Dolar, Euro ve Altın

Son dönemde Dolar, TL dışında diğer paralara karşı değer kaybediyor ve bunun sonucu olarak Euro değer kazanıyor. Euro, ikincil rezerv para konumunda olduğu, altın da karışık durumların gözde aracı olduğu için Doların boşalttığı yerlerin bir kısmını birlikte dolduruyorlar. Dolar Endeksi (doların, Euro, yen, pound, İsviçre frangı, İsveç Kronu ve Kanada dolarından oluşan sepete karşı değeri) Nisan ayında çıktığı 103,05 düzeyinden Covid – 19 pandemisinin ekonomide yarattığı tahribatla bugünkü 93,00 düzeyine gerilemiş görünüyor. Oysa Dolar, yılbaşında Euro’ya karşı oldukça güçlü bir konumdaydı ve Euro/Dolar paritesi sürekli geriliyordu. Bunun nedeni Avrupa’nın ekonomik olarak ABD’nin performansına göre oldukça geride kalması ve Covid-19 pandemisinin Avrupa’daki etkisinin ABD’ye göre daha yüksek görünmesiydi. Haziran ayından itibaren işler tersine döndü, Covid – 19 pandemisi etkisini artırdıkça ABD ekonomisi hızla bozulmaya başladı. Bu gelişmeler Dolardan kaçış eğilimi yarattı.    

Dolar, dünyada geçerliliği olan rezerv paraların en önemlisi. İnsanlar kendi ülke paralarının yanında bir paraya bağlanacaksa bu para genellikle çoğunlukla dolar oluyor. Merkez bankaları döviz rezervi olarak ilk sırada dolar bulunduruyor. Doların hem kişiler hem de kurumlar tarafından birinci derecede rezerv para olarak kabul görmesinin birçok nedeni var ama petrol ve altın gibi önemli malların değerinin dolarla ifade ediliyor olması bu nedenlerin en önünde geliyor. Dolara yönelik talebi ateşleyen bir başka neden de dünyanın neresinde olursa olsun yatırım yapmış olan kişi ve kurumlar oradan çıkmak istediğinde yerli parayı dolara çevirip çıkıyorlar. Çünkü yerli parayı çıkarsalar onu dışarıda dolara çevirmeleri mümkün olmuyor.

Euro, kişi ve kurumlar açısından dolardan sonra gelen rezerv para olduğu için bu anlamda ikinci en iyi para konumunda bulunuyor. Eğer Dolarda bir sorun varsa o zaman kişiler ve kurumlar Euro’ya yöneliyorlar. Covid – 19 pandemisinin ABD ekonomisinde yarattığı bozulmalar sonucunda Dolar değer kaybederken kişiler ve kurumlar Dolardan çıkıp Euro ve altına dönmeye itti. Bunun sonucu olarak da Nisan ayında 1,06’lara kadar gerilemiş olan Euro/Dolar paritesi şimdilerde 1,19’a yaklaştı.

Altın, sınırlı miktarı ve dünya çapında bilinirliği nedeniyle Dolar ve Euro’nun yanında bir rezerv değer niteliği taşıyor. Merkez bankaları, döviz rezervi bulundurmanın yanı sıra altın rezervi de bulunduruyorlar. Dünyada ne zaman bir karışıklık olsa altına olan talep artıyor ve altın fiyatları yukarı gidiyor. Covid – 19 pandemisinin dünyada yarattığı karmaşa ve ekonomilerdeki bozulmalar kişi ve kurumları portföylerinde daha fazla altın bulundurmaya yönlendirince altına olan talep ve dolayısıyla altın fiyatı da yükselmeye başladı. Pandemi başlangıcında 1.600 Dolar/Ons değerinde olan altın şimdilerde 2.040 Dolar/Ons’a yükselmiş bulunuyor.     

Bu aşamada zihinleri en çok meşgul eden sorular arasında bu üçlünün geleceğinin ne olacağı sorusu ilk sıralarda yer alıyor. Bu kadar karmaşanın ve bu kadar etkinin olduğu bir ortamda bunu kestirmek kolay değil. Ama bugünkü görünümün, arada bazı iniş ve çıkışlarla, en azından ABD Başkanlık seçimlerine (hatta eğer seçimi Trump kaybederse gelecek yılın şubat ayına) kadar süreceğini söylemek mümkün.

Türkiye’de bir süredir 6,85 düzeyinde sabit kalan Dolar kuru şimdilerde çıkışa geçerek 7’nin üzerine geldi. Benzer şekilde Euro kuru da 8,40’a yaklaştı. Altın fiyatına bakarsak Türk altın yatırımcısı altın günlerini yaşıyor. Çünkü hem altının değeri artıyor hem de diğer paralara karşı değer kaybeden Dolar, Türk Lirasına karşı değer kazanıyor. Bu ikili etki sonucu nisan ayında 375 TL/Gram olan altın fiyatı bu aralar 460 TL/Gram’a yükselmiş görünüyor.

Her zaman önümüze gelen kritik soru şudur: Dolar, bütün paralara karşı değer kaybederken Türk Lirasına karşı niçin değer kazanıyor? Bunun temel nedenleri arasında birçok mesele var: (1) Türkiye, son 5 -6 yıldır riskleri artan bir ekonomi. Bunu piyasalar bir şekilde kanıksamış bulunuyor. Ne var ki son dönemlerde sürekli yeni riskler ortaya çıktıkça endişeler artıyor. (2) Merkez Bankası’nın rezervlerinde gerileme var. Bu da piyasalarca kanıksanmış bir durum. Buna karşılık son dönemlerde swap hariç net rezervlerin ekside seyretmesi tereddütler yaratıyor. (3) Kamu bankalarının kurları düşük tutmak için döviz satarak açık pozisyona girmiş olmaları ilk iki riske göre çok daha yeni bir risk. Ne var ki yeni olması tereddüt yaratmaması anlamına gelmiyor. (4) Bir süredir piyasada TL darlığı yaratılarak dövize talep düşük tutulmaya ve kurlar frenlenmeye çalışılıyordu. Riskler artmaya başladıkça yatırım sahipleri ne pahasına olursa olsun TL satıp döviz almak isteyince bu hamle kurları yukarı itti.

Bundan sonra ne olur? Bunu öngörmek ne yazık ki mümkün değil. Çünkü işler öngörülebilir olmaktan çıkmış bulunuyor. Öngörülebilir olmaktan çıkmış bir ekonomide riskler arttığı için maliyetler de artacak demektir.

Yorumlar

  1. Hayat ne kadar da güzel değil.....

    “İnsanlar kendi işlediği kocaman günahları çuvala basar, senin küçücük yanlışını duvara asar ” .....//anonim atasözü .

    YanıtlaSil
  2. Hocam iyi ki varsınız🙏🏻

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam merhabalar . Biden neden doların karşısında euronun daha güçlü olmasını istiyor sizce ve avrupalılarda neden biden ı istiyorlar ?

      Sil
  3. Sayın iktidarımızın yaşanan tüm bu sorunlara getirdiği dahiyane çözüm, çipi ve izleme cihazı Alibaba’dan toptan alınmış, bileklik kısmı ise Avrupa’nın atıklarından geri dönüştürülmüş plastikten imal yerli ve milli elektronik kelepçe. Bunlar iyi günlerimiz, tadını çıkaralım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayasofyayı açtı adamlar sen kelepçe diyorsun

      Sil
    2. Ayasofya kurtarmaz. Hazır kılıcı çekmişken Notre Dame, Aziz Petrus, Berlin katedralini falan da açarlarsa belki...

      Sil
    3. Papil hisse.. artar kısa sürede o zaman

      Sil
    4. Bu kadar sorun ve sıkıntı altında bunalmışken Ayasofya (?) O ne zaman araya girdi (?) Yaşanan sıkıntılardan kurtulmak için çabalarken, canımızı yakan, mecazi değil gerçekten hayatımızı tehdit eden sorunların çözüm yollarını herkes yana yakıla ararken uzaktan yakından ilgisiz. Amaç gündemi değiştirerek oratamı yönetmek ise bence problemler ellere tutulup gözle görülen dağları aşmışken hepimiz için çok yazık

      Sil
    5. Merhaba,
      Elektronik kelepçenin yapımını şirket olarak biz yapıyoruz. Dediklerinin hiç birisi doğru değil. Günlerdir çalışıyoruz ve yetiştirmeye çalışıyoruz. Lütfen bir yorum yaparken gerçekliğini araştırın

      Sil
    6. Elektronik kelepçe cihazı yazılımını firma olarak biz yapıyoruz. Hatta kodu yazmaya az önce ara verdim, bu saçma yoruma denk geldim. Dediklerinizin hiç biri doğru değil. Tabiki bazı bileşenler dışarıdan alınıyor ama bunlar genel kullanıma açık parçalar, hazır hiçbirşey içermiyor. Yorum yapmadan evvel biraz araştırma yapmanızı öneririm.

      Sil
  4. Hocam merhaba,

    Swap hariç net rezervlerin ekside seyretmesi Türk ekonomisinde daha önce yaşanmış bir durum mudur?

    Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hatırladığım kadarıyla olmadı, çünkü bu kadar swap vb yoktu geçmişte.

      Sil
    2. Net rezervlerin eksi olduğu dönemler, varmıdır?

      Sil
  5. İnsanlara ucuz kredi yoluyla ev ve araba için kredi verildi orta vadede insanlar gelirlerinin bir kısmını krediye ipoteklettirdi bu durum gelecekte talep daralmasına neden olacak, kısa vadede iç piyasayı canlandırmak için orta vadede olumsuz sonuç doğuracak akabinde hanehalkı yapılandırma isteyecek lakin iş işten geçmiş olacak

    YanıtlaSil
  6. Mahfi Hocam merhabalar
    Bu soruma cevap verirseniz sevinirim.
    Örneğin şu an bu seviyelerden altın ve döviz alan bir kişi 1 yıl içinde herşey yolunda giderse ve dolar 2 TL’ye düşer ise alım yapanlar zarar etmiş olmayacak mı ? Ben öyle düşünüyorum ama siz daha iyi bilirsiniz ����
    Saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2 mi, 12 mi? Yazım hatası olmasın da hoca yanlış cevap vermek durumunda kalmasın...

      Sil
    2. Dolar 2 tl ye düşerse mi, bu rakamı artık ekonominin başındaki hayalperest bile telaffuz etmiyor

      Sil
    3. Şaka yapıyorsunuz değil mi ? Ya da komiklik.

      Sil
    4. Yok 2 TL :) ya da sizin için 3 TL olsun sadece etkileri ne olur diye merak ediyorum :)

      Sil
    5. 2 tl olur..$ 20 tl olur 1 sıfır atarız ancak o zaman olur.

      Sil
    6. Bir yıllık süreçte doların 7 liradan 2,3,4,5 hatta 6 liraya düşme ihtimali 0 ama 15-20 liraya çıkıp 12 liraya düşmesi ihtimal dahilinde. Bence 0 olasılıklı şeylerle fazla kafa yormayın, harcanan zamana yazık.

      Sil
    7. Dolardan O atılırsa o zaman olur ma Dolar bizim paramız değil!

      Sil
    8. Arkadaşım dolar 2tl ye düşerse altın ons fiyatı düşmese bile altın gram fiyatı 150tl civarı olur.altin gram fiyatı dolar ile ons çarpımısonucu ortaya çıkar.doların bırak 2 tl yi 5 tl olması bile ihracatımız için kötübir durum zaten hükumetin politikasında tl nin değerli bir para olması gibi bir hamlesi yok

      Sil
    9. Haklısın 2 TL olabilir. Sanırım siz Surinam doları, nambiya doları, Jamaika dolarindan bahsediyorsunuz 😃

      Sil
    10. 20 tl olurda sıfır atarak dediğin olur.. sen de pek sevinirsin..

      Sil
    11. 7 liraya alınan herhangi mal 2 liraya düşerse alan kaybeder. Sorunuzun cevabı bu.
      Fakat dolar 2 liraya düşerse gibi farazi ve yönlendirmeli sorular pekte anlamlı değil.
      Tüm milletçe inansak ve elimizdeki 200 milyarı doları satsak dahi yetmez çünkü 500 milyar dolar borç var.

      Sil
    12. Ne iciyon sen birader
      2 tl olunca demis
      Nerde yasiyon sen

      Sil
    13. İnşallah kısıtlı seçmensinizdir.

      Sil
    14. Yorumuma yapılan yorumlardan artık kimsenin umudunun kalmadığını görüyorum.
      Ama inşallah ülkemiz güzel günlere gider yapısal reformlar yapılır ve üretime dayalı ekonomi modeline geçeriz.
      Saygılarımla

      Sil
    15. 200TL olupta bistteki gibi 2 sıfır atılırsa olur. Olmaz diye bişey yok. Sonuçta olmayan doları satar oldu birileri. Gün gelir satılan dolarlar bizi tırmalar.

      Sil
    16. ne güzel söyledin yapısal reformlar ve üretime dayalı ekonomi modeli diye, burada yorum yapan arkadaşların da takıldıkları nokta burası sanıyorum değil bir yıl on yılda dahi bunu gerçekleştirebilmek öyle kolay bir şey değil maalesef. O kadar uzun bir yol ki alınması gereken ve o kadar çok engel var ki, bir de bu önlemler alınırken aynı anda idare edilmesi gereken çok sayıda şey var. Hem de siyaset devam ederken. İşte burası mümkün görünmüyor. Önce kafaların uzun yıllar gerçeklerle yüzleşe yüzleşe yol alması gerekiyor sanırım, tarih böyle söylüyor bize.

      Sil
    17. Battı Balık Yan Gider.9 Ağustos 2020 11:06

      Hocamın affına sığınarak. Belki de biraz haddimi aşarak diyorum ki; Dediğiniz mümküm gibi gözüküyor. Ama bazı olayların gerçekleşmesi gerekir. Örneğin orta Anadoluda bir anda yerden inanılmaz büyüklükte ve en yüksek gravitede yani benzin kıvamında bir petrol fışkırsa. Aynı anda Malatya Beydağlarının içinin tamamen Altından oluştuğu keşfedilse. Gümüşhane dağlarının gümüşten oluştuğu milyarlarca ton gümüş olduğu tespit edilse. Meriç nehrinden su yerine bal akmaya başlasa. Tabii ki dolar 2 TL olur. Bizler de şeyh oluruz. İhya okuruz. Dünya bizi kıskanır...

      Sil
    18. "Yorumuma yapılan yorumlardan artık kimsenin umudunun kalmadığını görüyorum" yorumunuzdan anladığım kadarıyla doların 2 lira olması sizin için iyi bir durum. Öyle mi? Yıllarımız bahsettiğiniz rakamında altında döviz kurlarıyla geçti. Şuanki ekonomik problemlerin büyük ölçüde o günlere dayandığını düşünüyorum. Döviz için tek dileğim sabit kalması, oynak olmaması. Bu seviyelerde kontrol edilebilir şekilde sabit kalsa keşke.

      Sil
    19. Merhabalar Anonim,

      Alıntı:

      ""Yorumuma yapılan yorumlardan artık kimsenin umudunun kalmadığını görüyorum" yorumunuzdan anladığım kadarıyla doların 2 lira olması sizin için iyi bir durum. Öyle mi? Yıllarımız bahsettiğiniz rakamında altında döviz kurlarıyla geçti. Şuanki ekonomik problemlerin büyük ölçüde o günlere dayandığını düşünüyorum. Döviz için tek dileğim sabit kalması, oynak olmaması. Bu seviyelerde kontrol edilebilir şekilde sabit kalsa keşke."

      Yorumunuza katılıyorum evet o günlere dayanıyor çünkü İNŞAAT ile büyüme modeli ile büyüme modeli seçildi. YAPISAL REFORMLAR yapılmadığı için bugün bu sorunlar ile boğuşuyoruz.

      Ülkemizin parasının değersiz olması iyi bir şey değildir. Enflasyonun çift haneli olması iyi değildir. Enflasyonun tek haneli olmasında sıfır olması iyi değildir, yüzde 2,3 idealdir. Paramızın da 1 dolar 1,5 – 2 TL olması idealdir.

      En önemli olan :
      YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM , YAPISAL REFORM ,


      Prof. Özgür Demirtaş Hocamızda yazdı neden paramızın değerli olması gerektiği;

      1) İhracat yapmak için dışarıdan aldığımız tüm ara mallar dolarla.
      2) Elektrik dolarla
      3) Doğalgaz dolarla
      4) Yediğimiz gıdaların tohumları dolarla
      5) Gübre dolarla
      6) Bir Gömlek Türkiye’de dikilse bile dışarıdan aldığımız pamuk dolarla, dokuma makinesi dolarla
      7) Yeterli et yok. Dışarıdan aldığımız kesimlik hayvan dolarla.
      8) Elektronik aletlerin çoğu dolarla
      9) Çocuk kıyafetlerinin büyük kısmı dolarla
      10) Telefon dolarla
      11) Türkiye’de üretilse bile TV ünitelerindeki LCD ekran dolarla.
      12) Bilgisayarlar dolarla.
      13) Kimyevi maddelerin bir kısmı dolarla.
      14) Kâğıdın hammaddesi bile dolarla.
      15) Sağlık ekipmanları dolarla.
      16) Yabancı ilaçlar dolarla.
      17) Motor dolarla.
      18) Türkiye’nin uydusunu fırlatması bile dolarla.
      19) Aşı dolarla.

      https://t24.com.tr/haber/albayrak-dolarla-ne-isiniz-var-diye-sordu-prof-ozgur-demirtas-19-maddede-acikladi,896417



      Sil
  7. Kaos teorisinde kisa sureyi tahmin edebilirsiniz fakat uzun sureyi bilemezsiniz.kucuk bir olay buyuk birseyi tetikliyebilir.

    YanıtlaSil
  8. Mahfi hocam bence cok iyi biliyorsunuz ne olacağını herkes görüyor bence.bu kadar ekonomist yanılıyor olamaz göre göre bir uçuruma doğru ilerliyoruz bence sizin gibi değerli insanlar yorumlarını daha net ifade etmeli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emrey kardeşim, hocam daha ne desin. Sözün bittiği yerdeyiz diyor. Olaylar artık kontrolden çıkmış, öngöremiyorum diyor.

      Sil
  9. Artik duzelir. Aldığım habere göre ithal ürünlerin bir kısmına konut fonu kesintisi getirilmiş.

    YanıtlaSil
  10. Herkes yapısal reform diyor kurtuluyor bu söylem de içi boş geliyor bana. Daha çok "Artık bişeyler yapılmalı" gibi bişey sanırım. Net somut ne yapmıyor bu hükümet merak ediyorum. Bilinçli bi şekilde şu adımı atmıyorlar o yüzden de ekonomi kötü dediğiniz ne var? İroni yok merak ettiğim için soruyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz bu işi beceremiyoruz, bilen gelsin deyip iktidarı bırakmıyorlar, başka sorun yok...

      Sil
    2. Anonim19.43 soru soracağına otur biraz kitap oku bence. Kendine ve ülkeye hizmet etmiş olursun.

      Sil
    3. Yargi reformu mesela tum sistem iktidarib istegine gore olusturuldu sorgulamak yok her sey sey itaat uzerine

      Sil
    4. Güçler ayrılığı, basın ve ifade özgürlüğü, bağımsız yargı, bilime dayalı eğitim, bağımsız merkez bankası... liste uzar gider.
      "Yapısal reform" denilen şey bunların sağlanması ve iyi bir temele oturtulması.

      Sil
    5. Liste uzar gider, bunların hiçbiri üç beş aylık tedbirler değil, uzun yıllar uygulanmalı. o yüzden adı yapısal reform, başta insan yapısına da bunları kabullenecek bir reform gerektiriyor.

      Sil
    6. ülke ekonomilerinin hele ki bizim gibi yıllardır sıcak parayla ayakta kalmaya çalışan gelişmekte olan ülkelerde en önemli unsur GÜVEN GÜVEN GÜVEN 'dir . bu hükümet piyasalar da artık GÜVEN unsurunu barındırmıyor o da yaptığı SİYASİ VE SOSYAL seçimler yüzünden , ne yabancı yatırımcı ne de parası bu ülke de barınmak istemiyor. ayrıca bu hükümet 2017 yılından beri yanlış para politikası ve maliye politikaları ile yönetiliyor. 10.08.2020 pazartesi sabahına hep beraber 2018 krizine tekrar uynamış olacağız buraya yazıyorum Allah milletimizin yardımcısı olsun.

      Sil
    7. İnsan hakları, demokrasi, bağımsız yargı, hukuk devleti, laiklik, yönetimde ve hizmette liyakat, ihracat hedefli üretim, eğitim reformu demiyorum tekrar eğitim birliği diyorum, fırsat eşitliği, yolsuzluk-yoksulluk-yasaklarla mücadele, emeğin korunması diye uzar gider bu liste... Hükümetin yapmadığı şeylere en kısa özet bunlar.

      Sil
  11. Neden şubat ayı dediniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biden seçilirse eğer göreve kasımda başlamaz, yemin töreni mazbata vs. derken turuncu kafa Ocak/21'in 3. haftasına kadar ofiste durur, sonra Biden göreve başlar.

      Mahfi Bey bunu kastetti sanırım...

      Sil
    2. Aynen öyle, onu kastettim.

      Sil
  12. Hocam güzel bir makale, her zaman olduğu gibi. Rusya ve Çin'in rezervlerindeki doları azaltma hamlesini düşünürsek, ileride diğer devletlerin de benzer durumlara gitmesi halinde ABD nin tavrı ne olur sizce? Tşk.ler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. An itibarıyla bu oluyor zaten ABD de ticaret kısıtları getiriyor.

      Sil
  13. Mevcut enflasyon verilerinden de suphe duyuldugu icin "Birikimli Enflasyon"farkindan da hesap yapilamiyor. Eger mevcut enflasyon rakamlarina guven ve dogruluk olsaydi sayet bir sekilde dolar-tl kuru ongorulebilir denge kura ait hesaplamalar yapilabilirdi.

    Ancak eldeki verilerden yola cikarak bazi hesaplamalar yapilabilir. Mesela asgari ucret seviyesi uzerinden rakip benzer urunleri uretip hemen hemen ayni pazara satan ulkelerle olan asgari ucret seviyemiz uzerinden rekabet uzerinden esitleme yaparak olabilecek kur seviyesini hesaplama gibi. Yada daha kaba tabirle Turkiyenin gecmiste yasamis oldugu kur atak ve develuasyonlarinin denge kur olusana kadar artis orani ortalamasindan hareket etmek gibi bugun bir atak oldugunda atak sureci sonrasinda kurun hangi dengeye girebilecegini az cok kestirebiliriz.
    Benim bu iki denklem uzerinden yaptigim hesaba gore Dolar kurun mevcut denge seviyesi asagi yukari 10.29 seviyesini buluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Purchasing power parity ye göre hesaplamalarda non tradable lar için nasıl bir düzeltme yapılabilir. Enflasyon içinde bunlar var fakat istatistiklerin güvenilirliği konusunda şüpheleriniz olduğu için sağlıklı bir estimation yapılamıyor denge kura ilişkin . Bir diğer teoriye göre riskler hesaba katıldıktan sonra getirilerin eşitlenmesi için kur öngörüsü oluşturulur ve piyasadaki bir çok yatırımcının yaptığı hesaplamalardan bir rakam çıkar . Bunu forward anlaşmalardan çıkarabiliriz sanırım . Sizin son hesabınıza göre çıkan rakam ne kadarlık bir süreçte piyasada oluşur bunu yazmamışsınız . Tahminen kaç aylık bir süreçte denge 10,29 dolaylarında oluşur ?

      Sil
  14. Kamu bankalarının kurları düşük tutmak için döviz satarak açık pozisyona girmiş olmaları demek hisse senedi piyasasındaki açığa satışla aynı mantıkmı hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hocamdan ozur dileyerek dusuncemi soyleyeyim. biraz farkli. finansal piyasalarda bir malin degerinin olmasi gerekenin uzerinde oldugunu dusunen spekulator finansal aracta kisa pozisyon alir. kamu spekulasyon yapmaz. kamu bankalari daha cok, yanlis da olsa, hukumetlerin politikalarini desteklemek icin pozisyon alirlar.

      Sil
  15. "Öngörülebilir olmaktan çıkmış bir ekonomide riskler arttığı için maliyetler de artacak demektir."

    Risk artışını az da olsa frenleyecek şey "Maden" olabilir. O da FOS çıktığında her bir yanımız risk olacak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne madeni hocam bu çok merak ettim gerçekten?

      Sil
  16. Hocam sabahları ntv de sizi izlerdim sepet yapın altın dolar euro ne kadarda haklı olduğunuz ortaya çıktı iyiki varsınız 😎😎

    YanıtlaSil
  17. Bankalarin sermaye artirmalari saglanirsa, bir nebze duzelme olabilir. sermaye artisini “gonullu” yapmamalari halinde kumeste hapis tavuklara tasaddi lisansinda sorun cikacaktir. Hizla turk parasinin degerini koruma kanunu benzeri bir yapiya gidiyoruz (zaten dolar kiralar2018de sabitlendi) baska bir cikis yolu goremiyorum. geciktikce, kanadi olan servetler, disariya transfer oluyor. Bir an evvel halledilmeli. Kumesten kacilamaz.

    YanıtlaSil
  18. TL'nin değer kaybetmesine devam edeceğimi tahmin ediyorum.Yüksek bir dış finansman ihtiyacımıza karşı düşük rezervimiz var. CDS primimiz yüksek. Reel faizler ekside. Bu durumların hepsi TL'nin değer kaybetmesine sebep olabilir. Hocam söylediklerime katılıyor musunuz ?

    YanıtlaSil
  19. Ellerinize ve bilgilerinize sağlık hocam. Bu kadar basite indirip anlatmak. Varolun.

    YanıtlaSil
  20. Muhteşem harika supper bir yorum... sonuna kadar soluksuz bir sekilde okudum hojamm , sonuçta anladiğim şu oldu;ekonomistlerin tek bir fonksiyonu var karmaşik olan zihinleri daha da kariştirmak :)

    YanıtlaSil
  21. "işler öngörülebilir olmaktan çıkmış bulunuyor" demişsiniz ya hocam, maşallah bunu bir siz bir de sizin gibi değerli kişiler söylüyor. Başkalarına göre bir sıkıntı yok 🙄
    Güzel yazınız için teşekkürler 😊

    YanıtlaSil
  22. Hocam ya madenlerden normalden daha fazla altın çıkarılırsa en azından Türkiyede durum değişir mi. Öyle bişey Mümkün mü? Eğer soru saçmaysa cahilliğime verin. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  23. Mahfi bey,
    bugune kadar, tabi kisa sureli istisnalar disinda, yurtici yatirimcilar dovize yonelseler de bu yonelis TL varliklarini yabanci paraya cevirmeleri ama dovize donusturdukleri varliklari bankalarda doviz hesabi olarak tutmaya devam etmeleri sekinde. bir anlamda dovize endeksli yatirimlar finansal sistem icerisinde kalmaya devam ediyor. bunu doviz hesaplarindaki artistan gorebiliyoruz. asil sorun bu paranin kucuk bir kisminin dahi, yastik alti, yurtdisi, vb. seklinde; sistemden cikmasi olmayacak mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef öyle olacak

      Sil
    2. Sistemden döviz tevdiat hesaplarında tutulan paranın çekilmesi durumunda kur ne olur acaba?

      Sil
  24. Döviz ve altın...2005 yılındaki 100 TL bugün ne kadar ediyor: https://youtu.be/yDrfbPP85s8

    YanıtlaSil
  25. Mahfi Bey, kripto paralar bu oyuncular arasında bir rol kapma fırsatı bulabilir mi?

    YanıtlaSil
  26. Hocam Trump kaybederse dolar güçlenmez mi olumsuz karşılanmıyor mu yönetici olarak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhtemelen güçlenir. Tabii Biden'in nasıl politikalar izleyeceğine de bağlı.

      Sil
  27. IMF ile anlaşma olur zaten başka seçenek yok. Çünkü dünyada IMF gibi ucuz kredi veren başkası yok. Ayrıca ülkelere para vermek için kurulmuş tek kurum ve dünyada IMF ile anlaşan ülkelere güveniliyor sebebide açık IMF para verdiğinde denetliyor.

    Bunu bilen yurtdışı yatırımcıya enflasyon verilerine işsizliğe yatırımlara ve diğer kamu harcamaları ve diğer harcamaların şeffaf olduğunu biliyor.

    Kısaca ülkedeki kurumlara güven kalmayınca dünyada güvenilen tek kurum olan IMF devreye girmezse sürekli daha kötüye gider Venezuella gibi.

    Şeçim olsa başka yönetim gelsede IMF gelecek şuan ki yönetim devam etsede IMF gelecek. Zaten IMF Türkiye içn açıklamalarıda arka planda görüşmelerin ve taleplerin olduğu belli.

    IMF gelmesin diyen kurbazlarda başka yerden siz para bulun ozaman çıkın bakalım başka kim türkiyeye ciddi miktarda para verecek gösterin görelim. Yada londradan yüksek faizle borçlanın ama o paralarda devede kulak hesabı ve çok yüksek faizli.

    Beklenen son yakın olacak yeni yıla girmeden devaülasyon yani para ciddi değer kaybeder ve bu zaten IMF şartıdır sonrasında da HOŞGELDİN düşük faizli IMF olur.

    Açıklayamada IMF Türkiyenin büyüyeceğini inandığı için para veriyor Türkiye ye güven tam denir olur biter.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun yıllardır borç para ile hormonlu türkiye ekonomisi ister imf gelsin, isterse gelmesin artık kendi kaynakları ile dönecek.
      Hükümet ya hesap bilmiyor yada sonucu açık hırsızlık olan, birilerinin mevduatına emirle negatif faiz verip diğer bir kesme düşük faizle kredi vererek bu paraları üc beş müteahite ve araba fabrikalarına yamadı. Fakat ekonominin yapısı gereği çarkları sürekli döviz ihtiyacı yarattığı için şimdi bedel devalüasyonla ödenecek.
      Imf gelse isteyeceği önlemlerle gelmese olmayan döviz sebebiyle ben şahsen ekonominin %30 daralarak ancak dengeye geleceğini düşünüyorum. Rakam büyük gelmiş olabilir fakat şimdiden zombi şirketleri durdursanız %15-20 daralma demek.

      Sil
  28. Hocam gectiğimiz günlerde değindiğiniz bir durum vardı. Fed piyasalara yüklü miktarda dolar arzında bulunmuş ancak dünyanın en geçerli para birimi olmasından dolayı değeri etkilenmemişti. Ancak piyasadaki altın miktarının değişmediğini gözönünde bulundurarak söz konusu dolar arzının doları ucuzlatmaya başladığını söylemek mümkün olur mu?

    YanıtlaSil
  29. Aaaaaaa!!!! Sosyal medya, Başkanı yasaklamış (Tersi kesinlikle değil). Demokrasi, hukuk işte böyle bir şey. Hukuk olmayan bir yerde ekonomi bir yere kadar gelişir ve orada kalır, kalır, kalır.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-06/twitter-blocks-trump-campaign-account-over-covid-misinformation

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlaveten, Twitter, Facebook özel şirketler.

      Başkan, onların kullanıcı müşterisi, müşteri olurken kabul ettiği sözleşme hizmet kullanım hükümlerine aykırı içerik, yanıltıcı içerik eklemiş. İş mahkemeye bile gitmez.

      Başkan, şahsi kin besler, kamu görevinden doğan gücünü ve kamu kaynaklarını bu firmaların aleyhine çalıştırırsa, görevi kötüye kullanım suçu işler. Görev sonunda iş mahkemeye gider.

      Sil
  30. Mahdut Bey, türk lirası 3-5 kuruş da olsa kenara atabilen nasıl değerlendirmeli sizce , yatırım olarak ne önerirsiniz? Yurtdışı borsa, teknoloji hisseleri, eurobond, kripto paralar için ne düşünüyorsunuz? Bu seviyeden dolar, Euro altın alınabilir mi? Teşekkürler saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 0644,
      Biz komşularla birleştik Euroya girdik.
      Diyanete sorucaz, 100 Euroya 7 aile girebilir miyiz diye.

      Sil
    2. Biz de siyasal islamcı yönetim yüzünden 100 Euro için 7 aile birleşecek duruma düştüğünü görünce bazı arkadaşlarla birlikte ateyiz olduk. Sonra ateyiz olunca artık günaha girmemizde bir sakınca olmadığını düşünüp günaha girmeye karar verdik. Ama Allah'tan korktuğumuz için 7 aile birleştik. Şimdi biz de Diyanet'e sormak istiyoruz, 7 aile günaha girebilir miyiz diye.

      Sil
    3. Mahdut bey?

      Sil
  31. JP Morgan'a atfedilen bir söz vardır; altın ve gümüş gerçek paradır, geri kalan herşey kredi...sanırım önümüzdeki dönemde (pandeminin ikinci dalgasının etkili olması ve toparlanmanın 2023'e doğru kayması ile) çok daha fazla önümüze çıkacak bir söz olacak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Morgan baba adamdır, onun yaşadığı dönemde dünya savaşları ülke paralarını bitirdi, dünya altın para sisteminden kağıt para sistemine geçiş aşamasındaydı, insanlar arasında altın ile birikimini tutan çok insan vardı, pek çok ülke para birimini altına peg etmişti.

      O ortamda bu lafı herkes söylerdi, Morgan baba meşhur ve bankacı olduğu için söz ona yapışmış.

      Bana göre BitCoin gerçek para.

      Niçin mi?
      Türkiye de ofisim varken, yurt dışı akademik makaleleri öğrenciler bitcoin ile degiş tokuş yapardık, paypal doğru düzgün çalışmaz, 30-40 dolarlık havale için de masraf kitap parasından fazla idi.

      O zamanki fiyatı ile 70 bitcoin, 80 bitcoin gönderir pdf kitap alırdım. sonra da tam tersi.
      Türkiye de düzen bozulup, devlet ehaciz vs gibi saçmalıklar ile hesaplara blok koymaya başlayınca, ben de paramı bitcoine çevirirdim.

      Böyle artacağını bilmezdim, bir dönem dışında büyük paralar karşısında hiç değer kaybetmemişti, %30 değer kaybına bile razıydım, bir gün yurtdışına çıkarsam parayı taşımak kolaydı. 180 küsür bitcoinim varken İngiltere'ye gittim, 60ı harcadım, şimdi kalan 120 küsüre dünyanın her yerinden ev alabilirim.

      Parayı devletin tanıması büyük bir aşamadır, gerekli değildir, insanların kabul etmesi önemlidir.

      Sil
  32. Hocam ellerinize sağlık. Bir sorum olucak
    Türkiyede ki yastık altında ve bankalarda bulunan altın miktarı ne kadardır ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yastık altında 3500 - 5000 ton arası altın olduğu tahmin ediliyor.

      Sil
  33. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de oyle anladim. Bollugu olmasi gerektigini dusunuyorum. Herhangi bir okur arkadasimiz da bizi aydinlatabilirse sevinirim.

      Sil
    2. O darlık Londra swap piyasasındaki TL darlığı....

      Sil
    3. Tesekkurler Mahdut, ellerine saglik.

      Sil
    4. Teşekkürler Mahdut Mesuliyetli, aynen oydu kasdettiğim.

      Sil
  34. Piyasada TL darligi yaratmak nedir, nasil yaratildi? Tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şöyle düşünün, insanların parası var döviz, altın alıyor; döviz, altın fiyatı artıyor.

      İnsanların parası yok, döviz altın alamıyor, fiyatları artmıyor.
      Parası olan insan döviz altın almasın diye ona yüksek faiz veriyorsunuz,
      onlar da döviz altın almıyorlar, fiyatlarını yükseltemiyorlar. Paraları bankada vadelide duruyor.

      Banka da yüksek faizden iş adamlarına, esnafa, vatandaşa kredi veremiyor, çünkü yüksek faiz ile onlar da iş yapamaz hale geliyor. İşin bu bacağına piyasada para kalmıyor, TL darlığı var deniyor.

      Bankalar o parayı yüksek faizli hazine bonosuna aktarıyor.

      Sil
  35. hocam öncelikli olarak merhabalar;

    dolar endeksi üzerinden ABD ve Avrupa ülkelerinin ekonomileri hakkında bilgi sahibi olabilir miyiz?
    Örneğin dolar endeksinin 120 olduğu bir durumda ABD dolarının diğer 6 ülke para birimine karşı %20 daha değerli olduğunu ortaya koyarsak, ABD ekonomisinin diğer ülke ekonomilerinden daha aktif ve daha iyi işlediği anlamına gelir mi?

    Ve buradan yola çıkarak Euro dolar endeksinin artması doların cazibe merkezi olmaktan çıkararak yatırım sahiplerinin diğer para birimlerine ve ya altına yöneldiğinin bir göstergesi midir?
    Teşekkür ederim, saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece parasal göstergelerden giderek sınırlı bilgi sahibi olabiliriz. Reel ekonomiye bakmak lazım.

      Sil
  36. Sayın hocam, öğrenmek istediğim bir konu vardı. Serbest piyasa sisteminde, döviz kurları anlık olarak talebe göre değişiyor ya, bu talebe göre kurların ne kadar inip çıkacağını kim belirliyor,(bilgisayarlar ya da merkez bankası?) matematiksel bir formüle bağlı talep şu kadar artar ya da düşerse bu kadar çıkar ya da iner gibi bir sistem mi var acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamamen piyasadaki arz ve talebe göre şekilleniyor. Diğer mallardan farkı yok. Yalnız kamu bankaları, bazen de MB piyasaya döviz satıp fiyatı düşürüyorlar.

      Sil
  37. Hocam , Euro/Dollar da öngörüleriniz nelerdir, doların kuvvetlenmesini hangi seviyelerden ve hangi vadede öngörüyorsunuz? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  38. Ekonomi politikalarında hali hazırdaki anlayış sürdüğü müddetçe Türkiye de dolar euro ve altın fiyatının herdaim yukarı gitmesi beklenir.

    YanıtlaSil
  39. Sevgili üstat, bizi 2001 krizine götüren süreci hatırlıyorum. Anımsadığım kadarıyla bir nevi sabit kur veya kontrollü dalgalı kur rejimi uygulanıyordu. O vakit özel sektörün değil ama kamunun döviz açık pozisyonu çok yüksekti gene doğru hatırlıyorsam. Merkez bankamızın döviz rezervlerinde döviz bulunmasına rağmen IMF döviz rezervlerinden döviz bozdurulmasına sıcak bakmamış ve çok ciddi de devalüasyon yaşanmıştı.
    Her ne kadar şu şu andaki Türkiye’nin koşulları ile 2001 yılı koşulları arasında çok ciddi farklar olsada kur politikası bakımından benzerlik olduğunu düşünüyorum.
    Merakım ülkemizin şu anda içinden geçmekte olduğu krizin gene 2001 yılındakine benzer bir devalüasyonla ve erken seçim ile sonuçlanabilme olasılığı.
    Görüşünüzü paylaşırsanız sevinirim.

    Çok selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1) 2001i ben de hatirliyorum. 2001de bu denli surekli kriz durumu ve umutsuzlugu yoktu. Muhalif olsun olmasin ekonomist olsun siradan esnaf olsun herkesin agzinda 1 yilda bu krizi asariz dusuncesi ve umudu vardi. Kisaca bir umut vardi o donemki yoneticilerinde en azindan bir plani progragrami vardi. Neredeyse toplumun cogu kesimleri progragrami uygularsak krizi asariz fikrine sahipti.Netekim 2001in ekim ayindan itibaren doviz ve faizler stabilize oldu hatta faizlerde inis basladi. Surec 2002de ekonomik krizden evrilip kendini "Siyasi Krize" yani yonetememe yonetisim krizine birakti. Siyasi krize ragmen makro dengeler 2002de beklenenden daha iyi seviyelere geldi.
      2)2001de issizlik ne oncesinde ne de sonrasinda bu seviyelerde degildi hic de olmadi. Ulkede imalat sanayi diye bir kavram tarim ve hayvancilik vardi.Hatta kentlerde issiz kalan kitleler koyune donup uretim faaliyetlerine katildilar
      3)2001de toplumsal dayanisma vardi. Koylerdeki akrabalar buyukler es dost kentlerdeki yakinlarina gida bakliyat vs yardimda bulunabiliyorlardi.
      4)Turizm denen bir olgu vardi. Hatta o donem Antalya Akdeniz bolgesi Turkiye komple kuculurken 2001i pozitif buyume ile kapatmisti. Turizm sayesinde Turkiye yaz sonunda cash paraya nail oldu ve yaz sonundan itibaren tunelin ucundaki isik gorunur hale gelmisti.

      Suanki sartlar 2001 ile ve sonuclariyla baglantisi yok. Demokrasiden sapmis bir yonetim var kur zaten ne oldugu da belli degil.

      Sil
    2. Anonim kardeşimizin görüşüne katılıyorum.

      Sil
    3. Sn. Anonim,
      Açıklamalarınız için teşekkür ederim. Görüşlerinize ben de katılıyorum. Zira iki dönemin koşulları arasında çok ciddi farklılıklar olduğunu yazımda belirtmiştim.
      İyi günler dileklerimle.

      Sil
  40. Diğerlerini değilde, altının yükselişini rakamsalsal olarak açıklayabilirim sanıyorum. 2019 yılında dünyadaki toplam fiziki para yaklaşık 80,9 trilyon dolar karşılığı idi. Borsalardaki toplam para karşılığı değer 70 trilyon dolarmış. (kaynak ; market watch) Tabi burda, para karşılığı altın da eklenebilir ancak denklemin karşı tarafına koyacağımızdan dahil etmeyeceğiz. Toplam ülke veyahut şahıs borçları da 199 trilyon dolar. yani tahmini olarak 2019 yılındaki tüm para 349,9 trilyon dolardan ibaret.
    korku endeksi ise 2020 yılında yaklaşık 4 kat artıp azalmış.(Kaynak; https://tr.investing.com/indices/volatility-s-p-500)Şahsi kanaatim korku endeksinin anlık bir etkiyi değil ancak en az 1 yıl sürecek bir etkiyi doğurduğudur. Korkuyu yaratan olayın psikolojik etkilerinin hemen yok olacağını kabul etmek saflık olacaktır.
    Dünyada 2019 yılı altın toplam miktar ise 190.000 ton. yılda sadece 3.000 ton artıyor.
    Dünyada yeni basılmış ve basılacak para miktarı ise USD için 20 trilyon beklentisi var. Euro ve sair para birimlerinde tüm dünyada benim beklentim yaklaşık 100 trilyon dolar civarı basılmasıdır.
    Yani para arzının yaklaşık %25 arttığı bir dünya var karşımızda. Bunu, korku endeksinin 4 katına tırmanması etkisi ve güvenli limana kaçma fikir etkisi doğrultusunda, 4 ile çarpar isek bu rakamın toplam para arzına etkisinin %100 artış gibi göstereceğini düşünüyorum.
    Konu toplam para miktarının (arzının) artması, bu paranın korku nedeniyle miktarı arttırılamayacak bir metale yönelmesinden ibaret. (Formülle hala uğraşmakla beraber) 1450 USD olan ortalama 2019 ons altın fiyatının iki katına, yani 2.900 USD/Ons değerine ulaşacağını hesap ettim.

    YanıtlaSil
  41. Bazı şeyler yapılmaması gerektiği için yapılmaz. Bizim ekonomi yönetimimiz ise yapılmaması gerektiği için yapılmayan her şeyi, ilk kez kendi akıllarına geldiği için daha önce yapılmadığına "inanarak" yaptılar. Churchill'in Amerika için söylediği bir söz var, Amerika her zaman en doğruyu yapar ama tüm yanlışları denedikten sonra diyor. Bunu bizim ekonomi yönetimimize uyarlarsak, bizim ekonomi yönetimimiz bilinen tüm yanlışları denedikten sonra bile yapılacak yeni bir yanlış bulur diyebiliriz herhalde...

    YanıtlaSil
  42. Sorunların temelinde turkiye ye ucube, kuralların yok sayıldığı, ben ne dersen o olur diye açıklanabilecek, bu da marifetmiş gibi halka anlatilan bir deli gömleğinin giydirilmiş olmasında.Para olmadan hiç bir sistemi ayakta tutamazsınız.Bir kaos dönemine doğru hızla gidiyoruz.Bu ulke daha once bir kaos yasadi mı.Evet yaşadı Demirelin tarihe geçen yetmiş sente muhtaciz donemine bir bakılsın derim.Belki birebir ayni seyler yasanmiyacak o zaman ki ortama gore ama bu zihniyetle bir benzerini yaşayacağız .Sonuçları da o zaman ulkemiz için çok kötü oldu.Bu kadar dış sermayeye bagimli üretimini buyuk oranda ithalatla yapan ve borcu cok yuksek olan bir ulkenin, bagimsizlik mucadelesi veriyoruz nidalariyla bati düşmanlığını korukluyerek ne elde edeceğini gelsin birisi aciklasin bana.Ne akil kalmış ne de mantık zaten kötü olan başımıza her türlü felaketi getirecek de bu.

    YanıtlaSil
  43. Çok saçma gelecek ama Türkiye, İngiltere'deki altınları getirdi. Sonra USD leri boşalttı. Ya tamamıyla batıp teslim olmak istiyor ya da MÜTHİŞ BAŞARI hikayesi yazdırmak istiyorlar. Başkanlığı getirTENler o kadar planlı ve zekiler ki. Ülkeyi ve BAŞKANLIĞI aklayacaklar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anonim 1622,

      Altın yazdığınız beni güldürdü, pardon hangi altın?

      Altın nerede, Merkeze gitti,
      Merkezde nerede? Swap'a gitti,
      Swapda nerede? Yandı bitti eridi kül oldu gitti.

      Hocamız yukarda yazmış, Swap dahil olunca ortada rezerv yok.

      Türkiye baştan başlayacak, önce faizleri artıracak,
      Tollar'a geçişi azaltacak, finans sistemini rahatlatacak,
      sonra Covid biterse ihracat ile merkezi dolduracak, swapları ödeyecek.

      Bunu yapmaz ise, no money no honey.

      Sil
    2. Eğer MB boşalttığı bütün dolarlarla, amerikan tahvilleri ile altın alsaydı müthiş bir öngörüden bahsedilebilirdi belki de, o paraları doları zorla belli seviyelerde tutmak için sokağa atınca buna planlı ve zekice değil başka bir şey demek gerekiyor ama söylemesem daha iyi...

      Sil
    3. 500 milyar dolar mi o altın.Altin dahil rezerv miktarı zaten belli de o farkli bir hesap zaten.Mahfi hocamız açıklarsa daha iyi olur

      Sil
  44. Kısa ve öz yazılarınızla sorunları çok güzel özetleyip, bu sorunlar üzerinde düşünüp kendi kendimize sorular sormamızı sağlıyorsunuz. Teşekkürler.. Kabaca şöyle diyebilir miyiz: Öngörülebilirlik azaldıkça riskler artıyor. Riskler arttıkça öngörülebilirlik azalıyor. Bir nevi kısırdöngüye girmiş gibiyiz. Günü kurtarmak için geleceğimizi satan bir anlayışın bizi götürdüğü yer hayli karanlık görünüyor. Anladığım kadarıyla siz de herhangi bir umut ışığı görmüyorsunuz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umut hep var. Umut ışığı görmesem yazmayı filan bırakırım.

      Sil
  45. Merhaba Mahfi Hocam,

    Bugün internette Türk Ekonomisi hakkında konuşanlar arasında yeni bir kelime buldum.

    Tollar diyorlar. Biz Tolar diyebiliriz.

    Anlamı Turkish Dollar, Bankadaki vatandaşların aldığı naylon DTH dolarların ismine diyorlar.

    Türkiye'de 200 milyar üstünde Tolar (Tollar) var, bankacılık sistemi üzerinde Tollar ciddi baskı yapıyor, finans krizini tetikleyebilir tarzında yorumlar çok.

    YanıtlaSil
  46. Hikaye su; Merkez bankasi parasal araclarla mudahale edecek tipki 2018 mayis sonu haziran ayinda yaptigi gibi olacak. Formaliteden bir faiz arttirimi piyasadan TL cekme vs Piyasa her zamanki gibi yemeyecek yese bile parasal araclarla mudahale faiz vs ile tas catlasin tipki 2018deki gibi 20-25 gun kuru ve piyasalari oyalar o da mevcut sartlar belki... cunku 2018deki sartlarimiz yok.Ondan sonra tekrar daha sert atak baslayacak tipki 2018 agustos basindaki gibi. Ki o donem sok faiz arttirimini piyasa yemisti durulmustu faizden dolayi cok buyuk bir borc krizi bankacilik krizi vs de olmamisti. Suan boyle bu turden sartlar yok. Kisaca onumuzdeki surecte hem faizin hem dovizin ciddi bir atak devamlilik icinde olacagi surece giriyoruz. Bundan sonra ne olur olacagi su muhtemelen kambiyo rejimine girilecek para otoritesi sistemine doviz disari cikarmak vs ciddi kurallara baglanacak. Ondan sonra karaborsa olusur mu bakacaz

    YanıtlaSil
  47. Hocam, Arkadaşlar gülmeyin,

    ben diyorum ki Merkez Bankasını Cami yapalım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gec kaldin yaptilar bile, Merkez Bankasi'nin Istanbul Levent'de cok kiymetli arsasi vardi, Diyanete sifir bedelle bagisladilar, simdi o arsaya cami yapilacak. Absurdluklerin hizina yetisemiyoruz bu memlekette. Kuantum otesine gectik artik.

      Sil
  48. Hikaye su; Merkez bankasi parasal araclarla mudahale edecek tipki 2018 mayis sonu haziran ayinda yaptigi gibi olacak. Formaliteden bir faiz arttirimi piyasadan TL cekme vs Piyasa her zamanki gibi yemeyecek yese bile parasal araclarla mudahale faiz vs ile tas catlasin tipki 2018deki gibi 20-25 gun kuru ve piyasalari oyalar o da mevcut sartlar belki... cunku 2018deki sartlarimiz yok.Ondan sonra tekrar daha sert atak baslayacak tipki 2018 agustos basindaki gibi. Ki o donem sok faiz arttirimini piyasa yemisti durulmustu faizden dolayi cok buyuk bir borc krizi bankacilik krizi vs de olmamisti. Suan boyle bu turden sartlar yok. Kisaca onumuzdeki surecte hem faizin hem dovizin ciddi bir atak devamlilik icinde olacagi surece giriyoruz. Bundan sonra ne olur olacagi su muhtemelen kambiyo rejimine girilecek para otoritesi sistemine doviz disari cikarmak vs ciddi kurallara baglanacak. Ondan sonra karaborsa olusur mu bakacaz

    YanıtlaSil
  49. İç talepte keskin düşüşün önüne geçmek için birde yaptiği işler dolar ypd modeliyle yaptiği işler böyle ve en önemlisi oy dolar artiğinda halkta kriz anlamina gelir dönüp dolaşip yine oylar düşmesin gelir ama zor 7.2 bandi kırılirsa 8 ana hedef olur o zaman çarşi karişir 2023 onlar için hayal olur şimdi bile zordalar(hocam sizden aldığım bilgileri harmanlamıştım bence daha fazla yazın en azından sizden birşeyler öğreniyorum maalesef öğrenilecek alan kalmadı doğrulardan şaşmadiğiniz için tşk )

    YanıtlaSil
  50. Döviz fiyatları bugün arttı, MB elinde faiz silahı var, sizce yukarı çeker mi ?

    Hatırlarsanız Sultanımız, para işlerinden sorumlu Vezir Çorlulu Murat Paşa'nın kellesini faizleri artırdı diye almış, yetmemiş biz kullarına da Vezirin kellesini böyle alırım diye meydanlarda anlatmıştı.

    Yerine geçen Vezir Uysal Murat Paşa şimdi ne yapacak?
    Faizleri artırıp, Vezirlik makamını başka birine mi devredecek?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faiz artırmıyormuş gibi yapıp vakvakları ürkütmeden faizi yükseltmenin çarelerini arıyorlar şu aralar. MB cephesinde değişen bir şey yok yani.

      Antitez döneminin bittiğini bir türlü içlerine sindiremiyorlar. Gerçekleri kabul edemeyip yarattıkları hayal dünyasında yaşamak böyle bir şey ama kendileri için ne kadar zor ve sancılı da olsa ister istemez uyanacaklar...

      Sil
    2. Aynen öyle yaptı çaktırmadan ortalama faizi yükseltti.

      Sil
  51. Ayasofya'yı cami yaptık 3 cuma kılamadan dağıldık.

    Önerim, Sultan Ahmet'i kilise yapalım, dengeye gelsin.
    Tüm dünya yoh artık desin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şakkadanak diyorsun:)

      Sil
    2. Kilise yapalım senin gibi gevrek gevrek konuşanı da baş papaz yapalım, ne dersin?

      Sil
  52. Mahfi hocam,
    MUTLULUĞUN YOLUNU BULDUM:
    Artık tüm ekonomik gösterge grafiklerini baş aşağı okuyacağım. Mesela dolar bu sayede düşüyormuş gibi görüp mutlu olacağım.
    Süper bir buluş bu.

    Hocam artık sizde büyüme, enflasyon, döviz gibi verilerin grafiklerini twitter da tersten yayınlayın, herkes mutlu olur olmaz mı?

    YanıtlaSil
  53. Hocam merhabalar . Dolar kurunun bu denli yükselmesi ithalat giderleri açısından olumsuz olsa da yaptığımız ihracatın ağırlıklı olarak Euro üzerinden olduğu dikkate alındığında bir fırsat yaratır mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İhracat malları içinde ithalat yapılması nedeniyle fırsat olması zor.

      Sil
    2. Cavid avrupayı vurmayaydı, dediğiniz doğruydu.

      Sil
    3. Yaratir. Ithalat azalir Ihracat artar.Cari acik kapanir ve Turkiye ataga kalkar.

      Sil
    4. Senin yaptığın ihracatın tüm önemli girdileri euro ya da dolar şeklinde. Onu geçtim elektrik faturası bile dövizle ilişkili artarken hangi fırsat? Önce ithal girdileri azaltacak bir yönetim ve irade gerekir. Sizin aklınıza gelen bu fırsat olsa olsa Türkiyeyi ucuz emek cenneti yapmak olabilir. Eğer böyle bir program varsa evet. Çünkü artık emeğimizin karşılığı kazancımız git gide eriyor. Erimeye de devam edecek.

      Sil
    5. Yaratmaz. Bizim pazarlık gücümüz yok. Maliyetler düştüğünde indirim yapmak zorunda kalırız.
      İkinci olarak, Türkiye emeğini satarak döviz kazanıyor. Ücretler düştüğünde aynı parayı kazanmak için çok daha fazla insanın çalışması gerekecek. Çalışabilmeleri için de birilerinin fabrika kurması yada yeni makina techizat yatırımı yapması gerekecek. Uzun zamandır TL değer kaybediyor ancak güven eksikliğinden dolayı bu yatırımlar gelmiyor.



      Sil
  54. Doları altını geç, gümüşten iyi kazandık. Hem de öyle vergi filanda yok. Al sat arası makas da düşük. 1 yılda % 70. Daha ne olsun. Borsa 80 bine insin. Alttan toplarız yolumuzu buluruz. Mahfi Hocam sağolsun. Medyum gibi. Ne söylese çıkıyor. Biz de takip ediyoruz. Paladyum, nikel, lityum bunlarda iyi.

    YanıtlaSil
  55. Sayin hocam. İç piyasalar dış piyasalar vs. Ben sade bir vatandaş olarak ne yapmam gerekiyor? Başka bir deyişle çözüm öneriniz nedir? Günlerdir ekonomi sayfalarını okuyorum hepsinde aynı konu durum analizi ve bu durumun nedeni ve varsayım olarak nadirde olsa sonuçları.. Sizden istirhamım vatandaşın anlayacağı bir dille çözümünüz nedir? Bize ne oneriyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size bir şey öneremiyorum çünkü bu artık bireysel çözümle çıkılabilecek bir kriz olmaktan çıktı. Hükümete önerilerimi ise sürekli yapıyorum.

      Sil
  56. Yapisal reformlara girisilmesi lazim. Tarim ve hayvancilik onem kazanmali. Issiz olan insanlara tarim ve hayvancilik sektorunde calismalari saglanmalidir. Bir cok universite mezunu kisiler de organize sanayi sitelerinde mesleki egitimine baslayabilir. Afgan irakli suriyeli calisacagina bizim insanimiz calismali. Devlet bu insanlarin sorumlulugunu ustelenmelidir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapısal reform için geç kalındı.

      Çok dikkat çekmez, yapısal reform ile başarılı olan ülkeler, dünya konjonktürünün de uygun olduğu zaman dilimlerinde reformlarını tamamlayan ülkelerdir.

      Konjonktür, kaliteli insan üzerine robot üretim sistemi geliştirmek.

      Türkiye, adalet hukuk eğitim reformlarını tamamladıktan sonra 25 30 yıl beklemek zorunda ki o sistem otursun ve insanlar onun üzerine ekonomi inşaa edebilsinler. Bu sürede Türk şehirlerinin de yapısının değişmesi lazım. Kedinin bile yürüyemediği dar kaldırımlar var.

      Yani, önce Türk insanı, sonra Türk şehirlerini düzenlemek lazım. 70 yılı bulur Avrupa nın şimdiki haline yetişmek.

      Aradaki teknolojik gelişimleri yakalamak için çok ürün satıp, cari açık vermemek lazım ki, teknoloji ürünleri üretenler ciddi kaynak transferleri isterler.

      AB ye girmek ile Doğu Avrupa büyük başarı yakaladı. onlar sadece insanları hazırlamaya çalışacaklar, 15 yıla bitirirler o işi, şehir altyapıları iyi, adalet hukuk sistemleri oturdu. Basında çıkmaya başladı bile, Türkiye'den fakir olan Doğu AB ülkeleri teker teker kişi başı gelirde Türkiye yi yakalıyor ve geçiyor. Altyapı sebebi ile yatırımlar da oraya kayacak, lojistik çok ucuz. üstüne bir de robot üretim verim artışı gelecek, ucuz işçi avantajını azaltacak.

      Türkiye nin işi yapısal reformlar ile de zor, eğer hedef dünya ekonomilerini yakalamak ise. Yapısal reform ile de yakalayamaz. Yapısal reformlar, türk insanının kendi ülkesinde güzel yaşamasını, insan gibi ömür tüketmesini sağlar.

      Sil
  57. Sayın Hocam, bu 170 milyar dış borç , borçlarımızın neti mi? yani ihracat yapan, döviz alacaklı şirketlerin alacaklarının düşmüş hali mi? değilse o şekilde bakmak gerekmez mi?
    teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1 yıl içinde vadesi gelen dış yükümlülükler tutarı

      Sil
  58. Mahfi hocam bence biraz daha faiz indirelim. Şöyle dolar 10tl olsun. Hükümet başka türlü anlamayacak faiz - enflasyon ilişkisini. Belkide hâlâ yeteri kadar faizi indirmedik diyorlardır. Almanya acı bir hiperenflasyondan sonra anladı durumu. Biz de belli ki başka türlü anlamayacağız. Çek sıfıra faizi enflasyon patlasın.

    YanıtlaSil
  59. Ekonomi ile saf, dogru bilgi bulabilecegim tek yer burasi gibi geliyor.

    YanıtlaSil
  60. Hocam aslında ekonomi ithalata dayalı olmasa biliyoruz ki TL'nin değersiz olması işimize yarayabilir. Ama biz ne ithalata bağlılığı azaltabildik ne de ekonominin en büyük sorunu olan yapısal reform sorunlarını çözebildik. Bu sorunun çözülebileceğini düşünmüyorum artık, yıl sonu gram altın fiyatı 600 TL olursa 2021 de winter is coming harder olacak. 2023'te de muhteşem Türkiye'yi görürüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süleyman bey sen ben batacağız, sebep olan batmayacak ki.

      Sil
  61. Doları bilmem ama borsadan sıfır atmak hangi akıllının aklına geldi... bugün piyasa 1 sıfır daha atıyordu az daha...

    YanıtlaSil
  62. Yine londradan saldırı var diyorlar..hocam allahaşkına kimdir bu londradaki?elizabethmi,oğlumu,torunlarımı,yoksa şu macar asıllı amca ve arkadaşlarımı,007bondmu,başka bi bondmu,birkaç paravan bankamı,jpmi,inegemi,emaytimi,hbskmi..kim?bize ne garezi var bunların yoksa her s.çt.klarında sıvamak için kullandıkları harç malzemesi mi,bunlar sizi okuyolar,emin olun..öyle bir yazı yazınki bidaha enazından bu bahaneyi kullanamasınlar,korkunun ecele faydası yok nasıl olsa..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harç malzemesi.

      TL açığa satan gün gelir açığı kapatmak için TL alır, net pozisyonunu kapatır, bugünün TL açıkcısı yarının TL talepçisidir.

      Sil
  63. Hocam merhabalar
    Trump seçimleri kaybederse dolardaki kötü gidişatın uzayacağını söylemişsiniz. Piyasalar Trump’ın görevden ayrılmasına dolar olumlu yanıt verir diye düşünmüştüm. Trump’ın kaybı neden dolar için olumsuz olur merak ettim doğrusu. Yoksa bu tüm Amerika seçimlerine has genel bir durum mu? Sebebi yazarsanız sevinirim. İyi işler kolay gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trump seçimi Kasım ayında kaybederse Ocak sonuna kadar başkanlık koltuğunda oturmaya devam edecek. Yeni başkanın yemin edip görevi devralması Ocak sonuna doğru oluyor. O nedenle Şubat'a kadar sıkıntı sürer diye yazdım.

      Sil
    2. Trump şuana kadar Türkiye'ye halkbank davası ve f35 konularında yaptırım uygulanmamasını sağladı, ancak Biden bu konularda yaptırımları onaylayanilir nitekim bu konular hala kapanmadı, koz olarak tututluyor.

      Sil
  64. Hocam selamlar. Londra piyasalarında yabancıların tl ödünç alıp açığa satmalarının nedeni şu mudur? Bu yabancılar dolar arttığında sahip oldukları türk tahvil ve hisse senetlerinin değer kaybedeceğini düşünüyor ve bu değer kaybını telafi etmek için londra piyasalarında tl yi açığa satıyorlar. Yani bir nevi karşılaştıkları zararı gideriyorlar. Ben bu şekilde bir mantık kurdum ama doğru mu ve değilse nedeni nedir teşekkürler.

    YanıtlaSil
  65. Sayın mahfi Bey, Prof. Steve Hanke zaman zaman Twitter'da Sayın cumhurbaşkanımızı TL değerlemesinde altın rejimini kullanmasını öğütlüyor. Size ait 2016 yılında yazmış olduğunuz altın üzerine akıl yürütmeler başlıklı yazınızı okuduğumda bu sistemin artık çok eskide kaldığını anlıyorum. http://www.mahfiegilmez.com/2016/12/altn-uzerine-akl-yurutmeler.html

    Peki Prof. Hanke acaba sarkastik mi yazıyor yoksa cidden böyle bir sisteme dönmek mantıklı ve mümkün mü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Steve Hanke öteden beri TL'nin, disipline edilmesi için, bir çıpaya bağlanmasını önerir. Bir zamanlar para kurulunu önerirdi şimdi altını öneriyor. Böylece altın karşılığı basılacağı için para basmaya bir disiplin geleceğini söylemek istiyor. Ama konu bu değil. Konu çok daha derin. Hukuk sisteminden güçler ayrımına, eğitim sisteminden MB bağımsızlığına kadar birçok alanda sorunlarımız var. Bunları bir kenara bırakıp para sisteminin kendi başına ıslah etmek mümkün değil.

      Sil
  66. Hocam Türkiyede zombi şirket diye tabir edilen şirket sayısı kaçtır.

    Birde bur şirketlere kredi sağlanması yani temizlense ekonomik daralma nekadar olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konuda bilgim yok. Bilgisi olan bizimle paylaşırsa sevinirim.

      Sil
    2. hocam türkiye ekonomisinde zombi şirket oranı tahmini olarak ki iyimser bir tahminle %20 nin üzerindedir. yani her 100 şirketin neredeyse 20 si zombi durumdadır. defter değeri düşük sadece ucuz maliyetle aldığı kredilerle borsa kendi hisselerini alarak piyasa değerlerini yükseltip ayakta durabilen fon akımı sağlayabilen ancak ana faaliyet zararında olan şirketlerdir bunlar. yarın faizler sert yükselirse aldıkları kredileri geri ödeyemeyecek olan şirketlerdir bunlar. sayıları da az değildir. bildiğim birkaç şirket var ama ticari ve mali prestijlerinin tarafımızca baltalanmaması için ki bize düşmez açıklayamam.

      Sil
  67. Yan giden balık8 Ağustos 2020 11:08

    Merkez bankasında 150 milyar dolar var. Neden bir kısmını satıp doları dengelemiyorlar. Yoksa yalan mı? Yalansa halkını kim neden kandırıyor. Doğruysa neden dolar neden yükseliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yazımı okursanız gerçek durumu göreceksiniz.
      http://www.mahfiegilmez.com/2020/07/rezervleri-hesaplama-rehberi.html

      Sil
    2. 150 milyar dolar mı. rüya görüyorsunuz uyanın. şu ana merkez bankasının rezervlerinde swapları çıkar döviz tevdiat munzam karşılıklarının sık sık artırılması karşılığında alınan milyarlarca dolarlık emanet paraları çıkar 30 milyar dolarlık altın rezervini çıkar altınla borç ödenmez dövizle ödenir çünkü!. döviz rezervimiz ekside!. merkez bankası bile dövizde açık pozisyonda şu an. tıpkı 11 milyar dolarlık açık pozisyon tutmakta olan kamu bankaları gibi. her yerimiz açık af edersiniz. cari denge açık. bütçe açık. tasarruf açığımız da var. üçüz açık veren bir iktisadi yapımız var maalesef.

      Sil
  68. Bazı balıklar yan gider8 Ağustos 2020 11:49

    Hocam! Lübnana yardım yapmak için uluslararası piyasadan borç para bulabilirmiyiz?

    YanıtlaSil
  69. Hocam sizce 500liralik kagit banknotlar ve 2liralik 5liralik madeni paralar yakin zamanda sizce piyasaya surulur mu?
    200liranin en yuksek kupur olarak hukmu kaabiliyeti kalmadi. 1lira zaten dilenci parasi tadinda. Piyasa parayi emiyor. Yuksek kupurlu bir paraya ihtiyac oldugunu dusunuyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1000lik de olur.

      Sil
    2. Selam, bir lirayı dilenci de beğenmiyor, dilencimetre 3-4 liradan açmaya çalışıyor.

      Sil
  70. Hocam,ukraynanın notlarının uganda dan daha kötü olmasının sebebi nedir?cografya kaderdir derler ama ukrayna herhalde bu konuda daha iyidir..daha kuzeyde,avrupanın dibinde daha verimli topraklara sahip,tarımı sanayisi,insan kalitesi,hizmet sektörü,ordusu,gelişmişligi karşılaştırılmayacak derecede iyi ancak ukrayna(B,B3,B) uganda ise B,B2,B+
    kaynak: https://tr.tradingeconomics.com/turkey/rating

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ukrayna, Rusya'nın her an müdahale edeceği bir durumda. Uganda'nın borcu az.

      Sil
  71. Hocam iyi günler,

    Bu görüşler hakkında ne düşünüyorsunuz?

    https://www.gercekgundem.com/ekonomi/203251/canikli-faiz-oranlari-dusurulmemis-olsaydi-turkiye-ekonomisi-cokerdi

    YanıtlaSil
  72. Hocam dünya ülkelerinin cds notları tablosuna baktığımda ilginc birsey farkettim.bilirsiniz futbol liglerinin puan tablolarında özellikle son 5-10 haftaya girlirken avrupa kupalarına gidenler(ilk 5-8takım),orta sıradakiler ve düşme hattındakiler(son 3-4l olmak üzere puan tablosu üçe ayrılır..cds tablosunda da böyle birşey var,katar ve üstündekiler:bunlar genelde A türevleri notlara sahip olan endüşük riski olanlar.bunlar bizim çocuklar dedikleri o tabloyu oluşturanların..katardan aşagıda bahreynden yukarıda olan orta sıra ülkeler.bunların genelde B,Bb,B+ notları,karşı cephedekiler,bağımsızlar filan,ve bahreynin altındakiler.iste güney afrikadan başlayarak,mısır,ukrayna,biz,pakistan..işin ilginci katar ve bahreynin notları ve cds i stabil.neredeyse aylardır değişmiyor.bu bilincli birsey işin ilginci,hatta bunlar bizzat oyun kuranların iş gördürdükleri,katarın ben bu konuda iyi polis&kötü polis,kara köpek&ak köpek oyunundaki gibi kullanıldığını düşünüyorum bu tabloyu kuranlar tarafından.yani diyelim temerrüt riski olan bir ülkesiniz,imf,dünya bankası,morgan stanley,goldman sachs gibi şeylere alerjiniz var,hatta onları sizi batırcak şeyler olarak görüyorsunuz yani kötü polis olarak..tanıdık geldimi?hoop size alternatif olarak katar gösteriliyor yine sistem tarafından aslında bilmiyorsunuz ki aslında orası isviçre bankasının körfez şubesi,yada afrika ülkesiyseniz bahreyn,yada içsavaş ülkesiyseniz bae..bunlar iyi polis kılığındaki yada rolündeki piyonlar..çünkü iyi polis ve kötü polis olanlar aslında aynı,iplerini ellerinde aynı yer tutuyor..size vebayı gösterip sıtmaya razı ediyorlar.son dönemdeki swap ve katar-istanbul mevzusunu da düşününce aslında taşlar yerine oturuyor,şöyleki sevr anlaşmasındaki türkiye haritasında bogazın iki yakasının kuzeyden güneye cetvelle çizildiği haritayı aklınıza getirin bunlar aynı zamanda suriye-ırak,ürdün-s.arabistan sınırını cetvelle çizenler,arabistanlı lavrınsı oraya gönderenler şimdi de o sevr bogazlar haritasını kanal bittiginde ortaya çıkacak istanbul haritasıyla karşılaştırın son olarak..ve de aslında dost bildikleri katar emirinin annesinin aldığı arazinin gerçek sahibinin uluslar arası bir fon olup olamayacağını..bu döviz yükseldi,kriz oldu,fakirleşiyoruz,araba konsol,telefon alamıyoruz artık meselesine benzemez..tehlikenin farkındamıyız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya bu ülkenin ordusu bile artık london of city nin sahibinin silahlı gücüdür. libyada suriyede ırakta onun al-i çıkarları için savaşıyor t.c nin çıkarları için değil. George sorosun meşhur sözü vardı hatırlar mısınız?. türkiyenin en iyi ihraç malı ordusudur. işte london of city nin sahibi olan hanedanlığın en büyük para çantacısının bu sözü 15 temmuz tiyatrosuyla gerçeğe dönüştürüldü. türkiye osmanlıya geri döndürüldü. yani üretim yok sanayi tarım olmayacak inovasyon olmayacak ar-ge olmayacak sadece ordu Britanya hanedanlığı için savaşabilsin diye savaş sanayisi finanse edilecek Londra merkezli olarak. tek sanayin savaş sanayisi olacak. yeni türkiye dedikleri tam da budur işte. uzun lafların en kısası budur !.

      Sil
  73. Hocam melmekette kriz var mı?

    YanıtlaSil
  74. Hocam Merhabalar,
    Kpss ye hazırlanana ve matematik kısmında 30 soruda 25 netin altına düşmeyen bir iibf mezunuyum.Bugün halkbankası gişe memuru sınavına girdim.Matematik ve türkçe derslerinden sorular geldi. 50 soru 50 dk olan sınavda 30 soruyu anca çözebildim. 20 soruyu yanlışlar doğruları götürmediği için salladım. Altı üstü sınavı kazansam mülakatı geçsem gişe memuru olacaktım.Eğitim hayatımda sınıf arkadaşarımdan daha başarılı olmanın bedelini bu şekilde ödüyorum. Sizin bahsettiğiniz yapısal reformlar bu memlekette uzunca bir süre daha olmayacak çünkü kokuşmuş olan sadece siyasetçiler değil bu halkın büyük bir kısmı da malesef kokuşmuş. Devletin bankası alım yapıyor fakat kaç kişi alacağını açıklamıyor ve yukarıda bahsettiğim zorlukta bir sınav yapıyor. Şu an yapılan sınav twitterda tt oldu. Yani devletin bankası bizi soydu. Biz kim miyiz? Biz ortalamadan biraz daha başarılı fakat çok başarılı olamamış kimseleriz.Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  75. Türkiye'de özellikle ağustos 2018 kur şoku sonrasında özel sektör o kadar sert aktif erime yaşadı ki sabit sermaye yatırımı yapamaz hale geldi. şirketlerin 4 yıllık karları hatta belki de ciroları eridi. eh haliyle de özel sektörün döviz borç stoku da hayli yüksek olduğundan dolayı daha fazla kur riski alamadı. alamayınca da iş çok daraltılmış olan kamuya kaldı. yüksek dış ticari açık ve bunun beslediği cari açıkla yürüyen ekonomi sayesinde bütçe açığı ciddi derecede düşürülebilmişti. ancak yukarıda kısaca belirttiğim sebeplerden dolayı 2019 başlarından itibaren talep yaratan ithalat yapan harcamalarını artıran tasarruf etmeyen bir kamu ekonomisi ortaya çıktı. bunun sonucunda kamu borçlanma gereksinimi sürekli arttı ve 100/130 ları bile artık aşmaya dayandı. bunun sürdürülebilir olması imkansızdı o yüzden de arka kapı formülleriyle faizler suni biçimde düşürüldü. parasal genleşmeye gidildi. bunun kurları zıplatmaması içinde 86 milyar dolar gibi döviz hacmi merkezce kamu bankalarınca 1 yıl içinde satıldı. yazımı uzatmak istemiyorum. en sonunda yazacağımı en iyisi şimdi yazayım: türkiye artık yüksek faiz düşük kur politikasıyla gidemeyecek durumdadır. 90 lı yıllara geri dönmek durumundadır. yani kamu merkezli yüksek bütçe açığı ve bunun kontrollü olabilmesi için düşük faiz - yüksek kur ile yoluna devam etmesi. düşürülen dış borç stoku yükseltilen iç borç stoku önce yüksek enflasyon ancak düşük faizler yoluyla üretimin güçlendirilmesi sanayi tarım yatırımlarının yapılması. kaynakların finansal manipülasyonlar için değil sadece ev araba gibi katma değer yaratmayan ithalatı artıran cari açığı artıran değil bütçe açığımızı artıran ama cari fazla dış fazla sağlayacak ve bütçe dengesizliğini bu yolla stabilite edecek mobilizasyonu gereklidir. yani yüksek faiz ve düşük kur türkiye için intihardır. düşük faiz yüksek kur tabi bu kadar büyük dış borçlanma yapmadan yapılsa harika olurdu ama olan oldu artık ; bu saatten sonra finansal piyasanın reel piyasa ile olan entegrasyonunun doğru kurgulanması elzemdir. özellikle ihracatçı reel mekanizmaya dönük finansal entegrasyon kuvvetlendirilmelidir. işsizliğin azaltılmasında ihracata dayalı sektörler lokomotif yapılmalıdır. kur yükselişleri sonucunda batan şirketlere yol verilmelidir. batacak kadar yüksek kur riski almış bir şirket zaten iyi yönetilmiyor demektir ve sistemden arındırılmalıdır. yani kalan sağlarla yola devam edilmelidir. devam edilecek yol ise sağlam şekilde yapılandırılmalıdır. faiz artıralım kurlar düşsün demek sonuç vermez çünkü sürekli döviz açığı yaratan bugünkü iktisadi model var oldukça faiz artırmak da kısa vadeli nefes almaktan başka bir işe yaramayacaktır. sadece kur şoklarına bir de faiz şoku eklemlenmiş olacaktır. çifte darbe yemiş bir ekonomi ortaya çıkacaktır.türkiye istemese de önce hızla 90 lı yıllara sonra da karma ekonomik modele dönmelidir. aksi durumda büyük iflas zaten kapının eşiğine kadar gelmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim dusuncemde o yonde once 90li yillar perspektifinde bir ekonomik modelle ekonomi yuzecek sonra akillar basa geldikten sonra ortodoks ekonomik politikalar daha sonrasinda da yapisal reformlari yapip ithal ikamenin de icinde oldugu karma ekonomik modele donecektir.
      Yalniz burda iki temel sorun var hatta bence engel var.

      1. Turkiyenin suan icinde bulundugu yonetim ekseriyetle demokratik degildir. Siyasal sistem yonetisim krizi soz konusudur.
      2.90li yillardaki merkez bankasi eliyle fonlanan devlet yaratilan enflasyon devamli artan kur dengeli cari ticaret ve en nihayetinde Philips Egrisi surecinin neredeyse kesintisiz islemesi sureci gunumuz Turkiyesinde cok isleyecegini sanmiyorum. Her seyden once 90li yillarda dunyada bizim gibi ulkelerde enflasyon ortalama olarak %25di Bizde ise %75di Bugun bizim gibi ulkelerde ortalama enflasyon %5dir Boyle bir kulvarda bizim yaratacagimiz enflasyon %15dir %25e kadar belki surekli enflasyon yaratsakta 90li yillardaki tarzda hem cari dengeyi hem de philips egrisini harekete geciren sureci yakalamamiz zor. Yakalasak bile 90li yillardaki cari dengeyi bulamayiz. Cunku enflasyon olgusu bizim gibi ulkelerde yok, olmadigi icin de rekabet sureci bizim aleyhimize islem ihtimali soz konusu

      Sil
  76. bu arada yazıma eklemeyi unutmuşum. son 18 yılda türkiye cari açıkla bütçe açığı arasında net negatif fazlı bir korelasyon oluşturmuştu. cari açık verdikçe ithalat vergileri üzerinden dolaylı vergiler üzerinden ciddi gelir artışları olmuş ve aşırı özelleştirme yoluyla iktisadi aktivasyonlar özel sektörde devredilmiş olduğundan giderler tarafında daralmalar olmuştu. ancak kur yükselişleri bu akışı tersine çevirmiştir. şimdi kamu ithalat yapıyor harcamalarını sürekli artırıyor üstelik ekonomideki hacmi çok düşürülmüş olduğundan yeterli aktivasyon artışı da olmuyor. bu da hem kamu merkezli cari açık yaratmaya başladı hem de kamu bütçe açığının büyümeye başlamasına neden oldu. yani korelasyon net pozitif faza döndü. bütçe açığı arttıkça cari açık da artıyor artık. ki bu çok tehlikelidir.

    YanıtlaSil
  77. Hocam bu ayın sonunda merkez bankasının faiz arttırımı yönünde aksiyon alacağı söylentileri var zira MB faiz azaltımını durdurmuştu bu bağlamda faizlerin artması söz konusu olur mu, olursa bu artış ne oranda gerçekleşir ve piyasaları tatmin eder mi? Eğer tatmin edici faiz arttırımı olursa özellikle yurt içi döviz/altın hesapları TL'ye döner mi? yurt dışından yatırımcı gelir mi? Bu noktada naçizane görüşüm gelmeyeceği yönünde çünkü yatırımcı bence ilk olarak güven arar ve ne yazık ki bizim politikalarımız günü kurtarma yönünde ilerliyor bu bağlamda tutup da 2 gün sonra faizleri agresif şekilde tekrar aşağı çekmesinin garantisi yok. Siz bu konuda ne düşünürsünüz. Şayet iyi senaryoda geldi diyelim dışarıdan gelen para ve yerli yatırımcının döviz bozması ile elde edilen dövizler nerede ve nasıl kullanılır? Elde edilen para ile döviz baskılanmaya devam eder mi? ve son olarak bildiğim kadarıyla borsa ile faizler ters korelasyon içindeler dolayısıyla faiz arttırımında borsadan çıkış olmasını şahsen beklerim fakat hükumet anladığım kadarıyla borsayı fonluyor acaba elde edilen paranın bir miktarı da borsayı fonlamaya ayrılır mı? Siz bu konularda ne düşünürsünüz değerli yorumlarınız için teşekkür ederim hocam.

    YanıtlaSil
  78. Çok değerli Hocam Mahfi Bey, yazılarınızı buradab ve sosyal medyadan ilgi ve beğeni ile takip ediyorum. İyi ki varsınız. Size bir sorum olacak. Bilindiği üzere dolar yükseldiği taktirde yoğunlukla bu aralar müdahale geliyor ve dolar belli bir seviyede kalıyor. Buraya kadar anlaşılıyor tarafımdan fakat euro da dolar ile birlikte genelde düşüyor. Bu konuya bir anlam veremiyorum kafamda. Bu konuda değerli yorumlarınızı rica ediyorum. Saygılar.

    YanıtlaSil
  79. DeğerliDeğerli hocam Mahfi Bey, Yazılarınızı sosyal medyadan ve blogunuzdan uzun zamandır takip ediyorum. Sizden çok şeyler öğrendi. Teşekkür ediyorum. Bilindiği üzere üzere dolar yükseldiğinde müdahale oluyor ve belli noktalarda tutuluyor. Bu konu kafamda soru işareti oluşturmuyor fakat, aynı anda euro da genelde diyior TL'ye karşı. Buna anlam veremiyorum. Dolara müdahale olduğunda euro'ya damı müdahale oluyor veya farklı bir durum mu var. Bu konuda beni aydınlatırsanız sevinirim. Çok Teşekkürler. Saygılar Hocam.

    YanıtlaSil
  80. Hocam faiz artırılmasa da zorunlu rezerv oranı arttırılsa TL değeri korunur mu? Para basımı üretim artışı kadar yapılsa enflasyon sorunu biter mu?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi