Altın ve Gümüş Fiyatları
Aşağıdaki tablo 2024 yılı itibarıyla dünya altın ve gümüş üretiminde en fazla payı olan 10 ülkeyi gösteriyor (kaynak: www.tradingeconomics.com, Wikipedi):
Tabloya göre altın üretiminde birinci
sırada bulunan Çin, gümüş üretiminde de ikinci sırada yer alıyor. ABD, her iki
değerli metalin üretiminde de Çin’in oldukça gerisinde bulunuyor.
Üretilen altının yüzde
10’dan fazlası tıp, elektronik, otomotiv, savunma ve havacılık sanayilerinde
kullanılıyor. Geri kalanın önemli bir bölümü külçe, para olarak saklanıyor ve br
bölümü de takı, mücevher yapımında kullanılıyor. Risklere karşı bir çeşit
güvence görevi gördüğü için risklerin arttığı dönemlerde talebi ve dolayısıyla
fiyatı artıyor.
Gümüş; pil yapımında, takı ve
kuyumculukta, tıp alanında, fotoğrafçılıkta, elektronik sanayisinde, dişçilikte,
güneş enerjisi üretimi sağlayan panellerde, elektrikli otomotiv sanayisinde ve
diğer bazı alanlarda kullanılıyor. Özellikle son yıllarda enerji üretimine
alternatif oluşturmak için geliştirilen güneş enerjisi panelleri ve benzin veya
mazotla çalışan arabaların yerini almak üzere geliştirilen elektrikli
arabalardaki yaygın kullanımı gümüşün değerini hızla artırıyor. Bu şekilde
değeri artan gümüşe son yıllarda altında olduğu gibi belirsizlikten kaçanların
talebi de eklenince gümüş fiyatı altından daha hızlı yükselmeye başladı.
Merkez Bankalarının Altın Rezervi
Para sistemi yaklaşık yüzyıl
kadar, para biriminin belirli ağırlıkta altın karşılığında basıldığı, altın
standardı esasına dayalı olarak yürütüldü. Bu sistem ilk kez 1821 yılında
İngiltere’de uygulamaya kondu. 1937 yılından sonra sistemi uygulayan tek ülke
olarak ABD kaldı. ABD de 1971 yılında bu sistemi terk edince dünyada parasının
karşılığı altın olan ülke kalmadı.
En yüksek altın rezervine sahip 10
Merkez Bankası (2025 yılı itibarıyla) aşağıdaki
tabloda yer alıyor (kaynak: www.tradingeconomics.com):
Dikkat edilecek olursa en yüksek altın rezervleri gelişmiş ülkelerin Merkez Bankalarındadır. Bunun nedeni, geçmişte uygulanmış olan altın para standardı sistemidir. Bu ülkeler bastıkları paranın karşılığında altın rezervi bulundurmuşlar ve karşılık uygulaması kalktıktan sonra da bu rezervleri tutmaya devam etmişlerdir. Buna karşılık gelişme yolundaki ekonomilerde parasallaşma daha geç gerçekleştiği için onlarda altın rezervi düşük kalmış. Gelişme yolundaki ekonomilerde altın rezervlerinden ziyade döviz rezervleri yüksektir. Bunun temel nedeni bu ekonomilerin paralarının rezerv para olmaması ve dış ticaret ilişkileri için döviz bulundurma zorunluluğudur. Altın rezervinin Çin’de ve Rusya’da yüksek olmasının nedeni Çin ve Rusya’nın son yıllarda rezervlerini dolar ağırlıklı olmaktan çıkarıp altın ağırlıklı hale getirme çabalarıdır. Aslında Trump’ın görevi gelmesi sonrasında merkez bankalarının çoğu altın rezervini artırmaya yöneldi. Bu yönelişin altın fiyatlarının yükselmesine önemli katkı yaptığını söylemek gerekir.
Gelişmiş ekonomilerde halkın
altın tutma alışkanlığı düşük, gelişme yolundaki ülkelerin önemli bölümünde
halkın altın alma ve saklama eğilimi yüksektir.
Altın ve Gümüş Fiyatları
Altın ve gümüşün dünya
borsalarındaki geleneksel ağırlık birimi troy onstur. 1 Troy ons (çoğunlukla yalnızca ons olarak
belirtiliyor), 31,1 gram saf altın veya gümüşe karşılık geliyor. Altın
ve gümüş fiyatları dünyada genellikle USD/Ons olarak hesaplanıp açıklanıyor.
Türkiye’de ons ölçüsü kullanılmadığı için TL/Gram ölçüsü esas alınıyor. Örneğin
1 ons altının fiyatı 4.508 dolardır (10 Ocak 2026.) Bunun gram karşılığı
(4.508/31,1035 =) 144,9 dolar eder. O da aynı tarihteki kurla (43,13)
Hesaplanınca 1 gram altın (6.250 lira olarak hesaplanabilir.
Altın ve gümüş fiyatlarını yıllar
itibarıyla gösteren grafiklere aşağıda yer veriyoruz (grafikler altın ve gümüş
fiyatlarının yer aldığı www.tradingeconomics.com
www.lme.com başta olmak üzere çeşitli
sitelerden alınan verilerle tarafımızdan hazırlanmıştır):
Altın ve gümüş gibi değerli
metallerde özellikle Trump’ın göreve gelmesiyle birlikte hızla yükselen belirsizlik
ve risk artışının etkisiyle olağan dışı artışlar ortaya çıkmış görünüyor. Bunun
temel nedeni Trump’ın göreve gelişini izleyerek yaptığı açıklamalar ve
uygulamaların dünyada büyük bir belirsizlik yaratmış olmasıdır.
Aşağıda dünya belirsizlik endeksinde
1990’dan bu yana yaşanan değişimler yer alıyor:
(kaynak: https://cepr.org/voxeu/columns/global-economy-hit-higher-uncertainty)
Trump’ın göreve gelmesiyle
birlikte dünya belirsizlik endeksinin hızla tırmandığı açıkça görülebiliyor. Trump
öncesinde belirsizlik hiç bu kadar yüksek bir düzeye çıkmamıştı. Belirsizlik
artışı demek risklerin artması ve bunun sonucu olarak da portföy yatırımcılarının
risk artışına ve belirsizliklere karşı varlıklarını korumak için güvenli liman
kabul edilen altın, gümüş gibi metallere yönelmeleri demektir. Bu yöneliş hem
fiziksel hem de sanal olarak (bu metallere dayalı yatırım fonları ya da bu
metalleri çıkaran, işleyen, pazarlayan şirketlerin hisse senetlerini alarak) gerçekleşmektedir.
Türk Altın ve Gümüş Birikimcisinin Durumu
Türk yatırımcı, altın ve gümüş yatırımını
Türk Lirası ile yapıyor ama altın ve gümüş fiyatları dünyada dolara göre
belirleniyor. O nedenle Türk yatırımcı açısından yalnızca altın ve gümüş
fiyatları değil doların hareketi de önem taşıyor. Altın ve gümüş fiyatı dünyada
yükselirken Türkiye’de dolar kuru da yükseliyorsa altın ve gümüş yatırımcısı
yüksek kazanç sağlıyor. Türk Lirası ile altın ve gümüş yatırımı yapanlar için
en iyi durum budur. Altın ve gümüş fiyatları dünyada düşerken Dolar da Türk Lirası
karşısında değer kaybediyorsa Türk Lirası ile altın veya gümüş yatırımı
yapanlar yüksek kayıplar yaşar. Türk Lirası ile altın ve gümüş yatırımı
yapanlar için kâbus senaryosu budur. Bu iki hal arasındaki durumlarda kazançlar
da kayıplar da olabiliyor. Aşağıdaki tablo, altını esas alarak, bu durumu
açıklamak üzere hazırlanmış bulunuyor:
(Kaynak: USD/Ons altın fiyatları
için; www.tradingeconomics.com,
USD/TL kurları için TCMB; https://www.tcmb.gov.tr/kurlar/kurlar_tr.html,
Altın TL/Gram için; https://www.anlikaltinfiyati.com/5-yil-once-gram-altin-fiyati-ne-kadardi.html)
Tablo bize Türk altın
yatırımcılarının 2024 yılı dışında yabancı altın yatırımcılarına göre az da olsa
daha kazançlı olduğunu gösteriyor.
