Altın ve Gümüşün Yükselişi ve Düşüşü

Piyasalar bir süredir adeta hipnoz altındaydı. Herkes, Donald Trump’ın Fed’in başına, Beyaz Saray’ın taleplerine hayır demeyecek; enflasyon riskini büyüme uğruna görmezden gelecek ve faizleri hızla aşağı çekecek güvercin bir isim atayacağını fiyatlıyordu. Bu beklentiyle dolar zayıflarken, altın güvenli liman algısıyla, gümüş ise hem endüstriyel talep hem de dolar ikamesi rolüyle hızla yükseliyordu. Merkez bankalarının rezerv tercihlerinde dolardan altına yönelmesi de bu hareketi destekleyen önemli bir faktördü. 

Ancak Trump, yine piyasanın alıştığı senaryoyu bozdu. Fed Başkanlığı için adı öne çıkan Kevin Warsh, piyasaların beklediği sadık bir güvercin profilinden oldukça uzaktı. Daha önce Fed Yönetim Kurulu’nda görev yapmış, Wall Street deneyimi olan ve akademik kariyerini sürdüren Warsh, özellikle para politikasında şahin duruşuyla biliniyor. En önemlisi de siyasi baskılara karşı Fed’in bağımsızlığını önceleyen bir çizgiye sahip olması.

Bu ihtimalin güçlenmesiyle birlikte, kolay para beklentisiyle şişen fiyatlar kısa sürede geri çekildi. Değerli metallerde iki gün içinde yaşanan sert satışlar, piyasaların ne kadar kırılgan bir beklenti zemininde hareket ettiğini bir kez daha gösterdi. Elbette herkes aynı derecede kötümser değil. Warsh’ın son dönemde yapay zekâ kaynaklı verimlilik artışlarının enflasyonu aşağı çekebileceğine yönelik değerlendirmeleri, gelecekte faiz indirimlerine eskisi kadar kapalı olmayabileceği yorumlarına da yol açıyor. Ancak piyasalar, her zamanki gibi temkinli analizden çok, en uç senaryoları satın almayı tercih etti.

Değerli metallerde yaşanan bu ani düzeltme, finans tarihinin en çarpıcı spekülasyon örneklerinden birini hatırlatıyor: Hunt Kardeşler olayını. 1970’lerin sonunda enflasyona karşı servetlerini korumak isteyen Hunt Kardeşler, 1933 yılında yürürlüğe girmiş ve altın piyasasında kısıtlamalar getirmiş bir düzenleme nedeniyle gümüşe yönelmiş ve 1977’den itibaren gümüş alımlarıyla piyasayı adeta domine etmişti. Bu alımlar, gümüşün ons fiyatını 1,5 dolardan 1980 Mart’ında 50 dolara kadar taşımıştı.

Ancak Fed’in müdahalesi ve gümüş işlemlerine getirdiği kısıtlamalar, dengeleri bir anda tersine çevirdi. 27 Mart 1980’de, finans tarihine Gümüş Perşembe olarak geçen günde gümüş fiyatı 10,8 dolara kadar düştü. Hunt Kardeşler yalnızca bir günde 1,7 milyar dolar kaybederek iflasa sürüklendi. Onlarla birlikte, bu yükselişe finansman sağlayan bankalar ve gümüşe yatırım yapan çok sayıda yatırımcı da ağır zarar gördü. Bu olay, şişirilmiş beklentilerin tek bir politika hamlesiyle nasıl enkaza dönüşebileceğinin en net örneklerinden biri olarak hafızalara kazındı.

Bugün değerli metallerde yaşanan geri çekilme de benzer bir uyarı niteliği taşıyor. Trump’ın yarın tamamen farklı bir adım atarak değerli metal fiyatlarının yeniden hızla tırmanmasına yol açıp açmayacağını kestirmek zor. Ancak yaşananlar bize şunu açıkça gösteriyor: Tek bir varlığa ya da tek bir siyasi senaryoya körü körüne bağlanmak, yatırımcının en pahalı hatası olabiliyor.

Finans tarihinin defalarca gösterdiği gibi, serveti korumanın en sağlam yolu, tek bir yatırım aracına değil dengeli bir yatırım sepetine yaslanmaktır.

Yorumlar

  1. Güzel bir uyarı yazısı olmuş. Bu arada altın sayesinde MB döviz rezervleri 215 milyar dolara çıktı. Dövize kimse bel bağlamasın derim. Döviz önümüzdeki dönem yatay seyrini bile surduremeyip 1 yıl sonra geri gelecek gibi duruyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. MB rezervleri düşecek bu durumda. Çünkü miktar değil değer artmıştı.

      Sil
    2. Evet öyle bir risk var görünüyor. Ancak 200 milyar dolar civarında olursa döviz yatay gider eğer 250 milyar dolara çıkarsa döviz geri gelebilir de. Ha diyeceksiniz ki rezervler 250 milyar dolara çıkar mı? Bence bu ihtimal dahilinde sanki hükümet rezervleri artırma konusunda gözünü iyice karartmış gibi davranıyor. Öyle ya da böyle şu anda MB rezervlerinin 215 milyar dolarıa çıkması bile bana mucize gibi gelliyor.

