Finansal Piyasalara Bakarak Ekonomideki Gidişi Anlamak Her Zaman Mümkün Değildir
Bugünlerde pek çok kişi “ekonomi
kötüye gidiyor deniyor ama kur ve faiz düşüyor ne dersiniz?” diye soruyor.
Gerçekten de son haftalarda TL değer kazanıyor ve faizler de düşüyor. Borsa
endeksi ise pek değişmiyor.
Son bir ayın finansal
piyasalardaki görünümü şöyledir: (Üstte solda USD/TL kur grafiği, sağda EURO/TL
kur grafiği, altta solda BIST 100 endeksi grafiği, sağda 2 yıllık tahvil faizi
grafiği. Kaynak: Bloomberg HT.)
Grafiklerden açıkça görüleceği
gibi gerek kurda gerekse faizde düşüş var. Buna karşılık BIST 100 endeksi iniş
çıkışlar yaşamış olsa da pek değişmeden kalmış görünüyor. Büyük olasılıkla kur
ve faizdeki düşüşler bir süre daha devam edecek. Buna karşılık o süre içinde
BIST 100 endeksi bu iniş çıkışlarla devam ederek bu düzeylerde kalmaya devam
edecek.
Finans piyasalarını temsile eden
bu grafiklere topluca bakarsak olumlu bir gidişi gözlemleyebiliriz. BIST 100
endeksinin bu gidişe tam olarak ayak uyduramamış olmasını da kısmen hisse
senedi piyasasının reel ekonomiye daha bağlı bir piyasa olmasıyla
açıklayabiliriz.
Ekonomiye daha uzun bir zaman
aralığında bakmak gerekiyor. Çünkü finans piyasalarında kısa vade 1 gün ile 1
ay arasındaki dönemi kapsar. Finans piyasalarında 6 ay orta vade, 1 yıl uzun
vadedir. Oysa ekonomide kısa vade 1 yıla kadar, orta vade 5 yıla kadar olan
süreyi, uzun vade ise 5 yıldan ötesini ifade eder.
Son bir yılın ekonomideki
görünümü özetle şöyledir: (Üstte solda önceki yılın aynı ayına göre değişimleri
gösteren sanayi üretimi endeksi, sağda işsizlik oranı, altta solda enflasyon grafiği, sağda cari denge grafiği. Kaynak: TÜİK ve TCMB verileri ve kendi
hesaplamalarım.)
Üst soldaki grafik sanayi
üretimindeki büyük gerilemeyi, üst sağdaki grafik işsizlik oranında yılın ilk
dönemindeki düşüşe karşılık sonrasında yaşanan artışı, alt soldaki grafik
enflasyon oranlarında (lacivert Yİ-ÜFE ve kırmızı TÜFE) yükselişi ve son aydaki
hız kesişi, alt sağdaki grafik ise cari dengede yılın ilk dönemindeki artıştan
sonra ortaya çıkan düşüşü gösteriyor.
Görüleceği gibi ekonomideki gidiş
finans piyasalarındaki gidişten çok farklı bir görünüm sunuyor. Sanayi üretimi
tepe taklak giderken işsizlik ve enflasyon artıyor. Cari açıktaki düşüş ise
sanayi üretimindeki düşüş ile birlikte düşünüldüğünde olumlu olmaktan çok
olumsuz bir gidişin göstergesi olarak çıkıyor karşımıza. Bu ikisinin ardından
ciddi bir büyüme düşüşü gelecek.
Finans piyasaları elbette
ekonomideki yansımaları kapsar ama ekonomide olup bitenlerin tam olarak ortaya
çıkması zaman alır. Mesela kurlar ve faizler her gün, her an birçok şeyden
etkilendiği için sürekli değişim içindedir. Buna karşılık sanayide ne olup
bittiğini anlamamız için bir ayın tamamlanması gerekir. Konu büyüme verilerine
gelince gecikme çok daha fazla olur. Mesela sanayi üretimindeki bu düşüşün,
işsizlikteki artışın ve cari açıktaki düşüşün büyümeye ne kadar etki yaptığını
büyüme verisi geç açıklandığı için çok sonra tam olarak algılayabiliyoruz.
Unutmamak gerekir ki kurun ve
faizin aylarca çok yüksek seyretmiş olmasının ekonomi üzerinde yarattığı
tahribatın etkisi öyle kolay kolay geçmez.
Hocam ufak bir hata var 2. Resim sol alt enflasyon olacak bist 100 demişsiniz. Bir de finansal krizler de reel ile finansal dünya arasında çok fark oluşursa ve insanlar bunu farkedince çıkıyor diyebilir miyiz?
YanıtlaSilDuzelttim, teşekkür ederim.
SilDiyebiliriz, doğrudur.
Alçakgönüllü hocam benim...
SilYufka yürekli hocam benim...
SilUyku moduna geçen bilgisayarın üzerine, battaniye örten hocam benim. <3
SilHocam merhaba bir ülkede (bir şirkette) finans yöneticisi yatırım yapma kararını etkiliyecek faktorler neler olabilir
SilFinansal piyasada pansuman yapılıyor Ekonomide hastalık tedavisine bakılmıyor şuan için kanı durdurmak için sürekli kan veriliyor vücuda ve pansuman devam ediyor ama bu hastalığın bittiği anlamına gelmiyor hastalık devam ediyor organlar tahrip olmaya devam ediyor çünkü ameliyat lazım artık. Seçim için yapılan finansal piyasalara müdahale ekonomide hiçbir olumlu etki göstermiyor çünkü güven yok ekonomiye dair ekonomideki hasar tespiti Seçim sonrasına bırakılmak istendiği için hastalık ağırlaşıyor tüm organlara sıçramaması için gerekli olan erken tedavi malesef seçim uğruna yapılmıyor.
YanıtlaSilAslında bu anı kurtarmak için yapılan müdahaleler ameliyat safhasında daha fazla kan kaybına neden olacak ve daha ciddi hasarlar ortaya çıkaracak organlarımızı görmezden geliyoruz ama cildimize estetik yapıp görüntü güzel hissiyatı oluşturuyoruz.
Süper tespit.
SilBorcu borçla çevirmekten vazgeçelim. Adil gelir dağılımı. Tarımsal üretim sanayi yatırımlarla üretim üretim
Bu yorum yazar tarafından silindi.
SilHocam elinize sağlık
YanıtlaSilSağ olun.
SilMerhabalar saygı deger hocam ögretmenler günümüzü en içten dileklerimle kutlarim. Öğretmen demek 4 tarafı duvarlarla çevrili bir alanda olup sadece oradan yetinen değil bilgi ve tecrübelerini her daim paylaşan demektir. burada bilgilerinizi bizimle paylaştığınız ve yaşadığımız olayları farkli bakis acılarıyla bize sunduğunuz için size tesekkur ediyorum.
YanıtlaSilHarika bir yorum katılıyorum ve bende
SilHocanın ogretmenler gununu kutluyorum
Her ikinize de çok teşekkür ederim.
SilHocam bilgilerinizle bizleri aydınlattığınız için sağolun.
YanıtlaSilDurumu obtrktij değerlendirmeniz çok değerli.
Hocam, lacivert ÜFE, kırmızı TÜFE olmayacak mıydı grafikte görünene göre?
YanıtlaSilDüzelttim, teşekkür ederim.
Silhocam ekonomide çiller modeli denendiği söyleniyor ve reel ekonomiye yansımayan kur ve faizlerdeki bu düşüş bu modelin uygulanma sonucu olarak izah ediliyor, zamanında ekonomiyi felakete götüren bu model tam olarak nedir
YanıtlaSilÖyle bir model yok. Sanki model varmış gibi yapılırsa herkes model var sanıp beklentilerini düzeltir sanılarak uydurulmuş bir yaklaşımdı.
SilAynen hocam bu sorunun cevabını ben de meral ediyorum. Ayrıca öğretmenler gününüz kutlu olsun.
SilHocam çok dikkatli bir okuyucu kitleniz var. Bundan çok mutlusunuzdur herhalde :)
YanıtlaSilOkurlarımı seviyorum.
SilSağolun hocam bizde sizi seviyoruz ve sayenizde çok değerli bilgiler öğreniyoruz.
SilHocam finansal piyasalardaki duruma baskılama sonucu oluşmuş makyajlama diyebilirmiyiz.
YanıtlaSilBir bölümü öyle.
SilÜstad, kurda ve petrol fiyatlarındaki bu düşüşün bir miktar daha devam etmesi durumunda maliyetlerde meydana gelecek düşüş üretimde artışa ve fiyatlara yansıtılması durumunda enflasyonda azalişini tetiklemez mı ayrıca cari açığa yapacağı katkıda göz önüne alındığında 2019'un birinci yarısında ekonomide bir normalleşme olacağı kanısındayım.(c.p)
YanıtlaSilİyimser beklenti.
SilÖğretmenler gününüz kutlu olsun hocam:) En derin saygı ve sevgilerimle.
YanıtlaSilSağ olun.
SilHocam öğretmenler gününüz kutlu olsun, elinize sağlık
YanıtlaSilTeşekkürler
SilElinize sağlık, Mahfi bey.
YanıtlaSilVerdiğiniz grafikler malumun ilanı zaten. Yurtdışından uzaktan gördüğüm kadarıyla seçim sonrası için şöyle bir tahminde bulunayım. Bir yıl sonra enflasyon %100, dolar 12tl,euro 14tl
Sağ olun.
SilKötümser bir tahmin.
yurtdışında yaşayıp dolar 12 tl olacak diyen bir sürü insan tanıyorum bunların hepsi sanki tek ağızdan çıkan sözleri benimsemiş ve diğerlerine anlatıyor ..sanırım sizlere bunları fetö sohbetlerinde söylüyorlar :)) daha çok beklersiniz.
SilYurtdisinda yasayip dolar 12 TL olacak diyenlere kizacaginiza.. Yurtisinde yasayip 16 yildir ülkenin her alanda bir felakete sürüklendigini görmeyenlere de bir cift sözünüz olmali.
SilHele 15 yil fetö ile ülkeyi talan ederken, muhterem hoca Efendi hazretlerine methiyeler dizenler de fetö sohbetlerine katilmislarmidir?
Hic kimsenin birseyler bekledigi yok. Beklenilen tek sey ülkenin ortacag karanligina gömülmesine müsaade edilmemesi.
Beklenilen 18 Ayda resmi kayitlara girmis 22 Bin hamile kiz cocuklarimizin kurtarilmasidir.
Öğretmenler gününüz kutlu olsun hocam
YanıtlaSilSağ olun.
SilHocam bist bu olanları çok önceden fiyatladığı için şuan yatay seyrediyor diyebilirmiyiz
YanıtlaSilBIST reel sektörde ne olup bittiğini en iyi bilen yer, o nedenle yükselip, coşamıyor.
Silhocam, kurlardaki gerilemede piyasadaki tl cinsinden likidite sıkışıklığının da etkisi olduğu kanaatindeyim. kredi mekanizması çalışmıyor. bu mekanizma çalışsa dövizde açık pozisyonu olanlar pozisyonlarını kapatabilmek için döviz alacaklar ki bu da kurların yeniden yükselmesi demektir. ayrıca gerek özel sektörün hükümete yakın kesimi olsun gerekse de kamu olsun kur riski nispeten düşük olanlara sürekli dolar euro satmaları salık verilerek de kurlar düşürülüyor. tabi merkez bankasının döviz rezervindeki hem brüt hem de kullanılabilir rezerv erimesindeki ciddi hacmi de göz önüne alacak olursak kurlardaki gerilemenin daha çok zorlamalarla yani suni olduğunu düşünüyorum. hocam kaldı ki finansal piyasalardaki sözde iyileşme asla reel ekonomideki kötüleşmeyle uyuşmamaktadır. zaten küresel ölçekte olsun özellikle türkiye özelinde olsun reel piyasalarla finansal piyasaların arasındaki korelasyon negatif fazda giderek güçlenmiştir. türkiye ekonomisinde reel olarak ne düzeltildi ki bunun barometresi olan finansal piyasada düzelme yaşanıyor. finansal piyasa esnektir yapısal olarak ve kolay manipüle edilebilir fakat aynı etkiyi reel piyasalarda oluşturmak zordur çünkü katısallık arz eder. taban tabana zıt reel piyasa-finansal piyasa oluşumu var şu anda!. bence kurlarda faizlerde yapay şekilde indirildi. ileride dalgalı biçimde yeniden yükselişe geçmesi riski de yüksektir.
YanıtlaSilRakamlar, rakamlar, rakamlar... İnsanlar dahi rakamlaşmış.. Emek, hak, adalet, özgürlükler istatistiğin konusu olmaktan çıkıp hissedilir kılınmadıktan sonra çok da bir anlam ifade etmeyecek..
YanıtlaSilBir şeyi değerini küçültmek için rakamlarla ifade etmeyiz. Rakamların da bir anlamı var. Elbette tüm hislerimizi kelimelere dökemediğimiz gibi her şeyi rakamlara da dökemeyiz ama mecburen bir dile ihtiyacımız var.
SilHocam elinize sağlık teşekkürler
YanıtlaSilSağ olun
SilÖğretmenler gününüzü kutlar, blog üzerinden yapılan paylaşımların devamı için daha fazla enerji ve sabır diler,
YanıtlaSilteşekkür ederim.
Çok teşekkür ederim.
SilÖğretmenler gününüz kutlu olsun Hocam, Allah sizin gibi insanları başımızdan eksik etmesin, her daim muvaffak eylesin
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim, sevgiler.
SilFaizin yukseltilerek olusturulan hicbir 'iyilesme' iyilesme degildir. Eroin bagimlisi birisinin uzun suren bir yoksunluktan sonra kavustugu rahatlamayi yasadik gecen ay. Ancak MB bu sefer 'altin vurus' yapti denilebilir.
YanıtlaSilAltin vurus sanildiginin aksine cogunlukla bagimlinin istemli bir sekilde 'asiri doz' almasindan degil, uzun sure maddeden uzak kalmasindan dolayi azalan tolerans esiginin, maddeye ulastiginda en son kullandigi dozu kullanmasi sonucu asilmasi ile gelisen yikici etkidir. 2000'lerde enflasyonist doneme alismis olan piyasada 20%'lerdeki faiz piyasaya pek zarar vermiyordu ancak bugun uzun sure gorece dusuk enflasyon yasamis piyasada 20%'lerde gezinenen faiz orani piyasayi bitme noktasina getirdi. Piyasanin cogu dusuk kar paylari ile calistigi icin bu faiz orani ile ticaret yapmak anlamsizlasti.
Her 'altin vurus'u yasayan hayata gozlerini yummuyor ancak kurtulmasi da cok kolay olmuyor.
Faizi yükselterek gerçekleştirilen iyileşme düzeltmenin başlaması için şarttır. Ama arkadan başka adımların gelmesi gerekir. Gelmezse faiz artışı işe yaramayacağı gibi bağımlılık yaratır.
SilMahfi Egilmez, bu donem 2000'lerin basiydi. IMF yonlendirmesi ile bankacilik reformi adi altinda ancak banka sermayelerinin guclendirilmesinden baska bir sey olmayan tedbirler alindi bunun sonunda da ozellikle para piyasasina ciddi 'yatirimlar' gerceklesti ancak para piyasasi disindaki piyasa icin hicbir onlem alinmadigi gibi 'guclu TL namusumuzdur' gibi sacma ama populist soylemler ile 'dis mihraklara'a bagimli hale getirildi. Guclu TL para piyasasina 'yatirim' yapanlarin paralarini garanti altina almaktan baska bir ise yaramadigi gibi, 'guclendi, saglam' denilen bankalarin da ne guclendigini ne de saglam oldugunu son bir kac ayda gorduk.
SilBu saatten sonra faiz arttirmak bir ise yaramayacaktir, o kredi 2000'lerde kullanildi ulkenin is dongusunden (business cycle)'dan cikmasi resesyon ve siyasi donusumden baska gorunum sergilemiyor.
Hocam ASELSAN bu durumdan nasıl etkilenir.
YanıtlaSilBütün şirketler gibi etkilenir ama daha az etkilenir, çünkü ihracat yapabiliyor.
SilSayın Eğilmez,
YanıtlaSilÖmer Erbil'in hazırladığı "Troya Hazineleri: Asırlık Hasret" belgeseli yakında yayınlanacak.
Tanıtım videosu: https://www.youtube.com/watch?v=HM0yrkUvMVE
İzler misiniz? Değerlendirmenizi yazar mısınız?
İzledim, çok beğendim, çok etkileyici. Umarım bir gün bu hazineleri yerinde görmek fırsatı buluruz.
SilHocam elinize sağlık. Öğretmenler gününüz kutlu olsun.
YanıtlaSilÇok teşekkürler
SilElinize sağlık hocam. Piyasalarda işsizlik için direnen epey bir işveren var. Genelde yıl sonu işten çıkartmalar başlayacak. Buda 2019 ilk çeyrekte asıl işsizlik verileri karşımıza çıkacak demektir.
YanıtlaSilEvet maalesef gerçek bu.
SilHocam saygılar.
SilFaizlerin üretime zararı çok büyük oldu.Yanımızda bulunan fabrikada 800 civarı çalışan var. Perşembe, Cuma, Cumartesi,Pazar günleri tatil yapmaya başladılar.Üretim yok gibi birşey.
Soruma gelirsek,asgari ücret zammı enflasyon seviyesinde yapılırsa bu durum işçi çıkarma katliamına döner mi? Ya da zam yapılmaması durumu olabilir mi?
Hocam 2019 için kur tahminlerinizi paylaşabilirmisiniz?
YanıtlaSilKur tahminim yok.
SilFED'in faiz arttırım hamlelerini, ECB'nin parasal genişlemeyi bitirmeye yaklaştığını sürekli hatırlatıyorunuz.
YanıtlaSilPeki, verileri analiz ettiğinizde, Çin ekonomisinin yavaşladığını söyleyebiliyor musunuz? Cevabınız evetse, Türkiye ekonomisindeki daralmayı hızlandırır mı?
Cevabım evet, bu durumun Türkiye'ye olumlu ve olumsuz etkileri olacak. Hangisinin ağır basacağını söylemek için henüz erken.
Sil--- Türkiye'ye olumlu ve olumsuz etkileri olacak ---
Sil"Olumlu" olma olasılığını dikkate alırsak, Çin'de kurulu olan fabrikalarla anlaşıp ürünlerini yıllardır orada ürettiren Batılı şirketler, Çin ekonomisindeki yavaşlamadan negatif etkilenip, Türkiye gibi ülkelerin fabrikalarıyla anlaşma yoluna mı gider?
Sizin "olumlu" bakış açılarınız nedir?
Mahfi öğretmenin size çiçek gönderemiyorum, sadece teşekkür edebiliyorum. Umarım kabul edersiniz, iyi ki varsınız...
YanıtlaSilÖğretmenler gününüz kutlu olsun...
Göndermiş kadar oldunuz, çok teşekkür ederim.
SilMahfi bey
YanıtlaSilKöy öğretmenleriyle ilgili yorumlarınız nedir?
Keşke ücretleri artırılabilse ve keşke arada bir büyük kentlerde toplanıp eğitimleri tazelenebilse.
SilHocam ben bir iki sene önce amcamın bir aile sohbetinde "Ekonomi aşağıdan yukarı doğru çökmez, önce tepedeki büyük şirketler batmaya başlar sonra kriz aşağı iner" deyip bazı büyük şirketlerin iflas ettiğini ya da etmeye yaklaştığını örnek olarak vermişti. Bu durum sizce de böyle mi?
YanıtlaSilEvet krizler genellikle böyle çıkar, doğru tespit.
Silmerhaba hocam acaba iktisat politikası açısından işsizlik hedeflenebilir mi?
YanıtlaSilBüyümeyi hedeflemekle aynı kapıya çıkar. Ki her ikisi de enflasyonu artırabilir.
SilHocam faiz ve dövizin yukselmesi sonucu sanayi de uretimin azalmasi issizligin artmasi enflasyonun artmasi ve cari dengenin bozulmasi diyebilir miyiz?Tlnin deger kazanmasi ve faizin dusmesiyle bu etkinin orta vade de sanayi uretimine,enflasyona,issizlik ve cari dengeye olumlu etkileri olacak diyebilir miyiz?
YanıtlaSilBaşka bazı önlemler alınmazsa diyemeyiz. Çünkü bu yılın etkisi öyle kolay atlatılabilecek bir etki değil.
SilHocam faiz-ekonomi ilişkisini anlamak isteyen arkadaşlar şu oyunu oynayabilirler:
YanıtlaSilhttps://sffed-education.org/chairthefed/WebGamePlay.html
Hoş bir oyundur. Meraklısı denesin.
SilDirekt ABD yi düşünüp ona göre mi oynamak gerek
SilKaleminize sağlık Öğretmenler gününüz kutlu olsun hocam
YanıtlaSilSağ olun.
SilBüyük firmaların bilançolarını düzeltmek ile arkasından küçük firmaların patlaması önlenemez. sonuçta küçükler büyükten beslenecek fakat durgunluk başlayınca büyükler faaliyetleri zayıfladığı işleri azaldığı için küçük firmalar yine yok olacak bu krizde büyük firmaları kurtarma operasyonu yapılıyor geri kalan KOBİ ve halk krizin cezasını çekecek gibi görünüyor doğru mu hocam.
YanıtlaSilDoğru gibi.
SilHocam sizce TL mevduattaki stopaj indirimi devam eder mi, tahmininiz ne yönde? Devam etmeli mi diye sormuyorum çünkü etmeli diyeceğinizi biliyorum:)
YanıtlaSilEtmemeli. Çünkü bu zaman geçtikçe normale dönüşü zor bir model.
Silhocam vıx endeksinin 21 ve üzerine çıkmaya başlaması finansal piyasalarda stres birikiminin de arttığını gösteriyor değil mi?. hocam mesela bu endeks 30 ve üzerini görürse global bir krizin başlamasının an meselesi olduğunu da düşünebilir miyiz?. ki hocam son dönemde almanya-ingiltere gibi güçlü sanayilerde bile pmı endeksinde daralma eğilimi başlamış durumda. ne düşünüyorsunuz hocam global bazda?. öğretmenler gününüz kutlu olsun hocam. iyi çalışmalar diliyorum.
YanıtlaSilBirçok etki var ortada. Ama VIX endeksindeki artış ciddi. Tam küresel krizden çıkış başlıyor derken işler terse dönebilir.
SilHocam atilla yeşiladanın seçimlerden sonra imf gelir gelecek yazı bulmadan imf gelecek öngörüsünü paylaşıyor musunuz. Kimi ekonomıstler ulke yıkılmadan dolar çift haneleri rakamları görmeden imf gelmez görüşünde.. Sizin görüşünüzü ögrenebılır miyim?
YanıtlaSilTürk siyasetçisi IMF'yi göndermeyi de geri getirmeyi de başarı olarak takdim etme yeteneğine sahiptir.
SilMerhaba hocam.Öncelikle Öğretmenler gününüz kutlu olsun.Soruma gelince 40 lı yaşlatda olduğum epey sayıda kriz gördüm 2018 ilkbaharında henüz istatistiklere yansımadan sonbaharda enflasyon sarmalı geleceğini hissetmiştim.Maalesefki o dönem bu geniş halk kitlelerince çok öngörülmedi.Maalesef 2019 baharından başlayarak daha korkutucu bir tablodan çekiniyorum hem enflasyon hem kur sonucunda da faiz artısları anlamında.Aynı görüste iseniz bu günlerde yapılabilecek en doğru hamle yada hamleler ne olurdu?
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
SilMaalesef o imkanları kaçırdık. Şimdi hem işsizliğin hem de enflasyon yükseldiği bir ortamda küçülmeye doğru gidiyoruz. Ne yazık ki yapılabilecek tek şey IMF'yi çağırmak.
Mahfi Bey,
YanıtlaSilToparlanmaya ilişkin öngörünüz nedir? Genelde Türkiye V Yani hizli toparlar.Yeşilada bu sefer U olur diyor.
Bir de birkaç ay içinde aciklanacak bazi veriler toparlanma diye sunulacak muhtemelen. Mesela TÜFE artışı dusebilir, cari açık daha da daralir, sanayi üretiminde de kisitli bir artis olabilir. Böyle bir eylemin beklentiler uzerinde bir pozitif etkisi olur mu? Yoksa açıklanacak verilerden bağımsız olarak beklentiler bozulmaya devam mi eder?
Saygilarimla.
eğer 2019 yılında global piyasalarda bir türbülasyon yaşanmazsa U şeklinde olabilir ama eğer global yani dışarıdan da bir finansal darbe gelirse maalesef L şeklinde bir iktisadi grafiği önümüzdeki 5 yıl boyunca görebiliriz. tüfe de bir miktar gerileme yaşanabilir cari açıktaki düşme devam edebilir bu da iç talebin sert düştüğünü ve dolayısıyla da büyüme ivmesinin hızla daralma trendine geçtiğini söyleyebiliriz. eğer dış kaynaklı şok olmaz ise bir müddet mesela 1 yıllık bir küçülme sonrasında yeniden büyüme trendine geçilebilir. ancak bu büyüme ne yazık ki enflasyonlu büyüme olabilir ki cari olarak büyüsek bile reel olarak küçülürüz. kredi mekanizmasının çalışması gerekiyor büyüme için ancak bu sefer de kaydi para girişleri genişleyeceği için yeniden dövize talep başlayacaktır ki kurları burada tutmak çok zorlaşır. maalesef 2002-2007 ila 2010 2015 arasındaki büyüme trendi uzun bir süre için rafa kalkmalıdır.
SilMahfi hocam öncelikle öğretmenler gününüz kutlu olsun.
YanıtlaSilSorum ise ABD'deki MB'larının hangileri para politikası uygulamaktadır?
Teşekkür ederim.
SilABD'de tek merkez bankası var: Fed. Bir de onun branşları var. Onların hepsi Fed'in aldığı kararların uygular.
hocam finansal piyasa farklı telden çalıyor reel piyasa farklı!. sağlıklı bir ekonomide finansal piyasalar reel piyasanın barometresi gibi çalışır. onun tansiyonunu filan ölçen bir alet gibi görev görür. ancak reel piyasanın bırakalım tansiyonunu kalbi suni teneffüsle çalışır hale gelmiş finansal piyasa sadece biraz tansiyonu yüksek o kadar diyor yani komalık ya da yatağa düşecek kadar kötü değil diyor. hocam ben naçizane her zaman reel piyasaya bakarım. gerçek ekonomi reel piyasa yani mal-hizmet üreten tabandır ve tanıdığım bir iş insanı binbir dert yandı bana bugün ve biraz fırsat bulup ekonomi konuştuk telefonda. tanıdığı iki kobinin yılbaşında personellerinin 1/3 ünü işten çıkaracağını bildiğini söyledi. bu tanıdığım kişi ayrıca yurt dılına da gidip gelen bir insan. ben dünyada da işlerin iyiye gitmediğini söylediğimde hayır yurt dışında piyasa iyi şu anda deyince ben de şimdilik öyle olduğunu ama 2019 yılından başlayarak global bir kriz beklediğimi belirttim. pmı vıx , abd 10 yıllık hazine tahvil faizleri brexit,italyanın bütçe sorunundan bahsettim ve bunları da göz önüne alarak pozisyon almasının iyi olacağını söyledim. onu bilmem ama türkiye şu anda giderek kötüleşiyor dediğin gibi olursa en az 5 yıl türkiye ekonomisi kendine gelemez dedi. velhasıl hocam finansal piyasalar bahar havasında tabi bana göre yapay zorlamalarla bu başarıldı ama reel piyasalarda tam bir sonbahar havası var hocam. hocam sanırım finansal piyasayı manipüle etmek kolay ama reel piyasa daha katı bir yapısallığı olduğu için süreçlerden oluştuğu için kolay kolay manipüle edilemiyor kısa vadede ne dersiniz hocam?. iyi akşamlar.
YanıtlaSilÇok doğru bir tespit, iyi özet.
SilEksik bıraktığınız bir grafik var.
YanıtlaSilSoğan/Dolar grafiği.
sizin gibi titiz birine bunu yakıştıramadım.
Haklısınız.
SilHocam yıl sonu enflasyon beklentiniz nedir? %20.8 olma olasılığı var mı sizce?
YanıtlaSil23 - 24 gibi duruyor.
Sil2017 tahmini icin de yorum yapmistim. Hocam yine benim tahminim dogru cikacak… %27,5
SilPiyasa enflasyonu %50.
SilHocam tcmb haftalik fonlama 2018 baslarindaki miktara geriledi. Yabanci para swaplaride 2018 baslarine gore gerilemis vaziyette.banka sendikasyon cevirmeleride %100 civari. Bankalar aciklarini nerden kapatiyorlar goremedim.ancak bu arada tassaruf aciginin buyudugu goruluyor.bu boyle nere kadar gider. Bana gore bir iki ay daha gidemez.saygilar
YanıtlaSil2 ya da 3 ay.
SilHocam değerli yorumlarınız için sağolun!
YanıtlaSilUzun yıllardır ülkeyi yönetenler her darboğazdan,kendileri adına, uzaya fırlatılan roket gibi her tabakada yükünden kurtularak yoluna devam etti. Şimdiki durum müşgüllüklerinin en büyüğü değil belki de! Siz öngörünüzü paylaşmak ister misiniz, bu durumdan yine çıkıp yola devam mı edecekler?
Uluslar arası ilişkilerde olanları bu bağlamda mı değerlendirmeliyiz?
Bu sefer ekonomi zorda.
SilHocam yazılarınızı nasıl takip edebilirim? Güncel olarak.
YanıtlaSilBen yazılarımı twitterda bir kaç kez duyuruyorum.
SilÖğretmenlik ne kadar kutsalsa bir günlüğüne hatırlanmakta ne derece doğru bilmiyorum. Hocam iyi ki öğrenci yetiştirmişiniz değil mi. Sizin nezdinizde tüm öğretmenlerimin ellerinden yanaklarından öpüyorum.
YanıtlaSilSorum şu; 2019 yılı dünyada küresel bir krize gebe olacak gibi duruyor vix ticaret savaşları yaptırımlar vs. Başkanlığımız da ımf uygulamalarını kabul etmediğinden dış kaynağı 2019 küresel krizin dillendirildiği bir ortamda kolay bulamayacağı gerçeğiyle temerrüte düşermiyiz ülke olarak?
Şirketler banka borçlarını ödemiyecekse 2001 deki gibi özel bankalarımız batarlar mı?
Vatandaş olarak temel ihtiyaç dışında harcama yapmamamız doğru olur mu?
Saygılarımla.
Çok teşekkür ederim, yaptığım işi seviyorum. Karşılığında çok teşekkür alıyorum ki bu her şeye değer.
SilDünyada neler olacak henüz net değil ama bizim durumumuzun parlak olmadığı açıkça görülebiliyor.
Hocam yorumlarınızı ilgiyle takip ediyorum. Zahmet edip bizleri bilgilendirdiginiz için çok teşekkür eder öğretmenler gününüzü kutlarim.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilMesela inönü dönemi ekonomisine dünyadan bağımsız bakabilir miyiz? 39-45 yılları arasında 2. Dünya savaşı olmuş, hayat durmuş 2 milyon asker kışlada bekletilmiş. 2. Dünya savaşından bi haberseniz ekonomi kötüye gitmiş diyebilirsiniz.
YanıtlaSilGelelim 2010-2018 arasına, biz çözüm sürecini başlattık, 9 haziran 2010’da irana ambargo başladı, Türkiye hayır dedi, 2011 de çevremizde arap baharı yangını başladı, suriyeye kadar sıçradı, işidi, fetösü, pkksı, abdsi ile küresel çapta bir savaşa giriştik, gürcistanda devrim oldu, ukraynaya rusya girdi, yunanistan battı, çevremizde 1 tane sağlam ülke kalmadı.
Hocam Allah aşkına söyleyin savaşta değil miyiz? Ateşte yürüyene neden doğru yürümüyorsun denir mi? Bütün çevremiz yangın yeri gibi ama biz dik durmuyor muyuz?
Türkiye cumhuriyeti çok şükür güçlü bir devlet; dünya bir kumarhane sahibi abd, kasa her zaman kazanıyor. Bir de kasanın istediği kurallara göre oynayanlar kazanıyor, ekonomistler kumarhanenin kurallarını iyi biliyor bu konuda uyarılarda bulunuyorlar ancak ya bu kumarhane yıkılacaksa?
Hke
İkinci Dünya Savaşının çıkması bizim elimizde değildi. O nedenle başımıza gelenlerin bizim yaptıklarımızla bir ilgisi kurulamaz.
Silİkinci paragrafta saydıklarınızın kaçından biz sorumluyuz. Ya da o olaylarda bizim payımız var mı? O konu üzerine yoğunlaşırsak meseleyi çözmemiz daha kolay olur.
Hocam ellerinize sağlık, çok teşekkürler, bize hep farklı bakış açısı örneğini verdiğiniz için tekrar tekrar teşekkürler. Öğretmenler gününüz de kutlu olsun, nice güzel ve az sıkıntılı yıllara insallah, hep beraber ☺️
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim, umarım gelecek yıllar ülkemiz, dünya ve bütün insanlık için daha iyi olur.
SilHocam ilgiyle hem sitenizi hem bbcturkce de yazılarınızı takip ediyorum,
YanıtlaSilSize bir sorum var, yanıtlarsanız çok memnun olurum
Konut sektöründe hammadde ve üretim maliyetleri arttığı halde konut kredileri çok yüksek olduğu için satışlar durdu, fiyatlar geçen senenin de altına düşmeye başladı. Sizce bu durum sürdürülebilir olmayan durum 2019 yılı boyunca da devam edebilir mi?
Teşekkür ederim.
Sil2019 çok zor bir yıl olacak. Yalnızca konut sektörü için değil hepimiz için.
Hocam 2020 kolay olacak mı ?
SilÖğretmenler gününüz kutlu olsun hocam ekonomiye soğukkanlı bakışınızı takdir ediyorum. Akedemisyen bence ne muhalif ne iktidar yanlısı olmalı bilgiyi siz gibi yalın vermeli
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilArkadaşımız bugünün gerçeklerini tüm açıklığı ile yazdığı gibi seçim nedeni ile ertelemenin başımıza daha ciddi dertler açaçcğını yazıyor. Kesinlikle katılıyorum. Ciddi bir algı operasyonun içindeyiz. Ne yazık ki sade vatandaş bundan habersiz ..
YanıtlaSilHocam ekonomist dergisinde okudum singapur borsa gibi kurumlarina blockchain teknolojisini entegre etmeye başlıyor. Sizce bunun ne gibi faydaları olabilir.
YanıtlaSilBilmem, ben bir yararını göremedim.
SilBlockhain gelecege hazirlik projesidir.
Silittifak yaparsam milli iradem bozulurmu, aç karina 15 kilo et yersem açliğimi bitermi ?
YanıtlaSilBozulur, bitmez.
SilBu tablo aslında cok olumlu...yeni yatırım yok,istihdam yok,satılmayan konutlardan baska bi sey yok,kucuk esnaf yok,hersey ithal,benzin altın,döviz fiyatları tavan..vatandaşın cebinde para yok ..
YanıtlaSilYuzde 36 enflasyon var deniyor ama yuzde 20 açıklanmıştı.işsizlik iae yuzde 11 yersen...gerçeği kaç ?
YanıtlaSil16,8
SilIssizlik mi %16,5
SilMahfi bey varlık fonu borçlanmaya çıkıp üç kamu bankasına fon temin edilmesi umuluyor. Varlık fonu hazineden daha ucuza mı dış borç bulur? Mantığı anlamadım. Yoksa varlık fonu dış borç için kendini ipotek mi edecek? Siz anladınız mı değerli hocam ?
YanıtlaSilÖğretmenler gününüzü kutlarım.
Teşekkür ederim.
SilVarlık Fonu başka ülkelerde borç vermek için kurulur. Ama bunun için ya varlığınızın ya da fonunuzun olması gerekir. Bizde ikisi de yok.
Hocam kurun geri gelmesinde merkezin rezerv kullanmasının etkisi var mı 470 m dolar dış borç sürdürülebilir mi kurun geri gelmesi yabancı çıkışını kolaylaştırmaz mı tşk.
YanıtlaSilVar tabii, kolaylaştırır.
SilBU REEL EKONOMİ DİYE ANLATTIĞINIZ SONUÇTA KOÇBAŞI OLAN DÜNYANIN EN BÜYÜK ŞİRKETLERİNİN ORTAĞI OLDUĞU FİNANSAL PARAMETRELERDE ASIL GÜCÜ ELİNDE BULUNDURAN KÜRESEL ÇAPLI GÜÇ ODAKLARI DEĞİL Mİ ZATEN. ŞU ANKİ YÜRÜTME ERKİMİZ DE BU GÜÇ ODAKLARIYLA EKONOMİK BİR MÜCADELE İÇİNDE OLDUĞUMUZU BELİRTTİĞİNE GÖRE ANADOLU SERMAYESİNİN HAREKETİNİN ZAYIF KALMASI OLAĞAN DEĞİL Mİ. BURADA ASIL ÖNEMLİ OLAN REEL EKONOMİYE YÖN VERENLERİN MÜCADELESİNDE BİZ SADE VATANDAŞIN RÜZGARIN HANGİ YÖNE ESTİĞİNİ VE NASIL BİR SONUÇ ORTAYA ÇIKACAĞINI KESTİREMEMESİDİR. BU DA GAYET NORMALDİR.
YanıtlaSilAhmet bey,
Sil"ŞU ANKİ YÜRÜTME ERKİMİZ DE KÜRESEL ÇAPLI GÜÇ ODAKLARIYLA EKONOMİK BİR MÜCADELE İÇİNDE OLDUĞUMUZU BELİRTTİĞİNE GÖRE"
Hükümetin uydurduğu bu bahaneye inanıyorsanız, Mahfi bey veya konunun uzmanı başkaları size anlatırsa anlatsın pek faydası olmaz.
hocam elinize sağlık.. ufak bir sorum olacak..sokak kulağıyla duyduğum ''mecburen offshore şirketlerindeki paralar yurdumuza getirildi'' kurdaki düşüş buna bağlı olabilir mi ? güzel günler hocam..
YanıtlaSilEtkisi vardır.
Sil29 yaşında, tekstil sektöründe kendi şirketini yöneten bir olarak, hocam finans sektörü ve reel sektör bağlantısı ile ilgili bir yayın yapmanız benim gibi gençleri çok aydınlatacaktır. Bu yazınızda da belirttiğiniz durum, finansal dalgalanmaların üretimdeki etkilerinin şiddetiyle etki zamanı ile ilgili kafamızda büyük soru işaretleri oluşuyor. Son kitabınıza yaptığım twitterdaki yorumum da bununla ilgiliydi, sizin de yazınız tam üzerine geldi:
YanıtlaSil“#Yenikitapönerisi olarak 21. yüzyılda finans sektörü ve reel sektörün etkileşimi ve öngörüleriniz üzerine bir kitap bizler için güzel bir çalışma olabilir hocam.”
OZAN bey, finansal şokların reel ekonomiye yansıması o anki reel bilançoların ortalama durumuna ve şokun da büyüklüğüne bağlıdır. mesela bir tekstil firmasının üretim organizasyonunun dış tedarik zinciri büyükse kur şokundan daha fazla ve çabuk etkilenmesi olasıdır. ancak tedarik zincirinde iç pazarın payı fazla ise etkilenmesi biraz daha geç ve nispeten derinliği düşük olacaktır. kısacası ben burada sayın mahfi hocamıza asla saygısızlık yapmak niyetinde değilim ki zaten asla hocamın adına sorunuza cevap vermiyorum sadece bu konunun ağırlıklı olarak mikro iktisadi zeminde değerlendirilebileceğini düşünüyorum. çünkü her reel işletmenin ya da sektörün bağışıklık sisteminin gücü aynı değildir.
SilHocam öğretmenler günümüzünü en içten dileklerimle kutlarım saygılar sevgiler
YanıtlaSilTeşekkürler
SilLİSANSLI DEPOCULUKTA DEVLET TARAFINDAN VERİLEN DESTEK VE TEŞVİKLER
YanıtlaSilVERGİ İSTİSNALARI
Lisanslı depolara stoklanarak elektronik ürün senedi aracılığıyla alım, satımı yapılan ürünler 31.12.2018 tarihine kadar;
- Zirai stopaj vergisinden (% 2),
– Elde edilen kar gelir/kurumlar vergisinden (% 20),
– KDV’den (% 1),
muaftır.
DEPO KİRA DESTEĞİ
16 Ekim 2014 tarih, 29147 sayılı Resmi gazetede yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı (Karar Sayısı: 2014/6849) eki ‘Tarımsal Ürünlerin 5300 Sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu Çerçevesinde Lisans Alarak Faaliyet Gösteren Depolarda Muhafaza Edilmesi Halinde Kira Destekleme Ödemesi Yapılmasına İlişkin Karar‘ ile bu Karar’da değişiklik yapan 20 Ocak 2018 tarih ve 30307 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu kararına göre lisanslı depolarda muhafaza edilen ürünlere 16.10.2014 tarihi itibariyle 5 yıl süreyle, üretici dışındakiler ve üreticiler ile üretici örgütleri için olmak üzere doğrudan lisanslı depo işletmelerine depo kira desteği ödenmektedir.
Soğan lobisi yalanları hikayeleri bitmiyor ama depoculuğu stok yapmayı devlet destekliyor sebebi gıda ürünleri yılda bir kez çıkar ve uygun koşullarda saklayamazsanız ürün elinizde çürür ve işte ozaman kıtlık yaşanır. Şimdi stokçuluk gibi yalan haber yapmaya başladılar Soğan yılda bir kez ürün alır ve uygun koşullarda depolarda saklanır zaten bunlara stokçu karaborsacı denilmez bunlar ürün ihtiyaç duyuldukça ürünü piyasaya satar kaldı ki soğan uygun koşullar olmadığında hemen çimlenir çürümeye başlar zarar ettirir. Eğer soğanı toplayıp hepsini bir kerede piyasaya sürseniz ozaman diğer ay nerden soğan bulup satacaksınız tabiki depolayacaksınız bunarı devlet şikayet edeceğine ozaman kendisi vatandaştan alsın kendisi depolasın çözüm üretsin yanılmasın insanları
Sogan lobisi ve stokculuk söylemi bir algi operasyonudur. Ülkenin gercek ekonomik sorunlarinin sogan gibi bir ürün üzerinden karartilmasidir. Deposunda 30 ton sogan bulunan insanlar stokcu suclamasi ile adeta ekonomik buhranin sorumlulariymis algisi pompalaniyor. Halbuki 30 ton sohan 1 kamyon sogan demektir. kilosundan 2 Tl kazanc elde edilse 60 Bin TL demektir. Tüm ülkede 1.000 kisinin bu sekilde oldugunu varsayalim, 60 milyon TL demektir.
Sil"""Yabancı ortaklı şirketlerin yap-işlet-devret modeliyle yaptığı 53,7 milyar dolarlık 211 projeye 130 milyar dolar Hazine garantisi verilmis. Yalnızca 18 şehir hastanesine devletin ödeyeceği kira bedeli 30 milyar dolar. Hazine, Avrasya Tüneli, Osmangazi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde; geçmeyen araçlar için işletmeci şirketlere, 2017’nin ilk 4 ayında 803 milyon TL ödeyecek. Bugünkü durumun sürmesi halinde, yıl sonunda işletmeci firmalara 2 milyar 410 milyon TL ödenecek. Bu miktar, Osmangazi Köprüsü’nün yapım bedeli kadar bir paradır.""
Bu millet herseye müstehaktir.
Devletin yeni birşeyler yumurtlaması gerekiyordu ve soğanda buldu suçlu ise soğan lobisi oldu. Yeni yılda yumurta lobisi ortaya çıkacak yumurta ve kanatlı hayvan üretenler batıyor arz azlınca fiyatlarda patlayacak fakat suçlu yumurta lobisi olacak yeni lobiler yumurtlatacaklar. Bu böyle devam eder çözümü halk aç kalmadıkça herşey devam eder nezaman aç kalırlar ozaman anlarlar. Tabi yaşın yanında biz de yanacaz ama biz zaten alıştık yeterki Suriyeli Müslüman kardeşlerimiz doysun adamlar savaştan boşuna mı kaçtı tabiki biz gidip savaşırız onların yerine ekmeğimizide veririz gerekirse ölürüz olmadı vatandaşlıkta veririz yetmedi toprakta alsınlar ne olacak bizim işimiz cahillik değil mi. Cahil toplumun başına pislik yağar. Bize olanda bu işte
Silyıllarca düşük kur - yüksek reel faiz ile üreticiyi döv dayak at düşük kurlarla ithalatı palat üretme düşük kurdan ucuza al içeride yüksek karlılıkla sat demişler. sonra sıcak para azalmaya başlayıp kurlar yükselince artan maliyetler fiyatlara mecburen yansımaya başlayınca az sayıdaki üretici ile aracılar günah keçisi olsun. eh zaten necip halk da ekonominin e sini bilmez ve öğrenmek de istemez bu anlayışa günlük çıkarlar için sürekli destek verir tüm hukuksuzlukları , yandaşçılığı, liyakatsizliği, verimsizliği, bilumum her türlü rezilliği görmezden gelir sonra da utanmadan dert yanar. bu halka her türlü kriz müstehaktır. az bile oluyor.
SilHocam saygılar. Turk ekonomisinin gelecegine inanıp cok uzun vade icin (10/15 yıl) temettü hisselerine yatırım yaptım. Şu an yuzde 10 kadar zarardayım. Siz bu uzun vade hisse yatırımı icin ne düsünürsünüz? Tesekkurler; saygılar.
YanıtlaSilHisse senetleri uzun vadede kazandırıyor. Genel eğilim bu yönde. Umarım yine öyle çıkar.
SilSayın Eğilmez, ben de sizin gibi gerçek ve çağdaş tüm öğretmenlerimizin öğretmenler gününü kutlarım. Ayrıca bilindiği üzere Genel seçimler erkene alınmasaydı, bu günlerde Genel seçimler yapılacaktı. Hükümet önce ısrarla ERKEN SEÇİM YOK diye bildirdi, ancak sizin gibi düşünenler, Ekonomimizin Kasım ayına kadar dayanamayacağını görerek ERKEN SEÇİM yapılacağını gündeme getirdiniz ve HAKLI çıktınız. Genel seçimler erkene alındı ve Hükümet 24 Haziranda ERKEN SEÇİME gideceğini ilan etti. Bu durumları, bu günleri çabuk unuttuk. Şimdi de, aynı şeyleri yaşıyoruz, ekonomimizin durumu YEREL SEÇİMLERE kadar ayakları üzerinde durabilecek mi? YEREL SEÇİMLERDEN sonra ayakları üzerinde pek duracağa benzemiyor gibi. Acaba yanılıyor muyum? Saygılarımla
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilMevcut duruma ve genel görünüme bakarak sizinle aynı görüşte olduğumu söylerim, yanılmıyorsunuz.
Hocam ülke girdiği bu sarmaldan kaç yıl içinde çıkabilir ?
SilHocam Türkiye ekonomisini 1. dönem olarak 2003-2010 arası, 2. dönem olarak 2010-2018 arasını baz alırsak bu iki dönemin para ve maliye politikaları açısından farkları nelerdir acaba?
YanıtlaSilBunun bir ödev olduğunu biliyorum. Bu konuyu Merkez Bankası sitesindeki enflasyon raporlarından ve OVP'lerden çalışarak çıkarmanız gerekiyor. Sevgiler, başarılar.
SilHocam işsizliği hedefleyebilir miyiz?
YanıtlaSilBu da bir ödev, biliyorum. Çünkü birçok arkadaş aynı soruyu sordu. Kısaca şunu söyleyebilirim: İşsizliği hedeflemek aslında büyümeyi hedeflemek demektir. Ona göre araştırın.
SilHocam
YanıtlaSilMerkez Bankası'na gittim, 'bana para ver' dedim, kapıdaki polis 'bir daha buralarda görmeyeyim seni, kaybol' dedi.
Beni niye tehdit etti Hocam?
Tipini begenmemistir muhakkak. Tipsizligin yazdiklarindan akiyor. Tipsizlikten en az 6 ay yatarsin.
SilÇok basit: Merkez Bankası vatandaşa veya şirketlere para vermez, sadece bankalara verir. Siz parayı normal bankadan isteyecektiniz.
SilHocam merhabalar. Gelişmekte olan piyasaların baş rol olacağı bir küresel depresyon bekliyor musunuz?(Bu kişisel bir tahmindir.) Soruyu sormamım temelini; (1)FED parasal sıkılaştırması, (2)ECB'nin de 2019 da bu sıkılaşmaya başlayacağı, (3)Çin'in olası ve görece yavaşlayacağı ve (4)Yaşanacağını düşünmesem de ticaret savaşlarının hız kazanacağının ihtimalleri oluşturuyor. Bu tahmini nasıl yorumlarsınız? Böyle bir olayın(Küresel Depresyonun) -yaşanmasa bile- ihtimalinin gittikçe artacağını düşünür müsünüz? Saygılarımla,
YanıtlaSilEğer parasal sıkılaştırma daha da hızlanırsa (Avrupa Merkez Bankası da mesela sıkılaştırmaya başlarsa) bu dediğiniz olabilir.
SilHocam yazı için tşk
YanıtlaSilTrump petrol fiyatlarının yükselmesi iyi olma dedikten sonra düşmeye başladı bu durum FED in faizleri daha fazla artmaması için bir manüplasyon yapıp hem rusya yı sıkıştırmak hemde kendi ülkesi için petrolü düşürüp maliyetlerini azaltmak içinmi ? Beraberinde kurunu düşük tutup ihracatını artırmak istiyor acaba
Büyük olasılıkla bu dedikleriniz nedeniyle oluyor. Çünkü ABD'nin Suudi Arabistan ve o kanalla OPEC ülkeleri üzerinde önemli etkisi var.
SilHocam "Büyük olasılıkla kur ve faizdeki düşüşler bir süre daha devam edecek" demişsiniz.
YanıtlaSilBu durumda 5.40 ve üzerinde dolar alanlar, dolara yatırım yapanlar yüklü zarar edecekler diyebilir miyiz?
2019 yılının en iyi yatırım aracı TL'mi olur sizce?
Teşekkürler.
2019 da yatirim gücü kalirsa kalirsa haklisiniz.
SilKısa vade için diyebiliriz ama sonrasında eğer bu şekilde devam edersek dolar da faiz de yine yükselir.
SilHocam merhabalar. Son günlerde Türkiye beyin göçü konuşuluyor. Ülkede demokrasi, adalet, insan hakları, düşünce özgürlüğü, ekonomik özgürlük, serbest piyasa vb. birçok özellik yok. Beyin dediğimiz iyi egitimliler aslında. Bu insanlar gidince doğru karar alabilme olasılığı olanlar da gidecek. Geriye hiçbir vasfı olmayanlar kalacak. Bu şekilde ekonomi gelecek 50 yılda duzelebilir mi? Böyle ülke örneği var mı acaba? Saygılarımla.
YanıtlaSilGitmediklerini farzedelim, bu yapıda bir şeylere katkıda bulunma olanakları sınırlı olduktan sonra ne fark eder. Bazı AB ülkelerinde bizim amele işi dediğimiz işleri yapanlar bile kendilerini daha güvende hissediyor. Öte yandan halihazırda kaliteli insan hem kamuda hem özel sektörde yok değil. Ellerinden bir şey gelmiyor ki.....
SilBu dediğiniz kısmen doğru olsa da geriye kalanlar içinde de çok nitelikli birçok insan var. Yani herkes hemen bir fırsat yakalayınca ülkeden gitmiyor.
SilHocam Finansal piyasada gücü olan Ekonomiye de yön veren olduğuna göre, Şuan dijital para blockchain yatırımı yapan ülkeler ileride yine pozisyon almış ve piyasada güç sahibi olacaklar. ABD İngiltere Çin Avrupa hatta İsrail bile bu konuda ciddi çalışmaları var yatırımlar yapıyorlar fakat bizde hamasetten öte geçemeyen siyasi yapıdan dolayı şok dalgasını yine bizim gibi geri kalmış ülkeler yaşayacak. Fintech gibi finansal teknoloji bankacılığı 2025 yılında ortadan kaldıracak seviyeye geldiğinde biz yine teknoloji satın alan ülke olarak kalacaz Sanal paraları ilk tanıtanlar ve yatırım yapanlar dünyada isim yapmış güven vermiş olacak sonradan ortaya çıkanlara yine güven duyulmayacaktır. Bence yine geç kaldık kağıt para kalktığında yerine online ödeme kartlı ödeme ile paranın ortadan kalkması aynı zamanda para hızınıda yükseltir buda paranın dolaşım hızındaki devir ile ticaretin artmasına vergi kaçağı kaybının yok olması demektir. Tüm ödemeler kart üzerinden yapılsa para ortadan kaldırılsa sadece kartlı ödemelerde bile vergi kaçağını önlemiş yatırımların hızı ve kalitesi artmış olur. Ekonomiden önce Finansal yapısını buna göre şekillendiren ülkeler şuan rekabet içinde ve biz birden dünya ekonomisindeki yerimiz değişir tekrar başa sarıp başlarız. Dünyanın Lider ekonomileri arasında yer alacaz yalanları ile uyuttular kendileri projelerini hayata geçirmek için denemeleri dahi yaptı biz sadece hamaset ile siyaset yaparak hiç birzaman başarılı olamayız. Çok karamsar oldu galiba
YanıtlaSilCok karamsar degil.. Cok dogru tespitler. Saklanacak ve 15-20 yil sonra ibretlik okunacak bir yorum. Blockhain gelecegin parasi. Geregini yapmayanlar, sonuclarina katlanacak.
SilGaza gelip aldığı bitcoinler elinde patlamış bir yatırımcının haykırışı :)
SilBitcoin almadım hiç sadece araştırıyorum uzun zamandır neler yapmaya çalıştıklarını. Zaten sistem şuan deneme sürümleri aşamasında talep yoklaması ve sistemin çalışması ile ilgili denemeleri var . Kaldı ki dünyada çok ülke buna yatırım yapsada şuan için çoğu ülkede yasal değil güven duymadığın birşeye yatırım yapmazsın ayrıca biz Türklerin çöpe atacak parası da yok. Tasarruf edecek gelirimiz olmadığı için emin olmadan yatırım yapılmaz. Çiftlik bank gibi yerlere para yatıranlar saadet zincirinden bedava para kazanmaya alışmış insanlarıdır paralarının batması da normal. çünkü açıkladı kar marjları çok saçma hemde gıda da oyüzden yatırım için değil Ülkemizin finansal ekonomik ve maliye politikası için çok önemli. benim dediğim sanal paralar yatırım için değil, şuan kullandığımız paranın sanal yani online olması dijital paralara geçilmesi kaldı ki bu paralar aylık aldığımız ve günlük harcadığımız herşeyi sistem üzerinden kart ile yada online olarak yaparsak yani kağıt ve bozuk para kaldırılsa ozaman devletin vergi kaybı olmaz çünkü tüm ödemeler sistemde anında görünecek vergisi kdv si hemen ortaya çıkacak şirketten devlet para istemeden şu kadarı hemen vergi geliri olarak tahakkuk edecek.
Siltoplum olarak dünyanın gelişigüzel döndüğünü sanıyoruz. oysa dünyada sistemi kuran yöneten ve üst segmente çıkartan bir güç var. üst akıl dediğimiz aslında üstün akıldır. bu akıl mesela 2019 ve sonrasında yaratacağı büyük finansal türbülansyonla bankacılık sistemini başta bizim gibi ülkeler olmak üzere fonksiyonelliğini kaybettirecektir. önce alan boşalt sonra o alanı bir başkasıyla doldur anlayışıyla dijital para sistemini devreye sokacaklar. büyük değişimler büyük sancılarla olur ve bu durumda başta bizim gibi ekonomiler olmak üzere yıkım oluşturup yeni düzene geçişi mecbur kılacaklardır. ama bunu göremeyen adsız 15:10 gibiler hala o kadar çok ki!. yukarıdaki güzel analizi gaza gelerek bitcoine yorumlamış. tam da bizim ortalama türk toplumunun algı zafiyetlerinin bir örneğini vermiş kendisi!. böyle algılamaya devam edin daha çok hamasetle geriye doğru marş marş yaparız bu kafayla türkiye olarak.
SilHocam işsizliği hedeflemeyi phillips eğrisiyle açıklamak istesek nasıl bir taslak metin oluşturmamız gerekir?
YanıtlaSilTaslak metin oluşturmadan önce Türkiye'nin geçmiş verilerini alıp işsizlik ve enflasyonu aynı grafikte buluşturun ve ikisi arasındaki korelasyonu saptayıp, Granger nedensellik testi uygulamanız gerekir. Bu ilişki güçlü ve birbirini açıklıyorsa o zaman taslak metne girişmelisiniz.
SilHocam merhabalar, yine önemli bir noktaya değinmişsiniz çok teşekkür ederiz.
YanıtlaSilMalumunuz günümüzdeki mali durumu kötüye giden şirketlerin yapısını genelde Piyasa sermayesini kullananlar olarak gözlemlemekteyim...
Aslına bakarsanız bizim Ülke yöneticilerimiz de benzer mantık ile günü kurtarmaya çalışıyor zannedersem...
Ortada uzun vadeli bir plan yok gibi duruyor Hocam, sanırım olsaydı açıklarlardı şu ana kadar neyi bekliyor olabilirler ki?
Sanayinin küçülmesine gelirsek, önceki yazınızda bir kullanıcıya yaptığınız yorumunuzu çok beğenmiştim.
''Türk Mallarının ihracatı için kapıda beklemiyorlar'' demiştiniz ve çok haklısınız.
Dünya siyasetine baktığımızda (Yerel Seçimlerimiz, İran Abmargosu için Ülkemize tanınan 6 aylık geçici süre, Arabistan Kumpası, İtalya Ekonomisinin Avrupaya etkisi, Brexit, Ocak 2019 da Çine uygulanacak ilave vergiler, Avrupa ordusu, Suriye Meselesi, K.K.T.C. Petrol meseleleri, saymakla bitmiyor!)
Önümüzdeki dönemlerde de bu DIŞ POLİTİKA HATALARIMIZ ile İhracat yapan şirketlerinde maalesef çoğu sıkıntıya düşecek gibi gözüküyor!
Yazdıklarımı okuduğumda Allah sonumuzu hayretsin demekten başka bir söz bulamıyorum...
Söylediğiniz gibi Ekonomide küçülme kaçınılmaz gibi duruyor maalesef.
Dünya ekonomistleri 2019 yılını çok karanlık olarak öngörürken bizde nasıl bir para politikası izlenmesi gerekiyor Hocam?
Sizce kurtuluş için Adalet, Sanayi ve Sıkı Para Politikası kısa zamanda uygulanabilir mi?
Başka Ekonomik çözüm yollarımız var mı?
Saygılar,
Aynı şeyi tekrarlamaktan be n yoruldum ve biliyorum siz de sıkıldınız ama bu dediklerinizi çözmenin yolu gerçek anlamdaki yapısal reformlardan geçiyor. Ve ilk yapılması gereken de dediğiniz gibi yargı reformu.
SilHocam Türkiye'yi ortalama 10 yılda bir ekonomik kriz döngüsüne sokan nedir?
YanıtlaSilTeşekkürler
El parasi ile buyume modeli ve bunun sonucu gelen cari acik
SilHocam merhabalar
YanıtlaSilAnlam veremediğim için sizin düşüncenizi öğrenmek istiyorum.
Büyük firmalar batıyor diyoruz ya da konkordato ilan ediyor peki neden özkaynak kullanmayı tercih etmiyor hadi banka kredisi kullandı peki neden bununla yatırım yapmak yerine lüks araba satın alıp konkordato ilan ediyor.Bankaların açıkladığı net kar rakamlarına bakacak olursak firmaların da toplamda en az aynı rakamlar kadar kar ettiğini düşünmek yanlış mı olur.Sonuçta bankaya ödediği faizden daha fazlasını kazanması tahmin etmek doğru sanırım.
Saygılarımla
Merhabalar hocam, sizin ekonomi politikasi kitabinizda yer alan denge duraganligin diger adıdır sozunden bir cok cikarimda bulunuyoruz, sizin bu soz hakkindaki goruslerinizi merak ediyoruz, dusuncelerinizi bildirmenizi onemle rica ediyoruz
YanıtlaSilHocam, Sizin yılsonu döviz ve enflasyon beklentiniz nedir?
YanıtlaSilKendi karambolümüz sebebiyle size şahsen teşekkür etme fırsatım olmadı Hocam. Haftasonu Tuzla'da şirket toplantısındaki sunumunuz harikaydı. Pek çok katılımcının da hemfikir olduğu gibi bu programın en güzel ve faydalı bölümü sizin sunumunuz oldu
YanıtlaSil