Durum gümüş için de değerlendirildiğinde benzer sonuçlar
çıkıyor.
Altın ve Gümüş Fiyatlarının Geleceği
Altın ve gümüş fiyatlarının
geleceği konusunda iki farklı görüş bir de orta görüş var. İlk görüşte olanlar
altın ve gümüş fiyatlarının mutlaka bir düzeltme yaparak düşeceğini ikinci
görüşte olanlar altın ve gümüş fiyatlarının arada düzeltmeler, kâr
realizasyonları olsa da yükselişini sürdüreceğini, orta görüşte olanlar ise
altın ve gümüş fiyatlarının bugünkü düzeyinde inişler çıkışlar yaşayarak devam
edeceğini öne sürüyorlar.
Küresel sistem son yıllarda pek
çok şok yaşadı ve yaşamaya devam ediyor. Rusya – Ukrayna savaşı devam ediyor, Ortadoğu
kaynıyor, ABD, gümrük vergisi artırımlarıyla kur ve ticaret savaşlarını yeni
bir aşamaya getiriyor, dünyada hemen her köşede büyüme hızları geriliyor, Avrupa ekonomileri resesyon riskiyle karşı
karşıya bulunuyor. Çin, eski hızıyla büyüyemiyor derken son olarak ABD,
Venezuela’ya müdahalesi riskleri zirveye taşıdı. Yaşanan şokların hepsini
hatırlayamıyoruz bile. Bu şoklar kuşkusuz altın ve gümüş fiyatlarını, daha çok
artış yönünde, etkiliyor. Piyasalar belirli limitler içindeki şokları sindirme
konusunda artık uzmanlaşmış olsalar da Trump’ın yarattığı belirsizlik ve bir
anlamda tehdit öyle kolay sindirilecek gibi görünmüyor o nedenle de altın,
gümüş ve benzeri metallerin fiyatları, eskisine göre daha hızlı yükseliyor.
Değerli metallerin güvenli liman
hizmeti sunmaya devam etmesinin Trump’ın yaklaşımlarıyla yakın ilgisi
düşünülürse bu yaklaşımlar değişmediği sürece arada düşüşler, kâr
realizasyonlarıyla gerilemeler olsa da fiyat artışlarının devam edeceği tahmini
en gerçekçi tahmin olarak kabul edilmelidir.
Türkiye'nin altın ithalatını yıllık 150 ton olarak sınırlamasının da fiyat yükselişinde etkili olduğunu düşünüyorum. Dolaysıyla tahmin senaryosuna altın ithalatındaki kotanın kaldırılma ihtimali de dahil edilmeli. Zira sektörün bu yönde çok ciddi bir talebi söz konusu. Altın kaçakçılığını milletvekillerinin bile yaptığı 1 haftalık Dubai tatilini oradan cebinde 100 gr. altın getirerek bedavaya getirenlerin olduğu bir ortamda hayli bir yüksek olasılık bence.
YanıtlaSilYukarıda bi araba yazı yazılmış, altın fiyatı USD cinsinden ons ölçü birimiyle takip edilir diye. Altın'ın TL fiyatı ancak uluslararası piyasada düşüş x USD/TL kuru düşüşü ile mümkün olur.
SilBenim yazdığımı niye tekrarladınız anlamadım ya neyse.
SilDeğerli hocam bu yeni kuyumcular için nisandan sonra gelecek olan sistem sizce uygulanabilir mi yoksa rafa mı kaldırılır?
SilErtelenip unutulmaya bırakılması daha olası görünüyor.
Sil"1 Troy ons (çoğunlukla yalnızca ons olarak belirtiliyor), 31,10348079 gram saf altın veya gümüşe karşılık geliyor."
YanıtlaSilHocam çok küçük bir düzeltme yapmak istiyorum; 1 ons =31,1034768 gr olmalı doğrusu.
Küsürat hatası ,büyük rakamların dönüştürülmesinde önemli fark yaratabiliyor.
Saygılarımla,
Haklısınız ama bu yazı işi basitleştirmeyi hedeflediği için 31,1 diye kısalttım. Teşekkürler, sevgiler.
SilAkılda kalması için sadeleştirilmiş olması gerekir.
SilTesekkurler hocam. Hocam inşaat sektörü canlanacak mı? Bir arsa aldık 20 yıl önce hala bekliyoruz
YanıtlaSilZaten canlı.
SilHocam güvenli limana demir atmışız ayrılamıyoruz.
YanıtlaSilTürkiye rezervlerini altınla doldurarak dünyada 10 numara olmuş. Akıllı hamle.
SilMahfi bey'in yaklaşımıyla ilgili anlayamadığım nokta şurası:
YanıtlaSilMahfi bey; Arjantin'de "Javier Milei"nin uyguladığı ekonomi politikaları doğru bulduğunu, ülkenin ekonomisini düzlüğe çıkardığını söylerken:
https://www.mahfiegilmez.com/2025/03/mileinin-arjantini.html
Aynen şunları yazmıştı:
"Milei'nin uyguladığı program, Arjantin'de yoksulluk sınırının altındaki insan sayısının artmasına yol açtı. Buna karşılık, ekonomi toparlandıkça bu durum da değişecek. Başlangıçta hepimizin küçümseyerek ya da en azından kuşkuyla baktığı Javier Milei, Arjantin'de neredeyse yüz yıldır süregiden yanlış ekonomik yapıyı tersine çevirecek ve Arjantin ekonomisinin toparlanmasını sağlayacak bir başarıya imza atmak üzere."
Mahfi bey'in, Türkiye'deki vaziyeti açıklarken; 20'lik dilimler şeklinde bir yöntem izlemesini anlamakta güçlük çekiyorum.
Eğer Mahfi bey Milei'nin ekonomi politikalarını doğru buluyorsa; Türkiye'nin ekonomi politikalarını da doğru bulmalı mı?
Yanılıyor muyum? / Yanılmıyor muyum?
Yanılıyorsunuz.
SilMilei yeni iş başına geldi. Yani sorunu o yaratmadı.
Bizde sorunu yaratan aynı iktidar.
Kuyumculuk sektöründeki yeni gelecek sistem piyasaları ve vatandaşı nasıl etkiler?
SilFiyatlar artar
SilKanimca bugünkü iktidar, hala devletin yüksek katindaki israfi durdurmayarak, devletin memur kadrolarini liyakatsiz kisilerler doldurarak,kadrolari sisirerek, gereksiz projelere ( yolcusu olmayan havaalanlari gibi) zaman ve para harcayarak, Milei'in ekonomi politikasini bile tam olarak uygulamiyor
Sil2002 yılında devletin borcu milli gelirin yüzde 72'si idi. Şimdi ise yüzde 24'ü. Devlet har vurup harman savurmamış görünüyor.
Sil2002 yılında devletin sahip olduğu mal mülk ve KİT'ler sonraki yıllarda olduğu gibi satılmış olsaydı borç stoku % 15 olurdu.
SilDevletin borcunu şu anda.milli gelire oranını yüzde 24'ten yüzde 72'ye çıkarsak bunun karşılığı 800 milyar dolar ediyor. Devlet KİT'leri satarak 80 milyar dolar bile gelir elde etmedi.
SilKİT'lerin o günkü satış değerini o günkü GSYH'ye böler de bugünle karşılaştırırsanız bakın neler çıkar.
SilO günkü satış değeri üzerinden hesaplansa bile borcu taş çatlasın 15 puan indirirdi. 2002 yılında devletin geliri 75 milyardı yani 50 milyar dolardı şimdi 17.2 trilyon lira gelir olacagı hesaplanıyor bu da 400 milyar dolar eder. Arada korkunç gelir farkı var.
SilSiz hesabı bir kez daha yapın. Gerçek verileri kullanırsınız olayın sandığınız gibi olmadığını göreceksiniz.
SilGümüş fiyatları için altından bağımsız bir yazı kaleme alacak mısınız? Comex etkisi; fiziksel/sanal gümüş makası; kısa vade ve uzun vade için kendi öngörülerinizi bizimle paylaşır mısınız?
YanıtlaSilŞimdilik altın ve gümüş hakkında yazacaklarım bu kadar.
SilHocam, altın değer kazanırken aslında dolar değer kaybetmiş oluyor. Şu an Abd'ye karşı ülkelerin para birimine dönüşüyor altın. Para biriminin rezerv kalmasını isteyen Abd için epey olumsuz bir durum. Savaşlar riskleri artırsa da Çin'in kaynaklarını kurutma amaçlanıyor. Altın yükselmeye devam ederse Abd'de enflasyon da yükselir. Bunu engellemek için faiz artırmak zorunda kalırlar. Borç içindeki Abd ekonomisi için yine olumsuz bir durum. Bugün yaptıkları faiz indirimleri zaten kitaba uymuyor.
YanıtlaSilAbd'nin mevcut gücünü koruyabilmesi Dolarını koruyabilmesine bağlı. Eğer koruyamazsa daha fazla kaba kuvvet kullanması gerekecektir.
Teşekkürler
Trump, doların değerinin biraz düşük kalmasından yana. Bu yolla ihracatı teşvik edip ithalatı kısıtlamayı hedef alıyor. O nedenle dolar endeksi eskisi gibi 100'ün oldukça üzerinde değil hemen altında ya da o civarda duruyor.
SilÇok güzel özetlemişsiniz. Gereksiz detaylara takılanlara pek bakmayın. Hikayede değişen bir şey yok, düşüşler alım fırsatı.
YanıtlaSilTeşekkürler.
SilMahfi bey "siyasetçi" mi "iktisatçı" mı belli değil, hepsini birbirine karıştırdı.
YanıtlaSilİktisat siyasetsiz, siyaset iktisatsız olmaz. 20'nci yüzyıla gelinceye kadar ekonomi biliminin adı siyasal ekonomiydi
SilÇok doğru bir tespit.
SilHarika cevap.
SilEkonomi siyaset siz olur mu? Şu an ki duruma gelmemize ki sebep nedir? Diye düşünse bu değerli okur, anlayacak da işte...
SilGüzel çalışmanız için teşekkürler Saygıdeğer Mahfi bey.
🙏
SilHocam verdiğiniz bilgiler çok kıymetli yüreğinize sağlık. Ben bise sormak istiyorum borsa da ki altin s1 hakkında ne düşünüyorsunuz 116 lara çıkmıştı şimdi düşüşe geçti burada gramı baktığınızda şu an 9500 ve fiziki ile arada ciddi fark var fiziki ile paralel gitmeesi gibi bir durum olmalı yoksa darphane altin bağımsız gidebilir mi cunku sanıyorum şubatta hazinenin altin kontratı süresi bitiyor bunu borsaya ekleyebilir mi
YanıtlaSilAltın sertifikasında normal dışı bir fark var. Sonuçta altını temsil eden bir kâğıt fiziki altından değerli olamaz. Haydi diyelim ki saklama zorluğu, taşıma zorluğu gibi nedenlerle fiziki altının biraz üzerinde olsun. Ama burada ciddi fark var. Bir düzeltme olabilir diye düşünüyorum. Ama ben 2 aydır böyle düşünsem de o farkı giderecek bir düzeltme de olmadı. Yani özetle benim de kafam karışık orada.
SilTeşekkürler hocam.
YanıtlaSil🙏
SilDünyanın düzeni Ekonomi üzerine kurulu . Siyaset de sadece ekonomi için yapılıyor . Annem ve babamdan , onlarında büyüklerinden hatırda kalan anılarda Osmanlı döneminde 1850 sonrası için en önemli birikim kaynağı altın imiş. ( annem babam 1912 doğumlu ) .Altının geçmişten gelen bu hakimiyeti ne kadar doğru , bilme imkanım yok . Altını tahtından indirmek zor görünüyor .
YanıtlaSilSiyaset sadece ekonomi için yapılıyor lafı materyalist bir yaklasım değil mi? Siyaset inanç üzerine kuruludur. Siyaset için hayatını riske atan insanlar var. Bunun için savaşlar var. Öyle herşeyei paraya bağlamak yavan bir yaklaşım.
Silhocam sen altın gümüşten anlamıyorsun senin uzmanlık alanın değil bence
YanıtlaSilYazımı bir daha okursanız altın ve gümüşten değil onların değerini oluşturan çerçeveden yani makroekonomik gerçeklerden söz ettiğimi anlayacaksınız. Yani anlayacağınızı umuyorum ama emin değilim tabii.
Silmahfi bey harikasınız, emeğinize sağlık bilgiler için teşekkür ederim... had bildirmenizi ayrıca seviyorum asla değişmeyin lütfen
SilHocam Rusya - Ukrayna savaşı biterse. Amerikanın bu oluşturduğu gerilimler sonlanırsa eğer . Değerli metallerde ne kadar düşüş yaşanabilir?
YanıtlaSilDüşüş yaşanacağı mutlak ama ben düşüşlerin eskiden olduğu gibi çok fazla olacağını sanmıyorum. Çünkü dünyada bu gerilimler yok olsa yenileri çıkacak. Artık alt yapı böyle oldu.
SilDengeli beslenmek için, gayet de lezzetli bir sunum; emeklerinize teşekkür ederim. Saygılarımla.
YanıtlaSil🙏
Sil2 - 0 kazandınız.
YanıtlaSilTebrikler, "fenerbahçeli" Mahfi bey...
Teşekkürler.
SilFenerbahçe büyük harfle başlamalıydı. Rakip takımdan haz etmeyebilirsiniz ama bu, sizin Türkçe'yi bu amaçla bozmanızın gerekçesi olmamalı.
Büyük Manipülasyon var
YanıtlaSilHocam emeğinize sağlık
YanıtlaSil🙏
Sil2 senedir altın çıkıyor bu çıkış nereye kadar 2026 o kadar hızlı çıkmaz diye düşünüyorum tabi bu söylediklerim ons bazında kur çıkışını katmıyorum
YanıtlaSilBakalım, göreceğiz nereye gideceğini.
SilHer zaman ki gibi yine gayet bilgilendirici ve açıklayıcı bir yazı olmuş.
YanıtlaSilEn çok dikkatimi çeken ise, 26.366 ton Gümüşe karşılık - 3.300 ton Altın üretimi oldu.
Bu hesaba göre aradaki üretim 8 kat olduğunu düşünürsek, gümüşün değer artışı için çok yolu var demektir. Altın bu senede gerçek değerine ulaşmaya çok hızlı gidecektir.
Gümüş daha da hızlı gidecektir, Saygılar...
Teşekkürler, sevgiler.
SilHocam değerli fikirlerinizi paylaştığınız için teşekkürler. Fikirlerinizi beğenmeyenler eleştirebilir tabi ancak bu eleştirileri fikir ileri sürerek değil de neredeyse hakaretimsi şekilde yapanlara karşı bile seviyeli cevaplar veriyorsunuz. Kaleminize sağlık
YanıtlaSil🙏
SilHocam gümüşte pozisyon almanın vakti geldimi?
YanıtlaSilBu konularda görüş vermiyorum biliyorsunuz ama her portföyde bir miktar altın ve/veya gümüş bulunmasında yarar olduğunu da her zaman söylüyorum.
Sil1979 altda altın zirve yaptı intihar edenler oldu sonra çakıldı aynı zirveyi 27 yıl sonra görebildi bahsettiğim ons-usd..2011 de de yine gördüğü zirvenin yarısına çekildi bu fiyatlar anormal ciddi düşüşler can yakabilir sayın hocam..
YanıtlaSilBir günde çakılmaz. Düşüş başladığında satıp çıkmak lazım. Sonra iyice düşünce yine alınabilir. Bu işler aktif izleme ve hamle yapmayı gerektiriyor. Yoksa dediğiniz gibi can yakabilir.
Silsavas geliyor anlasilan. daha baska sebebi var mi?
YanıtlaSilTefe tüfeye bak.
