Bir Zamanlar Mülkiye
2015 – 2016 yılı için
üniversitelerin iktisat (ekonomi) bölümlerinin taban puanlarına baktığımda
gözlerime inanamadım. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi (Mülkiye)
iktisat bölümünün taban puanı oldukça düşük kalmış. Eskiden Mülkiye’nin giriş
puanı en yüksek puanlar arasındaydı.
1968 yılında girdim Ankara
Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’ne (Mülkiye.) O zamanlarda Türkiye’de
başka bir siyasal bilgiler fakültesi yoktu. 275 kişi alınmıştı o yıl okula. Mülkiye’de
ilk 2 yıl ortak okunuyor üçüncü sınıfta öğrenciler tercihlerine göre 4 bölüme
ayrılıyordu: İktisat ve Maliye Bölümü (mali şube), Diplomasi ve Dış
Münasebetler Bölümü (hariciye şubesi, bugünkü adıyla Uluslararası İlişkiler),
İdare ve Siyaset Bilimleri Bölümü (idari şube, bugünkü adıyla Siyaset Bilimi ve
Kamu Yönetimi) ve İşletme Bölümü. Uluslararası İlişkiler bölümüne gidebilmek
için 2. sınıfı geçtikten sonra ayrıca yabancı dil sınavına girip başarılı olma
koşulu vardı. Zor bir sınavdı ve yabancı dille eğitim yapan liselerden
gelmeyenler arasından kazanan oldukça azdı.
İlk iki yıl ortak dersler
okumanın avantajı çok büyüktü. Mesela ben üçüncü sınıfta iktisat ve maliye
bölümünü seçmiş olsam da ilk iki yıl siyaset biliminden anayasa hukukuna, ceza
hukukundan siyasal tarihe kadar iktisat ve maliyeyle ilgisi yokmuş gibi görünen
birçok ders okudum. Ve yaşamım boyunca bu derslerin inanılmaz yararını gördüm. İktisat
ve maliyeyle bunları bütünledim, yorumlarım ve analizlerim çok daha anlamlı
oldu.
Mülkiye’de o zaman üssü mizan
uygulaması vardı. Yani sınıf geçebilmek için bir yılda okutulan bütün
derslerden 10 üzerinden en az 5 alınması ve bütün derslerin ortalamasının da en
az 7 olması gerekiyordu. İki sınav hakkı vardı. İlki dersler bitince Haziran’da
ikincisi de bütünleme için Eylül’de idi. Diyelim 8 dersiniz var ve siz sınavda
5’inden 5’den yukarıda üçünden de 5’den aşağıda not aldınız. 5’den aşağı not
aldığınız 3 dersten bütünlemeye kalıyordunuz. Diyelim ki bütünlemede bunlardan
5’den yukarı not aldınız. O zaman da 8 dersin ortalaması alınıyordu. Eğer
ortalamanız 7 ve yukarı ise bir üst sınıfa geçiyordunuz. Eğer bir tek dersiniz
bile 5’in altındaysa 8 dersten de sınıfta kalıyordunuz. Ya da hiç zayıfınız yok
ama ortalamanız 6,8 tutuyor. O zaman da bütün derslerden sınıfta kalıyordunuz. Yani
ders geçme değil sınıf geçme veya kalma sistemi geçerliydi. Birinci veya ikinci
sınıfta iki kez sınıfta kalanlar belge alıp okuldan atılıyordu. Ben okula
girdiğimde bir önceki yılın bütünleme notları asılmıştı. Merakla gidip
bakmıştım. 50 kişi birinci sınıftan belge alıp atılmıştı. Atılanlar arasında
hiç zayıfı olamadığı halde üssü mizanı tutturamadığı için atılanlar da vardı. Dehşet
verici bir çizelgeydi. 7 orta sayılıyor, 7,5 – 8,5 arası iyi, 8,5 ve üstü
pekiyi sayılıyordu.
Okula girişte yabancı dil muafiyet
ve derecelendirme sınavı yapılıyordu. Yabancı dille eğitim veren okullardan
gelen arkadaşlar bu sınavda başarılı oluyor, genellikle ya yabancı dil
öğreniminden muafiyet alıyor ya da üçüncü kurdan başlıyordu. Ben düz liseden
geldiğim için birinci kurdan başladım. Dersler sabahtan yapılır, yabancı dil
dersleri öğleden sonra olurdu. İngilizce kurlarına TED Ankara Kolejinin
hocaları geliyordu. Son derecede ciddi tutuyorlardı dersleri. İngilizcemi ilerletmemde
o kurların çok yararını gördüm.
Mülkiye'de hukuk dersleri oldukça ağırlıklıydı. Hukuk Fakültelerinde okutulana yakın sayıda ve kalitede hukuk dersi okunurdu. O nedenle Mülkiye mezunlarının fark derslerini (bir tanesi Roma Hukuku idi) vererek Hukuk Fakültesi mezunu olma hakları vardı. Ben üçüncü sınıfa geçtiğimde (1970) bu hak kaldırıldı.
Mülkiye'de hukuk dersleri oldukça ağırlıklıydı. Hukuk Fakültelerinde okutulana yakın sayıda ve kalitede hukuk dersi okunurdu. O nedenle Mülkiye mezunlarının fark derslerini (bir tanesi Roma Hukuku idi) vererek Hukuk Fakültesi mezunu olma hakları vardı. Ben üçüncü sınıfa geçtiğimde (1970) bu hak kaldırıldı.
Mülkiye’nin kendi yurt binası
vardı. Ailesi Ankara’da olmayan öğrenciler bu yurtta kalırlardı. Yurdun kendine
göre ayrı bir havası vardı. O yurtta 4 yıl birlikte kalanların arkadaşlığı
asker arkadaşlığı, yatılı okul arkadaşlığı gibi olurdu. Mülkiyelilerin
birbirini tutma meselesi oradan gelir. Bir de efsanevi kantini vardı okulun.
Ben birinci sınıftayken Mahir Çayan ve Deniz Gezmiş’i orada görürdüm. Kantin,
kantin değil adeta felsefe ve siyaset tartışma mekânıydı. Oradaki
tartışmalardan geri kalmamak için derslerin dışında kitaplar olurduk. Yani
kantin, okuldaki 4 bölüme ek adeta ayrı bir bölüm gibiydi. 12 Mart 1971
Darbesiyle yurt Mülkiye’nin yönetiminden alınıp Kredi ve Yurtlar Kurumuna
devredildi, kantin de kapatıldı. Mülkiye’nin Mülkiye olmaktan çıkmasına neden
olan ilk olay budur.
Aşağıdaki tabloda Mülkiye’de
okuduğum derslerin listesi var:
1.Sınıf (Bölüm ayrımı yok)
|
2.Sınıf (Bölüm ayrımı yok)
|
3. Sınıf (İktisat ve Maliye
Bölümü
|
4. Sınıf (İktisat ve Maliye
Bölümü
|
Zorunlu Dersler
|
Zorunlu Dersler
|
Zorunlu Dersler
|
Zorunlu Dersler
|
Siyasal Tarih
|
İktisat
|
Makroiktisat
|
Uluslararası İktisat
|
İktisat
|
Maliye
|
Mikroiktisat
|
İktisadi Büyüme Teorileri
|
Siyaset Bilimi
|
Siyasal Düşünceler Tarihi
|
Milli Muhasebe ve Endüstrilerarası İlişkiler
|
Planlama Teknikleri
|
Sosyoloji
|
İdare Hukuku
|
Genel Muhasebe
|
Türkiye İktisadı
|
Hukukun Temel İlkeleri
|
Eşya Hukuku ve Miras Hukuku
|
Maliye
|
Maliye Politikası
|
Anayasa Hukuku
|
Ceza Hukuku ve Kriminoloji
|
İktisadi Düşünceler Tarihi
|
Sosyal Siyaset ve İş Hukuku
|
Borçlar Hukuku
|
Kamu Yönetimi ve Beşeri İlişkiler
|
İktisadi Sistemler
|
Seminer
|
İstatistik
|
Uluslararası Kuruluşlar
|
Ticaret Hukuku
|
Devrim Tarihi
|
İngilizce
|
İngilizce
|
İngilizce
|
İngilizce
|
Seçimlik Dersler
|
Seçimlik Dersler
|
||
Matematik
|
Mali Analiz
|
||
İşletme İktisadı
|
Vergi Hukuku
|
Tabloya bakınca sanki 4 - 5 dalda
birden öğrenim görülmüş gibi duruyor. İktisat, maliye, siyaset bilimi, işletme,
hukuk. Bu dersleri hakkını vererek okuyan bir öğrencinin meslek sınavlarını
kazanmaması neredeyse imkânsızdı. O zamanlar Mülkiyeliler birbirini tutar gibi
görünse de gerçek durum, okulun zorluğunda, üssü mizanda ve bu kadar yaygın
kapsamlı bir ders programında gizliydi. Çünkü hiçbir okulda böyle kapsamlı ve
yaygın bir ders programı yoktu.
YÖK’ün gelişiyle birlikte bu
sistem ortadan kalktı. İlk iki yıl ortak dersler okuma imkânı kalmadı. Şimdi
girişte bölümler ayrılıyor. Okula başlarken iktisat, maliye, işletme gibi
bölümlere başlanıyor. Öyle olunca her bölüm kendi alanına sıkışıp kalmış
oluyor. Örneğin iktisat bölümünde siyasetle ilgili bir ders kalmamış, hukuk
dersleri hatta kamu maliyesi bile seçimlik dersler arasına girmiş.
Mülkiye gibi sıra dışı bir okulu bütün
üniversitelere model yapacak yerde tam tersini yapıp sıradanlaştırmayı becerdikten
sonra üniversite eğitiminin nasıl bu hale geldiğine şaşırmamız da ayrı bir
tuhaflık.
dersler konusunda değişme yok. geçme sistemi çok kolaylaştırılmış. üniversiteyi kazanmak basitleştirildi. üniversite sayısı arttırıldı kontenjanlar arttırıldı. dolayısıyla şu an mülkiyenin içinde bulunduğu duruma çok da şaşırmadım. üst sıralamadan orta sıralamaya doğru kaymış.
YanıtlaSilbir de yanlış bilmiyorsam hocam sizin zamanınızda gerek mülkiye gerekse iü iktisat fakültesinin puanları çok yüksekmiş tıp puanlarıyla yarışıyormuş. yanlış bilmiyorsam mülkiye mezunları sınavsız kaymakam olabiliyorlarmış 1971 de kaldırılmış. hatta mahir çayanlar baya tepki göstermiş diye okumuştum bir yerde. yani buradan bile anlayabiliyoruz o zamanlar mülkiyenin kalitesini. tabi şuan esamesi pek fazla okunmuyor.
Evet Mülkiyenin de İÜ İktisat Fakültesinin de puanları çok yüksekti. O dönemde İstanbul'da oturuyor olsaydık İÜ İktisat Fakültesine girerdim. O dönemde Tıp Fakültesi de Mülkiye'de toplam puan denilen ve sosyal ve fen puanların ortalamasıyla oluşan bir puan türüyle öğrenci alıyordu. Benim toplam puanım 327 idi ve Ankara Tıp Fakültesine de girebiliyordum.
SilMülkiye mezunları sınavsız kaymakam olmuyordu ama sınavları kazanabiliyorlardı. Ben Mülkiye'de okurken Mülkiye mezunlarının üç fark dersini verip Hukuk Fakültesi mezunu olma hakları vardı. Ben üçüncü sınıfa geçtiğimde bu hak kaldırıldı.
Merhaba hocam,
SilSizin bu yazınıza cevaben Yahya Sezai hocamızın kaleme aldığı yazıyı okudunuz mu bilmiyorum ama kendileri bayağı farklı şeylerden bahsetmektedir. Baktığımız zaman gerek siz gerek Yahya Sezai hocamız hemen hemen aynı dönemlerde okulumuzun havasını solumuşsunuz; aynı konjonktürden nasibinizi almışsınız. Peki, siz iki değerli hocamızın aynı konu hakkında bu kadar farklı yorumlamalarda bulunmanızı biz Mülkiyeliler olarak neye bağlamalıyız? Okulumla ilgili her defasında farklı bir tarih yazımıyla karşılaşıyorum. Oysa yaşananlar/olaylar tektir fakat yazılan/yazılmaya çalışılan Mülkiye tarihi neden bu kadar farklı olabiliyor, anlamlandıramıyorum.
Saygılarımla.
Yahya Sezai hocamızın size cevaben kaleme aldığı yazının linki: https://www.facebook.com/yahya.tezel/posts/10153671554157111
Bu tür kişiselleştirilmiş yazıları yanıtlamak veya üzerine yorum yazmak benim tarzım değil. O nedenle en doğrusu benim ya da başkalarının yazdıklarını okuduktan sonra sizin konu üzerine araştırma yapıp kendi görüşünüzü geliştirmenizdir.
SilSizin yazınızı ve Yahya Sezai Tezelin yazısını dikkatle okudum. Tezelin sizin sözünü etmediğiniz bazı konuları ele alıp sizi eleştirdiğini teşhis ettim. Belli ki Mülkiye ile ve de hocalarıyla problemler yaşamış. Hem Mülkiyeyi ve hocalarını yerin dibine sokuyor hem de orada 48 yıl görev yapıyor. Bu bana çok tuhaf geldi. Madem orası bu kadar berbat bir yerdi ve madem bu vaziyeti okurken teşhis ettin niye okulu bitirince orada asistan kaldın da başka bir okula gidip asistan olmadın. Hadi olmadın niye 44 yıl daha orada durdun? İnsan tutarlı olmalı. Yahya bey belli ki Mülkiyeden bazı kuyruk acılarına sahip.
SilAyrıca sizin her zamanki kibar cevap tarzınızı da çok beğendiğimi ifade etmek istiyorum.
Benim yanıtım kibarlıktan değil bir tarz meselesi. Yine de teşekkür ederim.
SilYahya Tezel İktisat bölümünde çıkarabileceği tüm kavgaları çıkarmış, kimseyle iletişim kurmamış ya da kuramamış, kendi değerinden ve başkalarının değersizliğinden çok emin bir kişiydi. Aksiliği ve kimseyle anlaşamamayı karakter haline getirmek bir başarıysa eğer, çok başarılıydı. Emekliliğinden sonra da fakültede pek anılan bir isim olmadı. Başka bir yerde olsaydı orayı da hiçbir özelliğiyle beğenmez ve oraya da uyum sağlayıp katkı yapmaya çalışmazdı. Karakteri böyle.
Sil2 Ağustos 17.10 da yazan arkadaşın tespitini çok yerinde buldum. Şahsen ben sevmediğim, nefret ettiğim bir yerde 1 gün durmam, gider başka iş ararım. Yahya Tezel, Mülkiye'yi yerin dibine batırmış, orada birlikte çalıştığı hocaların rezil adamlar olduğunu söylemiş ama orada o adamlarla yarım yüzyıl birlikte bulunmaya devam etmiş. Kusura bakma hoca ama insan biraz omurgalı olmalı. Sizden ders alan garibanlara acıdım yani şimdi.
SilHocam ders programınız bugünkü maliye bölümüne daha yakın.
YanıtlaSilEger bu sene tercih yapacak olsanız iktisadı mı yoksa maliyeyi mi seçerdeniz?
Not: Bence iktisadı seçip maliye ÇAP/Yandal yapardınız :)
Herhalde iktisat seçip Maliyeden ÇAP yapardım.
SilEn sevdiğiniz ders eminim Devrim Tarihi dersidir.
YanıtlaSilDevrim Tarihi dersine Halil İnalcık gelmişti. Dersi müthişti. Osmanlı'nın zayıflamasında ve çökmesindeki en önemli nedenin bilimsel eğitimden koparak dini eğitime yönelmek olduğunu anlatmıştı. Gördüğünüz gibi sorun 300 yıldır aynı. Arada bir aydınlanma var gibi görünse de aynı labirente geri dönülüyor.
SilHocam ne kadar şanslıymışsınız Halil İnalcık'dan ders dinlemek vay be.
SilHalil İnalcık AÜ Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi'nin hocasıydı. Mülkiye'ye de derse geliyordu. İdari şubeye İdare Tarihi dersi veriyor ve bütün okula son sınıflarda Devrim Tarihi dersi veriyordu. O yılın sonunda emekli oldu ve ABD'ye gitti. Hemen hemen bütün kitaplarını okudum.
SilDönemin hocalarının çoğu üst düzey insanlardı. Şerif Mardin'den Siyaset Bilimi, Mümtaz Soysal'dan Anayasa Hukuku, Bedri Gürsoy'dan Maliye, Tuncer Bulutay'dan Matematik, Yılmaz Aktüz'den İktisadi Büyüme, Mete Tunçay'dan Siyasal Düşünceler Tarihi, Sefa Reisoğlu'ndan Borçlar Hukuku ve Eşya Hukuku okumak gerçekten ayrıcalıktı. Şerif Mardin siyaset bilimi dersinde, Mete Tunçay da siyasal düşünceler tarihi dersinde ellişer kitap okuttular bize. Hepsinden de sınavda sorumlu tutulduk. Bu kitapların çoğu ders kitabı değildi. Albert Camus'nün Veba'sından tutun Machiavelli'nin Prens'ine Platon'un Devlet'inden tutun Sokrates'in Savunması'na kadar okumadığımız kitap kalmadı.
Malesef insanlara iibf bölümleri sıradan gelmeye başladı hocam,istediği bölümleri kazanamayanlar vakit kaybetmemek adına bu bölümlere gidiyor sevmese bile. Bu arada ben iktisat alanında lisansüstü eğitim almak istiyorum hocam. İktisatin dalları içinde seçimlerimizi neye göre belirlemeliyiz? Iktisat dallari (teorisi, politikası, tarihi gibi) için neler soyleyebilirsiniz? Bu alanlar birbirinden çok farklı mıdır? Şimdiden teşekkürler.
YanıtlaSilÇok farklı dallar. İleride ne yapmak istediğiniz belirlemeye çalışın ve ona göre lisansüstü eğitime yönelin. Mesela iktisat tarihi daha çok akademisyenlik için seçilmesi gereken bir daldır.
SilMerhaba hocam. THE Big Mac index'i biraz açıklayabilir misiniz? Bunun para birimlerinin gelecekteki hareketlerini nasıl şekillendireceği konusunda neler söylersiniz?
YanıtlaSilBig Mac Endeksiyle ilgili bu yazıma bir bakın isterseniz.
Silhttp://www.mahfiegilmez.com/2014/01/kur-mu-yanls-fiyat-m.html
Bu endeksten fazla bir şey beklemeyin derim.
Hocam peki istanbul üniversitesi iktisat fakültesi hakkında düşünceleriniz nedir geçmişte ki hali ve şimdi ki hali ile ilgili
YanıtlaSilÇok iyi bir okuldu. Müthiş hocaları vardı. Aşağı yukarı Mülkiyenin başına gelenler onun da başına geldi.
SilHocam siz şuan ki Türkiyenin durumuna göre iibf tavsiye edermisiniz ve iibf bölümlerini hangi okullarda okumak bize daha çok katkı sağlar?
YanıtlaSilBoğaziçi ve ODTÜ.
SilBoğaziçi ve ODTÜ'den sonra hocam 3. sıraya hangi okulu koyarsınız? Hatta kendi deneyim ve gözlemlerinize göre ilk 5 okulu söyler misiniz?
Silİktisat ve Maliye için sırlama yapabilirim: Boğaziçi, ODTÜ, Bilkent, Galatasaray, Mülkiye. Mülkiyenin geride olmasının bir nedeni de öğretim dilinin Türkçe olması. Birçok öğrenci yüksek öğrenimle birlikte yabancı dil sorununu da çözmek istediği için yabancı dilde eğitim veren okulları tercih ediyor.
SilHocam bu tür tavsiyelerde neden İtü'den bahsetmiyorsunuz? Ben İtü bilgisayar mühendisliği mezunuyum. İtü'de mühendislik eğitiminin kaliteli olduğunu düşünüyorum. İtü'de işletme mühendisliği de var mesela. Mühendislik adı altında olduğu için mi farklı bir kategori olarak düşünüyorsunuz?
Silanadoluda bir ibbfyi tavsiye eder misiniz.
SilBen daha çok kendi alanım olan ekonomi bölümünden söz ediyorum da ondan. İTÜ'nün ekonomi bölümü henüz bildiğim kadarıyla mezun vermedi. İTÜ çok kaliteli bir okul. Bunda kuşku yok.
SilAnadolu Üniversitesi İİBF iyidir.
Ben üniversite sırlamanıza biraz karşıyım, ben Galatasaray üniversitesinde okuyorum ve okulun hakkını veren birisi için mezun olunca Boğaziçi'nden bile daha avantajlı olacağını düşünüyorum çünkü öğrenim dili fransızca ve gerçekten iyi eğitim veriyorlar, hazırlıktaki hocaların çoğu Fransa'dan geliyor. Eğitime geçersek en önemlisi şudur ki öğrenci sayısı çok az derslerde ortalama maksimum 15 20 kişi oluyor bu size hocaları tanıma imkanı hocaların da sizi tanıma imkanı veriyor. Ben 3. Sınıfa geçtim ve bütün hocalarım benim ismimi biliyor karşılaştığımız zaman isminizle hitap edilmesi çok ayrı birşey, Benim için üniversite sıralaması Boğaziçi, Galatasaray, Bülent, ODTÜ dür. Bu arada Boğaziçi'nin ders kalitesini düşüren bir etmen var o da ortak ders olması yani elektronik mühendisi ile madencilik aynı ortak dersi alıyor bu da kaliteyi biraz düşürüyor.
SilÖnemli dersler zorunlu dahi olsa bu eğitim sistemiyle yine ilerleyemeyiz. Ben bu yaz okulunda kamu maliyesi ders alıyorum. Aynı zamanda sizin kamu maliyesi kitabınızı aldım. Derste gördüklerimiz teoriler , birçok isim , birçok yaklaşım. Sınav test , bunları ezberle ve yüksek notla geç. Geçen öğrencilerde bu dersi bildiklerini sanıyorlar yazık. Sizin kitabınızı çok beğendim. Somut veriler, anlaşılır dil, kısa öz, işe yarar bilgiler. Keşke doçent doktor hocamız da sizin kitanızın notlarını tuttursa dersde :)
YanıtlaSilHocam yazınızla alakası yok ancak size bi sorum var:
YanıtlaSilKolay Ekonomi kitabında maliye politikasına destek politika araçları başlığında bahsettiğiniz 2B ve mütekabiliyet yasasını biraz açar mısınız?
2B yasası develete ait arazilerin satışı ve ondan elde edilecek gelirler.
SilMütekabiliyet de yabancılara gayrimenkul satışıyla ilgili.
Peki hocam çalışma ekonomisi bölümü o dönem var mıydı. Abdullah Öcalan ile karşılaştınız mı?
YanıtlaSilÇalışma ekonomisi o dönemde yoktu. Abdullah Öcalan sanırım 1971'de yatay geçişle gelmiş Mülkiye'ye. 1971 de yurt ve kantin de kapandığı için karşılaşmadık.
Sil
YanıtlaSilkonu ile alakasız ama hocam cevabınız çok önemli 2. kez bu yazınıa aynı yorumumu iletiyorum, öncelikle herkese teker teker verdiğiniz cevaplar, sizin gibi tevazu sahibi bir insanı daha da yüceltiyor hocam bizlere yardımınız yadsınamaz. Benim yardım danışmamın nedeni bölüm. Uluslararası finans (lisans) hakkındaki görüşünüz nedir? İstanbul Bilgi Üniversitesini yazmayı düşünüyorum tam burslu olarak. İş başvurularında işletme/iktisat gibi bölümlerin arkasında kalır mıyım? Alacağım cevap tercihimde önemli bir yere sahip. şimdiden sağolun hocam.
Çok teşekkür ederim.
SilKalmazsınız. Finansçılık günümüzde gözde bir meslek. İngilizceyi ilerletmeye çalışın. Ekonomide de derslerde okutulanlara ek çalışma yapın. Kimsenin gerisinde kalmazsınız merak etmeyin.
Kaleminize sağlık... Hocam biliyorsunuzdur ama yine de değinmek istiyorum. Neticede bu bir sıralama sınavı ve iktisat, işletme, maliye gibi bölümler matematik ve geometrinin ağırlıklı olduğu TM-1 puan türünden öğrenci alıyor. Ve takdir edersiniz ki ülkemizde sayısal derslere karşı bir başarısızlık mevcut. Yani edebiyatı iyi yapıyorsan hukuk kazanabilirsin ama iktisat kazanabilmen için kesinlikle matematik yapmalısın. Netice itibariyle de edebiyattan 45 net bırakmak matematikten belki de 35 net bırakmaktan daha kolay olduğu için hukuk, pdr, psikoloji gibi bölümler daha yüksek puanlarla kapatıyor. Örneğin 100.000 taban başarı sırasında 350 puan ile alan İstanbul üniversitesi işletme, 30.000 başarı sırasında 430 taban puan ile alan Erzurum hukuk başarı düzeyinde puan olarak eşdeğerdir. Ki geçen sene ygs-lys tarihinin belki de en zor sınavı yapıldı ve puanlar düşük, başarı sıraları yüksek geldi. Bu sene de sınav çok kolay olduğu için bu baktığınız taban puanlar artacaktır. teşekkür ederim
YanıtlaSilTeşekkürler paylaşım için.
SilBen kabahati biraz da Mülkiye'nin üniversite olabileceği dönemi kaçıran hocalarımızda buluyorum. Ankara Üniversitesi'nin devasa ve hantal yapısı ve üstelik tıpın ağırlığı altında kalması özellikle sosyal bilimlerin her türlü imkanda geri kalmasına neden oluyor. İkincisi, davul bizdeyken tokmak başkasının, yani YÖK'ün ve Ankara Üniversitesi rektörünün elinde. Mülkiye, hocasıyla, öğrencisiyle ve idari çalışanıyla gene eski Mülkiye olabilir. Geleneği güçlüdür. Ama ne yazık ki yönetenler buna izin vermiyor.
YanıtlaSilEvet haklısınız. Sanırım onlar da oldukça uğraştılar ama başaramadılar.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil"Güzel öneriler ama bu kitap hem ciddi hem de kolay anlaşılır bir kitap. Bu iki meseleyi bağdaştıran bir başlık gerekli. Kolay Ekonomi Analizi gibi."
YanıtlaSilGaliba size iki farklı öneri sunduğumu sandınız. İkisini birden aynı anda önermiştim.
Kitabın ana adı HAYAT VE EKONOMİ şeklinde, hemen altında ise ANALİZ NASIL YAPILIR? yazılmış şekilde kitap kapağınızı gözünüzün önünde canlandırabilirsiniz.
HAYAT VE EKONOMİ
ANALİZ NASIL YAPILIR?
Dr. Mahfi Eğilmez
Remzi Kitabevi
Ekonomi ile profesyonel olarak ilgilenmeyenler (ve sizi tanımayanlar) raflarda "HAYAT VE EKONOMİ" ismini görünce kitaba yaklaşabilir.
Ekonomi ile profesyonel olarak ilgilenenler raflarda "ANALİZ NASIL YAPILIR? ve Dr. Mahfi Eğilmez" gördüğü an kitaba kesin yaklaşır. Üniversitelerin özellikle İİBF bölümlerinde kitabınız "okuma önerisi" veya "ders kitabı" kategorilerinde sunulacaksa, zaten içinde "ANALİZ" ve "Mahfi Eğilmez" kelimelerinin geçiyor olması yeterlidir.
Umarım aklınıza ve gönlünüze makul görünmeye başlamıştır?
Evet ben iki farklı öneri sanmıştım.
SilHenüz karar vermedim bakalım kitabevi de bir takım önerilerle gelecek. Teşekkürler.
Muhasebe dersini nasıl buluyorsunuz. Bu derste zorlandınız mı.
YanıtlaSil3. sınıfta Genel Muhasebe dersinden 10 üzerinden 8,5, son sınıfta Mali Analiz dersinden 10 almıştım. Zorlanmadım. Sonra Maliye Müfettişliğim sırasında olsun çeşitli görevlerimde olsun çok işime yaradı.
SilHipnoz yöntemiyle ekonomi nasıl öğrenilir konusu üzerine yazı dizisi hazırladığınızı söylemiştiniz. Ne zaman başlayacaksınız?
YanıtlaSilÇoktan başladım, anlamadığınıza göre başarılı olmuş demek ki.
Sil1. Sizi hipnozladığımın farkında değilsiniz, size bir işaret yolladığımda, ekonomiyi öğrenmiş halde uyanacaksınız, demek mi açıklamanız?
Sil2. Kaç kişiyi hipnozladığınız hakkında veri var mı? 12.395.656'dan çok mu?
A legend answer...
SilMahfi Bey,analizinizde hakli olmakla beraber eklemek istediğim bir konu var. Ben 2014 Mülkiye maliye mezunuyum. Diğer bölümler kendi disiplinlerine sıkışıp kalmışken maliye bölümü interdisipliner yapisini koruyor. Isletme kadar muhasebe dersi, kamu yönetimi kadar hukuk dersi, iktisat kadar ekonomi dersi aldık. Bu anlamda maliye bölümü karma bir yapıya sahip ve ogrencilerine hem sınavlarda kolaylık sağlıyor hem de tek tarafli uzmanlasmanin önüne geçiyor.
YanıtlaSilBunu öğrendiğime mutlu oldum.
SilSayın hocam yukardaki yazı ve yorumlarınıza binaen bir şey sormak istiyorum.
YanıtlaSilYök üyeliğinde neden bulundunuz? Neden ayrıldınız. Oraya ilişkin anılarınız düzeltilmesi gerekenler diye önerileriniz oldu mu? Kısacası aktif bir üyelik miydi niteliği neydi?
Hazine Müsteşarı ve DPT Müsteşarı, YÖK'ün otomatik olarak üyesi oluyordu (halen öyle mi bilmiyorum.) Hazine Müsteşarı olarak atandığımda (16 Temmuz 1997) yasa gereği YÖK üyesi de oldum. Buna karşılık YÖK'ün yanlış bir yapılanma olduğu kanısında olduğum için katıldığım tek toplantıda bunu dile getirdim. Bir daha da hiçbir toplantılarına katılmadım. Ama yasa gereği üyeliğim devam etti. 5 Aralık 1997'de Hazine Müsteşarlığından istifa ettiğimde YÖK üyeliğim de otomatik olarak düşmüş oldu. Eğer katılsaydım aktif bir üyelik olurdu. Ama varlığına karşı çıktığım bir kurumun toplantılarına katılmam anlamlı değildi. YÖK'ün kaldırılması gerektiği konusundaki görüşümü açıkladım ve bir daha da katılmadım.
Silhocam merhabalar konu dışı ama bir sorum olacaktı sizlere. merkez bankası faiz indirimi yapar ise piyasa bundan nasıl etkilenir kısaca açıklıyabilirmisibiz
YanıtlaSilBankaların MB'den kullandığı fonların (borçlanmanın) tamamı, toplam kaynaklarının yüzde 8'i ediyor. Dolayısıyla MB'nin faiz indiriminin maddi etkisi bu yüzde 8 üzerindeki etkidir. Yani MB faizi 0,50 puan indirdiğinde yüzde 8'in yüzde 0,50'si kadar etki yapıyor. O nedenle MB'nin faiz indirimi yapmasındaki asıl etki geleceğe ilişkin beklentisini ve uygulayacağı politikasını ortaya koyması bakımından önemlidir. Bankalar, MB'nin faiz indirimiyle gelecekte enflasyonun düşeceğini beklemeye yöneliyor ve onlar da mevduat faizlerini düşürmeye başlıyorlar.
SilHocam anlatımınızı çok beğeniyorum, bu kadar güzel anlatmayı nasıl beceriyorsunuz bunun bir püf noktası var mı? Sizin öğrenciniz olmayı çok isterdim doğrusu.
YanıtlaSilÇok teşekkürler.
SilBunun püf noktası 40 yıldır yazı yazıyor olmamdan geçiyor.
Hocam kendi üniversitemde sınavların çoğu çoktan seçmeli. Ve ucu açık sorular soran-cevaplar bekleyen sınavlar yok. Bu durum mezun olduktan sonra KPSS düşünenler için olumlu görünse de analiz yetisini geliştirmiyor. Açık uçlu sorularda ise puanlama sistemi tutturulamıyor. Bu sistemde öğrenci kendini geliştirip çirkin ördek yavrusu olmazsa işi çok zor.
YanıtlaSilÇok doğru. Ben öğrenci iken hiçbir sınav (üniversiteye giriş sınavı dışında) test usulüyle yapılmazdı. İkinci sınıfta maliye sınavında 5 soru için arkalı önlü 8 (yani 16) sayfa yanıt yazdığımı hatırlıyorum. Demek ki hocalar da sabırlıymış. İkinci sınıfta henüz bölüm ayrımı olmadığı için sınıfta herhalde 200 öğrenci vardı. Ortalama 10 sayfa yazmış olsalar 2.000 sayfa eder. Bedri Gürsoy'du hocamız (sonradan Maliye Bakanlığı da yaptı.) Sabırla okumuş o kadar sayfayı.
SilHocam siz nasıl yapmayı tercih edersiniz sınavları? Sizin sınavınıza girmek öğrencilerde bir tedirginlik yaratır mı acaba?
SilSayın Eğilmez, sizde bizim nesil gibi eğitimi saf eğitim olarak yani laik eğitim olarak alanlardansınız. Şimdi sadece okullarda değil, diğer yazışmalarda ve televizyon programlarında bile tarih, coğrafya, ekonomi, müspet bilimler tartışılırken işin içine hemen milli manevi değerler sokuşturuluyor ve konu, tartışmalar saf tarih, coğrafya, ekonomi, müspet bilimler tartışmasından çok, din iman konuları en ön plana çıkıyor, Tartışmalar, müzakereler olması gereken yolundan çıkarılıp inançlı, inançsız durumuna getiriliyor. Tarihi tam tarih, coğrafyayı tam coğrafya, ekonomiyi tam ekonomi, müspet bilimleri tam bilim olarak konuşmaya, tartışmaya hasret kaldık. İlahiyat bilimleri okumak ve tartışmak isteyenler kendi sitelerinde, okullarında okusunlar, tartışsınlar. Diğer alanlara bulaşmasınlar. Diğer alanların gelişememesinin nedenlerinden biri de hem eğitmenlerin ve hem de müfredatların bu yönde oluşması diye düşünüyorum, acaba yanılıyor muyum?
YanıtlaSilHiç yanılmıyorsunuz. Türkiye'yi diğer müslüman ülkelerden ayıran tek özellik eğitimin bilimsel temele dayanıyor olmasıydı. Maalesef bunu sürdürmeyi beceremedik.
SilHocam fed faiz artırırsa diyelim MB ne yapmalı sizce ?
YanıtlaSilO da faiz artırmalı.
Silhocam merhaba ;
YanıtlaSilMb borç verme faizi azalırsa bankaların maliyeti düşer kredi faizi düşer bu düşüncenin aksi düşüncesi var mıdır ?
Bankaların MB'den kullandığı kaynakların toplam kaynaklar içindeki payı % 7 - 8 dolayında olduğu için bu faiz indirimi banka maliyetlerini çok etkilemez. Ama bankalar, MB nin faiz indirimini kullanarak kendi mevduat faizlerini indirirler ve o zaman maliyeleri düşer. Bunun kredi maliyetlerine yansıması da o kadar kolay olmuyor ne yazık ki. Çünkü mevduat vadesi 1,5 ay kredi vadesi 1 yıl (ortalama).
SilHocam BSMV nedir nasıl alınıyor ?
YanıtlaSilBu soruyu bir kaç kez yanıtladım.
SilHocam merhaba ;
YanıtlaSilÖrneğin 50000 Tl kredi çekecek olsam bankadan 32 gün valör ile bunun Bsmv dahil toplam ödemesi, faizi nasıl hesaplayabilirim ?
Bunu bir bankacıya sorun.
SilHocam, Mülkiye'nin genel olarak bölümleri artık hep gerilerde yer alıyor. Bunun temel sebeplerinden biri de eğitim dilinin Türkçe olması. İngilizce olmamasından dolayı iş sınavlarında İngilizce alanında geride kalma durumu doğuyor. Bu sebeple Mülkiye tercih edilmiyor.
YanıtlaSilEvet onun da çok önemli etkisi var.
Silhocam MB faiz indirimi ile bankaların gelecekte enflasyonun azalacağını düşünüyor dediniz ama faiz azalırsa tüketim artar buda talebi artırıp enflasyon beklentisini artırmaz mı ? Saygılar.
YanıtlaSilEğer faiz enflasyonla birlikte azalıyorsa öyle olmaz. Çünkü kişiler nominal faize değil reel faize bakar. Diyelim ki beklenen enflasyon % 10 ve mevduat faizi de net % 12. Bu durumda reel faiz kabaca 2 puan demektir. Şimdi diyelim ki enflasyon beklentisi % 7'ye düşmüş ve MB de faizi indirerek nominal faizin % 9 dolayında oluşmasını sağlamış olsun. Bu durumda reel faiz yine kabaca 2 puan olur, yani bir şey değişmemiş olur. Bu durumda enflasyon artmaz.
SilHocam bir yazınızda faizlerin artması aslında bankaların zararına çünkü faiz artınca elindeki bono ve tahvillerin değeri azalır demişdiniz yani banka zarar eder..Ama bir yandan bakınca faizlerin artması ile bankaların kredilerden alacağı faiz gelirinin artması beklenir.Sizce faiz artması yada azalması hangisi daha çok etkiler piyasayı ?
YanıtlaSilhttp://www.mahfiegilmez.com/2013/06/faiz-yukselince-kim-kazanr-kim-kaybeder.html
SilSayın hocam merhaba İmf'nin kuruluş amaçını açıklayan belgesel yada kitap var mı ? Bide SDR nasıl hesaplanıyor ?
YanıtlaSilwww.imf.org
SilTürkçe bir kaynak yok mu hocam :)
SilBenim kitabım var ama eski ve baskısı bulunmuyor.
SilBaskısı yoksa e-kitap olarak internette yayınlayabilir, biz öğrencilere faydalı olabilirsiniz. Türkçe kaynak bu alanlarda yok denecek kadar az çünkü.
SilSayın hocam söylediklerinize katılmamak elde değil , artık üniversite mezunu olmak sıradan bir olay haline gelmiş durumda, bir çok CV ler hiç incelenmeden çöpe atılmakta... hiç unutmam değerli bir hocam bana sokaktan birini çevir zaten iktisat yada işletme mezunudur önemli olan mezun olmak değil sana değer katacak bir üniversiteden mezun olmaktadır demişti... dedikleri o kadar çok doğru ki bir kaç üniversitemiz dışında insana değer katan kurumumuz kalmadı... mezun olmak artık fotokobicilerden not almakla sağlanıyor..
YanıtlaSilhocam neden fed faiz artırısa Mb faiz artırmalı şart mı yani ?
YanıtlaSilŞart değil. Ama Fed faizi artırırsa bizim gibi ülkelerden sermaye çıkışı başlıyor. Bunun sonucunda döviz kıtlaşıyor ve değer kazanıyor (TL değer kaybediyor.) Geçmiş deneyimler bize bunu gösteriyor. Bu durumda bizim açımızdan TL değer kaybettiği için ithalat pahalı hale geliyor. Bunun sonucunda da enflasyon artmaya başlıyor. Fed faizi artırınca MB de artırırsa o zaman burada kalmakla kazancı artacak olan sermaye çıkmayabilir. O durumda da kurlar artmaz ve yukarıdaki döngü işlemez.
SilMerhaba Hocam bizim eğitim sistemimiz o kadar saçma ki. Eğitim sistemi diyorum ama lafın gelişi, aslında hiç bir sistematiği yok. Ben ingilizce işletme mezunuyum, birinci sınıfta analiz 1 ve analiz 2 diye iki ders aldık hocam, derslerin analiz ile uzaktan yakından alakası yok. Analiz 1 dersinde temel matematik konularını gördük (polinomlar, fonksiyonlar vs), analiz 2 dersinde de logaritma, limit ve türev uygulamaları gördük. Şimdi hocam üniversitelerde analiz dersinde bile analiz yapmayı öğretmezlerken analitik yetenekten bu kadar yoksun insanlardan ne bekliyorlar ki? Gerçekten aklım almıyor hocam neden böyle yapıyorlar?
YanıtlaSilMaalesef böyle. Bakın Eylül'de benim Ekonomik Analiz kitabım çıkacak. O kitabı alıp okursanız analizin nasıl yapılacağını göreceksiniz. Çoğu hoca analiz deyince matematiği anlıyor. Analiz bambaşka bir şey.
SilBelli ki "analiz" sözcüğüne değişik anlamlar yüklenmesinden dolayı kavram kargaşası var. Bir sözcük değişik bağlamlarda farklı manaları ifade edebilir. 12:09'da yazan Adsız'ın "Analiz 1" ve "Analiz 2" adı altında gördüğü derslerde kastedilen analiz, matematiksel analizdir. Matematiksel analiz; limit, türev, integral, diferansiyel vs. gibi konuları kapsayan matematiğin bir dalıdır. Matematiksel analiz hakkında daha ayrıntılı bilgi için Wikipedia'ya müracaat edilebilir: Mathematical_analysis
SilHocam İİBF öğrencilerinin kalitelerinin tamamen kendilerini yetiştirmeyle alakalı olduğunu Marmara Üniversitesi İşletme mezunu RTE ile Ankara Üniversitesi iktisat mezunu Mahfi Eğilmez'i karşılaştırdığımızda kalite farkını çok net görebiliriz diye düşünüyorum. Türkiye'de ki hayatın adaletsizliğini de, ingilizce bilmeyen, kitap okumayı özetini okumak sanan bir adamın CB olması, yüzlerce kitap okumakla kalmayıp, üreten ve yazan, iyi şekilde İngilizce bilen Mahfi'nin ancak Hazine müsteşarlığına yükselebilmesinden görebiliriz.
YanıtlaSilBence bu karşılaştırma doğru olmamış.
Silİngilizce bilmek mi yoksa ingilizce bilen sürüyle kişiyi emri altında tutabilmek mi daha zor ?
SilFetö'nün başı ilkokul mezunu ve emrinde ingilizce bilen binlerce kişi var? Bu fetullah'ı kaliteli bir adam mı yapar şimdi? Ohal durumunda olduğumuz için Mahfi Bey tevazu yapmış. Yoksa o da biliyor aradaki farkı.
SilBirbiriyle ilintili bunlar.
SilBilindik düşündüğümüz her zamanda dile getirdiğimiz durumu kendi alaninda özetlemişler. Sonrada günümüzün siyasetcileri ruzgar nereye savurursa oraya koşuyor. Kok salmis cinar nerde koftiden yikilan agac nerde
YanıtlaSilHocam bir maliye öğrencisi kendini ne yaparak geliştirebilir ?
YanıtlaSilKendi alanı dışındaki alanlarda da çalışma yaparak. Mesela iktisat, hukuk, muhasebe ve yabancı dil öğrenerek.
Silhocam iktisadı nasıl tekrar etmeli/ çalışmalı? Nerden başlamalı?
YanıtlaSilMakro, mikro, uluslararsı ikt, para teorisi, ikt düş. tarihi....
Hangi sıra ile çalışmalı?
Örneklerle Kolay Ekonomiyle başlayın. Sonra makro, mikro ve ekonomi politikası çalışın. En sonunda da ekonomiyi yaşama uygulayabilmek için Eylül'de çıkacak Analiz kitabımı çalışın.
Silpeki hocam maliye dersini hangi aşamada çalışmalı?
SilMakrodan sonra
Silsbf yerine niye ilahiyat tercih etmediniz
YanıtlaSililahiyat okuyup ekonomiyi iyi yorumlayanlar da mevcut. Ekstradan nefis islam ahlakı cabası. Din iman olmadan kuru ilgi neye yarar. Nediye öğrenilir
Bunu Şahsiniza değil genel olarak soruyorum. Din iman olmadan kuru bilgi neye yarar. Nediye öğrenilir. Atom fiziği proflari bomba icad etmesi ne derece imanla alakadar. Din olmadan bilim ahlakvari olmuyor. maaslesef
SilKimse artık onlar.
SilEtrafta olup bitenler (Işid mesela) bu dediklerinizin tam tersini gösteriyor.
Silevet sanirim konu yunanca irdenimli etik meselesi
SilHocam bugün okudum.45 yasin altındaki herkes BEŞe girecek.Bu şekilde tasarruflarimiz ne kadar artar?Ayrıca markette çalışıyorum 1.5 liraya sattığımız domatesi 1 hafta öncesine kadar 5 liraya sanıyordum.Ankara halindeki saticilara sorduğumda ise bana kumlucayi sel bastı dediler.Bu şekildeki mallara nasıl önlemler alınabilir?
YanıtlaSilTarımda önlem almak pek kolay değil. Sonuçta doğaya mahkum.
Silhocam sizin kitaplarınız iktisat ve biraz maliye üzerine acaba hukuk yada muhasebe bilgimizi geliştirecek sizin kitaplarınız gibi analitik düşünceyi geliştiren yazarlardan kitaplar önerebilir misiniz
YanıtlaSilhocam şuan mülkiyeye girebilecek puanım var. ama memleketim olan sivasta kalmak istiyorum buradaki işleri idare edebilmek için. cumhuriyet üniversitesi iibf kamu yönetimi kötü bir seçim mi olur?
YanıtlaSilMülkiye yine de iyidir.
Silmilli savunma üniversitesi açılacakmış. sizce doğru bir yaklaşım mı mahfi bey, saygılar efendim...
YanıtlaSilNe olacağını tam olarak bilmiyorum.
Sil2 ağostos 13:22 deki yorumunuza ek olarak maliye dersini hangi aşamada çalışmak gerek?
YanıtlaSilMakrodan sonra
SilHocam yabancı dil i evde nasıl çalışabilirim ?
YanıtlaSilYabancı dilde hikayeler okuyun. Ayrıca mesleğinizle ilgili kitaplar okuyun.
SilO yıllarda ne satılırdı kantinde ? Siz ne alırdınız kantinden?
YanıtlaSilÇay ve tost. Amaç bir şeyler yemek değildi. Oradaki tartışmalarda bulunmaktı.
Silşu an itibariyle türkiye ve yunanistanı karşılaştırısak nasıl bir şey ortaya çıkar mahfi bey... saygılar efendim...
YanıtlaSilTürkiye iyi çıkar.
Silşu an itibariyle türkiye ve bulgaristanı karşılaştırırsak nasıl bir tablo ortaya çıkar mahfi bey. saygılar...
YanıtlaSilTürkiye iyi çıkar.
SilBoğaziçi , Odtü , Mülkiye 'den çıkmış ve şuan kullandığınız bir cihazı yazın.
YanıtlaSilBenim ilgi alanım genel olarak sosyal bilimler özel olarak da ekonomi. Buraların ekonomi bölümünden cihaz çıkmaz, fikir çıkar. O fikirleri de sürekli kullanıyorum.
Silhocam başbakan yardımcısına sormuşlar BES zorunlu mu olacak diye. kendileri hayır otomatik olacak demiş :) bu adam da mülkiye mezunu hocam kendisi sıcak para profesörü. sizin yapısal reformların bu adamın orada olma nedenine ters.
YanıtlaSilAma cevabı yanlış değil. Otomatik ile zorunlu farklı. Çünkü herkese otomatik olarak uygulanacak ama 2 ay sonra isteyen çıkabilecek.
SilHocam bu millete 2 ay sökmez. Verim almak istiyorlarsa zorunlu yapmaları lazım. Bizim insanlarımız ancak zorunluluğu görünce hımm o zaman mecbur yaparız anlayışında. Üzgünüm ama toplumun yapısı bu. Bu anlayışla toplumda mucizeler yaratamazsınız. Eskiden rte ye kızardım politikalarından dolayı artık ne gerek var kızmaya dedim o olmazsa o zihniyette başka biri olacak çünkü toplumun yapısı bu ve kolay kolay da değişmez bu diye düşünüyorum.
Sil1990'larda zorunlu olarak tüm çalışanlardan kestikleri konut edindirme yardımını, doğal olarak o paralarla kimse konut edinemediği ve edinemeyeceği için ve üstüne de yatamadıklarından, hak sahiplerine üç kuruş halinde geri ödediklerini hatırlatırım. Ayrıca ne verimi? Bir taraftan kapitalist küresel ekonomiyle bütünleşip bir taraftan da insanlara zorunlu bireysel emeklilik dayatmak kadar saçma ve çelişkili bir şey olamaz. Her konuda liberaliz ama bu konuda vatandaş zorunlu!
SilDevlet, bireylerin ne kadar ve nasıl tasarruf edeceğine "zorunlu tutmak" suretiyle karışamaz. Gününümüzün dünyası hürdür ve Türkiye de hür olmalıdır. Zorunlu olmalı yorumuna hiç mi hiç katılmıyorum. Otomatik olması iyidir, isteyen çıksın efendim.
SilÇok doğru bir saptama.
Silhocam herkese yorum yazdığınız için teşekkür ediyorum size bir sorum olacaktı ?
YanıtlaSilRevelüasyon ve develüasyon nasıl yapılıyor değer Para arzını artırarakmı ? (eğer revelüasyon yaparsa piyasadan parayı nasıl çekecek ? )
Revalüasyon ve devalüasyon sabit kur rejiminde yapılan değer artırma veya değer düşürme işlemidir. Mesela 1 USD = 1 TL diye eşitlersiniz ama işlemler sonucunda bu eşitlik bozulur ve siz bu eşitliği tutamaz hale gelirsiniz o zaman yeni bir eşitlik açıklarsınız mesela 1 USD = 1,2 TL dersiniz. Bu devalüasyon olur. Tersi söz konusu olmuşsa da revalüasyon olur.
SilBugünkü kur rejiminde kur sabit olmadığı piyasada belirlenen dalgalı yapıda olduğu için değeri her gün artıyor veya azalıyor. Buna devalüasyon veya revalüasyon denmiyor. Paranın dış değeri düştü (deppreciation) veya arttı (appreciation) deniyor.
Hocam devlet bono ve tahvilleri nasıl kullanıyor ?
YanıtlaSilDevlet bono ve tahvil satarak borç alıyor ve harcamalarında kullanıyor.
Silhocam notlarızda da öğrenseydik. Bir de bir iki anı paylaşır mısınız SiBFde ilgili
YanıtlaSilLight Günlük kitabımda yazmıştım anılarımı.
SilHocam 45 yas alti tum kamu calisanlarindan BES kesilmesi sonucunda
YanıtlaSil1 talep yonunden Enflasyon duser mi
2Tasaruflarin milli gelire ve yatrimlara kredilere orani yukselir mi
3 cari acika faydasi olur mu
4 son donemde gunden dusen cari acik tartismalarini one cikarirsak Bilgisayar, laptop tablet akilli telefonlardan TRT vergisi alinmasi ve Besin zorunlu olacak olmasi bu iki uygulamayi bir paydas olarak cari aciga onlem olarak tahayyul edersek sayet! Bu iki durumun efektif etkisi Turkiyede tuketim mali ithalatinda ciddi olmasa da bir daralma yaratir mi
(1) Enflasyonu düşürücü etkisi olur.
Sil(2) Bir miktar yükselir ama buradan bir mucize beklememek gerekir.
(3) Tüketimi kısacağı için cari açığı düşürücü etki yapar.
(4) Yaratır.
Değerli hocam ekonomi çalışmayı çok seviyorum kitaplarinizi okumayı da ancak bunu yaparken okulumun ilk senesini batırdım yaklaşık 19 kredi eksik verdim ve bir döneme tekabül ediyor. Çap hayallerimden vazgeçip ortalamamı düzeltmeye ve çeşitli kurslara gitmeyi mi ağırlık vermeliyim. Bölümüm itü işletme mühendisliği ve ileride bankacılık finans alanında çalışmak istiyorum. Yorumlarınız çok önemli benim için Saygılarımla
YanıtlaSilBence bu durumda ÇAP'ı bırakın ve işletmeye bütün ağırlığınızı verin. 3. sınıftan sonra yeniden başka alanlara bakarsınız.
SilHocam tasarruf birey için iyi birşey ken devleti fakirleştirir tasarruf paradoksu var. Bu kısa vadeli zamanda geçerli değil mi. Çünkü uzun vadede devlet de zenginleşmez mi tıpkı j eğrisinde ihracat gibi
YanıtlaSilEvet ama ekonomide kısa dönem çok önemlidir. Kısa dönemde sistem çökerse uzun dönemde toparlamak kolay olmayabilir.
SilHocam DİBS'lerde kuponlu dibs de faiz geliri elde edebiliriz ama sabit DİBS yada kuponsuz DİBS faydası nedir ?
YanıtlaSilUygulamada bunlar pek yok. Uyguılamada 100 TL'lik tahvil iskontolu olarak satılıyor. Siz bunu 90 TL'ye alırsanız 1 yıllık faizi 100 - 90 = 10
Sil10 / 90 = % 11 olarak bulunuyor.
Mahfi bey, siz Nato Atatürkçüsü müsünüz, değil misiniz?
YanıtlaSilBu konuya açıklık getirip, provokasyonların önüne geçer misiniz?
Nato Atatürkçülüğü nedir bilmiyorum. Atatürk'ün sağlığında Nato yoktu. Dolayısıyla Nato Atatürkçülüğü diye bir kavram çok saçma bir şey olur.
SilBen sadece açık, net ve basit bir Atatürkçüyüm. Ben aslında bir şeyci bir kimseci olmam, kimsenin de peşine takılmam. Atatürkçü olma konusundaki istisnai durumumun tek nedeni de onun "Sözlerim bilime ters düşerse bilimi seçin" şeklindeki sözüdür.
sayın mahfi hocam,
YanıtlaSilDün, bugün,Yarın başlıklı bir yazı istesek nasıl olur.?
Çünkü her şey karıştı. Sizden içinde bulunduğumuz durumu bilimsel ve felsefi bakış açınızdan süzülen bir yazı okumak isteriz.
-Düne nasıl bakmalı?
-Bugünü nasıl görmeli?
-Yarını nasıl yorumlamalı?
Aslında kafamda böyle bir toparlama yapmak var ama biraz daha sakinleşme bekliyorum açıkçası.
SilHocam cds primi nasıl ölçülür
YanıtlaSilhttp://www.mahfiegilmez.com/2013/07/kur-faiz-dibs-bist-reyting-cds-hepsi.html
SilHocam sorumu cevaplamamışsınız yanlış bir cümle mi kurdum. Sorumu tekrarlamak isterim. Şuan mülkiyeye girebilecek bir puanım var ama benim ailem ve buradaki aile şirketimiz için sivasta kalmak zorundayım. Sivas iibf kamu yönetimi kötü bir tercih mı olur. Herşeye rağmen mülkiyeye gitmeli mıyım?
YanıtlaSilYanıtladım aslında. Dedim ki bakmayın Mülkiye'nin bugün biraz geriye gittiğine yine de iyidir dedim. Puanlar arasında çok fark görünüyor. Mülkiye'ye gidin derim. Ama tabii tercih ve karar sizin.
Silhakkari universitesi isletme tavsiye eder misiniz.Tercih yapiyorum. Bir de ileride CEO olmak icin neler yapmaliyim. Ceolugun bolumu malum isletme.. nasil avukatligin bolumu hukuksa bizimde ceo olmamizin onunde hic bir yasal engel yok.
YanıtlaSilBir şey diyemeyeceğim. Puanı oldukça düşük. Mucize beklemeyin. Çok ama çok çalışmanız gerekiyor. Önce okulu bitirin, işe girin, işte kendinizi kanıtlayıp yükselin CEO'luğu sonra düşünürsünüz.
SilHocam türkiyede yatırımlar %20 civarında iken tasarruflar %15. Bu tasarrufların hepsi yatırıma mı gidiyor?
YanıtlaSilEvet çünkü tasarruf dediğimiz şey ekonomide bankadaki mevduattır. Sokak dilinde altın alımı da tasarruftur ama bu ekonomide anlam taşımaz.
SilHocam teminat ile ipotek arasındaki kesin fark nedir? Sadece kefil olma durumu heralde, kefalet teminat sayılır ama ipotek sayılmaz? Dogru mu hocam?
YanıtlaSilİpotek sadece gayrimenkuller üzerine konulan bir tedbirdir. Böylece gayrimenkul teminat olur ve siz o ipoteği çözdürmeden o gayrimenkulü satamazsınız. Teminat genel bir terimdir. Mesela ipotek bir teminattır. Nakit pata blokesi bir teminattır. Bir hisse senedi verip karşılığında para alırsanız o hisse senedi teminattır.
SilDeğerli hocam ben iibf mezunuyum düşük puanla 5 yıl önce girdim okula kamu yönetimi okudum. Ancak daha yüksek yerleri isterdim ve mülkiyeyi çok istiyordum ve puanlar epey yüksekti.Ama lisedeyken çok çalışkan değildim ve matematikten çok zorlanırdım o nedenle düşük puan aldım. Şimdi ise biraz iktisattan çok az biraz da muhasebeden zorluk çekiyorum. Ancak hukuk, tarih ve siyaset bilimi derslerim çok iyidir.Özellikle tarihi ve doktrinleri olayları iyi yorumlayabiliyorum. Mesela bunun ygs lys de ki matematikle ne ilgisi var ki mülkiyeye illa yüksek puan alan girmesi gerekli diye yargılar oluşuyor? Kamu yönetimi okumak isteyen birisin matematik geometrinin ne değeri var ki?
YanıtlaSilHaklı olduğunuz konular olsa da iktisat matematikle biraz bağlantılı bir dal. Dolayısıyla orada matematik aranması çok da yanlış değil.
SilHocam merhaba. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF İşletme bölümünden bu sene mezun oldum. KPSS Alan puanım 83. Maliye Bakanlığı Uzman Yardımcılığı'nı düşünmekteyim. Bu konuda herhangi bir tavsiyeniz var mı acaba ?
YanıtlaSilŞimdiden teşekkürler.
İyi bir tercih. Sınav için farklı okullarda okutulan kitaplara göz atmakta yarar var. Benim Ekonomi Politikası ve Kamu Maliyesi kitaplarımı ve bu bloğu okumanızda yarar var.
SilKitaplarınızın bir kısmının ve tabiki bloğunuzun KPSS hazırlık sürecimde çokça katkısını gördüm zaten hocam. Bu konuda size teşekkür ederim.
SilTavsiyelerinizi dikkate alacağım.
Cevabınız için de ayrıca teşekkür ederim .
Nasıl çalıştınız ? Neler yaptınız. Yanıtlarsanız çok sevinirim
SilMahfi Hocam artık karar verdim Eylülde ekonomi ile ilgili açık öğretime yazılıyorum. Bilgisayar müh. 2 sınıf öğrencisiyim. Eylülde çıkacak kitabınız ve diğerlerini set halinde alıp ekonomi hevesini resmiyete dökeceğim. Çok iyi bir yazılımcı ve ekonomik analizci olacağım. Ne düşünüyorsunuz ?
YanıtlaSilEğer yapabilirseniz mükemmel olur. Başarılar dilerim.
Sil"MÜLKİYE MARŞI" VARDIR, MAHFİ BEY BİLİR.
YanıtlaSilBİR DE ŞU MARŞI UNUTMAYIN !
Yıldırımlar yaratan bir ırkın ahfadıyız,
Tufanları gösteren, tarihlerin yâdıyız,
Kanla, irfanla kurduk biz bu Cumhuriyeti,
Cehennemler kudursa, ölmez nigâhbanıyız.
Yaşa varol Harbiye, yıkılmaz satvetinle
Göklerden gelen bir ses sana ne diyor, dinle:
Türk vatanı üstünde sönmez güneşsin sen,
Kartal yuvalarında, hürdür millet seninle.
Yüz senedir Harbiye bu orduya şan verir,
Çıkardığı dehalar semalara yükselir,
Baştan başa tarihtir mektebin her zerresi,
Sarsılmayan azminle çelik kalalar erir.
Şahikalar üstünde meydan okur bu erler,
Yaklaşacak düşmana mezar olur bu yerler,
Bağlayamaz bir kuvvet bu kasırga milleti,
Tarihlere sorun ki bize “Ölmez Türk” derler.
Bir şey anlamadım ama neyse.
SilBu marş, 'Harbiye Marşı' olarak da bilinen 'Kara Harp Okulları' marşıdır.
SilBilindiği üzere, KHK ile bu okulların 'öz'ü kapatıldı, 'şeklen' devam edecek!
Mülkiyeliler ise, Harbiyelilerin sivildeki muadilidir, Mahfi Bey'in bunu bilmesi gerekirdi...
Hocam kamunun tasarruf yapması tam olarak nedir? Bütçe fazlası veya devletin hem iceriye hem dışarıya tahvil ihraç etmesi kamu tasareufu sayılır mı?
YanıtlaSilKamu kesiminin tasarruf yapması genellikle kamu kesiminin harcamalarını azaltması anlamına geliyor. Bütçe fazlası verilmesi veya bütçenin geçmiş yıllara göre daha az açık vermesi eğer bu açık vergi artışıyla değil de kamu harcamalarının azaltılmasıyla sağlanmışsa kamu tasarrufu olarak adlandırılabilir. Devletin içeriye veya dışarıya tahvil ihraç etmesi kamu kesiminin tasarrufu değil borçlanmasıdır.
SilYanlış yazdım hocam pardon. Devletin içeriden ve dışarıdan tahvil alması tasarruf sayılır mı?
SilEğer kamu kesimi fazla vermiş ve bununla kendi sattığı tahvilleri geri almışsa bu tasarruf sayılır.
Sil1) Bizim dolaylı yatırımlarımız dolaylı yabancı yatırımlar gibi cari açığı kapatır mı?
YanıtlaSil2) Bir ülkenin iç borcunun yüksek olması mı dış borcunun yüksek olması mı daha etkili, nedeni?
3) Türkiye'de, dolaylı yatırım yapan yerliler bunu içeride mi dışarıda mı daha fazla yapıyor?
Teşekkürler.
(1) Yatırımlar cari açığı kapatmaz artırır. Cari açığı kapatacak şey tasarruflardır.
Sil(2) Dış borcu yüksek olması daha tehlikelidir. Çünkü iç borcu, enflasyonu göze alıp para basıp ödeme imkânı vardır ama dış borcu ödemek için döviz basamayız.
(3) Yerli yatırımcının içerideki yatırımı çok daha fazladır.
Hocam okulumuz bence yine kaliteli egitim vermeye devam ediyor.sorun okuldan ziyade sozlu mulakatlarda torpil uygulaniyor olmasi.biz yine sinavlari kazaniyoruz mulakatlarda elenip duruyoruz. Ben 2010 sbf maliye bolumu mezunuyum.ki bolum 1.ligi ile bitirdim.ancak bircok kurum sinavindan sen siyasallisin burada durmazsin gibi sacma sebeplerle elendim. Cunku torpilim yoktu. 2012 den beri ptt mufettisiyim.sinavda 10 kisilik kadro acilmisti.170 kisiden 5 kisi sinavi kazandik.sinavi siyasal yapmisti baya zordu. Kadronun altinda kisi kazaninca torpile ihtiyac kalmadi hepimizi aldilar.yani demem o ki okulumuzun egitimi hala iyi.hukukcular kadar hukuk egitimi aldim. Sorun liyakatin degil torpilin esas alinmasi.Saygilarimla ...
YanıtlaSilHocam merhaba cok eski kitaplariniz hariç hemen hemen diger tüm kitaplariniz bende var. Kitaplarinizi özellikle iktisat uzerine olanlari tekrar bir okuma sira listesi yapacak olursak; mikro, makro, ekonomi politikası, kamu maliyesi, hazine, kuresel finans krizi diye bir siralama uygun olur mu.
YanıtlaSilBlodaki şu adrese bir bakın
Silhttp://www.mahfiegilmez.com/p/yazlar-kitaplar.html
Orada kitaplarımın okunma sırası için öneriler var. Durumunuza uygun olan sıralamayı seçin derim.
Hocam sizce çan eğrisi doğru bir sistem mi? Yani bir sınav yapılır, en yüksek alan 25 en düşük alan 10 alır ve 25 bir anda 100 e çekilir, diğer puanlar buna göre sıralanır ve geçmek için belli bir limit konur. Limiti geçen öğrencinin (aslında geçmeyenler, çanın ittirdikleri) dersi öğrendiği varsayılır ve dersten geçirilir.
YanıtlaSilBenim anlam veremediğim durum, çoğu büyük sayılan, öncü üniversitenin bu şekilde ders geçme sistemi olması. Eskiden eğitim sistemi sanki daha iyiymiş, ya bu deveyi güdecen ya bu diyardan gidecen sistemi varmış ve mezun olunduğunda gerçekten kalifiye eleman yetişirmiş.
Ben beğenmediğimi için çan eğrisi uygulamıyorum.
SilÇan eğrisi çalışmayanı ödüllendiren bir uygulama.
hocam sizin siteniz paralı mı yoksa ücretsiz blog mu?
YanıtlaSilParasız blog üstelik reklam ve sponsor da yok. Tamamen kamu yararına hizmet veriyor bu blog.
SilHabertürk televizyonu haber programları koordinatörü, gazeteci Eren Eğilmez
YanıtlaSilhttps://twitter.com/erenegilmez
Oğlunuz mu Mahfi bey?
yok hocanın tek kızı var
SilBenim oğlum yok bir kızım var. Eren Eğilmez ile bir akrabalığım yok.
SilHocam istanbul üniversitesinde iktisat öğrenimi görüyorum ikinci sınıfa yeni geçtim. İktisat bölümünü çok seviyorum ama üniversite konusunda emin değilim sizce okulu bırakıp bana daha çok şey katacak başka bir üniversite için yeniden sınava girmeliyim? Başka bir üniversitede de iktisat okumayı düşünüyorum.
YanıtlaSilİstanbul İktisat Fakültesi, yazımda da değindiğim gibi bir zamanlar Mülkiye ile birlikte en iyi 2 - 3 okuldan birisiydi. Sonra hocaları vakıf okullarına gidince ivme kaybetti. Ama hala iyidir. Bence kendi başınıza çalışmayı artırın ve hukuk, muhasebe, ingilizcenizi ilerletin.
Silhocam Fehmi Koru'nun "ben böyle gördüm" adlı kitabını okudunuz mu?
YanıtlaSilSon dönem karısık iç siyasetine ilişkin önemli bilgiler olabilir. Cemaatin siyasetteki alakasını yansıtmış
Hocam Türkiye'de tasarrufların düşük olmasında halkın faiz günahtır yaklaşımının bir etkisi var mıdır?
YanıtlaSilhocam özel şirketlerin hazine birimlerinde yapılan iş nedir ? ve bu birimde çalışmak için sahip olunması gereken özellikler nelerdir ?
YanıtlaSilhocam üniversitede 4 yıl işletme eğitimi aldım.Seçmeli derslerle beraberde 11 12 tane de iktisat,ekonomi dersi aldım.Hep keynes ten,teorilerinden ve ekonomideki yaklaşımlarından bahsediliyordu.Keynes in önemini sorgulamıyorum.Ama keynes i okuldan öğrenirken karl marx kendim okul dışı okuyup araştırarak öğrenmek durumunda kaldım.Bu durum üniversite eğitim sistemindeki siyasal bir tercihe mi dayanıyor ? yoksa Karl marx ekonomi bilimi için önemli değil mi ? Sizin bu konudaki görüşerlerinizi merak ediyorum hocam.
YanıtlaSilhocam film-belgesel önerilerinden oluşan bir listeniz var mı ? siyaset,ekonomi,tarih,edebiyat vs farketmez. yoksa hazırlayıp bizle paylaşmayı düşünürmüsünüz :)
YanıtlaSilHocam hep bahsediliyor italyan bankaları italyan bankaları.Sahi naptı bu bankalar, niye diğer Avrupa bankaları gibi bunlar kadar zorda değil?
YanıtlaSilKonu başlığı ile alakalı değil ama blogunuzda ara ara Çin ve geleceği ile ilgili endişeleri dile getirdiğiniz için eklemek istedim. Çin'de olup bitenler ve özellikle de konut balonu ve finans sektörü ile ilgili ilginç bir belgesel var: "How China Fooled the World" diye. Vaktiniz olursa izlemenizi öneririm. Çinli arkadaşlarım var ve oradaki durumun gelecek açısından hiç de umut vaadedici olmadığını söylüyorlar. Aileden destek olmadan genç kuşağın hayatını sürdürmesi ve ev vb alması olanaksız hale gelmiş.
YanıtlaSilhttp://www.dailymotion.com/video/x3vibkv
Bu “Mahfi Eğilmez” denilen insan o kadar değerli bir insandır ki, bundan tam 12 yıl önce sınavını kazandığım bir müfettişlik sınavı mülakatına hazırlanabilmek adına gerek hayat tecrübemin yokluğundan ve gerekse o zamanki bilgisizliğimden kendisine nasıl hazırlanmam gerektiği yönünde bir mail attığımda, şaşıracaksınız ama o koca Mahfi Eğilmez “yahu bu çocuk da ne istiyor benden” demeyip uzunca bir mail döşenmiştir. Ben de onun tavsiyelerine uygun şekilde mulakatıma hazırlandım ve kazandım. O günden bu yana çalıştığım bankada kısa sürede üst düzey yöneticilik pozisyonuna yükseldim ve halen mesleğime devam ettiğim gibi akademik kariyerimi de tamamladım diyebilirim.
YanıtlaSilBu süre içerisinde O’nun tüm programlarını izlemekle kalmayıp, tüm kitaplarını da okudum. O Hititler üzerine bir kitap yazdığında ise tarih bilmenin ne kadar önemli olduğunu anladım ve O’nun yüzünden dünya tarihi üzerine onlarca kitap okumak durumunda kaldım. İnanın bana gerek ekonomi ve gerekse toplum bilimi anlamında var olan ufkumu nasıl aştığıma ben dahi şaşırdım, tüm değer yargılarım ve bilgilerimi güncellemek kaldım desem yerindedir yani.
Kısacası kendisi ile hiç tanışma imkanım olmasa da, ben kendisini daima kendime örnek edindim. Fikirlerini, eserlerini, olaylara bakış açısını hep anlamaya ve kavramaya çalıştım. Nesnelliği, bilimselliği, bilimsel metadolojiyi, akılcılığı hep O’ndan öğrendim. Bu kadar çok öğrenmemin sonunda ise anladım ki; olaylara ve hayata özünde basit bakmak gerekmektedir. Çok bilmek çok değerli, ancak çok bilgiyle basit yorumlar yapmak daha da değerli. Bu bir nasip ve çabalamak meselesidir. Teşekkür ederim Hocam, bu ülkede ancak ve ancak Mahfi Eğilmez'ler çoğaldıkça bir yere gelebiliriz, o güne kadar alçak sürünmeye devam ...
hocam Tobin Q ne demek ?
YanıtlaSilhocam şimdi yurt dışından akıllı telefon ithal etmek istesek ;
YanıtlaSilFiyat =P = (dolar x güncel kur)
P+ [P+ [[P + (P x ÖTV)] x Kdv] ] x trt bandrolü % 8
Çok karıstı galiba nasıl olacak doğrusu? Telefon fiyat + vergi olarak ne kadara elimize geçecek.
Sirketlerimizin globallesmesi cari acigi dusurur mu ? Veya ne batiyla ne de Uzakdogu ile rekabet edemeyen sirketler cikartan modelimiz mi var
YanıtlaSilmahfi bey sizce taksime topçu kışlasısı yapılsın mı, saygılar efendim...
YanıtlaSilHocam Abd sınırları dışında dünyada dolaşan dolar Abd'yi ilgilendirir mi?
YanıtlaSilCHP Genel Başkan Yardımcısı Selin Sayek Böke, 6 maddelik,
YanıtlaSil“Ekonomi Yönetiminin Demokratikleştirilmesi Paketi”ni açıkladı.
http://m.gercekgundem.com/siyaset/223670/chp-6-maddelik-paketi-acikladi
Mahfi hocam,
kendiside iktisatçı olan Böke'nin açıkladığı paketi nasıl buldunuz? Yorumlar mısınız?
Hocam 10 yıllık Alman tahvilleri neden yüzde 15 değer kaybetti şuan? Sebebini araştırdım ama ilgili bir haber bulamadım.
YanıtlaSil