Konut Fiyatları Buralara Nasıl Geldi?

Özellikle enflasyonun yüksek, faizlerin düşük, konut arzının düşük, nüfus artışının yüksek olduğu ülkelerde bir de göç alma olgusu varsa gayrimenkul bir yatırım aracına dönüşmekte, parası olanlar kendi ihtiyacı olan konutun yanında yatırım amacıyla ikinci, üçüncü konutlarını almaya yönelmektedir. Bunu yaparken iki amaçları vardır: (1) Oturdukları dışında aldıkları konutları kiraya vererek kira geliri elde etmek. (2) Yeterince değer kazandığına ve kendilerine ek kazanç getireceğini düşündükleri aşamada bu konutları satarak paraya çevirmek.

Türkiye’de sürekli olarak bir konut açığı vardır. O nedenle konut fiyatları artış eğimindedir, çoğu kez de enflasyonun oldukça üzerinde artar. 2021 yılında Merkez Bankası enflasyonun yükseldiği bir ortamda faizleri düşürmek suretiyle son derecede yanlış bir politika izlemeye başladı ve bu hamlenin sonucunda enflasyon ve kur yükselişe geçti. Yatırımcılar reel faizin çok büyük farkla negatif hale geldiğini görünce tasarruflarını gayrimenkul alımına yönlendirdi. Konut arzının zaten sıkıntılı olduğu bir ortamda bu şekilde ortaya çıkan talep artışı fiyatların iyice yükselmesine yol açtı.

Konut fiyatlarındaki artışı aşağıdaki tablodan izlemek mümkündür (kaynak: TCMB, Konut Fiyat Endeksi, TÜİK, TÜFE Enflasyonu Göstergeleri, TCMB faiz tablosu ve TCMB USD kuru tablosu):  

 

Yukarıdaki tabloyu bir grafiğe dönüştürürsek durumu daha net görmek mümkün olacaktır:

     

2021 yılının son çeyreğinde başlayan bu yanlış ekonomi politikası uygulaması bütün dengeleri bozmuş, yalnızca enflasyonu içinden çıkılması son derecede zor bir yere getirmekle kalmamış, gayrimenkul fiyatlarını ve kira bedellerini astronomik düzeylere taşımıştır. İki yılda yaratılan bu facia iki yıldan fazla zamandan beri düzeltilemiyor.  

Bir de OECD’nin konut fiyat endeksinde 2015 – 2024 arasındaki gelişmeyi gösteren uluslararası karşılaştırmalı grafiğini paylaşalım (2015 = 100, kaynak: OECD, Housing Prices):

Bu grafik, izlenen yanlış ekonomi politikasının yol açtığı faciayı uluslararası karşılaştırma temelinde çok daha net biçimde ortaya koyuyor. 

Ekonomi, kahvehanelerde konuşulan konuların deneneceği bir deneme tahtası değildir.  


Yorumlar

  1. Yazınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enflasyon faiz iliskisinin hatali set edilmesi ve konusunu 4 seneden beri defalarca ele aldiniz,Yeni hatalari bilmek isteriz.
      Emin

      Sil
  2. Ekonomi Erdoğan için bir deneme tahtasıydı maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sunu da unutmamak gerek. Kiraci kadar ev sahibi vardir degeeli kardesim. Turkiyede garibani somurmeden kaç kisi zengin olabilmistir?

      Sil
    2. İnşallah hükümetimiz için faydalı bir deney ortamı sunabilmişizdir.

      Sil
  3. Merhaba Mahfi Hocam
    Kıyaslamada konut indeks artışını dikkate almak daha doğru olmaz mı?

    YanıtlaSil
  4. Mahfi Bey, alış fiyatı / yıllık kira oranlarına bakacak olursanız Türkiye'de ya kiralar çok düşük ya da konutlar çok pahalı. Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konut fiyatlarına göre kiralar çok düşük evet. Bu fakirleşmenin sonucu. Pahalı olan konut fiyatları. Yanlış ekonomi politikası konut maliyetini etkileyen arsa malzeme işçilik gibi birçok faktörün de fiyatının ekstrem artışına sebep oldu.

      Sil
    2. Bence konutlar anormal pahalı.

      Sil
    3. türkiyedeki konutlar almanyanın 2 katı fiyatı şuan

      Sil
    4. Almanya acı vatan.

      Sil
  5. Hocam " Ekim 10, 2025 tarihli yazınızda Yatırım Araçlarının Son 10 Yıldaki Getirileri Üzerine Bir Karşılaştırmada " Bitcoin bu araçlar arasında yatırımcısına en fazla getiri sağlamış olan araç olarak birinci sırayı açık ara ile alıyor. Onu altın ve konut izliyor. diye yazmıştınız . Konut her zaman değerini koruyor . 2023 yılında seçim öncesi 7,5 milyon konut talebi olmuştu . Bu miktar hiç azalmıyor . Bu kadar talebin olduğu bir sektörde fiyatlar grafikte görüldüğü üzere devamlı artar .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız ama talebi yaratan büyük ölçüde faizin yanlış set edilmesi ve risklerin sürekli artması.

      Sil
  6. Konut kredisini açmayıp enflasyonu düşerecek hamle yaptıkları için Yeni sistem Emlak konut ve Toki projeleri ile Para basmadan milletin biriktirmiş olduğu altını ve dövizi piyasaya sürerek Bedava para ile konut yapmak istiyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yazdığınızı anlayacak kişi sayısı canım ülkemde azaldı. Saygılarımla F. D.

      Sil
  7. merhaba hocam. altının düşüşü ile birlikte konut sektörüne yönelme olabilir mi? bu yöneliş tekrar konut fiyatlarını arttırır mı? yoksa altındaki aşırı yükseliş/düşüş bir servet transferinin işareti mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olabilir ama faiz düşüklüğü kadar ani ve yüksek bir etki yaratmayacağını düşünüyorum.

      Sil
  8. Akla yatkın düşüncelerin kahvehanede konuşulması gerekirken, kahvehanede konuşulan akla hiç yatkın olmayan düşüncelerin, siyasi mekanizma tarafından, ülke ekonomisini belirlemesine bilinçli kötülük demekten başka bir şey bulamıyorum. Doğru olmayan kararlarla belki siyaseten başarılı olabilirsiniz, Ahmet'i Ayşe'yi kandırırsınız ama sofralarından çaldıklarınızı yerine geri koyamazsınız. Ahmet Ağa ve Ayşe Bacı bunun farkına ne zaman varır; ülkemiz doğru bir akılla yönetilmeye başlar. Umudum her zaman var. Akıl, alın teri ve meşakkatin üzerinden gelemeyeceğim hiçbir şey yoktur diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Ama işte haklı olmak neticeyi değiştirmiyor.

      Sil
    2. Ahnetle ayse cahil olduklari için garibanlik yasiyor. Ve bu durum senin benim gelecegimi baltaliyor..

      Sil
  9. Vatandaş gelirini konuta aktarsın isteniyor. Geliri yoksa da gelecekteki gelirini konuta aktarsın isteniyor. Boş konut stoğu var. İhtiyaca yönelik olmayan lüks konutlar hem piyasayı yukarı çekiyor hem kaynakları boşa harcatıyor.

    Ülkenin merkezinde inşaat sektörü var.

    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  10. Hocam seneye gene birşey denenecek ekonomide,bakalım bu sefer hangi kahvehaneciler kazana cak ;)

    YanıtlaSil
  11. Yazınız için sağolunuz. Paranın sığınacağı liman azalınca konutlar daha değerlendi. Yanlışlıklar sürdükçe belki de bu günler iyi günlerimizdir..

    YanıtlaSil
  12. Orman yangınlarından sonra konut arzı için kereste ihtiyacı nasıl karşılanır? Cari açığın nedeni nedir? Olan konutlar afetlere hazır mı?

    YanıtlaSil
  13. hocam sadece bir imla duzeltmesi oneriyorum: "ozellikle enflasyonun yüksek, faizlerin düşük, konut arzının düşük, nüfus artışının yüksek, olduğu ülkelerde bir de göç alma olgusu varsa.." -> cumledeki son virgul fazla olmus.
    Bir de anlatim biciminize dair olumlu bir elestiri ileteyim. iktisat yazininda datayi kaynagiyla sunan, aciklayan ve okuyucu dostu sekilde yorumlayan sizden baska bir yazar bulunmuyor. Esasinda okuyucular olarak bizim bu tarz ekonomi makalesi talebimiz yoktu, bu arzi siz yarattiniz. Saygilar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Virgülü kaldırdım

      Sil
    2. Tartışma yaratmak amacı ile yazmıyorum lütfen bu şekilde algılamayınız. Söylemek istediğim şey bu İmla düzeltmesi takıntısı nedir bizim bu insanımızda. Yazmayacaktım ama dayanamadım. Sürekli imla düzeltme mesajları. Hocam da sabırla ve kibarca cevap vermesi de çok değerli. Bizler ülke olarak belkide esasta kalamayıp, şekilciliğe daha fazla önem verdiğimizden ilerlemekte zorluk çekiyoruz.
      Saygı ve Sevgilerimle.
      Cem

      Sil
    3. Sevgili Cem Bey, ben bu düzeltmeleri yapan birkaç arkadaşla yazıştım, bana dedikleri şu: "Sizin yazılarınız pek çok sitede, medya organında alınıp yayınlanıyor biz sizin yazınızda küçücük de olsa bir yanlışlık kalsın istemiyoruz." Ben de bu tür düzeltmelere saygı duyuyorum. Aslında yayınevleri biliyorsunuz bu tür düzeltmeler için editörler tutar. Benim yazılarımın editörü olmadığı için ister istemez gözden kaçanlarda okurlar gönüllü editörlük yapmış oluyor. Özetle ben bundan şikayetçi değilim tersine memnun oluyorum. Sevgiler.

      Sil
    4. Tek bir sayfada ekonomi, erdem, zarafet bu blog'u okumayı seviyorum.

      Sil
    5. Hocamızın kitapları da bu akıcı ve akılda kalıcı dilde. Hocam emeklerinize çok teşekkür ederim.

      Sil
    6. Ben bu şekilde düşünmemiştim Hocam. Açıklamalı cevabınız için çok teşekkür ederim.
      Saygı ve sevgilerimle.
      Cem

      Sil
    7. Adsız29 Ekim 2025 15:37 Küçük bir düzeltme önerisi sundum hocaya sadece. Böyle abartılı tepki gösterip sonra özür dilemek zorunda kalacağınıza , tepkilerinizi önceden ölçüp tartarsanız daha isabetli olur Cem Bey.

      Sil
  14. Bence bu bilerek yapılan bir şeydi, bu şekilde İktidara yakın insanlar kazandı; çünkü, ancak Onlar ucuz krediye ulaşabildiler, ancak Onlar krediyi aldılar; bunun yanında İktidara yakın konut üretici firmalar muazzam para kazandılar, servet transferi; ucuz kredi veren, özellikle Kamu Bankaların zararını garibanların vergileriyle kapattılar. Bu bir oyun, ama kötü bir oyun, bu oyunların devamı gelir bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu iddiayı öne süren çok sayıda kişi var. Ben müfettişlik disiplininden geldiğim için elde kanıt olmadıkça bu iddiayı temel alamıyorum.

      Sil
  15. Üzülerek ifade etmek isterim ki gayrimenkul, kayıt dışı paranın saklandığı bir depo görevi gördüğü için bu hamle bilerek yapılmış ve son vurgun olarak tarihe geçmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklı olabilirsiniz. Her taşın altından bu tür işler çıkıyoır.

      Sil
    2. Cuval dolu ev alindigina tanik oldum.gelismis ulkeler de bu imkansiz

      Sil
  16. Haberiniz var mı Mahfi bey?

    2034 FIFA Dünya Kupası'na ev sahipliği yapacak olan Suudi Arabistan, "havada stadyum" inşa etmeye başladı!

    Bir gökdelenin tepesi, "stadyum" olarak dizayn edilmiş, ve maçlar burada oynanacakmış.

    2034'teki final maçı için bu stadyum hazırlanıyormuş:

    https://x.com/footballcritix/status/1982895823831896540

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. On binlerce insan hangi asansörlerle oraya çıkacak. Ne kadar boş bir yatırım. Az gelişmiş ülkenin gösteriş budalalığı.

      Sil
    2. Hocam dron araçlarla futbolcuların göklerden sahaya indirilmesi planlanıyor..

      Sil
    3. 60 bin seyirciyi de dronla indireceklermiş?

      Sil
    4. Bir itibar projesi.

      Sil
  17. Hocam merhaba,

    Yazınızda Türkiye’de konut fiyatlarının geldiği noktayı çok açıklayıcı biçimde özetlemişsiniz. Benim merak ettiğim şu:

    Şu an konut fiyatlarının reel olarak ederinin çok üzerinde olduğunu düşünüyorum. Uzun vadede bu fiyatların bir şekilde “normalleşmesi” ve konut yatırımının bugünkü kadar kârlı olmamasını beklemek sizce doğru bir öngörü olur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ancak büyük bir kriz olursa bu fiyatlar düşer.

      Sil
    2. Nasıl bir kriz hocam? Somut örnek verebilir misiniz?

      Sil
    3. Böyle bir kriz olacağını zannetmiyorum. Çünkü ülkede 25 milyon civarı insan dünyanın gelişmiş ülkelerindeki gibi harcama kapasitesine sahip. Ev araba satışları bu yüzden rekor üstüne rekor kırıyor. TOKİ'nin 500 bin konut kampanyası bile konut fiyatlarını düşüremeyecek. Sadece 500 bin kişi aileleriyle beraber 1.5 ya da 2 milyon kişi bundan faydalanmış olacak.

      Sil
  18. Hocam çok haklı.Yaşayarak gördük bunu.Faiz düşüşünde ve dövizin düşüşünde zarar ederek aynen yaşadık.Üstelik bir de enflasyon yapıştı kaldı o günlerin hatırası.
    Ama filmdeki gibi"Sorun bir niye yaptılar?"
    Tamamen tekrar seçim kazanma uğruna.
    Seçime 1.5 yıl kalmış ileriye dönük göstergelerde büyüme ve istihdamın düşeceğini ve bunun da seçimi kaybetmelerine neden olacağını gfarkettiklerinden bu çılgınca Nass politikasını ortaya atıp uyguladılar.Vatandaş acısını çekti umutlarında da olmadı.Şimdi de toparlamaya uğraşıyorlar ama nafile.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru. Çin Atasözündeki gibi: "Bin doğru adım bir yanlış adımı düzeltemez."

      Sil
    2. Bir Çin kökenli bir uygur türkü olarak söylüyorum , yok böyle Çin atasözü.

      Sil
  19. Ege bey'le küs müsünüz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar saçma sapan sorular sorduğunuzun farkında mısınız?

      Sil
    2. Hocam böyle agresif tepki verdiğinize göre söylentiler doğru. İki eski dostun arasına ne girdiyse umarım bir an önce çözülür.Saygılarımla,

      Sil
  20. Tüm bu istatistikler ne kadar kötü yönetildiğimizin ispatıdır. Algılara inanmak isteyenler çocuklarımızın geleceği için artık gerçeklerle yüzleşmelidirler. Her insanın kendisine şu minvalde bir soruyu sorması lazım. Diyelim ki benim bir fabrikam var. Sadece aynı zihniyette olduğum için fabrikamın başına neden işi bilmeyen birisini getireyim? Hadi diyelim ki işi bilmeyen birisini getirdim ve fabrikamın durumu da son derece kötüye gitti. Peki, bunu gördüğüm halde neden onda hala ısrar ediyorum? Neden çocuklarımın ve torunlarımın geleceğini ateşe atıyorum? Aynı zihniyette olabiliriz fakat işi bilmeyen birisiyle devam etmek istemem hiç de akıl karı bir karar değil. Sonuçta patron benim ve kendimin olduğu kadar çocuklarımın da geleceğini düşünmek durumundayım. Kısacası biz ideolojiyle uğraşıp bu çıkmazdan çıkamazken ve bu yüzden de algılara kanmak isterken, işi ehline verenler çoktan Üsküdar'ı geçmiş oluyorlar.

    YanıtlaSil
  21. Yüksek enflasyonda parası olan için kredi büyük bir nimet. Zengin daha çok zenginleşiyor.

    YanıtlaSil
  22. Mahfi bey, her zamanki gibi harika bir yazı. Teşekkür ederim. Tekin

    YanıtlaSil
  23. Hocam enflasyon oranında dolar kurununda artması gerektiğini düşünürsek sizin tablodan USD kurununda olması gerektiği seviyeyi hesaplayabiliriz.

    YanıtlaSil
  24. Maalesef ne yaşadık ve yaşıyoruz inanmak mümkün değil. 2020 yılında orta gelir ile güvenli hissederken 5 yıl içerisinde hayatta kalmak için çalışan bir lisans mezunuyum.

    YanıtlaSil
  25. Hocam yaşim 46. Çocuğum 7 yaşında. Size sormak istediğim şey şu dakikadan itibaren herşeyi doğru ve global litarütüne göre yaparlarsa benim çocuğum 2000 yıllardaki %6-7 enflasyonu kaç yaşına gelince goruru?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enflasyonu o düzeyde görmesi birkaç yılda mümkün olur ama hukukun üstünlüğünü, adalette eşitliği, demokrasiyi, liyakatli yönetimi görmesi ancak yirmi yılda gerçekleşir. Bozmak için geçen zaman kadar düzeltmek işçin zaman gerekir.

      Sil
  26. Hocam zamanıymıydı şimdi bu yazının, yıllar sonra ev almaya niyetlenmişken kafamı karıştırdınız.:) son 3-5 yıldır konut sektöründr balon var diye bekliyoruz ama biz beklrdikçe fiuatlar patladı.çnümüzdeki 6 ay için bir öngörünüz olur mu ? A) Stabiil b) artış c) düşüş d) yorum yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oturmak için alacağınız evin zamanı yoktur.

      Sil
  27. Parası olan Türk vatandaşı sonuç olarak ekonominin gerektirdigi refleksi göstermekte devletten her zaman iyi olmuştur diyebiliriz çünki Türk milleti kazık yiyerek kazık yememeyi devletin sözlerine güvenilmeyecegini geçmiş ekonomik krizlerden ögrendi.O yüzden gemisini kurtaran kaptan olarak parasını güvenli limanlara götürmeyi başarıyor😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru ama bu dediğiniz belirli bir mali güce sahip olanlar için doğru. Unutmamak gerekir ki bu toplumun çok önemli bir kısmı ya geçinemiyor ya da zar zor geçinebiliyr.

      Sil
  28. Muhterem Mahfi bey, yaziniz icin cok tesekkurler. Gercekten konut fiyatlari 2022 de olan hadiselerden sonra doviz ve diger menkul kiymetlere mukayese ile anormal derecede artti, grafiginizde bu unsur asikar bir sekilde gozukuyor, ve bu ekonominin zayif oldugu bir donemde gerceklesti. Normal piyasa sartlari icinde boyle ani yukselisler akabinde bir duzeltme ile tekrar normal seyrine donerler, fakat bugune kadar Turkiye de boyle birsey olmadi. Bunun sebebini neye baglamak mumkundur, su anki duruma gore boyle bir duzeltme olasimi? Tekrar cok tesekkur ederim, saygilarimla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Münir Bey bu dediğiniz bazen ilk öngörülenden daha uzun zaman alıyor. Mesela 2001 krizi öncesinde Türkiye çeyrek yüzyıl yüksek enflasyonla, açık pozisyonlarla yaşamıştı. Neredeyse bize bir şey olmaz demek üzereyken kriz çıktı. Bu tür düzeltmeler genellikle krizlerde oluyor.

      Sil
  29. Hocam, Bir insanın okuma performansı ne olmalı? Warren Buffet gibi okumak mümkün mü? Bir insanın 5000 kitap okuması ömür boyunca çok az değil mi? Fark yaratacak bir şeyler yapmak için bundan fazla okumak gerekmez mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer sadece kitap okuyorsanız az. Ama eğer benim gibi makale de okuyorsanız çok bile. Çünkü bilimsel makaleler öyle öykü okur gibi hızla okunamıyor.

      Sil
    2. Anlamak için özel çaba harcanıyor çünkü..

      Sil
  30. Hocam, Konut fiyatları bu kadar anormal çıkmışken düşme ihtimali var mı? Çünkü faizler şuanlık yüksek devam edecek gibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2001 öncesinde de böyle düşünülüyordu, kriz çıkınca düştü.

      Sil
    2. Ama düştükten sonra tekrar çıkmadı mı hocam

      Sil
  31. “Cumhuriyet Özgürlüktür.”
    Cumhuriyet Bayramınız kutlu olsun Hocam.🇹🇷

    YanıtlaSil
  32. Yazınız için teşekkür ederim kıymetli hocam, çok önemli bir konu olduğunu düşünüyorum. Kira ödeyemeyen vatandaşa ödeme güvencesi (maaş artışı, iş olanağı, ücretlerin reel enflasyona göre arttırılması gibi) sağlanması yerine birikimini konuta yatıran vatandaş için zor zamanların geleceği bşr anlayış içinde olunacağı düşünülüyor. Önümüzdeki günlerde 500 bin konut üretip, kiralama yoluna gidileceği açıklandı, halen sahibinden kiralık konut adedi toplamda 265 bin. Bu durumu hem üretilebilirlik hem de kira ve ev fiyatlarına etkisini değerlendirir misiniz? Selam ve saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlar çok daha zor işler. Her tarafta çirkinlik abidesi binalar yükseliyor bunlara ilaveler yapmak ayrı bir sorun.

      Sil
  33. Apartman

    Dün iki katlıydı
    Bugün üç katlı
    Derken
    Dört katlı beş katlı altı katlı...
    Yükseliyor efendim yükseliyor
    Memleket yükseliyor.

    M. C. Anday (1915~2002)

    YanıtlaSil
  34. Hocam merhaba,
    Konut fiyatları dünya ortalamasi ve avrupa ortalamasina göre çok yüksek seyrediyor kısa ve uzun dönemde bu fiyatların dengeye oturmasını bekliyormusunuz , malum Türkiye bu fiyatlarla çok pahallı bir piyasaya sahip ederi olmayan fiyatlar veriliyor ,öngörülerinizi bekliyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enflasyon normale (% 5'in altına) gelmeden ve faizler de reel olarak + 2, 3 puan olmadan bu dediğimiz ancak bir krizle olabilir.

      Sil
  35. 10 Milyar Dolar +

    Ingiliz (Birlesik Krallik) Basbakani Starmer 2025 yil basindan beri uretim yapmayan Eurofighter uretim tesisine gitti, iscilere hitap etti ve "Sizlere 10 yillik daha is imkani yarattik'" dedi. Cunku ulkemiz 10 milyar bedelle 20 Eurofighter siparisi vermisti. Tanesi 500 milyon dolardi.

    Dunyanin en pahali savas ucagi ve ABD'nin kimseye satmadigi F22 yaklasik 150 mio$, uretim maliyeti ise 350 mio $'a kadar cikabiliyor.

    F35'in dikine kalkis yapani ise 120 mio $.

    F16'nin en babasi 60 mio $.

    Eurofighter'in bundan once son gerceklesmis piyasa fiyati en fazla140 mio $.

    Kaan icin motor uretmeye calisiyoruz, bu 10 milyar $ sureci hizlandirmak icin kullanilabilirdi. Katar ve Umman'dan alinacak az kullanilmis Eurofighter'larin maliyeti buna dahil degil, onlar kac milyar $ olacak acaba?

    Madem ulkemiz uzun menzilli gelismis AESA radar ve uzun menzilli havadan havaya fuze uretibiliyor, bunlar zaten halen ucabilen Hurkus ve Hurjet'e takilabilirdi. Zaten artik havada it dalasi kalmadi, bu ucaklar dusman ucaklarini yaklasik 100 km uzakliktan imha edebilecek hale getirilebilirdi.

    Kaan operasyonel hale gelene kadar ortaya cikan zafiyet kismen bu sekilde telafi edilebilirdi.

    Bir mecburiyet var ama askeri stratejik alanda degil.

    YanıtlaSil
  36. Konut bence çok pahalı.artış hızı yavaşlayacakken altın talebi körüklüyor...ama herhangi bi nakit krizi olur faizler artarsa bence reel ve nominal düşüşler görülür..ki ben olacağını düşünüyorum .saygılar

    YanıtlaSil
  37. Mahfi bey

    2026 yılında ekonomik krizin başlamasını bekliyor musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aksine 26 bitiş yılı olacak 27 de seçim.

      Sil
    2. Başlamış olan şeyler bir daha başlamaz.

      Sil
  38. 4 sene önce 200 bin liraya almdığımız daire şu an 6 milyon lira 4 sene önceki 200 bin lira ise borsada 2,5 milyonu aşamadı. Yani ev arsa yerine parayı borsaya koyanlar özellikleşu son 1 yıldır kuruş para kazanamadı

    YanıtlaSil
  39. Son cümleniz beni derinden sarstı. Yazı için teşekkürler hocam.

    YanıtlaSil
  40. Mahfi bey turkiyede konut pahali diil malesef. Eger gurcistan yada azerbaycan gibi ulkelere bakarsaniz ulkemizde hala fiyatlar uygun. Ayrica konutun fiyatini gram altina gore yillar icinde hesaplarsaniz fiyatlar dibe yakin seviyede. Ortalama konut m² fiyati gram altin ile hesaplarsak zirvede 15 gram ile dipte 6 gram altina kadar dusuyor. Ustelik ev sahipligi oranlari %55 seviyesinde talep canli kalacaktir. Kiralara %25 sinirlamasi getirildigi icin ev sahiplerinin evine cöktü bir suru kiraci. Yasalar tamamen kiracidan yana oldugu ev alanlarda evi bos tutuyor. Malesef kiracilari en az 10 yil felaket bekliyor. Parasi lle bile kiralik ev bulamayacaklar artik.

    YanıtlaSil
  41. Ben bir deneme olduğunu düşünmüyorum. Bu ucuz krediyle seçim öncesi yandaşları ve zenginleri finanse etmek için yapılan bilinçli bir eylemdi, devlet eliyle servet transferi yapıldı. Maalesef hala ceremesini çekiyoruz. KKM'nin de muhtemelen yıllarca ceremesini çekeceğiz

    YanıtlaSil
  42. yılda 200bin konut yapıldığını şehircilik bakanlığı açıkladı 2025 de
    nüfus artışı 300 bin kişi civarında 2025 de
    60% imarsız yapı olduğu biliniyor
    70% deprem yönetmeliğine aykırı yapı olduğu biliniyor
    500bin konutluk iş kapasitesi var ülkede klasik betonarme inşaat için
    7.500.000 boş perdesi çekilmiş ev olduğu konuşuluyor
    42% kiracı olduğu biliniyor
    imara açılmış alanlar da boş arsa bulmak imkansız
    son 15 yılda emlak değeri 4000% arttı
    konut yatırım aracı olarak kabul ediliyor
    konut barınmak için değil yatırım için alınıp satılıyor
    ülkede herkes emlak komisyoncusu herkes müteahhit
    varlıklılar konut alıp konutu olmayanlara kiraya verip 10 yılda konut parasını çıkarıp yeni konut alabiliyor
    konut kredisini sadece varlıklılar alabiliyor
    bir varlıksız kırsal alanda tiny house a yerleşemez yasak
    gelişmiş ülkelerde evi olmayanlar büyük karavanlarda belediyelerin kamp alanlarında yaşayabiliyor
    gelişmiş ülkelerde evi olmayanlar belediyelerin konutlarında düşük kira ile yaşayabiliyor
    gelişmiş ülkelerde kurumlar evi olmayanlara ucuz tek odalı ortak alanlı konaklama imkanı veriyor
    yüksek nüfus artışı+ göç + yatırım amaçlı emlak alım-satımı = konut piyasasına aşırı talep fiyatları dünyaya göre fiyatları aşırı yükseltti
    kazanılan paranın tamaman emlağa yatırılması sadece klasik betonarme yüksek katlı yapılara göre imarlı alanlar açılması sonucu konut fiyatlarının düşmesine imkan yok

    YanıtlaSil
  43. Mahfi bey, akıbeti bilmediğim için soruyorum:

    ABD'de hükümet hâlâ kapalı mı? (Çünkü bu konu hakkında yazı yazmıştınız.)

    ABD'de insanlara maaş ödenmediği için, insanlar açlıktan ve susuzluktan baygınlık geçirmeye mi başladı? Vaziyet bu mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ABD'de sistem halen kapalı. Memurlar sokak satıcılığına başlamış duyduğum kadarıyla.

      Sil
  44. Dolar bazinda konutun 10 yil bazinda cogunlukla hep ucuzladigini niye yazmiyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tam tersi söz konusu da ondan.

      Sil
    2. 10 yıl önce 100 bin dolar olan daire 2020-21-22-23 de 70 bin dolarlara düşmüştü şimdi tekrar 100 bin dolar seviyelerine cıktı

      Sil
    3. 2020 yılında 50.000 Dolar olan konut bugün ( 2025 ) 100.000 Dolar , son 5 yıl verileri . 10 yıl önceki durumu bilmiyorum .

      Sil
  45. Konut fiyatları nominal olarak artmakla birlikte son 4 yıldır reel olarak gerilemekte. İstanbul özelinde kira çarpanı da 25 yıl civarındayken bugün özellikle görece düşük m2’li konutlarda 15 senelere gerilemiş bulunuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlar mükemmel rakamlar.Gerçeklere ışık tuttuğunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  46. Grafikte akım ve stok göstergeler karışmış gibi geldi hocam. Faizle, konut endeksi artış oranı ve enflasyonun kıyaslaması daha uygun olurdu kanaatindeyim. Mevcut haliyle eleştiri alabilir. Örneğin 2024 yılında enflasyon yüzde 44 iken konut endeksi artış oranı daha düşük. 2025 yılı da benzer. Oysa grafik sanki konut fiyatlarındaki anormal artışlar hala devam ediyormuş gibi bir izlenim yaratıyor. Akım ve stok göstergeleri karıştırmak bana doğru gelmiyor. Örneğin bir şirketin piyasa değeri ile ülkenin GDP’sinin kıyaslanması da yine bence çok da anlamı olmayan bir kıyaslama. GDP kıyaslaması yapılacaksa şirketin cirosu kullanılmalı diye düşünüyorum. Çok sevgi ve saygılar,

    YanıtlaSil
  47. Türkiye deki en değerli şirketlerin arasında bankaların yoğun miktarda olması hakkında değerli görüşlerinizi merak ediyorum açıkcası. Bu gerçekten iyi bir durum mu?

    YanıtlaSil
  48. Öğrenci Velisi3 Kasım 2025 18:17

    Konut fiyatları da artar kiralar da artar. Şöyle ki kentsel dönüşüm , riskli yapı diye yıkıyorlar , diyelim bina 12 katlı , 48 aile kiraya çıkıyor. Yenisi de mevzuattaki sıkıntılar, mahkemelerin işlevsizliğıve kki kat karşılığı inşaat sözleşmelerinin tip sözleşme olmamasından dolayı sürüncemede kalıyor. Yeni bina ortalama 3 senede bitiyor ,bazıları hiç bitmiyor. 48 aile 36 ay kirada oturuyor. Böyle 100bin konut yıkıldığını düşünün , konut arzı kısılırken kiracı sayısı artıyor. Bu devirde en iyi iş herhalde Meckis karşısındaki bir büyük Bakanlığın temizlik ihalesini almak olsa gerek. Çocuk milli savunma üniversitesi harp okulu sınavına girdiğinde orada bakanlığın nizamiyesinde beklerken , temizlik firması calışanlarının don model BMW arabaya bindiklerini ve bakanlık nizamiye kapısından geçerlerken güvenliğin nereye gidiyorsunuz sorusuna, temizlik firmasındanım ya nasıl tanımadın beni? Arabayı ne zaman degiştirdin geçen ay reno megenna'a biniyordun muhabbetlerini geçen aylarda harp okulunun kapısında konuşurlarken duydum. Bakanlığın temizlik firması çalışanı da son model BMW'ye biniyorsa bu ülkede herşeyin fiyatı artar konut da artar, kira da.

    YanıtlaSil
  49. Mahfi bey yazılarınızı uzun zamandır severek okuyorum emekleriniz için teşekkürler, acaba bu toki konutları hakkında ne düşünüyorsunuz ödeme sistemi sıkıntılı diyen var , kesinlikle başvur diyen var. Fikirlerinizi merak ediyorum hatta güzel bir yazı yazarsanız severek okuruz.

    YanıtlaSil
  50. Elinize sağlık Mahfi Hocam. grafiğe bakınca bizim gibi gelişmemiş sosyo ekonomik yönünden zayıf olan ülkerde insanlar yatırım yapıp (üretimden bahsediyorum) para kazanamayacağını bildiği için elindeki para değer kaybetmesin diye konuta yöneliyor. Konutda nihayetinde değerini koruyor ve insanları haklı çıkarıyor gibi gözüküyor. Ama uzun vadede binaları yiyemeyeceğimizde göre genel anlamda çoğu kesim için fakirleşme devam edecek ve bir yerde patlama veya dönüşüm olacaktır. Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  51. Mahfi Bey, Suriye'den gelen göç ve 2023 yılındaki Kahramanmaraş depremi nedeni ile konut talebinin artmasını da bir yere not etmek lazım

    YanıtlaSil
  52. Hocam saygılar, enflasyon gibi artış oranı olan bir şeyi endeks gibi nominal bir değer ile aynı grafikte vermek yanılgıya yol açmıyor mu? Onun yerine endeksteki yıllık artışın aynı grafikte olmasını beklerdim.

    YanıtlaSil
  53. Umarım herşey daha iyi olacak. Yazınız için teşekkürler . 🙏

    YanıtlaSil
  54. Hocam ben 2018 Marmara üniversitesi ekonometri mezunuyum. Ekonomi dinamiklerini sizin yazılarınızdan öğrendi bizim sınıf :), mikro ekonomi dersinde öğrendiklerimizi yazılarınızda arar bulurduk. 4. sınıfta staj yaptığım dönemden bu yana özel sektörde çalışıyorum. Zaman serisi modelinde değer tahminlemesi üzerine finallere hazırlanırken kitapta okunan ile pratiğin farklı olduğunu gördü hepimizin gözleri. Ev fiyatları ile kira fiyatları arasındaki farkın normal olmadığını düşünerek kirada oturan, sosyal medya ve ana akım medyada "mal sahibi olmak" güzellemesi içselleştirmeyen, nakit akışını büyütmeye uğraşan 1997 ve sonrası nesiliz biz. Dolayısıyla "Oturmak için alacağınız evin zamanı yoktur." Yorumunuza katılmadığımı ifade etmek isterim. Bu yorumu iletme fırsatı verdiğiniz için de ayrıca teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Asgari Ücret 2026

İkinci Varlık Vergisi Faciasına Doğru

Osmanlı'dan Devraldığımız Borçlar