SilAlıntıdır:
YanıtlaSilÇin, tarihindeki en büyük para basma operasyonlarından birini başlatmış durumda.
M2 para arzı parabolik bir şekilde yükseldi ve şu an 48 TRİLYON doların (USD eşdeğeri) üzerine çıktı.
Bu rakam, ABD’nin toplam M2 para arzının iki katından fazla.
Ve tarihsel olarak Çin bu ölçekte para bastığında, bu para gidip hisse senetlerinde park etmez.
Gerçek dünyaya akar — özellikle varlıklara ve emtialara.
Yani kâğıt parayı, GERÇEK şeylerle değiştiriyorlar:
altın, gümüş, bakır vb.
Dünyanın en büyük emtia alıcısı olan Çin, trilyonlar basarak varlık toplarken…
Batı’daki en büyük bankaların, altın ve gümüşte devasa short (kısa) pozisyonlar taşıdığı konuşuluyor.
Rakam ne mi?
4,4 MİLYAR ons short.
Dünyadaki yıllık toplam maden üretimi?
Yaklaşık 800 milyon ons.
Yani bu bankalar, dünyanın bir yıllık gümüş üretiminin %550’sine denk gelen bir pozisyonu shortlamış durumda.
Evet, yanlış okumadın: %550.
Bu, gerçekleşmesi an meselesi olan tam anlamıyla bir makro tren kazası.
Bir tarafta:
Parasını bilinçli olarak değersizleştiren Çin → bu da doğal olarak altın ve gümüşü yukarı iter.
Diğer tarafta:
Yükselen fiyatlara KARŞI bahis oynayan ve kapatılması matematiksel olarak imkânsız pozisyonlara sahip Batılı kurumlar.
4,4 milyar ons gümüş satın alamazsın.
Çünkü o kadar gümüş yok.
Bu tablo, Emtia Süper Döngüsü 2.0’ın başlangıcı olabilir.
Eğer gümüş, Çin talebi (güneş enerjisi, EV’ler) ve para birimi erozyonu ile hareketlenirse,
bu bankalar margin call ile karşı karşıya kalabilir.
Ve bu kadar sıkı bir piyasada short squeeze sadece “fiyat artışı” demek değildir.
Bu;
altın, gümüş ve diğer metallerin baştan fiyatlanması demektir.
Merkez bankalarının paralarını yok etmek için yarıştığı bir dünyada,
akıllı hamle, basılamayan varlıklara sahip olmaktır.
Küresel piyasa çöküşü yaklaşıyor.
Ve artık dikkat etmeye başlamalısın.
Mahfi Bey iyi günler, ben 44 yaşında bir Türk olarak ülkemin parasına güvenmeyi bırakalı nice oldu. Tabii bu durumda biriktirebildiğim parayı altın almak suretiyle değerlendiriyorum. O yüzden altın düşmüş çıkmış umrumda değil. Ama insanın kendi ülkesinin parasına güvenmemesi çok acı bir durum. 2010'larda enflasyonun düşmüş olması ve TL'nin stabil gitmesiyle biraz güvenecek gibi olduk, sonra ismi lazım değil birisi faize dini saiklerle savaş açtı. Sizin alanınız olmamasına rağmen şunu sormak isterim: faiz günah ama enflasyonun hükmü nedir?
YanıtlaSilEnflasyonla ilgili dini bir hüküm var mı bilmiyorum. Faizle ilgili yapılan yorumların çoğunun doğruluğundan da kuşkuluyum. Çünkü Kuran'da geçen ve faiz olarak yorumlanan riba, mal ile yapılan borçlanmada mal olarak alınan farkı işaret ediyor. 100 kilo buğday ödünç almışsanız ve 6 ay sonra 100 kilo olarak iade ediyorsanız burada faiz gerekmez. Buğday aynı buğdaydır. Altın için de aynı şey söylenebilir. Ama 6 ay önce 100 lira borç almışsanız enflasyon nedeniyle 6 ay sonunda o 100 lira artık 100 liralık satın alma gücüne sahip değildir. Enflasyon kadar satın alma gücünü kaybetmiştir. Dolayısıyla onun üzerine enflasyon kadar bir pay (faiz) ekleyerek ödünç aldığınız satın alma gücüne eşit bir bedelle borcu geri ödemenizde benim anlayışıma göre hiçbir sakınca olmaz.
