Yaz Aylarında Enflasyon Nasıl Düşecek?

Yapılan bütün açıklamalarda enflasyonun yaz aylarında hızla düşeceği anlatılıyor. Bu anlatılırken de genellikle uygulanan programın sonucu olarak böyle bir gelişme olacağı ya vurgulanıyor ya da ima ediliyor. Oysa enflasyonda ortaya çıkacağı ifade edilen düşüş[i] baz etkisi[ii] dediğimiz bir gerçeğin ortaya çıkacak olmasından kaynaklanacak.

Bu durumu açıklamak için önce Nisan – Aralık ayları arasında ortaya çıkacak aylık enflasyon oranlarını esas alan senaryolardan oluşan bir tablo paylaşayım sonra da bu tablo üzerinden enflasyonda düşüşün nasıl ortaya çıkacağını anlatayım.

Tablo: Çeşitli Senaryolara Göre Yıllık Enflasyon Oranı Tahmini (2022 Aralık ile 2024 Mart ayları arasındaki beriler TÜİK verilerinden alınmıştır. Nisan 2024 ile Aralık 2024 arasındaki veriler ise çeşitli senaryolara göre tahminleri göstermektedir.)

Bu karışık görünümlü tabloyu açıklayarak başlayalım. Tablonun 1 numaralı sütunu sarı boyalı bölgeye kadar gerçekleşmiş aylık TÜFE enflasyonu oranlarını gösteriyor. Sarı boyalı bölüm ise Nisan ile Aralık ayları arasında enflasyonun her ay yüzde 2,5 gerçekleşeceği varsayımını yansıtıyor. 2 numaralı sütundaki sarı boyalı alan aylık TÜFE enflasyonunun her ay yüzde 3 gerçekleşeceği tahminine dayalı senaryo sonuçlarını gösteriyor. 3 numaralı sütundaki sarı boyalı alan Nisan – Mayıs aylarında aylık enflasyonun yüzde 3, Haziran – Temmuz aylarında yüzde 2,5, Ağustos – Eylül aylarında yüzde 2, son üç ayda da yüzde 3,5 olacağı varsayımına dayalı senaryo sonucunu sergiliyor. A.B ve C sütunları da 1, 2 ve 3 numaralı sütunlardaki varsayımları TÜFE endeksine uygulayarak yıllık enflasyonun 2024 sonunda nereye varacağını gösteriyor. Buna göre yılın kalan 9 ayında enflasyon aylık ortalama olarak yüzde 2,5 gerçekleşirse yılsonunda enflasyon yüzde 44, enflasyon kalan 9 ayda aylık ortalama olarak yüzde 3 gerçekleşirse yılsonunda yüzde 50, aylık olarak inişli çıkışlı gerçekleşirse de yılsonunda yüzde 48 dolayında bir enflasyon oranıyla 2024 yılını tamamlayacağız demektir.

Bu tabloda en fazla dikkat edilmesi gereken alan 2023 yılının Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarıdır (üstteki yeşil alan.) İşte baz etkisi dediğimiz olgu buradan kaynaklanıyor. O ayların toplam enflasyon oranı yüzde 23,33. Bu büyük oran çıkıp da yerine mesela toplam % 10 oranı girse enflasyon yıllık bazda 13 puan dolayında düşüş gösterecek demektir. Yani baz yüksek olduğu için artış oranı yüksek olsa bile o kadar yüksek olmayacağı için düşüş olmuş görünecektir.  

Bir de alttaki yeşil alan var. 2024 yılının ilk iki ayında da aylık enflasyon oranları yüksek çıkmıştı. Bunun da baz etkisi 2025 yılının ilk iki ayında görülecek.

Baz etkisiyle düşüş, hiçbir politika uygulanmasa da gerçekleşecek bir düşüştür. O nedenle bu gerçekleştiğinde uygulanan programla ilişki kurulması yönündeki açıklamaların gerçeği yansıtmayacağını şimdiden söyleyelim. 



[i] Enflasyon Düşüşü Ne Demektir?

Enflasyon düşüşü fiyatlarda düşüş demek değildir. Enflasyon düştü dediğimizde fiyatların artış hızının düşüşünü kastediyoruz. Örneğin geçen yıl Temmuz ayında % 9,49 artan enflasyon bu yılın Haziran ayında yüzde 3 artmışsa bu enflasyon düşüşüdür, fiyatlarda düşüş değildir.

[ii] Baz Etkisi Nedir?

Baz etkisi; karşılaştırmaya konu olan iki dönemden ilkinde herhangi bir nedenle oran ya da sayılar üzerinde ortaya çıkan aşırı bir yükseliş veya düşüşün karşılaştırılan dönemlerin sonuçları üzerinde yarattığı etkidir. Yukarıdaki örnekle açıklayalım. Geçen yılın Temmuz ayında döviz kurlarındaki artış ve gıda fiyatlarındaki yükseliş sonucu aylık enflasyonun yüzde 9,49 oranında geldiğini biliyoruz. Bu yılın Temmuz ayında kurlar aynı sıçramayı göstermez, gıda fiyatları geçen yıldaki kadar artmaz, başkaca da bir olumsuz etki olmazsa aylık enflasyonun yüzde 9,49’dan çok daha düşük geleceğini düşünüyoruz.  Bu durumda geçen yılın Temmuz ayına ait yüzde 9,49’luk enflasyon oranı endeksten çıkacak yerine bu yılın Temmuz ayında gelecek (mesela % 2,5 oranındaki) enflasyon endekse girecek ve 12 aylık enflasyon 7 puana yakın düşmüş olacaktır. Buna baz etkisi deniyor. 

 

Yorumlar

  1. Çok açıklayıcı yazınız için sağolunuz. Temel sorunlar ( adalet, liyakat, üretim vs.) çözülmedikçe bu enflasyon bizi mezara kadar takip eder....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türkiye'nin küresel tefeci sermayesinin sömürüsüne mecbur bırakılması Özal tarafında inşa edilmiştir ve devam etmektedir. Bu boyunduruk kırılmadan ne enflasyon düşer, ne de ekonomi düzelir.

      Sil
    2. mülakat sınavım için hazırlandığım tek yer mahfi hocamın sitesi.

      Sil
  2. Hocam, hiçbir şey yapılmasa da düşecektir demek tam doğru değil sanki. Mevcut politikalardan vazgeçip gene faiz sebep enflasyon sonuç uygulamasına geçersek baz etkisi diye bir şey kalmaz.

    YanıtlaSil
  3. Hocam keşke kötü senaryoları da girseydiniz. Her ay 2,5-3 enflasyon olacak demek çok iyimser. USD oranının, maaşların ve diğer devlet zamlarının olmadığı durumları dikkate alıyorsunuz. Oysa Devlet açıklarını bir şekilde kapatmak için iğneden ipliğe çaktırmadan zam yapacak, SSK ve Bağkur emeklileri zaten zam alacak kanuna göre, FX oranlarının da doğru olmadığını zaten biliyoruz, ayrıca özel sektör de ara zam yapmayacak diyemeyiz. Bütün bunları değerlendirdiğimde sizin projeksiyonlar tatlı bir hayal gibi duruyor.

    YanıtlaSil
  4. Mahfi bey şuan faiz %50 yılsonu enflasyon en kötü ihtimal %48 çıkacak faiz düşüşü olmazsa bu durumun enflasyona olumlu etkisi olmazmi. Bu tabloya göre 3 yılda baz etkisiyle bile olsa %32 düşüş yaşanmış normal degilmi

    YanıtlaSil
  5. Hocam, ilgiyle takip ediyorum, teşekkür ederim
    Aylık fiyat artışı 1 ( bir) in altına n zaman düşer, düşecek mi yoksa aylık enflasyon artışını 3-4 arası alışalım mı??
    Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu politikalarla % 1 hayal olur.

      Sil
    2. Hocam Çekirdek enflasyon neden hesaplanmaktadır? Türkiye’de çekirdek enflasyonun artması durumunda TCMB
      nasıl bir aksiyon almalıdır?

      Sil
  6. Hiçbir şey olmasa bile kesin bir şeyler oldu olayı..

    YanıtlaSil
  7. Tarim alanlarini ranta acip tarimsal uretimi zayiflatirsaniz çiftçiye amiyane sekilde anneni de al git derseniz fiyatlarda bunlara paralel basini alir hizla yukariya gider. Tarima yeterli sübvansiyon sağlanmaz yerli tohumu bitirirseniz sadece kağıt uzerinde enflssyonu düşmüş gösterebilirsiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amma ağladı millet bu lafın üzerine, madem ananı al git dedi çiftçiye, çiftçi de adam olsun anasını alıp göndersin. temcit pilavı gibi pişirilip pişirilip geliyor.
      bi tane adam, kaç milyon tane çiftçi.
      ne ağlak milletimiz var böyle.

      adam bu lafı diyeli 18 yılı geçmiş. 11 Şubat 2006’da demiş bu lafı. yakışık olmadı o ayrı konu. ardından kaç tane seçim geldi, geçti. Adam bu lafı dediğinde 52 yaşındaymış, şimdi 70 oldu.

      yıl olmuş 2024 çiftçi hala sübvansiyon diyor, yerli tohum diyor. 70 yıllık beylik laflar.
      onca milyon çiftçi bi adam olup, tohumuna, sübvansiyonuna sahip çıkamıyor mu?

      Çiftçi sahip çıkamıyorsa, bi de sen vur gitsin.

      bi adam bi saniyelik laf etti,
      milyonlarca çiftçi bi asır ağlarlar artık.

      Mahfi Hocam, kusura bakmayın ama bizim milletin ağlaklığı da bıktırıyor adamı. bunlar yüzünden ülkeden kaçtım. her elimi attığım kişi ağlar,
      her iş yapmak istediğim laf üretir. işleri güçleri laf, bunları bi odaya tık, akşama kadar lak lak.

      ne çiftçiymiş be, iki laf ile yıkılmış!

      Sil
    2. sn. Adsız 23.22,
      tarımdaki durumu anlayabilmeniz için Çiftçi Kayıt Sistemi ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği yaş ortalamalarına bir göz atmanız faydalı olur diye düşünüyorum.
      Ayrıca, "bi adam..." şeklinde bahsettiğiniz kişi, Mersinli çiftçi Mustafa Kemal Öncel'dir. Zamanınız olduğunda bu adamın başından geçenleri okumanızı öneririm.

      Sil
    3. Sn Bulway2255,
      elbette hepsini biliyorum, yukarda bi adam veya adam diye yazdığım kişiye atıflar Erdoğan. Yoğunluktan anlam kargaşası olabilir. Sn M.K Öncel in başına gelenler de bu ağlak çiftçilerin yeteneksizliğinden başka bir şey değil. "anamız ağladı..." türkçe yerinde bir sitem cümlesi.

      Ben Türkiye'de iken hane reisi çiftçi ve genel aile yaş ortalamalarının 40lara nasıl yükseldiğini de. Çiftçiyi aile olarak aldığımızda toprak sahibi baba ile evlatları arasındaki yaş farkı da kapanıyor, yani gençler, şehirlere gidip çiftliği bırakıyor.

      Sil
  8. Hocam küçük bir yazım hatası olmuş: enflasyon yıllık bazda 13 puan dolayanda düşüş

    YanıtlaSil
  9. Hocam, gelecekteki enflasyon bilgileri oran değil faktör olarak girmişiniz. Tutarlılık açısından geçmiş aylardaki gibi yüzde olarak vermeniz daha doğru olur. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu bir excel dosyası olduğu için aynı zamanda hesap yapıyır, o bakımdan faktör olarak girdim.

      Sil
    2. Hocam , excel mükemmel ve kullanımı çok basit bir program.Biraz Matematik bilgisi olan ortaokul seviyesindekiler bile exceli kullanabiliyor. Yöneticilerimiz de exceli çok güzel kullanıyor. Bill Gates'e ve ekibine nobel ödülü verilmeli.

      Sil
    3. Hocam , Tablo , 5 gün içinde güncelliğini yitirdi. 1,030 oldu 3,18 oldu. Yeniden projeksiyon yapılmalı .

      Sil
    4. Sevgili arkadaşım zaten 3,18 demek 1,3 demektir, yani hoca tam nokta atışı tahmin yapmış :) sen biraz yanlış anlamışsın olayı

      Sil
  10. Sonuçta düşecek mi düşecek önemli olan hükümetin baz etkisini doğru bir şekilde kullanması ve yönetmesidir. Burada başarı iktidara yazar.

    YanıtlaSil
  11. Hocam ekonomide maşallah denecek bir dönememi giriyoruz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha çok inşallah denecek bir döneme giriyoruz.

      Sil
    2. “ İnşallah” daha yerinde oldu üstat. Merak ediyorum, hala faktörünü anlamak istemeyen kalmışmıdır acaba ?!

      Sil
    3. Üstat’a ; “Baz Etkisi” faktörünün hala anlaşılamamış ihtimali olup olmadığını sormuştum. Yorum eksik yayınlanmış kanaatindeyim.

      Sil
  12. Hocam büyük resmi sizin sayenizde daha net görüyoruz çok teşeşürler.
    Ülkemiz Ekonomisi ciddi bir çıkmazda gözüküyor , tabiri caizse aşağısı sakal , yukarısı bıyık. Burada yapılan temel hata zamanında faizleri artırmamak hatta aksine düşürmek oldu. Bir de buna kuru baskılama gayreti eklenince iş iyice zorlaştı ve zorlaşmaya devam ediyor. Kurun Enflasyonun gerisinde tutulması sonucunda da...
    1- Kurun her an artacağı endişesi üretici ve satıcılarda sürekli zam yapma alışkanlığına neden oldu.
    2- Tüketici de aynı sebepten dolar artarsa her şey daha da artar diyerek harcamaya devam ediyor.
    3- Ücretli çalışanların kağıt üzerinde USD olarak hesap ettikleri maaşın piyasadaki karşılığı en az % 30 eksik. Dolayısyla Milli Gelir hesabında anlattığınız gibi ; maaş diyelim 500 USD ama harcamaya kalktığınızda , Enflasyon doların önünde olduğundan, aslında 350-400 USD.
    4- Ve maalesef şöyle bir durumda ortaya çıkıyor. Zaten dolar kurunu 40/45 olarak hesap edip ona göre zam yapanlar, kur her arttığında ayrıca zam yapıyorlar.
    Hocam sizce kur olması gereken yere gelmeden (35/40/45 TL ???) bu işin altından kalkma ihtimali var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet guzel bir aciklama ve soru. Ben de cevabini merak ediyorum mahfi hocanin

      Sil
  13. Hocam, büyüme zincirlenmiş hacim endeksi ile hesaplanıyor. Bana göre bu yöntem doğru değil. Çünkü enflasyondan tam bir şekilde arındırılmıyor. Bir önceki yılın fiyat ortalaması kullanılıyor. Bunun yerine eski yöntem olan sabit fiyat sistemi daha uygundu. 1998 fiyatlarıyla hesaplanıyordu. Şu an ise 2023 büyüme oranı 2022 fiyat ortalaması ile hesaplanıyor. Yanlışım var ise düzeltin hocam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yüzde 100 haklısınız. Yöntem doğru olmasa da Avrupa'da uygulandığı için bizimkiler de uyguluyor. Aslında yöntem yanlış bir yöntem değil ama fiyatları, büyüklükleri doğu hesaplamak şartıyla.

      Sil
  14. Sevgili yurttaşlarım. Eğer profesyonel değilseniz benim gibi sadece ekonomik olarak geçiminizi arttırmak isteyen insanlarsanız. Sizler için para kazandıracak bir şey biliyorum. Yaklaşık 40 yıldır yatırım yapıyorum. Degerli hocam elbetteki çok daha iyisini biliyordur buradaki arkadaşlar da çok daha iyisini bilenler elbette var sözüm onlara değil. Ancak profesyonel değilseniz size tavsiyem 1.Mal ucuzken alınır 2. Yatırım(atalarımız bile söylüyor malı al üzerine yat diyor YATIRIM al üzerine yat)
    Lütfen herkesin konuştuğu şeyi alırken biraz temkinli olun saygılar

    YanıtlaSil
  15. Ekonomik liberaller genellikle, düşük vergiler, azaltılmış hükûmet harcamaları ve en aza indirilmiş hükûmet borçları gibi önlemler yoluyla kısıtlı bir maliye politikasını ve bütçelerin dengelenmesini savunan bir siyasi ve ekonomik felsefeye bağlı kalırlar. ülkemizdeki iktidar düşük vergiler dışındakilerin tersini yapdığı için devamlı para basmak zorunda kaldı yukarıda belirtilenleri yapmadıkları müddetçe baz etkisi olsada yukarıdakileri yapamadıkları için para basıp enflasyonu yine arttıracaklar.

    YanıtlaSil
  16. SAYIN HOCAM, ENFLASYON DÜŞMEYE BAŞLADIĞINDA HANGİ VARLIKLARA, YATIRIM YAPMAK DOĞRU OLUR.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin farklı durumu, farklı parası, farklı tercihi varken böyle genel bir şey söylemek doğru olmaz.

      Sil
  17. Mahfi bey merhaba. Hükümetin bu baz etkisine dayanarak enflasyonun düşüşe geçeceği ve geçtiği propagandası ile "yerel halkı" enflasyonun düşeceğine ikna etmeye çalışıyor olabilir mi? İkincisi enflasyon ikna yolu ile düşebilir mi? Bir sorumda dış kaynak bulmadan bu durumdan çıkma ihtimalimiz kaldı mı? Ve dış kaynak sahipleri bu tarz propagandalardan etkilenir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, tabii.
      Enflasyonun düşürülmesinde ikna değil ama geleceğe ilişkin beklentilerin olumlu olması önemli rol oynar. Ne var ki beklentilerin olumlu olabilmesi için de yapılan işlerin olumlu olması gerekir.

      Sil
  18. Baz etkisini şöyle açıklayabiliriz. Diyelim ki Uludağ'ın yanındayız ve en fazla 12 km mesafeyi görebiliyoruz. Uludağ'ı 12 km geçince rakım düşüyor ve önümüz düzlük gibi görünüyor. Baz etkisi bu oluyor işte. Marmara denizine gidersek doğru politikalarla rakım halen düşer. Ancak, sağdan çark edersek yüksek rakımlara ve enflasyona tekrar geliriz.

    YanıtlaSil
  19. Yıllardır sizde dahil konunun uzmanları tarafından defalarca izah edilmesine rağmen hala üniversite eğitimi almış insanların bile enflasyonun düşmesiyle fiyatların gerileyeceğini sandığı bir ülkede siz ne kadar açıklarsanız açıklayın siyasetçilerin yaşayacağımız bu durumu kendi başarıları olarak pazarlamakta hiç zorlanacağını sanmıyorum.

    YanıtlaSil
  20. Enflasyonun yaz aylarında düşeceğini beklemek hele hele herşey dahil turizm ve 35 milyon gelecek turisti düşündüğümüzde çok da gerçekçi gözükmemektedir. Antalya ve Ege bölgesindeki oteller daha şimdiden çevredeki üreticilerden meyve, sebze, kırmızı et, beyaz et vs. almaya ve derin donduruculu depolarına koymaya başladılar. Türkiye'de enflasyon hele hele gıda enflasyonu hiç turizm mevsimi olan mayıs ile Ekim arası düşer mi? Ancak Ekim sonundan itibaren düşmeye başlar gıda enflasyonu. Sebebi de belli herşey dahil turizm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 35 milyon turist gelecek demişim ama geçen sene 52 milyon turist gelmiş. Herşey dahilde kim bilir ne kadar gıda israf edecekler? Turizm sezonu bittikten sonra da oteller depolarında kalan malları büyükşehirlere buzhane diye kaktırır. Gıda enflasyonu yaz aylarında düşecek diyen olsa olsa turizm bakanıdır çünkü ona göre ekonomi çok güzel.

      Sil
  21. Mahfi hocam, geçen gün pazarda yumurta alıyordum (30 tanesi 100 tl) yumurtacı ile bir müşterisinin enflasyon konuşmasını dinledim. Bakanın enflasyon konusunda atacakları adımlara inandığını söylüyor, diğeri de iyi bari fiyatlar düşecek, yumurtayı ucuzlatırsın artık o zaman diyordu. Gerçekten halk arasında enflasyonun düşüşü fiyat düşüşü sağlayacak algısı var. Eskiden olsa muhabbete ortak olur bilgi verirdim ama artık "gerçeklerin" insanların inanmak istediği şey olduğunu, ne dersem diyeyim inandıramayacağımı öğrendiğimden artık sessizce dinliyorum. :(

    YanıtlaSil
  22. Kıymetli Hocam ;

    Yıllık bazda gerçekleşen Baz Etkisinden ziyade Aylık Enflasyon Oranını takip etmek ne denli doğru olur ?

    2023 Ocak Mart dönemi sonrası enflasyon yaz aylarında ciddi bir yükseliş gösteriyor
    Yazınızda da ifade etmişsiniz. Aynı şeyleri yaşamazsak Aylık Bazda enflasyonun düşmesi yeterli olur mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmaz tabii ama bu başarı olarak anlatılacak hazır olun.

      Sil
  23. Mahfi hocam gayet net ve anlaşılır bir analiz olmuş. Paylaştığınız için teşekkürler.
    Tüik’in enflasyon hesabının “gerçek” enflasyonu yansıtmadığı hepimizin malumu. Bu hesabı tutarlı ( hep aynı örnekleme ve formülasyonla ) yaptıkları bile şüpheli.
    Eğer tüik’in hesabı tutarlı ise dediğiniz baz etkisi neticesi üç aşağı beş yukarı gerçekleşir. Şayet tüik hesabını “gerçek” enflasyona yaklaştıracak şekilde revize ederse beklendiği kadar baz etkisi düşüşü görülmeyebilir.
    Bilimsel olması gereken bu kurumun bu derece politize edilmesiyle koca ülke zifiri karanlıkta dokunarak fil tanımı yapmaya çalışır hale geldi.
    Birikimlerine yıllık %60 faiz illüzyonu ile sevindirilen toplumun büyük kısmı, aslında yılın başında 100 lirası ile 100 birimlik bir satınalma yapabilirken yılın sonunda faiz+anapara karşılığı aldığı 160 lira ile ancak 80 birimlik satınalma yapabileceğinin farkında bile değil.

    YanıtlaSil
  24. Sayın Mahfi Eğilmez Hocam,

    Bu güzel yazınız için çok teşekkürler. Sizi yaklaşık 11. sınıftan beri takip ediyorum. Şu an İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde 1. sınıf öğrencisiyim. Sizin sayenizde ekonomiye olan merakımı keşfettim ve ekonomiye ne kadar dar gözle baktığımızı fark ettim. Bana kattığınız ve katmaya devam ettiğiniz bütün emekleriniz için çok teşekkür ederim. Ayrıca, değerli kitaplarınızı da okumaya devam ettiğimi belirtmek isterim. Umarım bir gün sizin dersinize katılmak ve sizinle sohbet etmek nasip olur.

    Şükranlarımı sunarım.

    YanıtlaSil
  25. Baz etkisi kavramını o kadar çok duyuyoruz ki ... Ne olduğunu tam olarak öğrenmiş oldum. Zihninize sağlık hocam

    YanıtlaSil
  26. Nas etkisi yaz etkisi baz etkisi..davul zurna saz etkisi...carşı pazar kan agliyor...bu neyin nesi....saygılar degerli hocam elline emeginze saglik.

    YanıtlaSil
  27. Et fiyatlari ne olacak tavuk fiyatlari cok artti

    Zülal Kalkandelen

    YanıtlaSil
  28. Beytullah Atlı30 Nisan 2024 15:58

    Merhaba Mahfi Hocam : parasal sıkılaşma dönemlerinin teknik olarak bir çözümü de hazinenin devlet tahvili veya hazine bonosu gibi enstrümanları ihraç etmesi değil midir? Piyasada hala ciddi miktarda likit var gibi görünüyor? Yatırımcıya cazip gelmediği için mi yoksa bilmediğimiz nedenlerle mi yapılmıyor? Ya da yapılıyor ama biz mi haberdar değiliz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tabii o da var işin içinde ama faiz baskı altında düşük kaldığı için bankalara zorunlu satış dışında kimse o faizle tahvil almaz.

      Sil
    2. Sadece kamu bankalarınca bile olsa yürütülecek şeffaf bir süreç ciddi sonuçlar verebilir diye düşünüyorum..Her konuda hedef verilen bankalara bu konuda da hedef verilebilir..

      Sil
  29. SAYIN HOCAM, ONS ALTININ ÇIKARKEN YAVAŞ,DÜŞERKEN HIZLI OLMASININ SEBEBİ NEDİR.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tam olarak tek bir nedeni olmasa da ağırlıklı olarak psikolojik nedenlere dayandığını düşünüyorum. Genellikle krizler aniden değil yavaş yaş gelişiyor ve insanlar ve kurumlar yavaş yavaş altın talebini artırıyor. Sonra birden iyimser bir hava oluşunca hep birlikte altından çıkıp başka araçlara yöneliyorlar. Çünkü altının faiz ya da temettü gibi bir getirisi yok.

      Sil
  30. hocam bizde gıda arzı 2 kat artsa bile gıda enflasyonu düşmez..mesela bir milyon ton yerine iki milyon ton domates üretsek ve bu üretim artışını bütün gıda ürünlerine yayabilsek bile fazla üretilen tarlada kalır,üretici kazanamaz tüketici yararlanamaz..sebep üreticiden alıp hale getiren tüccar..bunlar yok edilmeden Türkiye'de enflasyon menflasyon düş-mez.ya sistem topyekün değişmeli..ya da Türk lirasının döviz karşısında 5-6 yıl düzenli olarak değer kazanacağı bir ortam yaratılmalı 2002-2008 gibi..

    YanıtlaSil
  31. SAYIN HOCAM, MERKEZ BANKASI TL'YE DÖNÜŞ, GÜVEN VE DEĞERİNİN ARTMASINI İSTERKEN,NEDEN TL MEVDUATIN STOPAJINI YÜKSELTTİ.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onu Merkez'den çok Maliye istemiş olabilir. Bütçe açığı nedeniyle.

      Sil
  32. 2022 yılındaki fiyatlar ile şimdiki fiyatların zerre alakası yok 2022 den 2024 mayısına kadar doların %10 enflasyonu nuda üzerine koyalım desek yine elde kalır fiyatları %50 artmış durumda dolar bazında bu nedir yani piyasalarda her şey doları 45 50 lira olarak fiyatlıyor en küçük sakızından en büyük tüketim aracına kadar bu nasıl sıkılaşmadır anlamak zor bu sıkılaşma falan değil bizi aptal yerine koyuyorlar, sıkılaşma dediğin sokakta arabanın geçmemesidir sıkılaşma dediğin piyasaların bitmesidir faizi yüzde 50 yaptılar güzel doları 32 de bıraktılar ee yatırımcı bilmiyor mu deli gibi dolara ihtiyacın var enflasyonu tutacağız deniliyor bir şeye hazırlık var ama neye anlamadım

    YanıtlaSil
  33. Hocam emeğe dair düşünceleriniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emeği mutlaka anlamlı biçimde korumak şart. Asgari yaşam koşullarını sağlayacak hatta onun üzerinde imkan sağlayacak ücret ödenmesi lazım. Kapitalizm, sermayenin emeğe büyük üstünlüğünün olduğu bir sistemdir. Ama giderek bu üstünlük emeği tamamen bastırmak için kullanılır oldu. Bunda sendikaların işlevlerini kaybetmelerinin de rolü çok büyük. Böyle devam edemez. Her yerde bir süre sonra başkaldırılar çıkar. Sermaye sahipleri bunu göremiyorsa büyük bir yanılgı içindedir.

      Sil
    2. Merhaba Hocam, baz etkisini olumsuz anlamda etkilayecek bir ay da bulunmaktadır. Geçen sene Mayıs ayında doğalgaz indirimi nedeniyle Mayıs ayı TÜFE sıfıra yakın gelmişti. Bu sene Mayıs enflasyonu ile zirveyi yakalarız herhalde. Teşekkürler

      Sil
  34. Hocam şöyle birşey sorayım enflasyonun düşmesi için TCMB faizi enflasyonun üzerinde olacak ya şimdi TCMB faizi sabit tutarsa 4 veya 5 ay ee enflasyonda baz etkisi ile düşeceği için otomatikman enflasyon faizin altında kalmaz mı?

    YanıtlaSil
  35. TÜİK'e göre enflasyon nisan ayında Aylık enflasyon yüzde 3,18 oldu. Hesap daha ilk ayda çaktı hocam. Bu memlekette kestirim yapmak gerçekten zor.

    YanıtlaSil
  36. "...Ne var ki oraya getirince de bu kez GSYH 1.1 trilyon dolar yerine 950 milyar dolar çıkıyor. Bu da hükümetin hiç istemediği bir şey. Çünkü o zaman GSYH 911 milyar dolara, kişi başına gelir de 10 bin dolar düzeyine düşüyor". Hocam, hukumet neden bunu istiyor? Dusuncenizin arka planini paylasabilir misiniz? Benim gordugum kadariyla kadariyla 1. Hukumet halka hesap vermiyor. 2. Hukumetten hesap soran kaydeder bir grup yok 3. GSYH 700 milyara bile dusse hukumet cikarini korur.

    YanıtlaSil
  37. Mahfi hocam Hazine sesimizi duymuş olmalı ki tahvil ve bono ihalesi düzenledi.

    YanıtlaSil
  38. Sevgili Hocam Merhabalar, Herkes aynı konuda birleşiyor fiyatlamalar 45 tl/usd şeklinde. Aynı zamanda 32.5 ta da tutuyorlar. Asıl bakılması gereken devlet milletin elindeki doları değerinin %40 altından toplamak istemesidir. Buradan bakıldığında daha net gözükmüyormu niyetleri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben 45 TL-USD ye katılmıyorum. Benim sistemime göre hedefi 100 lira.

      Sil
  39. Hocam , baştaki senaryo tablosunu güncelleyebilir misiniz ?

    YanıtlaSil
  40. Hocam bu bilgilendirici yazı için teşekkürler. Enflasyondaki düşüşün doğal bir olgu olduğunu ve uygulanan politikalarla ilişkili olmadığı bilgisi değerli. Kısa ve öz bir şekilde, enflasyonun düşüşünün arkasındaki gerçek nedeni anlamamızı sağladığınız için teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
  41. Sayın hocam, tabloda gösterim hatalı. 2024 Mart'ta aylık enflasyon gösterimi yapılmış. 2024 Nisan'da (sanırım kolayınıza geldiği için) [1+enflasyon/100] gösterimi yapılmış. Saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mart'ta enflasyon açıklandı. Nisan ise tahmin olduğu için onunla çarpılacak. O yüzden 1 + enflasyon tahmini olarak yazıldı.

      Sil
  42. Hocam, yorumlarınız ve bilgilendirici yazınız için teşekkürler ancak yazınızın ilk ve son bölümlerinde yapılan açıklamaların enflasyon düşüşünün baz etkisinden değil program dolayısıyla olduğunu belirtmişsiniz ekonomiyi yakından takip eden bir vatandaş olarak gerek maliye bakanının gerekse merkez bankasi yönetiminin çoğu açıklamasında baz etkisine vurgu yaptığını önemli olan baz etkisi sonrasındaki süreçte de gerçek düşüşün takipçisi olunacağı ve bunun olması için her yönde adım atılacağının çokça belirtildiğini izleyip duyduğumu buraya bir not düşmek isterim. Saygılar

    YanıtlaSil
  43. Hocam bağımsız bir şey sormak istiyorum bankalar mevduat faizini yüksek tutup parayı kendilerine çekiyorlar tasarruf sahiplerinden ancak faizlerin yüksek olmasından dolayı insanlar bu tasarrufları kredi olarak kullanamıyorlar bu durumda para bankaların elinde şişmez mi hocam süreç nasıl işliyor. Teşekkür ederim sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman bankalar mevduat faizini düşürüyor, tahvile para yatırıyor.

      Sil
  44. Baz etkisiyle enflasyonun düşeceği gerçeğini çok net bir şekilde açıklamışsınız. Yaz aylarında enflasyonun düşeceği beklentisi, uygulanan programdan ziyade baz etkisinden kaynaklanacak gibi görünüyor. Yılın geri kalanında aylık enflasyon oranlarının ne olacağına dair senaryoları da detaylıca ele almanız, konunun anlaşılmasını kolaylaştırmış. Yazınız, bu tür düşüşlerin nasıl yanıltıcı olabileceğini ve gerçekte ekonomik programların başarısını doğru değerlendirmemiz gerektiğini gösteriyor. Teşekkürler Hocam elinize sağlık!

    YanıtlaSil
  45. Hocam bilgilendirici yazınız için teşekkürle. Enflasyonun düşüşü ve baz etkisi üzerine yaptığınız açıklamalar blog yazınızı okurken benim için oldukça aydınlatıcı oldu. Genellikle, ekonomik programların başarısı olarak lanse edilen enflasyon düşüşlerinin aslında baz etkisinden kaynaklandığını net bir şekilde ortaya koymuşsunuz. Özellikle, 2023 yılının Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarındaki yüksek enflasyon oranlarının 2024 yılında düşük enflasyon oranlarına yol açacağını ve bu düşüşün uygulanan politikalarla değil, yüksek baz etkisiyle ilgili olduğunu belirtmeniz, konuyu daha anlaşılır kılmış. Ekonomik verilerin bu tür yanıltıcı yorumlardan arındırılarak değerlendirilmesi gerektiğini vurgulayan yazınız, okuyuculara ekonomik göstergeleri daha bilinçli bir şekilde analiz etme imkanı sunuyor. Tekrar teşekkürler

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!