      Sil
    3. Merhabalar, altın ve gümüşün yönünü Trumptan dolayı kestirmek zor ama kar realizasyonumu yapıp ana parayı bırakmak mantıklı mıdır ıcınde bulundugumuz donem icin

      Sil
    4. Hocam büyük zarardayız, altının gidişatı için ne düşünüyorsunuz

      Sil
    5. Trump varken bir şey düşünmek mümkün değil.

      Sil
    6. Hocam şimdi bu altını Trump'ın yükselttiği ve akabinde de Abd'nin borcunu düşüreceği çok konuşulan bir konu. Gerçekten böyle mi yoksa bu bir komplo teorisi mi?

      Sil
    7. Komplo teorisi diyemiyorum çünkü Trump'ın kendisi başlı başına bir komplo gibi.

      Sil
  2. Hocam dengeli yatırım sepeti için öneriniz var mıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gayrimenkulü hariç tutuyorum. 100 TL'nin 25'i altın, gümüş, 25'i TL mevduat ya da daha iyisi para piyasası fonu, 25 TL'si hisse senedi, 25 TL'si de dolar yatırım fonu.

      Sil
    2. Hocam yapmayın, tüm dünyada dolar göz göre göre eriyor.

      Sil
    3. Evet dolar bütün yabancı paralara karşı değer kaybediyor ama TL'ye karşı değer kazanmaya devam ediyor. Aslında kur baskılanmasa daha da fazla değer kazanacak.

      Sil
    4. Hocam Türk tahvillerine veya borçlanma araçları fonlarına ne diyorsunuz?

      Sil
    5. Dolar ocak ayında günde 1 kuruş artmış ancak.

      Sil
    6. 1 yılda % 14 artmış. Üstelik yüksek faizle kur baskılanırken. Baskılanmasa çok daha fazla artacak.

      Sil
    7. Doların baskılanmasına gerek yok ki. Dünya zaten doları eziyor. Bu yüzden Türkiye'de de ezilmesi normal.

      Sil
    8. Merhaba hocam. Gayrimenkulü ayrı tutuyorum derken, şu an önermiyor musunuz yoksa nakit üzerinden yorum yapmak anlamında mı dediniz? Gayrimenkul almak için uygun bir zamanda mıyız sizce?

      Sil
  3. Birikimleri tek ata bağlamayalım diğer atların da kazanma olasılığı var
    riski azaltmak için farklı tahminlere tasarrufumuzu paylaştırsak iyi olur

    YanıtlaSil
  4. Finansal terminolojide bilim adamlarının "keriz silkeleme fenomeni" olarak tabir ettiği bir durum yaşandı.
    Ons 5600 USD iken altın alanlara geçmiş olsun.:)

    YanıtlaSil
  5. Hocam benim yatırım sepetim de önerdiğiniz gibi dengeli bir portföyden oluşuyor.
    İçeriğinde çeyrek altın, cumhuriyet altını, gram altın, külçe altın gibi farklı alternatifler var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harika! Tek eksik altın sertifikası, onu da eklerseniz bayağı dengeli olacak :)

      Sil
  6. Hocam sizin dışında ekonomist takip etmiyorum. Çünkü ekonomi yorumculuğu aynı futbol yorumculuğuna dönmüş. Neyin fiyatı yükseliyorsa övülüyor,neyin fiyatı düşüyorsa sövülüyor.. Dünya ekonomisi de birilerinin oturduğu yerden trilyon dolar kazandığı sürece düzelmiyecek. Bir tarafta fabrika kurup bir sürü stres lle baş eden insan. 1 kazanıyor . Başka biri oturduğu yerden 10 kazanıyor. Emek hırsızlığina dayalı dünya düzeni değişmediği sürece bu böyle devam edecek.

    YanıtlaSil
  7. Yani hocam hem altına hem de dövize yatırımı dağıtmak mı gerekiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 100 TL'nin 25'i altın, gümüş, 25'i TL mevduat ya da daha iyisi para piyasası fonu, 25 TL'si hisse senedi, 25 TL'si de dolar yatırım fonu.

      Sil
  8. Teşekkür ederim hocam yazınız için

    YanıtlaSil
  9. Hocam sanırım şuan herkesin aklında olan, elinde altın olan ne yapmalı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hangi düzeyden alındığına bağlı. Bazıları kârdan zarar etti. Onlar için sorun fazla değil. Ama bazıları en son fiyatlardan aldılar ve çok zarar ettiler. Trump oradayken altın ve gümüş yine yükselir diye tahmin ediyorum ama gerçekten adamın ne yapacağını tahmin etmek çok zor. Birçok kişi için düşen fiyatlar alım fırsatı anlamına geliyor.

      Sil
  10. Trump ın danışıklı dövüş yaptığını düşünürmüsünz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben kanıtlanamayan şeyler için iddialı sözler söylemeyi sevmiyorum ama bu kez bu dediğinizin doğru olabileceğini düşünüyorum.

      Sil
    2. Sebepten sonuç çıkarmak esastır. Sonuçtan sebep çıkarmak düşünme yetisini mahveder.

      Sil
    3. "Ben kanıtlanamayan şeyler için iddialı sözler söylemeyi sevmiyorum" Bazı insanlar bunun tam aksini yaparak sürekli spekülatif bilgi yaymakla meşgul olabiliyor. Halbuki insanoğlunun spekülatif bilgi yerine net bilgi peşinde koşması gerekir.

      Sil
  11. Mahfi hocam değerli görüşleriniz için teşekkürler. Farklı alanlarda çalışan ama aynı kaygılara sahip bizler için ekonomi okur-yazarlığı konusunda çok değerli bilgiler. Ben de pek çok insan gibi küçük miktarlarla yatırımlar yapmaya çalışıyorum. En azından değer kaybı yaşamamak için döviz olarak mevduat oluşturmak, döviz bazlı birikim sigortası yapmak yada BIST 30'dan uzun süreli düşünerek hisse senedi almak gibi. Sizin de yazınızda anlattığınız üzere kıymetli madenlerde ciddi bir talep ve artış oldu. Türk lirası rezerv paralar karşısında değer kaybetmeye devam ediyor(dolar ucuzlasa bile) ve borsada ciddi bir iştah ve alım var. Hocam çok uzatmayayım sorum şu: Hem döviz kuru, hem kıymetli madenler, hem de borsa aynı anda nasıl rekor tazeleyerek artıyor? Küresel anlamda farklı bir para akışı mı oluştu? Saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Küresel Belirsizlik Endeksi öylesine yükseldi ki (tarihi rekor düzeyinde) insanlar ellerindeki parayı her tarafa yönlendirir oldular o nedenle dolar dışında her şeyin fiyatı artıyor. Dolar TL ye karşı değer kazanıyor ama diğer paralara karşı kaybediyor.

      Sil
  12. Faruk Ertaş31 Ocak 2026 14:37

    Uyarı için teşekkür ederiz hocam,sepet her zaman en iyisi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağ olun evet kazancı az ama riski de az.

      Sil
    2. Dikkat edin de sepette haram elma olmasın. Hangi elmanın haram olduğunu nasıl anlayacağız derseniz elmanın mutlak sahibine kulak verin.

      Sil
  13. Şu an gümüş ve altın fiyatı şişkin değil diye biliyoruz basılan paraya göre

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şişkin olduğu bir hamlede hızla düştüğünde anlaşıldı.

      Sil
  14. Aslında bütün bunların gösterdiği piyasaların serbest değil hileli, spekülasyona açık olduğudur. Serbest piyasanın olmadığı yerde fiyat keşfi olmaz, fiyatlar gerçek değil gölge fiyatlardır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Spekülasyon her türlü piyasanın temel unsurudur, onda sorun yok asıl sorun manipülasyonda. Ve maalesef manipülasyon çok yaygınlaştı.

      Sil
  15. Önermiş olduğunuz %25’lik dilimlerde “Dolar Yatırım Fonu” yerine “Euro yatırım fonu” da yaklaşık aynı anlama gelir mi. Sebebi, bir kaç yıl sonra ihtiyacım olan Euro için şimdiden planlama yapabilmek adına soruyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İhtiyaç konusuna bir şey diyemem ama gözlemleyebildiğim kadarıyla dolar fonları euro fonlarına göre daha yüksek getiri sağlıyor. Ama tabii hepsini gözlemleyebildiğimi söyleyemem.

      Sil
  16. Mahfi Hocam, yazınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  17. Hocam yakın gelecekte altına dayalı para birimi çıkar mı? Bildiğimiz kağıt banknot ama altın arttıkça değerlenen banknot. Böyle bir para birimi küresel piyasalarda da doların yerini alabilir mi? Çünkü altının tarih boyunca değerini koruyan doğası, devletlerarası uzun vadeli borçlanmalarda ve bankacılık işlemlerinde ''reel değer kaybı'' riskini minimize ederek daha stabil bir zemin oluşturabilir. Merkez bankalarının yıllık altın alım hızının 2022'den bu yana 2,2 katına çıkması ve altın rezervlerinin toplam piyasa değerinin rekor seviyelere ulaşması, sistemin bu yöne evrilebileceğine dair güçlü bir sinyal mi? Eğer böyle bir adım atılacak olursa ABD'nin bu duruma tepkisi nasıl olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eskiden paralar altına dayalıydı. Sonra terk edildi. En son ABD 1971'de altın karşılığı dolar basmayı bıraktı. Dünyanın bugün ulaştığı büyüklükle altına dayalı para çıkarmak mümkün görünmüyor. Ona yetecek altın yok.

      Sil
    2. Hocam ben sanırım eksik anlattım. Çünkü benim bahsettiğim tamamen değersiz malzemeli kağıt banknot. Sadece fiziki altın değerlenince değerlenecek bir banknot. Mesela dünya altın konseyi bu banknotları çıkarsa ve merkez bankalarına dolar karşılığı bu banknotları verse, bir müddet sonra dolar tamamen küresel bir para birimi olmaktan çıkmaz mı? Uluslararası tüm ticaret artık bu banknotlarla yapılmaz mı? Çünkü bu gidişle dünyadaki tüm altınlar merkez bankalarında toplanacak ve para birimlerinin de artık hiç bir önemi kalmayacak. Sonuçta hizmet alım-satımını altın alıp vererek yani bir empia ile yapamayız. Fakat Dünya Altın Konseyi pek doğru bir örnek olmadı. Çünkü Amerika batsa bile tüm dünya bunda mütabık kalamaz. Bu yüzden özellikle Brics ülkelerinin günün birinde böylesi bir adım atarak doları tamamen saf dışı bırakacaklarını düşünüyorum.

      Sil
    3. Aslında mantıklı çünkü altına endeksli kağıt banknot, paranın sadece bir değişim aracı değil, aynı zamanda gerçek bir değer saklama aracı olmasını sağlar.

      Sil
    4. Bu altın karşılığı para basma fikri bir ütopya ve gereksiz bir araç. Altın standart bir değere sahip değildir. Altının değeri de değişkendir. Kimse kendisini altın miktarı ile de sınırlamak istemez. Eğer güven ve istikrar ortamı varsa daha fazla iş yapmak için daha fazla para üretilmesi man5ıklı olacaktır. Hiçbir ekonomi kendisini altın miktarına göre sınırlamak istemez.

      Sil
    5. Herkes ABD'nin altın karşılığı para basmamasını eleştiriyor ama hiçbir ülke altın karşılığı para basmaz iken neden ABD suçlanıyor?

      Sil
    6. Çünkü tek dünya parası ABD'nin ve altına dayalı para basma işini en son terk eden de ABD. Ama altına dayalı para basma artık bir hayal.

      Sil
  18. Mahfi Hıcam yine en doğru ve objektif yorumu yapmışsınız. Bir çok kişi sansasyonel yorumlar yapıyor. Bunu insanları heyecanlandırmak, merak uyandırmak ya da tepki toplamak için yaptıklarını düşünüyorum. İşin kötüsü bunu satın alan çok kişi var. Bu nedenle de sizin tarzınız çok değerli.

    YanıtlaSil
  19. Hocam para piyasası fonunun mevduata göre avantajı nedir? Neden onu tercih ediyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Para piyasası fonları ortalama yüzde 40 - 42 dolayında getiri sağlıyor. Mevduatın faiz getirisi bunun biraz altında. Tabii bankaya göre değişiyor. Bir de fonlarda istediğiniz anda getiriyle birlikte nakte dönebiliyorsunuz. Mevduatta, vadeden önce çekerseniz faizi yanıyor.

      Sil
  20. Osman Karaaslan31 Ocak 2026 17:02

    hocam, nacizane gorusum odur ki; teorinizin altyapisinin ve de o Hunt bros analojinizin zayif halkasi bence global konjonkturun kesinlikle ayni olmayisi: o donemde (i) bu denli globalizasyon (ii) abd’nin boyle bir borcu (iii) karsisinda Çin gibi bir superguc (iv) AI vb gumusun endustriyel kullanimi ve de nihayet (iv) dolar hegemonyasina karsi AB bile dahil dunya capinda kaldirilmis boyle dev bir kazan yoktu (bkz. daha dumani uzerinde AB-Hind. tic. anlasmasi). Yani demem o ki, tarih en iyi ihtimalle kafiye yapar anca. Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim bu konuda bir teorim yok. Sadece bir tespit var.
      Hunt örneği de bugünkü durumla benzerlik kurmak amacı taşımıyor. Sadece tek bir araca yatırım yapmanın yanlışını vurgulamak için verilmiş bir örnek.

      Sil
    2. Osman Karaaslan31 Ocak 2026 17:42

      Hocam, zaman ayirip yanitiniz icin tesekkurler. Olaylarin bugune kadarki ve bundan sonraki gelisimi icin “ima ettiginiz teori”, bu isin, neredeyse tamamen ABD kontrolunun altinda ilerledigi dusuncenizi veriyor bana (yaniliyorsam mazur gorun) ve fakat benim meramim da odur ki,
      konu artik asla ve kata, Hunt’larin zamanindaki gibi, tamamen abd’nin (yani muesses nizami, baskani, fed’i, cme’si, jom gibi anlasmali ekipleriyle abd’nin) kontrolunde degil artik ve bu da yazinizin en azindan bir kismini anakronik yapiyor. Sadece misalen, Çin gümüş rafinerilerinin ihracatina kisit koyabiliyor bugun.. ya da bazi merkez bankalari gumusu stratejik rezerv ilan edebiliyor ve bu piyasayi etkileyebiliyor. Ben asla ABD batiyor, cokuyor vb. abartili teorilere prim veren biri de degilim (finans kapitaliyle, verimliligiyle, piyasalarinin derinligiyle, ordusuyla, fed’in rezerviyle, kulturel hegemonyasiyla hala en etkili superguc oldugunun farkindayim) ama dunyanin da Hunt’larin dunyasindan ciddi olcude farkli olduguna inaniyorum. Kendinize iyi bakin. Saygilar.

      Sil
  21. Hocam merhaba,

    Altının eskisi kadar güvenli liman olmadığını düşünüyorum.

    Dolar vs. Altın, Abd vs. Karşı ülkeler gibi bir durum var sanki. Doların değer kaybını tolere edemez Abd.

    Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trump doların yerinden mutlu olduğunu söylüyor.

      Sil
  22. Merkez Bankaları altını piyasadan mı alıyor Hocam? Bu iş en çok onlara yaradı. Hem fiyatı yükselttiler hem de bilançolarını iyileştirdiler. İmkanı olan Pazartesi tekrar alıma geçer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, her düşüş yeni bir alım fırsatı demektir.

      Sil
  23. Altın'dan başka ne aldıysam, uzun vadede altına göre zarar verdi. 2014'den beri çıktı düştü bakmıyorum ve altın alıyorum. İlk aldığımda 100 lira civarı idi sanırım 6000 oldu, 60 katını geçti. Günlük/haftalık olaylara bakıp düşüncenizi değiştirmeyin. Dolar'da aldım Gümüş de aldım altın al sat da yaptım arttı çıktı diye hepsi boş. Altın al ve beklet en kazançlı yatırım. Altın sadece savaş vs olmadığı durumda düşer o da yakın vadede olacak gibi değil. Bir tehdit de kripto para oldu sanırım ama onlar da halen güvenilir durmuyor çoğu kişi için. Türkiye'de spekülatif olduğu için hisse alınmaz zaten. Yarın 6k 4k da olabilir. Kayıp olarak değerlendirmemek lazım çünkü 2 sene önce atıyorum 2k dan almıştın zaten. Zaten amaç değerini korumak olmalı paradan para kazanmak mantıklı ve sürdürülebilir bir yöntem değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Altın,yatırım sepetinde mutlaka olması gereken bir yatırım aracı. Ama sadece onu alan risk almış olur.

      Sil
    2. Emtia piyasalarının nasıl işlediği hakkındaki görüşlerinize katılmıyorum. Özellikle böyle volümlü ve sert düşüşler, nasıl çıkarken hedef şaşırdıysa, inerken de kırıp dökerek ilerlerler. Trend değiştikten sonra, aradaki yükselişler, batan gemiyi terk etmek için son limanlardır; alım fırsatları değil... Altının enflasyondan arındırılmış tarihi fiyatları, internette mevcut. 1980 yılında en tepedeyken altın alanlar, yatırımlarını 2024 ortalarında amorti ettiler. 24 küsur sene, dolar bazında, sıfır kazanç. Kahin değilim ama özelikle gümüşte, böyle parabolik çıkışlardan sonra, uzun süreye yayılan, % 60 - % 80 oranında bıktırıcı geri çekilmeler yaşanmamış şeyler değildir.

      Sil
    3. osman karaaslan1 Şubat 2026 10:24

      allahaskina ornek verdiginiz donemde misal bir paul volcker varmis, kimmis acaba, abd’de faizleri nerelere kadar cikarmis, vs bir arastirin Adsiz arkadasim.. sadece gecmisten referanslarla bugunu gelecegi yorumlayamazsiniz.. dunya asla ayni yer degil… abd’nin boyle nir borcu mu vardi 1980’de? butcesindeki faiz gideri, savunma butcesini bile mi asmisti (ki o yuzden de zirt pirt 30-40 gunlugune devlet kapaniyor muydu mesela?bir sorun, bir arastirin bakalim)

      Sil
    4. Gümüş'le ilgili düşme deneyimim olduğundan çok az bi denemiştim bi ara ama değerini koruma konusunda iyi değildi ama Altın 10 yıldan fazladır yanıltmadı. 120'lerden 400'lere geldiği zamanda çok iyi bir pik yapmıştı ve ben o dönem ev sahibi olabilmiştim örneğin.

      1980 bence iyi bir örnek değil(ben doğmamıştım bile). Son 10 yıl da altın iyi bir yatırım aracıydı. Bi 10 yıl daha öyle olacak gibi zaten değerini kaybetmeye başladı ve bu 1-2 yıl sürdüyse artık başka noktalara yatırım yapmak gerekir. Dikkat ederseniz altın çok hızlı düşüş yaşayan bir yatırım aracı değil ama yarın bir haber çıkar kurşundan artık altın üretebiliyoruz o zaman düşebilir(CERN'de duymuştum)
      Dünya çok hızlı değişiyor ayak uydurmak zor.

      Bu arada benim dini açıdan olan yönelimim zaten bir çok yolu kısıtlıyor. Örneğin faiz benim için bir opsiyon değil. Benim yöntemim en kazançlı veya risksiz olan değil yani hiç bir zaman.

      Sil
    5. Paul Volcker sonuçtu; sebep veya sihirli değnek değil... Yeni bir Volcker'in de ortaya çıkmayacağının garantisi yok. Eğer ABD örneği üzerinden gideceksek, % 15'e kadar çıkmış bir enflasyon, nükleer savaş tehdidi, vekaleten değil, asaleten içinde bulunulan her bakımdan çok maliyetli bir savaş, büyük ölçüde ırksal ayrışmalar üzerinden giden ve ülkeyi böleceği iddia edilen halk hareketleri, ciddi asayiş problemleri... Şimdiki, cici bici, turistik Times Meydanı'nı, yetmişli, seksenli yıllarda gördünüz mü? İsterseniz, siz de bir araştırın. "Zırt, pırt kapanan" devlet, büyük ölçüde siyasi bir kayıkçı kavgası. Buna uzun vadeli makro çıkarımlar yüklemek de çok anlamlı değil. Borç problem; ama, herkes için. Fazlaca parlatılan Çin'den, yönetim biçimi itibariyle, doğru rakamlar almak pek mümkün değil. Ama, orada da en iyi ihtimalle, borcun gayri safi yurtiçi hasılaya oranı % 100. Bunu, saklı kalemleri işin içine katarak, % 120 - % 148'e kadar çıkartan projeksiyonlar var. ABD'de bu oranın % 120 - % 125 civarında olduğu hesaplanıyor. Sonuç? On sene sonra değişirse, durum çok farklı bir yere gider ama rezerv para hala USD. Bunun, Suudi çölünün ortasında, Güney Amerika'da bir bakkalda (yaşayarak gördüğüm örnekler) karşılığı var. Egzotik örneklere bile gerek yok aslında... Yuan'ı falan da geçtim. Gidin, herhangi bir bankadan, efektif Yen veya İsviçre frangı talep edin. Nasıl bir sonuçla karşılaşacaksınız acaba? Ya da, gümüş külçelerle, ev almaya çalışın? Bir kaç aydır, ABD'de, dünyanın en büyük rafinerisi Metalor başta, toptancılar da dahil olmak üzere, suyun başında olan hiç bir kurum fiziksel gümüş almıyor. Evet; araştırın.

      Sil
    6. Demek istediğim, özetle şu... ABD / dolar çok parlak bir yerde mi? Hayır. 1980'den daha mı kötü bir yerde? Ona da hayır. Piyasalar, kimin ne zaman doğduğuyla, yanlış TRY / gr hesaplarıyla ve genelde mugalatayla ilgilenmezler. Kıymetli madenler söz konusu olduğunda, tarihin en sert bir günlük düşüşünü yaşıyoruz. Yarın veya iki ay sonra ne olacağını bilemem. Ama, orta - uzun vadede, kapılarda sıraya girerek altın, gümüş (ve hatta bakır) alanların kazanacağını değil, belli bir noktada bıkarak, "bir daha yüzünü bile görmek istemiyorum" dedikten sonra, en altlarda satıcı olacaklarını düşünürüm. "Bu sefer değişik" falan da değil... Hırs ve korkuyla güdülen insan doğası ve buna bağlı piyasa hareketleri, hiç mi hiç değişmedi çünkü...

      Sil
  24. Altindaki son dusus sadece kar satisi. Artik dunya minimum iki kutuplu ve dolari rezerv para olarak tutmak istemiyor merkez bankalari. Altini yukselten ana sebep bu. Fed in faiz politikasi tcmb faizi gibi artik. Kimse takmiyor. Her 100 gunde 1 trilyon dolar abd nin borcu artiyor ve sadece faiz odemeleri askeri harcamalari asiyor. Altinin yolu daha uzun sure acik gorunuyor.

    YanıtlaSil
  25. Hocam güvenilir- mantıklı bir kaç para piyasası fonu ismi( pörtföy ) paylaşabilir misiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben onu yapmam. Herkesin ölçüsü farklı. Bankanızın internet sitesinden birkaç bankanın para piyasası fonuna girip getirisine bakıp ona göre seçim yapabilirsiniz.

      Sil
  26. Bu düşüş krizlerin yok oldugu gunluk gulustanlik bir durum oldugunu gostermesin ,Tum dunya enflasyon baskisi ,politik baski ve trump baskisi ile basbasa ve sanirim bu yaşadığımız en buyugu

    YanıtlaSil
  27. Bu olaylar dünya tarihinde hep oluyor, ben sizi biliyorum ama takip etmiyorum, sizce makro ve mikro ekonomiyi daha iyi okumak için ne yapmalıyız? Balık verilmesinden çok tutulmasından yanayım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap okuyarak öğrenilebilen konular bunlar. Her iki alanda da benim kitaplarım basit ve anlaşılabilir metinler sunuyor ve Türkiye ekonomisini örnek alıyor.

      Sil
  28. Hocam, Comex kağıt piyasasında fiyatlar çakılırken Şangay metal fiziki borsasında Gold 5.239 $ Silver ise 122 $ ın aşağısına inmedi. Comex tarafındaki bu agresif hareketin manipülatif bir hareket olarak değerlendirmesi konusunda görüşlerinizi rica ederiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu durum gerçekten karışık bir görünüm yaratıyor. Bence sağlıklı yorum yapabilmek için birkaç gün bekleyip durum iyice netleştikten sonra analiz yapmak lazım.

      Sil
    2. Grok der ki: "Şanghay'daki vergi yapısı, özellikle gümüşte fiziksel metali çok daha pahalı hale getiriyor ve bu da küresel piyasalarda "iki farklı fiyat" algısı yaratıyor. Altında vergi avantajı (yatırım için) primleri sınırlı tutarken, gümüşte %13 VAT doğrudan ek yük getiriyor." Ortada gerçekten 40 - 50 $'a varan bir arbitraj imkanı olsa, Comex boşalırdı.

      Sil
    3. Comex (ve LMBA) fiktif piyasalar değildir. Fiziksel teslimatın, kolay olduğunu iddia etmeyeceğim. Gümüş / Comex için asgari 1 kontrat = 5,000 ons gerekir, bazen sıkıntılar yaşanır, muhtelif aracı yatırım kurumları Comex'den bağımsız olarak buna izin vermez ama elinizdeki future kontratını (Comex) veya spot fiyatlı madeni (LMBA) fiziksel olarak talep edebilirsiniz.

      Comex özelinde, 2017'de 150 milyon ons olan rezerv, Ekim 2025'de 530 milyon ons ile tepe yapmış. Bu kadar felaket tellallığından ve LBMA'e uçaklarla taşınarak atılan fiziksel destekten sonra bile, Comex'de an itibariyle 408 milyon ons rezerv var. Felaket manipülasyon da var; eyvallah... Ama, kıtlık falan yok.

      Sil
  29. Eline sağlık hocam

    YanıtlaSil
  30. Hocam merhaba 4 de 1 olan altın gümüş fizikimi yoksa diğer kanallardanmı almayı tavsiye edersiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nisan ayında altına bandrol getirilmesi ve bandrolsüz altınlardan vergi alınması söz konusu. Bu durumda en doğrusu bankada gram altın hesabı açmak gibi görünüyor. Gram altın hesabının altın fonundan farkı, hesabın anında nakde çevrilebilmesi oysa fonların (para piyasası fonları hariç) nakde çevrilmesi duruma göre birkaç gün sürebiliyor.

      Sil
  31. Selamlar Hocam, yazınız için teşekkürler. Dünkü silkelemenin (!) türev emtia ürünlerle yapıldığı kanaatindeyim. Bugün dolar bazında gram altın 6804 TL iken kuyumcuda gram altın 7450 tl idi. Piyasaların kapalı olması tabi ki etkilidir ancak makasın bu kadar açık olması bir tur daha manipulasyon yapılacağı konusunda beni tedirgin ediyor.
    Bu arada hocam seveniniz çok galiba, önceki yazılarınızda yazdığım sorulara nezaket göstermiş cevap vermişsiniz, devamında başka kişiler aynı isim ve soyismi kullanarak abuk subuk şeylerle yorumu devam ettirmişler. Bu kirliliğe rağmen bildiklerinizi paylaşmaya devam ettiğiniz için de ayrıca teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Maalesef bunlar oluyor. Burada olmaz deseniz de yine de oluyor. Etraf tuhaf insanlarla dolu.

      Sil
  32. Hocam. Geçen günkü düşüş sadece bankerlerin kağıt altın ve kağıt gümüş satışından kaynaklandı. Çin şangay metal borsasında fiziki altun ve fiziki gümüş fiyatları hala aynı. Yani gerçek metallerde düşüş yok bu sadece kağıt manipülasyonu.. oyun daha yeni başlıyor. 2026 yılı içinde altın 7000 dolar gümüş 300 dolar olacak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakalım haftaya nasıl tepkiler gelecek? Birçok kişi bu düşüşün bir alım fırsatı olduğu kanısında. Yine de temkinli yaklaşmak lazım. Çünkü piyasalar ciddi manipülasyon etkisinde görünüyor.

      Sil
  33. Güzel bir uyarı olmuş, teşekkür ediyoruz hocam

    YanıtlaSil
  34. Hocam gümüşte uzun vadeli beklentiniz nedir.154 içerideyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zirvedeyken mi almıştınız?
      Trump orada olduğu sürece inişler ve çıkışlar yaşamaya devam edeceğimizi düşünüyorum. Altın ve gümüş biraz uzun vadeli yatırımlar, o nedenle kısa süreli iniş çıkışlar önemli değil. Bununla birlikte zararı çıkardığınızda paranızın en azından yarısını alıp başka alanlara paylaştırın derim.

      Sil
  35. Ay Ay Başı Değeri (TL) Aylık Artış Miktarı (TL) Ay Sonu Değeri (TL)
    1. Ay 42,9557 0,5155 43,4712
    2. Ay 43,4712 0,5217 43,9928
    3. Ay 43,9928 0,5279 44,5207
    4. Ay 44,5207 0,5342 45,055
    5. Ay 45,055 0,5407 45,5956
    6. Ay 45,5956 0,5471 46,1428
    7. Ay 46,1428 0,5537 46,6965
    8. Ay 46,6965 0,5604 47,2568
    9. Ay 47,2568 0,5671 47,8239
    10. Ay 47,8239 0,5739 48,3978
    11. Ay 48,3978 0,5808 48,9786
    12. Ay 48,9786 0,5877 49,5663
    Hocam MB kura yaklaşık olarak aylık %1-1,5 arası artışa müsaide ediyor gibi .Buna göre aklımca bir hesaplama yapınca doların seyri böyle çıktı. Ben de bu çizergeye göre viopta işlem yapıyorum.Şimdiye kadar işlemlerimde hiç kayıp yaşamadım.Bu hesaplama mantıklı Sizde Hocam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu mantıkla açıklanacak bir konu değil. Ama siz bundan kazançlı çıkıyorsanız da mesele yok demektir.

      Sil
  36. Gayrimenkul ve altın uzun vadede hep değerini koruyor . 2004 yılında tam altın 143 TL idi . 2020 yılında 300 bin TL karşılığı 50 bin dolar olan konut , bugün 100 bin dolar . Örnekler gerçektir . Değer artışı herkese göre değişebilir .

    YanıtlaSil
  37. Piyasaları Trumph 'un domine attiği aşikâr.. Yazınız için sağolunuz.

    YanıtlaSil
  38. hocam iyi çalışmalar üniversite öğrencisiyim ve aşırı olmayacak miktarda aylık azda olsa birikim yapıyorum (gümüş,borsa,dolar) sizlerin bu üç yatırım aracı haricinde bir yatırım var mıdır ve kıymetli madenler uzun vadede yükseliş ivmesini sürdürür mü

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli metallerin geleceği büyük ölçüde Trump'a bağlı. O nedenle ne olacağını kestirmek kolay değil. Ama eğer çok pahalıyken almadıysanız portföyünüzde bir miktar altın, gümüş tutmanız akıllıca olur. Bu üç yatırım haricinde daha az riskli olan yatırım fonları var. Özellikle para piyasası fonları fazla sorun yaratmayan araçlar. Getirisi diğerleri kadar yüksek olmasa da riski de o kadar yüksek değil.

      Sil
  39. Hocam 5 yıldır evden takı işi yapıyordum. Beyazıtta ofis tuttum, gümüş takı işini öğrenmeye çalışıyorum. 2 kilo gümüş alacaktım. Para gelmedi alamadım. O gün 173 tl granül fiyatı vardı. İyi ji param denkleşmedi. Üretim yaparak para kazanmak istiyorum. Gümüş özelinde ne tavsiye edersiniz. Beklemede mi kalmalıyım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trump orada dururken bu konularda bir tavsiye vermek mümkün değil. Belki biraz beklemek en doğrusu.

      Sil
  40. Hocam sizce vergi müfettişliğinin gelecekte önemli bir yeri var mıdır? Bir İİBF öğrencisine kariyeriyle ilgili öneriniz ne olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer kendinizi maliyeci ve iyi vergici olarak yetiştirirseniz geleceği var. Çok çalışmak gerekiyor hem mesleği öğrenmek hem de teoriden kopmamak önemli.

      Sil
  41. Üstad bu operasyonun sebebi ile ilgili sizin görüşünüz nedir? Takip ettiğimiz bazı uzmanlar bazı elinde kağıt kadar fiziki emtia karşılığı bulunmayan bankaları kurtarma operasyonu diyorlar. Bu kurumlar düşük fiyattan toplayıp operasyonu tamamlayınca piyasa eski durumuna gelmeyecek mi? Belki daha da yukarı gidecek fiyatlar. Katılır mısınız bu görüşe ve bu operasyon ne kadar sürer sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olabilir. Komplo teorilerine inanmam ama bu işin altında Trump bile olabilir. Çünkü birçok konuda bir manipülatör gibi davranıyor.

      Sil
  42. Bir üretime dayalı olmayan varlıklar, Warren Buffet'in bitcoin için dediği gibi "tek umudunuz bir sonraki kişinin size daha fazla ödeme yapmasıdır". Ben bu görüşe bir ölçüde altın, gümüş ve kıymetli metaller için de katılıyorum. Spekülasyona çok açık varlıklar.AÇ

    YanıtlaSil
  43. Hocam 132 tl den 250.000 liralık gümüş aldık zarardayız bu zararı ne kadar sürede kurtarırız

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Asgari Ücret 2026

İkinci Varlık Vergisi Faciasına Doğru

Asgari Ücret Hesabının Doğrusu