda her milletin demokrasiden ne anladigina bakmaliyiz derim. Millet tek adam istiyorsa belki de ulke o tarz demokrasiyle kalkinacaktir. Yani bu konuda bir genelleme yapmak yanlis diye dusunuyorum. Cunku her milletin tarihi gelenekleri gorenekleri dusunce yapisi farkli. Mesela finlandiya tarzi egitim sistemi her ulkede her milletde tutmayabilir. Bunun tamamen ziddi bir sistem olan guney kore tarzi egitim sistemiyle guney kore pekala kalkinmis. Finlandiya sistemini orada uygulayamazsiniz mesela. Ama yanlis mi dusunuyorum diye de dusunuyorum acikcasi?
YanıtlaSilTanımlar her ülkenin veya herkesin isteğine, bakış açısına göre değiştirilemez. Millet onayladı diye tek adam rejiminin adı demokrasi olmaz. Finlandiya ile G.Kore eğitim sistemi farklı gibi görünse de her ikisi de bilim ağırlıklıdır.
SilHocam yabancı bir raporda Türkiye'de işsizliğin nedenlerinden biri sıkı işgücü piyasası kuralları deniyor. İşe almak ve işten çıkarmak hayli maliyetli deniyor. Ne gibi katı kurallar var bu konuda?
YanıtlaSilHer yabancı rapora da inanmayın. Bizde yazılı kurallardan çok uygulamaya bakmak lazım. Ne kurallarımız var ama uyan yok. Başta Anayasa.
SilHocam merhaba, özellikle Avrupa kıtasında olmak üzere tüm dünyada göreceli yükselen ırkçılık, ayrimcilik akimlarinin olduğu, yakın gelecekte bu türden akimlarim artarak devam edebileceği endişeleri var. Gerçekten durum böyleyse çok vahim. Siz bu konuda ne dersiniz? Yaşlı dünyamızı kısa vadede neler bekliyor olabilir? Insanlik bu vb. yanlisliklarindan döner mi? Yoksa artik cok mu geç?
SilSaygılarımla Hocam.
Maalesef aşırılıkların arttığı bir döneme girdik. Böyle bir dönem bir de 2. Dünya Savaşı öncesi yaşanmıştı.
SilHocam Şangay ülkeleri yuan ı konvertbl yapsa. Şangay ülkelerinde Çin = sanayi , Hindistan = yazılım , rusya, Azerbaycan = enerji ve genç nüfus gücüyle dünyanın seyrini değiştiremez mi?
YanıtlaSilO yolda gidiyorlar zaten.
SilHocam zannımca o sarı renklerin arasına başka renk girmesin diye uğraşıyoruz...
YanıtlaSilHocam bankalar yılsonuna doğru neden mevduat faizlerini yükseltirler?
YanıtlaSilBilançoları düzeltmek için.
SilHocam anlaşıldı. Bu veriler ışığında, olur ya hata yapmış olduğumuz anlaşılmış olabilir. ȘİÖ ne talep düşmüş olabilir. AB blöf yaptigimizi sanabilir. Birde henüz gündeme gelmedi ama MERCOSUR a baksak!
YanıtlaSilAslında yerimizin AB olmadığını kanıtlayan araştırma diyebiliriz.
YanıtlaSilHukukun üstünlüğü, demokrasi indeksi vb
Ekonomik göstergeler geçmişi gösterdiğine göre yönümüzü ab yerine asyaya çevirdiğimizde değişeceği düşünmemiz doğal.
Değişiklikler sancılı olsada bir modelleme ile ab yerine asyaya dahil olmamız durumunda neler olacağına bakmamız daha mantıklı değil mi ?
Bulgaristan, Romanya, Hırvatistan gibi yıllarca ŞİÖ üyeleriyle aynı rejimlerle yönetilmiş ülkelerin bile girmeyi başardığı bir AB'ye girememeyi kabullenmek biraz ağır değil mi sizce de? 200 yıllık bir ideali beceriksiz siyaset uygulamaları nedeniyle terk etmek biraz tuhaf bir tavır gibi görünüyor.
Sil200 yildir geriye goturen bir ideal bu, farkinda misiniz? AB'ye kalsa PKK'lilari bas ustu yapacagiz, Kucuk Asya'ya tikilip kalacagiz. Cogu AB mevzuati trakyayi ayirmistir zaten. Biraz arastiralim lutfen.
SilHerkesi ileri götüren bu ideal bizi geriye götürüyorsa bizde bir sorun mu var diye düşünmek yerine sürekli suçu karşı tarafa atmak kötü travmaların etkisini yansıtan bir psikolojidir. Küçük Asyayı aşalım derken Anadolu'nun ortasına tıkılıp kalmayalım da.
SilBir ilişkide sorun varsa asla tek taraflı değildir.
SilAB ile ilişkilerimizide bu kapsamda değerlendirmekte yarar var hocam.
Ayrıca bahse konu ettiğiniz ülkeler ŞİÖ üyesi olmadan önce ki tarihte AB nin bir parçası olarak yönetilmişlerdi.
Günümüzde AB daha güçlü bir örgüt olduğunu tartışmak yersiz, ancak yıllardır bize dayatılan normları göç korkusu ile bir çırpıda bir kenara bıraktıklarını yok sayamayız.
Britanya ile yolların ayrılması italyanın belirsizliğine bakıldığında yeni düzende bulundukları sıralamanın altında kalacaklarını tahmin ediyorum.
Yazılarınızı okuyorum, ancak tamamına katılmıyorum kusura bakmayın.
Son yorumum ile ilgili görüşlerinizi bekliyorum, alakanız için teşekkür ederim.
Hocam bu gümrÜkten geçen ithal mallara kdv ve gümrük vergisi beraber mi uygulanıyor yoksa sadece biri mi
YanıtlaSilBeraber
SilÖncelikle yazınız için teşekkürler Mahfi Bey.Size bir sorum olacaktı.2001 krizinden Türkiye nasıl bir politika kullanarak krizi atlattı.Bu soruyu kendi hocamız nasıl yaptıklarını anlamadığını söyledi
YanıtlaSilBunun yanıtı burayı aşar. Bu konuda Türkiye IMF destekli bir Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı uyguladı. Ona bakmak lazım.
SilHocam 2915 yılında UYP'deki döviz yükmlülüğümüz niye azaldı?
YanıtlaSilBorç ödemişizdir.
SilBu raporları hazırlayanlar Saddam bir diktatördur, öyle topları var ki bagdat tan Washington u vuracak deyip 2 milyon iraklinin kanına girip ırak a demokrasi insan hakları ve insanı gelişmişlik getirdiler.Kaddafiye tecavuz edilip oldurulurken beyaz saraydan naklen izlediler.Çin Rusya Hindistan kendi uydusunu imal edip kendi roketleriyle uzaya gönderiyor.3.dünya savaşında kimin saflarında olacağız,dünyanın yaptığı hazırlık bu, ülkemizde yapılan kavganın sebebi de bu.Eğer batı medeniyeti bu savaşta bizim arkamızda olacak saflığı içindeyseniz kurtuluş savaşında kimlerin bizimle olduğuna bakın derim (taksim anıti basit bir ornektir) , Çin de zorunlu müfredat kitaplarındaki Atatürk resmine bakın derim.Çin hava savunma sistemini tercih edersek kendi yazilimimizi kullanmanızı engellemeyeceklerini söyleyerek, ülkemizi enerji birliği başkanlığına getirerek devamlı onurlandirirken, Avrupa Birliği 2 günlük fuar ziyareti için verecegi vize oncesi ev tapusundan banka hesaplarına kadar her türlü aşağılayıcı talebi bizlerden esirgememektedir.söylenecek o kadar çok şey var ki , AB den uzaklaşırsak belki gelişmek ilerlemek için bir şansımız var ama ab ile birlikte devam edeceksek yapabileceğimiz tek şey otomobil fabrikalarının montaj işçiliği ve yabanci sermayenin ulkelerine yapacaklari şubat ayı kar transferlerini beklemek ve birgun ülke topraklarının bu az gelişmişlik içinde parçalanmasıni izlemek.
YanıtlaSilBu raporları hazırlayanlar: Bizim iki kuruluşumuz olan TÜİK ve TURSAB, The Economist Dergisi, Birleşmiş Milletler Kalkınma Örgütü ve Dünya Adalet Konseyi. Bunlar mı o dediklerinizi yaptılar?
SilKimin güdümünde oldukları önemli, bizatihi kimin hazırladığı değil.
SilTÜİK kimin güdümünde mesela?
SilHocam çalışma için teşekkürler... Hakettiğimiz yer şangay beşlisi :/ saygılar...
YanıtlaSilTeşekkürler. İnsan hak ettiği yerde durup kaderine razı olmamalı. Daha iyisini hak etmeye çalışmalı.
SilDevletleri insanlar gibi yönetemezsiniz. Devletlerin duyguları yoktur. Size Platon'un Devlet kitabını okumanızı öneriyorum Mahfi Bey.
SilAB ya da ŞİÖ, nereye bağlı olursak olalım biz buyuz Mahfi bey. ŞİÖ bizim için çıkış yolu olduğundan değil AB ile olan restleşmemiz ve Rusya ile yakınlaşmamızdan dolayı, yani tamamen siyasi olduğu apaçık. Ata mirası denge politikasının bir örneği. Nereye bağlı olduğumuzdan çok kendimizi nerede gördüğümüz önemli diye düşünüyorum. Verilere bakıldığında da jeopolitik olarak tam da olduğumuz yerdeyiz. İki tarafın tam ortasında. Yapısal reformlar, eğitim ve sağlık alanında gelişim, v.s. bizim daha çok kat edecek yolumuz varken kendimizi nereye layık gördüğümüz tartışmaları çok ironik görünse de, ne AB ne de ŞÖİ üye ülkeleri bizden, biz de onlardan vaz geçemeyeceğimiz gerçeği aşikar. Doğru olan da herhalde her iki tarafın da nimetlerinden yararlanmak olsa gerek.
YanıtlaSilKesinlikle öyle. Ama demokrasi, insan hakları gibi konularda herhalde daha iyi olanı seçip onu örnek almak doğru olsa gerek ne dersiniz?
SilKatılmamak ne mümkün.
SilHocam, bikaç yıl içinde küresel bir döviz reformu olabilir diyen ekonomistler var. Dolar yerine başka bir para birimi yada SDR nin küresel para birimi olması gibi.. sizce ne kadar olası ve gerçekçi bu yorumlar? Cevaplarsaniz sevinirim. Saygılar
YanıtlaSilBir kaç yıl çok yakın bir gelecek. Bu kadar hızlı bir dönüşüm bir kaç yılda olmaz.
Silhocam issizlik konusunda bir yaziniz olurmu
YanıtlaSilGeçmişte çok yazdım. Blogda var. İleride yine yazarım.
SilTürkiyede her 5 gençten 1i işsiz olduğu için bu yayın yasakları.
SilBizim kadar yüksek genç işsizliğe sahip Yunanistanda neler olduğunu izledik.
Bugün düşmesi bir yana aynı seviyede bile kalması imkansız görüyorum, haksız mıyım hocam ?
Ülkenin geleceği gençler, umutsuz ise değişim sert, hızlı ve tahribi yüksek oluyor gibime geliyor.
Saygılarımla.
Sayın Eğilmez, biz halk olarak genelde özeleştiri yapmayız, nerede nasıl yanlış yaptık diye düşünmeyiz, sizin deyiminizle analitik düşünce tarzımız pek yoktur. Fanatik, bağnaz, dogmatik insanlarımızı ,ikna etmek imkanı olamaz. ŞİÖ de RT Erdoğan'ın çılgın proje denen İstanbul Boğazı projesi benzeridir, ne getirdiğinin, ne götüreceğinin pek önemi yoktur. Belki biraz ileride RT Erdoğan'ın başka bir çılgın projesi olarak, Türkiye'yi Batı Afrika Birliğine üye yapma konusu da ortaya atılabilir.
YanıtlaSilBiz muhalif olarak da anca espri yapmayi biliriz. Cok komik yorum olmus gercekten, nerede yanlis yaptigimizi cok iyi dusunmussunuz.
SilLojistik avantajıyla beraber, ucuz malı zengin Avrupaya satıyoruz, fakirliğin dibini görmüş Hindistan’a ve ucuzluğun kitabını yazmış Çin’e ne satacağız acaba?
YanıtlaSilBen de onu merak ediyorum. Üstelik bu ülkeler tekstilde ve otomotivde bizim rakibimiz ve bizden ucuza üretiyorlar. Eh elektronik dersen zaten biz onlardan alıyoruz.
Sililk 10 a giremedik, son 5 e girmeye çalışıyoruz, aksi halde bunu da kaçırırsak dünyanın dışında kalacağız !!
YanıtlaSilBunu kaçırmayız merak etmeyin mutlaka son beşte birileri olacak. Hiç bir şey yapmasak son beşin sonunda oluruz mantıken.
SilŞİÖ bir NATO ülkesini hayatta almaz.Türkiye'nin bu konudaki açıklamaları batıya blöf yapmaktan başka bir şey değil.Rusya'ya güvenip batıya sırt çevirmek mantıksız.Rusya resmen satranç oynar gibi hamleler yapıyor.Türkiye'ye uzun vadede çok büyük bedeller ödetecek.
YanıtlaSilHocam FED faizleri arttırabilirim dediğinde bile bu kadar olay oluyor.Yarın bir gün arttırdığında bunun Türkiye'ye etkileri ne olur.
YanıtlaSilKötü olacağı görülebiliyor.
SilUn,şeker,yağ satarız.
YanıtlaSilHocam belki bu soru size çok sorulmuştur ama ben sormak istiyorum..Fed faiz artırımı büyüme ile ilgilidir ama kur ile ilgisini nasıl çözecez acaba ?
YanıtlaSilSoruyu tam anlayamadım.
SilSayın hocam bizim pazarımızda Avrupa var ilişkiler şu süreçte gergin fakat bizim kendimizi düzeltmemiz gerekir. Güven Güç Gelecekteki ilkelerimiz olmalı.
YanıtlaSilhocam ben cumhuriyet üniversitesi iktisat bölümü 2. sınıftayım. mecburi sebeplerle sivasta kaldım. fakülte öğreciler açısından oldukça niteliksiz ve başarısız. ama akademik kadro iyi sayılır. size sorum şu hocam ben türev almayı çok iyi biliyorum, ama niye aldığımızı neye yaradığını bilmiyorum. beni aydınlatır mısınız. hocalarımdan öğrendim bunun nedenini aslında ama birde sizden duymak istiyorum. esen kalın.
YanıtlaSilSize önerim benim Ekonomide Analiz kitabımı okumanızdır. O zaman birçok şey gözünüzde canlanacak sanırım.
Silokuyacağım hocam. sırayla gidiyorum. kolay ekonomi ve mikro ekonomi kitaplarınızı okudum. makro ekonomiyi okumaktayım şimdi. makroyu da bitirdikten sonra ekonomide analiz kitabınızı okuyacağım. sıralamam yanlış mı hocam.
YanıtlaSilDoğru sıralama.
SilShangay a Turkiye istedigi icin degil AB tarafindan istenilmedigi icin basvurmak durumunda kaliyor ! Dusundugunde nufus yapisi,cografya arti fert basina dusen gelir bakimindan istatistiksel olarakta oraya daha yakin duruyor
YanıtlaSilHocam sadeleştirme politikası yani tek bir faiz oranı hangi ülkelerde var? ABD ve AB'de var mı?
YanıtlaSilHocam eskiden Radikal gazetesinde yayımlanan yazılarınızı okumakla kalmayıp bilgisayara kaydederdim.
YanıtlaSilŞu an bir gazetede yazmıyor oluşunuz sizin tercihiniz mi, yoksa söylediklerinizin başlarına dert açacakları endişesiyle size köşe vermemeyi daha mantıklı mı buluyorlar?
Aslında bu blogdaki yazılar uzun ve ayrıntılı olabilme imkanı nedeniyle bence okuyuculara sınırlı yer sağlayan gazete köşe yazısına göre daha faydalı ama yine de merak ettim.
Bu benim tercihim. Bazı teklifler oldu ama ben burada yazmayı tercih ettim.
SilHocam biraz değişik olucak ama şöyle olabilir mi ? Faiz enflasyon ilişkisinde elbet faizin sonuç olduğunu biliyordur cumhurbaşkanı. Faizleri indirin diyerek diğer taraftan da kuru gözeterek merkez bankasının faiz arttırımına sessiz kalarak adeta bir açık ağız politikasıyla piyasaya yön vermek olabilir mi ? Yani doğru değil ama siz de biliyorsunuz biz de çok doğru bir toplum değiliz. Acaba çok mu değişik düşünüyorum :)
YanıtlaSilHolmes hayranı olduğunuzu biliyorum.
YanıtlaSilFulya Turhan'ın blog yazılarını tavsiye ederim:
http://fulyaturhan.tumblr.com/
https://twitter.com/FulyaTurhan/
Kitap: "Sherlock Holmes & Peder Brown: Rasyonalite ve İnancın Çatışması"
Yazan: Fulya Turhan
Labirent Yayınları
Hocam Fed faiz artırımı kararı ile kurun ilişkisi nedir ?
YanıtlaSilmahfi bey
YanıtlaSilönceki yazınızda vardı, güncel olduğu için burada soruyorum.
durmuş yılmaz şu açıklamayı yaparken, dil sürçmesi mi yaşamış, emin olamadım:
http://www.mahfiegilmez.com/2016/11/sangay-isbirligi-orgutu-ve-turkiye.html
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_M8ulJdTQ
54:40 saniyeden sonra:
"Enflasyon artacak, enflasyon arttığı için faizler yükselecek, dolayısıyla, hazinenin çevirmesi gereken borcun üzerinden ihracattan elde ettiğim ilave borç mu gelecek? Ne yapayım?"
burada, "hazinenin çevirmesi gereken borcun üzerinden İTHALATTAN elde ettiğim ilave borç" demesi gerekmiyor muydu?
eğer "ihracat" kelimesini kullanması doğruysa, borç nasıl geliyor anlayamadım. "ithalat" deseydi, döviz bizden çıktığından borcumuzun artacağı, bunun da, hazineye yeni yük getireceği demek olurdu, diye düşünüyorum, hatalı mıyım emin değilim?
açıklığa kavuşturur musunuz mahfi bey?
hocam enflasyon vergisi ile ilgili bilgi verebilir misiniz, saygılar
YanıtlaSilSayın hocam konuyla alakalı değil ama Petrol %8 yukarı çıktı. Acaba bir yazıda petrolün 50-60-70 Dolar olma projeksiyonu üzerine mi yazsanız daha anlaşılır olsa. Yani petrol 70 Dolara çıkınca cari açığımız ne olacak ya da kura etkisi gibi. Sadece bir fikir hocam ama hem güncel bir konu olur hemde petrol ve Türkiye ekonomisi arasında ki korelasyonu da öğrenmiş oluruz.
YanıtlaSilHocam selamlar.
YanıtlaSilFEDin faiz artırması normal şartlar altında insanların faize yönelmesi nedeniyle abd borsalsarını olumsuz etkiler mi? Sadece normal şartlar altında.
opec üretimi kısacak galiba. Benzine zam geliyor ötv kasko vs zam derken arabayı satmanın tam zamanı sanırım değil mi hocam?
YanıtlaSilTicari ilişkiler öyle üç günde beş günde değişmez gelişmez.
YanıtlaSilBizim Avrupa ile ticaretimizin temelinde onların üretmediği malları üretip satmak. Coğrafi olarak yakın olduğumuz için avantaj sağlıyoruz.
Asya'ya ne üretip satacağız?!
İçi boş anlamsız laflar.
Hocam Opec petrol arzını kısma kararı aldı.Brent petrol fiyatı 50$ dolar oldu.Buda yüksek olan cari açığı daha da artırır.Turkiye'yi daha zor günler bekliyor.
YanıtlaSilNeyzen tevfik derki : "küfür bir dilin cilasıdır."
YanıtlaSilDili çok iyi kullanmaya özen gösteren biri olarak sizin küfür bilginiz nedir?
Size bir tek sorum var:
YanıtlaSilMustafa Kemal'in, emperyalizme karşı mücadele verdiğini ve kazandığını söylüyorsunuz.
Peki, Mustafa Kemal'in kafasının içindekiler doğrultusunda inşa edilen T.C., yine bir emperyalist ülke değil mi?
Mustafa Kemal Paşa, emperyalizme karşı mücadele vermiş ve kazanmıştır. Bu kısmı tarih bilgisi zaten. Türkiye Cumhuriyeti hiç bir ülkenin toprağını işgal etmemiş ve sömürmemiş. Lütfen alkollüyken soru sormayın?
SilYok hocam yok bazıları bilgilensin diye harcanan çabaya yazık...olmayınca olmuyor demekki..!
Silemperyalizmin tanımını bildiğinden emin misin hocam? Evet M.Kemal Atatürk taa trablusgarp harbinden başlayarak emperyalizme yani bizi sömürmeye gelen dönemin sömürgeci ve sömürge arayışındaki devletlerine karşı mücadeleyi kazanmıştır doğru ancak hangi mantıkla balkan harpleri,1. dünya ve kurtuluş savaşından yokluk içerisinde çıkmış bir devlet başka hangi devletler üzerinde hakimiyet ve sömürge kurma niyeti olabilir anlatırsan sevinirim.kaldı ki dış politikada yurtta sulh ve cihanda sulh politikasını benimseyip komşuları paktlar kurmuş bir devlet politikasından bahsediyoruz. Bana sömürgemiz olan bir devlet göster ben de haklısın diyeceğim.liberalizm ile emperyalizmi karıştırdınız sanırım.
SilInsani gelismislik ve demokrasi indexine gore dogru grubu bulmusuz, daha iyisi Afrika veya Arap birligi olurdu.
YanıtlaSilEn iyisi kendi birliğimizi kuralım.
SilHocam cevaplarsanız sevinirim. Usa için dolar değerinin düşük olması daha avantajlı değilmi? Fed in seri faiz arttırma ihtimali kendileri için dezavantaj değilmi ?
YanıtlaSilBu gün çok kötü bir haber yayınlandı. Öğrenci yurdunda çıkan yangında 10 öğrenci ölmüş. Yetkililer yine ört bas etmeye çalıştı. Yıllardır bu ülkede insanlar terör saldırılarında, kazalarda ve cinayetlerle ölüyor. Hükumet ne zaman sorumlu olacak?
YanıtlaSilhükümetlerin sorumluluğu erkini kaybedince başlar.
SilHocam, Turkıye 'nin % 100 milli üretimi şuan kullanılcak vaziyette bir tankı var mı ?
YanıtlaSilAltay tankından 1 tane protatip üretildi ve kullanımda değil 2020 yılında envantere girecek deniliyordu.
Sağda solda Yerli tanklarımızı helikopterlerimizi kullanıyoruz diyenler peydah oldu da ben işi bilenine sorayım dedim. tabi ki Tsk da görevli subay değilsiniz ama yine de ama ben bu konudaki kendi gözleminizi öğrenmek ıstıyorum
Hocam CDS işlemleri türev piyasalara girer mi?
YanıtlaSilÇin SAGP ile kişi başı ortalama gelirde bizi geçti değil mi?
YanıtlaSilRakamlara bakinca, Turkiyenin yeri zaten Shangay imis..:((
YanıtlaSilAB'nin Suriyeli sığınmacıları almamak için Türkiye ile pazarlık yapması, Erdoğan'ın da bu ülkesi yıkılmış insanları koz olarak kullanması tam bir ahlaksızlıktır.
YanıtlaSilHocam konuyla alakasız ama value added product ne oluyor? Katma değerli ürün demek değilmiş bulamadık bi türlü cevabı.
YanıtlaSilşu görüntüye bakılırsa biz zaten istemeden de şangay'a üye görünümündeymişiz hatta ne yazık ki olmamız gereken yer de orası gibi.ayrıca kişi başına geliri 30.000 dolar üstünde olan AB ülkeleri nasıl oluyor da bizim hava limanı,köprüler yapmamızı kıskanıyorlar anlamış değilim.bir de otoriter rejim hocam bizimkisi karma falan bile değil artık, şu an hukuken olmasa da fiilen yarı başkanlık sisteminde yönetiliyoruz.
YanıtlaSilBu arada merakımdan soruyorum gerçekten 1950 doğumlu musunuz? çok genç ve sağlıklı görünüyorsunuz hocam sırrınız nedir :) Allah uzun ve sağlıklı,huzurlu bir ömür versin hocam sizin gibi üstatlara ihtiyacımız var.değerli paylaşımlarınız için tekrar tekrar teşekkürler.
Biz Anadolu'luyuz. Önce yakın çevremizle barış içinde yaşamalı ve onlarla ticari ilişkilerimizi geliştirmeliyiz. Bu bize zenginlik refah huzur getirir. Bu olmadan zengin ülke olamayız.
YanıtlaSilAnadolu'nun yeri; bulunduğu yerdir.
Nerede ise oradadır. Komşuları da oradadır. Komşuları devirmeye çalışıp beceremeyince cebine koyup Şangay'a götüremezsin.
Mahfi hocam yazınız için teşekkürler.
YanıtlaSilBen konu dışı bir soru soracağım. Yanlış hatırlamıyorsam bir haber görmüştüm, bankaların son dönemde gelirlerinin yüzde 50 arttığına dair.Bu kadar çok kriz ve resesyon lafları dönerken bu veriyi nasıl yorumlamak lazım?
mahfi bey , dün akşam eşimle oturuyorduk. a kanal izliyoruz. aldülhamitten bahsediyorlardı. turgut özalın konuşması vardı. hiç toprak kaybetmemiş adam dedi. sonra eşim fikrini paylaştı. (hiç böyle düşündüğünü bilmiyorusm) biz sadece yunalılarla egede savaştık. bir de birkaş yerde. başka hiçbiryerde savaşmadık. mesela hiç muğlada bi savaş okumadık. burdurda savaş duymadık. mesela istanbul işgalciler gelmiş ve sonra gitmişler. orada bir savaş duymadık. bırakıp gitmeleri de bir garip. sinopta antalyada savaşılmamıl. antalyaya italyanlar gelmiş sonra gitmişler. eşimin düşüncesi. şaşırdım kaldım. ne desem boştu. atatürkün mutlaka yanlışları vardı ama hiçbir tarih kitabı okullarda yazmadı. o da bir insan. yani almanlarla fransızlarla ingiltereyle savaşmadık biz diyor... hocam fikirleriniz paylaşır mısınız benimle...saygılar efendim...
YanıtlaSilHocam oluşan cari açıpı sermaye hareketleriyle kapatamazsak bunu rezervlerle kapatma şansımız var peki rezervleri tercih etmeden dışarıdan borçlanarak kapatabilirmiyiz? İlle rezerv hesabı azalmak zorunda mı?
YanıtlaSilHocam merhaba bizim bir senede ödememiz gerekn borç miktarı hesaplanırken kısa vadeli dış borç stoku+cari açık hesabını kullanıyoruz. Ama k.v. dış borç stokunda ithalat borçları da var bir de bunun üstüne cari açığı ekliyoruz. Çift mükerrrer sorunu ortaya çıkmaz mı bu durumda?
YanıtlaSil