SilHocam, faizin genellikle enflasyonun üzerinde olduğunu düşünürsek, faiz almak enflasyon farkını sıfırlamak anlamına gelmiyor. Onun üzerinde bir fark almak anlamına gelir ki bu da Kurandaki ribadır ve günümüzdeki reel faizdir. O yüzden faizi normalleştirmemek gerekir.
SilEğer enflasyonun üzerinde bir faiz söz konusuysa üzerindeki kısım riba olarak kabul edilebilir diye düşünüyorum. Tabii burada konu olan enflasyon doğru mu yanlış mı sorusu da gündeme gelir. TÜİK'e göre bugün enflasyon % 30,89, bankaların verdiği faiz de % 35 - 40 arasında. Ama hepimiz biliyoruz ki enflasyon yüzde 50'den aşağıda değil. ENAG da zaten yüzde 55 olarak ölçüyor. Dolayısıyla ortada yine bir riba konusu yok demektir.
Sil"II. Abdülhamit" de yapısal reformlar yaptı, buna hiç değinmiyorsunuz ama Mahfi bey?
YanıtlaSilYaptığı reformları Düyun-u Umumiye'ye ülkenin maliyesini teslim etmesi silmiştir. Gerçi kendinden önceki padişahların aldığı dış borçlar ülkeyi oraya getirmiştir ama Muharrem Kararnamesini Abdülhamid çıkarmıştır. Bu karar Osmanlı'nın intihar fermanıdır.
Silbütün yorumları okudum... meyve veren ağacın taşlanacağına olan inancım arttı.. Bilir bilmez, anlar anlamaz maydanozluk etmeyi marifet sanan ne çok insanımız var. Bu bir kompleks olsa gerek.. Neyse ki yazar aldırmamayı öğrenmiş.. Lumpenlik damarlarda akmaya başlayınca, sanal ortamda senli benli, yürü gitsin.. Sabırlar dilerim Mahfi bey. Yine ufuk açıcı emek çekilmiş güzel bir yazıydı. Teşekkürler..
YanıtlaSil🙏
SilTrump şansını çok zorluyor bence ...dünyayı tek başına pervasızca bi uçuruma sürüklüyor ben aklı selimin galip geleceğini ve trumpın bu saçmalıklarının bir son bulacağını düşünüyorum bu arada bir düzeltme ilaki olacaktır..sorum şu..hocam peki abd bu kamu borcunu daha yüksek bi faizle cevirmek zorunda kalırsa ki öyle görünüyor enflasyonda düşüş beklermisiniz fedin faiz tutumu sizce trumpın istedgi gibimi yoksa işlerin olması gerektiği gibimi seyredecek?powell ın bugunki çıkışı malüm?
YanıtlaSilTrump'ın saçmalıklarının ve küstahlığının sonu gelmez. Çünkü adamın yapısı bu. Powell'a da helal olsun. Trump'a, Amerikan kamuoyuna ve dünyaya müthiş bir ders vermiş bulunuyor.
Silcamala harisin seçim kampanyası döneminde bol bol faiz indirmeyi biliyordu ama
SilO dönemde ekonomi resesyona doğru gidiyordu ve faizi düşürmesi normaldi.
SilSayın Eğilmez,
YanıtlaSilJerome Powell, 1 dakika 55 saniyelik video yayınlamış:
https://www.youtube.com/watch?v=KckGHaBLSn4
Eğer izlediyseniz; yorumunuzu kısaca yazar mısınız?
İzledim. Şimdiye kadar Trump'ıı saçmalıklarına, küstahlıklarına verilmiş en yürekli yanıt.
SilÇok güzel bir özet olmuş. Ingilterenin ilk altın karşılığı tutan ülke olmasına rağmen şu anda listede bile olmaması neden acaba?
YanıtlaSilÇok güzel anlatmışsınız hocam. Teşekkürler. Yazan: OrmanBilimci
YanıtlaSil