Orta Gelir Tuzağında Son Durum

Dünya Bankası her yılın 1 Temmuz günü ekonomilerin GNI yöntemiyle hesaplanmış gelirlerine göre ülkelerin sınıflandırılmasını yapar. 1 Temmuz 2016 itibariyle yapmış olduğu sınıflandırma şöyle (Kaynak: The World Bank,
https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519-world-bank-country-and-lending-groups)

Kişi Başına Gelir aralığı (USD)

1.025 USD ve daha düşük
Düşük gelirli ülkeler
1.026 – 4.035 USD
Düşük orta gelirli ülkeler
4.036 – 12.475 USD
Üst orta gelirli ülkeler
12.746 USD ve üstü
Yüksek gelirli ülkeler

Aşağıdaki grafikte Türkiye’nin kişi başına gelirindeki gelişmeleri dünya ortalama geliriyle karşılaştırmalı olarak sunuyorum (Kaynak: TÜİK, GSYH Hesapları, IMF, WEO Database, April 2017.)

Yıllar
TR Yeni
TR Eski
IMF Dünya
WB Dünya
1998
4.442
4.338
5.330
9.655
1999
4.003
3.907
5.446
9.360
2000
4.229
4.129
5.558
9.265
2001
3.084
3.019
5.449
8.265
2002
3.581
3.492
5.563
9.205
2003
4.698
4.565
6.174
9.385
2004
5.961
5.775
6.868
9.075
2005
7.304
7.036
7.351
10.065
2006
7.906
7.597
7.863
10.725
2007
9.656
9.247
8.767
11.115
2008
10.931
10.444
9.500
11.455
2009
8.980
8.561
8.892
11.905
2010
10.560
10.003
9.611
12.195
2011
11.205
10.428
10.540
12.275
2012
11.588
10.459
10.616
12.475
2013
12.480
10.822
10.783
12.615
2014
12.112
10.395
10.954
12.745
2015
11.014
9.257
10.241
12.735
2016
10.650
8.750
10.279
12.475

Tabloda TR yeni sütunu, TÜİK’in revize ettiği GSYH serisine göre TR Eski sütunu ise TÜİK’in revize ettiği GSYH’dan önceki GSYH’ya göre hesaplanmış kişi başına gelirleri gösteriyor.

2016 yılı itibariyle değerlendirirsek Türkiye’nin, gerek eski GSYH gerekse yeni GSYH serisine göre üst orta gelirli ülkeler kategorisinde yer aldığını görüyoruz. 

Ben, orta gelir ölçüsü olarak dünyada kişi başına düşen ortalama geliri alıyorum. Dünya GSYH’sını dünyanın o yıl ortası nüfusuna bölüyorum çıkan kişi başına geliri ortalama gelir olarak kabul ediyorum. Bir ülke bu ortalama gelir dolaylarında ise orta gelirli ülke olarak kabul ediyorum. Söz konusu ülke sürekli olarak bu ortalama gelir dolayında ise o zaman da onun orta gelir tuzağına düşmüş olduğunu düşünüyorum.

Şimdi tablodaki Dünya’da ve Türkiye’de yıllar itibariyle kişi başına gelir serisini bir grafik haline getirelim (Dünya IMF; IMF serilerine göre dünyada kişi başına ortalama geliri, Dünya WB; Dünya Bankası ekonomiler sınıflandırmasına göre orta gelir sınırını, TR Yeni; TÜİK'in yeni GSYH serisine göre Türkiye'de kişi başına düşen geliri, TR Eski; TÜİK revizyonu öncesinde geçerli olan GSYH'ya göre Türkiye'de kişi başına düşen geliri gösteriyor.) 


Grafiğe baktığımızda Türkiye’nin eski GSYH serisine göre her iki ölçüye göre orta gelir tuzağında olduğunu görebiliyoruz. Yeni GSYH serisine göre IMF serisinde tuzaktan çıkmış fakat tekrar giriyor gibi görünüyor, Dünya Bankası sınıflandırmasına göre ise hiçbir şekilde orta gelir tuzağından çıkamamış bulunuyor.

Grafiğe bakınca son dönemde Türkiye’nin orta gelir tuzağından çıkma yolundaki en büyük çabasının GSYH’sını revize etmek olduğu anlaşılıyor. Önümüzdeki yıllarda birkaç defa daha revizyon yaparsak belki orta gelir tuzağından çıkışı sağlayabiliriz.

Yorumlar

  1. Katma degerli uretim yapamadigimiz surece pek de cikabilecek gibi gorunmuyoruz zaten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok doğru ve ne yazık ki tek doğru. Katma değerli üretim için de neler gerektiğini aklı başında herkes söylüyor...

      Sil
    2. Biz tarım ve sanayi üzerine yoğunlaşmalıyız bence. Biz teknoloji falan üretemeyiz. Yerli dizel motoru bulduk, benim aldığım 2005 model Alman arabasında da dizel motor vardı. Biz motoru bulduk onu daha geliştireceğiz. Fakat tarımdan elde ettiğimiz birçok şey üzerine sanayileşme olabilir. Farklı fikirlere açığım, tartışalım.

      Sil
    3. Aklı başında olan falan degil. Size tuhaf gelebilir ama yüksek katma değer diye aklımıza sokuyorlar ama bu teknoloji üreten ülkelerin farklı güçleri var. Sadece bunu bilelim komplonun peşine de takılmayalım. Biz genç işsizliği nasıl dusurebiliriz ?

      Sil
    4. Bunu ben de biliyorum. Dünya üzerindeki lay hatları bize çok güzel bilgiler verebilir. Arkeolog ve harita mühendisleri destekli bir adım atılabilir.

      Sil
    5. Sosyal medyalarda zihin kontrolu var hatırlayın libya devrimini twitter üzerinden yaptılar. Ne yazarsanız insanları o yone yonlendiriyorsunuz

      Sil
    6. Sosyal medya üzerinden insanların neyi talep ettiğini önceden tespit ediyorlar ona göre üretim yapıyorlar. Biz de "ferasetsiz akıl"larimizla bunları satın alıyoruz. Bundan sonra biz uretelim onlar bizden alsın. Ürettikleri de ellerinde kalsın. 29 buhranı gibi bir şey var gibi geliyor bana. Mahfi Hocam bunu daha iyi açıklar.

      Sil
  2. Hocam tabloları oluştururken hangi programı kullanıyorsunuz? Ben Eviews programıyla ekonometrik modeller üzerinde uğraşıyordum ama şimdi unuttum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten hangi programla yaptığımızın çok önemi yok. Bize ekonometri dersinde hocamız zorunlu kılmıştı. Sınavda da matris yöntemiyle gdp falan hesaplıyorduk. Fonksiyonlu hesap makinesi yasakti. Sadece dört işlem yapan hesap makinesi kullanıyorduk

      Sil
  3. Hocam sanki tabloyla grafik farklı rakamlar kullaniyor gibi? Tabloda TR KB gelirde hem yeni hem eski seride son 4 senede sürekli düşüş var, fakat grafikte ya artış ya da durağan gibi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Noktalama işaretleri nedeniyle bir sıkıntı olmuş. Düzelttim, çok teşekkür ederim.

      Sil
  4. TUIK'in yaptığı revizyona bir çok kişinin itirazı oldu. Bazıları da pek sorgulamadan kabul edip geçtiler. Devletin resmi rakamlarıydı, neden inanılmasın diye düşünüp bununla hesap yapmaya devam ettiler. Elbette bu bir tercih meselesi.
    Uzaya roket gönderiyorsanız yanlış verileri kullanmak sizi daha atmosferi terk etmeden, hatta daha fırlatma rampasındayken yarı yolda bırakır. Bunu herkes de bildiği için hata, bilgisizlik hariç kimse çarpıtılmış veriyle bu türden işleri yaparken yürümez. Roketin aya gitmesi için olsa olsa 2 ton yakıt yeter diye kimse, az ya da daha çok yakıt lazımken, kafadan sıkmaz. Sanırım ekonomi böyle değil ki, argo tabiri lütfen mazur görün, algı kastırmak için böyle işler çevriliyor olabilir. Rakamların çarpıtılması, yükseltilmesi, düşürülmesi idare edenler tarafından isteniyorsa kurum yöneticileri o koltukta kalmak için taviz olarak algılıyor ve bunu da sorun etmiyor olabilirler, eğer rakamların çarpıtılmasını isteyen bir kişi ya da makam yok iken hoşa gitmek için bunlar yapılıyorsa durum daha da vahim.

    Bu rakamlara kimse güvenmiyor ama güveniyorMUŞ gibi yapıyorlar. Kürsüye çıkınca bu rakamları kullanarak güzel söylev verilir. Sanırım bu rakamların bundan başka bir iştede de kullanılacağı yok.

    Zenginleşmek hiç bu kadar kolay olmamıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef TÜİK bu konudaki eleştiri ve uyarıları dikkate almadı, kendi bildiği gibi yaptı.

      Sil
    2. teşekkürler, herkesin bildiği ama söylemeye korktuğu gerçeği söylemişsiniz ... yani "KRAL ÇIPLAK"

      Sil
  5. teşekkürler hocam..
    tablo yaşadığımız son 15 yıldaki "sözde" milli gelir yükselişimizin bir oyun olduğunu ziyadesiyle ortaya koyuyor. Zira dünya ortalamasında da bizdeki gibi yaklaşık 2 kat artış sözkonusu.
    peki ya amerika faizi neden artırıyor Mahfi hocam, yoksa dünya milli gelir ortalamasını 1998 seviyesine düşürmek için mi ? Eğer öyleyse ürettikleri yüksek teknoloji ürünü malları kime satmayı düşünüyorlar, uzaylılara mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amerikanın işine aklımız ermez.

      Sil
    2. Amerika, bastığı bol paranın enflasyon yaratmasından korktuğu için faiz artırıyor.

      Sil
    3. Sanki biraz abartıyorlar bu faiz artırma işini, sözlü yönlendirme diye diye dxy 80 lerden 104 lere kadar yükseldi bunun bir sonu olmalı neticede aşırı değerli usd de abd ekonomisi içinde iyi birşey değil özellikle goü para birimlerinekarşı son 4 yıldır usd değer kazançları yüksek oranlarda , abd ab ye yada japonyaya ne satacakta para kazanacak? Düşürmek zorundalar usd nin değerin

      Sil
  6. Orta gelir Tuzagini soyle alabilir miyiz

    Diyelim ki iki kisi var A ve B karakterleri

    Bu iki kisi bir temizlik firmasina isci olarak ise giriyorlar. A karakteri B karakteri ikisi de ayni pozisyonda calisiyorlar ikisininde amaci para biriktirmek ve daha iyi bir yasama adim atmak. Aldiklari maasda dolgun Turkiye kisibasina gelirle hemen hemen ayni duzeyde yillik 8000dollar.

    A karakteri ve B karakteri maaslarindan ve yaptiklari yapacaklari birikimlerinden gayet memnun. Ancak daha fazlasi icin aldiklari maas yeterli degil. Halkimizn tabiriyle ne uzuyorlar ne de kisaliyorlar. Uc bes kenara atiyorlar. Borclari harclari yok. Kotu aliskanliklari da yok cevreye kendilerine karsi.

    A karakteri ve B karakteri de evli. A karakateri kendine guveniyor 5 senede 3 cocuk yapiyor. Esi eskiden calisirken simdi calismiyor cocuklarina bakiyor bakmak zorunda kaliyor.
    B karakteri ise bu isler kismete gelmez cocuk nasip getirmez deyip cocuk mocuk yapmiyor. Esi de calismaya devam ediyor.
    B karakteri kendine kalifikasyonlar katacak bir takim kurslara gidiyor yabanci dil, ehliyet, mesleki kurslar vs..

    5 yil sonra B karakteri yabanci bir firmada is makinasi operatoru olarak is buluyor kisaca paraya para demiyor. Esi de calisarak aile ekonomisine destek oldugu icin ekonomik kosullarda ciddi bir ziplama soz konusu tasarruflariyla istedikleri her seyi alabilecek bir yapiya burunuyorlar kredi imkanlari genisliyor.

    A karakteri ise 3 cocukla ugrasiyor esi de calismadigindan ise ilk girdigi 5 yil onceki hallerini arar oluyorlar. Borclaniyorlar gelir gideri karsilamiyor. Kendilerine yetenek katacak egitimleri almayi birakin dusunmeye bile firsati yok.

    Burada A karakteri orta gelir tuzagina yakalanmis hatta ordana dusmekte olan kisi oluyor.
    B karakteri ise akillica davranmis stratejik hareket etmis kendisne katma deger katacak lisanslari almis ve ortagelir tuzagini asmis hatta aranan adeta para basan bir karakter halini almis oluyor. Bildigi lisanla da yeni yaptigi isi sadece kendi ulkesinde degil baska ulkelerde de yapabilme karaketirine burunmus oluyor.

    Turkiyenin durumu A dir!

    Siz katiliyor musunuz bu ornegime Mahfi hocam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Turkiye'nin durumu A idi ama yillar once. B ise belki guney Koreydi yine yillar once. Artik Turkiye'nin durumu A bile degil cunku bazi seyleri yapmak icin cok gec kalmis vaziyette. Borclanma limiti dolmus, is bulma olasiligi gittikce dusen, ayni ve nakdi yardimlarla gecinmeye calisip evde oturmayi tercih eden, ayni zamanda da kor kutuk cahil kalmis birisi durumunda artik Turkiye.

      Sil
    2. Peki A nasıl düze çıkar ( B yi anladım koptu gidiyor ! İnşallah çocuklarida olur onların , sıkıntı B de :(...
      Bide hakikaten çok güzel yazmış siniz a ile b örnekleri benzetmeler müthiş !

      Sil
    3. Zaten A nin durumu Turkiye ve benzeri ulkeleri cagristiriyor verdigim ornekte.

      A nin hatalari cok bariz halbuki B ile ayni konumdaydilar ayni egitim seviyesi ayni sosyoekonomik durum.Ayni mahalle ayni is yerinde ayni pozisyon. Babadan esden dostan akrabadan kalma bir miras servet durumu da yok. Yani devletlere uyarlarsak dogal kaynak basta PETROLde yok.

      B kendisini o isle yetinmemekle odakladi piyasada hatta bana kalirsa dunyada aranan meslek olan is makinasi operatoru lisansi ehliyeti aldi kendisine bir meziyet katti buna istinaden 1,5 yil lisan kursuna gitti yabanci lisan ogrendi. butun bunlara para harcadi. Yeni evli olmasina ragmen coluk cocuk islerine girmedi esiyle birlik etti calisti isgucune katildi. 5 yil sonra ise hayal ettigi ekonomik sosyal konuma adim atti. hatta mahallesinden tasindi daha iyi yerlere yerlesti. Yapacagi evladina ise daha iyi kosullar sagladi.

      A ise temizlikle yetindi daha refah saglamadan kendine guvendi 3 cocuk yaparak nufusunu arttirdi ekonomik kosullarini ipotek altina aldi. esi is hayatindan cekildi istihdama katilimi dustu ailesinin. birikim yapamadi borca harca bulasti. En ufak bir piyasa daralmasinda krizde sarsintida isten atilma ihtimali var cunku herhangi bir kalifikasyon gerektirmeyen is yapiyor. maasi enflasyon oraninda artiyor yetenegi oraninda degil.

      A nin kendi yapisal reformlari yapmasi bundan sonra cok zor.Nufuslu bir sorumlulugu buyuk aile babasi oldu. Hatta cok aci bir ifade ile yapisal reformlarini belkide sirtindaki yukten dolayi hic bir zamanda yapamayacak! Ailenin yapisal reform yapacak uyeleri artik kendi cocuklari onlar belki ileride buyurde iyi egitim alma sanslarina sahip olursa aileyi icine dustugu durumdan kurtaracak ki bu da BELKIlere dayanan bir arguman. Sonucta yasadiklari toplumda egitimde firsat esitsizligi ortada. Aileninde durumu ortada cocuklarina ne bir kurs aldirma ne bir ozel hoca tutma ne de en iyi mahalle okullarinda ozel okullarda okutma imkani var. Hadi bunlar olsa bile en az 20 yil sonra o cocuklardan verim alinabilir.

      B ise zaten durumu iyi bu saatten sonra yapacagi 2 evladlarina ise yaptigi birikimle aldigi maasla daha iyi imkanlar sunabilir. ozel kollejler ozel hocalar vs... belki de bir gayrimenkule dayali bir miras.

      Kisaca ortagelir tuzagi belki de boyle bisey. Turkiyenin icine dustugu durum A gibidir. Hatta A yine biseyler yapip B nin sectigi yolu secebilir ama turkiyenin boyle bir sansi flan yoktur.Turkiye firsati kacirmistir. Salt ekonomi duzleminde degil demokratik kriterler duzleminde bu de boyledir. Isterse A partisi gitsin C partisi gelsin sonuc ve surec ortadadir yapi bellidir. kaybedilen yillar teknolojinin jet hiziyla degistigi yillardir. Kaybedilecek olan yillar ise teknolojinin bilimin ses hizinda degistigi yillar olacaktir. demografik unsurlar 5 milyon ne edugu belirsiz tiple doludur.

      Ben acik konusmayi severim bundan sonra birakalim Avrupa kriterlerinde ilerleyen Avrupa stdanrtinda bir ulke olmayi yahut kore duzleminde ve yahut muhafazakarlarin deyisiyle de Malezya olmayi mevcut kosullarda 5 milyon ne edugu belirsiz ilkel kitleyle kamburla, Pakistan olmasak onumuzdeki 10 yil icerisinde hem ekonomik hem sosyal hem de demokratik olarak yemin edelim hep birlikte gobek atalim.

      Yukaridaki aileyi alirsak hangi aile daha huzurlu olabilir ki A karakteri belki de ekonomik zorluklarini aileye yansitabilme siddetine bulasabilir ve belki de kotu aliskanliklara da baslayabilir durumundan dolayi kumar oyun at piyango isleri bulasabilir...devletler ozelinde sicak para fonlar vgibi dusunelim bunu da

      Hocam siz de bir zahmet katilin bi seyler soyleyin yazin kisa da olsa elestirin

      Sil
    4. A karakteri bir de herkesle kavga ediyor bunu da eklmek lazim. Onune gelen ona yardimci olabilecek cevre imkan borc kredi verebilecek olan herksle kavga ediyor. Cunku ekonomik sikintida moral sifir sifir olunca ona buna catiyor. Tipki Turkiye gibi turizmde halimiz ortada!

      B ise zaten kendine guvenle birlikte cevre ustune cevre yapiyor. hatta bildigi lisan sayesinde yabanci ortaklardan muhabbet cevre ediniyor is teklifleri aliyor. Kore gibi elle tutulur hic bir turistik tarihi degeri olmamasina ragmen sirf guvenilir bir ulke oldugundan yaptigi yarattigi markalarindan oturu ziyaretci aliyor Turizmden pay aliyor en kotu ihtimalle japonyaya ugrayan Koreye de bi ugruyor.

      Sil
    5. Bir de C karakteri var, onu atlamışsınız. İlk işe başladığı temizlik firmasındaki temizlik malzemelerini küçük plastik şişelere doldurup el altından satarak iş hayatına girmişti. En son Maslakta ikiz gökdelen dikmiş diyorlar, siyasette de çok iyi yerlere gelmiş, bir yerlerde MKYK üyesi falan olmuş galiba.

      Sil
    6. Adsız25 Mayıs 2017 20:13 ve Adsız26 Mayıs 2017 18:06,a

      Burada yazilan A karakteri ve B karakterleri herhangi bir kisi ve kisileri onlarin olusturdugu gruplari ele almiyor. Ancak dunya uzerinde kisiler bazinda boylesi orneklerin cok oldugunu dusunuyorum

      1- A karakteri ve B karakteri uzerinden Gelismekte olan ulkelerin durumunu ele almaya calistim. A karakteri ortagelir tuzagina yakalnmis hatta oradan inenen bir pozisyonda dahasi gerikalmis ulkelere yaklasiyor. B ise gelismis ulkeler pozisyonuna mevzilenen bu kategoriye girme konumunda ulkeleri ele alan bir karakter

      2- A ve B karaklaterleri anlattigim konudaki cocuk olgusu bir ulkedeki gelecek kusaklari ve mevcut nufus nitelik/nicelik paradigmasini imgeliyor bu vesile ile ima etmeye calistiginiz cinsellikle bir alakasi olmadigini dusunuyorum. Tam tersi ekonomik planlarla ongorulerle/ongorusuzukle kisaca hayata bakisla alakali.

      3- C karakteri yok... Zannediyoirum bahsettiginiz C karakteri olsa olsa Gelismis Somurgeci Ulkeler ornegine girer. Ancak benim kurgulamaya calistigim yapinin ilgi alani dahilinde degil.

      Sil
  7. Katma degerli uretim yapiyorum. Katma degerli ekmek uretim fabrikam var. Normal beyaz undan yapilan ekmeklerle benim yaptigim katma degelri ekmek arasinda fark var. Ekmek firin-fabrikamda Almanyada 3 kisiye is imakni sagliyorum. Katma degerli naylon posetlere sokuyorum ekmegi. marka degerimi yukseltiryorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayirli olsun, Allah artirsin da yani? Ne yapalim simdi biz bu bilgiyi?

      Sil
    2. Soğumadan poşete sokma kardeş, ekmekler yumuşar, katma değeri düşer.

      Sil
    3. MiG.29
      sagol. ne yapalim deme beni ornek al. Katmadegeri yuksek besin degeri yuksek naylon poset icinde taze ekmek uretiyorum marka degerimi ve is degerlerimi yukseltiyorum.Inovasyon arge yapiyorum. Ekmeklere uzum ceviz findik fistik katiyorum

      Sil
    4. Ben ceviz yetiştirmeye başlıyorum o zaman omega zenginliğiyle beyinlerimize feraset gelir inşallah.

      Sil
  8. Reel Faizlerin dusmesi dusuk oldugu egitimli isgucune sahip ulkelerde katma degerli uretim imkanlarinda artis olur mu boyle ulkelerde bu tarz girisimler belirir mi

    Sizce Avrupada 0 faizli oranlarin bu tarz uretim iliskilerine uretim bicimlerine katkisi oldugunu olacagini dusunuyor musnuz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Avrupa'da son bir yıldır üretimde artış var. Bunun ne kadarı düşük faizden kaynaklandı ne kadarı bol paradan ya da ikisinden birden bilmiyorum. Ama beklentilerin düzelmesinin çok etkisi var.

      Sil
  9. Akilli telefonumla her yerde is baglantilarimi kuruyorum, Ortadogu ulkelerine Almanyadaki hollandadaki gurbetcilerimize katmadegerli çekyat kisaca hem koltuk hem yatak cekyat satiyorum. Herkes benim gibi olsa ulkemiz ileri gidecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Telefonun akilli olmasa is baglantisi kuramayacak miydin? Ayrica bedava Skype ve email varken sen hala telefon mu kullaniyorsun? Gurbetcilerimiz senin urunlerini Turk markasi oldugu icin mi yoksa ucuz oldugu icin mi satin aliyor? Cin mallarinin fiyatini biliyor musun ve rekabet edebiliyor musun? Kullandigin malzemeyi nereden ithal ediyorsun, sakin Cin mali olmasin bunlar da? Peki senin katma degerin sadece iscilik ve nakliyeden baska birsey konumunda mi? Kullandigin akilli telefon nerede uretildi biliyor musun? Sadece 1 akilli telefona odedigin katma deger bedeli icin senin kac tane cekyat satman gerektigini dusunmus muydun? Bunlari hic dusunmemis miydin yoksa? O zaman iyi ki herkes senin gibi degil usta. Hayirli isler dilerim yine de kolay gelsin.

      Sil
    2. Ben de katmadeğerli mandal üretiyorum. Mandallara solar led koydum, gündüz asılan çamaşırları gece toplarken ışığa ihtiyaç olmuyor, mandallar parlıyor. Maksat elektrikten tasarruf olsun, ülke ekonomisi kazansın. Mandallar yerli, ledler Çin, montaj benden. İhracat yapmayı planlıyorum, ülkemin tanıtımına da katkım olsun.

      Sil
    3. Ülkemiz gideceği kadar ileri gitti zaten millet farkında değil.

      Sil
    4. MiG.29
      Akilli telefonum aypon,
      katma degerim hem oturulan hem de yatilan bir icat CEKYAT.

      Sil
    5. Adsız 18:09 gereken cevabı vermis. Ben de ekleyeyim: siz akıllı telefonun kulu olmuşsunuz kusura bakmayın da. Telefonu üreten akıl benden akıllı olamaz.

      Sil
    6. Usta senin icat dedigin cekyat'i 1978 yilinda babam Ankara siteler'deki bir mobilyacidan alip eve getirdi. Hem oturduk hem de babaannem ziyarete gelince cekip yatirdik. Kullanisli birseydi tabi kabul ama bek bir icat degildi be usta, bunun katma degeri ne olabilir ki? Bu alet en az 20 sene hizmet etti bize, kac defa mobilyaciya gidip boya cila gordu, sungeri degisti vs. Babaannem'den sonra o da rahmetli oldu, eskiciye sattik. Diyecegim 1978 yilinda da alabildigimiz bu esya ne kadar degismis olabilir zaman icerisinde ki sen buna katma deger koyabiliyor olasin?

      Sil
  10. Buyur burda yak
    http://www.karar.com/yazarlar/ibrahim-kahveci/orta-gelir-tuzagi-degil-orta-yas-firsati-321

    YanıtlaSil
  11. Cok teşekkürler hocam.. Orta gelir tuzağı, inovasyon, sanayi 4.0, yapısal reform,.. her yerde bunlara ilişkin yazılar görüyorum. Fiilen bir şeyler yapılıyor mu? Dünya değişiyor, kimi ülkeler makûs talihini yenip refaha kavuşuyor. Biz sadece konuşuyormusuz gibi geliyor.. Bizi sıcak paraya bogduklarinda zenginleş(tiril)miş oluyoruz. Parayı kistiklarinda eskiye gidiyoruz. Kaderimiz elimizde değil mı yoksa..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir şeyler yapılıyor ama hep geçici bir şeyler, günü kurtarmaya yönelik şeyler yapılıyor.

      Sil
  12. Hocam yazılarınızı takip ediyorum, twitter'dan da takipçinizim ayrıca.
    Milli gelirleri sadece dolar cinsinden ilan ederek her yıla göre değerlendirme yapıldığında da bazı eksiklikler olacak gibi. Neticede dolar da (TL kadar olmasa da) zamanla aşınıyor. Sözgelimi; 20-25 önceki 4000 USD bugünkü 4000 USD'nin alım gücünü temsil etmiyor. Sizce başka göstergeler de baz alınmalı mı?
    Saygılarımla
    Mutlu YILMAZ

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet hocam eskiden çok güçlüydü dolar sonra ucuzladı.

      Sil
    2. Unknown 25may 15.06,a

      1992deki 4000 dolar 2017de 6970 dolar ediyor
      1997deki 4000 dolar 2017de 6095 dolar ediyor

      Kaynak http://www.usinflationcalculator.com/

      Sil
    3. Aslında bu konuda belirli bir yıla endekslenmiş dolar serileri de kullanılıyor (Geary - Khamis Doları) ama bu kullanım yaygın değil o nedenle ben de kullanmıyorum.

      Sil
    4. Teşekkürler
      Yalnız şöyle bir durum var o halde. Biz 15-20 yıl içinde 8000 küsür dolarlara geldik diyoruz ama 1990lardaki dolarla 2017 dolarinin arasindaki bu enflasyon aşması nedeniyle neredeyse yerinde saymisiz. Bu üzerine bir de Milli Gelir üzerindeki "revize" faktörünü de hesaba kattiginizda butun bu ekonomik iyilesmenin bir balondan ibaret oldugu ortaya cikiyor sanki.
      Saygılarımla

      Sil
    5. Mitlu yilmaz, guzel olan kisim ulkede yasayanparin artik dili 'iyilesmedik' demeye varmiyor, balon, sanal, gecici diyor. Eskiden iyilesmedik daha kotu diyorlardi, gercegi gorem millet hadi isine diyordu. Yakinda sanal soylemlerini de degistirirler.

      Sil
  13. Hocam ara malı mı sermaye malı mı üretmek veya ihraç etmek sizce daha önemli bir şey? Ülkenin dışa bağımlılığına ilişkin bir gösterge her ikisi de olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önemli olan üretilen malın yüksek teknolojili olması ve katma değerinin yüksek olması.

      Sil
    2. Hocam bırakalım yüksek katma değeri. Gelin sanayiye geçelim. Kalifiyeli işçi yetiştirmenin temelini atalım. Herkes okusun.

      Sil
    3. Niye ABD, Ingiltere bugun bile en fazla petrol ihrac ediyor ve bu sekilde kalkindilar? Petrolum katma degeri cok mu yuksek? Hani bilimsel dusunce biraz sorgulayalim ezberden konusmayalim.

      Sil
  14. Sn. Mahfi Hocam, öncelikle bilgilerinizi ve birikimlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Size bir sorum ve yorumum olacaktı, bu yukarıda hazırlamış olduğunuz tabloyu dolardaki enflasyon ve doların satın alma gücündeki değişim bakımından yıllara göre zenginleştirme şansınız var mı? Örneğin 1993 yılındaki 4338 USD bugünün değeriyle kaça gelmiş oluyor? Ayrıca bence bu tablo ile beraber toplam dış borcun değişimini de vermek gerekebilir, bu kişi başına gelir üretim ile mi borç ile mi arttı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Galiba aynı soruyu sorduk üstad :)

      Sil
    2. 1993 yilindaki 4338 dolar 2017de 7341 dolar yapiyor

      Kaynak http://www.usinflationcalculator.com/

      Sil
    3. Evet bunu yapma imkanı var ama bu hesaplamalar henüz genel kabul görmüyor ve yaygın olarak kullanılmıyor.

      Sil
    4. Açıkçası bence (haddime olmayarak) USD'deki enflasyon ve USD'nin zaman içerisindeki satın alma gücüne göre hesap yapılması lazım, diğer türlü herkesin 1998 yılına göre 2 kat daha zengin olması gerekiyor. Mutlu Yılmaz Bey'in verdiği siteden 1998' yılını hesapladığımız zaman bugünün parasıyla 6507 USD kişi başına gelir çıkıyor ki, 15 yılda bunu 9bin'e çıkarmak bence bir başarı ama öyle övündükleri gibi 3 katına çıktı 4 katına çıktı tamamen sanal bir göz boyamadan ibaret oluyor. Ayrıca bu büyümenin sürdürülebilir olması belki daha önemli ve 4-5 yıldır motor tekliyor sizin de grafiklerinizden (ve kendi hayatımızdan) anladığımız kadarıyla. Başladığımız yere geri dönme tehlikemiz belirdi...

      Sil
  15. Hocam Turkiye'nin guncel Gini indeksi dunyayla kiyasladigimizda ne durumda?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Giniyi karıştırma.

      Sil
    2. Türkiye 0,397'lik Gini oranıyla dünyada gelir dağılımı bozuk (en bozuk değil) ülkeler arasında yer alıyor.

      Sil
    3. Hocam sıfıra yaklaşınca bozulma azalıyordu değil mi?

      Sil
    4. Evet. Gini 0 olmasi 100% gelir esitligi anlamina geliyor.

      Sil
    5. 90larda nasildi acaba su gini? Bugun bile halk fakirse eskiden sefilmis demek ki.

      Sil
  16. Merhaba hocam,
    Dünya Bankasının kişi başına gelir aralığını neye göre belirlediğini biliyor muyuz?
    12.746.-USD neye göre yüksek gelir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/378833-how-are-the-income-group-thresholds-determined

      Sil
    2. Niye yüksek? Versinler benim 12746 dolarimi. Vergilendirmeri daha adil yapsınlar yapmiyorlarsa da istifa etsinler.

      Sil
  17. Hocam bize yalan söylemek kötüdür diye öğretmişlerdi, meğer bu da yalanmış. Baksanıza, 80 milyonluk koskoca ülkeyi orta gelir tuzağından bile çıkarabiliyor yeri geldiğinde. Bir de dünyayı inandırabildik mi tamamdır, sonra gelsin sıcacık paracıklar....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elin batilisi enayi mi senin yaptigin manipulasyonu yutup para gondersin? Ac bak bakalim son 6 ayda Turkiye'ye yatirima gelen olmus mu? Sicak parayi sayma ama, o geldigi gibi 1 gunde cikar gider.

      Sil
    2. Sıcak para gelmiyor ben de emeğmi yurtiçinde bırakıyorum. Eskiyinceye kadar ithal ürün almıyorum. Araçlarda da ikinci eli teşvik ediyorum. Akıllı telefonu hediye olduğu için kullanıyorum, bozulsun tuslu telefon alacağım. Sosyal medya hesaplarimi kapattım. Bundan sonra yönetilen değil, yöneten olacağız. Hiçbir partiye oy moy yok!

      Sil
    3. Hiç bir partiye oy vermeyince, o partilerin genel başkanları üzüntüden hasta olacak, "hiç kimseye oy vermeyenler partisi" iktidara mı gelecek zannediyorsun? Kimsenin umurunda bile olmaz, seçim sonuçları sadece geçerli oy verenlerin tercihleriyle oluşuyor. Hayatımda duyduğum en saçma protesto yöntemi.

      Sil
    4. Halkçılık diye bir kavram var.

      Sil
  18. Hocam petrol,doğal gaz,kömür gibi enerji kaynakları ticaret sınıflmasında hammadde olarak kabul ediliyor mu?

    YanıtlaSil
  19. Hocam, siyasilerin kullanmış olduğu; 2023te kişi başı gelirin ortalama 25 bin dolar olacak söylemi ne kadar doğru bu yazı doğrultusunda ? bana hiç inandırıcı gelmedi. Türkiye o zamana kadar 90 milyon olsa 2trilyon dolar hacime ulaşabilecek miyiz yani bu ar-ge , bu eğitim vs. ile ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmaz oyle sey. Her zamanki gibi kandirmaca yutturmaca. Halk 2023'e kadar beklesin hele, sonra baska bir numara buluruz daha da bekletmek icin.

      Sil
    2. Hocam tasarruf oranları %24.8 olan bir ülkede kişi başı milli gelir nasıl düşme eğilimi gösterebiliyor? Bu kadar ciddi tasarruf oranı olan bir ülkede mantıken en azından milli gelirin sabit ya da azar azar artması gerekmez mi? Yoksa bir revizyon yapıp bu çelişkiden de önümüzdeki dönemde kurtulabilir miyiz?

      Sil
    3. 2023de 25bin dolari gec 2500 dolara dusmezsek iyidir.

      Sil
    4. USD/TL 2 küsürlerden 3.5 in üzerine çıktı. Sebebi bu. Ayrıca tasarruf paradoksunu hatırlatmak isterim. Yüksek tasarruf oranı demek düşük talep demektir. Çünkü harcamak yerine cukkalamak tercih edilmiştir. Düşük talepte düşük üretime sebebiyet verir.

      Sil
    5. 2023u bosverelim. Su an bir milletvekilinin maaşını ve asgari ücreti söyler misiniz? Bunlar yönetmiyor yolmaya çalışıyor. Tüm partiler onurluca görevini bırakmalı. Biz yönetmesini daha iyi biliriz.

      Sil
    6. "Tüm" partiler görevi bırakınca yönetecek olan kim, "biz" kim? Bu apolitik köylü garibanizmi memleketi bu hale getirdi, hale aynı kafa devam ediyor. Mevcut partiler senin görüşlerini yansıtmıyorsa, yansıtan bir tane kur veya en çok yansıtana katkıda bulun, millete çaresizlik ve karamsarlık pompalama.

      Sil
    7. Gel beraber kuralım.Bizden çalınanları geri almak için portföy yönetimini öğrenebilirsiniz size fikri destek olabilirim. Bir de şöyle dusunelim: Halkçılık diye bir kavram var. Partiden arınmış durumda insanlar kendilerini yönetebilir. Önce ben milletvekili maaşlarını dusurursum mesela. Asıl Çaresizlik pompalayana tepki verseniz?

      Sil
  20. hocam, doların küresel rezerv para olması QE genleşmesi yaşadığında enflasyonist baskıların dünyanın geri kalanına ihraç edilebilmesini de sağlıyor. şimdi fed doları hızlı değil de aşamalı olarak çağırarak kontrollü enflasyon yaratmanın çabasındadır. fakat trump abd li finans kapitallerin baskılarına maruz kalmaktadır zira trump reel ekonomiyi güçlendirmek istiyor. üretim-istihdam dostu büyüme tabanı oluşturmaya çalışıyor trump fakat finans şebekesi abd de çok güçlü zira abd özellikle son 30 yıldır büyük bir finansal sermaye genleşmesi yaşamaktadır ve hızlıca finans ekonomisi yolunda ilerlemiştir. derin abd ila trump ki bana göre derin İngiltere arasında gizli bir güç savaşı var ve bu savaşın gidişatı dolarında kaderini doğrudan etkileyecek gibi görünüyor ve dolayısıyla bizim de etkileyecektir.

    YanıtlaSil
  21. Alman maliye bakanı Yananistan krizi gün ışığına çıkınca Yunanlı maliye bakanına ;''Yunanistan'ın EU'ya verdiği tüm raporların sadece sayfa rakamları doğru,tüm mali tablolar hakikat dışı'' demişti.

    YanıtlaSil
  22. Orta gelir tuzağından çıkmanın yolu teknoloji üretmek dünyaya satmaktır.Mahfi hoca bunun reçetesini yıllardır anlatıyor yazıyor.

    YanıtlaSil
  23. Bazen düşünüyorum Mahfi hocam petrol ülkesinden daha karliyiz gibime geliyor litre başı vergi de 2 lira civarı keş para...otomobilde de aynı hikaye ! Üretmekten daha karlı yüksek vergi getirisi belki ammmaaa yinede orta gelir tuzağı ....not: alt gelirliler bu ara tuzaktan telef olanlar mı oluyor :(

    YanıtlaSil
  24. "İKTİSATÇI, HER ŞEYİN FİYATINI BİLEN, AMA HİÇBİR ŞEYİN DEĞERİNİ BİLMEYEN KİŞİDİR."

    İyi günler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yanlış söz. İktisatta değer fiyatla ölçülür. Bir malın fiyatı o mala verdiğimiz değere göre belirlenir.

      Sil
  25. Hocam makroekonomi derslerindeki sabit para arzı, dar anlamlı nakit parayı mı ifade ediyor yoksa geniş anlamlı para arzını mı içeriyor? Mesela LM'deki para arzı dar anlamlı mı?

    YanıtlaSil
  26. hocam ekonomi de son duruma bakarsak;
    A- hakem hep bize taktı
    B- zemin bozuk
    C- seyirci desteği yeterli değildi
    D- deplasmanda çok yara aldık
    E- bu hocayla olmaz yeni teknikdirektör lazım

    Hangisi ya da hangileri bizim sorunumuz?
    F- savunma iyi olunca forvet kötü oluyor (ya da tam tersi)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha oyunun basinda yazi tura atarken hile yaptilar usta, ne bekliyordun ki. Boyle basa boyle tarak...

      Sil
  27. Toplum olarak neden mutsuzuz?
    1kemalist ideoloji baskisi
    2islam baskisi baskici islam
    3muhafazakarlik mahalle baskisi
    4gelir dagilimi esitsizligi
    5bilimsel olmayan ve evrensel olmayan yetenek empati kendine guven kazandirmayan doktrinci kemalist ve islamci dinci egitim
    6dusuk gelir duzeyi
    7Cok cocuklu feodal degerlerin on plana ciktigi baskici cahil cuheyla aile yasami
    8kalabalik nufus


    Sizce hangisi Toplum olarak neden mutsuzuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birinci hariç (o geçmişte kaldı) hepsi.

      Sil
    2. Ben mutlu olmanın yolunu buldum. Kafamızda bizi meşgul eden ne varsa onları kapı dışarı etmeliyiz. Ben mutaasıp bir şehirde fakat tutucu olmayan bir ailede büyüdüm. Üniversite eğitimimi daha rahat bir şehirde tamamladım. O şehir bana çok şey öğretti. Bir insan ancak kendini tanıyabilirse mutlu olur. Ya olduğun gibi görün ya da göründüğü gibi ol diye bir söz var bu sözü idrak ediyorum ve yaşıyorum. Bunu yapabilmek için tvleri, sosyal medya hesaplarını kapatabilir, onun yerine sözsüz müzik dinleyebilir ya da sözlü müzik dinliyorsak bile sözlerini anlamaya çalışabiliriz. Bir hobi edinebiliriz, bu çok ilginç bir şey olabilir. Mesela benim küçükken babamın hediye ettiği orgum var ve ben onun üzerinde uğraşıyorum. Küçük uzaktan kumandalı arabam var ona şarjli pil aldım onunla oynuyorum. Ya da universitedeyken hocalarımin oku dediği ama bir türlü "nasip" olmayan kitapları alıp okuyorum ve kaybettim diye düşündüğüm her şeyi anlıyorum. İnsan mutlu olmaya gönüllü olmalı. İnsan enerjiden yaratılmış, biz ne kadar tarafsız ve kendimizi bilebilirsek öğrenmeye açık hale geliyoruz. Şu an bu yazıyı erinmeden akıllı telefonumdan yazıyorum ve yazmayı da böylelikle öğreniyorum. Bir de aşk meselesine gelelim. Şu an insanlar aşık olurken ya o insanın güzelliğine, parasına, makam-mevkisine bakiyor ya da tamamen bos hayallerin peşine düşüyor. Oysaki aşk kalpte yaşanır ve sevdiğiniz insana sadık kaldığınız ölçüde bu geçerlidir. Ondan sonra aile içinde de hep olumluyu istemeli, olumsuzlukları da aklımızın köşesinde tutup onları elemeye çalışmalıyız. Ben şu an dünyanın neresine gidersem gideyim kendimi tuttuğunu koparabilecek gibi hissediyorum. Bunu düşünürken ben vatanına aşığım ve çarpık düzenin değişmesi için aydınlanmaya, aydınlatmaya çalışıyorum. Bizler ne isteyeceksek Allah'tan isteyecek ve yalnız ona kulluk edeceğiz. Allah isteyene verir. Yeter ki istemesini bilelim ve dünya nimetlerini hırs ve açgözlülükle istemeyelim. Herkese hayırlı cumalar diliyorum. Bugünkü hutbeyi merak ediyorum. Dikkat edelim anlayarak dinleyen sayısı kaç? Herkes dünyanın içinde kaybolmuş vaziyette.

      Sil
    3. Adsiz, Ferrari'ni de bana sat (ama ucuza alirim ona gore)...

      Sil
    4. Zengin gibi mi konustum? Benim skoda arabam var. Octaviasindan falan değil. Fabia 35000- 40000 civarinda. Benim de degil. Babamın arabası. Ben 2 senedir hastanelerde Fizik tedavi goruyorum. Çok şükür şimdi yuruyebiliyorum ama hareket yapmaya devam ediyorum. Diyecegim o ki bir insan dibi gormeden yukselemiyor. Siz iyi olun bu bana yeter :)

      Sil
    5. Benim hayal gucumun zengin olduğunu dusunuyorum. Aldığım şeyi de almış olmak için degil ihtiyacim var diye ve çalışıyorsa alırım. Dün misafirliğe gittik çekirdek birleşik. Gittigimizin yerde 5 erkek cocuk(15-25 yaslarinda) vardı. Bu insanlar o kadar aza kanaat ediyor ki... Bunu reva gören her kimse onunla çıkar savasirim.

      Sil
    6. Adsız @15:57

      Zaten oradaki sorun o insanları o aza kanaat edip durması. Onlarda bu direnç oldukça yukarıda haklarını yiyen aynen devam ediyor. Bu direnç savaş olsa bir meziyet olabilir ama haklarını arayack ve "biz neden fakiriz? Neden bizim durumumuzu düzeltecek adımlar atılmıyor ve iş yaratılmıyor?" diyeceğine haline kanaat eden insanlar yüzünden sömürü durmuyor.

      Ağır olduysa kusura bakmayın ama gerçeklerin hafif olmak gibi bir zorunluluğu yok.

      Sil
    7. Adsız 15:57
      10 yıl içinde 5 çocuk yaparken kime güvenmişler?

      Sil
    8. Buna ben de karşıyım dediğiniz gibi. Sürekli aklımda ama her yerde dile getirilemiyor. O gün akşam Kemal Sunal' in doktor civanim filmi vardı. İzledik gulduk, ben de alttan alttan "zaten Kemal Sunalım tüm filmlerinde sosyal mesaj var" diyordum. Allaha şükür ben de hayatimin kadınını buldum çocuk yapmayı düşünmüyorum ama bu eşler arasında verilecek karar. Her kadın anne olmak ister ben de bir evladım olsun onu güzel yetistirwyim isterim. Hayırlısı her şey.

      Sil
    9. Hayir zengin gibi degil bilge gibi konustun, aklima ferrarisini satan bilge kitabi geldi ondan.

      Sil
    10. Ben paraya pula değil, akla ve ruha yatırım yapmaktan yanayım. Zaten insan sadece akla yatırım yapınca şeytanın peşinden gidebiliyor. Ben zaman zaman şehadet getirmeyi severim. Ondan sonra okurum ne okuyacaksam :)

      Sil
  28. Gelin sosyal medyalari kapatıp herkes okusun kampanyası başlatalım. Nüfuzu geniş arkadaşlar bunun üstesinden gelebilir. Hesapları kapatmadan önce safları siklastiralim seytan girmesin araya.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap kesinlikle okumaliyiz ,ayrıca !?!Burada yazılanları da o k u y or u m ! Az çok buda okumak sayılır ?

      Sil
  29. Hocam FED İN bilançosunu küçültmeye başlayacağı söyleniyor.bu mekanizma nasıl çalışıyor.fed in faiz arttırmasını nasıl etkiler? bilgilendirirseniz sevinirim teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fed daha önce tahvil alıp para vermişti şimdi vadesi gelen tahvilleri hazineye verip parayı alacak.

      Sil
  30. Sonuç cümleniz oldukça manidar hocam, bir iki defa daha hesaplama yöntemini değiştirirsek zannediyorum 12.746 ve üzeri yıllık gelirle yüksek gelirliler grubuna dahil olabiliriz. Esasen merak ettiğim bir konu var hocam; yeni hesaplama yöntemi diyelim ki gerekliydi, baz yılının neden küresel finansal krizin etkisinin en yoğun ve şiddetli hissedildiği 2009 yılı olarak alındı? Acaba baz yılı görece diğer yıllara kıyasla biraz daha iyi olduğumuz 2008 yılı olarak alınsaydı kendimizi daha iyisini yapmak için kamçılamaz mıydık?..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani baz yılı olarak en iyi ya da en kötü yıl alınmaz. O nedenle 2008 ya da 2010 olabilirdi.

      Sil
  31. Hocam Merhaba,
    15 senelik periyodda imf zoruyla iktisadi hayatta devletin etkinliğinin azaltılarak bütce gelir gider dengesinin sağlanması dışında bir başarı yok ortada.

    Sağlanan bütçe dengesi ve ucuzlayan kredi maliyetleri sayesinde de tr nin kredi notu düzene girmiş büyük kredilere ulaşma şansı yakalanmış.

    Bu 15 senelik periyotda sağlanan bu krediler yola köprüye kanalize edilmiş devran dönünce de güya bizi durduran dış mihraklar olmuş.

    Yumurta kapıya dayanınca iş adamlarından medet umulmaya başlandı e bu işadamları demez mi akıl yenimi başa geldi diye 10 sene önce nerdeydiniz diye. o

    YanıtlaSil
  32. Yüksek katma değerli üretim yapabilmek için yüksek katma değerli insan yetiştirebilmek lâzım. Dindar ve kindar nesiller yetiştirmeye devam edersek yakında bu günleri de arayacağız. Kaderimiz buymuş, her şey Allahtan der geçeriz ne yapalım? Demek ki Allah bu gelişmiş ülkeleri daha çok seviyormuş, onları geliştirmiş bizi geri bıraktırmış der, bize o akşamlık rızkımızı verdiği için kendisine şükreder yatar uyuruz.

    YanıtlaSil
  33. Sayın Eğilmez, Halkımızın büyük bir kesimi Orta gelir tuzağını filan düşünmüyor. Huzur , refah umurlarında değil. Kişi başına düşen yıllık 12.746 $ , aylık 1.062 $ (3.876 TL) yi bile kazanamıyor, ama hayatından memnun. Büyük bir kesimimiz Din, İman, İslam öncelikleriyle yaşıyor. Yaşamı İnat, Nispet, Haset üzerine kurulu. Çoğumuz başkalarına "Ya olduğun gibi görün, ya da Göründüğün gibi ol" diye öğütler veririz , ancak " Mış gibi" yaparak yaşarız. Yine büyük bir çoğunluğumuz Vatansever gibi görünmeye çalışır, ancak vatanseverliğin Dürüstlük, Saygınlık, Doğruluğun önüne geçmemesini hiç düşünmeyiz. Çoğumuz Atatürk' ün yaşamında hep doğruları, gerçekleri aradığını düşünmeyiz. Bence Atatürk'ün bize aşılamak istediği faziletlerin en başında geleni; Doğruyu, Gerçeği, Güzeli, Bilgiyi aramak ve uygulamaktır.
    Saygılarımla

    YanıtlaSil
  34. Türkiye'nin orta gelir tuzağından kurtulabilmesi için bu noktadan sonra sadece ekonomik tedbirler ve ekonomik reformlar yetmez. Bunların yanında;

    - Eğitimde,
    - Sağlıkta,
    - Bilim ve teknolojide
    - Yargıda,
    - Kültür ve sanatta, edebiyatta, müzikte
    - Sporda,
    - Toplumsal ahlakta,
    - Demokrasi, insan hakları, laiklik, eşitlik vb.konularda,

    İleri giderek, yüksek gelirli ülkelerin seviyesine çıkmaya çalışmamız lazım. Bunu başarabilirsek, çıktı olarak ekonomik refah, milli gelir artışı kendiliğinden gelecektir.

    YanıtlaSil
  35. Hocam dünya bankasının verilerinin 2008 ve 2009 da hiç düşmemiş olması normal mi. Bu verilere göre sanki hiç kriz olmamış sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gelişmişlerde kriz olsa da gelişmekte olanlarda pek bir şey olmadı.

      Sil
    2. Teget mi gecti onlari yani?

      Sil
  36. Merhaba Sayın Eğilmez,
    Sosyal medyada çok fazla bono krizinin eşiğinde olduğumuz yazılıyor. Bahsedilen bono krizi tam olarak nedir ve bunun ne gibi etkileri olabilir?
    Konu hakkında yardımcı olabilecek herkese teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  37. Hocam ben 2013 de 3000 lira maas aliyirdum. O zaman bu para 1700 dolar va 6 tane cumhuriyet altini yapiyordu. Simdi 4000 lira aliyorum guya maasimiz artti ama maasimiz 1100 dolar yapiyor simdi ve ancak 4 cumhuriyet altini alabiliyoruz. Benim 2013 deki gelir seviyeme ulasmam icin 6000 lira maas almam gerekti yani iki kat artis olmasi gerekiyordu. Bu da yilda ortalama yuzde yirmi bes zamla olurdu. Aslinda burdan da yillik gercek enflasyonun da yuzde yirmi-yirmibes civarinda oldugunu anlayabiliriz sanirim.

    YanıtlaSil
  38. Hocam tsk.Bunları halka kim anlatacak. Oynamadikları bir şey kalmadı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz zaten vatandasız. Biz anlatacağız tabi

      Sil
    2. Dinleyen bulursanız anlatırsınız. Bu millet dinleyerek değil yaşayarak öğrenir. Önce iyice bir dibe batacaklar, sonra çok fanatik olmayanları anlarlarsa anlayacaklar. O zamana kadar bir ülke kalırsa elbette.

      Sil
  39. Hocam bir ülkenin sonsuza kadar orta gelir tuzağında kalması mümkün değil. Mesela Türkiye düşük büyüse bile 15 20 yıl içinde orta gelir sınırını çok rahat aşar. Bu durumda orta gelir tuzağının revize edilmesi gerekir. Revize ediliyor mu zamana göre? Mesela 30 yıl sonra orta gelir tuzağı sınırı 10 bin değil de 30 bin olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Turkiye dusuk buyurken diger ulkelerin eli armut'mu toplayacak? Onlar da buyuyecek tabi ve rakamlar zamanla revise edilecek. O zaman belki orta gelir bile degil, dusuk gelir snifinda olacagiz. Yillik %3'den az buyursek aslinda kuculmus oluyoruz ona gore.

      Sil
    2. Tabii. Bundan 15 yıl önce orta gelir tuzağı 3000 dolardı.

      Sil
  40. Hocam geçen pide fiyatları devlet tarafından belirlendi. Bu fiyat kontrolü olarak mı kabul ediliyor. Normalde karaborsa olmaz mı fiyat kontrolünün olduğu yerde?

    YanıtlaSil
  41. Koc ,Sabancı ,Turkcell gibi büyük şirketler neden hisse satıyor bu normal mıdır ? yoksa kendilerini sağlama mı alıyorlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seçmeli portföy yönetimi dersimiz vardı. Şirketler hisselerini halka arz esiyorlar. Ben dibi görünce gerisini unuttum.

      Sil
    2. Çok basit.. yılbaşından bu yana %30 kar etseniz siz satmazmıydınız?

      Sil
  42. Yollar hep lüks araba dolu, bütün kafeler lüks restoranlar ağzına kadar dolu, AVM'ler ağzına kadar dolu, herkesin elinde son model akıllı telefon ama sorsan orta gelir tuzağı. Nasıl bir tuzakmış bu böyle herkes bollukta yüzüyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Borçla gelen mutluluk borcun vadesi gelinceye kadardır."

      Sil
    2. bu vadelerin 2017 kısmı ödeniyor mu ,bunu nasıl ögrenebiliriz ?

      Sil
    3. "bütün kafeler lüks restoranlar ağzına kadar dolu," 02:37

      Kişisel algı mı? kanıtlı bilgi mi? hangisini tercih edersiniz?

      http://www.paraanaliz.com/2017/ekonomi/turkiye-eve-kapandi-11-milyar-tl-daha-az-harcadik-11516/ ice

      Sil
    4. Sizin kendinize ait lüks arabanız var mı? Haftada kaç kez lüks restoranlara ya da kafelere gidiyorsunuz? Çevrenizde kaç kişi hayatını lüks içinde geçiriyor? AVM'lere gidince lüks mağazalardan alışveriş mi yapıyorsunuz yoksa hamburger-kola yiyip çıkıyor musunuz? Telefonunuzu sormuyorum zira eminim son model bir akıllı telefondur, bizim millet donsuz gezer son model telefondan vazgeçmez ama şunu sorabilirim, peşin mi aldınız taksitle mi? Taksitse kaç taksit? Eviniz kira mı, sizin mi? Bankada birikiminiz var mı yoksa ay sonunu zor mu getiriyorsunuz? Bence millete değil kendinize bakın, o zaman durumu daha iyi anlarsınız.

      Sil
    5. Mahfi Egilmez, hem bunu diyeceksiniz hem de MB faiz politikasini elestireceksiniz. Tirnak icinde yazmaniz sizin gorusunuzum aslinda bu olmadigi ancak duruma uygun bir laf olarak paylastiginizi mi gosteriyor?

      Sil
    6. Şimdinin borcu da degil, senin doğmamış çocuğunun da borcu. Hayat ne kada güzel ya.

      Sil
  43. hocam sadece ekonomide değil insan haklari ve demokrasi de de orta tuzağa düştük ve ben burdan yrni hikayeler olmadığı sürece kurtuluşu zor görüyorum. ekonomi de hukukun adaletin olduğu yerde artar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle demeyin altın ithalatında ileri gitmisiz. Mesela benim eldimdwki telefon altından yapilma

      Sil
  44. Peki Hocam,Dünya Bankası hangi yılı baz alarak verileri elde ediyor?

    YanıtlaSil
  45. Valla tüik milli geliri 15 bin yazsa yeridir. Bizim insanımızın ne kadar kazandığından değil maliyenin hanımının bile haberi olmuyor.

    İlkokul mezunu usta gidiyor Kazakistan'da bir iş yapıp iki ayda 200 bin lira getiriyor. Sokakta görseniz acıyacağınız teyzeler bir bakıyosun yastık altından 300 bin çıkarıp dolandırıcıya vermiş. Şehre yakın tarlası olan köylüler zaten trilyoner oldu. Mağaza sahipleri mercedesle geziyor yıl sonu 2 bin lira vergi veriyor eğer zarar etmediyse (!)

    Katmadeğer sadece telefon üretmek değil. Ben üniversiteye giderken dünyada bilinen porno sitesi olan biriyle tanışmıştım kazandığı paradan ailesinin bile haberi yoktu. Kısacası bu ülkede para çok. Gelir adaletini tartışmamız lazım.

    YanıtlaSil
  46. Merhabalar Hocam,
    Buradaki Dünya Bankası rakamlar ile kendi sitesindeki rakamlar farklı, baz aldığınız yıl farkından dolayı mı acaba ?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!

Konut Fiyatları Niçin Eskisi Kadar Artmıyor?

Paradan Para Kaybetme Dönemi