Forex (ya da Foreks)

Forex ve Forex Piyasası Nedir?
Forex ya da Fx İngilizce Foreign Exchange sözcüklerinden türetilmiş bir kısaltmadır. Foreign Exchange (ya da fx) günümüzde büyük ölçüde döviz ya da yabancı para birimi anlamında kullanılsa da aynı köklerden gelen Forex kısaltması bir ulusal para ile bir başka ulusal paranın değiştirilme işlemi için kullanılıyor. Bu işlemlerin yapıldığı yere Forex Piyasası, bu işlemi yapan kuruluşlara da Forex Kuruluşu adı veriliyor. Forex işleminin ayırt edici özelliklerinden birisi düşük miktarlı sermaye ile yüksek miktarlı işlem yapabilmeye olanak sağlayan ve adına kaldıraç kullanımı denilen sistemin varlığıdır. Önceleri döviz piyasasında başlamış olan Forex işlemleri bugün dövizin yanı sıra altın, gümüş, petrol, pamuk gibi emtialar, hisse senetleri, uluslararası endeksler üzerinde de yapılıyor.  

Forex piyasasının son yıllarda hızla gelişmesinin nedenleri arasında kaldıraç yönteminin varlığı, dünyadaki saat farklarından yararlanarak haftada 5 gün 24 saat işlem yapılabilmesi, fiziksel yatırım zorunluluğunun ortadan kaldırılması sonucu kolay erişilebilen bir piyasa olması gibi nedenler sayılabilir. Piyasada işlem yapanlar her türlü işlemi internet aracılığıyla kolaylıkla yapabiliyor. Bu imkân, saat farklarının ortadan kalkmasının da sağladığı destekle, sürekli olarak piyasada alıcı ve satıcı bulunmasına ve işlemlerin kısa sürede ve düşük maliyetle yapılabilmesine imkân sağlıyor. Piyasa, bir yandan para kazanmanın aracı olmasının yanı sıra bir yandan da açık veya uzun pozisyonlar nedeniyle uğranabilecek zararlardan kurtulmanın ya da bu zararları hafifletmenin bir aracı olarak kullanılabiliyor. Forex piyasasında bireysel yatırımcıların yanında, şirketler, bankalar, fon veya portföy yönetim şirketleri, hatta merkez bankaları da yer alıyor.

Forex Piyasasında İşlem
Forex sisteminin normal döviz alım satım işleminden temel farkını oluşturan kaldıraç yönteminin nasıl çalıştığını anlatmaya çalışalım.

Elimizde 2.000 USD olduğunu ve bu paramızı altına yatıracağımızı düşünelim. Bugün itibariyle altının onsu 1.233 USD’dir. Bu durumda Forex sistemini kullanmazsak alabileceğimiz altın miktarı (2.000 / 1.233 =) 1,622 onstur. Şimdi diyelim ki Forex sistemini kullanmaya başladık ve kaldıraç oranı olarak da 1’e 10 oranını kullanıyoruz. Bu durumda elimizdeki 2.000 USD ile 20.000 USD’lik altın alımı yapabiliriz. Yani (20.000 / 1.233 =) 16,22 ons tutarında altın alabiliriz. Altın fiyatının ertesi gün 1.240 USD/Ons’a yükseldiğini varsayalım. Eğer Forex sistemi dışında bu satın almayı yapmışsak kazancımız (1,622 x 1.240 = 2.011,3 – 2.000 =) 11,3 USD olur. Buna karşılık bu satın almayı Forex sistemi ile yapmış olursak kazancımız (16,22 x 1.240 = 20.112,8 – 20.000 =) 112,8 USD olur. Yani Forex sistemini ya da daha doğru bir ifadeyle onun sağladığı kaldıraç yöntemini kullanarak kazancımızı on kat artırmış oluruz. Doğal olarak işler her zaman böyle olumlu gitmeyebilir. Tersinin olduğunu ve altın fiyatının 1.225 USD/Ons’a düştüğünü düşünelim. Bu durumda Forex sistemini kullanmamışsak zararımız (1.622 x 1.225 = 1.987 – 2.000 =) 13 USD olur. Eğer Forex sistemini kullanmışsak zararımız (16.22 x 1.225 = 19.870 – 20.000 =) 130 USD olur.

Forex işlemleri yapılabilmesi için Sermaye Piyasası Kurulundan (SPK) izni olan bir Forex Şirketinde bir Forex hesabı oluşturulması gerekiyor. Bir yatırımcının Forex piyasasında işlem yapabilmesi için aracı kurum tarafından sunulan deneme hesabında belirli günde ve sayıda işlem yapması şart koşuluyor. Ayrıca bu işlemleri yapabilmek için bu aracı kuruma bir teminat yatırılması gerekiyor.

SPK’nın Yaptığı Son Düzenlemeler
Değişiklikten önce yatırımcılar, müşterinin teminatına göre farklı oranlarda kaldıraç oranı kullanabiliyordu. Yapılan değişiklik ile kaldıraçlı alım satım işlemlerine ilişkin azami kaldıraç oranı 1’e 10’a düşürülmüş ve ayrıca işlemlere başlayabilmek için asgari 50.000 TL veya eşiti döviz tutarında başlangıç teminatı yatırılması zorunluluğu getirilmiş bulunuyor.

SPK, bu düzenlemeden güdülen amacın bireysel yatırımcıların yüksek kaldıraca dayalı risk almalarının yol açacağı olası zararların önlenmesinin hedeflendiğini vurguluyor. Aracı Kurumlar nezdindeki mevcut açık pozisyonların yeni düzenlemeyle uyumlu hale getirilmesi için de düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak 45 günlük geçiş süresi verilmiş bulunuyor.

Bir yandan İstanbul Finans Merkezi konusunu sürekli gündemde tutarken bir yandan da finansal araçları bu kadar kısıtlamak çelişki yaratıyor. Kanımca Forex gibi küresel sisteme mal olmuş bir finansal aracın neredeyse öldürülmesi anlamına gelen bu düzenlemeleri yeniden gözden geçirmekte yarar var. 


Yorumlar

  1. Endüstri mühendisiyim. Mikro ve makro kitaplarınızı okudum. Matematik ağırlıklı bölümleri çok iyi anladım.

    Fakat gelin görün ki, insan ağırlıklı bölümler karışınca zorlandığım yerler oldu, hala zorlanırım.

    İnsandan soyutlanmış bir ekonomi, makro ve mikro mümkün olsa daha iyi olmaz mı? Bir akademisyen olarak ne düşünüyorsunuz bu konuda?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Metallerin ısı yada mekanik faktörleri veya enerji yasaları gibi sabitler yok.Yazarı,yönetmeni,başroldekileri ve figüranları hepsi insan.Bu yüzdende;psikologların,sosyologların çözmeye çalıştıkları bir alan artık ekonomi.İnsandan soyutlarsak,geçmiş rakamların baz alındığı istatistikten yani tablolardan başka bişey kalmaz sanırım.

      Sil
    2. Peki sizce insandan soyutlama mümkün mü? Ekonomi dediğimiz şey zaten insanın insanla, insanın doğa, insanın eşya ile ve eşyanın eşya eşyanın insanla ve eşyanın doğa ile ilişkisi olarak tanımlanır iken,satın almayı belirleyen insanın ruh hali iken dediğiniz az imkansız. Kaldı ki o matematiği fetiş haline getiren iktisat ve iktisatçılar bile artık kurdukları matematiksel denklemleri insana bağlı değişkenler olmadan kurmuyor. Bir iktisatçı olarak elinize bir sosyolojiye giriş ve psikolojiye giriş kitabı alın okuyun ekonomiyi daha rahat anlarsınız

      Sil
    3. hank'a,

      peki de, prof dr özgür demirtaş sizin yazdığınız gibi düşünmüyor. özgür demirtaş, iktisadın applied mathematics'den başka bir şey olmadığını söylüyor. bu da aklınızda bulunsun.

      Sil
    4. Adsız 16:23 yorumcu;
      Keynesyen ve Monetarist akım farkı.Örnek verdiğiniz saygın bir hocamızdır fakat karşı takımda oynar kendisi :)Biz diğer takımın taraftarıyız.

      Sil
    5. Ekonomi, ne kadar matematiksel hale getirilirse getirilsin insandan soyutlanamaz. Çünkü bilimin konusu insan davranışları üzerine kurulu. Tüketim teorisi dediğiniz şey insan davranışından soyutlanırsa geriye bir şey kalmaz. 20. yüzyılın ortalarından başlayarak ekonomiyi matematiksel baza oturtma çabaları ve ekonometrik modeller ön plana çıktı. Ekonomi, büyük ölçüde içinde bulunduğu sisteme göre kurulu bir bilim dalıdır. Bırakın insan unsurunu elimine etmeyi ideolojiyi bile elimine edemezsiniz. Örneğin kapitalizmin ekonomisi başkadır (biz bugün onu anlatıp, kullanıyoruz) sosyalizmin ekonomisi başkadır. Neden? Çünkü iki sistemde mülkiyet biçimi farklıdır, insanın örgütlenişi farklıdır, paylaşım farklıdır. Bunların hepsi insana dayalı unsurlardır.
      Özetle söylemem gerekirse ekonomi, insan ve toplum hakkında bir bilimdir ve o nedenle insandan soyutlanması mümkün değildir.

      Sil
    6. Liberalizm de artık totaliter bir rejimdir Tanımadıkları insanlara hava atmak için borç parayla ihtiyaçları olmayan şeyleri satın alıyorlar. “Uygarlık” dedikleri şey ilkellikten beter. “Aydınlanma” çağıyla başlamış bir zifiri karanlığın içinde geriye doğru gidiyorlar ve buna “ilerleme” diyorlar. İndirimli satışlarda birbirini ezen insanlar; yeni çıkan bir elektronik alet için mağaza önünde sabahlayanlar… Batı’nın güneşi galiba gerçekten batıyor.

      Kendi ihtiyaçları için değil moda, sağlıklı yaşam, güzellik gibi erişilmez soyut hedefleri satın almak için ömürlerini tüketen bu insanlar bir çok bakımdan 1930’lardaki faşist dedelerine benziyorlar. Bugün torunların tüketim ile doyurmak istediği kimlik ihtiyacını o gün dedeler şiddet ile, ırkçılık ile doyuruyorlardı.

      Stefan Zweig 1944’te yayınlanan Dünkü Dünya’da (alm. Die Welt von Gestern) Avrupalı halkların topyekün savaşlara gidişini şu kelimelerle anlatmış: “… İtiraf etmeliyim ki halk yığınlarının ayağa kalkışında muhteşem, sürükleyici hatta baştan çıkarıcı bir şey vardı. Savaştan nefret ediyordum ve şiddetten tiksiniyordum ama hayatımı bu ilk günlerin hatırasından mahrum bırakmak istemedim. Yüz binlerce insan barış zamanında asla olmadığı kadar iyi hissediyorlardı kendilerini: O derecede büyük bir dayanışma ruhu vardı. Her bir insan için kendi benliği yüceliyordu. Eski zamanın yalnız adamı değildi artık; bir yığının parçasıydı; Halktı o. O güne kadar kıymetsiz olan şahsiyeti bir anlam kazanmıştı …”

      Totaliter rejimler kimliksiz insanların omuzları üzerinde yükselir Stefan Zweig haklı. Hızla endüstrileşen Avrupa’da köylüler de hızla işçi haline geliyordu. Doğdukları topraklardan yüzlerce kilometre uzakta, aileden kopuk şekilde yaşamak zorunda kalan bu insanlar köylü halk iken şuursuz bir halk yığını haline geldiler. Kimliksiz ve izolasyon yüzünden Hannah Arendt’in tabiri ile “atomize” olmuşlardı. Savaşa koşmalarının sebebi maddî çıkarlar değildi. Tahammül edilmez olan günlük hayat kavgasına mânâ verecek bir maneviyat arıyorlardı:

      Sil
    7. Ahmet Akdel, guzel bir paylasim olmus tesekkurler.

      Sil
    8. adsız 16:23

      mahfi hocanın yazılarını takip eden biri olsanız özgür demirtaş ın ifadesinin doğru olmayacağını kavrayabilirdin.birçok örnek verilebilir ben bir tanesini yazayım.ekonomide insan beklentilerinin rolünün ne kadar büyük olduğu bir gerçek.ifade ettiğiniz gibi iktisat sadece matematikten ibaret olsaydı ekonomide insani beklentiler diye birşey olmazdı.iktisadı insandan bağımsız düşünmek büyük bir yanlış.çünkü üretim , tüketim vb. uğraşıların hepsinde insan başrolü alır . iktisatta tek bir doğru da yer almaz bu da onu diğer bilimlerden ayırır kesin bir doğrusu yoktur sürekli değişim ve gelişim içindedir tıpkı bir insan gibi hatalar yapar kendini yeniler bugün doğru dediğimiz yarın yanlış da olabilir özgür demirtaş şunun cevabını vermeli 2 + 2 = 4 dür bu her zaman doğru ve değişime kapalıdır. iktisat bilimi sadece matematikten ibaret ise iktisat politikaları üzerine neden bu kadar tartışma oluyor ve bugün kabul edilen doğrunun birden karşıt ifadesi doğru olarak kabul edilebiliyor ?

      Sil
    9. Bence son tahlilde applied mathematics.
      Beklentiler kısa sürelidir; beklersiniz olur veya olmaz.
      Applied mathematics ise kalıcıdır. Ne apply etmişseniz sunuçta o çıkar.
      Tabi ben mühendisim, böyle düşünmem normal sayılır.

      Sil
  2. Hocam 14 Ocak 2016 tebliğiyle yatırım miltarı her ne olursa olsun 1:100 kaldıraç kullanılabilir ibaresi kalkmıştı. 14 Ocak duzenlemesiyle yatırım miktarı 20.000TL ve üzeri yatırımcılar EURTRY,EURUSD,USDTRY,ALTIN enstrümanlarında max 1:100 diğer ürünlerde 1:50, 20.000TL ve altındaki bakiyeler kaldıraç 4 üründe max 1:50 diğerlerinde ise 1:25 olarak kullanabiliyordu. Bilg.

    YanıtlaSil
  3. forex ve arbitraj farkı nedir?

    YanıtlaSil
  4. hocam bu piyasa bir çok kişi çalışıyordu ve istanbul'un finans şehri olması planlanıyordu, sizce artık bu güncelleme sonrasında ne kadar sağlıklı olacak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben 50 bin TL'lik teminatın çok yüksek olduğunu, 1'e 10 kaldıraç oranının da çok düşük olduğunu düşünüyorum. Bence kaldıraç 1'e 25, teminat miktarı da 25 bin TL olmalı.

      Sil
    2. bir de bu konuda bireysel ve kurumsal yatırımcı ayrımı yapılmalıydı bence.özellikle kaldıraç oranı ile ilgili.

      Sil
  5. Çok sorulan bir soruydu emeğinize sağlık hocam

    YanıtlaSil
  6. ve Forex tabi ki bu kadar basit bir olay değildir.

    YanıtlaSil
  7. Hocam Kredi Garanti Fonu hangi kurumun bağlı veya ilgili kuruluşudur, Hazine'den düzenli olarak mı yoksa bazı dönemlerde mi yardım almaktadır ve bu yardımlar bütçede muhasebeleştirilmekte midir? Bu fon varlıklarını nemalandırıyor mu? Yazınız için teşekkürler. Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kredi Garanti Fonunun birçok ortağı var. Ayrıntılı bilgi burada:
      http://www.kgf.com.tr/bilgi-merkezi/hazine-destekli-kgf-kefaletleri/

      Sil
  8. Mahfi bey televizyonda çaktırmamaya çalışıyorsunuz ama kalbinizin kanadığını hissettiriyorsunuz. Size soru sorulduğunda cevaplarken ya da kendi açıklamalarınızı yaparken, kurduğunuz cümlelerin püf noktalarında bazen ses tonunuzu hiddetlenerek yükseltiyorsunuz bazen de kelimelerinizin arasında saniyelik duruşlar yaparak öfkeli olduğunuzu hissettiriyorsunuz.

    Adeta sessiz çığlık içindesiniz!

    "Türkiye bu yaşananları hak etmiyor" der gibisiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet hak etmiyor, yazik ulkeye. Simdi gidin biraz uzakta uzulun.

      Sil
    2. Sen bu ülkenin sahibi misin arkadaşım?

      Sil
  9. Hocam krem karamel severmisiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Krema tabakadan insanların yaşadığı bir semtte ikamet ettiğine göre, krem karamel yemeyi de seviyordur muhtemelen ;-)

      Latifeyi bir kenara koyarsak, yıllar önce Sarıyer'i gezmiştim. İstanbul'un yeşil kalabilen son semtleriyden biriydi Sarıyer. 3. havalimanı inşaatı Arnavutköy'de yapıldığına göre Arnavutköy-Sarıyer arasındaki yeşil kalabilen alanlar rant uğruna yıllar geçtikçe katledilir korkusu içindeyim!

      Sarıyer bugün de yeşil mi Mahfi Bey'den öğrenmek isteriz?

      Sil
    2. "Kendin pisir kendin ye" cilere simdi de "Kendin sor, kendin cevapla" cilar eklendi.

      Krem karameli degil de "Makarnayi kimler sever" seklinde sorulursa cevap Hakki dogacak potansiyel kitle daha fazla olacagindan alinacak cevaplardan bir sonuc üretilebilir.

      Sil
    3. Krem karamel en sevmediğim tatlıdır.
      Sarıyer'in en büyük varlığı olan Belgrad Ormanları bugün artık inşaat şirketlerinin molozlarını döktüğü bir yer haline gelmeye doğru hızla ilerliyor. Her geçen gün yeşilliğini biraz daha kaybediyor Sarıyer. Her yer inşaatla doldu. Zekeriyaköy bir zamanlar yemyeşil ormanların içindeydi. Şimdi her yer taş yığını. Son on yılda burada yaşanan orman katliamını görünce Türk insanının doğaya değil taşlara hayran olduğu kanısına vardım.

      Sil
    4. Yapmayın hocam mesele ekonomik ,insanımız aç,Allah doyursun...amin.

      Sil
    5. Yesil ariyorsaniz buyurun karadeniz'e her taraf yemyesil. Ankara'dakiler deniz yok diye agliyor mu? Istanbul'dakiler de yesil yok diye aglamasin. Ellerinde kaldi mi bilmiyorum ama bes para etmez evleri, arsalari servet edince kimse aglamiyordu.

      Sil
  10. ocam bugüne kadar sizeyazmadım.şimdi size sormak istiyorum. benim bir aracı kurumda daha önce açtığım pozisyonlar vardı .spk nın kararından önce...kurumdan yatırım danışmanım beni aradı ve '' 45 gün içinde bütün pozisyonlarımı kapatıp yeniden hesap açtırmam gerektiğini '' bana söylediler..İyi de hocam ben bu 45günde zararına nasıl kapatailirim ki bu pozisyonlarımı..alttan aldıklarım var üstten aldıklarım var..Yani spk 45 günkararını alırken bizleri cezalandırmak için mi almış bu karı hocam..ARTIk T ürkiyede yatırım yapmaktan korkuyorum hocam..Bir da kesinlikle Türkiye de hibir piyasaya girmeyeceğim çünkü güvencem kalmadı..Hocam bu 45 gün kararı bizim açık olan poziyonlarımız için uygulaması nasıl olur acaba.. GENE zorla spk bize zarar mıvermek istiyor.Gerçekten bıktık artık hocam...selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hasan bey size tavsiyem referandumda Evet deyin. en kisa zamanda bütün pozisyonlarinizdan tekrar arti puanlar kazanicaksiniz.

      Sil
    2. Hasan bey Tebliğde 45 gün içinde teminat oranınızı 1/10 kaldıraç oranına uygun hale getirmezseniz açık pozisyonlar kapanır diyor. Yani 1/100 kaldıraçla şu an taminatınız 5 bin dolar ise bunu 50 bine tamamlamak zorundasınız. Eğer bir değişiklik olmazsa.

      Sil
    3. Engin bey soruyu yanıtlamış, teşekkür ederim.

      Sil
    4. Rica ederim hocam. Yükünüzü bir nebze de olsa hafifletebiliyorsak ne mutlu bize.

      Sil
  11. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. bence burada atlanan bir konu var. verilen 1:400 gibi kaldıraçlar hesabın alabileceği "maksimum" kaldıraç oranı. önemli olan reel de kullanılan kaldıraç oranının yükseltilmemesi yani az para ile gereğinden fazla pozisyon açılmamasıdır. bu sayede bu reel kaldıraç korunursa aslında yüksek maksimum kaldıraç avantaja dönüşebilir.

    reel kaldıraç da elinizde 1000$ varsa ve 1:500 ile 1 lot poz açarsanız 200 dolar karşılığa gelir bakiyeden. bu durumda 1000:100.000 ile gerçek kaldıraç oranınız 1:100 olur. bu mesela gayet tehlikeli bir durum zira reel kaldıracınızı kendiniz 1:100 olarak yaparken teminatınızında 5'de biri kullanılmış olur. baktığınızda 5 tane daha böyle poz açabilirsiniz ve maksiumum 1:500'e ulaşırsınız. ama dediğim gibi bunu bu şekilde kullanmak sizi meşhur %85'lik loser grubuna 5dk içinde koyar.

    reel kaldıracınızı maksimum 5 veya bilemediniz 10 tutarsanız gayet güzel iş görebilirisiniz. $1000 için 5000 dolarlık poz açmak demek 0.05'lik bir poz açmak olur. biraz da teknik, temel ve stop kullanımı sizi bu şekilde bir kullanımda belki hemen zengin etmez ama %85'lik gruba girmenizi de bayaa zorlaştırır zira $1000'lık teminatınızdan sadece $10 kullanarak bu 0.05'i açmanız mümkün.

    bu nedenle bana göre bir sınırlama gelecekse hesap maksimum kaldıraç oranına değil, bu bahsettiğim maksimum reel kaldıraç oranına deneyim ve bakiye gibi farklı kriterlere göre 5-10 vs bir sınırlama getirilmelidir. İşin püf noktası bana göre budur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maksimum açık pozisyon (lot) / Toplam serbest teminat = %5-10 arası gibi. Mantıklı ve koruyucu. Kaldıraç oranını düşürmek de aynı kapıya çıkıyor aslında.

      Sil
  13. Hocam, merkez bankalarının FOREX'de işlem yapması, açıklanacak faiz oranlarını biliyor olmaları dolayısıyla işin içine bir hile karıştırıldığı sonucu çıkmıyor mu? Merkez bankası bu sistemde daha düşük risk ile sürekli kazanamaz mı? Son olarak, 10 Şubat düzenlemesi yatırımcıları başka ülkelere yönlendiremez mi? Küçük yatırımcı gözüyle bakıldığından bu risk ortadan kalkmış mı oluyor? Acaba küçük yatırımcıların elindeki doları bozdurması için mi yapılmış bu düzenleme? Sizin değerli fikrinizi alabilir miyiz? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. HAMZA SÜTBIYIK12 Şubat 2017 21:09

      sevgili Adsız Bey kısa bir yanıt olarak ; merkez bankasının işi parite alım satımı ile iştigal değildir. Daha detaylı bilgiye şuradan ulaşabilirsiniz. http://bit.ly/2lymxaw Derseniz ki Hamza Bey kardeşim bu verdiğin linkteki yazılar yabancı dil , bende de İngilizce tunne , o halde bunu bir fırsata çevirip İngilizce öğrenmenin ilk adımımı bu yazıyı okuduktan sonra atmış olursunuz. Saygılarımla, Hamza Sütbıyık - Rasyonel akıla atılan imza.

      Sil
  14. hocam bi kac sorum olucak
    1) kaldiracli islem dendiginde aklima forex ve viop geliyor.forex tezgahustu bi piyasa viop organize edilmis piyasa.forexte yapilan yeni duzenlemeye gore 50000 tl alti teminat gostermeyen islem yapamiyor fakat viopta boyle bi duzenleme yok.buradaki amac kucuk yatirimciyi viopa mi yonlendirmek? cunku forex araci kurumlarinin yatirimciya karsi pozisyon alip hazine sistemi uygulamasi ve dolayisiyla yatirimci aleyhine cesitli sorunlarin yasanmasi ve sikayetlerin arttigini dillendiriyordu spk.
    2) kaldirac orani 10'a indirilmis.bu risk konusunda ciddi bi korunma yöntemi fakat 50bin tl sınırı burda cok sacma degil mi? cunku 5000tl islem yapan 10kaldiracla 50000tl islem yapabiliyor 50000tl islem yapan biri 500000tl islem yapabiliyor yani ikisininde risk orani ayni.ee risk orani ayniyken 50bin sinirini getirdik riski dusurduk demek komik degil mi?
    3) buradaki asil amac araci kurumlarin 1000$ yatir sukadar parani katla 500$ yatir soyle katla diye forexten bihaber insanlarin paralarini kaybetmesin diye korunmasi mi amaclamistir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Voip ve forex farkli boyutlarda calisiyor. Birinde opsiyon alinip satiliyor. Digerinde gercek metalar.

      Simdi soyle dusunelim. 1000tl 100 kaldiracli poziyon aldiniz. Toplam yatiriminiz 100,000tl. Ilk gun 1% dustu, 1000tl. Araci kurum hemen sizden ekstra teminat ister ve eger yatiramazsaniz pozisyonunuz kapatilir.Dolayisiyla hesap limitlerinin 5000den 50000'e cikmasi mantikli. Ama kaldirac faktorunu dusurmek, doğru degil. Neden? Yurt disina 100,000tl lik ihracat yapacaksiniz. Girdileriniz dolar ile. Dolar yukselirse zarar etmemek icin, 100,000tl lik dolara ihtiyaciniz var. Bu is icin ayirmaniz gerek teminat eskiden 1000tl iken, simdi 10,000tl. Yani ekstra 9000tl bulup, kenara koymak durumundasiniz.

      Sil
  15. Hocam her yatırım enstrümanının bir amacı olur. Borsada şirketler finansman ihtiyacını karşılar, iç borçlenma senetleriyle devlet bırç bulur, altın birikiminizin değerini enflasyona karşı korur vs. Forex'in kime ne yararı var ? Bahis oynamaktan farkı ne ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Forex bir anafordur.

      Sil
    2. Borsada şirketler paylarını ilk kez ihraç ettiklerinde, şirketin bir bölümünü satmış ve finansman ihtiyacını karşılamış olur. Bu satıştan sonra yapılan alım satımlar spekülatif amaçlı olup, foreksten farkı olmayıp ve şirkete de bir faydası yoktur.. diye biliyorum. Umarım yanılmıyorumdur Mahfi hocam.

      Sil
    3. Finansal piyasalar zaten spekülasyon üzerine kuruludur. Borsanın bundan büyük bir farkı var mı? Şirketler hisselerini ilk kez halka açtığında sermaye artırmış ve nakit para elde etmiş olurlar. Sonra? Sonrası ikinci elden kazanılan paralardır. Şirkete ek para gelmez. Tek yararı şirket değerinin yükselmesidir. Burada da döviz ya da emtia değeri yükselir veya düşer.

      Sil
    4. Sirket degerinin yukselmesi zaten sirketin finansman bulmasi icin en onemli sansi kendisine sagliyor. Cok daha kolay ve ucuz kredi bulabiliyor.

      Sil
  16. Nasrullah Ayan'ı tanır mısınız? Hiç görüşmüşlüğünüz var mıdır? Bildikleriniz varsa bizlerle paylaşır mısınız?

    Kitabını okumaya zamanınız oldu mu? "Borsa Kralı", Nasrullah Ayan, Sorun Yayınları, 336 sayfa, basım yılı 2017.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasrullah Ayan'ı ismen bilirim, tanışıklığım yok. Kitabını okumadım.

      Sil
  17. sevgili yorumcular sizi çok teknik gördüm yazıda bu kadar kaybolmayın, adamın adamları foreksi kumara benzettiği için yasaklamış :) yasaklanan bir şeyin etkisi üzerine konuşmaya gerek yok :) Oynayacak olan patlarsa sağlam patlasın bir daha oynamaz demiş aba altından sopa göstermişler Şu an ülkemiz döviz fantezilerine kurban olmayacak modundayız. Yakında oyunu kırıp tanrı moduna geçmeyi planlıyorlar.

    YanıtlaSil
  18. Merhaba Arkadaşlar,

    Eğer sayın Eğilmez'in tespitleriyle birlikte ufkunuzu genişletmek isterseniz, Korkut Boratav hocanın twitter adresini ve periyodik yazılarını yazdığı siteyi aşağıya aktarıyorum.

    İlgilenen arkadaşlara epey tecrübe kazandıracaktır Boratav hocanın tespitleri de:

    https://twitter.com/korkutboratav/

    Hocanın 10 Şubat tarihli yazısı, IMF'nin Türkiye raporunun analizi ve Türkiye ekonomisine yönelik uyarılarla ilgili. Daha eski tarihlere ait yazılarını aynı adresten okuyabilirsiniz:

    IMF’nin Türkiye ('Teftiş') Raporu:

    http://ilerihaber.org/yazar/imfnin-turkiye-teftis-raporu-67806.html

    Metnin sonunda "Yazarın Önceki Yazıları" başlığı altındaki linklere tıklayabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  19. Türkiye Varlık Fonu'na dahil edilen Ziraat Bankası 20 milyar liralık borçlanma aracı ihracı için Sermaye Piyasası Kurulu'na (SPK) başvurdu.

    SPK haftalık bültenine göre Ansa Yatırım Holding 10 milyon 990 bin liralık bedelli, Bantaş Bandırma Ambalaj da 10 milyon 750 bin liralık bedelsiz sermaye artırımı için Kurul'a başvurdu.

    Ayrıca Fibabanka 350 milyon dolarlık, Ziraat bankası 20 milyar liralık, Yapı Kredi Yatırım 1 milyar liralık, Korteks Mensucat 400 milyon liralık, Ulusal Faktoring 200 milyon liralık ve Aktif Yatırım Bankası 100 milyon liralık borçlanma aracı ihracı için başvuruda bulundu.

    http://www.borsatek.com/ziraat-bankasi-20-milyar-tl-borclanmak-icin-spkya-basvurdu-19771h.htm

    YanıtlaSil
  20. Hocam merak ettigim

    Euro bolgesinde su an tuketicilerin kredi faizi kac
    yine ayni bolgede tasarrufcularin tasarruf etmek icin muhattap oldugu faiz kac


    - bir baska sualim dragniyi nasil buluyorsunuz genel olarak
    - Euro bolgesindeki gelismeler sizin ongordugunuz ve dusuncelerinize parelel bir iyilesme gosteriyor mu

    - Cekirdek enflasyon genel enflasyondan yuksek seyir halindeyse bu bize ne tur bir sonuclara ulastirir genel olarak kabaca. Mesela o ulkede talep eksenlik bir ivmelenme oldugunu bahsedebilir miyiz

    Saygilarimla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Euro bölgesinde her iki faiz de çok düşük. Çünkü talep yok. Enflasyon da çok düşük.
      Draghi başarılı sayılabilir. O kadar karışan varken yine de iyi yönetiyor.
      Euro bölgesi benim tahminimden daha iyi gidiyor. Ben toparlanmanın daha uzun süreceğini düşünüyordum.
      Çekirdek enflasyon, MB'nin para politikasından en çok etkilenen malları barındırır. Eğer manşet enflasyondan yüksek gidiyorsa MB'nin uyguladığı para politikasının tamamen yanlış olduğu çıkarımını yapabiliriz.

      Sil
    2. Hocam,
      Sonuçta karşılaştıkları problemleri akıllarıyla çözmeye çalışıyorlar; inatlarıyla değil.
      İnatlaşınca ne olduğunu öğrendiler tabi.

      Sil
  21. hocam yaznızı anladım sanırım şöyle bir örnek uygun olur mu ? Forex kullanılmayan normal piyasalar spor totonun iddaa oranlırıyla yapılan işlemler gibi yani bayiden gidip iddaa oynamak. Forex sistemi ise bahis sitelerinden yapılan işlemler gibi(Bahis sitelerinde oranlar çok daha yüksek olur ve canlı olarakta değişir hatta maç esnasında)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benzerlik var. Ama bahis şirketinde teminat yatırmanız gerekmiyor oysa forex de bir teminat yatırmanız gerekiyor.

      Sil
  22. Hocaya selam yola devam.

    YanıtlaSil
  23. Forex piyasalarıyla ilgili bir tecrübemi aktarmak isterim yeri gelmişken. 3 hafta önce forex kullanmaya karar verdim. Asıl amacım 5 gün 24 saat döviz alıp satabilmek ama kaldıraç kullanmamaktı.

    Bu sebeple 2-3 aracı kurumun demo programını kullandım. Programlarda kaldıraç seçme opsiyonu yok. Belirlenen döviz çiftlerini bir ürün olarak düşünürsek USD-TRY için 100 kaldıraç belirlenmiş EUR-USD için 50. Bu kaldıraçla işlem yapmak zorunda kalıyorsunuz.

    Halbuki forex pazarlanırken sanki kaldıraç keyifmiş işlem yaparken kaldıraç seçilebiliyormuş gibi bir algı yaratılıyor. Paranızın 100 katına kadar işlem imkanı! istemiyoruz belki kaldıraç

    o zaman da diyorlar ki bilenler kaldıraç yoksa foreks anlamsız komisyondan spread'ten para kalmaz sana.

    konunun uzmanı değilim ama 2-3 demo tecrübemden olayın çokta sağlıklı olmadığı kanaati hasıl oldu bende.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. alın benden de o kadar...

      Sil
    2. O kaldirac kullanabileceginiz maksimum kaldiractir. Ornegin teminatiniz 10000$ ise ve siz, atiyorum USDTRY ciftinde 0.1lot islem acarsaniz sadece, kaldirac kullanmamis olursunuz. Cunku 10000$lik islem yapmis olursunuz. Ama 100 kaldirac tanimliysa sistemde, 10lot islem de acabilirsiniz bu da 1 milyon dolar eder. Bunun 10000$ harici kalan kismi borçtur, gunluk faiz odersiniz (swap) veya alirsiniz (USDTRY de sell emri verirseniz TL faizi daha yuksek oldugu icin gunluk faiz farki odenir hesabiniza swap olarak).

      Yani kaldiraclar maksimum borc alinabilir parayi belirler, kullanmak zorunda degilsiniz.

      Sil
    3. Arkadaşım benim 100.000 dolarım var bir hesapta. ama sadece 1.000 dolarıyla fiili işlem yapmak istiyorum. ürüne 100 kaldıraç tanımlamışlar bana sormuyor ki. ben kalan 99.000 paramla o anda hareket yapmak istemiyorum. kenarda dursun istiyorum. kaldıraçın zorunlu olmaması için bana işlem esnasında kaldıraç seçtirmesi lazım. kaldıraç oranını kendisi teminatıma göre hesaplıyorsa beni kaldıraça bir nevi zorlamış oluyor.

      Sil
  24. SEcim oncesi bir imar affi ve ya vergi affi gelir mi
    Dort gozle bunu bekliyoruz. Bir imar affi ve vergi affi ciksa ekonomi ataga kalkar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha ne kadar yapsınlar...50.000 kosgep kredisini de almayı unutmayın..

      Sil
    2. Nasil bir atak olur. onu da aciklarmisiniz? Kontr atak mi? yoksa 4-4-2 set mi?

      Bana öyle geliyor ki "Adsiz 18:52" nin ülke ekonomisi ile ilgisi yok. Bir vergi borcu problemi var gibi geliyor. ya da bir türlü imar gecmeyen bir tarla sorunu mu?

      Sil
    3. Adsız12 18:52 Aflarla ekonominin atağa kalkacağı şüpheli ama, sizin atağa kalkacağınız kesin gibi görünüyor.

      Sil
    4. Gecekonduculara af ve
      İmar Affı Kanunu
      ne zaman
      cikar
      Bu ulkeye katma deger yaratanlara arsalari degerlendirenlere niye deger yok

      Sil
  25. http://www.serhatyildiz.com/2017/02/forex-piyasasi-kaldirac-ve-teminat.html?m=1

    Forex düzenlemesi ile ilgili detaylı bilgi için okuyun...

    YanıtlaSil
  26. http://www.serhatyildiz.com/2017/02/forex-piyasasi-kaldirac-ve-teminat.html?m=1

    YanıtlaSil
  27. Varlik Fonuyla Ak parti, Ulkemize kredi cekmek mi istiyor. Gelen bol faizsiz kredi ile yatirimlara gelen para ile AK partinin bayindirlik icraatlari artar mi

    Dunya capinda muteahitlerimiz sayesinde insaatta yeni buluslarlar yeni inovasyonlar yaratabilir miyiz yapabilir miyiz Japonya nasil bilim adamlari ile gurur duyuyorken biz de muteahitlerimizle gurur duymaliyiz. Onlara cok haksizlik edildigini dusunuyorum. Bu milletin yastiga basini koydugunda uyurken onlara sukur etmesi lazim. Cunku dunya capinda cok calisan mutehaitlerimiz var. Zaten kendileri de her firsatta cok calisacagiz diyorlar bu millet icin

    Baskanlik sistemi eger kabul gorurse bu millet tarafindan ileride parlemontanun islerliligini buyumeye engel olusturdugu dusunulup kapatilma ihtimali var mi

    YanıtlaSil
  28. bunun adi sermaye kisitlamasi başka bişey degil? biz düşünüyorlarsa ötv kaldirsinlar yada gida fiyatini düşürsünler

    YanıtlaSil
  29. İhraç edilen akademisyenlerden Marmara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Siyasi Tarih Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Taşkın, Beşiktaş/Abbasağa Parkı'nda "Demokrasi Dersi" etkinliğine katılarak ders verdi.

    "Özgürlük korkusu olanlar bizi mağlup edemeyecek"

    "İnsan sadece kendisine yapılan mağduriyetlere odaklanırsa, bu çok büyük bir insanlık ayıbıdır. Başkası için endişelenmeyen, üzülmeyen insanın vicdanı olmaz. Sadece kendi mahallesinin mağduriyeti üzerinden konuşan insanların evrensellikle de vicdanla da alakaları olmaz."

    Ortaçağ’da yaşayan Fransız ilahiyatçı ve felsefeci Peter Abelard’ın hikayesinden bahseden Prof. Dr. Taşkın, şunları anlattı: “Abelard, 12’inci yüzyılda aykırı görüşleri yüzünden arkadaşları tarafından yüksek otoritelere ihbar edilir. Arkadaşlarının ihbarı sonucunda Abelard’ın Fransız topraklarında ders vermesi yasaklanır. Abelard bunun üzerine bir ağaca çıkar ve dersini orada anlatır, çünkü dersini dinleyecek insanlar vardır. Sonra o ağaçta da ders vermesi de yasaklanır. Bunun üzerine bir kayıkta dersini anlatır. İşte bilginin, doğrunun peşine düşenler olduğu sürece, özgürlük korkusu olanlar bizi mağlup edemeyeceklerdir.”

    http://www.diken.com.tr/ihrac-edilen-prof-taskindan-demokrasi-dersi-onlara-benzersek-insanliktan-utaniriz/

    YanıtlaSil
  30. Hocam selamlar. Almanya ECB'nin QE politikalarından dolayısıyla düşük eurodan niye rahatsız ihracatları için olumlu değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Almanya için en önemli konu enflasyonun hortlamasıdır.

      Sil
    2. Hocam Almanyada yasiyorum ve Almanyada enflasyonun masil hortlayabilecegini merak ediyorum. daha detayli aciklayabilirmisiniz?

      Sil
    3. Adsız 17:06 kardeşim, enflasyon menflasyon yok kardeşim.

      Enflasyon diye bir illüzyon yaratmış bazı iktisatçılar, sırf faizden elde edilen getiri artsın diye. Neymiş, enflasyon sebep faiz sonuçmuş!

      Hem enflasyon diye bir saçmalık yarat, hem bu yükselirse ülkelerin ekonomisi sıkıntıya girer diye insanlara korku sal, sonra da faizi yükseltmenin çözüm olduğu yönünde provokasyon yap!

      Anlaşılan o ki bazı iktisatçılara gerçekleri dank ettirmek için birşeyler yapmak gerek...

      Sil
    4. Hortlaması demek %7-8lerde olması demek değildir. Almanya için %3.5-4 bile yüksek enflasyondur. Almanya'da enflasyon diğer Avrupa ülkelerinden yüksek olduğu için enflasyondaki genel yükseliş Almanyayı daha fazla olumsuz etkiler.

      Sil
    5. Sn.17:06;Alman anne kökenli ~60lık bir ihtiyarım.Rahmetli anneannemin anlattığı akşam aldığımız ne ise sabahleyin herzaman daha ucuzdu,para bile hurda kağıt fiyatına idi.Milyar ReichsMark'lık banknotlar çıkmıştı ve maaşları aldığımızda maaşımız erimişti.Korkulan bu durumdur.Bu Alman halkı için bir fobidir ve tüm ekonomi önlemleri buna göre şekillendirilmiştir.

      Sil
    6. Almanya icin olmasi gereken enflasyon %2-%2.2 arasinda bir degerdir.Bu oranda bir enflasyon Almanya icin surdurulebilir bir durumdur.Zaten gelismis ulkeler icin de uzun yillarin tecrubesi ve hesaplamalari dogrultusunda neredeyse tum ekonomistlerin uzerinde ortak olduklari onerilen saglikli oranlar da budur.


      Ancak Euro bolgesinde Gelismekte olan ulkeler goruntusu veren ve issizligi de bir hayli yuksek olan Ispanya Yunanistan Portekiz gibi ulkelerde enflasyon en az %2.5-%3 bandi araliginda olmalidir. Olmalidir ki buyume dinamikleri harekete gecsin icinde bulunduklari yuksek issizlik bir nebze olsun dusus egilimi gostersin.

      Siz ne dusunuyorsunuz hocam ozellikle son paragrafin hakkinda

      Sil
  31. Hocam merhaba,
    Ben şunu merak ediyorum , bankalarda insanların altın hesabı var. Bu hesapların gerçektende altın karşılığı varmı? Yani insanlar altını genellikle kağıt paralara güvenin azaldığı durumlarda tercih ederler, diyelim ki öyle bir ortam oluştu ve insanlar bankalardan altın hesaplarındaki miktarı fiziki olarak talep ettiler. Bankalar bunu karşılayabilir mi, bunun nasıl sonuçları olur ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ufak bir kismini MB'ye karsilik olarak vermek zorundalar, onun disinda fiziksel karsiligi oldugunu sanmiyorum. Zaten fiziksel olarak altini bankalar size ancak 3 kilo sinirini gectiginizde, ve 1-2 hafta gibi bir sure icerisinde veriyorlar. 3 kilodan fazla altini fiziksel olarak ihtiyac duyanlar da, fiziksel altin fonlarini (Altin ETF'lerini) tercih ederler diye dusunuyorum.

      Altin birikimi yapmak acisindan, bankalarin gram altin hesaplari, kotunun iyisidir. Pratik bir metoddur, ancak en dogru altin birikimi fiziksel olarak altin almaktir, fiziksel olarak altin almadiginizda altininiz gerektigi kadar degerlenmez.

      Sil
    2. Teşekkür ederim cevap için. Bir süredir bu konuda kafamı meşgul eden sorular vardı.

      Sil
  32. Hocam bu düzenleme ile dövize (özellikle dolara) olan talebi sınırlandırmakta amaçlanmış olabilir mi ? Bana asıl amaç kuru baskılamak gibi geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet sanırım açıklanan gerekçe farklı olmakla birlikte asıl gerekçe bu.

      Sil
  33. Yeni değişikliği doğru buluyorum. Bu piyasanın ülkelerin makroekonomik dengelerini bozduğunu düşünüyorum. Hizmet ürettiği belki söylenebilir ancak inandırıcı değil. Sadece paranın değerinin diğer paralarla değiştirme işlemi. Az talep edilen parayı satın alıp, çok talep edildiğinde satma işlemi. Küçük yatırımcı artık ya tüketecek yada uzun vadeli yatırımlara yönelecektir. Fx piyasasında kazanma oranı %25 olduğunu düşünürsek bu ülke için çok olumlu olacak. Sizce ?

    YanıtlaSil
  34. Foreks nedir? sorusuna benim cevabım :

    Foreks, diğer bütün yatırım araçları gibi (bist, voip vs.) yatırımcı için yaratılan sanal bir dünyadır. Bu sanal alemde yatırımcı kazanır veya kaybeder. Bunun garantisi yoktur. Lakin aracı kurumlar muhakkak kazanır, bu garantidir. Bu alemlerin yaratılmasındaki amaç da budur. Bu alemde yatırımcıların ilgisini çekmek için pariteler,emtialar.endeksler,tahviller vs vardir ki şaşırırsınız. Bu kadar çeşitlendirme belki de şaşırtma ve kafa karışıklığı olsun diyedir. Bir şeye odaklanıp onda uzmanlasmayın diye. Bilinmez. Yakında ortaya bir kedi koyup,kedi sağa mı yoksa sola mı gidecek seçeneği de eklenmesi muhtemeldir. Hareket etmesi veya böyle bir ihtimalinin olması yeterli sanırım.

    Son tahlilde, küçük yatırımcılar olarak bu ve benzeri piyasalarda yaptığınız işlemler AT YARIŞI oynamaya benzer. Sizin hangi ata ne kadarlık kupon yaptıgınızın, yarışın sonucu üzerinde en ufak bir etkisi yoktur.

    Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu dedikleriniz 2007-2008 USA krizinin nedenleridir.Bu finans manipülatörlerine dur deyinceye kadar dünya kadar keriz silkelenecektir.$ sanaldır fiziksel eldeki AU gerçektir zira limitlidir.US$ bas basabildiğin kadar ve bir gün gelir bu para artık geçersizdir denir ve patlar.Bunlar Cumhuriyet öncesi RUS Rublesi ile olanlar veya 1 once AU =35$ ve DE GAULLE'nin Fransa'nın $'larını yüklediği uçağın Paris'den kalkmadan Nixon'un BW'u geçersiz kılması gibi vakalarla sabitdir.

      Sil
  35. Hocam iyi günler,
    Varlık Fonu ile ilgili bir sorum olacak. Internette bulabileceğiniz Selin Sayek Böke'nin fonu tanıtan videosunda fona devredilen bankaların BDDK denetimi dışında kalacağı söyleniyor. Bu doğru olabilir mi? Fonun denetimi, düzenleme nasılsa öyle olabilir ama banka sonuçta sahibi kim olursa olsun bankadır ve diğer bankalar hangi denetime tabiyse ona tabidir. Gerçekten bu bankalar için BDDK denetimi dışı olma durumu var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konu belli değil, bir boşluk söz konusu. Yalnız burada denetim bir bankanın sahipliğine göre değil banka olması nedeniyle BDDK tarafından yapılıyor. Dolayısıyla yasa gereği BDDK denetimi dışında kalması mümkün değil diye düşünüyorum.

      Sil
    2. Hocam biz düşünebilirizde ,yöneticilerimiz sürrealist düşünceye sahip olunca Anayasamız bile kadük kalıyor.Bu durumda her şey möglich!

      Sil
  36. Hocam Cebeci stadında top koşturdunuz mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır, ben futbolu sadece mahalle futbolu ve okul futbolu olarak oynadım.

      Sil
  37. Hocam merhaba.
    Bizim gibi toplumlarda insanların kriz algisi nedir?Başka deyişle toplumun çoğunluğu açısından kriz göstergeleri nelerdir? ne zaman ekonomi de kriz var der? Ve sorgulamaya başlar.(Mesela $ bir günde 1-1.5 Tl artarsa mi?)
    Tesekkurler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim kişisel gözlemime göre Türk insanı Doları en temel gösterge olarak algılıyor. Dolar kuru hızla yükselirse kriz olarak algılamaya başlıyor.

      Sil
  38. Havetci misiniz hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Nayir'ciyim. Az Turk filmi seyretmedik zamaninda...

      Sil
  39. Hocam selamlar. Foreks piyasasında işlem yaptığını bildiğiniz bir MB var mıdır? Hangi saikler ile bu işlemleri yapıyorlar? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  40. Hocam foreksin bir kumar, olduğunu kazananın devamlı kasa olduğunu duyuyor ve okuyoruz. Çünkü metatrader 4 gibi programlarda karşıdaki kişilerin herşeyi gördüklerini sizin kazanma şansınızın sıfır olduğu bir ortam. Yapılan istatistiklerde bunları doğrulamaktadır. Ayrıca yazınız için de teşekkürler.

    YanıtlaSil
  41. Forex piyasası yatırımcıların kendi risklerini bekirleyebildikleri bir piyasadır. Kaldıracınız 1:100 olduğunu ve Bakiyenizin 20.000 usd olduğunu varsayalım USDTRY paritesinde 1 lot'luk bir işlemi 1000 usd teminatla 100.000 usd karı ve zararını gerçekleştirilir. Hesaptaki 20.000 usd ile 20 lot işleme girilebilir ve 2.000.000 usd'nin karı ve zararı gerçekleşir dolayısıyla riskinizi inanılmaz artırmış olursunuz bu noktada kayıp yaşarsanız suçu forex'te değil para hırsınızda aramalısınız. Yeni düzenlemeyle birlikte bakiyeniz 20.000 usd ve 1:10 kaldıraç kullanıyorsunuz diyelim bu sefer USDTRY paritesinde 1 lot'luk bir işleminizde yine 100.000 usd'nin kar ve zararını gerçekleştirirsiniz fakat bu işlemi 10.000 usd ile gerçekleştirmiş olursunuz . 20.000 usd paranızla maksimum 2 lot işleme girebilirsiniz ve 200.000 usd kar ve zararını gerçekleştirebilirsiniz. Spk yatırımcıya bakiye ve kaldıraç sınırı getirerek açık pozisyonları olan yatırımcıları mahrum etmiştir. 45 gün içerisinde yatırımcının pozisyonları kara geçmemiş olsalar dahi işlemleri kapattırılmak zorunda bırakılmıştır.Amaç yatırımcıyı korumaksa bundan sonraki işlemler için bakiyeye göre belirli oranda bir Lot ile işleme girme sınırı getirebilirdi. (Örnek: 20.000 usd bakiyesi olan bir yatırımcı için maksimum 1 Lot işleme girebilmesi gibi ). Amaç spekülatif atakları engellemek ise USDTR,EURTRY gibi paritelerin işlemleri bir süre kapatılabilirdi. Tezgah üstü bir piyasa olan ve tüm dünyada işlem hacmi olan bir piyasada ki spekülatif hareketleri nasıl engelleyebiliriz yatırımcılar yurt dışında USDTRY ve EURTRY gibi paritelerde işlem yaparak ülke para birimimizi spekülatif anlamda etkileyemezler mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu engelleyemezsiniz. Yapılacak tek şey riskleri düşürecek önlemleri almaktır.

      Sil
  42. Forex piyasası yatırımcıların kendi risklerini bekirleyebildikleri bir piyasadır. Kaldıracınız 1:100 olduğunu ve Bakiyenizin 20.000 usd olduğunu varsayalım USDTRY paritesinde 1 lot'luk bir işlemi 1000 usd teminatla 100.000 usd karı ve zararını gerçekleştirilir. Hesaptaki 20.000 usd ile 20 lot işleme girilebilir ve 2.000.000 usd'nin karı ve zararı gerçekleşir dolayısıyla riskinizi inanılmaz artırmış olursunuz bu noktada kayıp yaşarsanız suçu forex'te değil para hırsınızda aramalısınız. Yeni düzenlemeyle birlikte bakiyeniz 20.000 usd ve 1:10 kaldıraç kullanıyorsunuz diyelim bu sefer USDTRY paritesinde 1 lot'luk bir işleminizde yine 100.000 usd'nin kar ve zararını gerçekleştirirsiniz fakat bu işlemi 10.000 usd ile gerçekleştirmiş olursunuz . 20.000 usd paranızla maksimum 2 lot işleme girebilirsiniz ve 200.000 usd kar ve zararını gerçekleştirebilirsiniz. Spk yatırımcıya bakiye ve kaldıraç sınırı getirerek açık pozisyonları olan yatırımcıları mahrum etmiştir. 45 gün içerisinde yatırımcının pozisyonları kara geçmemiş olsalar dahi işlemleri kapattırılmak zorunda bırakılmıştır.Amaç yatırımcıyı korumaksa bundan sonraki işlemler için bakiyeye göre belirli oranda bir Lot ile işleme girme sınırı getirebilirdi. (Örnek: 20.000 usd bakiyesi olan bir yatırımcı için maksimum 1 Lot işleme girebilmesi gibi ). Amaç spekülatif atakları engellemek ise USDTR,EURTRY gibi paritelerin işlemleri bir süre kapatılabilirdi. Tezgah üstü bir piyasa olan ve tüm dünyada işlem hacmi olan bir piyasada ki spekülatif hareketleri nasıl engelleyebiliriz yatırımcılar yurt dışında USDTRY ve EURTRY gibi paritelerde işlem yaparak ülke para birimimizi spekülatif anlamda etkileyemezler mi ?

    YanıtlaSil
  43. Bu kaldıracın 1/10 lara inmesi ve teminat tutarının yükseltilmesi bireysel küçük yatırımıcının önünü kesebilir ama 50.000TL teminat asıl oyuncuları etkilemez herhalde. BUrda asıl endişe forex işlemleri ile doların hareketini etkilemenin önünü kesmek çabası olduğunu düşünüyorum.
    1-Bireysel oyuncular buna bir etkisi olabilecek kadar işlem yapıyorlar mı?
    2-Oyuncular yurtdışı forex firmalarına kayabilirler mi? Bunun zorlukları var mı yoksa gayet kolay yurt dışından da işlem yapabilirler mi? (Belki eğer kazanç yakalayabilirlerse parayı tahsil etmek zor olabilir mi?)
    İyi günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1- Bireysel yatırımcı oldukça fazla. Ama işlem dökümünü bilmiyorum.
      2- Kayabilirler. İşin tehlikesi de orada zaten.

      Sil
  44. forex iddiaya girmek gibi bir şeydir ve kumardır diyorum.kaldıki yüksek kaldıraçlar insanı batırır.ben forex ten ihya olan birini hiç görmedim. bir iki alırsın ,o hırsla ve güvenle devam edersin ve batarsın.forex kumarı sevenlerin yeridir.uzak durmak lazım.borsa ve bono piyasaları öyle degildir ve mantıgı forex ten çok farklıdır.bazılarıda borsada kumar yeridir der,o lafa katılmıyorum.bunu borsayı ve yatırım piyasalarını bilmeyenler söyler ve altı boş bir laf olup bilinçsizce söylenmiş bir laftır.selamlar iyi günler mahfi bey

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borsanın forex den farkı nedir yazabilir misiniz?

      Sil
    2. Hocam merhaba, bende mudahil olmak istedim. Fark hisse senedi aldiginizda hisse miktariniz kadar firmaya ortak olmak degil midir? Forexten ve Opsiyon pazarindan farki reel olarak bu hisselere sahip olmaktir. Firmanin verdigi kar paylarina, gelismesine veyahut kuculmesine ortak olmaktirki, bu ticaret sayilmaz mi hocam? Gerci Turkiye piyasasindaki firmalarin bircogu spekulasyona acik hisseler olsada genelleme yaparsak kumardir diyemeyiz gibi geliyor bana. Saygilarimla.

      Sil
    3. Ne yazık ki Türkiye'de sermaye piyasası ekonominin büyüklüğüne eşdeğer bir büyüklük ve nitelikte değil. Borsa konusunda ise Mahfi Bey'e tamamen katılıyorum. Belli bir ölçeğe ulaşmış kurumlar hariç, kalanların finansal tabloları sağlıklı değil. Gelişmiş ülkelerde halka açık kurumlardan pay almak, temettü geliri hedeflenerek yapılır. Ülkemizde ise alınan hisselerde fiyat hareketlerinden para kazanmak temel amaçtır. Eğer almış olduğunuz sermaye piyasası araçlarının arkasındaki varlıkların finansal tabloları ve performansı izlenmesi olanaklı değilse veya fiyat hareketleri bu performanstan bağımsız olarak oluşuyorsa, yapılan yatırım spekülasyona, diğer bir deyişle olasılık ile para kazanma hedefine dönüşür.

      Sil
    4. Burak Koyluoglu, ABD pek gelismis bir ulke degil mi? Almanya? Londra borsasi? Birakin temettu vermeyi, senelerce zarar eden sirketlerin hisseleri bile kapis kapis satiliyor (hisse degerleri artiyor).

      Demek ki kimse Amazon hissesi almiyor, cunku Amazon senelerdir temettu dagitmiyor. Hisse degeri de $800. Google hissesi de almiyorlar, cunku Google da temettu dagitmiyor. Onun hisse degeri de $800.

      Sil
    5. Forex ile Borsa'nin farkini anlatmak icin kitap yazilabilir.

      Sil
    6. Yanıldığınız nokta temettü kavramındaki geçmiş ve bugünkü temettü verimi ile gelecekte beklenen temettü kavramları.Verdiğiniz örnekteki iki şirket de teknolojiye dayalı büyüyen ve elde ettikleri karı firma içinde bırakarak, bu yolla özvarlık finansmanını tercih eden kurumlar. Diğer bir deyişle, bu şirketlerin yatırımcıları diğer teknoloji şirketlerinin yatırımcıları gibi bugünkü temettüden vazgeçerek,ileride oluşacak daha yüksek serbest nakit akımı, daha yüksek firma değeri ve daha yüksek temettü beklentisi ile hareket ediyorlar.

      Şirketlerin değerlerini faaliyet sonuçları-finansal sonuçlar-yaratılan/yaratılacak serbest nakit-kıs/uzun vadeli temettü verimi değişkenleri belirliyor. Bu değişkenlerdeki sonuç ve beklentiler alınıp satılıyor. Ayrıca kurumlar kıyaslanırken hisse senedi fiyatlarını değil, toplam şirket değerleri dikkate alınır. Apple'ın hisse değeri 133 USD, market cap'i 702 Mia USD, Amazon'un hisse değeri 827 USD, market cap'i 400 USD.

      Son olarak verdiğiniz örneklerde FTSE 100 ve S&P 500 temettü verimlerine bakmanızı ve bu ülkelerin enflasyon verileri ile kıyaslamanızı önereceğim. Aynı kıyaslamayı BİST için de yapınız. İyi akşamlar.

      Sil
    7. FTSE 100 ile ancak BIST 30'u karsilastirabilirsiniz. BIST 30'un oransal olarak daha karli olacagina eminim.

      Siz hic "bati"da sirketler batmiyor, zarar etmiyor saniyorsunuz galiba?

      Sil
    8. sayın hocam adsız 13şubat 15.24ü cevabım olarak sayabilirsiniz.satmadıgınız sürece hisse sizindir.forex öylemidir.forex yüksek kaldıraçla aç gözlü insanları batırır.çok şahit olmuşumdur.kendini frenleyenide hiç görmedim.hele hele üst üste bir kaç kere kar etmişseniz en tehlikeside budur,aşırı güvenle yüksek kaldıraçla aldıgınız tek işlemle verebilirsiniz.onlarda iradeye hakim olsunlar diyebilirsiniz ama iradaye hakim olanı hiç görmedim.insanın içindeki canavarı çok tahrik eder ve kumar alışkanlıgı yapar.borsada hisseyi seçerken incelemek gerekir ve satmadıgınız sürece o hisse sizindir.bunu söylerkende işlem hacmi düşük manipülatif hisseleri kastedmiyorum.o zaten borsa yönetiminin kanımca hatasıdır ve borsaya kote etmemelidirler.onları ayırıyorum.ama diger hisselerde borsadan çok kazananı görmüşümdür.borsa kanımca orta ve uzun vadeli bir yatırım yeridir.forexi öyle görmüyorum.

      Sil
  45. Mahfi Bey merhaba,
    Forex piyasası bizde genellikle spekülasyon yaparak para kazanma umuduyla kullanılıyor. Siz de yazınızda bunu örneklemişsiniz zaten. Ancak asıl dövizle iş yapan (ör. döviz borcu olan) kişiler/şirketler de ters pozisyon alarak kurdaki çalkantılara karşı kendilerini korumak için forex'i kullanabilir ve çoğu kişinin/şirketin bundan haberi yok. Keşke yazınızda bu yönde de biraz bilgi/örnek verseydiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkinci paragrafın sondan önceki cümlesi bunu söylemiyor mu zaten?

      Sil
    2. Kurumsal firmaların pozisyonları için Forex yerine forward ya da temel ve kaldıraçsız opsiyon ürünlerini kullanması gerekir. Ayrıca her döviz pozisyonu ekonomik bir maliyet ile yönetilemeyebilir. Eğer pozisyonunuz 1 yılın üzerinde vadelerde kısa ya da uzun ise alacağınız opsiyon/forward fiyatları anlamlı olmayacaktır.

      Sil
  46. Durmuş Yılmaz ekonominin 2001 krizine doğru gittiğini ifade etmiş. Yalnız hatırladığım kadarıyla o zamanlar dövizde çapa uygulaması yüzünden korkunç bir cari açık oluşmuştu. Sonra dalgalı kura geçince gene korkunç biçimde bir daha artmıştı. Biz şu an zaten serbest dalgalı uygulamadayız. DÖviz 2 senede %50 yükseldi. Sizce 2001 krize ile benzeşen ve ayrışan yönlerimiz nedir? Bu gidişat o zamankine gerçekten de benziyor mu? Trump etkisi bir fark tabii ama onu gözardı ederek ülkenin kendi iç dinamikleri bakımından hangi argümanları gözönünde bulundurarak 2001 ile şimdiyi nasıl mukayeselendiriyorsunuz? 2001 krize giden zamanlamasının neresindeyiz şu an?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugünkü durum 2001 krizindeki ortamdan farklı. O dönemde bankalar iyice zayıflamıştı. Bu dönemde bankalar güçlü. Buna karşılık reel sektörde ciddi sorunlar söz konusu. Özellikle de kurun oynaklığı reel sektörü oldukça sarstı.

      Sil
    2. Birçok alanda (ister sosyal bilimler olsun ister matematik tabanlı bilimler olsun) bazı terim ve kavramlar en baştan, üzerinde pek düşünülmeden ortaya atıldığından, yanlış da olsa öyle kullanılıyor. Konuyla ilgilenenler, terimlerin ne ifade ettiğini ilk okuyuşta anladığından, kelimelerin köklerini düşünmeyi pek aklına getirmiyor, yanlışlık sürekli hâl alıyor.

      "Reel sektör"...

      Mal piyasaları ile "dokunulması, insan vücuduyla hissedilmesi (şimdilik) pek mümkün olmayan" finansal piyasaları birbirinden ayrı göstermek için "reel" kelimesi düşünüldü, "sektör"ün önüne eklendi ve öyle kullanılmaya başlandı.

      Yanlış!

      Bütün sektörler, varlığından ötürü zaten "reel"dir. "Reel sektör" kavramını icat etmek, "geri iade etmek" demek gibidir; anlatım bozukluğudur, yanlışta ısrar etmektir!

      Finansal piyasalarda oluşan bütün enstrümanlar (en başta "para"), mal piyasasında elde edilen getirilerin aktarılması ile oluşturulmuş bir piyasalar bütünüdür. Yani (yine "yanlış" terimler ile ifade edecek olursak) "finans piyasaları" değimiz şeyin kökü de "reel sektör"e dayanır.

      Dünyada pek çok şirket, çapına göre, elde ettiği kâra göre, şirketin geleceğine yönelik yaptığı planlara göre, elde ettiği geliri "finans piyasalarına aktararak", az zamanda çok işler başardık (malı karıştırmadan, para ile para kazandık!) diyebilmek için hareket ediyor, yazık!

      İster her ülkenin kendi içinde olsun, ister dünya çapında olsun, yüksek kâr edebilen şirketler, piyasadaki dominantlığını korumak ve gelecekte daha da güçlenmek için, elde ettiği gelirleri "finans piyasalarına aktararak" adeta kartelleşme mekanizması, tröstleşme mekanizması kurmuş, ve rekabet düzenini laçkalaştırmıştır!

      (Yine "yanlış" terimler ile ifade edecek olursak) "Reel sektör"de başarılı olamayıp, "finans piyasalarında" simsarlık yapan bazı cambazlar, kendilerinin ne kadar maharetli olduğunu iddia edebilir, "elimde hiç mal yok, ama finans uzmanlığımla çok rahat bir hayat yaşıyorum" diyebilirler. Unutmasınlar: Finans piyasalarının zeminini "reel sektör" oluşturur! "Reel sektör" çökerse, dımdızlak ortada kalırsınız! İşte tam da bu nedenle: "Yanlışta ısrar etMEmek" gerekir. Hayat, ekonomi, piyasalar, zaten "reel"dir! Birbirimizi kandırmayalım...

      Sil
    3. hocam, saygılar.... hocam, 2001 de bankacılık merkezli kriz yaşamıştık fakat özellikle reel ekonomi ila hane halkları ekonomisi bugünden çok daha sağlamdı ve üstelik de makro iktisadi bazda tasarruf hacmimiz GSMH mizin % 27 sine yakındı oysa bugün yarısından bile daha az tasarruf stokumuz var. borçluluk stokumuz çok daha yüksek ve sanayimiz ila tarımımız o dönemden daha da geridedir. ayrıca 2001 yılında dış dünyanın iktisadi konjonktürü bugüne nazaran daha olumluydu. o dönem krizin de yapısına bağlı olarak V şeklinde bir iktisadi durum yaşamıştık. oysa şu anki yapısallıkla yaklaşan krizin U şeklinde ya da W şeklinde olması kuvvetle muhtemeldir hocam. 2017 yılı ekonominin resesyona gireceği yıl olmakla birlikte 2018 yılı itibariyle de stagflasyona gireceği ve birkaç yıl boyunca da çıkamayabileceği bir döneme doğru ilerlediğimizi düşünüyorum. yani hocam bana göre 2001 krizini bile mumla aratabilecek bir kriz dalgalı olarak ( dalgalı kur rejimine uygun olarak ) yaklaştığını düşünüyorum. saygılarımı sunuyorum hocam... çalışmalarınızda üstün başarılar diliyor ve bizleri engin bilgilerinizle bu sayfadan bizlere iktisadı öğretmeye çabaladığınız için çok teşekkür ediyorum...

      Sil
  47. peki bu düzenlemeler başka ülkelerde nasıl yapılıyor ? örnek; ingiltere aylar öncesinde tüm sektör birimleri ile ( broker, trader, sektör dernekleri ) toplantılar düzenliyor ve düzenlemeler bu şekilde hayata geçiriliyor. peki bizde ? yaptım oldu ! ve bu yüzden istanbul değil, londra finans merkezi oluyor.

    buyurun daha yeni haber;
    http://www.leaprate.com/exclusive/fca-holds-secret-roundtable-with-forex-and-cfd-brokers-on-leverage-and-bonus-issues/

    YanıtlaSil
  48. bu düzenleme yapılınca bir anda forexciler türeyip aman yandık bittik diye kanal kanal geziyorlar hocam yahu asıl düzenleme 16 nisanda ama o değişikliği çıkıp madde madde konuşan tartışan yok ama iş kendi ceplerine dokununca başlıyorlar yaygaraya.o yüzden bu forex kurumlarını samimiyetsiz buluyorum, ülkenin anayasası değiştiriliyorken ses çıkarmayanların şimdi ses çıkarmaya hakkı yok zaten nisanda başkanlık çıkarsa ses çıkarabilecek kimse de kalmayacak.o zaman değil forexciler herkes ağlayacak değişik değişik yasaklar çıkarıldığında.

    YanıtlaSil
  49. Hocam gençlerimiz buz hokeyinde Rusya'ya 42-0 yenilmiş,bazı işler için çalışmaktan fazlası gerektiği doğru mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buz Hokeyi macinin süresi toplam 60 dk. 60/42=1,42 yani her 1 dakika 42 saniyede gol yemisler. Herseyimiz makyaj.ici bos bir yigin olusumumuz var. bu da onlardan birisi. emin olabilirsiniz. sirf Buz Hokeyi takimimiz olsun diye sadece buz üstünde durabilen cocuklari oraya salarsaniz sonuc bu. Halbuki tüm oyuncular kalenin önünde 60 dakika nöbet tutsalar emin olun mac 0-0 biterdi.

      Sil
    2. Bu habere üzülmek için çok yaşlıyız. Buz hokeyi takımımız olduğu için seviniyoruz.

      Sil
    3. Bazı şeyleri birbirine karıştırmayalım. Türkiye buz hokeyinde yeni. Daha yeni yeni yapıyoruz bu sporu. Rusya çok uzun yıllardır buz hokeyinde önde gelen bir takım. 42 - 0 çok ağır bir sonuç ama biz bu işi yeni öğreniyoruz.
      Asıl facia 100 yıldan uzun süredir oynadığımız futboldaki facia. Hafta sonu maçları izledim, bir yandan da İngiltere maçlarına baktım. İkisi aynı oyun demeye bin şahit gerekir.

      Sil
  50. hocam dolar 2014 yıl sonu: 2,32 2015 yıl sonu:2,92 2016 yıl sonu:3,52 yine 60 kuruş hesaplarsak 2017 yıl sonu: 4,12 yapıyor. bugünlerde 3,65 ile 3,70 arasında seyrediyor. sizce 4,12 yi geçecek mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu yıl tahmin yapmıyorum.

      Sil
    2. Benim de beklentim o yonde 4lu seviyeler ve denge noktasi olarak 4.12 Ayrica su anki dolar kuruna gore de makul, enflasyonu da arttirmayacak ve ulasilmasi da zor olmayacak bir rakam.

      Sil
  51. Hocam Çin ekonomisi nasıl ayakta duruyor? Son istatistiklere göre özel sektör borcu %170, toplam borç/GSYIH oranı %260. KİT’ler kimsenin satın almadığı malları üretiyor. 2016 yılında yapılan sabit sermaye yatırımının%60’ı konuta. Hayalet şehirler var. Bu ekonomi nasıl batmıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorumu yazarken ne kullandiginizi bilmiyorum, mumeccin de degilim ancak uretiminde 100% Cin mali bir parca kullandigindan eminim.

      Iste bu yuzden batmiyor. Yani uretiyor.

      Sil
    2. Aliexpres ya da dx.com gibi online satış sitelerine hiç girdiniz mi? Girmediyseniz tavsiye ederim. Bakın orada Çinlilerin neler ürettiğini ve kaça sattığını göreceksiniz. Arkadaşın dediği gibi Çin, üretiyor ve ihraç ediyor. Ama gün gelip de bunlara engeller çıkarılırsa o zaman işte o borçlar ciddi sorun haline geliverir.

      Sil
  52. Hocam Türkiyede firmalar daha çok işletme sermayesi açığını kapatmak için borçlanıyorlar. Uzun vadeli borçlanma yatırımların ve büyümenin olumsuz olmasının bir nedeni midir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borçları ödeyebilecek bir gelişme yaratamazlarsa evet olumsuz bir neden olur.

      Sil
  53. Hocam Hazinenin dışarıya tahvil ihraç ederek borçlanması portföyde mi diğer yatırımlar hesabında mı gözüküyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Portföy yatırımları / Net yükümlülük oluşumu / Genel hükümet / Borçlanma

      Sil
  54. Hocam Bist repo piyasası ile takasbank para piyasası aynı şeymidir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Takasbank Para Piyasası (TPP) fon fazlası ve/veya fon ihtiyacı olan üyelerin talep ve tekliflerinin karşılaşmasını sağlayan, 1996 yılında Takasbank tarafından kurulmuş ve işletilen organize para piyasasıdır.
      Bist repo piyasası; Bankaların organize piyasa koşulları içerisinde geri alım vaadiyle satım ve geri satım vaadiyle alım işlemlerini zorunlu karşılık ayırmak zorunda olmadan gerçekleştirmelerinin sağlanması amacıyla oluşturulmuştur. Bu pazarda devlet tahvilleri ve hazine bonoları ile TCMB likidite senetlerinin sadece üye bankaların, T.C. Merkez Bankası ve kendi aralarındaki geri alım vaadi ile satım ve geri satım vaadi ile alım işlemleri yapılır. Pazar’da bankalar sadece portföy hesabına işlem yapabilir, fon/ortaklık ve diğer müşteriler hesabına işlem yapamazlar.

      Sil
  55. Hocam merhaba. Milli gelir hesaplanırken belirli bir ağırlıklandırma yapılıyor mu? Yani mesela tüfe hesaplanırken belirli bir sepet oluşturuluyor mallar belli bir şekilde ağırlıklandırılıyor ve o şekilde enflasyon hesaplanıyor. Deflatörde ise böyle bir ağırlıklandırma yok enflasyonu direk hesaplanıyor. Milli gelir de deflatör gibi direk mi hesaplanıyor enflasyon gibi bazı sektörlere ağırlıklandırma yapılıyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapılmıyor. Deflatör, hesap bittikten sonra bir önceki yılın fiyatlarıyla düzeltme yapınca kendiliğinden ortaya çıkıyor. Ayrıca hesaplanmadığı bir hesabın içinden çıktığı için de ona zımni deflatör deniyor.

      Sil
  56. Hocam, Hayvanlardan Tanrılara Sapiens kitabını okumuşsunuzdur. Ekonomi ve kredilendirme notları hakkında basit şekilde temel kavramları herkesin anlayacağı şekilde açıklıyor. Özellikle 323. sayfada ülke kredileri derecelendirme notlarının önemini tarihsel boyutu ile tarafsız bir biçimde anlatıyor. Eğer okuduysanız katılıyor musunuz? Doğruysa gerçekten sonumuz karanlık.Yöneticilerimiz bunları bile bilmiyor mu? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okudum. Anlatılanlar doğru. Bunu konuyu bilenler biliyor.

      Sil
  57. Önemli olan kaldıracın büyüklüğü değil, işlevi. Büyüğüyle eskiden günde 2 sefer yapıyorlarsa şimdi küçüğüyle en az 10 sefer yapmaları icap eder. Arabanın vites hızı gibi düşünün yani.

    YanıtlaSil
  58. Hocam; şu an kur riskini engellemek isteyen borçlu bir şirketin borcu örneğin 100 milyon usd olsun, bunu mevcut düzenleme ile forexte hedge işlemi yapsa nakit varlığından en az 10 milyon usd yi bu hedge işlemi için ayırmak zorunda kalacak. Düzenleme öncesi aynı işlemi 1 milyon usd ile yapabilecekti. Borcunun vadesi 45 günden uzunsa ve öncesinde bu borcu hedge işlemi yaptıysa, bu şirkete 45 gün içerisinde en az 9 milyon usd daha hedge işlemi için ayarla yoksa 1 milyon usd dende olacaksın denmiş mi oluyor? Eğer öyleyse durum gerçekten şaka gibi, çünkü şirket zaten borçlu 9 milyon usd de ciddi bir rakam.

    YanıtlaSil
  59. Hocam getmyads ile yatırım yapmak mantıklı mıdır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bildiğim bir şey değil ama konu devletçe denetim altına alınmış, yakında denetimin sonuçları açıklanır sanırım.
      https://www.gtb.gov.tr/duyurular/getmyads-ve-mglobally-denetim-sureci-hakkinda-basin-duyurusu

      Sil
  60. hocam varlık fonuna devredilen bir kamu bankasının batma riski artmış olur mu? batarsa ne olur? saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konu hakkında şimdiden bir şey söylememiz mümkün değil. Uygulamayı görmemiz lazım.

      Sil
  61. Trump'ın trampa yapması dolarda düşüşe neden olur mu?

    YanıtlaSil
  62. hocam yazı için teşekkürler. elinize sağlık. benim oğlum yurt dışında okuyacak. orada € kullanılıyor. benim gelirim ise ₺ cinsinden. 6ay süre için türev araçlarını kullanmam uygun olur mu?

    YanıtlaSil
  63. hocam yılmaz özdil'in 14 şubat 2017
    tarihli yazısını okudunuz mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah Dostum ah.. Yilmaz Özdil 15 yildir yaziyor. Bu ne ilk yazisi ne de son olacak. Pekiyi ne degisti. Bu magdur Hükümet her secimde oylarini arttirmadi mi?
      istedikleri Kadar dogrulari yazssinlar, istediginiz Kadar okuyun. Kahraman Türk milleti tercihini yapti. Hem de her sey gözlerinin önünde gerceklesti, bir film gibi seyretti. Hz Muhammet SAV sözüdür."" Nasilsaniz öyle yönetilirsiniz""

      Sil
    2. Burada önemli olan yazdıklarının belli bir kesime değil herkese hitap edebiliyor olması. Kişi kendi cemaatine yazıyorsa, elde edilen sadece safları sıklaştırmak oluyor. Sorun, bunun başarı olarak gözükmesi.

      Sil
  64. Ocakta bir onceki aya gore yuzde 9,51 artarak 150,16 degerini alan Tarim UFE, gecen yilin ayni ayina gore yuzde 7,36 artis gosterdi (turktelekom finans sms)

    YanıtlaSil
  65. Hocam yeni varlık fonuyla hükümet artık hazine aracılığıyla borçlanmak istemiyor diyebiliriz. Peki varlık fonunda teminat getirerek daha fazla mı borçlanma şansı var hükümetin? Yada bu şekilde daha uygun faizlerle mi borçlanıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Varlık Fonu normal olarak borçlanmaz borç verir. Biz bunu da tersine çevirdik.

      Sil
  66. Sayın hocam forexle ilgili yazı yazmışsınız. Şimdi yeni düzenlemeyle foreks yerini viob a bırakacak diyorlar. Onunla ilgili yazı yazmayı düşünüyor musunuz. Saygılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazı değil ama ne olduğunu anlatan bir ses kaydını NTV Radyoya verdim. Bugün yarın yayınlarlar.

      Sil
  67. Hocam borsa hakkında da bir yazı yazabilir misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu, çok genel bir yazı olur. Çünkü ben borsadaki kağıtları izlemiyorum. Bu anlamda borsa uzmanı değilim.

      Sil
  68. mahfi bey bazı şehirlerde şahir hastanesi açılıyor. televizyonda en son gördüğümüz yozgattaki şehir hastanesi. bunlar nasıl yapılıyor hangi parayla. geliri kaç yı kime gidecek. devletin garanti ödeyeceği belli miktar para var mı. bu konuda bildiklerinizi ğpaylaşır mısınız Mahfi Bey...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlar bildiğim kadarıyla bütçeden yapılıyor.

      Sil
    2. Hocam Mersin'de yapılan şehir hastanesi için devletin cebinden para çıkmadığını söylemişti Cumhurbaşkanı. Belirli bir süre yapan kurum işletecek ve sonra devredecekmiş sanırım 25 yıl diye telafuz etmişti. Aynı mantıkten yola çıkarsak diğer hastaneler de bu şekilde inşa ediliyordur diye düşünebiliriz.

      Sil
  69. Hocam Küresel Finans Krizi kitabınızda sayfa 102'de bir örnek vermişsiniz: Bir firma 1.50 kurundan dolar kredisi aldı ve doların artması ihtimaline karşı 1 sene sonra bu 1.50 kurundan dolar alacağını garanti etmek için hedge yaptı. Dolar 1.80 olursa firma bu zarardan kurtulur. Ancak dolar düşerse hedge şirketi zarar eder demişsiniz. Dolar 1.20'ye düşse hedging şirketi doalrı 1,20'den alıp sözleşmedeki 1,50'den satsa zarar yerine kar elde etmez mi? Yoksa benim kaçırdığım bir yer mi var hocam? Şunu da belirteyim kitabınız gerçekten çok açıklayıcı sadece bu sayfadaki örneği anlamadım :)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  70. Bir blog daha:

    "Devlet Borcu": Özellikle devlet borcu ile, devlet borcunun kamunun borcu haline getirilmesiyle, ama genel olarak borçlan(dır)ma ve borç aracılığıyla iktidar tesisi ve iktidarın yeniden üretimi ile ilgili arama-tarama faaliyet için online platform.

    http://devletborcu.blogspot.com.tr/

    Hazırlayanlar:

    Dr. Ali Rıza Güngen
    Yrd. Doç. Dr. Ferhat Akyüz

    Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde verdikleri dersler: İktisada Giriş, Kamu Ekonomisi, Kamu Maliyesi, Çalışma Ekonomisi, Türkiye Ekonomisi

    YanıtlaSil
  71. Foreks haramdır, faizle aynıdır!

    Ticaret ile yoğrulmalıyız! Kim neye ihtiyaç duyuyorsa, onun karşılığını vermelidir! Kâr, faiz, birikim, kredi ve benzeri tehlike tohumları yok edilmelidir!

    Ekonomi, ekonomistlere bırakılmayacak kadar önemlidir!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmaklık, isteyen herkese bırakılabilecek kadar önemsizdir.

      Sil
    2. Kâr?

      Ticareti ne için yapacağız? Dost alışverişte görsün diye mi?

      Sil
    3. Adsiz "14 subat 15:45" Noktasina virgülüne Kadar destekliyor hak veriyorum size. Ülkemizde de özellikle son 15 yilda olgugu gibi, nasil ki Devletin tüm Kamu kurum ve kuruluslarinin basina Imamlar atanmissa Ekonomi de ekonomistlerin elinden alinip Imamlara teslim edilmelidir. En basarili sonuc Turizm sektöründe görüldü bile. Turist gelmeyince Turizmciler ile Imam hep birlikte Turist duasina ciktilar. sonucu bekliyoruz.Hayirlara vesile olur insaallah... Faiz, Kar, birikim, kredi, döviz, bankacilik, finans tehlike tohumlari oldugu icin Islam Dünyasi da bu tehlikeden uzak oldugundan "Dünya Ticaretini" ellerine gecirmisler korkunc bir refah ve gelismislik düzeyinde yasarken, Faizci Bati ve Hiristiyan dünyasi sefalet icinde yasamakta, hergün kirik dökük gemilerle milyonlarcasi Müslüman ülkelere siginmak icin yollardadirlar. Kahrolsun bu faizci Ekonomistler.

      Sil
    4. Sen ticaretle yogrul kardes. Bu blog bilgi edinmek isteyen herkeze acik platform. Trolluk yapiyorsan devam et ama ciddi boyle dusunuyorsan once ogren. Sana bol faizsiz ticari gunler geceler dilerim. Formulunude buldunsa yaziverde bizde sebeplenelim.

      Sil
    5. Bugunlerde buyuk marketlerde alusveris yaptinizsa butun fiyatlarin %20 civarinda arttigina tanik olmussunuzdur. Veya hepsiburda'dan daha 2 hafta inceleyip sepete attiginiz mallarin fiyatlari degistigi icin sepetin bosaldigini goreceksiniz. En az %15 fiyat artisi elektroniktede gozleniyor. Dolarin etkisi gunluk hayatda gorunmeye basladi. Korkarim gelecek ayda bu ayin fiyatlarina bakip ayni seyi soyleyecegiz. Ama devletin enflasyonu 9.25 Buna artik kargalar bile gulmuyor. Farkindaysaniz suya dogalgaza filan zam yapmadi devlet. Ama cok daha pahali aliyor devlet bu mallari. Hayirlisiyla referandumdan sonra bu acigida toptan bir zamla hallederiz artik. Sizce baska ne gibi gelismelere gebeyiz hocam?

      Sil
    6. Rahmetli Sabri Alışık Rahmet istedi;''Yeşşe''

      Sil
    7. Bugun borsa euro dolar altin ve faizlèin hepsi gunu ekside kapatti. Bu ne demek oluyor hocam? Herkezin cebi tika basa TL dolu olmasi lazim. Yoksa varlik fonu kanaliyla piyasaya mudahelemi ediliyor? Biri birsey yapiyor ama kim ve nasil? Sizin fikriniz nedir hocam?

      Sil
    8. Yeşşeee deyişi Sadri Alışık'a değil Öztürk Serengil'e aitti.
      Varlık Fonu henüz çalışmaya başlamadı.

      Sil
    9. Adsiz baska ne gibi gelismelere gebe oldugumuzu sormussun, iki kelime ile gidisati ozetleyeyim: Nikolay Cavusesku. Internette arastir anlarsin...

      Sil
  72. Eğer sizin için bir sakıncası yoksa, geçmiş yıllarda, size Merkez Bankası Başkanlığı teklifinde bulunan siyasetçinin ismini yazar mısınız?

    Önceki yazılarınız altına verdiğiniz bir cevapta, bu teklifi kabul etmediğinizi söylemiştiniz.

    O siyasetçi kimdi?

    YanıtlaSil
  73. Hocam MRB abd verileri bugün beklenenin nerdeyse 2 katı olumlu geldi dolar endeksi 101.36 seviyelerinde fed belki daha fazla faiz artirabiliriz diyo gayet Şahin bir açıklama ama her ne hikmetse usd tl paritesi yerlerde surunuyo l.bunların tam tersi olunca dolar düşerken her şey olumlu iken nasıl dolar tl yukselmiyo ben bu işin içinden çıkamadım piyasa artık her şeyin tersini mi fiyatliyo ters pozisyon mu alıcaz kolay gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kafalar son derecede karışık. Bir yandan Trump başka şeyler anlatıyor, öte yandan Yellen bir şeyler söylüyor. Piyasa neyi ya da kimin konuşmasını gösterge alacağı konusunda şaşkın.

      Sil
  74. Hocam bankalar mı repo yapıyor yoksa biz mi tersrepo yapıyoruz. Biraz aklım karıştı.

    YanıtlaSil
  75. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  76. Hocam, yurtdışında bir forex firmasında uzun vadeli pozisyon nedeniyle çözülemeyen teminatı, varlık barışı kapsamında nakit dışı varlık olarak beyan edebilirmiyiz?

    YanıtlaSil
  77. Hocam kişilerin veya kurumların ellerindeki tahvil ve bonoları satmaları çoğunluk borsada gerçekleşiyor değil mi?

    YanıtlaSil
  78. İşsizlik oranı geçen yılın kasım
    döneminde yüzde 12,1'e yükseldi. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine
    işsizlik oranı geçen yılın kasım
    döneminde yüzde 12,1'e yükseldi.
    İşsizlik ekimde yüzde 11,8, önceki yılın
    aynı döneminde ise yüzde 10,5
    düzeyindeydi. İşsizlik oranı geçen yılın kasım
    döneminde yüzde 12,1'e yükseldi. Tarım dışı işsizlik oranı 1,9 puanlık artış
    ile yüzde 14,3 olarak gerçekleşti. Genç
    nüfusta (15-24 yaş) işsizlik oranı 3,5
    puanlık artış ile yüzde 22,6
    olurken,15-64 yaş grubunda bu oran
    1,6 puanlık artış ile yüzde 12,3 olarak belirlendi. İŞSİZ SAYISI 590 BİN ARTTI Ülke genelinde işsiz sayısı, 590 bin kişi
    artarak 3 milyon 715 bin kişi oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Suriyeliler oldugu muddetce bu ulkede issizlik bitmez bitmeyecek. Ayni sekilde yukselen enflasyonda da onlarin payi var. Terorde de. AKP icin suriyeliler hem ic politikada hem dis politikada bir nevi guvence. Cok saglam bir koz.

      Ic politikada
      -ucuz isgucu,
      -Islamci kulturun yasam anlayisinin birer baskici tasiyici unsuru,
      -AKP disindakiler icin kurtler laikler aleviler icin birer karsit demografik yerlesme olceginde bir guc,
      -Oy gucu,
      -Olasi bir gezi tarzi ve daha siddetlisi bir toplumsal olayda AKPnin sokakta olacak olan birer militer gucu

      Dis politikada -
      -ABye bak kapilari acarim benim politiklarima laf atarsaniz bana karsi olanlara destek yaparsaniz,
      -BMye ABye bak multeciler bende bana para verin,
      - insan haklari durumunda bak bana insan haklari ogretme ben neredeyse tum multecileri sahiplendim bizim vicdanimiz var demogojisi ile uluslarasi adalet mekanizmasini akarde etme

      Kisaca Suriyeliler AKP icin bulunmaz bir firsat altin yumurtlayan tavuk!

      Sil
  79. Bir haftaya kadar sadece foreks şirketlerinde çalışan toplamda 6500 kişininde işsiz kalacağını ekleyelim.Birde bunlar açıklanan rakamlar.Hissettiklerimizi hiç konuşmayalım.

    YanıtlaSil
  80. TL'nin uluslararası piyasalarda yer alan bir enstruman olduğunu bilerek ve düşünerek karar alınmasının daha sağlıklı sonuçlara ulaşılmasını sağlayabileceğini düşünenlerdenim. USD/TRY paritesi Uzak doğu, Avrupa ve Amerika piyasasında açık !! TL'deki volatilitenin temel sebebi olarak yurtiçi forex piyasasını sorumlu tutmak ne derece sağlıklı bir karar olur ??
    Yurt içinde engellenen küçük yatırımcı yurtdışına hesap açarsa ?? Bu durumda yurt dışına kaçan para miktarı 1 milyar doları geçerse ne olur ??

    YanıtlaSil
  81. hocam merkezi yönetim borcu yani hazinenin borcu direkt halkın borcu, sgk kit gibi işletmelerin borcu da dolaylı olarak yine halkın borcu dersek doğru olur mu?

    YanıtlaSil
  82. Hocam almanya cari fazlayı nasıl kullanıyor bilginiz var mıdır

    YanıtlaSil
  83. Hocam türkiyede hükümet bürokrasi üniversiteleri neden sallamıyorlar.

    YanıtlaSil
  84. Yazilariniz icin cok tesekkurler Hocam. Varlik fonu politikalari ile meb politikalari birbiri ile catisabilir mi? Bu durumda ne olur?

    YanıtlaSil
  85. Hocam ödemeler dengesi açığımız rezervlerle kapatılırken MB bu dövizleri ihaleyle mi veriyor?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi