Uzun Dönemde En Çok Hangi Yatırım Aracı Kazandırdı?

2002 yılını 100 kabul ederek endeks oluşturursak altın, petrol, borsa ve döviz (kur sepeti yani ½ USD + ½  Euro olarak alınmıştır) yatırımlarından en çok hangisinin kazandırdığını kolayca ölçebiliriz. Aşağıdaki grafik bu şekilde oluşturulmuş endekslerin gelişimini gösteriyor.


Üç konuya dikkatinizi çekerek grafiği yorumlayacağım: (1) 1 ile başlayan yıl 2002, 15 ile biten yıl da 2016 yılıdır (bu sabaha ilişkin değerler.) Dolayısıyla burada 15 yıllık uzun bir ölçüm söz konusudur. (2) Bu grafikteki değerler enflasyondan arındırılmamış verilerdir. Sepet kurun enflasyonu ABD ve Euro bölgesi enflasyonu olduğu için olduğundan düşük görünmesi doğaldır. (3) Burada bu değerlere yatan paraları kafa karışıklığı yaratmaması için sokak diliyle yatırım olarak adlandıracağım. Bu tür plasmanlar ekonomide yatırım olarak kabul edilmez. 

(1) Grafikten açık bir şekilde görülebileceği gibi borsa yani hisse senedine yatırım uzun dönemli yatırım aracı olarak açık ara öndedir. Onu altın izlemektedir. Borsa, yalnızca küresel krizin çıktığı 2008 yılında bu liderliğini petrole kaptırmıştır.
(2) Altın 2013 yılına kadar, petrol de 2014 yılına yükseliş eğilimini sürdürmüş sonra düşmeye başlamışlardır. Petroldeki düşüş çok daha sert olmuştur.
(3) Altın, 2016 yılında yeniden çıkışa geçmiş, petrol ise bir çıkış sergileyememiştir. 
(4) Döviz sepeti düşük bir artış sergilemiştir. Buna karşılık döviz sepetini oluşturan Dolar ve Euro’nun temsil ettiği ülke (ABD) ve bölgede (Euro bölgesi) enflasyon sıfıra yakın olduğu için bizim yatırımcımız açısından bu aracın bir çeşit enflasyondan arındırılmış araç olduğu dikkatten kaçırılmamalıdır. Sepet kur göstergesi dışındakilere enflasyondan arındırarak bakarsak kazançların oldukça törpüleneceği görülecektir. 

Özetle şunu söylemek mümkündür: Uzun dönemde borsa yani hisse senedi yatırımı, Türkiye’de getirisi en yüksek olan yatırımdır. Son dönemde kayıplar yaşamış olsa da altın yatırımı ikinci sırada gelmektedir. Dövize yatırım ise değeri korumanın en basit ve risksiz yolu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Yorumlar

  1. Yanıtlar
    1. Her banka mevduata vadesine göre farklı faiz verdiği için onu bu karşılaştırmaya dahil etmedim.

      Sil
    2. enteresan olan İktisatta yatırım olarak sadece ve sadece mevduat kabul ediliyor...

      Sil
    3. hocam merhaba,sizi Şırnak Üniversitesi Silopi Meslek Yüksekokulunda öğrencilerimizle buluşturmayı çok istiyorum.Sizin içinde uygunsa böyle bir program yaparsak sevinirim.

      Sil
    4. Hayır iktisatta yatırım olarak fiziksel yatırım kabul edilir. Mevduat, yatırım değil tasarruftur. İktisat mesela altın alımını tasarruf olarak kabul etmez çünkü o yatırıma dönüşmez.

      Sil
    5. Şırnak davetiniz için çok teşekkür ederim. Ne çare ki gerek çalışma tempom gerekse günlük programlar nedeniyle İstanbul dışına gidemiyorum.

      Sil
  2. Hocam selamlar,

    Bir rahatsızlığımı dile getirmek istiyorum, bazı arkadaşlar farklı bir niyetle din eksenli, siyasi eksenli yorumlar yazıyor. Bu tarz yorumlar burada hiç yer almasa çok daha iyi olmaz mı?

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki de haklısınız ama özellikle faiz gibi konular gelince ister istemez din de işin içine giriyor.

      Sil
    2. Ekonominin konuşulduğu yerde siyasetin konuşulmaması, siyasetin konuşulduğu yerde de (özellikle bu ülkede) dinin konuşulmaması mümkün değil.

      Sil
  3. Bilgilendirici yazınız için teşekkürler hocam.

    Burada Borsa TL cinsinden iken, altın ve petrolün dolar cinsinden ifade edilmesi karışıklık yaratmıyor mu? Hepsini TL cinsinden ifade etsek daha anlamlı bir karşılaştırma olmaz mı hocam?

    Bir de, sanırım burada kullandığınız borsa endeksi, fiyat endeksi. Yani temettüleri dikkate almayan endeks (gündelik olarak kullandığımız endeks). Uzun vadeli yatırımları karşılaştırırken borsanın temettüleri de hesaba katan getiri endeksini kullanmak daha doğru olacaktır kanısındayım. Türk borsasında yıllık temettü verimi ortalama %2 olduğundan, 15 yılda yaklaşık %30 da temettülerden gelecektir ki, hesabı oldukça değiştiren bir miktar bu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bunların hepsi birer eksiklik ama bunları gidermeye başladınız mı bu kez başka sorunlar çıkıyor. Mesela altını TL ile ifade edip gram üzerinden aldığınızda ne kadarı altın fiyatındaki artıştan ne kadarı dolardaki yükselişten gelmiş onu ayıramıyorsunuz bu kez daha büyük sorunlar çıkıyor.

      Sil
  4. Maalesef insanımızın borsaya bakışı kumardan öteye gidemiyor. Borsa bir yatırım aracıdır ve uzun vadelidir. İnsanımız da amaç kısa zamanda "voleyi" vurmak olduğu için yapılan yatırımlar genelde hüsranla sonuçlanıyor. Borsa uzun vadede anlam ifade eder ve kısa vadede Buffett deyimi ile Manik Depresiftir. Aslında o kadar güzel yatirimci dostu kârını paylaşan sirketlerimiz var ki. Bu şirketler sayesinde ikinci bir emeklilik bile elde edilebilir. Böyle bir yazıyı kaleme aldığınız için teşekkür ediyorum Mahfi Hocam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru, esasen 'borsada oynamak' sözü de buradan geliyor.

      Sil
    2. teoride ne güzel bir tablo çizmişsiniz ama reel ppratik bambaşka malesef..imkb de temettü paylaşan yatırımcı dostu kurumsal derinlikli 15 hissenin temettü dahil bir yıllık getirisi yüzde 7 açın araştırın bakalım.usd nin geçen yılki kazancı ise yüzde 24 civarı sanırsam.hem risksiz kazanç..ezbere üstten fikir atmak kolay.ha riskli hisseler derseniz ondada aniden tüm birikimizi bile yitirebilirsiniz..ne zaman politik olmayan yansız bir spk olur borsamız derinlik kazanır işte ozaman farklı konuşabiliriz..

      Sil
    3. Biz uzun vade demişiz, siz geçen sene dolar performansından bahsetmişsiniz. Uzun vade derken en az 10 seneden bahsediyoruz. Karşılaştırın bakalım TTRAK 2008'den bu yana temettü ile ne getirmiş, diğer araçlar ne getirmiş.

      Sil
  5. Hazine Bonosu, Devlet Tahvili ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2002 'den başlayınca müthiş düşmüş görünüyor ve grafiği anlamsız kılıyor.

      Sil
    2. faizler dustu ama 2002 den gunumuze bilesik olarak elde edilen faiz borsa kadar iyi getiri vermistir.

      (hocam yine faizleri dislayarak uyesi oldugunuz sermaye gruplarina uygun propaganda yaptiniz. )

      2002 yilindan gunumuze her yil 100tl si ile bono alan yatirimcinin parasini da ekleseniz grafige ne kaybedersiniz...

      su sonuc cikar. hazine bonosunun borsa kadar iyi getirisi vardir. riski cok daha dusuk ve volatilitesi borsa kadar degildir.

      Sil
  6. Faiz,kira,rant... çalışmadan,üretmeden,emek harcamadan,risk almadan oturduğun yerden para kazanmak.Bu nasıl adalet hocam? Bu konuda sizin görüşlerinizi merak ediyorum?...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki ticaretten ya da sanayiden hakkıyla kazandığı parayı değerlendiriyordur, yani hepsinin havadan gelmiş olması söz konusu değil.

      Sil
    2. İyi de hocam sizin dediğiniz anapara. Anaparayı çalışmış-çabalamış, hakkıyla kazanmış olabilir.Birileri emek sarf ediyor,risk alıyor ama anapara üzerinden faiz,kira,rant elde edenler de bunlar yok.Sorunsuz servete servet katılıyor...

      Sil
    3. Aslında işe fırsat maliyeti cinsinden bakarsak bu tip insanlar mevcut sermayeleriyle reel sektöre çok fazla riski olmayan işlere gerçek yatırımlar yaparak çok daha fazla para kazanabilirler ama hem cesaret edemediklerinden hem de uğraşmak istemediklerinden gerçek yatırımdan kaçıyor olabilirler. Gerçek yatırımcıların daha fazla kazandığını düşünürsek adeletsiz bir durum yok.

      Sil
  7. Hocam öncelikle elinize sağlık..

    Tahvili dahil etmemişsiniz benim sorum onlarla ilgiliydi.
    Gösterge tahvil faizi için referans alınan tahvilin kendisi sürekli değişiyormu yoksa hep aynı tahvil mi kabul ediliyor? Bir sürü devlet tahvili var.. Bunlardan hangisinin gösterge faiz için referans alınacağı değişkenlik gösteriyor mu? Yanı mesela Şubat ayında başka , Mart ayında başka bir tahvilin faizi gösterge faiz olabilir mi? Yoksa bir tanesi seçilip hep onun faizini hep dikkate alınıyor.
    Birde hocam kupon %5 faiz ödemeli (3, 6 aylık gibi ) tahvillerde faiz zaten sabit değil mi? Neden burada faiz değişiyor diyoruz.. Tahvil faizi - tahvil fiyat hesaplamasını açıklayabilir misiniz?

    Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tahvil ve mevduatı bu kadar uzun bir seriye dahil edince hızla değer kaybetmiş görünüyor ve anlamsız hale geliyor. Çünkü tahmin edeceğiniz gibi faizler 2002'de en yüksekti sonra düştü.
      Devlet tahvilleri içinde vadesine 2 ve 10 yıl kalmış olanlardan piyasada en fazla işlem konusu olanları gösterge faiz olarak alınıyor.

      Sil
    2. şu anda gayrimenkul kiralama haricinde uzun vadede reel getiri sağlayan bir yatırım aracı bulunmamaktadır. ( enflasyondan arındırılmış ) mümkün değil ya iş kuracaksınız veya gayrimenkul alıp kiraya vereceksiniz arkdaşlar. Yatırım teşviki bu anlamda güzel eskiden senelik vadeli mevduat faizleri 90 lı yıllarda %80 90 iken yıllık bazda enflasyon 60 70 lerde olduğu zamanları biliriz paradan para kazanılıyordu şu anda bu mümkün değil ve doğrusuda bu gelişmişlik yatırıma teşvikle belli olur yani demem odur ki paranızı en yüksek faiz veren bankada vadeli mevduatta 32 gün ile bekletseniz bile uzun vadede paranız değer kaybediyor. kesin ve net! stopajları vergileri düşeceksiniz.

      Sil
  8. Belki hazine bonosu oranlarının üzerine 1 puan eklenerek stopajdan arındırılmış net mevduat getirisi tahmin edilebilir. Son 2 yıldır bu şekilde sanırım. daha önceki yıllarda 1 puan eklenmemiş hali baz alınabilir.

    YanıtlaSil
  9. geçen yılın kazandıranı usd, banka faizi ve borsa zarar ettirdi..türkiyede uzun vadede en çok kazandıran emlak/ inşaattır..insanları yanıltmayın..denetimsiz derinliksiz ve koruyuculuğun sadece büyükleri koruma adına geldigi borsa ülkemizde gazino gibi çalışmaktadır..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuzu mu anlamıyorsunuz yoksa tam olarak okumuyor musunuz karar veremedim. Başlığı okuyun bari. Uzun vade diyoruz görmüyor musunuz? Siz tutmuş geçen yılın kazandıranı diyorsunuz.

      Sil
    2. Okuduğunuzu mu anlamıyorsunuz yoksa tam olarak okumuyor musunuz karar veremedim. Başlığı okuyun bari. Uzun vade diyoruz görmüyor musunuz? Siz tutmuş geçen yılın kazandıranı diyorsunuz.

      Sil
    3. tek tek çöp hisse senetleri almak yerine (ki kumar gibi bazen büyük yükselişleri oluyor diye alınıyor bu senetler ama sonu genelde hüsrandır.) BİST 30 hisselerinden almak ya da A tipi fon daha mantıklıdır.

      Sil
    4. ntv deki bir söyleşinizde borsa hakkında fikrinizin olmadığını ve bir şey söyleyemeyeceginizi söylediniz ve şimdide uzun vadede 2 argümandan biri borsa diyorsunuz.ayrıca aynı söyleşinizde doların tutunmaya devam edecegini ve 2016 dada grafigin yukarı olduğunu söylediniz..sizi takip ediyorum ve bir tutarsızlığa işaret ediyorum ..yani okuduğumu anlamamak degilde unutmamak gibi bir huyum olduğu söylenebilir..ayrıca imkb 10 hisselerinin geçen 5 yıllık kazancı yüzde 18!! a tipi fonlarda külli zarar zaten..

      Sil
    5. Yazıyı bir daha okuyun. Ben demiyorum veriler diyor. Ayrıca benim orada kasdettiğim borsadaki tek tek hisse senetleriydi. Borsa endeksi hakkında elbette bir fikrim var. Doların yönünün yukarı gidişi iki yıldır geçerli. Yani kısa vadede yukarı gitti. Oysa borsa son 15 yılda yani uzun vadede (verilere göre bana göre değil) en çok kazandıran araç olmuş. Ben bunu diyorum, verileri ben uydurmadım.

      Sil
  10. Sevgili Hocam Günaydın,
    Sepet Kurdaki kazancın enflasyondan arındırılmış olduğunu kısa bir sayısal bir örnekle göstermeniz mümkün müdür ? Grafiği oluşturan tablonun sayısal değerlerini paylaşma şansınız Ya da başlangıçtaki tarihe 4 yatırım aracını da hangi birimden nasıl başlangıç değerine çektiğinizi belirtebilir misiniz?

    Bir de hisse senedi en çok kazandıran gibi görünüyor. Buna rağmen diğer tüm yatırım araçlarında yatırımcının tek bir satınalma hareketiyle 2002 den beri hiç satış-alış yapmadığı varsayımıyla elde edilen nominal kazanç olarak düşünebilirken, hisse senedi yatırımı için aynı şeyi söylemek pek mümkün değil sanırım. Zira seçtiğiniz hisse senedine bağlı diye düşünüyorum. Direkt zarar da edebilirsiniz. Özellikle bu konuda bana hep karmaşık gelen ve tam olarak ölçümlemesi kesin olmayan Hisse senedi kazancı ile kolayca hesaplayabileceğimiz döviz ve emtia yatırım kazançlarını karşılaştırma yapmak konusunda bir iki cümleyle aydınlatıcı bilgi verme şansınız olur mu. Çok teşekkürler. Saygılarımla





    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sepet kurdaki dolar ve euronun kendi ülkelerinde enflasyon çok düşük olduğu için bunlarda satınalma gücü kaybı çok sınırlı. O anlamda söyledim.
      Evet seçilen hisse senedi önemli. Ben burada BIST 100'ü aldım. Bundan daha az kazandıran hisse senetleri olduğu gibi daha fazla kazandıranlar da var. BIST 100 bir anlamda ortalama değeri gösteriyor.

      Sil
  11. mevduat ortalamasi ?..

    YanıtlaSil
  12. Bence bu listeye Kakao fiyatları da eklenmeli. Dolar bazında 2000 yılından bu yana yaklaşık 4,5 kat fiyat artışı var. A.B.D deki düşük enflasyonu ve TL'nin dolar karşısındaki düşen değerini düşünecek olursak Yurtiçi yatırımcı 2000 yılında Kakao'ya yatırım yapsaydı muhtemelen yatırımını yıllık ortalama 2-3 kat arttırmış olacaktı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlar pek kakao veya ona bağlı hisseleri alamıyor o nedenle onu eklemek anlamlı değil.

      Sil
  13. 1-hocam eksi nominal faizli ekonomilerde bu faiz duzeyinin basarili olmasi icin diger sartlar nasil olmalidir. Gecen bir alt yorumunuzda 0 enflasyonun olmasi gerektigini bu politikanin basarili ivmeli olmasi icin buna dikkat cektiniz.
    2-dunya ekonomisi icin neler soylebilirsiniz ya da bu husus uzerine bir yazi yayinlayacak misiniz
    3-Petrol fiyatlarinin yukselisini ivmeli goruyor musunuz en aindan 55-60 dollar bandina gelir mi(ben bu bandin hem ureticiler hem tuketiciler hem dunya ekonomisi genel emtia ekonomisi icin saglikli surdurelebilir bir band denge araligi oldugunu dusunuyorum)
    4) gelismekte olan ekonomiler icin en kotu bitti diyebilir miyiz? En azindan bizden bile yola cikarsak artik fed fobisinin dolar develuasyon fobisinin bizdeki olaganustu eksi reel faizlere ragmen dustugunden yola cikarak diger gelismekte ulkelerde de bu gerilimin azaldigini soyleyebilir misiniz?
    5) ongorunuz krizin 3. asamasi diyordunuz. Hala o asamanada miyiz o asamadan cikiyor muyuz ortasinda miyiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. (1) Ben 0 enflasyonun iyi bir ekonomik ortama olmadığını söylemiştim. Bence enflasyonun % 2 - 3 faizin de % 3 - 4 olduğu ortam ekonomi için ideal ortamdır.
      (2) Bir kaç kez yazdım yine yazacağım.
      (3) Benim tahminime göre bu yıl petrol fiyatı 40 dolarlar düzeyinde dengelenir.
      (4) GOÜ ler için en kötü bitmedi. Fed fobisi bu yıl hafiflese gelecek yıl yine olacak.
      (5) 3. aşamanın başlarındayız.

      Sil
    2. hocam dunya ekonomisi ile ilgili kapsamli bir yazi dizisi bekliyorum(uz) dunya ekonomisi 1 dunya ekonomisi 2 dunya ekonomisi 3 seklinde mi olur yahut her ay basinda bir tahlil mi olur dunya ekonomisi ile ilgili bilemiyorum ama emtia fiyatlari faizler issizlik buyume baltik endexini imf verileri oecd tahminlerini Cin abd avrupa diger GOUleri de iceren bir yazi dizisinin(1-2-3 sirali uzun bir yazi dizsi) bence tam da mart sonu gibi sirasi

      cunku martta bir cok ulkenin aralarinda turkiyeninde oldugu ulkelerin 2015 performansi aciklaniyor imfdunya bankasi oecd veriler acikliyor zaten dikkat edersek de martta o yilin nasil seyredecegi uc asagiya bes yukari belli oluyor. 2008 krizi bile mart ayindaki verilerde cikacagi belli olmustu. Hos ecb fed diger merkez banakalrinin bu ay icerisinde piyasalara onemli yon verici toplantilari da var, bu vesile ile mart sonu gibi bir yazi dizisi isbu blogda cok sik durur ve aydinlatici olur.

      saygilarimla

      Sil
  14. Hocam selamlar

    Kısa dönemde de eldeki paranın değerini korumak için insanların yine dövize yatırım yaptığını ve hisse senedine yapılan yatırımların da devam ettiğini söyleyebilir miyiz?

    Benim nazarimda kısa dönemde de döviz ve hisse senedi alımı revaçta.

    YanıtlaSil
  15. fed ekim 2014de para muslugunu 0 layinca direk kesince zaten olanlar oldu. o tarihi mihlarsak o tarihten bu yana Petrol tepetaklak oldu gelismekte olan ulkeler sermaye sicak para kacisina sahne oldu kismen oluyor. ABD dolari degerlendi uretime ozellikle petrol uretimine dolayli dogrudan bu sirketlerin hisselerine darbe vurdu. Ben daha evvelki yorumlarimda yaptigim gibi fed keske 2014 ekiminde 15 milyar dolari direk kesmeyip. 10 milyar dolarla her ay 2015 gelseydi 2015ocaktan itibaren de her ay 5 milyar dolarla ta ki faiz arttirdigi aralik ayina kadar her ay alim yapsaydi ve 2016 ocaktan itibaren alimi da 2.5 milyarla sinirlasaydi kesin ve net bir ifade ile : """"faizleri artiracagiz istedigimiz olmasi gereken normal seviyeye hem enflasyonu hem faizleri getirene kadar da stepne olsun koruyucu duvar olsun diye her ay da 2.5 milyar dolar alimina devam edecegiz"" teknigi ile hareket etseydi. Bence bugun butun bu turbulnaslar yasanmaz petrol bu tepetaklak rahatsiz edici seviylerde olmaz gelismekte olan ulkelerde surekli sicak para kacisi fobisi ve dolar develuasyon fobisi ile yasamazdi. abd de dolarin degerlenmesi cari acik artti artacak fobisini en az duzeyde yasardi. faiz arttirmak fed icin bu kadar da zorlu korku dolu olmazdi
    Tabii tarih iselerle olsaydilarla yapilan bir surec bir bilim degil. hos iktisad ve bilim sureci de tahminlerle giden bisey degil olmazda. Ancak referans noktami 2014 ekimden sonra yasanan cok kapsamli turbulans ve petroldeki cokusu ele alarak yukaridaki ifadelerimi temellendiriyorum, hos ayni tarihlerde 14 sonbahrinin sonunda da ayni seyler olmasi (hemen kesilmemeliydi ve faiz arttirm sureci ile birlikte es zamanli cok dusuk miktarda(2.5 milyar dolar tahvil alimina devam edilmeliydigerektigini dusundugum uygulamalr o tarihlerde de argumnalrimda kafamda vardi.

    YanıtlaSil
  16. petrol fiyatlari tekrardan artmaya baslarsa canada dolari amerikan dolari karsisinda arti getiri getirebilirmi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu bilmiyorum, ben teknik analiz yapmıyorum, Kanada Dolarını izlemiyorum.

      Sil
  17. Değerli bilgileriniz ve uzun vade yatırımın değerini bir kez daha okuyucularla paylaştığınız için teşekkür ediyorum hocam.
    uzun vadeciler için 2 güzel söz paylaşıyorum.Syg.

    "Birileri bugün gölgede oturuyorsa,uzun zaman önce birileri ağaç diktiği içindir" Warren Buffet
    "Fidan ekmek için en iyi zaman, yirmi yıl önceydi. Sonra ki en iyi zaman ise şimdi" Çin atasözü

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle Çin Atasözü çok güzel. Teşekkürler.

      Sil
    2. Komünist olduğunuz için mi Çin Atasözü çok güzel?

      Sil
    3. Çin kapitalizmin kucağına oturmuş çekik gözlü bir direk dansçısından ibaret...

      Sil
    4. Çin kapitalizmin en vahşi boyutlarda yaşandığı ülkedir. Sadece Foxconn şirketinin Çin'de insanları nasıl köle gibi çalıştırdığına bakın, konuyu anlayacaksınız.

      Sil
  18. Yanıtlar
    1. Herhangi bir sorun yok. Kimse böyle bir şikayette bulunmadı.

      Sil
  19. Bu grafiğe birde enflasyon oranlarını eklersek çok iyi olur düşüncesindeyim..

    YanıtlaSil
  20. Mahfi hocam öncelikle yazilarınızla bizleri bilgilendirdiginiz icin tesekkur ederim. Sormak istedigim soru; iktisat 1. Sınıf ogrencisiyim. Bolumumle ilgili sorunlarım ve endiselerim var. Maliye bolume gecsem nasıl bir tercih olur?mezun olduktan sonra ozel sektorde calismak istiyorum.
    Bu arada ktü bir soylesi duzenlerseniz sizleri dinlemekten memnuniyet duyarım
    Saygılarımla
    Alp y.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İktisat, Maliyeden daha kapsayıcı bir bölüm. Ben olsam yer değiştirmezdim. Maliye için de benim Kamu Maliyesi kitabımı alıp okuyun derim.
      Zaman sorunlarım nedeniyle İstanbul'dan ayrılamıyorum o nedenle de bu davetlere katılamıyorum.

      Sil
    2. Tesekkür ederim.allah razı olsun.

      Sil
  21. Mahfi hocam elinize sağlık. Devamlılığınız ve çalışkanlığınız takdire şayan doğrusu.

    Mahfi hocam vergi ile ilgili bir programa katılacağım ve vergi konusunda kendimi geliştirmek istiyorum. Bana önerebileceğiniz kitaplar/makaleler veya herhangi başka bir öneriniz var mı? Ve maillerinize cevap veriyor musunuz acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Elbette cevap veriyorum.
      Vergi konusunda en son çıkan kitap Vergi Teorisi ve Politikası Hüseyin Şen ve İsa Sağbaş. Oldukça iyi bir kitap. Benim Kamu Maliyesi kitabım da basit şekilde konuları ele alıyor.

      Sil
    2. Teşekkür ediyorum hocam

      Sil
  22. 2002 borsanın dip yaptığı kriz dönemiydi, bu nedenle borsa en iyi getiriyi sağlamış görünüyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonraki yılları baz alsanız da farklı çıkmıyor. Yeter ki uzun dönemli alın.

      Sil
  23. Hocam merhaba.THY'nin 400 milyon tl civarında zarar ettiğine dair haberler dönüyor. Bu haberler ayyuka çıktığında THY son çeyrek verilerini henüz açıklamamıştı. Haberi yapanlar da beyannameden sızdırmışlar bilgiyi. Ama bilançoya baktığımızda gelir tablosunda esas faaliyet karının 2.993 milyon TL olduğunu görüyoruz. Ben mi yanlış bakıyorum acaba ? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dün NTV Para da , THY 'Den tarihi kâr diye bir haber yayınladılar

      Sil
    2. Veriler açıklanınca bakarız.

      Sil
    3. Hocam açıklandı veriler

      Sil
  24. Hocam şu videolarda Amerikalı, Rus ve İngiliz biliminsanları bilim yapıyor!

    Peki niçin "dünya gezegeninde" bu ülkelerin siyasetçileri birbirleriyle kavga ediyor?

    Astronot Scott Kelly ve kozmonot Mihail Korniyenko, TAM 1 YIL KALDIKLARI ULUSLARARASI UZAY İSTASYONU'NDAN AYRILDILAR, VE KAZAKİSTAN'A SAPASAĞLAM İNDİLER!

    MARS'A YAPILMASI PLANLANAN İNSANLI ZİYARET İÇİN EN UZUN SÜRE, ARALIKSIZ, UZAYDA KALAN İNSANLAR OLMA ŞEREFİNE SAHİPLER! "BUNLARIN HEPSİNİ, İNSANLIK VE BİLİM UĞRUNA YAPTILAR!"

    https://www.youtube.com/watch?v=dWCqzPksYyY

    https://www.youtube.com/watch?v=KKjUia6e6_g

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siyaset anlaşılması kolay görünen ama zor olan bir uğraşıdır.

      Sil
  25. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  26. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlar üzerinden çok kolay vergi tahsil ediliyor da ondan. Ayrıca fiyatını da istediği gibi artırabiliyor.

      Sil
  27. Hocam konut fiyat endeksini de eklemek gerekli, sonuçta günümüzün en popüler birikim yöntemi ev almak. Şimdi ikinci, üçüncü evinizi alın gazı veriliyor ortama.

    YanıtlaSil
  28. Hocam önce Japonyada patlayan, daha sonra Birleşik Devletlerde patlayan gayrimenkul balonu. Türkiyede de patlar mı ? Süreçleri incelediğinizde benzerlikler görüyormusunuz ? Çok değil 2006 2007 de yazılmış kitapları okuyorum. Genelde bankalarının temkinle ve güvenli ilerlediklerini söylüyorlar. Japonyadaki gibi bir krizin asla yaşanmayacağını söylüyorlarmış :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizde kentsel dönüşüm olduğu için daha zor.

      Sil
  29. Hocam sizce boğa piyasasındamıyız ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayıyla Boğa arasında gidip gelen bir piyasadayız.

      Sil
  30. SAYGI Değer Hocam ; Türkiyenin 2000 de Müslüman ülkeler arasında 1. büyük ekonomiyken

    2016'da 3.büyük ekonomi olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle bir sıralamanın doğru olmadığını düşünüyorum. Ülkeleri o ülkede yaşayan insanların çoğunun inandığı dine göre müslüman ülke, hristiyan ülke ya da yahudi ülke diye sıralayıp oradan ekonomik sıralamalar yapmak doğru değil. Sıralama bütün ülkeleri esas alarak yapılmalı. Türkiye 2000'de 16 sıradaydı şimdi 18 de.

      Sil
    2. hocam haklısınız bende sizin gibi düşünüyorum ama, hadi güney kore müney kore diyorlar. Kendilerini islam halifesi ve orta doğunun lideri ilan edenler dünya lideri ilan edenler 90 yıllık enkazdan bahsedenler için 1 e 1 bu sıralama

      Sil
  31. Hocam gerçek anlamda bir uzun dönem kazanç verisinin daha geniş bir yıl aralığını kapsaması gerekmez mi? 2002 den önceki 15 er yıllık dönemler de olsaydı mesela. Bunu şu yüzden diyorum. Ben 1982 doğumluyum ve 1990 ları çok iyi hatırlıyorum. 2002 de trajik bir dönüşüm oldu. Bunun çeşitli faktörleri var bunları tartışma konusu olmadığı için buraya yazmıyorum. Bu dönüşüm sonrasında türkiyenin geleceğine ilişkin olumlu beklentiler neticesinde yurtdışından adeta türkiyeye para yağdı. Döviz çakıldı, borsa rekor üstüne rekor kırdı.90 larda ise döviz hergün rekor kirardi. Demem o ki, grafiğinize baktığımda hemen gidip borsaya para yatırasım geliyor, ancak türkiyenin gelecek 15 yılı geçmiş 15 yılından iyi mi olur diye düşündüğümde cevap olumsuz olduğu için bu grafiğin önümüzdeki dönemde anlamını yitirebilecegini düşünüyorum.
    Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  32. Merhaba Hocam,

    Değerli yazılarınız için tekrardan teşekkür ederim.
    Yorumlarda çoğu kişinin talep ettiği mevduat faizi oranlarıyla ilgili şöyle bir kaynak buldum:

    http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/6121b7aa-7946-4353-b0f2-9cbab7e289b2/Turk+Lirasi.html?MOD=AJPERES

    Bu kaynakta, '2000 Yılı Haziran Ayından İtibaren Bankalarca Türk Lirası/Yeni Türk Lirası Üzerinden Açılan Mevduat Ağırlıklı Ortalama Faiz Oranları' bulunabiliyor. Bu oranları kullanarak, 2002'den başlayarak mevduat faizinin getirisinin hesaplanabileceğini düşünüyorum. Sizce bu verileri kullanarak hesaplama yapmak sağlıklı olur mu?

    Saygılar,
    Evren

    YanıtlaSil
  33. Hocam Türkiye de enflasyonun sebeplerinden biride kar enflasyonu olduğunu düşünüyorum hersey bu kadar pahalı olamaz burda keyfi fiyat uygulamalarıda var diye düşünüyorum.Ne dersiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey pahalı ise talep düşer o zaman da fiyat düşer.

      Sil
  34. harika bir blog takipteyim hocam başarılar diliyorum

    YanıtlaSil
  35. Hocam teşekkürler.Hocam uzun dönemde hisse senedi endexsi artış göstermiş fakat borsada yüzlerce firma var bukadar firma içerisinden doğru karar verebilmek de çok önemli.Endexsin artmış olması yatırımcıya getiri sağlamamış da olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru bazı hisseler kaybettirdi bazıları kazandırdı. Endeks sadece ortalamayı gösterir.

      Sil
  36. Hocam merhaba,

    Katilim bankasinin verdigi kar paylari ve normal bankalarin verdigi mevduat faizi arasinda nasil bir iliski vardir?Islami bankacilik ve katilim bankaciligin arasindaki fark nedir?Bu konu hakkinda yaziniz varmi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konuda yazım yok. Katılım bankacılığı islami bankacılığın farklı adı. Benim görüşüme göre kar payı ile faiz arasındaki fark da yalnızca isim de var.

      Sil
  37. Hocam merhaba, yıllar önce hisse senedini aldığınız bir firma şimdi battı diyelim, o hisse senedine ne oluyor ?

    YanıtlaSil
  38. çok önemli bir yatırım aracı unutulmuş o da gram altın 2002 mart ayında 13.27 olan gr/tl şu an 119.7 yani kabaca % 900 bir getiri tl bazında bu tarihler arası borsa 11.300=>77.300 kabaca %685 kazandırmış usd ise dolar bazında %230 kazandırmış yani 1.372=>2.925 saygılar ons altın yine dolar bazında yüzde 434 kazandırmış

    YanıtlaSil
  39. Mahfi Bey, benim gördüğüm, genelde bu tür çalışmalarda ayrı bir referans olarak sabit getirili ürün faizleri ya da enflasyon oranı da kullanılıyor. Yazınıza yapılan birkaç yorumda da benzer öneriler okudum. 2002 sonrası faiz düşüşleri (negatif getiri) nedeniyle bono/tahvil'den kaçındığınızı belirtmişsiniz. Mevduatın da tezgahüstü özellik taşıması, standart faizli olmaması nedeniyle tercih etmemişsiniz.

    Diğer alternatifler den enflasyon'da sepet seçimi ve değişkenliği bir sorun olarak görülebilir. Merkez Bankası Repo faizi de politika faizi, piyasayı yansıtmayabiliyor.

    Ancak ileride çalışmayı tekrarlarsanız iki adet alternatifiniz olabilir diye düşündüm;
    1) TCMB Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, TL Mevduat ağırlıklı faiz oranları (aylık frekansta)
    http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/6121b7aa-7946-4353-b0f2-9cbab7e289b2/Turk+Lirasi.html?MOD=AJPERES
    2) http://www.mahfiegilmez.com/2013/07/guncellenmis-faiz-dersi.html yazınızda da değindiğiniz Gösterge Faize konu olan 2 yıllık tahvilin jenerik günlük faiz verisi (Bloomberg/Reuters kaynaklarından bulunabiliyor). İç verim gibi düşünülüp, bileşik hale getirilebilir.

    Saygılar

    YanıtlaSil
  40. Paradan başka kıstas tanımayan piyasa ahlak sorununu çözmek için Alman Tarihçi Okulu'nu rehber olarak almak mümkün mü?

    YanıtlaSil
  41. Hocam merhaba, yazınızı okurken aklıma bir konu takıldı. 2008 krizi döneminde petrol fiyatları neden yükselmişti?
    Saygılarımla,
    Erdinç,

    YanıtlaSil
  42. Hocam ben 3 yıllık polis memuruyum şimdiye kadar hayatın zorluğunu bilmiyordum ama öğrenmiş oldum baya para biriktiriyorum ama uzun vadade birikimimin erimesinden korkuyorum.Kişisel olarak borsa BES mevduat devlet tahvilini dinen uygun olmadığı için tercih etmiyorum.Ben ne yapayım.

    YanıtlaSil
  43. En iyi yatırım bahise yatırımdır.gerisi yani yukardakiler için uzun zaman beklemek lazım.bahis ise max.2 saat.

    YanıtlaSil
  44. hocam merhaba, bu tablonun güncel hali varsa paylaşır mısınız rica etsem?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Faizin Doğuşu ve Yasaklanışı