Bitcoin

Bitcoin, internet aracılığıyla kullanılan, hiçbir merkezi otoriteye ya da aracı kuruma bağlı olmayan, sanal bir para birimi. Bu sanal para birimiyle kişiler ya da kurumlar tıpkı gerçek parayla yaptıkları gibi harcama yapabiliyor ya da para kabul edebiliyor.

Satoshi Nakamoto tarafından icat edildiği söyleniyor olsa da mucidinin gerçek isminin bu olup olmadığı bilinmiyor. Sistemi icat eden kişi icat ettikten yaklaşık bir yıl sonra sırra kadem basmış. Sistem kurulduğunda 21 milyon Bitcoin ile sınırlı olarak kurulmuş ve bugüne kadar 12 milyondan fazla Bitcoin dolaşıma girmiş bulunuyor. Yeni Bitcoinlerin dolaşıma girebilmesi için 16 haneli bir şifreyi çözmek gerekiyor. Şifreyi çözen kişi 25 adet Bitcoin kazanıyor. 21 milyon adetlik sınır bir nevi altın karşılığı para gibi bir sınırlama getirmeyi amaçlıyor. Eğer Bitcoin sistemini kullanarak ödeme ya da bir işlem yapmak istiyor ve şifreyle uğraşmak istemiyorsanız Bitcoin satan internet sitelerinden para karşılığı satın alabiliyorsunuz. Bitcoin’in kuru da tıpkı ulusal paraların birbiri karşısındaki kuru gibi arz ve talebe göre piyasada belirleniyor. Buna karşılık piyasaya sürülecek Bitcoin miktarı eğer 21 milyonla sınırlı kalırsa Bitcoinin diğer paralara karşı önemli bir değer kaybıyla karşılaşmayacağını tahmin edebiliriz. Tam tersine ilk çıktığından bu yana diğer paralara karşı hızla değer kazanmış durumda. Bir ay önce (22 Ekim 2013’de) 1 Bitcoin 730 USD ederken bugün 830 USD ediyor. Bitcoin 8 basamağa kadar bölünebiliyor. Yani 0,00000001 Bitcoinlik işlem yapmak mümkün. Dolaşımda 12 milyon Bitcoin olduğunu ve Bitcoin'in bugünkü USD karşılığının 830 USD olduğunu düşünürsek dolaşımda yaklaşık olarak 10,2 milyar dolarlık Bitcoin olduğu sonucuna varabiliriz. Bir karşılaştırma yapabilmek için dolaşımda bulunan USD miktarının 1,2 trilyon dolar dolayında olduğunu belirtelim.     

Kişiler, internette oluşturdukları sanal cüzdanlarda Bitcoin paralarını saklayabiliyor ve bu cüzdanlar aracılığıyla işlem yapabiliyor. Bu cüzdanlar için kişilerin bilgilerine gerek duyulmuyor. Yani Bitcoin’i reel paradan farklı kılan en önemli şey kişilerin kimliklerini açıklamadan para işlemleri yapmalarına olanak sağlaması. Mal ve hizmet alımlarında, yatırımlarda, para kabullerinde kişilerin isimlerinin açıklanması gerekmiyor.

Bitcoin’in reel paralardan en belirgin üstünlüğü herhangi bir ülkenin merkez bankasına bağlı olmadığı için hiçbir ülkenin ekonomik durumundan etkilenmemesi. Ayrıca kime ait olduğu bilinmediği ve bir merkezi otorite tarafından izlenip denetlenmediği için Bitcoin ile açılmış hesapların dondurulması, el konulması gibi bir tehditle karşılaşması da söz konusu değil. Kimlik bilgilerinin gizliliği, bir otoritenin denetimi altında bulunmayışı, sistemi, her türlü yasa dışı finansal transfer konusuna açık hale getiriyor.

Diyelim ki 10.000 USD tutarında bir ödeme yapacaksınız ve bunu Bitcoin ile yapmak istiyorsunuz. Öncelikle bir Bitcoin sanal cüzdanı oluşturmanız gerekiyor. Orijinal Bitcoin istemcisi açık kaynak kodlu bir uygulama. Uygulamayı ilk çalıştırdığınızda, bir kaç dakika içinde bağlantılar kurulmaya ve bloklar indirilmeye başlıyor. Bu işlem biraz zaman alıcı bir işlem ve bilgisayarın sabit diskinde 8 GB’lik bir alan kullanması söz konusu oluyor. Sanal cüzdan oluşturulduğunda otomatik olarak ilk adresinizi gösteriyor. Cüzdanı şifrelemek çok önemli çünkü şifreleme yapılmadığı takdirde hırsızlığa açık bir cüzdan halinde kalabilir. Bu aşamadan sonra artık bitcoin alıp göndermek mümkün hale geliyor. Gereken bu adımları tamamlayıp sanal cüzdanı oluşturduktan sonra Bitcoin satan internet sitelerinden birisinden 1 Bitcoin = 830 USD kuru ile 12 adet Bitcoin satın alarak bunu sanal cüzdanınıza yerleştirip buradan istediğiniz yere ödeme yapabilirsiniz. Bu tür bir ödeme yaptığınızda kime, ne zaman ve ne kadar ödeme yaptığınız izlenemiyor. Benzer bir biçimde başkası size bu şekilde ödeme yaparsa bu da izlenemiyor.

Giderek yaygınlaşan Bitcoin kullanımı, özellikle kara paraya altyapı oluşturduğu gerekçesiyle ciddi biçimde eleştiriliyor. Yakında bu tür işlemler yasa dışı ilan edilirse şaşırmamak gerekir.

Bitcoin konusunda kaynak: Bitcoin: A primer, François R. Velde, senior economist, Chicago Fed Letter, http://t.co/nAljJzulTs

Not: Bu yazının yayınlanmasından iki gün sonra BDDK açıklama yaptı:
http://www.bddk.org.tr/WebSitesi/turkce/Duyurular/Basin_Aciklamalari/12574bitcoin_hk_basin_aciklamasi.pdf

Yorumlar

  1. Bir lastik dirmasının reklamında şöyle bir ifade geçiyordu : " Kontrolsüz güç, güç değildir." Bu sebeple bitcoin ileride ya kontrol altına alınmaya çalışıalacak çeşitli yasal dayanaklarla yada ortadan kaldırılmaya çalışılacak. Sanal ortamda olduğu için ikiside çok olacaktır diye düşünüyorum. Kısacası geleceğin baş belası olmaya aday birşey bu bitcoin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası ben de sizin görüşünüze yakın düşüncelere sahibim.

      Sil
    2. Bu bitcoin denen icat üç gündür duyup inanamadığım kara paradan başka obje değil.Çünkü pornografik alım satımlarda,özellikle çocuk pornosunda (bunu derken bile kalbim sızlıyor),esrar eroin gibi uyuşturucu ticaretinde kullanılıyor gibi..Bunun sonu hiç hayır değil...ABD işine gelmezse buna iki gfünde dur der.Duyduğuma göre bernanke bile adını kullanmış..

      Sil
  2. Hocam yazı ve de ilginiz için çok teşekkür ederim. Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Hocam, Bitcoin için aslında uzun zamandır piyasada dolaşmakta olan bir nevi dijital altında diyebiliriz. Nasıl altın çıkarmanın bir maliyeti ve zaman faktörü var ise bitcoin üretmeninde bir maliyet ve zaman faktörü var. Bitcoin madenciliği için çok ileri seviye işlemcilerin satışları bile yapılmakta. İşin bence ilginç tarafı bitcoin hikayesi kitaplarda okuduğum finansal tarih boyunca karşımıza çıkan balonlar ile çok benzemesi. Hollanda da ki Lale çılgınlığı, Fransada ki Mississippi Balonu, Amerikada ki Enron ve Mortgage balonları gibi yaşanan çılgınlıkları biraz inceleyince Bitcoin'in de tam olarak bu balonlarda olduğu gibi ulaşabilecek herkese ulaştığı, herkesin de bu işe bir şekilde bulaştığı o tepe noktasına yavaş yavaş geldiğini varsaymak çok da körleme bir tahmin olmayabilir.

    Bir de son olarak paranın tarihine şöyle bir göz attığımız da bu tarz ürünlerin karşılığının herzaman için Merkez bankası,kral yada hükümet adına ne derseniz deyin belirli bir otoriteye karşı oluşan güvenin karşılığında ki para olduğunu( kağıt, madeni,dijital farketmez) ve nihayetinde paranında karşılığının altın olduğunu tüm bunlarında emek, zaman ve kaynak kullanımına bağlı olduğunu unutmamak gerekir.( Neden altın? Sorusu ayrıca tartışılabilir.) Sonuç olarak bitcoin spekülatif bir araç olarak kullanılması, fişin kimin elinde olduğunun ve kim tarafından, nasıl yönetildiğinin bilinmemesi ve en önemlisi dayanağının otorite paraları olması gibi sorunlar bu sanal para biriminin önünde duran ve aşması gereken engeller olarak durmakta. Kanımca tüm bunlar Bitcoini aslında bir türev araçtan ötesine taşımıyor.

    Peter L. Bernstien kitabından bir alıntı herşeyi özetliyor;
    " Serveti yaratan biriktirme dürtüsü değildir. Altın ve benzeri nesneler yalnızca amaca giden araçlar olduklarında bir anlam taşırlar; yani güzelleşmek,süslenmek ve ihtiyacımız olan, gerçekten istediğimiz şeylerle değiştirmek istediğimizde bir anlam ifade ederler. Belkide en akıllılarımız, hayatta kalmalarını sağlayan değerli tuzu almak için sessiz sedasız altınlarını veren Afrikalılardır."

    Sevgiler & Saygılar

    Habil Gür

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
    2. Şimdi de insanlar, para vererek karşılığında bitcoin alıyorlar, onlara bitcoinleri ni verenleri afrikalılara benzetebilir miyiz. :)

      Sil
  4. Birde onemli olan kurucusunin ortalikta olmasi acaba burdada bir devleteli var mi? Mesela krizde olan ulkelerin, krizden cikis stratejileri gibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna bir şey demek imkansız. Çeşitli spekülasyonlar mevcut.

      Sil
  5. şahsen bitcoin in durduralamayacağını düşünüyorum çünkü virüs gibi bir yapısı var, kendisini sürekli yeni durumlara adapte edebiliyor, hem yasakladınız diyelim, bunu nasıl yapacaksınız, yapamazsınız sonuçta isteyen bilgisayarına cüzdan programını kurup bu ağa katılabiliyor ve hesaplama gücü de halen gezegendeki en güçlü bilgisayar(lar)dan daha güçlü, yani güvenilir de. Dolayısıyla bu bitcoin in önü alınamaz, Ghandi nin şu sözü de bitcoin e çok uyuyor aslında.

    "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
    -- Mahatma Gandhi

    halen bitcoin ti ye alınma aşamasına geçmiş durumda, yani görmezden geçme aşamasından çıktı, artık insanlar ti ye alıyor tutmaz vesaire diyerek, üçüncü aşamada yani savaş aşamasında finans baronlarının (warren buffet, george soros vs.) bitcoin e savaş açmasını bekliyorum çünkü farkındalar mı bilmiyorum ama bitcoin mevcut finans sistemine meydan okuyor aslında, 2008 krizi sonrası çıkması (icad edilmesi) boşuna değil, miktarını sabit tutmanın mantığı da merkez bankalarının her krizde para basmaları olgusunun aslında müteakip krizleri tetiklediği ve böylece kısır döngünün böyle sürüp gittiği inancı, yani para miktarının sabit olduğu bitcoin sistemi krizlere engel olacak diye varsayılıyor. savaş aşamasından sonra da dünya da çok yaygın olunca bitcoin bence insanlar kullanmaya, para baronları da kabul etmeye başlayacak, böylece virüsün bünyeye yayılması tamamlanmış olacak :)
    bitcoin in mevcut değerine gelirsek, bence değer kazanmaya yeni başlıyor, sonuçta parayı değerli kılan insanların ona olan güveni, yoksa kağıt parada üzerinde yazan değerin 100 de belki 1000 de biridir maliyet olarak, mevcut durumda 1000 insandan 1 i bitcoini ya biliyor ya bilmiyor, bilenlerin de 10 da biri ti ye alıyor (bkz yukarıdaki açıklama) hal böyle olmasına rağmen değeri 800 dolarlar civarı, mainstream e geçtiğinde yani kabul gördüğündeki değerini düşünün, 1 milyon doları bile bulabilir. neden olmasın.

    Birde bitcoin yanlız değil, bu tür paralara crypto currency deniyor, yani kriptolama algoritmalarına dayanan ve bilgisayardaki bir kaç kb lık verinin oluşturduğu para anlamında, bunlardan çok sayıda var, bitcoin bunların öncülü olduğu için çok popüler, ikincil olarak şahsen ben litecoin i görüyorum ilerde tutacak olanlardan, yani bitcoin bu işin altını, litecoin de gümüşü olacak diye düşünüyorum. O yüzden de şimdilik yaklaşık 50 bitcoin ve 50 de litecoin im var, çoğunu da mining (bizdeki adı madencilik) sayesinde kendim ürettim ve bu işi 2009 yılında öğrenemediğime yanıyorum halen, zira öyle olsaydı şimdi milyoner olmuştum çokdan. :)

    Yazını bir nevi de ümit verici aslında, sondaki ümitsizliğinize rağmen, zira ekonomistler bu paradaki sabit arz mantığını anlayamıyorlar bir, bir de standart para algısının dışında ve gizliliğe dayanan bir para algısının tutmayacağında ısrarcılar (nedense), mantık şu herhalde, bu para sadece kötü işlerde kullanılır, hayır para nasıl istenirse öyle kullanılabilir, maksat kullanana kalmış, yakalanma hadiseside şöyle aslında, kimin hangi adrese ne kadar bitcoin gönderebildiği takip edilebiliyor, yani istenirse insanlar takip edilebiliyor. bkz. şu adres: https://blockchain.info/ bu adresden kendi adresime bile ne kadar bitcoin gönderilmiş, ne kadarı ben dışarıya göndermişim görebiliyorum. Dolayısıyla paniğe gerek yok, yani olay öyle abartıldığı gibi değil.

    Geçenlerde güzel bir makale okumuştum, bitcoin in yaygınlaşması için iyi bir applcation şart diye, örnek olarak da şunu veriyordu, internet web in icadıyla yaygınlaştı, bitcoin de o tarz bir uygulama bulursa internetin parası olarak kendine yer edinebilir diye, bakalım öyle bir uygulama ne zaman gelecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu arada bu yazı bana ait, nick kullanılabiliyormuş, şimdi farkettim.

      Sil
    2. Çok güzel yazı elinize sağlık

      Sil
    3. arkadaşım, seni üstün öngörü yeteneğin için tebrik ediyorum.

      Sil
    4. arkadasımız su anda milyoner. tebrikler

      Sil
    5. arkadasımızın son durumu nedır?

      Sil
  6. Dinçer Yılmaz23 Kasım 2013 12:46

    Para birimlerini "para birimi" yapan hep güven unsuru. Altın, çağlar boyunca homojen, bölünebilir, eritilebilir ve dayanıklı olduğu için tercih edilmiş ancak altına duyulan güvenin asıl nedeni topraktan çıkarma maliyetlerinin yüksek olması, devletler veya merkez bankaları tarafından sınırsızca üretilecek veya kalpazanlarca taklit edilecek bir metal olmamasıdır. Bugün Amerikan hükümeti ve ordusunun arkasında durduğu dolar da böyle. Amerikan halkı enflasyonu kontrol etmede Amerikan kurumlarına güveniyor ve güvendiği için legal tender yasalarını kabul ediyor ve doları kullanıyor. Amerikan hükümetine bu anlamda güveni sarsılırsa legal tender yasalarını takmayabilir ve alternatif arayışlar içine girer. Bitcoin'e de bu açıdan bakmak lazım diye düşünüyorum. Eğer iyi yönetilir ve güven verirse para birimi olarak kabul görebilir ancak bu uzun ve çileli bir süreç olacaktır. Neticede altın gibi "natural currency" veya dolar gibi "government backed currency" değil. Tabii bir de Amerikan hükümetinin emtia ticaretinde dolar dışında bir para biriminin kullanılmasına alerjisi vardır. O alana girmemeleri gerekir, girerlerse intihar etmiş olurlar.

    YanıtlaSil
  7. Peki bu bitcoin, diğer para birimleri gibi, örneğin 5kuruş,10kuruş,10TL,200TL gibi çeşitlenmesi var mı? yoksa herşey 1 bitcoin katları şeklinde mi ilerliyor? Yani sanal para olabilmesi için (1 bitcoin 830usd ise) bu para birimini kabul eden sitelerden istedikleri herşeyi satın alabilirler mi? Mesela sakız alacak 1 usd diyelim, 1 bitcoin verdik 830 usd nasıl olacak? Yoksa cüzdanınızdan 1/830 usd mi eksilecek?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 0.00000001 bitcoine kadar harcayabilirsin. 1 bitcoin ilerde 1 milyon dolar olursa (varsayım) 1 satoshi (rakamdaki değer) de 1 cent olacak. Yani sakız alabileceksin korkma. :)

      Sil
    2. Bu konuda bilgi bulamadım. Mantıken 1/830 eksilmesi gerek. Bilen bir arkadaş yorum yaparsa hep birlikte öğrenmiş oluruz.

      Sil
    3. yine de alamam, 1 bitcoine verecek 830 usd param yok :) 12 taksitle satış yapıyorlar mı:)
      işin esprisi tabi.
      Sonuç olarak herşey güvene dayanıyor.8 gb bir programın içeriği, finans hareketlerinizi görebilir olması, bu kuruma tamamen güvenmenize bağlı. gözü kapalı hemde. bir bayrak yarışı, uygun zamanda alıp uygun zamanda teslim ettiğiniz müddetçe sorun yok. Macera, heyecan tutkunları için birebir.

      Sil
    4. bitcoinin fiziksel karşılığı olmadığı için "paran yeterse yarım altın, yetmezse çeyrek altın alırsın" gibi 3-5 sabit seçenek arasında gidip gelmek durumunda değilsiniz. 1 btc = 1000 $ olduğunu varsayarsak, elinizde bitcoin almak için ayırdığınız 100 $ varsa, gidip 0.1 btc satın alıyorsunuz.
      ek olarak, finans hareketleri sistem genelinde görülebiliyor fakat onların "sizin" finans hareketleriniz olduğu eşleştirmesi yapılamıyor. sistemin manipule edilememesi için (sahte transfer kayıtlarının oluşturulması mesela) bir transferin geçerli olabilmesi için en az 1 miner tarafından onaylanması gerekiyor. yani x kişisi size y adet btc yolladığında, ilk etapta bu miktar sizin hesabınıza onaysız olarak geçiyor ve kullanamıyorsunuz. bir süre sonra minerın biri "evet, bu işlem gerçektir" diye onay veriyor (daha fazla minerdan da onay alabilirsiniz) ondan sonra o parayı kullanabiliyorsunuz.
      kısacası -bence- sistemin güvenilirlik açısından bir sıkıntısı yok, herşey düşünülmüş. tek sıkıntı günlük hayatta da btc kullanılabilir hale gelene kadar -ki o raddeye ulaşır mı bilmiyorum- sürekli olarak reel bir parabirimine endeksleyerek hesap kitap yapmak durumunda olmanız. reel para karşılığı düştü çıktı derken, biraz stres yapabiliyor bünyede :)

      Sil
  8. Sayin hocam, bitcoin'leri sadece 1 birim bitcoin uzerinden islem yaparak sinirlandirmiyor sistem. 0.0000001 bitcoinlik islem dahi yapilabiliyor bir cok Internet sitesinde. Bitcoin s atan yerlerde ise minimum islem tutari 0.05bitcoin, dolar birimi uzerinden dusunmemek gerekiyor ve dolar fiyati inanilmaz volatil. Ayni zamanda 830 USD son guncel fiyati degil diye hatirliyorum. Bunlara ek olarak, bitcoinin nasil olustugu ile de bilgi vermek gerekirse, kripto makinasi satilmaktadir piyasada, yuksek bir fiyatta olmasina ragmen insanlar aliyor. Bu makina sifreyi kirmakta yardimci oluyor ve 1 sifre kirildiginda 25 bitcoin ciddi anlamda iyi para ediyor reel olarak. Kimse bence bitcoinlerin gercek degerini simdilik anlayamadigini dusunuyorum buna bende dahil olmak uzere ama gelecegi cok parlak olcagini dusunuyorum. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  9. yazınızda http://blog.cointurk.net/ bu adresede gönderme yapabilirsiniz, daha fazla bilgi isteyen buraya baksın hesabı felan. genç arkadaşlar yeni kurmuş bu siteyi, maksat türk kullanıcıları bilgilendirmek, güzel de olmuş bence.

    YanıtlaSil
  10. Bu yazı Bitcoin ile ilgili Türkçe nadir yazılardan biri, bu konuya dikkat ettiğiniz için teşekkür ederim. Bitcoin konusu Türkiye'de biz kısır tartışmalarla zaman kaybederken dünyada diğer insanların neler yaptığının bir örneği.

    Bitcoin'in takip edilemez olduğu ve suçluların işine yaracağı fikrinize katılmıyorum. Sizin de açıkladığınız gibi Bitcoin bir bilgisayarın çalışması sonucu üretilir ve sanal bir cüzdanda saklanır. Bunlar yapılırken bir kişi kesinlikle iz bırakır. Örneğin bilgisayarların internete bağlanırken oluşturduğu IP numaraları ve kullanıcıların yazdığı email adresleri sunucularda her zaman saklanır ve bu bilgiler bir sokak adresi kadar kesinlikle Bitcoin sahiplerinin bulunmasını sağlayacaktır. Zaten bu yöntemle bütün dünyada her gün sayısız suçlu yakalanmakta. Sonuçta bir Bitcoin sahibinin anonim kalması olanaksız.

    Bunun yanında bir biçimde alım gücü olan herkes isterse silah, uyuşturucu vs. alabilir, bunu Bitcoinle yapmış olmak diğer Bitcoin sahiplerini suçlu duruma düşürmemesi gerekir. Bence asıl izlenemeyen kişiler ellerinde para dolu bavullarla vergi cenneti denilen adalarda dolaşanlar. Bu gibi kişiler varken Bitcoin üzerine yüklenmek haksızlık.

    YanıtlaSil
  11. Sayın Hocam;

    Ekonomiyi sizin yazılarınız rehberliğinde 12 yıldır takip etmeye çalışan bir bilgisayar mühendisi olarak, bu tür yazılarınız için teşekkür ederim. Volkan

    YanıtlaSil
  12. Mahfi bey bu konuda fikir beyan etmeniz çok iyi oldu,
    geçen sene bi kaç hafta denemiştim ama "madencilik" denen yöntemle bişey biriktirmenin çok zor olduğunu görünce ve bu "denetimsiz" ortamın bi şekilde ya regüle edileceği edilemezse tasfiye edileceğini düşünüp bırakmıştım fakat hep aklımın bi ucunda duruyordu acaba devam etmeli miyim vs :)

    anladığım kadarıyla sizin de temel eleştiriniz denetimsizlikten dolayı bir koruyucusunun da olmayacağı.
    bazı arkadaşlar ip vs bahsetmişler ama bildiğim kadarıyla bu yapının tasarımından dolayı bi ip den bi ip ye para gönderme durumu diye bişey yok, bundan dolayı ip adresinden bişey tespit edilmesi imkânsız görünüyor.

    devletlerin yasaklaması ise çok basit bi kaç yöntemle mümkünken bence de geleceği pek parlak değil.

    hürmetler, selamlar

    YanıtlaSil
  13. Hocam tam bu yazıyı okuduktan sonra şuna denk geldim. Sanırım bitcoinin nereden ve neden çıktığının en önemli özeti bu olay: http://www.teknokulis.com/Dosyalar/internetdosyalar/2013/11/23/internetin-icinde-gizli-bir-ag-derin-web

    YanıtlaSil
  14. En büyük bitcoin borsası Mt. Gox canlı fiyat izlemek için : http://bitcoin.clarkmoody.com/

    YanıtlaSil
  15. Bitcoin'i daha iyi anlamak için bazı faydalı linkler.
    https://blockchain.info/tr/charts
    https://btc-e.com
    http://eksisozluk.com/show.asp?t=bitcoin&utm_source=twitter&utm_medium=tweet&utm_campaign=social&utm_content=bitcoin

    YanıtlaSil
  16. Bitcoin ile ilgili bazı siteler;
    http://eksisozluk.com/show.asp?t=bitcoin&utm_source=twitter&utm_medium=tweet&utm_campaign=social&utm_content=bitcoin

    https://blockchain.info/tr/charts

    https://btc-e.com/

    İlk Türk takas sitesi,

    http://www.btcturk.com/

    YanıtlaSil
  17. Yazıya yorumlarıyla katkıda bulunan herkese teşekkür ederim. Bilgiler bir araya gelince çok daha anlaşılır hale geldi.

    YanıtlaSil
  18. Lefkoşa Üniversitesi öğrenci harçlarını bitcoin ile kabul edebiliyormuş bu arada. Zamanında Hollanda'da beliren Lale Çılgınlığı'nın bir benzeri olabilir diye düşünüyorum hocam. Açıkçası pek güvenli gelmiyor bana.

    YanıtlaSil
  19. Suç aracı olabilir diye bitcoin'i yasaklamanın günah işlenebilir diye matbaayı yasaklamaktan hiçbir farkı yoktur.

    YanıtlaSil
  20. Daha fazla ogrenmek isteyenlere Udemy'deki dersi almalarini oneririm. https://www.udemy.com/bitcoin-or-how-i-learned-to-stop-worrying-and-love-crypto/ Paranin nereden nasil geldigi, bitcoin'in calisma mekanizmasi ve altini simule etmesi, guvenlik ve her turlu sorunun cevabi burada...

    YanıtlaSil
  21. Miktarının sabit tutulduguna.. tutulacağı na inanmak saflık olmazmı? Sanal bisey.. birde icat edenin kaybolduğunu na?

    YanıtlaSil
  22. Yorumlardan anlaşılacağı üzere Bitcoin meselesi de Türk insanını bütün öteki meseleler gibi üçe bölmüş bulunuyor: Karşı çıkanlar, destekleyenler ve umursamayanlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence işlem yapması "karmaşık" geldiği için olabilir. Henüz internet bankacılığından EFT yapmayı bilmeyen milyonlar varken doğal karşılamak gerekiyor sanırım.

      Sil
  23. "Bitcoin 8 basamağa kadar bölünebiliyor. Yani 1/8 Bitcoinlik işlem yapmak mümkün." Hocam kitaplarınızı okumamış olsam matematik bilmiyor diyecektim. 1 Bitcoin virgülden sonra 8 basamağa kadar bölünüyor demek 0.00000001 bitcoin ile işlem yapabilirsiniz demek. Bu en küçük birimin adı da satoşi. Yazınızı aceleye getirince böyle hatalar oluyor.. Öğretmenler gününüzü kutlarım.

    YanıtlaSil
  24. Yorumlardan benim de anladığım, türk insanı çok geri kalmış bu konuda (çoğu konuda olduğu gibi). yarın bitcoin kabul görürse, onlarda katılır, tabii yine geç kalmış olarak ve kafayı duvarlara vurarak, keşke bende girseydim bu işe vs. ağlamaları eşliğinde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraya yazılan yorumlara bakarak çıkardığın sonuçu tüme uyarlaman, bence senin çoğu konularda geri kaldığını gösterir, Türk insanının değil.
      Bu yorumuna neden olan motivasyonun ne olabilir?
      Polemik yaratmak amacıyla değil, sanki yorumların sende bir hayal kırıklığı ve sonucunda bir saldırı yaratmış olması nedeniyle soruyorum. Ve bildiğim kadarıyla hayal kırıklığının temelinde beklentinin karşılanmaması yatıyor. Yoksa bu bloğu okuyan, yorum yazan insanların bu konudaki tutumlarında bir gariplik, bir yanlışlık yok. Kaçan bir bitcoin fırsatı da yok.

      Sil
    2. dam üstünde saksağan vur beline kazmayı. :)

      Sil
  25. Hocam öncelikle son günlerin yükselen değeri Bitcoin'le ilgili yazınız ve faydalı açıklamalarınız için Size sonrasında paylaşımda bulunan arkadaşlara tşkler.
    Geçen gün Marketwatch da da hem ilgisi hem de değeri artan Bitcoin ile ilgili bir yazı vardı ekte paylaşıyorum ..

    Google searches for "bitcoin" hit highest levels in November. $BCOIN mania in three charts: http://on.mktw.net/1caYyPQ

    YanıtlaSil
  26. Hocam dünyanın ikinci bitcoin atmsi Atatürk Havalimanında açıldı https://twitter.com/bitcoin_turkiye/status/401886966947397632

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. travelersbox bir atm değildir. mevcut sistemlerine ufak miktarlarda bitcoin satın alabilme özelliği eklemişlerdir. sadece satın alabiliyorsunuz yani, atm olması için en azından bitcoinlerinizi bozdurabilmeniz gerekiyor.

      ek olarak, bir iki gündür travelersbox'ta bitcoin satın alma işleminin de yapılamadığı söyleniyor.

      Sil
  27. Hocam ben şunu sorucam kambiyo denetimi ne demektir ?ne zaman kaldırılmıştır ? Kambiyo denetiminin amacı nedir ?
    2) 1980 ler öncesinde elde döviz bulundurmak yasakmıydı ? Ve o dönemlerde döviz kıtlığı olduğundan ithalat merkez bankası izniylemi gerçekleştiriliyor du?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kambiyo kontrolü ülkeye döviz giriş çıkışının denetime tabi olması demek. Tersi yani serbest bırakılması da konvertibilite demek.
      Kambiyo kontrolü 1980 lerde gevşetilmeye başlandı ama asıl kalkışı 1990 Nisanında TL nin konvertibl ilan edilmesiyle oldu (32 sayılı karar)

      Sil
    2. Aslinda bunlari internetten arastirip bulabilirsin nacizane :) Ben soyle soyleyebilirim; kisaca kambiyo denetimi yurt disindan gelen yabanci paranin ustundeki sinirlama. Kambiyo denetimi uygulamada hala var aslinda fakat esnek suan, mesela ticari bankalar belli bir orana kadar doviz alimi gerceklestirebilir. Sonrasi merkez bankasi yetkili.

      Sil
  28. Should You Invest in Bitcoin? - WSJ http://on.wsj.com/1enqRg0

    YanıtlaSil
  29. Elinize sağlık hocam..ve

    ÖĞRETMENLER GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN....

    Hocam bence hiç bir insan teknolojinin karşısında duramaz ve dolayısıyla gün gelecek (belki 20-30 yıl) herkes bu paralarla işlem yapacak işte benim merak ettiğim şimdiye kadar öğrendiğimiz; faiz , enflasyon, büyüme gibi kavramlar anlamlarını değiştirebilir mi?
    Teşekkür ederim hocam

    YanıtlaSil
  30. Yorum ve açıklamalarıyla katkı yapan herkese teşekkürler.

    YanıtlaSil
  31. Bence bitcoin para birimi veya emtia olarak kabul gormez. Finansal sistem internet uzerinden devam ediyor ve maaslar, transferler, odemeler, para birimleri cinsinde aktariliyor. Ancak IMFnin SDR birimi gibi bir lender of last resort para birimi var bitcoin bu alanda dusunulmesi zor diye dusunuyorum

    YanıtlaSil
  32. Eksik bir kısım:

    Şu anda 20 GB'a yaklaştı bu temel "blockchain"in (işlem listesi bir nevi, bugüne kadar yapılan tüm işlemler) büyüklüğü ve artık tamamını indirmek çok güç, zayıf bir bilgisayar günlerce açık kalmak zorunda kalabilir. Ama sistemin güvenilirliğine katkı sağlamadan, bütün bu "blokchain"i indirmeden kullanmak da mümkün: MultiBit veya benzeri cüzdan programları.

    CoolnQuiet'ın söylediklerine katılıyorum, IP adresinden suçluyu bulmak mümkün olabilir. Polisin suçluyu yakalamak için çok fazla metodu var zaten, bitcoin kullanan Silk Road örneği gibi: http://www.cnn.com/2013/10/04/world/americas/silk-road-ross-ulbricht/

    Çok temelden girilen teknik bir mevzu olduğu için bilmeyen insanların birilerine güvenerek onların desteğiyle bu işe kalkışıp hüsranla sonuçlanabilecek olması sorun olabilir. Belli bir bilginin (cüzdan adresinin) kaybedilmesi sonucu çalınabilmesi oldukça kolay. Ama nakit para da öyle değil mi? Ortada bırakırsanız çalınır. Kredi kartı da. Nüfus cüzdanı da.

    Güvensizliğe temel olabilecek şeylerden biri de yaşananlar (BTC Türk'ün de kim olduğunu bilmiyorum mesela şahsen ve güvenemem hâl böyleyken): http://betabeat.com/2011/08/mybitcoin-disappeared-with-bitcoins/

    Ve asıl tehlike şu: Bu "mine edenler", yan madencilik yapanlar aralarında gruplaştıklarında maden işleme hacminin %50sinden fazlasına sahip olurlarsa tehlike oluşturuyorlar. O zaman bir işlemi iki kere yapılmış gibi gösterebilir ve onaylayabilirler; veya sisteme çomak sokabilirler. Ama Bitcoin'i ilk keşfedenler ve uygulayanlar bu konuda zaten çok hassaslar. Şimdi sistemin ele geçirilmesi ile ilgili devletlerin hamleleri olma ihtimali var belki de; ve hâlâ tam manasıyla yasal olmadığına göre, ben devlet olsam bu işe girer, ve çok güzel para kazanırdım belki de.

    Aslında çözümü yasaklamak değil, ya bir şekilde regüle etmek (ki temel mantığına ters), ya da insanları eğitmek. En nihayetinde deflasyon odaklı bir para olduğu için tüketime ket vurma ihtimali de büyük kurumları tedirgin edebilir. Öyle de bir risk var. Ama yeni keşfedilen bir şeye topyekün karşı çıkmak yabancı olduğumuz bir şey değil. Hele ki muhafazakâr toplumlarda.

    Açık koda, açık toplumlara, bilginin açıklığına alışacağız, zamanla.

    Sevgiler hocam, ekonomiye dair çok şey okudum yazılarınızda, bu da benim nacizane bilgi eklemem ve yorumum olsun, sürç-i lisan ettiysem affola.

    İyi çalışmalar.

    (Ayrıca yukarda yazan bir arkadaşa cevap vermek isterim, kaçan Bitcoin fırsatı şurda: 1 Ocak'da 14 dolardı. Bugün 800 dolar. Her ne olursa olsun, büyük riskti, alan büyük kazandı, her yerde olabileceği gibi.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler katkılarınız için.

      Sil
    2. Herkeze, Sayın Mahfi Beye günaydınlar;

      CoolnQuiet arkadaşımız konuyu, geri kalmışsınız her konuda gibi bir seviyeye indirgememiş olsaydı kendimi cevap yazma ihtiyacı içinde hissetmezdim.
      Ve bir eleştirisini yaptım sadece, yazılan birkaç yoruma bakarak böyle bir genelleme yapmaması gerektiği hakkında.
      Belli bir seviyede olursak, kimseyi incitmeden, meselenin özünü kaçırmadan tartışabiliriz böylelikle.
      Ve kaşımızdaki insanları ikna edemiyorsak, çamurda atmayalım lütfen.
      Yoksa niyetinizin samimi olmadığı inanılır, arkasında başka motivasyonların olduğu düşünülür.

      Ben yine de kaçan bir bitcoin fırsatının olmadığını düşünüyorum;
      Neden mi?
      Tepe noktası 900 usd ise, şuan için %8,34 lük bir artış vaad ediyor. Bu oran BESin yanında bir fırsat değil. Mevduatla yarışır.
      830 USD nin altına düşme ihtimalini buraya konu bile etmiyorum dikkat ederseniz.
      Arkadaşın dediği gibi Bir milyon'a çıkacağını düşünelim, e ozaman yine de kaçan bir fırsat yok değil mi?
      Yani benim yazdığım cümlede bir hata yok?

      Peki hata kimde o zaman?
      Saygılarımla.

      Sil
    3. Bende bir niyet yok, bilmiyorum bana mı söylediniz ama size hitaben sadece belli bir noktaya kendimce açıklama getirmek istemiştim, o da Ocak'ta 1400 dolara 100 bitcoin alanın bugün 56000 dolarınız olacağıydı, bu kaçan bir fırsattır gibi düşünmüştüm ben. Sevgiler.

      Sil
    4. Ben sizin niyetinizle alakalı birşey söylemedim, ima da etmedim. Kaçan fırsatın ne olduğuna açıklık getirmek istedim sadece. Ve özellikle tehlikelerini.

      Sanal para ile ilgili gerçek bir veri yok. 830 usd olduğu söyleniyor sadece. Ve çok uzunca bir süre 200 usd civarında gezinmiş,son aylarda yukarıya fırlaMIŞ. Şimdi ben bugün bir doları 5TL den alsam, ülkemizdeki dolar kuru 5TL olur mu? Bankalar, TCMB bana çok ayıp etmiş olurlar ama, doları 5TL den işlem gördürtmezler. Ama bu sanal parada böyle değil demekki.
      Birde şu var, o programlar senin bilgisayarını bir zombiye çevirmediğini bilebilir misin? Programın içeriğinin ne olduğunu, kimlere erişim sağladığını bilebiliyor musun? Bu ve benzeri programlar sayesinde bilgisayarının yasadışı faaliyetlerde kullanılmayacağının garantisi var mı? Ayrıca bu program senin banka şifrelerini, tüm verilerini başkalarınca ulaşılabilir hale getirebileceğini düşündün mü?
      Kazanç sağlayayım derken, elindeki parayı, en önemlisi özgürlüğünü kaybedebilirsin, bilgisayarın yasadışı faaliyetlerde kullanıldığı için. Ondan sonra yıllarını böyle olmadığını hukuk yollarıyla ispat etmeye harca.
      Aklımızı, zamanımızı kendi geleceğimize, ülkemiz geleceğine harcayalım,yoralım. Ben tabiki zahmeli bir yolu öneriyorum.
      Saygılarımla.

      Sil
  33. Madonnanin Yagli Zencisi25 Kasım 2013 08:15

    Aslinda bir cesit "cakma" altin standardi..
    Yalniz bu yapisi sebebiyle insnanlari elde bitcoin tutmaya tesvik ediyor, ciddi bir deflasyonist egilimi var ki bu da paranin temel fonksiyonlarindan biri olan degis tokus araci olma ozelligini kiran birsey

    Eger yatirim araci ise..o zaman degerini belirleyen ne
    Eger insanlar "bitcoin almayalim cunku bitcoin'in degeri artacak" diye saf bir varlik degerlenmesi uzerine yatirim yapiyorsa (ki oyle gozukuyor, sonucta temettusu yok) ortada balon var demektir. Hatta kismen ponzi sistemine bile benziyor.
    https://eksisozluk.com/entry/38510954

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nick iyiymiş, görünce gülmekten yerlere yattım resmen. :) (bkz.: tecahüli arif sanatı)

      Sil
  34. saadet zincirlerine bayılırız :))

    YanıtlaSil
  35. http://www.youtube.com/watch?v=Kma6744DBa4

    Türkiye den bir tartışma
    İzlenebilir seviyede

    YanıtlaSil
  36. Bitcoin şifresi belirli sayıda olabilir ama dünyada sınırsız sayıda şifre üretilmesi mümkün. Birileri de çıkız ZitCoin diye başka bir şifre sistemiyle aynı sanal para sistemi yaratabilir. N tane bilmemne coin diye sanal para çıkar aynı bilgisayar programı gibi. Sanal bir altın olması mümkün gözükmüyor. Altın sadece yerden çıkarılabiliyor, ve belki fiyatının, yerden çıkartma maliyetinin çok çok üzerinde nükleer tepkimeyle üretilebiliyor.. Saygılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet sistemin en zayıf noktalarından birisi bu.

      Sil
  37. Hocam bilgilendirme için teşekkürler,
    benim takıldığım bir konu var; mesela ben bir işletmeciyim internet üzerinden ve bitcoin cinsinden mal ve hizmet arz ediyorum. Müşteri benden bitcoin cinsinden işlem gerçekleştirdi ve benim bitcoin bakiyem arttı. Bunun sonucunda nakit ihtiyacım arttı.Bitcoinleri nakde dönüştürebileceğim yer neresi olacak ? Nasıl işlemlerimi gerçekleştireceğim ? Sadece bitcoin bakiyem artarak bitcoin geçerli yerlerde mi işlemlerimi gerçekleştirebileceğim ?

    YanıtlaSil
  38. Bitcoinleri satabileceğiniz siteler mevcut. Buralara satıp karşılığında dolar euro tl alabiliyorsunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. TL de alınabiliyor: BTCTurk. Ama ben bu sitelerle ilgili ihtiyatlıyım.

      Sil
  39. Merhaba,

    Yatırım amacıyla bitcoin satın almak istesek alabilir miyiz ?

    Değeri giderek artacak gibi görünüyor. Sınırlı sayıda (21 milyon) üretilmiş olması da ürünü çekici kılıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün çıkan bir habere göre hacker'lar sitelerden birini hackleyip bitcoinleri çalmışlar. Çok güvenilir değil. BDDK'da uyardı zaten.

      Sil
  40. hocam eğer en sonunda kazanılan bitcoinleri yine usd veya tl ye dönüştüreceksek niye bitcoin le mal satmaya uğraşayım?
    burada bence esas soru bu bahsedilen paranın ne kadar convertible olabileceğidir
    bu bizim ülkemizde de bir dönem yaşanan dolarizasyon olayına benziyor
    ülke parasının sürekli olarak değer kaybettiği bir durumda alışverişler de usd bazlı olmaya başlamıştı
    burada da bitcoinlerin ticarette hakim olabilmesi ancak mevcut para birimlerinin değerinin sürekli olarak kaybı ile mümkün olabilir diye düşünüyorum
    bu sayede ticarette gerçek paranın yerini sanal paralar almaya başlar ancak
    ama ben bu ihtimali pek mümkün görmüyorum
    buna en başta abd olmak üzere elinde yüklü miktarda usd rezervi olan ülkeler buna izin vermezler diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  41. yasal otoriteden de yanıt gecikmedi
    http://www.bddk.org.tr/WebSitesi/turkce/Duyurular/Basin_Aciklamalari/12574bitcoin_hk_basin_aciklamasi.pdf

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yassah kardeşim yassah. (onu diyemediklerinden böyle bir yazı kalem almışlar muhtemelen)

      Sil
    2. Uluslararası bir olay olduğu ve denetim dışı olduğu için yasaklanamıyor ama BDDK'nın uyarısı bence yerinde oldu.

      Sil
  42. http://dealbook.nytimes.com/2013/11/24/in-bitcoins-orbit-rival-virtual-currencies-vie-for-acceptance/?_r=0

    Başka coinler 'le ilgili

    YanıtlaSil
  43. http://dealbook.nytimes.com/2013/11/24/in-bitcoins-orbit-rival-virtual-currencies-vie-for-acceptance/?_r=0

    Bu da diğerleri

    YanıtlaSil
  44. Merhaba Hocam ...,, Peki benim de kafama takılan bir konu şu. Bitcoin anladığım kadarıyla 2140 yılına kadar azalan oranlarla artabilecek ve belli bir sayıda olacak (her yıl bir önceki yılın belli bir yüzdesi kadar artabilecek) Şimdi SAROS gibi bir milyarder bu parayı kısa süreliğine de olsa toplam arzın önemli bir kısmını elde ederek fiyatında ciddi oynamalara sebebiyet verebilir veya şu anda vermiş dahi olabilir mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herşey mümkün çünkü açık olarak izlenemiyor.

      Sil
  45. Çok basit bir şey sormak istiyorum Hocam, twitter'dan da sormuştum. Bitcoin alırken ödediğimiz paralar kime gidiyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Normal olarak kimseye bir para gitmiyor. Çünkü sizin ödediğiniz parayı bir başkası da bitcoini satarak geri alıyor. Sadece arada komisyon vs kazancı söz konusu.

      Sil
  46. Hocam "Bitcoin’in reel paralardan en belirgin üst..." diye başlayan paragrafta yazım hatası var..

    YanıtlaSil
  47. Dikkatli olmak lazım. Kolay kazanılmıyor. Hocam bilgilerinizi paylaşmanız çok güzel, sağolun.

    YanıtlaSil
  48. Merhaba Hocam, Ben cnbce sitesinde ki yazınızla ilgili bir soru soracaktım aklım çok karıştı yardımcı olursanız sevinirim. Göstere faizin dolar kurunu düşürdüğünü söylemişsiniz, gösterge faiz ikincil piyasada oluşur faizin yükselmesi demek bu tahvillere olan talebin düşük olduğu yani satışın daha çok olduğu anlamına gelmiyor mu? eğer satış varsa yani yerli yada yabancı yatırımcı piyasadan çekiliyorsa dolar çıkışı olmaz mı neden kur düşüyor? beni aydınlatırsanız çok sevinirim
    Saygılarımla teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk aşamada öyle olur yani faiz yükselmesi tahvillere talebin azalması demektir. Çünkü tahvil satışı artarsa fiyatı düşer ve faizi yükselir. Ancak ileriki aşamalarda yükselen faiz daha çok yatırımcı çekeceği için döviz girişi artar ve dolayısıyla kur düşer. Ayrıca gösterge faizdeki yükselme öteki faizleri de yukarı iter ve bu da döviz girişini özendirir.

      Sil
    2. Hocam şöyle bir yorum yapabilir miyiz, Yüksek enflasyon beklentisi yerel yatırımcıları satışa sevk ediyor bunun sonucunda faiz yükseliyor ve yabancı yatırımcı bu fırsattan faydalanmak istiyor.

      Sil
    3. Evet kısmen böyle oluyor.

      Sil
  49. Bitcoin sunucularına veya bitcoin kullandırarak alış veriş imkanı sağlayan internet pazarlarına girmenin engellenemeyeceği aşikar, zira neredeyse her türlü bağlantı engeli için bir by-pass çözümü var. Zaten kullanıcıların Bitcoin ile işlem yapabilmek için yüklemek zorunda olduğu altyapı programları takip edilmeyi tamamen olmasa da çok büyük oranda engelliyor. Bu takip sistemi geliştirilebilse bile Bitcoin için savaşacakların daha verimli gizlenme yöntemleri ile cevap vereceğine de eminim. Belki Bitcoin sunucularının sınırlanması veya bu sunucuların saptanıp kapatılması gündeme gelebilir ama bunun için de uluslararası bir kurum söz konusu olmadıkça çözüm çok zor. Karapara aklamak ve kayıtsız ve/veya yasadışı alışveriş zaten nasıl yapılacağını bilen insanların bir şekilde yaptığı işler ama Bitcoin ile artık bu çok daha kolay. 2 ay kadar önceydi sanırım, ABD'de Bitcoin ile ilgili olarak FBI tarafından yakalanan birinin "insanlara Bitcoin ile oldukça güvenli bir şekilde uyuşturucu sattım hatta o kadar ki hükümet (FedEx'i kastederek) farkında olmadan uyuşturucuyu elektrikli süpürge kutusunda adrese teslim etmeme yardımcı bile oldu" dediği konuşuluyordu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün cnbce.com daki habere göre hackerlar 1 milyon dolar karşılığı bitcoini çalmışlar. Riskli bir iş.Denetim dışı, sahibi yok. İnsanlar kimi dava edecek belli değil.

      Sil
    2. Bahsedilen konu Silk Road işte, internet üzerinden uyuşturucu, silah vs dahil her şeyin alıp satılabildiği, kiralık katil kiralanabilen bir site. Sahibi yakalandı. Devlet bitcoinlere el koydu. Olayın patlamasına sebep olan şeylerden biri bu.

      Websiteler üzerinde para saklamak da hâlâ güvenli hissettiriyor değil elbette tam olarak. Hâlâ kaygan bir zemin olduğu gözardı edilmemeli elbette.

      Sil
  50. BDDK burayı okuyor heralde :)

    YanıtlaSil
  51. vergi müfettişi26 Kasım 2013 10:54

    sizi siz yapan diğerlerinden farklı oluşunuz değerli paylaşımlar için tşk hocam..

    YanıtlaSil
  52. Sanal para ATM si de olamaz bence. Daha doğrusu sanalpara karşılığı nakit para verilmesi.Sanal para ATM nin içine kim para koyacak?

    Dolaşımda nekadar sanalpara olduğunu tespit eden güvenilir bir kurum var mı? Sahte sanal paralar da dönüyor olmasın sakın. Nakit paranın sahtesi oluyor, sanal paranın olamaz mı?

    Kaç GB tutan bir program, size bir nevi matrix yaratıyor olmasın sakın :) Cüzdanında sanal para olduğunu sanıyorsun, bir bakmışsın yok olmuş, diyorlarki güvenlikli bir şekilde saklamadın. Zaten yoktu.

    Ülkemizde foreks hizmeti sunan sitelerde paralarını kaptıranlar olmadı mı? İlk önce demo program veriyorlar, bu program size kazandırma amaçlı bir program, kaybetmiyorsunuz. Gerçeğini deneyeyim diyorsunuz, sonuç hüsran. Ve belki de gerçek foreks piyasasında işlem bile yapmıyorsunuz. Aynı demo oyununun kaybettiren versiyonu.

    Sanalın sanalı.Buna ne diyelim dersiniz?

    Ve bir de işin maliye yönü var, vergi yönü var. Bu işten kazanç sağlamayı düşünenlerin karşına, gün gelir maliye çıkar, defter tutman gerekiyordu, beyanname, bağkur derken, vergi aslı, cezası, faizi al sana kazanç.

    Ve şunuda unutmasınlar, bu sisteme girdiğin anda sende doğal bir satıcıya dönüşüyorsun. Yani aldığın sanal parayı satman gerek.



    YanıtlaSil
  53. Merhaba Hocam,

    Yukarıdaki arkadaş güzel şeyler açıklamış. Sonuçta borsa piyasası da bilgisayar üzerinden dönen bir dünya. Alış veya satış işlemlerini o an fazla veya eksik gösterip hisse senedi değerlerinde oynama yapılamaz mı ?

    Endeks sonuçta matematiksel olarak hesaplanıyor. Yani dışarıdan müdahale yapılamaz mı hocam ?

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borsalar devletin denetimi altında. Bizde bu denetimi SPK yapıyor. Yolsuzlukları ortaya çıkarıyor ve cezalarını veriyorlar. Bitcoin işi bir borsa işi değil, denetimi yok, sahibi yok. Bir yolsuzluk olduğunda kimi dava edeceksiniz belli değil. Borsa ile Bitcoin çok farklı.

      Sil
  54. Hocam kusura bkmayın konu dışına çıkıyorum ama son günlerde çoğu kurumda "risk odaklı denetim ve inceleme teknikleri" diye bir şeyler yazılıyo tam olarak ne demek acaba kısaca açıklayabilir misiniz.
    teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu linkte bu konuda bir yazı bulacaksınız: http://www.muhasebetr.com/yazarlarimiz/suleyman/004/

      Sil
    2. Allah razı olsun hocam

      Sil
  55. merhaba hocam bitcoin faizle mi çalışıyor ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer Bitcoin'i kabul eden banka varsa faiz de verir herhalde. Ama Bitcoin kabul eden banka olduğunu sanmıyorum.

      Sil
  56. hocam mali uçurum ne demektir. bir de teorik olarak konjonkturel ıssızlıgı nasıl azaltabılırız.saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mali uçurum için şu yazıma bakabilirsiniz: http://www.mahfiegilmez.com/2012/11/ikinci-kez-obama.html
      Konjonktürel işsizliği azaltmanın tek yolu konjonktürel önlemler almaktır.

      Sil
  57. Ben daha 6 sıfır atılmış TL ye alışamadım. Bir de bu bitcoin bana çok fazla gelir.Belki eski kafalıyım ama sanal para ise bu işin nihai sonucu da "sanal" olacaktır. Birileri kazanacak ama mutlaka birileri de kaybedecektir.
    saygılar

    YanıtlaSil
  58. Merhaba Hocam,

    Bir karar alınsa ve Merkez Bankaları tarafından hiç para basılmasa ne olur ?

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  59. Bence harika bir buluş.Lakin bu buluş önemli bir zeka istemez,ihtiyaç sonucu ortaya çıkmış olduğunu tahmin ediyorum.Çünkü;Bitcoin kara para,uyuşturucu...vb gibi alanlarda faaliyet gösterenlerin çalışmalarıyla çıkmış olduğu kanısındayım.kimlik yok denetlenme yok,hesaplara el konulma yok....Lakin devletler de sanal para çalışmaları için bir buluş yapmalıdır.Denetlenebilir ve kimlik bilgiler açık....Temiz bir sanal para....saygılar.

    YanıtlaSil
  60. Benim merak ettigim konu Bitcoin daha fazla kara para aklama veya suc unsuru olarak kullanildiginda merkez bankalari bunu yasaklamak isterse ne olacak? Sonucta Bitcoin almak icin bunu satan kuruma/siteye kendi bankanizdan para transferi yapiyorsunuz. (baska turlu odemek mumkun mu bilmiyorum) Eger mesela TCMB, bankalara bu tarz sitelere para transferi yapmayi yasaklarsa (siteleri kara listeye alirsa) o zaman ne olacak? Daha once bu tarz durumlarla karsi karsiya kalindi. Belli bir siteye karsi degil ama kurum ve ulkelere karsi yapildi. Yorumlariniz icin tesekkur ederim.

    YanıtlaSil
  61. EVet oldukça olası duruyor , devlet bankalara bu sisteme para aktarmayın talimatı gelirse , sistem çöker. Sonuçta herhangi bir kurumdan gidip kağıt parayla bitcoin almıyorsunuz. Bu sisteme ilk girenler parayı kırdı , şimdi ise sistem duraksama dönemine görecektir. Yeni bir sistem kurmak lazım mesela zırtcoin : ))

    YanıtlaSil
  62. Hocam, Bitcoin yakın bir gelecekte Balon etkisi yaratarak ekonomilerin çöküşüne sebep olur mu? http://www.paraborsa.net/i/yeni-trend-sanal-para-bitcoin/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu an itibariyle tamamı 10-12milyar dolarlık bir hacim söz konusu. Bu kadarlık bir batma sistemi çökertmez.

      Sil
    2. Hocam bitcoine güvenebilirmiyiz acaba? Düşmesi veya yükselmesi değil de güvenilirliği beni düşündürüyor. Sonuçta paramızı hiç tanımadığımız insanlara yolluyoruz. Hesap sorabileceğimiz bir muhatap yok.

      Sil
  63. Prof. Dr. Aykut Kibritçioğlu'nun “Bitcoin” Hakkında Bazı Seçilmiş Bağlantılar ve Okuma Önerileri
    http://kibritcioglu.com/iktisat/readings/?p=1071

    YanıtlaSil
  64. Gün itibariyle Çin ve Greenspan bitcoinin bir balon olduğunu ifade ettiler. Gerçekten çok fantastik... Acaba menkul kıymet ya da türev piyasalar dediğimiz şeylerden ne farkı var, yasal olma olmama mevzusu dışında? "Spekülasyon Güdüsüyle Bitcoin Talebi veya İnternette Parasal Anarşizm Arayışları" başlıklı yazınızı heyecanla bekliyorum hocam. :)

    YanıtlaSil
  65. sayın hocam bu sanal para dolara değil de farklı bir varlığa endekslenir ve uluslararası ödemelerde kullanılırsa konvertibilitesi yüksek bir ödeme aracı haline dönüşebilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sahibinin kim olacağı, yani kimin yönlendireceği önemli. Doların sahibi Fed, TL'nin sahibi TCMB. Bu tür sanal paralarda sahip önemli. Bir olay olsa kime hesap sorulcak? Muhatabı kim olacak?

      Sil
  66. Merhaba hocam. Bitcoin'i yeni duydum. Ve araştırmak için öncelikle sizin yazılarınızı taratmak istedim. Çok doyurucu bir yazı olmuş çok teşekkür ederim. Ancak bir sorum olacak size. Örneğin biri bitcin ile bir ödeme yaptı. Karşı taraf bu bitcoini nasıl USD ye dönüştürüyor. YokSa dönüştürmeyip oda bitcoin ile mi başka ödemesini yapıyor?

    YanıtlaSil
  67. http://coin-turk.com/sermaye-piyasasi-kurulu-bitcoin-hakkinda-rapor-yayinladi

    Şu adresten Rapora Ulaşabilirsiniz. http://spk.gov.tr/yayingoster.aspx?yid=1130&ct=f&action=downloadfile

    YanıtlaSil
  68. severek takip ettigim bir dergide soyle bir yazi paylasilmis farkli bir bakis acisi olarak, yaziyi okuma firsatiniz olursa yorumlarinizi merak ediyoruz hocam.
    https://de-da-dergi.com/2017/03/30/bitcoin-kripto-para-ve-dislayiciligin-varolussal-krizi/


    YanıtlaSil
  69. Şu yazı oldukça kapsamlı

    http://www.idealhaber.com/yazar/koray-pehlivanoglu/blockchainden-bitcoine-(2)/338.html

    YanıtlaSil
  70. Kripto paralar ve blok zincirleri nasıl çalışıyor? Bu konuda detaylı bilgi için: https://blokzincirleri.blogspot.com.tr/
    adresini ziyaret edebilirsiniz.
    Saygılar.

    YanıtlaSil
  71. Hocam merhaba,
    Yazinizin uzerinden 4 yil gecmis. Yerli piyasada su an 29500TL seviyesinden islem goruyor, dolar karsisinda bu gun 7400 seviyesini gordu. Acaba hala bir merkezinin olmamasini olumsuz bir durum olarak mi degerlendiriyorsunuz? Sahsen ben gucunu burdan aldigini dusunuyorum.

    YanıtlaSil
  72. 4 kasımın üzerinden 2 hafta geçmiş.
    7.400$ olan fiyat şu an 19.000 lerde, artış oranı %250 2 haftada.

    YanıtlaSil
  73. bugün itibariyle 1 bitcoin 6.342,04 usd. 34.437,91 tl. değerinde. bitcoin, blockchain teknolojisi üzerine temellenmiş bir kripto para.Fakat blockchain in ileride,bugün müzelerde sergilenen tahta bisikletlerden farksız olacağı, çok daha gelişmiş blok zincir teknolojileri ile günlük hayata tam entegre edilmiş blok zinciri gibi yapıların oluşacağı yazılıp çiziliyor.Bu teknoloji nereye gidiyor ilgiyle takip ediyoruz.

    YanıtlaSil
  74. Şimdi yani yukarıdaki yorumlarını okuduğum Kişiler gerçekten kendilerine inanmışlarsa paralarını bitcoine yatırmışsalar Milyoner mi oldular. Yoksa kendi yorumlarına da inanmadılarda, almadılarda, kuruşçu mu oldular diye düşünüyorum 🤔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1 BTC 43,457$ oda tahmini 1.3 milyon TL yapıyor. Tahine not düşsün.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi