Kuşbakışı İstihdam ve İşsizlik

Önce 2015 ve 2016 yılları Aralık aylarına ilişkin istihdam ve işsizlik verilerini yerleştirdiğimiz tabloya ve bu tabloda yer alan ifadelerin ne anlama geldiğine bakalım.

İstihdam ve İşsizlik
Sayılar (Bin)
2015
2016
Fark (%)
Türkiye Nüfusu
78.741
79.815
1,36
15 ve Üstü Yaştaki Nüfus
58.294
59.146
1,46
İşgücü
29.652
30.540
2,99
İstihdam
26.448
26.669
0,84
   Tarım İstihdamı
5.003
4.915
-1,76
   Tarım Dışı İstihdamı
21.446
21.753
1,43
İşsiz
3.204
3.872
20,85
İşgücüne Dâhil Olmayanlar
28.642
28.606
-0,13
İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar
2.545
2.418
-4,99
Oranlar (%)
Fark (Puan)
İşgücüne Katılma Oranı
50,9
51,6
0,70
İstihdam Oranı
45,4
45,1
-0,30
İşsizlik Oranı
10,8
12,7
1,90
Tarım Dışı İşsizlik Oranı
12,7
14,9
2,20
Genç Nüfusta İşsizlik Oranı
19,2
24,0
4,80
Eğitim Dışı, İstihdam Dışı
23,5
24,8
1,30
Kayıt Dışı Çalışanlar
32,1
32,7
0,60
Geniş İşsizlik Oranı
17,9
19,1
1,23

Tanımlar
15 ve Üstü Yaştaki Nüfus = Çalışma Çağındaki Nüfus
İşgücü = Çalışma çağındaki nüfustan istihdam edilenler ve işsizlerin toplamı
İstihdam = Çalışma çağındaki nüfustan istihdam edilenler
Tarım İstihdamı = Tarım kesiminde istihdam edilenlerin sayısı
Tarım Dışı İstihdam = Tarım sektörü dışında kalan sektörlerde (sanayi, inşaat, hizmetler) istihdam edilenlerin sayısı
İşsiz = Çalışma çağında olup son 4 haftada iş aramak amacıyla başvuranlar
İşgücüne Dâhil Olmayanlar = Çalışma çağında olup çalışmak için başvurmamış olanlar (ev kadınları, öğrenciler, çalışacak durumda olmayanlar vb.)
İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar = Son 4 hafta içinde iş başvurusu yapmadığı halde iş bulduğunda 15 gün içinde işbaşı yapmaya hazır olanlar
İstihdam Oranı = İstihdam edilenler / 15 Yaş ve Üstü Nüfus
İşgücüne Katılma Oranı = İşgücü / 15 Yaş ve Üstü Nüfus
İşsizlik Oranı = (İşsizler / İşgücü) x 100
Tarım Dışı İşsizlik Oranı = Tarım kesimi dışındaki kesimlerde işsiz olanların oranı
Genç Nüfusta İşsizlik Oranı = 15 – 24 yaş arasındaki nüfusta işsizlerin sayısının 15 – 24 yaş arasındaki toplam nüfusa oranı
Ne Eğitimde Ne İstihdamda Olanların Oranı = 15 – 24 yaş arası nüfustan eğitimde olmayan ve de istihdam edilmiş durumda olmayanların toplam 15 – 24 yaşa arası nüfusa oranı
Kayıt Dışı Çalışanlar = Herhangi bir sosyal güvenlik kurumuna bağlı olmaksızın çalışanların toplam istihdam edilenler içindeki payı
Geniş İşsizlik Oranı = [(İşsizler + İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar) / (İşgücü + İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar)] * 100

Şimdi de bu tanımlar çerçevesinde ilk tablodaki sayıların ve oranların neler anlattığına bakalım ve yorumlayalım.

(1)   Türkiye nüfusu 2015’den 2016’ya yüzde 1,36, 15 ve üstü yaş yani çalışma çağındaki nüfus yüzde 1,46 artarken istihdam edilenlerin sayısı sadece yüzde 0,84 artmış.
(2)   İşsiz sayısındaki artış çok yüksek bir artış sergilemiş (yüzde 20,85).
(3)   Tarım istihdamında gerileme görülürken tarım dışı istihdamda artış olmuş.
(4)   İşgücüne dâhil olmayanların sayısında azalma olmuş yani işgücüne dâhil olmayanların bir bölümü de işgücüne girmiş (bir bölümü istihdam edilmiş, bir bölümü işsizler arasına girmiş olabilir.)
(5)   Aralık 2015 itibariyle geniş işsizlik oranı (gerçek işsizlik oranı da deniyor) yüzde 17,9 iken Aralık 2016’da 1,23 puan artışla yüzde 19,1’e yükselmiş. 

Yorumlar

  1. Hocam benim aklıma takılan soru şu, net hata noksan kaleminin Suriyelilerden kaynaklandığı söyleniyordu, Suriyelilerin parası milli gelire dahilse, neden nüfusları dahil değil? Şuan Türkiye nüfusunun 86 milyon olduğu söyleniyor eğer böyleyse milli gelir tabloları, işsizlik oranları her şey değişmez mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız her şey değişir. Ama nasıl ve niçin yapılıyor anlamak mümkün değil.

      Sil
    2. Göçmenlerin Gelirini ekle ama nüfudunu ekleme. hooop Kişi başı milli gelirde artışşşş.... (Çaktırmayınnnnn)

      Sil
    3. Net hata noksanın bence Suriyelilerle alakası yok. Net hata noksan kalemi gelişmekte olan ülkelerde yüksektir. O yüzden bunun nedeni ülkelere özgü nedenler değilde daha genel bir neden olmalı diye düşünüyorum. Ayrıca göçmenlerin, mültecilerin yanında getirdikleri paralar ödemeler dengesinde sermaye hesabına kaydediliyor diye biliyorum. Yanlışsam düzeltin hocam.

      Sil
  2. Merhaba

    Kasım işsizlik 6,001 Aralık ta ise 6,290 çıktı hocam 3872 + 2418 =6290

    YanıtlaSil
  3. Mahfi Bey merhaba
    "İşsiz = Çalışma çağında olup son 4 haftada iş aramak amacıyla başvuranlar" tanımında başvuru için ölçüm İŞKUR baz alınarak mı yapılıyor yoksa farklı ölçüm araçları var mı? Sadece İŞKUR baz alınıyorsa, bu kanala girmeyen çok sayıda kişi var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır, anketle buluyorlar.

      Sil
    2. Hocam bende işsiz kaldım çevremde işsiz kalan arkadaşlarımda oldu işkura kayıtlı olan olmayan vs. Ne bana nede çevremden birine herhangi bir anket yapıldığını duymadım.İnternette bile görmedim.Ayrıca işkura geçen seneye kadar bende kayıtlı değildim. Bu maddeyi belirlemek imkansız "İşsiz = Çalışma çağında olup son 4 haftada iş aramak amacıyla başvuranlar"... İşsizliği belirmek için "çalışma çağında olup ssk'sı yatmayan birey" olarak tanımlansa daha mantıklı olmaz mı hocam ? hiç değilse gerçek işsizlik rakamlarını öğrenmiş oluruz sahte olanları değil !!!

      Sil
  4. Hocam nesnel ve güzel olan bu yazı için teșekkürler. Bence teziniz doğru doğru olma yolunda ilerliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Tezi doğrulamak ya da yanlışlamak için henüz erken. Çünkü Aralık ayında henüz önlemler devreye girmemişti. Bence tam sonuçları değerlendirebilmek için Şubat sonuçlarını görmek gerekir.

      Sil
  5. Fiili eğitim seviyesi ve verilen eğitim ile işsizlik düşürülemez.Şehiri belirtmeden pazartesi günü bir elektronik malzeme satan işyerinde şahit olduğum sahneyi anlatayım:Bir genç kız içeri girdi Youtube'dan bir video açtı ve gerekli malzemeleri almak istiyorum dedi.Satıcı malzemeleri hazırlarken kim için aldığını sordum ,bana bitirme tezinin demosu olduğunu söyleyince neredeyse bayılacaktım.Üniversite değil yüksek ilkokul, bu eğitimin adı bence.Bu kişiyi hangi sanayici mühendis olarak faydalanmak üzere çalıştırır,takdirinize bıraktım Hocam.

    YanıtlaSil
  6. Bir de darbe basarili olsa durum nasil olurdu acaba. Allah korumus.

    YanıtlaSil
  7. Hocam çok dinç gözüküyorsunuz, bunu neye borçlusunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görünüşe aldanmayın.

      Sil
    2. nasıl yani? neyiniz var hocam hasta mısınız?

      Sil
    3. hocam biz 67 yaşımızda sizin gibi dinç olabilirsek, ne mutlu bize.

      Sil
  8. Hocam alakasız olucak ama 425 liralık sınav mı olur, biz mafya ülkesinde mi yaşıyoruz ? Bu ücreti koyanlar hiç mi düşünmüyor nasıl öderler diye?

    YanıtlaSil
  9. diger gelismektee olan benzeri ekonimiler de durum nasil acaba ordaki durumumuz ? Sizce Akdeniz canagi evro altinda issizlik tuzagindan cikabilirmi AMB nin bu para basmka politikasiyla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim durumumuz iyiydi ama şimdi biz de onlara benzedik.

      Sil
    2. Bizim durumumuz nasıl onlardan iyiydi pek anlamadım hocam. 46 milyonluk İspanyada çalışan sayısı (Tarım dışı ) 18 milyon. Ülkemiz 79 milyon ama 21 milyon tarım dışı çalışanı var.

      Sil
  10. hocamarkadaşım lise mezunu evli 2 çocuklu. evde kendisi herhangi bir işte çalışmıyor zira çalışmak istemiyor. bu kişi işsiz sayısında yer almalı mı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son 4 haftada iş başvurusu yapmamışsa (ki öyle bir isteği yok anlaşılan) işsizler arasında yer almıyor. İş aramıyorsa almaması da doğaldır.

      Sil
    2. Hocam bu durumdaki kişiyi en iyi tarif eden ekonomik terim nedir?

      Sil
    3. Lavantacı.

      Sil
  11. iş iş iş.... Valla sıkıldık kariyer sitesinde çırak ilanında bile eğitim seviyesini ilkokuldan doktora mezuna kadar geniş tutuyorlar. İşveren alacağı işçide her şeyden birazcık olsun ama en az 3yıl deneyimli olsun ve gelsin işbaşı eğitim programında çalışmaya başlasın diyorlar.

    YanıtlaSil
  12. Hocam, ülkede olumlu yönde gelişen herhangi bir ekonomik gösterge var mı? Enflasyon, borç, faiz, işsizlik, cari açık, büyüme göstergeleri gördüğüm kadarı ile tümden olumsuz. Ben ekonomist değilim ama bunu görebiliyorum. Yanlış mı görüyorum?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam, bütçe dediğimiz şey bu faktörlerin bileşeni değil mi? Bunlar kötüyse bütçe nasıl iyi olabiliyor? Benim çıkarabildiğim sonuç, devlet bütçe gelirlerini istihdam yaratıcı önlemler almak, büyümeyi artırmak gibi işlere ayırmıyor demek ki.

      Sil
  13. Hocam bütçenin faiz dışı açık vermesini nasıl yorumluyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıllık olarak bakmak lazım. Bir ayda açık olabilir.

      Sil
  14. Suriyeliler konusunun hesaplama için önemli olduğunu düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  15. Hocam ben sunu merak ediyorum. Hukumet piyasaya cesitli araclarla cuval cuval para veriyor. Veya alacagi bazi vergi gelirlerinden vazgeciyor. Sonucta toplamda azalan bu miktar butcemizden harcaniyor. Belki 12 ayda harcanmasi ongorulen krediler vs. 3-4 ayda tukeniyor bile olabilir.
    1- MB Aylik butceye baktiginizda mertebe olarak netelerdeyiz acaba?
    2- bu bol kepce yonetimi 15 nisana kadar devam edecek gibi. Bu referandum sonrasi cok cok siki bir kemet sikma gormemiz gerekmezmi? Sanki mb'nin yilsonu enflasyon tahminide bunu dogrular gibi.
    3- referandumdan sonra mb GLP'den %9-9.5 civari bir faizle para verip sadece enflasyona oynama ihtimalini nasil goruyorsunyz?
    4- boyle olursa dolarin ucu acik bir tunele girecegini dusunmek yanlismi olur?
    5- nisandan sonraki yakin bir zamanda resesyon ihtimali goruyormusunuz?
    Saygilar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1. Bütçede şimdilik bir sorun görünmüyor.
      2. Olabilir, ek vergi gelebilir ama o zaman da büyüme iyice düşer, işsizlik artar.
      3. Pek olası görmüyorum. Dolara bağlı ama kolay değil.
      4. Doğru olur.
      5. Ben bu yılın çok sıkıntılı olacağını yıl başında yazmış ve o nedenle de tahmin açıklamayacağımı belirtmiştim.

      Sil
  16. Hadi en iyi fed sonrası ve 2017 MB stratejisi tahmin yarışması yapalım. bakalım ortak çoğunluk ne diyor. Hep MB anket yapacak değil ya.
    Benim tahminim
    1-referanduma kadar
    politika faizi aynen devam. %8
    GLT faizi 50 baz puan artış %11,50
    2-Referandum sonrası ne sonuç çıkarsa çıksın yıl sonuna kadar;
    GLT ihalesi bir daha açılmayacak.
    Gecelik faiz kullandırılacak. %9,25
    Sonuç: Durgunluk başlayacak. Enflasyon dizginlenecek. İşsizlik ve dolar artışı serbest bırakılacak. Yıl sonu dolar tahminimde 4,30 Enf tahminim %9,5 İşsizlik %15-16

    YanıtlaSil
  17. Tarih 24.02.2017 ,
    Dışişleri Bakanlığı meslek memurluğu sınav sonuçları açıklandı,
    Kazananlar listesindeki kişiler meslek memurluğuna yani resmi diplomatlığa bir adım daha yaklaşmışlardı,
    Listede bir isim vardı ,
    Zeynep Köse adlı kişi sınavı kazananlar listesinde olmasına rağmen 27.01.2017 tarihli sınava girmeye hak kazananlar listesinde yoktu,
    Konu ile ilgili bugüne kadar listelerde herhangi bir düzeltme açıklama vs. yapılmamıştır.
    Hocam sizce bu nasıl olabilir?

    YanıtlaSil
  18. Hocam bir ülkede arz olmadan insanların eline para geçerse orada enflasyon olur. Bazı ihracat fazlası veren ülkeler ihraç ettikleri mallardan iyi para kazanıyorlar ama burada enflasyonun oluşmaması için bunu dengeleyecek bir arz mekanizması yok. İhraç edilen mallar içeriye değil dışarıya arz ediliyor.
    Böyle bir durumda ihracat fazlası nasıl oluyor da enflasyon yaratmıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İhracatta artış başlasın o zaman onun enflasyonist etkisi çıkar ortaya.

      Sil
  19. Hocam merhaba. "Enflasyon her yerde parasal bir olgudur". Döviz kurunun enflasyon geçişkenliği parasal bir olgu mudur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her ne kadar bizim bastığımız bir para olmasa da bizim de kullandığımız bir para olması nedeniyle dövizin etkisi de parasal bir etkji yaratır ve enflasyona yol açar. Dolayısıyla o da parasal bir olgudur.

      Sil
  20. Mahfi Hocam geçmişteki yazılarınızda büyüme ve oy oranı arasındaki ilişkiyi anlatıyordunuz, Referanduma Ekonominin sandığa yansımasını bekliyormusunuz?
    2) Hükümet hem dövizi hem faizi hem Borsayı birlikte tutmaya çalışıyor.. Borsada endeks 90 bin lere gelmesine rağmen birçok Hisse 77 bin seviyelerindeki değerlerinde, sadece belli başlı Bankacılık,Bazı devlete ait kurumların Hisseleri ile endeks yükseliyor bunu nereye kadar devam ettirebilirler?
    3) Bankalar Kredi vermeye yanaşmıyor sizde mutlaka takip ediyorsunuzdur, Bankalar bir yandan hükümetten korkuyor ama sanırım başka bir korkuları daha var.
    4) Hem Avrupa'da Hem Abd'de enflasyon yükselirken nasıl faizler dizginlenicek? Faizleri düşük tutunca bu sefer dolar sert yükselicek ve tekrar enflasyonu yükselticek, yükselen enflasyon faizlerde baskı yapacak, Kurlar tekrar yukarı gidicek.. Peki nasıl olucak bu iş?
    5) %12.7 İşsizlik üstelik artma trendinde sizce çok yüksek değilmi? Suriye iç savaşı başlangıcı kısaca 2011 Senesinde Suriye parasının değer kaybı ve kuraklık sonucu başladığı bilinen bir gerçek.. O zamana kadar Suriye'de yaşayan Araplar pekçok şeyi tolere etmiş ancak Açlık başlayınca isyan da başlamış.. İnşallah yetkililerimiz bu yaşananları çok iyi etüt etmişlerdir.



    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1. Anayasa referandumu seçimden çok farklı bir konu. O nedenle büyüme ile arasındaki bağ normal seçim kadar güçlü olmaz diye düşünüyorum.
      2. Borsa benim uzmanlık alanım değil o nedenle bunu yanıtlayamayacağım. Ama ben de borsada yapay bir durum olduğunu görebiliyorum.
      3. Çünkü artık marjinal müşterilere ya da marjinal alanlara geldiler. Yani verecekleri kredilerin geri dönmeyeceğinden korkuyorlar.
      4. Faizleri düşük tutmayacağız. İstesek de istemesek de.
      5. Çok yüksek ve bu düşük büyüme eğilimiyle daha da yukarı gidecek gibi görünüyor.

      Sil
  21. Hocam merhaba. Genç işsizlik rakamlarının bu kadar yüksek olmasında, 2006 ve sonrasında her ilde açılan üniversitelerin mezun vermeye başlamasının önemli etkisi var. Anadolu'nun küçük şehirlerinde her sene her fakülteleden yüzlerce mezun veriliyor. Neredeyse her üniversitede her bölüm olduğu için çok ciddi ihtiyaç fazlası lisans mezunu oluşuyor. Maalesef giderek de artacak gibi duruyor. Çünkü sürekli yeni bölümler açılıyor. Örgün ve ikinci öğretimde birçok bölüm hala tam doluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet üniversite mezunu olunca daha iyi bir iş ve daha yüksek gelir beklentisi de artıyor ama ne yazık ki böyle bir ortam yok.

      Sil
    2. Mantar gibi her yere üniversite açılması ile uzunca bir süre işsiz sayısı gizlenmeye çalışıldı... Mezun verilmeye başlayınca işsizlik giderek artan bir şekilde görünür olmaya başlandı. (Klasik halının altına süpürme olayı)

      Bence iyi bir tez ve araştırma konusu....

      Sil
    3. Eğitimsiz yığınlar yerine , eğitimli bireylerin sayısının arttığı bir toplumdan korkuyor olmak çok yanlış . Asıl olan bu kitleyi değerlendirmek adına yapılacak yatırım ve politikaların niteliğinde , asgari ücretli personel istihdamını arttırarak mevcut pahalı hayat şartlarında insanlardan zorunlu tasarruf beklemek büyük işverenlere bu konuya hiç sokmuyor olmak , göçmen istihdamını kendi yurttaşının istihdamının önünde tutuyor ve onları daha nitelikli görüyor olduğunu beyan etmek , kendi insan gücüne inanmamak oluyor.Hem okuyan araştıran toplum hayali kurup , "çok üniversite var önüne gelen okuyor" söylemleri tezatlığın daniskası'dır.
      Mahfi bey ilgiyle takip ediyoruz , saygılar..

      Sil
    4. Niteliksiz eğitimli yığınlar yerine, nitelikli eğitimsiz kümelerden kormaMak çok doğru. Bugün istanbuldaki birçok üni dershane eğitimi gibi apartmanda eğitim?? veriyor. Bkz. Nişantaşı üni, beykoz üni...

      Sil
  22. Tesekkurler hocam, sizden bekledigim bir arastirmaydi. Gorulen o ki 35 milyon civari insan (İşsiz+İşgücüne Dâhil Olmayanlar+İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar) isgucune dahil degil. Is aramayan kisi sayisinin cok yuksek olmasi toplumumuzun egitim seviyesinin dusuklugunden (oran olarak) ve geneleneksel aile yapisindan kaynakli bir durum sanirim.

    Ayrica ne yazik ki ulkemizde devlet genclere hic onem vermiyor, genclerin egitime ve isgucune katilimina yonelik ciddi tedbirler alinmasi gerekiyor. %25 Genc issizlik orani cok yuksek. Bir cok ulkede genclere yonelik ozel istihdam politiklari varken bizde ise tam tersine onlarin isgucunden uzaklasmasina neden olacak politikalar ve uygulamalar (istemeyerekte olsa) izleniyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      İş aramayan sayısının yüksekliği bir yandan da iş aramaktan umudunu kesmekle ilgili. 80 milyon nüfusun yalnızca 26,6 milyonu çalışıyor. Demek ki nüfusun yüzde 33'ü kalan yüzde 67'ye bakıyor.

      Sil
    2. Bababank ile geçim ilelebet sürmez ve isyan+sosyal patlamalar başlar.

      Sil
    3. Bu cok ciddi bir oran. Bu nedenle ulkemizde calisma saatleri yuksek ve yuzde 33`luk kesim normal bir Avrupalidan cok daha fazla calismak zorunda kaliyor.

      Sil
  23. Bir türlü anlamıyorsunuz arkadaşlar. "İşsizlik var" demek koca bir bahanedir. Çalışmamak için uydurulmuş koca bir bahanedir.

    Pazara gidip orada küçük bir tezgah açıp mal satmak aklınıza hiç gelmiyor mu?

    Siz bekliyorsunuz ki, "ben teknik lise mezunuyum, ben üniversite mezunuyum, diplomamı alır almaz hemen iş bulayım. Hatta masa başı iş olsun, sabah 8.30 akşam 5, her ay maaşım tıkır tıkır yatsın." Oh ne ala mualla.

    Her üniversite mezunu iş bulacak diye bir kural yoktur arkadaşlar.

    Hayata karşı gelemeyeceğinize göre, boyunuzu bükeceksiniz, size verilen maaş neyse o işi yapacaksınız. Giyim mağazasına başvuru yapın, çay ocağında çaycılık yapın, tuhafiye açın, midye satın, maden şirketlerine başvuru yapın, gemi taşımacılığı firmalarına başvuru yapıp gemilerde işçi olarak çalışın...

    Oturmayın, çalışmak isteyene iş çok, gidin çalışın arkadaşlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pazarda tezgah açmak sanırım o kadar kolay değil. Belediyeye epey bir harç ödemek gerekiyor.

      Sil
    2. adsız 18:05 deki yorumu okumadan önce bakınız: işkembeden konuşmak :=))

      Sil
    3. Adsız 18:05

      Önerdiğiniz işlerin çoğu kayıtdışı işler, dolayısı ile de arkadaşlar bu işleri yapsalar da resmi olarak işsiz görünecekler. Bu nedenle belki de yapıyorlardır, nereden biliyorsunuz? Bir de, midye satmak Mardin'lilerin tekelinde, o tekeli kırmak zor :)))

      Sil
    4. Pazarda tezgah acmak icin belediye harcindan daha onemlisi acacaginiz tezgahin 1.5m2'si icin pazarin semtine ve pazarin i icindeki yerine gore 150tl-500tl arasi gunlyk kirasi var. Ve eger iyi bir yer kiralamak isterseniz yaz sezonunda yillik kiralamaniz gerekiyor. Yoksa yer bulamazsinuz kisin. Her agzi olan konusmasin bilmedikleri konularda. Kaldi ki adam pazarci olacaksa ilkokuldan sonra baslayabilir. Neden liseye universiteye gidiyor o zaman. Tabii ulkede apartmandan bozma binalara bir universite tabelasi korsan olacagida budur. 10-15 universite disinda digerlerinin diplomasida cop zaten.

      Sil
    5. Bırakın belediyeyi benim bildiğim pazarda her kesin sattığı ürünü sattirmazlar. Orda bazı kişileri de girmeniz icab eder efendi.

      Sil
    6. Once pazarda yer bulmalisiniz ki yok.Kucuk illerde bile 30-70 bin tl isterler

      Sil
    7. Eğitim ve istihdam politikası yokluğu...

      Sil
    8. Yeterince is imkani olmadigi icin bu insanlar issiz, is imkanlari yeterli olsa zaten kimse ise girmek icin yarismaz.

      Sil
    9. Bir Universite mezunu maden de isci olarak calisamaz zaten Boyle bir taleple giderseniz hic bir maden isletmecisi sizi ise almaz. Hele hele Universite okuduysaniz hic almaz. Cunku o isi yapmiycaginiz cok bellidir diger iscilerle gecinemezsiniz fiziksel yuku ve calisma sartlarini kaldiramazsiniz ve calisanlarin sinirini bozarsiniz
      Ayrica madenlerde madenin cinsine göre kalifiye eleman calistirilir. Acik ocaklarda kamyon soforleri ekskavator operatorleri patlatma uzmani isg uzmani jeolog makina ustasi makina muh gibi insanlar calisir duz hic bir deneyimi olmadan birinin madende calismasi cok zordur. Merhaba Ben ahmet issizim kamyon kullanmak istiyorum diye gittiginizde kimse size hosgeldin universiteli al anahtar demez. Zaten Universite mezununun maden iscisi olmasi abestir zaten madenlerde vasifsiz duz isciler mumkun oldugunca yakinlardaki koy kaza ve sehirlerden temin edilir yada cinden getirirler isciyi.

      Universite mezunu isterse madende iscilik disinda is yapabilir, ama mesele hic bir zaman Universite mezununun is begenmemesi olmamistir. Mesele hep arz ve taleptir. Universite mezununun tekstil de tezgahtarlik yapmayi istemesi bir seyi deistirmez Lise mezunlari ogrenciler de o.isleri ister ama herkeze yetecek tezgahtarlik isi yoktur.

      Ben Universite okudum su su su isi yapmam diyen Universite mezunu zaten cok yoktur cunku gun gelip sigara parasi kalmayinca her isi yapmaya hazir hale gelir.
      Sonra bu adami isterseniz haftanin 7 gunu 24 saat ssk li ve ssk.siz asgari ucretle istediginiz gibi calistirirsiniz hic de ses cikarmaz
      Hatta bayramda Allah razi olsun diye elinizi bile oper.

      Sil
  24. Hocam konudan farklı olarak bügünki açıklamada kredi kartlarının internet üzerinden alışverişi yasaklanacakmış bu parada tabanını mı etkiler paranın dolaşım hızınımı etkiler?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yasaklama değil de anladığım kadarıyla önce hepsini internet alış verişine kapatacaklar sonra isteyen bankasına başvurup açtıracak.

      Sil
    2. bu nasıl iş ben anlamadım. 2-3 sene önce babama internet işlemlerini açtırttım alışveriş ve fatura ödemek havale eft vs vs... İşlemi için babam kağıtlara imza atmaktan sıkıldı sitem etti. İzin için ayrı imza şifre için ayrı imza attı. Bu yeni bir şey değilki

      Sil
  25. MB faiz kararini sirf bu sebebten arttirmayacak gibi. Malum yukselen issizlik dolarin 4 olmasindan kotudur. Tas catlasin arttirsa bile en fazla 0.25 arttirir o da dostlar alis veriste FEDE karsi onlemde gorsun diye

    YanıtlaSil
  26. Hocam, Turk şirketleri yabancı sermayeye satılma eğilimi devam ediyor. Birçok şirketteki sermaye payları yabancılara satıldı. Bu konu bir yazı yazmayı düşünüyor musunuz?

    YanıtlaSil
  27. İddia ediyorum ülkede cidden afedersiniz eşek gibi çalışan, hem beyni hem enerjisi herşeyiyle işgücüne katılan ve deli vergi veren bir %20 var , en büyük semerin vurulduğu bu güruh kalan %80 e bakıyor. Devletin sosyal yardım adı altında verdiği karşılıksız paralar insanları 'gönüllü köle ' yaptı. Çalışabilir milyonlar yardım kesilir diye çalışmıyor evde ense yapıyor. Bütün illerde mesleki kurslar açılsa sosyal yardım alan kişilerin bu kurslardan en az birine katılımı sağlansa ve İşKur'a işverenin söz konusu kurslar kapsamındaki mesleklerden işçi talebi olduğunda eğer o kişi çalışmayı reddederse sosyal yardımı kesilse daha iyi olmaz mı? Bu kadar insanın anası ağlıyor deli vergi veriyor sonra o paralarla Ahmet Mehmet Ayşe Fatma yan gelip yatıyor. Hakan Özyılmaz'ın yazısında vardı kabaca 20 milyon kişi yılda 24 milyarTL karşılıksız yardım alıyor. Ne güzel dünya ya , vur semeri beyaz yakalının, ücretlinin sırtına nasılsa sosyal bir harekete girişmiyorlar devlet bir güzel borçlandırmış ahaliyi adam önünü göremiyor kredi ,borç ödemekten isyan edecek hali mi kalmış ? Özetle kendi canavarımızı kendimiz yarattık ve düzenli olarak besliyoruz bu film bir yerde kopacak bakalım ama ne zaman??.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 24 milyarı, 20 milyona böldüğümüzde kişi başı yıllık 1200 TL, aylık 100 TL yapar. Bu harcamanın detaylarına da bakmak gerekir daha net konuşmak için. Toplamından konuşmak bizi yanıltır. Ayda bin, ikibin TL aldıkları için çalışmıyorlar zannedilebilir.

      Sosyal yardımla çalışmadan geçinen insan sayısı çok değildir diye düşünüyorum.

      Ama öneriniz uygulanmamalı gibi bir anlam çıkmamalı. Yerindedir. Birçoğunun da aslında sigortasız bir işte çaliştığından da eminim. Çünkü gerçekten de sosyal yardımlarla hayatı idame ettirmek imkansız bu zamanda.

      Sil
    2. Sertan sana katilmiyorum sosyal yardimlar daha cok artmali. Ayrica sosyal yardimlara da zam yapilmali. Sizin business takilan insanlar iyi egitim aldiklari iyi is ve maas sahibiler icin iyi egitim alamayan imkani olamayan insanlara maaslari az olan insalara bajkmakla yukumluler. Bu insanlara yillarca sirtinizi cevirdiniz hor gordunuz eger bunu yapmasaydiniz butun bunlar olmazdi.

      Sil
    3. hem hor gor hem egitme hem de sosyal yardim almasini isteme sonra da AKP niye basta de iste bundan dolayi basta.
      Eger zamaninda bu insanlara adam gibi zenginlerin aldigi egitimden farki olmayan bir egitim verilseydi ne AKP ve ekuru zihniyetler basa gecebilirdi ne de buyume makro veriler boyle konusurdu.

      Sorumlusu iyi egitim alip ailece bu nimetlerden faydalanip matematigi yabanci lisani feni ogrenip olur da uc bes ulke gezip egitim alip otekiler icin de inkilap ilke tarihi din dersini okuma yazmayi soksun ogrensin yeter deyip bana ne diyen zihniyette

      eger boyle devm ederseniz bak uyariyorum AKP bastan inmez inse bile AKP gider Ap gelir o gider benzeri gelir ki AKPnin inecege de benzemiyor zaten kisaca demokrasiye hasret kalirsiniz ABye uzaktan bakarsiniz Guney koreye el sallarsiniz

      Sil
    4. Sertan sen ne is tutuyorsun

      Sil
    5. benim annem çalışmaz babam kenar mahallede bakkal. fakiriz yani. bundan yüzelli yıl önce bir reaya evladı olarak bir cacık olamayacakken, cumhuriyetin kazanımlarıyla çok iyi okullarda okudum, zengin çocuklarının aldığı eğitimleri beş kuruş vermeden aldım. kendim de eşşek gibi çalıştım da ulaştım bu noktaya. o yüzden bu beleşçiliği X'in aldığı eğitim verilseydi diye iddia etmek kökten hatadır. ha eğitimde reform yapılmalı mı tabii ki yapılmalı eşşekler gibi bağırıyoruz. hem din dersini zorunlu yapacaksın çocuğa algoritma öğretmeyeceksin, bilimden bihaber yetiştireceksin.(bu arada zorunlu din dersini akp koyuyor, eğitim sistemini kökten sarsıp berbat tercihlerde bulunuyor yine de akp seçiliyor. kardeşim bitmedi şu "bu yaptığınız akpye yarıyor" muhabbetiniz. bu halk bu kişileri kendine uygun görüyor demek ki bitti gitti.) katma değeri olan, maliyeti yüksek doğru düzgün patentin dahi olmaz tabii. bunun yanında da kimse kimseye bakmakla yükümlü değil. benim de imkanım yoktu yarattım. sırtını çevirdiniz horgördünüz derken bu insanlara ne yapıldı ya hu söyleyin? Ben ne yaptım bu insanlara? Ayrıca bana yapılmış olan hangi şey bu insanlara yapılmadı? Beleşçiliği içselleştirmişsiniz, bir de utanmadan savunuyorsunuz. Yazık.

      Sil
    6. Sosyal yardımla kara deliğe dönüşmemeli. Çalışmadan para kazanma peşinde olan asalaklar türetilmemeli. Gıda pahalılığı, tarım ve et ürünlerinde pahalılık 80 milyonun problemi. Arkasında yatan sebeplerden en önemlisi, köylünün yardıma boğulup çalışma ve üretimden uzaklaştırılmasıdır. Köylerde insanlar her ay ilçeye gidip yok tarla parası, yok çocuk parası, yok bayram parası, yok yaşlılık parası, yazın sonuna doğru kömür yardımı ,saymakla bitmeyecek yardım kalemleri ile asalak hale getirildiler.

      Sil
    7. Bence bu konuya biraz yapısal bakmadan, sadece sorunun sonuçlarını ve yan etkilerini tartışmak çok yetersiz.

      1)En temelde gelişen teknolojiyle beraber artan verimlilik, azalan iş gücü ihtiyacı en önemli dinamik.
      2)Ucuzlayan sermaye arzıyla artan üretim kapasitesine rağmen birçok önemli pazarda oluşturulmuş tekellerin piyasada fiyat kontrolü yaparak halkı soyması, gelir dengesini bozarak yeni iş ve fikirlerin önündeki en büyük engeli oluşturuyor.
      3)Ana sanayi ürünlerini ancak tekeller üzerinden temin ederken, teknolojik ürünlerde nerdeyse yurtdışına tam teslimiyet toplumu cari açık bağımlısı haline getiriyor. Kuskusuz herkes Almanya veya Çin olamaz fakat ihtiyaç ve sattıklarınız dengeye gelir ise ortada ne Almanya olur ne de Çin. Üretime ve hizmetlere katılamayan kesim bütün ülkelerde dengeli dağılmış olur. Şimdi onlar üretiyor, biz hizmetler dışında (ticaret dediğimiz çoğunlukla onların ürettiklerini dağıtmak) iş imkanı yaratamıyoruz.

      Kuşkusuz bu konular dışında turizmde, tarımda, eğitimde, vs yaşadığımız sorunlar bu konunun parçası, bu gibi konular da önemli, fakat ben üretim tarafındaki soruna kendimce yorum yapmak istedim.

      Bu yüzyılın dünyasında her şeyi doğru yapsanız bile her geçen gün daha fazla insanın üretim veya hizmetlerde ihtiyaç olmadığı için işsiz kalması kaçınılmaz.

      Diyelim ki daha fazla insan pazarcılık yapmaya başlayacak. Her pazarcının sattığı mal miktarı (toplam pazardan alınan mal aynı olacağına göre) azalacaktır. Aynı miktarda gelir elde etmek için daha fazla kar isteyecekler. işte o zaman tarladaki 1 liralık domates 5 lira yerine 7 lira olması demek. Bu çözüm olamaz, onun yerine toplumun bu bölümüne sosyal yardım çok daha mantıklı.

      Sil
    8. Sosyal devlet ne zamandan beri belescilikle itham edildi. Ilke ve inkilaplardaki halkcilik ilkesi nerede. Turkiye anayasa yer aldigi uzre sosyal bir devlettir. Sosyal devlet olma gelenegini vatandasina sunmak zorundadir. Herkese esit egitim hakkini esit sosyal haklari sunmalidir. Ogrencilere burs imkanini vermeliler yoksl insanlara gecinemiyorsa yardim yapmak zorundadir bunu anayasadaki sosyal devlet ilkesinden alir. Bu yardimlari alanlar da belesci degildir. Salt sosyal devletin korumasina ihtiyaci olan insanlardir. Senin o katma degerli bahsettigin ulkelere bak sosyla devlet olma halkcilikilkesi ancak ve ancak yoksullara el uzatarak temin edilir. sosyal demokrasi ancak boyle temin edilir. Senin hayat hikayen ise tipik ABD patentli bir basari hikayseisidr. Bu acidan da tebriki takdiri uygun gorur ama herkes senin gibi de olamayabilir.

      Sil
    9. Zorunlu din dersi 12 eylul le birlikte mufredata girmistir. Istisnasi gayri muslim azinliklardir. AKP ile zorunlu din dersi saat sayisi cogaltilmis icerigi agirlastirilmis ve dahasi genclerin kaderini bir sorunun bile belirledigi OSYS sinavlarinda zorunlu olarak yanitlanmasi gereken bolum olarak onlerine konmustur.

      Sil
    10. Adsız16 Mart 2017 10:25
      Sen iyi egitim aldin basardin ya digeri anadilinde bile egitim alamiyor nepcaz simdi

      Sil
    11. Öncelikle şunu söyleyeyim ben bazı arkadaşların yakıştırdığı gibi züppe,zengin, iyi eğitim almış falan değilim. Rahmetli babam emekli astsubaydı, annem hiç çalışmadı ev hanımıydı. 3 çocuk bizi ne yaptılar ettiler okuttular fakat üniversite çağına gelince hem çalışıp hem okumak durumunda kaldım. Otellerde çanta valiz taşıdım sonra resepsiyonist oldum kendi okul harcımı ve harçlığımı çıkardım. Mühendis oldum fakat mesleğim karşılığı iş bulamadım ben de boş durmayayım diye sigorta sektörüne girip hayat sigortası ve bireysel emeklilik satmaya başladım. Hala 16 yıl oldu aynı işi yaparım fakat azmedip çalıştım şimdi kendi acentem var soran arkadaşlara cevap olsun. Dediğimden de 1 adım geri gitmiyorum, adamı mülakata çağırıyorsun mülakata bile gelmiyor,işe alıyorsun 3 gün geliyor sonra piyasada yok telefona bile çıkmıyor. Bir de gelse bile bu iş zor diyor anamdan maaş geliyor zaten diyor ya da önceki işten çıkmış aldığı işsizlik maaşı bitsin öyle gelecekmiş. İnsanlar tembelliğe , hazıra, yan gelip yatmaya alıştırıldılar. Anne babaların da büyük günahı var. Ben çektim o çekmesin deyip çocukları şımarttılar. Ana konuya dönecek olursak genel seçim arefesi Cumhuriyet Gazetesinde bir yazı dizisi vardı. Gazeteciler Karadenize gidiyorlar ve durumu yerinde görüyorlar. Röportaj hep şöyleydi Seka kapanmış, sigara, şeker fabrikaları birçok fabrikanın kapısına kilit vurulmuş. Çocuklar işsiz diyor iş yok aş yok.. Ee neyle geçiniyorsun ? Devletimiz malul, yaşlı, yetim aylığı vs evine göre neyse artık onu bağladı ayda 200-250 lira neyse o kesilmese bari.. , hor görme etme falan alakası yok realite bu. Benim bir çok işletme sahibi müşterim var iş var ama eleman yok diyorlar. Şu mazlum edebiyatını bırakın artık.. Gündüz sokağa çıkıyorum Cafe'ler full ya kardeşim genç işsizlik %25 hepsi cafelerde bütün gün Goy Goy yapıyor geyik peşinde hepsi..Yazık bize gerçekten ya çalışacağız başka çaresi yok çalışmak zorundayız. Ama bunu sadece bir kesim yapıyor onların vergileriyle bu adamlar ne gerek var çalışmaya diyor. Bunu söyleyen adam da kabahatli oluyor ya helal olsun valla..

      Sil
    12. Sertan bey,
      Kimse size yazilan yorumlarda zuppe yakistirmasinda bulunmadi kimse de burjuva edasini kondurmadi. Bir basari hikayesinden bahseylemissiniz kisisel bu guzel.

      Ben devletin sosyla devlet olmasi gerektigini dusunuyorum ancak boyle olursa anayasanin ilkelerinin hatta ataturk ilke ve inkilaplarinin basta halkcilik laiklik olmak uzere islerlik kazanacagini dusunuyorum. Aksi halde bu bosluklarin cemaatler tarafindan doldurulacagini dusunuyorum. Sosyal demokrasininde boyle olusacagini ima ediyorum. Insanlari tembellige itilmesine kesinlikle karsiyim. Hatta bana kalirsa devletin fabrika kurup ornegin sutun ve findigin oldugu orduda cikolata fabrikasi kurup issiz gucsuz sosyal yardimla gecinen insanlari calistirmasini bile dusunuyorum. Devletcilik ilkesi geregi isiszligin agir oldugu sanayinin olmadigi yerlerde bu tarz sektorel adimlari devlet yapmalidir basina da profesyonel yoneticiler atanmalidir. Bahsettiginiz karadeniz vs gibi yerlerde sosyal yardimlar maalesef bu gibi is yoklugundan meydana gelmektedir.

      Sil
    13. İşsizlere ötanazi uygulanması için ikna turları başlasın. Böylece dünyadaki bütün işsizler yok olduğunda, "çalışanlar" da rahata ulaşır.

      Problem, kapitalizmin kendisidir. İstihdam piyasasında olduğunu zanneden herkes (emekli maaşı alanlar dahil), kapitalizmin kölesidir.

      İşsizler ise, kapitalist sistemde çöp muamelesi göremeyecek kadar niteliksiz kategoriye sokulan kimselerdir. Çünkü kapitalist sistemde, çöpler bile geri-dönüşüm şirketleri tarafından alınıp, tesislerinde işlendikten sonra, piyasaya yeni ürün olarak sunulabilir, yani kapitalizmde çöp bile işsiz insanlardan daha kıymetlidir. Kapitalist sistemde, işsizler, bir çöp bile olamayacak kadar değersizdir.

      Kapitalizmin özelliklerini, sadece kapitalistlerin bencil & hedonist başarı hikayelerinde anlattıklarıyla anlamaya teşneyseniz, rüya aleminde yaşamaya devam edersiniz.

      Rüya aleminden kurtulup, "gerçekleri" öğrenmek isteyenler için:

      "Prekarya" Yeni Tehlikeli Sınıf
      Guy Standing, Ergin Bulut
      İletişim Yayınları

      "Boşuna mı Okuduk?" Türkiye'de Beyaz Yakalı İşsizliği
      Necmi Erdoğan, Tanıl Bora, Aksu Bora, İlknur Üstün
      İletişim Yayınları

      "İşsiz Yaşam" İşsizliğin ve İş Güvencesizliğinin Birey ve Aile Üzerindeki Etkileri
      Nebi Sümer, Nevin Solak, Mehmet Harma
      Koç Üniversitesi Yayınları

      İşsiz Yaşam
      Ivan Illich, Deniz Keskin
      Yeni İnsan Yayınevi

      Gölge İş
      Ivan Illich, Deniz Keskin
      Yeni İnsan Yayınevi

      Sil
  28. hocam terör örgütü gibi yapılanmalarda gençlerin sayısının artması acaba işsizlik ile ne kadar bağlantılı? İş aramaktan umudunu kesen kesimi ağlarına düşürüp kanlı politikalarına alet etmeleri ne kadar kolay??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki şey çok etkili diye düşünüyorum: eğitim eksikliği (sadece okul eğitimi değil, aile eğitimi de) (2) İşsizlik.

      Sil
  29. Hocam merhaba,
    2 sorum 1 teşekkürüm olacak
    1-2009 yılında %14 le küresel krizin de etkisiyle rekor işsizlik oranımız vardı. Şu an o orana yaklaştık ama bu kadar artmasının nedeni nedir ve istihdam seferberliğimiz ne kadar olumlu etki eder ve bu gidişle yeni bir rekor getirebilir mi?
    2-İnternette Cumhuriyet tarihi tarım dışı istihdam ve işsizlik verilerini bulamadım bulabileceğim bir yer var mı bildiğiniz?

    Teşekkür!
    ÖSYM'nin KPSS A grubu sınav başvuru zammını televizyonda dile getirdiginiz icin çok teşekkür ederim. Bu ilansiz gecen 2016 yılında bir nebzede olsa sesimizi duyurduğunuz için çok sevincliyiz.
    Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1. Büyümenin düşmesi ve istihdam yaratamaması sonucu işsizlik artıyor.
      2. Ne yazık ki veriler o kadar geriye gitmiyor.
      Benden de teşekkürler.

      Sil
  30. 16 Nisan'daki referandumu etkilemek için işsizlik oranının kasıtlı olarak yüksek gösterildiğine dair şüphelerim var...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şüphenizin kaynağı ne? Devletin resmi kaynakları mı?

      Sil
    2. Zaten Mahfi hocanin yazisinin basligi da kusbakisi issizlik. E kuslar yuksekten ucar haliyle o yuzden kusbakisi bakinca issizlik yuksek gozukur. Bir de eger Adsiz 19:54 gibi kus beyinliyseniz bunun altinda komplo filan ararsiniz. Trol trollugunu yapacak birakin takilsin.

      Sil
    3. 102.143 kamu çalışanı işsizliği yüksek göstermek için kendini işten attırdı.:) ihraç ettirdi. binlerce akademisyeni de bu sene soğuk geçen kış mevsimi yüzünden kaybettik. ülkede beyin göçü teşvik stratejisi var... anlayana... Mahfi hocanın her üç yazısının birinde değindiği yapısal reformların en temel vurgusu beşeri sermayedir. ..

      Sil
  31. 1-Hocam bir ulkede is gucune katilma orani yuksekse ve issizlik orani dusuk ise o ulkede is olanaklarinin is potansiyelinin genis derin oldugu fikrini cikarabilir miyiz

    2-Hangi ulkede sokaga cikan bir issiz sizce daha fazla secenege ve is bulma imkanina sahiptir. Diger makro mikro kosullari sabit ceteris peribus aliyorum.

    A ulkesi isgucune katilma orani %65 issizlik orani %8
    B ulkesi isgucune katilma orani %55 issizlik orani %5
    C ulkesi isgucune katilma orani %75 issizlik orani %4

    hocam siralamayabilir misiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1. İlk ağızda bunu diyebiliriz ama daha derin araştırma yapmak gerekir. Başka nedenler de olabilir.
      2. C ülkesinde çünkü belli ki o ülke potansiyeline göre büyüyor ve istihdam talebi yaratıyor. Bununla birlikte A ve B ülkesi de yeni bir büyüme hamlesi başlatır ve yeni iş imkanları açılmasına yol açarsa görünüm değişebilir.

      Sil
  32. bütçe dışı fonlar da tbmm denetiminde olur, ama varlık fonu tbmm denetiminde değil.. o zaman bütçe dışı fon olarak değerlendirilemez...tıpkı türk tipi başkanlık gibi ne idüğü belirsiz birşey...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Terminate Tor,

      Varlık fonunu bağımsız denetleme kuruluşları denetleyecekmiş. Eminim yandaşlara denetleme şirketi kurdurup ona denetletirler, böylece hem para "içeride" kalır hem de denetlenmiş gibi görünür, AAA+++ notları alır. Ayrıca TBMM denetiminde olsa ne yazar, olmasa ne yazar. Sayıştay raporları artık meclise bile getirilemiyor.

      Sil
    2. Bütçe dışı fonlar ilk kurulduğu yıllarda (1980'ler boyunca ve 1990'ların ilk yarısında) TBMM denetiminde değildi. Onlar da aynen bugünkü varlık fonu gibi hükümetçe atanacak denetçilerin denetimine tabiydi.

      Sil
  33. Hocam hisse senedi alim satımında stopaj 0 diyor gelir vergisi alınmiyor mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cevap sorunda gizli bildiğini sormana gerek yok. Kendinize güvenin tereddüt ediyorsanız ilk iş bilginizi tazeleyin:
      → Stopaj Vergisi nedir?
      Satopaj (Vergi tevkifatı), Gelir ve Kurumlar Vergisine tabi kazançlara ilişkin hasılatın ilgililere ödenmesi aşamasında kaynakta kesilen ve o ilgili adına vergi dairesine yatırılan bir vergidir.

      Sil
    2. Borsa İstanbulda işlem gören hisse senetlerinin elden çıkarılmasında GVK Geçici 67. maddeye göre işlem tesis ediliyor. Buna göre BIST'de işlem görüp bir yıldan uzun süreyle elde tutulan hisse senetleriinin elden çıkarılmasında geçici 67/1 gereği tevkifat yok; bir yıldan kısa süreyle elde tutulanların elden çıkarılmasında ise geçici 67/1 gereği %0 tevkifat var. Söz konusu kazançlar geçici 67/7 gereği beyan edilmiyor. G67/11 çerçevesinde ihtiyari beyanname vermek mümkün.

      Sil
  34. şu fed de amma sıktı artık hocam. arttıracaksan arttır artık şu faizleri..... abd de birçok varlık değeri 2008 krizi öncesindeki seviyelerine yaklaşmış, istihdam oranında hedefe çok yaklaşılmış, işletme stoklarında belirgin azalışlar yaşanıyor belli ki talepte de belirgin artışlar var.... sanki fed yeni bir krizi bu sefer de gelişmekte olan ekonomilerde yaşatmak istiyor ki 2008 krizinde de fedin büyük payı vardı. şimdi aynısını gelişmekte olanlara havale etmek ister havasında görüyorum fed'i.. hocam, fed çok abarttı bu bekleme işini bence.. çok yanlış bana göre eğer şimdiden artırmazsa kelebek etkisi olayının da önüne geçemez ve hem dünyayı hem de ciddi toparlanma yaşayan abd ekonomisini de yeniden ve daha kötü krize sürükleyecek. çok kızıyorum artık fede.. ve artık ülkemizde de dolar kurunun olması gereken yere yani 4,50 ve civarlarında olması gerektiğini ve normalleşme olmasını istiyorum hocam.. artık ben bu işlerin iktisadın gereğine göre yapılmadığını düşünüyorum. tamamen siyasete odaklı kararlar veriliyor. mesela referandum süreci düşünülerek bile fed bilinçli olarak sert faiz artışları yapmıyor ve böylece referandum öncesi dolar kurunun çok yükselmesini de engellemiş oluyor.ki bu da fedi elinde tutan küresel güç merkezinin de işine geliyor zira referandumdan evet çıkmasını isteyenler elbetteki dolar kurunun fazla yükselmesini istemeyeceklerdir. kim ne derse desin yaşadığımız finansal olaylar ve fed konusu kesinlikle siyasal odaklıdır normalde çok sert bir krizi yaşamış olmalıydık.. 2001 de Ecevit bu hükümetin yaptıklarını yapacaklarını kabul etseydi asla o kriz yaşanmazdı çünkü o zamanki birçok verimiz bugünden daha kaliteliydi. kısacası artık dünyadaki iktisadi dediğimiz hadiseler bile tamamen siyasallaşmıştır. en iyi örnek ise türkiyedir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yellen de bunu duyunca utanmis hemen artirmislar faizleri bugun.

      Sil
  35. Sayın hocam desteğiniz sayesinde çözüldü. TEŞEKKÜRLER MAHFİ EĞİLMEZ
    http://m.gercekgundem.com/guncel/262607/osym-kpss-ucretlerini-yeniden-belirledi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Bence giriş ücreti çok daha düşük olmalı ama bu da bir şey.

      Sil
  36. Hocam merhaba,
    Merkez bankasının zamanında faiz artırmaması güvenilirliğini düşürdüğü için bundan sonra yapacağı artırımın etkisi azalır mı? Ben şöyle düşünüyorum zaman geçtikçe daha fazla zarar yarattığı için yapılacak faiz artırımının büyüklüğü de artıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Neyse ki Fed şahin davranmadığı ve Hollanda'da aşırı sağcı parti seçimi kazanamadığı için olay kendiliğinden çözülme yoluna girdi de MB'ye gerek kalmadı.

      Sil
  37. kpss sınav ücreti 180 liraya düşürülmüş (ki o bile fazla) bunda sizin payınızda mevcut, teşekkürler Mr. Eğilmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, haklısınız bence çok daha düşük olmalı.

      Sil
  38. İyi biri olduğunuzu düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  39. Merhaba Hocam,
    Konuyla alakasiz olucak ama gundemle ilgili olarak sunu sormak istiyorum. Fed faizi artirimi yapmasina ragmen dolardaki sert dususun sebebi nedir anlayamadim? Bu konuda bizi aydinlatirsaniz cok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir kaç nedeni var: (1) Fed'in bu yıl 2 kez daha faiz artıracağını açıklaması ve daha da önemlisi önümüzdeki yıllarda yapmayı planladığı faiz artışı tahminlerinde bir değişiklik olmaması. Yani ortada bir sürpriz yok. Fed, bekleneni yapmış oldu. Piyasa daima bekleneni satın alır gerçekleşmeyi satar. Dolar satmaya başlayınca da dolar düşmeye yöneldi. (2) Hollanda'da seçimde aşırı sağcı parti birinci olamadı. Bu da Avrupa'nın sağa kayması korkusunun giderilmesine ve dolayısıyla Euronun Dolara karşı değer kazanmasına yol açtı.

      Sil
    2. Cok tesekkurler hocam.

      Sil
  40. sayın hocam DEU IMYO sizin takibinizde bizi bu değerli fikirleriniz ve yorumlariniZla bizi aydinlattiginiz için burdan tüm arkadaşlarım adına tesekur ediyorum 😊

    YanıtlaSil
  41. Hocam GLP ile bankalar nereye kadar borç alabilecek ? Yeni bir Bankacılık Krizi mi geliyor acaba ?
    Bide GLP %15 olursa yine bu vatandaşa yansır mı ?

    YanıtlaSil
  42. Hocam, göçmen(suriye, ırak, afgan....) istatistiklerini de eklemekte fayda var. Yazınızdaki tüm parameterelere ciddi etkileri olacaktır.

    YanıtlaSil
  43. hocam sizin gibi günlük takip edebileceğimiz veya sizin gibi bloğu veya web sitesi olan ekonomi yazarları önerebilir misiniz ? iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. https://www.intelligenteconomist.com/top-economics-blogs-2016/
      Eğer ingilizceniz iyiyse bu kaynak çok iyi.
      Ayrıca Orhan Karaca (Ekonomist dergisi) ve Hakan Özyıldız'ın sitesi de var.

      Sil
  44. Hocam merhaba
    Merkez bankası rezervlerinin kısa vadeli dış borçları karşılayamaz halde olduğu söyleniyor kamuoyunda.Sizce böyle bir durum söz konusu mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet 150 milyar dolar 1 senelik borcumuz var toplam rezerv ise 110 civarında.

      Sil
    2. Sayın adsız 15:38

      Toplam rezerv 90 milyar, kullanılabilir rezerv ise 35 milyar (altın dahil) dolar civarında bildiğim kadarıyla.

      Sil
    3. 90 milyar döviz rezervi,20'ye yakın da altın var.

      Sil
    4. Altin rezervgini dolar cinsinden belirtmek cok mantiksiz. Rezervi agirlik olarak belirtmek daha dogru olur. Gunluk altin fiyatinin oynamasina gore 'rezerv' bu kadar diyerek dogru bir rezerv tahmini yapilamaz. 90 milyar USD, 450 ton altin gibi belirtmek daha dogru. Zaten para birimindeki oynakligi rezervden daha cok altin rezervinin yuksekligi engeller.

      Sil
  45. peki yuzde on isslizlik orani nufusu artan bir ekomiyle nufusu azalan bir ekonomi icin farkli anlam tasir mi yoksa ekonimik teorilerde bu ayrim goz ardi mi edilir , yani gorecelik hesapa katilmiyor mu, hatta bildigim kadar abd ve ab ayni issizlik rakami uzerine farki dusuncelere sahipler abd de cok gorulen rakam ab de az diye dusunulebilinir

    YanıtlaSil
  46. İşsizlikte artıyor enflasyon da. Şuan Türkiye de Philips eğrisi geçersiz mi? Geçersizse Nasıl bir iktisat politikası uygulanmalıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Philips eğrisi'nde işsizlik azalınca enflasyon artar ama artan enflasyon talepten kaynaklanır. Türkiye'de şu an yaşanan enflasyon maliyet enflasyonu. Eğer dolar artmasaydı şu an artan işsizlik muhtemelen enflasyonun düşmesine neden olacaktı ve Philips eğrisi geçerli olacaktı bence.

      Sil
    2. Peki Nasıl bir iktisat politikası uygulanmalı.

      Sil
    3. Enflasyonu düşürücü ve belirsizlikleri azaltıcı politikalar uygulanmalı o zaman faizler de düşer,yatırımlar da artar.

      Sil
  47. Valla kardes ekonomi literaturunde bilim adamlari kosullar ulkeden ulkeye degismekle birlikte %5 issizligi makul kabul ederler tipki gelismis ulkeler icin %2.2 enflasyonu makul kabul ettikleri gibi....

    ABD ile Kita Avrupasinin para politikalari birbirlerinden felsefi olarak ayri dusunulur.Tarihsel olarak da genelde bu boyle olmustur bir kac istisna haric. FEd daha cok issizlige odaklanirken ECB ise Bundesbanktan aldigi mirasla enflasyon uzerine odaklanir.

    Gelismis ekonomiler icin %2.2 enflasyonu makul kabul eden bilim adamlarindan hareketle FED icin %2.5 enflasyon makul bir hedeftir. oysa ECB icin bu oran %2dir. Bu orani makul gorur.

    Avrupada issizlik %7.5 olsun basari kabul edilir ABD issizlik %5.5 gecsin basarisizlik kabul edilir. Bu para politika yapicilarin felsefi zihniyetinden bakis acisindan kaynaklanir. FED buyume odakli dusunur ECB daha cok Fiyat hareketleri odakli hareket eder.

    Kisaca FED icin 1 Buyume 2Issizlik 3Enflasyon%2.5
    ECB icin 1 Enflasyon%2 2Buyume 3Issizlik
    uc asagi bes yukari bu Siralama gecerlidir.

    Yalniz istisna mario dragni ile bu biraz gevsemistir. Bundesbank retorigi bakis acisi biraz kirilmistir. Aksi halde avrupa daha cok bataga saplanabilirdi. Bu acidan dragninin yaptiklari kayda deger bir iyi tavirdir. Dragni yonetiminde ECB buyumeyi referans almakla birlikte deflasyon odakli parasal genisleme cabasinda yer almaktadir. ECB para basmaya devam etmekte para basmayi bitirip uzun yillar dusuk faizle devam etmeyi dusunmektedir. Almanyanin hali iyi fakat Yunanistan ispanya italya hali nece.Iste sorunde burda baslamaktadir.

    YanıtlaSil
  48. Hocam 200 küsür tane üniversite var. Her sene yenileri açılıyor. Bu üniversiteleri bitirenler kendi alanında iş bulmak için beklentiye giriyor ama çoğu iş dünyasının istediği eğitimi almadan mezun olduğu için işveren bunları işe almıyor. En sonunda ne olacak hocam bunun sonu sosyal patlama değil mi ?

    YanıtlaSil
  49. Hocam Merkez Bankası Geç Likidite Penceresini, yani aslında Politika Faizini 75 baz puan yükseltti. GLP'nin artık politika faizini olduğunu bilen piyasa ise böyle ciddi bir GLP(yani politika faizi) artışa rağmen çok az olumlu bir tepki verdi. Demek ki kurda artık dip seviyeler 3.60 seviyeleri oldu diyebiliriz dolar içim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. biraz teknik ananliz öğrenin. daha iyi olur, beklenti almış gitmiş ama teknik ananliz orta-kısa vadeli yükseliş desteğinin kırıldığını söylüyor. nereye kadar düşer kısmıda teknik ananliz ve takvim analizde gizli. ama sadece borç harç vs. için endişe ediyorsanız borcu aldığınızda viopla sigorta edin. kolay gelsin.

      Sil
  50. 2017 kriz yılı deniliyor, katılır mısınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kriz değil keriz yılı olacak 2017.

      Sil
  51. Hocam,2016 yılı cari açığıyla alakalı yazdınız mı yoksa ben mi göremedim?

    YanıtlaSil
  52. Hocam yabancı medya organları hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?Yanlış anlamayın "Bunlar Türkiye gelişsin istemiyor" gibisinden bir düşüncem yok.Türkiye'deki medya çoğunlukla iktidar yanlısı diğer yandan birçok yabancı yayın organı da karşı gözüküyor Türkiye'deki iktidara.Halihazırda The Economist'in şu haberi:

    http://www.economist.com/news/europe/21718838-recep-tayyip-erdogan-reckons-anti-european-frenzy-will-help-him-win-constitutional

    Düşünceleriniz bizim için değerli,fikrinizi paylaşırsanız çok mutlu olacağım.Saygılar

    YanıtlaSil
  53. Özet bir harita gibi yazınız için teşekkürler. Dünkü Hanehalkı işgücü anketi sonuçları çok özgün veriler sunmaktadır.

    1- Cumhuriyet tarihinin en yüksek işsiz sayısına ulaşılmıştır. 3.872.000 sayısı ne yıllık ne de dönemsel olarak daha önce ulaşılan açık işsiz sayısı değildir. Tek başına 15 yıllık iktidar bunu başarmıştır.
    2- İlginç bir şekilde istihdam artışından daha fazla kayıtdışı istihdam artışı var.
    3- Yeni (668.000 kişi eklenmiştir işsiz sayısına bir yılda) işsizler çok nitelikli, genç (% 30), üniversiteli (% 42). Ayrıntılı bilgi için.
    http://xebatistihdam.blogspot.com.tr/2017/03/tuik-cumhuriyet-tarihinin-en-buyuk.html

    YanıtlaSil
  54. Mustafa Bilgin17 Mart 2017 15:07

    Hocam merhaba,
    2016 Aralık ayı verilerinden kendi hesabımla Kayıtdışı İşsizliği bulmak adına biraz uğraştım. Bu konuda size bir şey soracaktım izninizle.
    İstihdam edilenler: 26.669 bin kişi
    SGK'nın sitesinden 4a-b-c verilerine baktım ve 2016 Aralık ayında toplam 19.458.371 kişi (4a = 13.775.188, 4b = 2.701.537 ve 4c = 2.981.646)
    İstihdam edilenlerden bu sayıyı çıkardığımda 7.210.629 kişi buluyorum. İlk önce bunun kayıtdışılığı vereceğini sanmıştım. Sonradan Tüik verilerinde kayıtdışı istahdam edilenlerin sayısının 8.710 bin kişi olduğunu görüp biraz düşününce aradaki yaklaşık 1,5 milyon kişilik farkın nereden kaynaklandığını düşünmeye başladım. Size de bu konuda danışacaktım.
    Aradaki bu fark emekli olup çalışanlarla, Suriyelilerle ne kadar ilgili?
    Veya daha geniş manada bu fark neden kaynaklanıyor?
    Çok teşekkür ederim yazılarınız için, insanda araştırma duygusunu teşvik ediyorsunuz.

    YanıtlaSil
  55. hocam merhaba ben siyaset bilimi yüksek lisans öğrencisiyim üniversite için bir çalışma yapıyorum 2010-2019 kayıt dışı istihdam verilerine ne TÜİK'den ne de SGK'dan ulaşabildim. Kayıt dışı istihdamı SGK oransal (%) olarak yayınlamış ama bana rakamları gerekli, SGK beni çalışma bakanlığına yönlendirdi mail attım ama dönüş olmadı bunları nereden bulabilirim ? sizde varsa alabilir miyim ? yada yayınlanan başka değişkenler üzerinden bulunabiliyor mu ? yardmcı olabilirseniz çok sevinirim.

    YanıtlaSil
  56. Mahfi hocam merhabalar. Bir iktisat öğrencisi olarak sormaktan hicap duyduğum bir şeyi sormak istiyorum. 2015 yılında 26.448 olan istihdam sayısı, 2015 yılı içerisindeki toplam çalışan sayısını mı ifade etmekte yoksa toplam çalışan sayısına 2015 yılında 26.448 kişi daha mı dahil olduğunu ifade ediyor? Cevaplarsanız çok çok sevinirim hocam, teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi